Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirron päivittäminen
Hei,
kaipasin viisaita neuvoja muutamaan kysymykseen:
Minulla on pyörässäni tällä hetkellä 3x9 voimansiirto ja ajattelin muuttaa senkäytännöllisemmäksi tuonne maastopoluille eli 2x9:ksi. Ongelma tuli siinä kunaloin purkamaan tuota vanhaa kampisarjaa pois niin huomasin että siellä onoctalink-keskiö.
Tarkalleenottaen Shimanon BB-ES25, 73/118 ja BC1.37x24..
Mikänykyaikaisempi keskiö tuohon käy että löytäisi sitten kohtuulliset osat tuohonkun huomasin että eihän noita octalink:iin käypäisiä enää juuri myydäollenkaan.
Käykö esimtälläinen keskiö tuohon tilalle? https://www.bike24.com/p2100222.html (https://www.bike24.com/p2100222.html)
Tälläisenhaaveilen siihen laittavanani: https://www.bike24.com/p2123005.html (https://www.bike24.com/p2123005.html)
Kiitos..
Pitäisi kyllä sopia... Joku viisaampi voi tarkentaa... Mitä muuten eroa on M615 ja M617 välillä paitsi hinta, paino ja rattaiden hampaiden määrä?
Jsavilaa
21.12.2016, 10.59
Ko. keskiö käy Octalinkin tilalle. Samoin ko. kammet passaa tuolle keskiölle.
Keskiölakrutkin tulee noiden linkin kampien mukana eikä tarvii tilata erikseen.
Miksi ne kammet pitää vaihtaa tuota tarvetta varten? Ottaa isoimman rinkulan pois tai vaihtaa kaikki rattaat.
^Varteenotettava vaihtoehto tosiaan varsinkin jos laakerit kunnossa. Jack puhuu asiaa laakerin suhteen.
Niin, ei olisi aivan pakollista tarvetta vaihtaa kampia mutta kai se jonkinlainen heikkous iskee ostella uusia osia. :)
Kuitenkin puhutaan melko edullisista kamppeista, toistaiseksi melko alkeistasolla kun itse harrastuskin on.
Kiitos vastauksista!! Yllätyin miten nopeasti niitä tulikin.
(Pahoittelen tuon avausviestin kirjoitusvirheitä, en ymmärrä miten viestin lähetyksen jälkeen siinä meni joka toinen sana yhteen..?)
Muista myös tarvittavat työkalut jos et entuudesta moisia omista...
Joo, kyllä minulla on hyvät työkalut ja sitten nämä pyöräilyyn liittyvät on mallia Biltema. :)
Kyllä Biltsun kamoillakin pärjää jos ei työkseen tee...
Mulla alkaa olemaan molemmat pakat tiensä päässä ja pitäis osasarja päivittää. Tällä hetkellä kiinni on 3X7, mutta siirtyminen 1X11 tai 1X10 kiinnostais. Kumpaa suosittelette maastoajoon Tampereen suunnalla? Shimano vai SRAM? CRC oon katellu jotain osasarjoja, mut en niistä kyllä ymmärrä juuri mitään.
Pyörä on Trekin Fuel Ex 5 -11. Tällä hetkellä on Shimanon XT-osasarja kiinni.
...Tällä hetkellä kiinni on 3X7, mutta siirtyminen 1X11 tai 1X10 kiinnostais.
10- ja 11- pakkaa et saa kiinni 7-vapariin.
Kumpaa suosittelette maastoajoon Tampereen suunnalla? Shimano vai SRAM?
SRAMia.
10- ja 11- pakkaa et saa kiinni 7-vapariin. Eli mitä osia mun tarttis hommata et sais osasarjan päivitettyä? uus vapari?
Tuota,minkäs ikänen se pyörä on,jota aattelit päivittää ? Takahaarukan leveys ?
Pyörä on Trekin Fuel Ex 5 -11. Tällä hetkellä on Shimanon XT-osasarja kiinni.
Ai nyt oli tämä tieto lisätty. Eikö tuossa kuitenkin ole 3x9? Niin ainakin internetti väittäis. Eikä noin uudessa mitään seiskapakkaa ole ollut. Laskeppa rattaat uudestaan.
Sittenhän nimittäin 10 ja 11 (Shimano) kävis.
Mä laittaisin sellasen XT M8000 upgrade-paketin: Vaihdevipu + vaihtaja + pakka + ketjut, parilla sataa (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-42-512434/wg_id-391) sitä on myyty nettikaupoissa. Lisäksi muutaman kympin NW-ratas eteen (jos eturattaat on pulteilla kammissa). Tai sit vaihtaa kammetkin.
Kiitos nopeista vastauksista! Joo tosiaan 3X9 oli. Muistelin väärin. Vois tuollaisen upgrade-kitin hommata jossain vaiheessa.
Kysynpä kun en tiedä niin mulla on tuollainen 1x8 -vaihteisto, mutta mitä ongelmia voi siis tulla, jos eturattaan vaihtaa pienemmäksi 28 tai 30 johonkin muuhun settiin kuuluvasta 1x9, 10, 11 tai 12? Eihän se hammasratas tiedä mikä siellä takana akselilla on.
Kysytään nyt täällä kun ei viitti aloittaa uutta. Tarkoitus olis päivittää vaihteisto maantiepyörään.
Shimano Ultegra 6800 -> Dura ace 9100. Ajattelin ostaa osia yks kerrallaan, niin lähinnä kysymykseni kuuluu, kun toi 9100-sarja on uusi ja muita vanhoja hiukan erilainen, niin voiko sen osia kumminkin laittaa jo kiinni pyörään, ja käyttää muitten vanhojen osien kanssa? Esim toimiiko 9100 takavaihtaja 6800 kahvojen kanssa?
Netti väittää, että 9100 on vetosuhteeltaan yhteensopiva 6800:n kanssa. Eli osia pitäisi olla mahdollista sekoittaa, jos niin haluaa tehdä. Toinen asia on kannattaako tuo päivitys rahallisesti tehdä noin. Jos päivittäisin itse voimansiirron, niin ostaisin kerralla koko osasarjan ja myisin vanhan käytettynä pois. Vanhasta saisi näin jonkun euron.
Ei ole vaan mahdollisuutta ostaa kaikkii kerralla, joten osa osalta mennään. 6800 jätän seuraavaan projektiin. ;)
Mutta kiitos tästä tiedosta!
valentin
04.04.2017, 22.35
Mulla on tommoinen Radon zr team 8.0 parin vuoden takaa ja tekis mieli nyt päivittää tuo voimansiirto esim. 1x11 onkohan tuo mahdollista ja mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
^Kiinnostaako shimano vai sram? Ostat sitten sen mukaan lompakolle sopivan setin (https://www.bike-components.de/en/Complete-Groupsets/MTB/) ja kampiin sopivan NW rattaan eteen.
valentin
05.04.2017, 07.21
https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
https://www.bike-components.de/en/OneUp-Components/Narrow-Wide-Chainring-for-XT-M8000-MT700-p50327/
Näiden lisäksi varmaan kannattaa keskiönlaakerikin vaihtaa. Entiset kammethan on slx joten eikö niitä tarvitse päivittää ja käykö ne noihin xt kamoihin?
Radon-liikkeestä osat
https://www.bike-discount.de/en/shop/mtb-group-sets-391/l-24
https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
https://www.bike-components.de/en/OneUp-Components/Narrow-Wide-Chainring-for-XT-M8000-MT700-p50327/
Näiden lisäksi varmaan kannattaa keskiönlaakerikin vaihtaa. Entiset kammethan on slx joten eikö niitä tarvitse päivittää ja käykö ne noihin xt kamoihin?
Kammet käy toki, mutta tuo ratas todennäköisesti ei. SLX kammissa on varmaankin (tarkista) 104mm/64mm BCD, joten ota sen mukainen ratas, esim tämä (https://www.bike-components.de/en/Race-Face/Single-Narrow-Wide-Kettenblatt-4-Arm-104-mm-Lochkreis-9-10-11-fach-p36603/). Noita vastaavia rattaita saa tosin Superstarilta jopa postikuluineen halvemmalla. Lisäksi jos on shimanon jarrut, niin tarkastta onko I-Spec yhteensopiva vai ottaako liipasimen pannalla.
H. Moilanen
05.04.2017, 08.51
Mulla on tommoinen Radon zr team 8.0 parin vuoden takaa ja tekis mieli nyt päivittää tuo voimansiirto esim. 1x11 onkohan tuo mahdollista ja mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
^Kiinnostaako shimano vai sram? Ostat sitten sen mukaan lompakolle sopivan setin (https://www.bike-components.de/en/Complete-Groupsets/MTB/) ja kampiin sopivan NW rattaan eteen.
Pyörässä oletettavasti alkujaan Shimanon 10 vaihteinen setti? Jos kyllä, helpommalla ja halvemmalla pääsee kun ostaa Shimanon 11-vauhtisen päivityskitin. Sramin 11-lehtiset pakat (pl. NX) vaatii oman XD-vapaarattaansa, johon taas Shimanon pakat eivät sovi. Vapaarattaan vaihto maksaa jotakin, eikä edes onnistu kaiken merkkisiin napoihin.
Tai sitten käyttää epäpyhästi Shimanon 11-pakkaa ja Sramin vaihtajaa+vipua.
Mielipeitä noista keskiöiden/keskiölaakerien muovisista kierreosista?
Irroitin eilen 10 vuotta käytössä olleen (Feltin alkuperäisosa) varsin jämäkän oloisen 4-kanttisen keskiölaakerin maastopyörästäni. Keskiö oli omaan käyttöön vielä käypä, mutta ajattelin nyt muun huollon ohessa päivittää varsin ruostuneen keskiön. Menin ostamaan halvan Vortexin tilalle ja vasta kotona huomasin kiinnikkeiden (nämä millä keskiö kiinnitetään rungon muhviin) olevan muovia. Yhtä pitkäikäinen tämä tuskin on, mutta onko tällä mitään käyttöä vai heitänkö samantien vesilintua..?
H. Moilanen
06.04.2017, 12.23
Kyllä ne muoviset osat siellä sen kestää mitä laakerikin.
Niihin ei taida niin merkittäviä voimia kohdistua oikeanlaisessa laakeroinnissa että materiaalilla väliä.
Olen vain tainnut jäädä vähän kehityksestä, kun ne muoviset osat yllätti. Päätin kuitenkin hankkia toisen Keskiön, kun ne pehmeät "hylsyurat" olisi varmasti nylkeentynyt allekirjoittaneen käsissä.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
https://www.bike-components.de/en/OneUp-Components/Narrow-Wide-Chainring-for-XT-M8000-MT700-p50327/
Näiden lisäksi varmaan kannattaa keskiönlaakerikin vaihtaa. Entiset kammethan on slx joten eikö niitä tarvitse päivittää ja käykö ne noihin xt kamoihin?
Niinkuin edellä mainittiin, niin vanhat kammet käy kyllä. Jos pyörä on pari vuotta vanha ja kyseessä 3x kammet(slx fc-m672) , niin silloin tuo bcd on 96.
https://int.oneupcomponents.com/products/94-96-bcd-narrow-wide-chainrings
Tuolta halvemmalla mutta vähän rajoitetummin värejä jäljellä
http://www.superstarcomponents.com/en/io-chainring-9496bcd-narrow-wide-style.htm
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ohiampuja
17.04.2017, 10.33
Hieno sivusto Shimanolta. Hyvä että valmistajakin tekee ohjeita ettei kaikkia tietoja tarvitse foorumeilta etsiskellä. :)
http://drivetrainadvice.shimano.com/global/en/drivetrain-advisor
Osaisiko kukaan kertoa onnistuuko ultegran synchro shift sm-btr2 akulla? Vai tarviiko vaihtaa uuteen akkuun
TurboKoo
17.04.2017, 20.11
Tarvitset uuden akun.
Hei. Olen myös päivittämässä shimpan 1x11 xt settiin. Käykö tämmöinen (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-46-with-i-spec-ii-without-disc-brakes-619181) setti ja mites toi etuvaihtaja (i-spec II)
kun haluaisin sen kiinni suoraan jarruun niinkuin nytkin.
Pyörän speksit:
Frame
Radon ZR Race 27,5
Colour
black/orange/anthracite
Headset
Radon Pro taper
Fork
Fox 32 Float, Remote, CTD, Fit, taper, QR15
Travel
Fork: 100mm
Brakes
Shimano XT K-M785, Shimano Deore SM-RT56S 180/160mm, 6 bolt
Stem
Syntace F149 31,8
Handlebar
Syntace Vector 2014 31,8mm, 700mm
Grips
Radon Pro lock-on grips
Saddle
Selle Italia X1 black/orange
Seatpost
RFR Lite, 27,2x350mm
Crankset
Shimano XT FC-M780, 10-speed, 40x30x22T, 175mm
Bottom Bracket
Shimano Press Fit SM-BB71-41A
Rear Derailleur
Shimano XT RD-M781-SGSL, black
Gear Shifters
Shimano XT SL-M780, Direct Attach
Front Derailleur
Shimano XT FD-M781, direct mount, downswing
Cassette
Shimano SLX CS-HG81, 10-speed, 11-36
Chain
Shimano Deore CN-HG54, 10-speed
Tyres
Schwalbe Nobby Nic, PerL Kevlar, 27.5 x 2.25
Wheelset
Mavic Crossride 27,5" Disc, QR15/X12
Weight
ab 11,20 kg
...1x11 xt settiin. Käykö tämmöinen (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-46-with-i-spec-ii-without-disc-brakes-619181) setti ja mites toi etuvaihtaja (i-spec II)
kun haluaisin sen kiinni suoraan jarruun niinkuin nytkin.
Eihän 1x11 -setissä ole etuvaihtajaa.
i-Spec II ei käy M785-jarrukahvaan.
Hei. Olen myös päivittämässä shimpan 1x11 xt settiin. Käykö tämmöinen (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-46-with-i-spec-ii-without-disc-brakes-619181) setti ja mites toi etuvaihtaja (i-spec II)
kun haluaisin sen kiinni suoraan jarruun niinkuin nytkin.
Eihän 1x11 -setissä ole etuvaihtajaa.
i-Spec II ei käy M785-jarrukahvaan.
Mutta samaa settiä saa myös I-spec B versiona jonka takatriggeri käy M785 -jarruihin:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-46-with-i-spec-b-without-disc-brakes-619179/wg_id-391
Mutta samaa settiä saa myös I-spec B versiona jonka takatriggeri käy M785 -jarruihin:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-m8000-group-11-46-with-i-spec-b-without-disc-brakes-619179/wg_id-391
Juu tuota takatriggeriä tarkoitin. Kiitos tiedosta!
Ohiampuja
04.05.2017, 08.34
Täällä uudet XT 11-osat odottaa ruuvausta 6 vuotta vanhaan Nishikin jäykkäperään.
Piti oikein papereista tarkistaa että kuinka pitkään noilla vanhoilla XT 9 osilla onkaan ajettu. Ja vastaus oli 11 vuotta ja nyt menossa neljäs runko. :)
Tietysti ketjuja ja rattaita on uusittu, mutta aika hyvin on kammet ja vaihtajat vipuineen kestänyt.
^ Kunnioitettava saavutus tuo 11 vuotta. Todistaa vaan sen, ettei joka vuosi tarvitse jokaiseen villitykseen lähteä, että pyöräilyä voi harrastaa.
Mulla on mun ekan maasturin 7-speed Shimpan Alivio-kammet rattaineen, kasetti ja ja vaihtajat (EDIT: eiku just muistin, että takavaihtaja on sentään STX) ja vivut toimineet jo 20 vuotta. Ketjut on kerran vaihdettu. Hyvin on palikat kestäneet aikaa.
Välillä koko fillari oli myytynä kaverille, mutta ostin jokunen vuosi sitten takaisin.
Alkuperäiset cantileverit on vaihdettu v-jarruihin, mut sehän on offtopiccia voimansiirtotopicissa.
Ohiampuja
04.05.2017, 12.15
Todistaa vaan sen, ettei joka vuosi tarvitse jokaiseen villitykseen lähteä, että pyöräilyä voi harrastaa.
Ja sen että jos tietää mitä haluaa, niin kannattaa panostaa laatu osiin. Ne kestävät pitkään ja niihin löytyy vara/kulutusosia myös pitkään.
Kuinka paljon kilometrejä nuo osasarjat kestää?
^ Kunnioitettava saavutus tuo 11 vuotta. Todistaa vaan sen, ettei joka vuosi tarvitse jokaiseen villitykseen lähteä, että pyöräilyä voi harrastaa.
Todellakin. Nimimerkillä: "vaihdoin juuri jäykkikseen iänaikaisen X7-takavaihtajan uuteen". Ostin silloin kun markkinoille tupsahti. En muista milloin, mutta kauan siitä kuitenkin on.
Itsellä duunimatkafillarissa(Wheeler atb 2100 90-luvun alusta tms, faijan peruja) lx-kammet/rattaat 90-luvun puoliväli, XT-takavaihtaja samoja ja ketjukin/takaratas varmaan ainakin 10v, hyvin toimii. Öljyä vaan niin osat pyörii hiljaa, välillä ollut ketju kastumisesta ruosteessa mutta öljyllä aina nuortunut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.