Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilytietokoneen tarpeellisuus - Turhake vai ei?
JohnOrion
21.12.2016, 14.16
Näin fatbike-harrastuksen alkuun on tullut tarvetta hankkia kaikenlaisia lisävarusteita pyörään. Yksi näistä on pyöräilytietokone. Koska kyse on kuitenkin lisävarustetasolla ehkä siitä hinnakkaimmasta varusteesta, niin lähdin pohtimaan, kuinka tarpeellinen se oikeasti on. Toki olisi vain helppo kysyä itseltä "no tarvitko niitä esim. nopeustietoja ja gps-reittitallennusta vai et", mutta etenkin näin uutena harrastajana tähän on vaikea vastata, koska ei voi tietää, miten asiaan suhtautuu ilman kokemusta. Asiaan vaikuttaa sekin täällä Oulussa, etten harrasta niinkään +2 tunnin ajolenkkejä ja näin ollen ajoreittejä tulee olemaan korkeintaan kourallinen, joita koluan läpi.
Miten täällä on koettu pyöräilytietokoneen tarpeellisuus (pois lukien ne ajajat, joiden harrastus jopa vaatii ajotietojen seurannan)? Itseäni (näin alustavasti) kiinnostaisi seurata muun muassa nopeutta, ajoaikaa, kellonaikaa, HR:ää (ei tosin pakollinen) ajohetkellä ja toki jälkeenpäin katsoa gps-tiedoista ajoreitin. Näitä varten olen ajatellut halvimmillaan himpun verran yli 200 euroa maksavaa Lezyne Super GPS:ää (http://www.lezyne.com/product-gps-supergpsY10.php) (setti jossa tulee mukana HR-vyö ja kadenssianturit). Ko. laitteessa vetoaa helppokäyttöisyys, sopiva koko, kännykkätapahtumat ja pitkä akkukesto (+20 tuntia) yhdistettynä hintaan, joka ei konkurssiin (en ikinä sijoittaisi yli 250 euroa tällaiseen). Karttoja tuohon ei luonnollisestikaan saa (joskin ajo-ohjeet kylläkin), mutta sitä varten mielummin vedän kännykän esiin kuin ostan erillisen, kännykän hinnoissa olevan karttaajotietokoneen (Garmin).
Tässähän toki voi kysyä, miksen sitten vain käyttäisi kännykkää ko. puuhaan. Ehkä se suurin syy löytyy yksinkertaisesti siitä, että sääolosuhteet (kylmyys, kosteus) yhdistettynä fatbike-ajoon luontaisesti kuuluvaan off road -menoon saavat minut varjelemaan kännykkää (Sony Xperia), jota muutenkin pyrin varjelemaan, jotta ikää kertyisi ainakin 3-4 vuotta ennen vaihdon tarvetta ja jotta ei tarvisi elää rikkoutuneen näyttölasin kanssa niin kuin aika monet tekevät. Kännykkää toki pitäisin sitten laukussa mukana ajon aikana, mutta hankalaksihan se menee, jos sitä pitäisi koko ajan olla katsomassa reaaliaikaisten tietojen näkemiseksi.
Niin, jos nuo mainitsemasi tiedot ja tallenteet kiinnostavat sinua tarpeeksi sinulla on juurikin nuo kaksi vaihtoehtoa:
1) käyttää hommaan puhelinta
2) hankkia erillinen pyöräilytietokone
Jos pelkäät, että puhelin kuluu (nehän muuten ovat käyttöesineitä eivätkä näyttelykapineita) niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää pyöräilytietokoneen hankinta.
Siitä onko se sinulle järkevää voit päättää ainoastaan sinä itse. Valitettavasti emme voi auttaa :(
Kysy itseltäsi kiinnostavatko nuo tarjottavat tiedot sinua? Parillä kympillähän saa jo jonkinlaisen mittarin.
Itsehän tallennan lenkit sekä rannelaitteella että puhelimella (Endomondolla) eikä vuoden vanhassa puhelimessa näy käytön jälkiä eikä lasi ole hajonnut jne. On ollut kylmyyttä ja kosteutta ja off-roadia ja ties mitä.
Sitten voi valita sen toisen tien, eräs nicci kertoo kohta kuinka vapauttavaa oli luopuminen.
Myös sykemittari gps:llä passaa. Tankokiinnikkeen ostaa vaa. (ranteesta mittaava ei passaa tähän)
Kelloa saa käytettyä muussakin urheilussa.
Puhelin sit tarvittaessa tankolaukkuun jos navigointia tarvii.
Kadenssianturille ei itellä ainakaan ole mitään käyttöä ku läskipyöräily on pääasiassa nautiskelua eikä suorittamista.
Polar V650 voisi olla hyvä ja Oulussa asuvalle sopiva.
Saa alle 200€.
Akku voi kestää jopa 20h, eli riittää noin +2h lenkeille.
On kartta ja jopa huomiovalo.
"Kuka soittaa tai viestittää kesken lenkin"-älyominaisuuksia ei taida vielä olla.
Itsellä käytössä jo kauan. Ja on edelleen 😀
Olin pari vuotta sitten pyöräilyharrastuksen alussa kovasti ostamassa myös jotain ajotietokonetta, mutta onneksi jäi silloin hankkimatta. Olen nyt pitänyt mukana puhelinta ja tallentanut lenkit endomondolla. Sieltä näkee jälkeenpäin nuo mainitsemasi asiat. Tuon kanssa toimii myös Lidlistä ostettu parin kympin bluetooth-sykevyö. Ainoa, mikä harmittaa, on että karttaa tai kelloa katsoakseen täytyy pysähtyä ja ottaa puhelin taskusta. En ole kuitenkaan vielä valmis maksamaan paria sataa euroa tuosta "ominaisuudesta".
Ymmärrän toisaalta hyvin, miksi ihmiset noita laitteita käyttävät, ja voi olla että sellainen tulee itsekin vielä hommattua. Suosittelisin ensin kokeilemaan puhelimen kanssa, ja jos tuntuu että silti sen ajotietokoneen tarvitsee, hommaa sitten sen. Samalla kannattaa miettiä myös sitä, tarvitseeko laitteessa olla kartat (ja ehkä etukäteen suunniteltu reitti). Sitä ei yleensä sykemittareissa tai käsittääkseni tuossa Lezynessä ole.
Ei taida kuitenkaan olla maastokartta?
Ei taida kuitenkaan olla maastokartta?
Ei muuten taida ollakkaan (vielä) mutta jos edelleen ollaan Oulussa niin yllättävän tarkasti näyttää urbaanipolut, mettätiet ja jopa Syötteellä näky pyöräreittejä ja kelkkareittejä joten ei sillä eksyny minäkään 😁😁
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Vanha android puhelin ilman sim-korttia Oruxmapilla riittänyt maastoajoon. Toimii hyvin myös muiden gpx reittien seurantaan, kun on maastokartat käytössä.
Mä en läskiin laita mittaria.
Ajetulla matkalla, eikä nopeudella ei ole niin merkitystä ja muutenkin katselen ennemmin ympäristöä kuin mittaria.
Jos ihan pakottava tarve jotain logittaa niin kännyssä Sport Trackerit yms.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Ei ole vielä tähän päivään tarvinut, M400 mittaa matkan ja vauhdin jos muistaa laittaa päälle. Erinomainen suuntavaisto pitää reitillä ;-) ja tarvittaessa voi kartalta etukäteen suurimmat pläänit tehdä.
Tullut vuosien mukaan siihen tulokseen että kaikenlainen mittaaminen aiheuttaa vain liikoja paineita ja vie hommasta hauskuuden pois, kylläkin oma mielipide mutta kyllä noita vekotinnarkkareita riittää...
JohnOrion
21.12.2016, 18.17
Polar V650 voisi olla hyvä ja Oulussa asuvalle sopiva.
Saa alle 200€.
Akku voi kestää jopa 20h, eli riittää noin +2h lenkeille.
"Kuka soittaa tai viestittää kesken lenkin"-älyominaisuuksia ei taida vielä olla.
Itsellä käytössä jo kauan. Ja on edelleen
Tuotahan tosiaan saisi äkkiseltään katsottuna 170 eurolla ja ko. laitteen ketjun äsken läpi lukeneena selvisi, että esim. ohjaustankopidikkeitä, kadenssianturoita ja sykevöitä voi ostaa jopa eBaystä säästämiseksi. Olin jossakin vaiheessa törmännyt tähän laitteeseen, mutta arvosteluissa tuomittiin kovin bugiseksi. Nyt sitten selvisi sekin, että softa on ottanut harppausaskelia eteenpäin ja uusia ominaisuuksia on tullut kasapäin. Tosin V650-ketjun perusteella laite voi ilmeisesti silti olla hieman vastaan hangoitteleva ja teknisellä puolella esim. GLONASS:n ja ANT+:n puute vaivaavat. Lezynen laitteen valitsemalla saa ehkä "junanvessamaisemman" toiminnan niin itse laitteen käytön kuin sen synkkauksen suhteen ja kännykkäilmoitusten älyominaisuudet ovat myös mukana. Vaikeaksi menee, joskin innostuin kieltämättä tuosta V650:n karttaominaisuudesta (jos se kerta Oulussakin kohtuu hyvin toimii perusajoreiteillä), sillä vaikka tosiaan ajoni aion ajaa Oulussa ja vieläpä suht. läheisellä säteellä keskustaan ja näin ollen reitit kyllä oppii nopeasti, niin toteutuu se oppiminen ja toisaalta uusien reittien hakeminen mukavammin, jos on kartta nenän alla koko ajan.
Lähdin läskiharrastukseen sillä oikeutuksella (minulle yli tonnin pyörä vapaa-aikaan on kuitenkin iso sijoitus), että paitsi nautin ulkoilemisesta ja ajamisesta, niin otan siitä myöskin irti tietyn kunnon hyväksi tehdyn suorittamisen. Näin ollen olisi kiva jotain mittaustulostietoutta seurata. Minulta itse asiassa löytyy kyllä tällainen kotelo kännykkään (http://www.ebay.com/itm/RockBros-Cycling-Handlebar-Bag-Bicycle-Front-Bag-For-5-5-Touch-Screen-Phone-Bag-/311761255071?hash=item48966b3a9f:g:vkMAAOSwrklU3qW A), mutta sen verran tarkka kännykästäni olen, että pidemmän päälle haluan vaalia sitä liialliselta kylmyydeltä tai siltä, jos esim. kaatuessa kotelo irtoaa tai jonkin osuu siihen.
Pidän puhelinta Bilteman kotelossa (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Laukut/Tasku-alypuhelinta-varten-2000034446/) aina kun sen tarvitsee olla näkyvillä. Nexus 5x ainakin mahtuu tuohon isompaan malliin. Kiinnikkeitä olen 1,5 vuoden aikana saanut maastossa pari poikki, mutta niitä saa erikseen ostettua ja luuri on toistaiseksi säilynyt ehjänä. Oruxmapsilla akunkestokin on melko hyvä, toisin kuin kuin Lumialla Maaloon kera aikaisemmin. Polar v650 sitten taas tallentaa harjoituksen, mutta tuohan tuo aika joulukuusimaisen näkymän, jos molemmat laitteet ovat tangossa kiinni.
Niin juu, ja vastauksena vielä varsinaiseen kysymykseen, että ei mielestäni ole turhake tuo Polar. Sen lisäksi, että harjoituksista jää tiedot talteen, säilyy puhelimen akku tarvittaessa tarpeellisempaa käyttöä varten. Karttakin tuossa v650:ssä on semmoinen, että silläkin yksin kyllä oikeastaan pärjäisi, ja varsinkin, jos reitti on suunniteltu ja siirretty laitteeseen etukäteen. Muutoin täällä Tampereen seudulla tuo Oruxmaps & Arpotechnon kartat (http://kartta.arpotechno.fi/kartta.html) on ihan lyömätön yhdistelmä.
Garmin EDGE 25. GPS+GLONASS -paikannus, ANT+ -sensorituki, Bluetooth-mobiilisynkronointi. Ei karttoja, mutta reititysominaisuus. Alle 150€. Erittäin vahva ekosysteemi ja Garminin vahva osaaminen ajotietokoneen perusominaisuuksissa. Jos tykkää Garminin käyttölogiikasta ja nälkä kasvaa syödessä, "helppo" päivittää ylöspäin isompiin Edgeihin.
Pyöräily on kyllä melkoista hifistelyä osalle porukasta. On ties mitä tietokonetta, kerrastoa, Oikeita valoja, kampisarjaa, just tiettyjä klosseja.. . you name it. Toisaalta, harrastuksensa kullakin. Toiset juoksee ja ui......
^Toisaaltaan osa pyöräilyn hienoudesta on että saa hyvällä omatunnolla (sillointällöin) hifistellä...
okahkonen
21.12.2016, 19.48
Jos et tiedä tarvitsevasi, et varmastikaan tarvitse. Ostat sitten kun koet tarpeelliseksi.
Kadehtien toki suhtaudun tuollaiseen, itsellä kun tuntuu lenkki menevän pilalle jollei kaikki mittarit toimi. Eikai se mittaaminen niin oleellista. Pitäisi olla..
JohnOrion
21.12.2016, 21.24
Pyöräily on kyllä melkoista hifistelyä osalle porukasta. On ties mitä tietokonetta, kerrastoa, Oikeita valoja, kampisarjaa, just tiettyjä klosseja.. . you name it. Toisaalta, harrastuksensa kullakin. Toiset juoksee ja ui......
Kunnon kerrastot ja valot nyt lienevät suht. pakollisia, mikäli esim. talvipyöräilyä pimeässä metsässä tai pimeällä polulla harrastelee. Itsekin kyllä suosin minimalistista lähestymistapaa vähän kaikessa ja tuo ajotietokone nyt menee siinä rajalla, että olisiko se täysin teknofriikin turhake, jolla tuhlaisin vain aikaa tallennellen mutten koskaan oikeasti hyötyen analysoiden ajojani, minulle vai sellainen, josta oikeasti hyötyisin (esim. kellonaika ja kenties se kartta tuntemattomalla reitillä lienevät kuitenkin aika oleellisia, mikäli ei halua puhelintaan altistaa maastoajon vaaroille tai kaivella sitä jatkuvasti taskusta).
Tuli muuten mieleen, että käytän joka tapauksessa puhelinta toisinaan ajon aikana musiikin kuunteluun kuulokkeet päässä, jolloin sitä kautta tulisi saatua mahdolliset puhelut/ilmoitukset. Edellä mainittu pointti siitä, että on hyvä minimoida kännykän virrankulutus esim. mahd. hätätapauksia varten, puoltaa myös erillistä laitetta. Minulla on kyllä (näin äärimmäisen ennakoivana ihmisenä) kännykässä juuri esim. Oruxmaps ja sinne jo tallennettu Oulun suunnan ajokarttoja.
Tuota Garmin 25:kin tuli aiemmin katsottua, mutta aika pieni näyttö siinä on (oma näkö on tarpeeksi hyvä ajamiseen muttei tarpeeksi hyvä siihen, että pienemmästä näytöstä näkisi hyvin pieniä numeroita).
Taidan toistaiseksi hylätä Lezyne-hankkeen, pistää V650:n aleseurantaan ja ostaa pois sitten kun hinta on vielä hitusen sopivampi (esim. 150 euroa). Sen verran turhakkeen puolelle se kuitenkin varmasti menee, että pärjään tovin ilmankin.
Kännykän virrankulutuksesta ei tarvi olla huolissaan jos on puhelin jossa akku kestää pitkän lenkin kuulokkeilla ja navigaattorilla... Lisäksi IP68 suojauksen kanssa ei tarvi niin varovainenkaan olla.
Itse mielummin kuitenkin ajan ilman puhelimen tarkkailua, ilman kuulokkeita, puhelut näkee lenkin jälkeen, koitan vain nauttia ajamisesta ja ympäristöstä.
Maastossa mittaan vain aikaa ja enintään sykettä, koska matka ei ole mielestäni alkuunkaan olennainen juttu. Välillä tulee sahattua yhtä teknistä mäkeä ylös alas, välillä taas ajettua helpompia, mutta pidempiä reittejä. En yksinkertaisesti saisi matkasta muuta kuin harhaanjohtavaa tietoa.
Maantiellä katson reitin pituuden googlemapsista. Muutaman harharetken jälkeen on käynyt mielessä laittaa navigaattori, mutta onneksi jalat ovat toistaiseksi pysyneet tukevasti polkimilla ja tällainen hulluttelu on jäänyt tekemättä. Vielä en ole valmis antamaan periksi siinä, etten ilman satojen eurojen arvoista laitetta pärjäisi riittävän hyvin muutaman kymmenen kilsan lenkillä.
brilleaux
22.12.2016, 07.18
..vain nauttia ajamisesta ja ympäristöstä.
Tämä on se juttu mulle.
Eikö voi nauttia jos reitti tallentuu jonnekin tai katsoo lenkin jälkeen paljonko tuli ajettua millasilla sykkeillä?
brilleaux
22.12.2016, 08.06
Voi tietenkin. Kukin tavallaan. :) Itselleni en koe enää tarpeelliseksi.
Mitä tulee tarkoitukseen sopiviin laitteisiin, mulla oli Garminia. Multa ääni niille.
Blackborow
22.12.2016, 08.21
Se nyt on mitä jokainen kattoo itse tarpeelliseksi. Voi kai sitä ajaa vaikka pelkissä speedoissa fiksillä, jos siltä tuntuu.
Mulla on Polarin M450 tangossa ja en koe sitä häiritseväksi taikka että sitä pitäisi koko ajan tuijottaa. Katson siitä lenkin aikana lähinnä kellon aikaa ja sitten lenkin jälkeen tarkemmin, että missä tuli taas ajettua, kuinka paljon ja millaisilla sykkeillä...
Ajotietokoneen tarve on hyvin henkilökohtainen juttu ja riippuu vielä samalla henkilölläkin pyöräilymatkasta. Esimerkiksi jos harjoittelee systemaattisesti kunnon parantamiseksi, niin ajaessa voi seurata hyvinkin tarkkaan tehoja, aikaa tai sykettä. Kauppamatkalla tai piknik-pyöräillessä tuskin on mitään väliä ajotietokoneella.
Tässä monia vuosia elektroniikkaa tangossa kuljettaneena olen havainnut, että joskus on kivaa katsoa vuosia jälkikäteen, että olikos se ja se nousu kuinka raskas ja kauanko siihen meni aikaa. Kivaa historiatietoa, joka kertyy periaatteessa helposti talteen.
Siksi juuri esim. M400 edullinen vaihtoehto, kulkee aina mukana, ei tarvi käyttää mittaamiseen jos ei haluta ja saa kaiken tarvittavan helposti jälkikäteen nähtäväksi...
Ajotietokoneen tarve on hyvin henkilökohtainen juttu...
...joskus on kivaa katsoa vuosia jälkikäteen
Tuossa onkin kaksi erillään pidettävää asiaa, jotka varmaan menee helposti sekaisin. Tarve ja hauska tietää.
Blackborow
22.12.2016, 10.10
No sama se on juoksijoillakin. Pitää olla 50 paria kenkiä erilaisiin keleihin ja alustoihin, ties mitä trikoita ja paitoja, sykemittareita jne.
tempokisu
22.12.2016, 10.16
Toiset tarvii härpäkkeitä, mä en ole ikinä tarvinnu ja ihan mukavasti kisat on menny :D ja lenkit, mitä enempi tulee ikää sitä yksinkertaisemmiksi asiat menee. Kunhan nyt lenkille pääsee ja toi matkamittari on kiva muttei välttämätön kun vakioreitit osaa unissaankin.
"Ajotietokone" - kaskun ei "älyajotietokone". Samoin mua naurattaa nämä "tekniset vaatteet". Kyllä nykysin ollaan kekkeruuseja.
Välineurheilu on sellasta että pitää saaha kaikkee uutta kivaa aina välillä.
Pysyy mielenkiintoki yllä :)
Aikoinaan olin sitä mieltä että sykemittaria en tarvi että kyllähän sen ite tuntee.
Sain sitte vanhan polarin enolta ja kyllähän se avulla oppi lenkkeileen järkevämmin.
m400:seen vaihoin ja tää oli jo niin makia että ilman en enää mee.
Toki jos pyöräilee vain maisemia ihastellen niin eipä noilla mittää tee. Mut navigointi pitää olla mukana ku läskillä eksyy aina polkuja tutkimaan ;)
J.Kottenberg
22.12.2016, 10.47
Samoin mua naurattaa nämä "tekniset vaatteet". Kyllä nykysin ollaan kekkeruuseja.
Olen kyllä vähän toista mieltä. Kyllä tarkoituksen mukainen vaatetus, joka on tietysti vielä kelin mukaan valittu, tekee lenkistä paljon miellyttävämmän. Ei ole kylmä, eikä liian kuuma, eikä hiestä märkäna kaikki. Ja kun pysyy sopiva lämpö päällä niin urheluvammatkin on harvinaisempia.
Tietysti samaan voi joku päästä ihan tavallisilla arkikamppeilla, mutta "teknisillä vaatteilla" se on paljon helpompaa. Lidlistäkin saa toisinaan kohtuullisen toimivia kamppeita ihan edukkaasti.
En tällä halua ketään ohjata mihinkään. Kukin saa toimia kuten parhaaksi näkee.
brilleaux
22.12.2016, 11.33
Mut navigointi pitää olla mukana ku läskillä eksyy aina polkuja tutkimaan ;)
No eksyminenhän on just parasta. ;)
Onhan mulla toki luurissa maastokartta, on sitä joskus joutunu hyödyntämään. :o
^Vahva komps, eksyminen poluilla on elämän suola! Jos Lapin tasolle eksyy niin paperikartta auttaa tielle ja ei lopu virta hädässäkään!
Määkin eksyilen poluilla ja nautiskelen siitä vaikka data ja reitit tallentuukin :o
Määkin eksyilen poluilla ja nautiskelen siitä vaikka data ja reitit tallentuukin :o
Eikä siitä varmaan mitään haittaa ole, että navigoivan ajotietokoneen turvin voi eksyä aivan niin pitkälle kuin huvittaa, koska sitten kun ei enää huvita, voi pyytää suorimman reitin takaisin lähtöpisteelle.
^totta tuokin.
Lähinnä halusin viestilläni kyseenalaistaa sitä asetelmaa, joka tässä on muodostunut jostain syystä. Eli nähtävästi olisi olemassa kaksi ryhmää pyöräilyn harrastajia.
Ne, jotka nautiskelevat ja tekevät muutenkin asioita "oikein" ja se toisen ryhmän muodostavat ne, joilla on joku mittari.
brilleaux
22.12.2016, 12.57
^totta tuokin.
Lähinnä halusin viestilläni kyseenalaistaa sitä asetelmaa, joka tässä on muodostunut jostain syystä. Eli nähtävästi olisi olemassa kaksi ryhmää pyöräilyn harrastajia.
Ne, jotka nautiskelevat ja tekevät muutenkin asioita "oikein" ja se toisen ryhmän muodostavat ne, joilla on joku mittari.
En mä näe tollaista asetelmaa. Jokainen duunailee hommansa kuten parhaaksi näkee.
Mielipiteitä tässä kai vaan lauotaan, ei muodostella mitään "ryhmiä" tai "asetelmia"? :)
Jack ja Brilleaux kummatkin oikeassa, joillekin on tärkeää/tärkeämpää sykkeet, vauhti ja kilometrit kuin maisemat ja fiilis mutta kyllä kaikki mahtuu tähänkin genreen.
Vanha android puhelin ilman sim-korttia Oruxmapilla riittänyt maastoajoon. Toimii hyvin myös muiden gpx reittien seurantaan, kun on maastokartat käytössä.
Sama homma. Mikään ei ole tylsempää kuin pysähtyä ja kaivella puhelinta taskusta sijaintia ja karttaa varten. Kaiken lisäksi Android puhelimiin on ylivoimaisesti helpoin tunkea kartat ja GPX reitit. Ja hommaan riittää joku jämä luuri, kunhan siinä on tarpeeksi tallennustilaa.
Kai tuon voisi niinkin miettiä, että ~170 euroa erillisestä ajotietokoneesta "vakuutuksena" sille ettei puhelin säry, on rahaa sekin. Saman rahanhan voisi pistää jemikseen siltä varalta että jos (siis jos) luuri hajoaa tangossa, on pesämuna uuden hankintaan olemassa . Tämä siis jos ei nimenomaan tarvitse esim. V650 tapaista erikoislaitetta vaan haluaa puhtaasti varjella puhelintaan.
Tiedän kyllä tunteen joka tulee kun kädessä on uutuuskännykkä, mutta mulle ne ainakin ovat loppupeleissä työkaluja, ja jos jotain niissä varjelen niin kameran linssiä koska kuvaan kännylläni paljon. Kunnollinen suojakotelo, ruudunsuoja sekä luotettava tankoteline suojaavat puhelinta melko hyvin. Xperia-sarjalaisiin saattaa saada jopa umpikoteloita tyyliin Lifeproof.
tempokisu
22.12.2016, 15.41
Olen kyllä vähän toista mieltä. Kyllä tarkoituksen mukainen vaatetus, joka on tietysti vielä kelin mukaan valittu, tekee lenkistä paljon miellyttävämmän. Ei ole kylmä, eikä liian kuuma, eikä hiestä märkäna kaikki. Ja kun pysyy sopiva lämpö päällä niin urheluvammatkin on harvinaisempia.
Tietysti samaan voi joku päästä ihan tavallisilla arkikamppeilla, mutta "teknisillä vaatteilla" se on paljon helpompaa. Lidlistäkin saa toisinaan kohtuullisen toimivia kamppeita ihan edukkaasti.
En tällä halua ketään ohjata mihinkään. Kukin saa toimia kuten parhaaksi näkee.
Kun tässä oon "jonkin verran" ajellut, niin väitän että osuu toi vaatetus kyllä jo kohdalleen kelillä kun kelillä. Iän myötä vaan on paleluherkempi, ja myös mukavuudenhaluisempi kun mitään pakkoa ei ole.
Mulla kun toi keskivartalo tarkenee mallilla t-paita lyhythihainen + takki aina -28 asteeseen saakka oon kokeillu.
Niin ja kun ajan max 32mm renkailla kevytnasta edessä, niin noi polut ei ole mun juttu. Mutta tiedän tunteen kun ajoharrastuksen alussa "eksyin" Säijässä, ja vaudetsioon kun tuli vastaan "Pirkkala 21km" - sinne! ja samalla löytyi uusi kiva lenkkireitti. Sensijaan porukkalenkillä kaaduttuani ja porukasta tylysti jäätyäni ja eksyttyäni jonnekin ...hämeenkyröön...plus että monosta meni klossi ja tie oli umpihangessa niin ei naurattanu. Silloin vuonna 2000 ei ollu kännyköitä, mutta koti sentäs löytyi. Varsinaisia "herrasmiehiä" ne lenkkikaverit.
Kyllä. Nyt kun ei ole enää mitään pakkoa, ei kisoja edessä eikä mitään tavoitteita, niin ajamisesta voi jo nauttia :) lisätsemiä tulee kun joku ukkeli ohittaa ja pysyn perässä, sehän on jo voitto.
Mutta yleinen jaksaminen ja painonhallinta on kumminkin se tärkein motivaattori. Ja luontoelämykset, kuten tavata kavereitani pupuja.
Ja oikeesti kun en edes näe enää koko mittarin lukemia eikä lukulaseja viitti taskussa kuskata. Vakioreitit on jo niin tuttuja että suunnilleen tietää mitä ehtii missäkin ajassa ja mitä tulee, kyllä sekin elämää helpottaa.
Jami2003
22.12.2016, 16.26
Kaikki mikä motivoi ajamaan, oli se sitten mittari tai sen puute, tekninen vaate tai sarkatakki, täysjousto ziljoonalla vaihteella tai jäykkä sinkula, on oikein.
Janski80
22.12.2016, 17.51
Itse myös miettinyt Polarin v650 hankintaa,mutta viellä toistaiseksi saanut jäädä kaupan hyllylle.Muutamia kertoja ajaessani uusia reittejä niin olisi ollut tarvetta,mutta puhelin yleensä mukana matkassa niin sillä pärjätty ja löydetty takaisin ihmisten pariin.
JohnOrion
22.12.2016, 18.01
Muistin juuri, että laatikosta löytyy vanha Samsung Galaxy S3 Mini. Ko. kännyssä ei loppuajasta ollut kummoinen akkukesto ja käyttö oli hidasta, mutta nyt jos sen valjastaa pelkkään pyöräilykäyttöön, niin luulisi akun kestävän vähintään pari ajokertaa, kun kuluttavien sovellusten määrä on minimissä ja mobiilidataa/puheliittymää ei ole. Testataanpa nyt hommaa sitten tällä, kun ei haittaa, vaikka menisikin rikki.
Toisessa ketjussa yritin kysellä, onko sovellusta, jossa voisi pyöräilytietokonemaiseen tapaan nähdä muun muassa nopeutta ja ajoaikaa, mutta toistaiseksi suosituksia tuli vain Oruxmapsille, johon ilmeisesti saa sensorit kiinni (ajattelin tilata Polar V650-ketjussa linkatun kympin eBay/kiinanihme kadenssi/nopeussensori -setin tilata ja jonkun hyvälaatuisen mutta halvahkon HR-vyön, kunhan sellaisen löydän... Wahoon sensoreista kun ajattelin vielä pihistää, kun kerran porukka täällä käyttelee Lidlinkin sensoreita toimivasti).
Polar beat on korvike ajotietokoneelle.
Lisävirtalähde on ihan jees olla mukana kans. Menee näppärästi siihen tankolaukkuun
paskalokki
22.12.2016, 18.43
Jos ajosta ei ole jälkeä, sitä ei ole ajettu.
Tämä vastannee aloituksen kysymykseen.
Muistin juuri, että laatikosta löytyy vanha Samsung Galaxy S3 Mini. Ko. kännyssä ei loppuajasta ollut kummoinen akkukesto ja käyttö oli hidasta, mutta nyt jos sen valjastaa pelkkään pyöräilykäyttöön, niin luulisi akun kestävän vähintään pari ajokertaa, kun kuluttavien sovellusten määrä on minimissä ja mobiilidataa/puheliittymää ei ole. Testataanpa nyt hommaa sitten tällä, kun ei haittaa, vaikka menisikin rikki.
Toisessa ketjussa yritin kysellä, onko sovellusta, jossa voisi pyöräilytietokonemaiseen tapaan nähdä muun muassa nopeutta ja ajoaikaa, mutta toistaiseksi suosituksia tuli vain Oruxmapsille, johon ilmeisesti saa sensorit kiinni (ajattelin tilata Polar V650-ketjussa linkatun kympin eBay/kiinanihme kadenssi/nopeussensori -setin tilata ja jonkun hyvälaatuisen mutta halvahkon HR-vyön, kunhan sellaisen löydän... Wahoon sensoreista kun ajattelin vielä pihistää, kun kerran porukka täällä käyttelee Lidlinkin sensoreita toimivasti).
Ipbike lienee monipuolisin pyöräilytietokoneohjelmisto puhelimelle. Se tosin on saatavilla vain Androidille ja on maksullinen joskin sitä voi kokeilla ilmaiseksi. Ja kun näyttö on suurimmaksi osaksi mustana akkukin kestää pitkään vaikka näyttö olisi koko ajan päällä. Kuulemma Sonyn puhelimilla ovat päässeet yli 10h akun kestoihin näyttö päällä. Itsellä Samsungin (Galaxy S4) kanssa ehkä joku 7-8h oli saavutettavissa kun ohjelmaa joskus käytin. Karttanäkymän päällä pitäminen söi kyllä akun nopeasti loppuun.
Jos ajosta ei ole jälkeä, sitä ei ole ajettu.
Tämä vastannee aloituksen kysymykseen.
Tuon takiahan fatbike onkin niin suosittu mittarivihaajien keskuudessa. Siitä jää mahdottoman leveä jälki hankeen.
Stravan kännysovelluksessakin on jotain, mutta en ole testannut.
The flying Chocobo
23.12.2016, 09.27
Kysyjä itse asiassa aluksi vastaa omaan kysymykseensä; pitää mennä sinne peilin eteen ja kysyä siltä kuvajaiselta tarvitsenko minä laitteita ja jos niin mitä. Vastaus on aina oikein vaikka se muuttuisikin matkan varrella.
Oma kokemus opettaa parhaiten ja oikea vastaus asuu meissä kaikissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.