PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuva pyöräilykenkä kokoelmastasi -topikki.

HC Andersen
16.12.2016, 21.56
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/e8b223dccff704aaff7ec6bb708c37a0.jpg

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
16.12.2016, 22.09
No nyt on kenkiä!

Kerrankin kunnon topic!

nure
16.12.2016, 23.16
Komea kasa, itsellä jää puoleen...

Laroute
17.12.2016, 10.47
Kahdet omat löytyivät kuvasta. Eli, nuo Lake 303 ja nuo Sidin mustat maantiekengät. Itselläni noita pyöräilytohveleita on hieman enemmän.

SammyB
17.12.2016, 10.54
Komea kasa, itsellä jää puoleen...

Minulla kahdeksasosaan. :)

tempokisu
17.12.2016, 11.35
Minulla on kahdet monot: kesälle puman speedcat musta-puna-valkomonot ja talvelle mustat karvavuoriset mokkanahkamonot. Molempien päällä on yleensä musta karvavuorisuoja paitsi kesällä joku keveempi suojus.
Jossain vaiheessa niitä pyörämonoja oli vaikka miten paljon ja kaikkia värejä, mutta kun jalkavamman takia klossimonoja ei voi käyttää niin myin ison kasan pois. Jätin yhdet tarrakiinnityksellä, ja Sidin kultaiset juhlamonot ( joita en ole raskinut edes ikinä käyttää, lähinnä koriste-esine..). Mutta kun on pehmeempiin monoihin tottunu, oikeita pyörämonoja en edes enää kaipaa.

peruspertti
17.12.2016, 16.30
Onhan noita näköjään kertynyt
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/2a8d971337d4932ea556ddb604b630d1.jpg

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
18.12.2016, 00.30
Nyt on pakko kysellä, pidättekö suojia ( = temposukka) monojen päällä? Ainakin ensimmäisessä kuvassa henkilö ei ole pitänyt, ja voin sanoa että se mono säilyy huomattavan paljon hyväkuntoisempana kun on joku suoja päällä. Suojuksen saa myös isosta sukasta, klossin kohdalle aukko ( joka kansii päärmätä ettei heti veny).

Juha Jokila
18.12.2016, 00.52
Nyt on pakko kysellä, pidättekö suojia ( = temposukka) monojen päällä? Ainakin ensimmäisessä kuvassa henkilö ei ole pitänyt, ja voin sanoa että se mono säilyy huomattavan paljon hyväkuntoisempana kun on joku suoja päällä. Suojuksen saa myös isosta sukasta, klossin kohdalle aukko ( joka kansii päärmätä ettei heti veny).
Just sitä varten on joka kelille eri kengät, ettei tartte puljata monosuojien kanssa.

kuovipolku
18.12.2016, 03.16
Eihän niitä tempokisun tarkoittamia sukkamaisia suojia pidetä keliä varten (eli suojaamaan *jalkoja* kylmältä, vedeltä tai viimalta) vaan suojaamaan *kenkiä* kuralta, pölyltä, mudalta ynnä muulta. Kyllä minäkin ketjunavaajan kuvaa katsellessani vähän tuumasin että taitaa talossa olla boot boyn vakanssi jäänyt täyttämättä.

Ei sillä, metsäpojilla ja succispelleillä voi olla erilaiset ajatukset sen suhteen miltä tyylipoliisinkin hyväksymät ajokengät näyttävät. Ja ovathan helposti repeilevät tai kiinnitarttuvat kengänsuojat melko epäkäytännöllisiä maastoajossa.

nure
18.12.2016, 08.48
Suojat poistuivat siinä vaiheessa itseltä käytössä kun tuli hankittua ensinmäiset kunnon GoreTex talvikengät.

Mattia
18.12.2016, 10.04
Siis ymmärsinkö...suojat sen takia, että kengät näyttäisivät siltä ettei niitä käytetä ? Kotona lenkin jäljeenkö niitä sitten ihaillaan ilman suojia ? Autossakin varmaan penkinsuojat ?

Fat Boy
18.12.2016, 10.17
Kyllä mulla on autossa penkinsuoja, aina silloin kun on likaiset vaatteet päällä.. Kenkäsuojia en omista, mutta en sano, etteikö ne elämää voisi helpottaakkin kunnon kuraleikeissä. Joskus itseäänkin häiritsee kun ajokenkien pohjasta jää vana kuivunutta kuraa kävellessä terassille tai alkaa nauhoja solmiessa aivastuttaa kun nauhoista pöllähtää pilvi savipölyä. Tosin, tuskin silti alan suojia käyttämään, enhän minä kovin usein viitsi pestä pyörääkään..

oem
18.12.2016, 10.19
En käytä kengänsuojia mutta ymmärrän niiden käytön ja tarkoituksen.

kuovipolku
18.12.2016, 11.00
Siis ymmärsinkö...suojat sen takia, että kengät näyttäisivät siltä ettei niitä käytetä ? Kotona lenkin jäljeenkö niitä sitten ihaillaan ilman suojia ? Autossakin varmaan penkinsuojat ?

Ymmärsit koko lailla oikein. Tosin voihan asia ajatella niinkin että suojia käytetään sen takia etteivät kengät näyttäisi hoitamattomilta - ja hoitamattomiltahan ne ennen pitkää rupeavat näyttämään kun ei niitä kuitenkaan jaksa eikä viitsi joka lenkin jälkeen putsata ja puunata. Ja voi niitä kenkiä ihailla joka kerta jalkaan laittaessaan ja jalasta pois ottaessaan, ihaillaanhan sitä omaa kiiltäväksi vahattua ja olohuoneessa tai eteisessä paikkansa saavaa pyörääkin. Ja sitten tietenkin niillä lenkeillä joilla suojat jätetään pois, aurinkoisilla terasseilla porukkalenkin tauolla tai kauden päätapahtuman lähtöpaikalla tms.

Käytännön näkökulmasta on pienempi vaiva pitää suojia kuin putsata kenkiä. Suojat on helppo nakata pyykkiin. (Tässä on vähän sama juttu kuin minusta hullulta näyttäneessä keskieurooppalaisten vanhemman polven patikoijien tavassa käyttää polvipituisia sukkia housujen päällä: heillä oli kämpille palattua puhtaat lahkeet ja mulla oli vaelluksen päätteeksi polvia myöten kuraiset housut.) Tosin maastomiehillä taitaa tunkea mutaa ja muuta orgaanista ainesta kengänpohjien joka väliin, rakoon ja onkaloon niin että heillä eivät kengät puhtaana pysy vaikka suojat pysyisivätkin ehjinä ja paikallaan.

Blackborow
18.12.2016, 11.06
Suojien kanssa värkkääminen on ihan perseestä ja vihonviimeistä hommaa.

kervelo
18.12.2016, 11.07

Kannattaa käyttää kunnollisia, omiin kenkiin sopivia suojia. Helpottaa elämää.

tempokisu
18.12.2016, 11.35

Itellä on ainakin paljon hianompia suojuksia kun monot konsanaan - suosikkini on ferrarinpunaiset, ja malli "kalat". Myös pääkallosukista tuli hianot suojukset. Ja jos ottaa huomioon että alla on tavalliset mokkanahkaiset monot, niin suojus on enempi kuin perusteltu. Tempossahan temposukilla oli merkittävä vaikutus tohon loppuaikaan.
Autossa on etupenkeillä suojat, ja aika monennet on menossa kun ovat käytössä rikkuuntuneet. Mieluummin mä suojuksen kulutan kun autonpenkin - jolloin kulunut penkki tarttee suojan, kamala katella semmoista penkkiä jossa on reikä. Sitäpaitsi punaset penkinsuojat on nätimmät kun musta penkki ( punasessa autossa). Tai kuluneen näkösiä ajokenkiä. Tai että talvimonoon tulee kuluma sivulle, nimittäin itellä on talvimonon päälimmäiseen suojaan tullut siitä kammen kohdalta kuluma, kun menee niin läheltä.
Ja sitten yksi, kun suojuksia on vähän joka lähtöön, niin ne myös lämmittää. Ei niitten kanssa tarvi "värkätä" , suoja päälle ja siinähän se pysyy. Ei niitä joka kerta oteta pois, joskus vaan.

Sama kännykän kanssa. Jo heti kun sain ekan kännykän, tein sille suojapussukan ennenkun niitä pussukoita oli missään myynnissäkään. Suojaa puhelinta, pitää sen lämpimänä ja jos känny tippuu ei hätää, kun oli suojus.

Mä olen järkevä ja säästäväinen.

Iglumies
18.12.2016, 11.39
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161218/f4e02359f9cb946b7a09de942dbbe00e.jpg

Kengät on käyttöö varten, miks niissä muuten olis säänkestävä pinta.

Jopotuinen
18.12.2016, 11.52
^ Jalkapuoli?

tempokisu
18.12.2016, 12.40
^ Jalkapuoli?

No sehän mä olen, kun vasemmalla tassulla ei voi kävellä.

brilleaux
18.12.2016, 15.47

Samaa mieltä. Kaupasta saa talvikenkiä. Ja vedenpitäviä kenkiä.

nure
18.12.2016, 17.39
Kun ei ole vain yhdet kengät käytössä niin voi kurat huuhtoa ja huoltaa käyttäen toisia. En itsekään suojia mitenkään pois sulje mutta henk.koht. eivät miellytä.

Läskimasa
18.12.2016, 18.48
Eipä oo mulla yksiäkään pyöräilykenkiä, sulan maan aikaan mennään Niken goretex-lenkkareilla ja talvisin Eccon goretex-nilkkureilla. Nää on itseasiassa aika viimosen päälle hyvät flättien kanssa:
http://pic.useful.fi/992-1hrzf0p.jpg
Lenkkareitten pohjan nappulat ei osu ihan yksiin polkimen kanssa, kesäks pitäis kehitellä jotkut paremmat. Five Tenit ei vaan kestä vettä, siks jääny ostamatta.

tempokisu
18.12.2016, 18.59
Samaa mieltä. Kaupasta saa talvikenkiä. Ja vedenpitäviä kenkiä.

ja lianpitäviäkin saa.

No, olen huomannu että ukot ei juuri käytä suojia - ja ne monot on kamalan näköset. Ostakee sitten uusia monoja rähjääntyneiden tilalle.
Mä pärjäsin samoilla monoilla 17 vuotta, ja yhdet monot oli jo ostaissani 15 vanhat. Nyt mun kesämonot on 30 vuotta vanhat - ja aivan hyväkuntoiset. Talvimonot on 13 vuotta vanhat, ja erittäin hyväkuntoiset. Käytän niitä kauppa-kuvailu-tms. monoina ilman suojaa.

brilleaux
18.12.2016, 19.12
ja lianpitäviäkin saa.
Mikä ihme teillä on suojia vastaan, varmaan käytätte alukalsongeja, ja mitäs varten ne sitten on kehitetty?

En mä ajohousujen päälle laita suojia. Ajokengän alla on sukka. Ja ajohousujen alla kalsarit. [emoji6]

En jaksa varastosta kuvattavia hakea, ajokengät lämpimästä kylmään:

-Five Ten Freerider
-Five Ten Guide Tennie gtx mid
-Sorel 1964 pac nylon(five tenin pohjakumilla)
-Salomon Toundra mid

tempokisu
19.12.2016, 13.00
^ ja kalsarit on minkä suojana? sama pätee mononsuojiin.

Mutta nappasin sitten kuvat, sori kun kämpässä on hämärää vaikka on valot niin kuva tulee aikapaljo ylivalotettunakin hämärä.

Monot. mustat talvimonot ja pumat näyttää molemmat käytössä tuolta kun on niiden keskellä. Vanhat tarramonot - suojista huolimatta näyttää pahoilta, ja nuo ihan käyttämättömät hienot Sidin Juhlamallit.
Käytössä on siis vain nuo ekan rivin tavalliset monot. Toki kun kesämono on kastunut, niin se on kulunut. Nyt kun näätte mun kesäajomonon, niin tuskin kukaan enää kyseenalaistaa suojuksen merkitystä...myös kun talviajomono on mokkanahkaa, niin jos sitä ei suojaa kohta mono on sennäköne että se on pakko laittaa suojapussukkaan. Käytän nimittäin samoja monoja kun meen vaikka kuvailemaan, on lämpimät.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Pupulan%20Kartano-projekti/Oma%20k%C3%A4mpp%C3%A4/pyoramonot.jpg?img=smaller

Sitten suojuksia talvi ( mustien lisäksi, noita edellisen kuvan mustia on kolmet, yhdet on erikois-isot jotka mahtuu tuohon vielä päälle)
vanha villasukka on "malli Mustamäki" ja käytän ihan loppuun asti. Lämmittävä suojuksensuoja, laitoin kuvaan tuon siistimmän puolen.

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Pupulan%20Kartano-projekti/Oma%20k%C3%A4mpp%C3%A4/Pyorasuojat%20talvi.jpg?img=smaller

Sitten pirteitä kesäsuojuksia! punaiset ja malli "kalat" on pyhämallit, ja useita ei ole näköjään käytettykään ( tai sinisiä ja seeproja oli toiset jotka on käytetty loppuun). Otin mukaan äiteen kutomat hienot F-sukat ja F-tumput ( yksi kappale)

http://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Pupulan%20Kartano-projekti/Oma%20k%C3%A4mpp%C3%A4/Pyorasuojat%20kesa.jpg?img=smaller

star trek
19.12.2016, 16.26
Tulipahan sitte itekki laskettua kengät ku tällanen toppic on perustettu, ja täältä myös ei kengänsuojille :-)
http://juhavaahtera.kuvat.fi/kuvat/Lenkkikuvia/kuvarasti/DSC_1474.JPG/_full.jpg

Fuuga
19.12.2016, 17.54
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/e8b223dccff704aaff7ec6bb708c37a0.jpg

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

HC, onko noissa simpan maastokengissä tuo puna-valkoinen strappi alkuperäinen vai oletko tilannut (mistä?) uuden?

HC Andersen
19.12.2016, 18.17
HC, onko noissa simpan maastokengissä tuo puna-valkoinen strappi alkuperäinen vai oletko tilannut (mistä?) uuden?

Sträppi on alkuperäinen.

kuovipolku
19.12.2016, 20.18
Tulipahan sitte itekki laskettua kengät ku tällanen toppic on perustettu, ja täältä myös ei kengänsuojille :-)

Tarkistuslaskennan tulos: 11 paria

Oma laskenta antoi tulokseksi hivenen vaatimattomammat kuusi paria, joista maantielle kolme ja talveksi yksi pari.

Kengänsuojia on muuten viidet: maantielle kaksi paria lycrasekoitteisia ("Belgian booties" eli "oversocks"), yleiskäyttöön ohuemmat ja paksummat neopreeniset sekä maantiekauden ulkopuolelle yhdet Gore-Texin softshell windstopper -materiaalista ("shoe covers").

Premnas
19.12.2016, 21.45
Siis ymmärsinkö...suojat sen takia, että kengät näyttäisivät siltä ettei niitä käytetä ? Kotona lenkin jäljeenkö niitä sitten ihaillaan ilman suojia ? Autossakin varmaan penkinsuojat

^ ja kalsarit on minkä suojana? sama pätee mononsuojiin.

Sori, en voinut olla tyrskähtämättä tässä kohtaa :D. Tuli taas ajateltua liikaa.

No itse aiheeseen, ei oo mullakaan kuin kolme paria pyöräilykenkiä. Shimanon kesälenkkarityyliset kevät-, kesä- ja syyskaudelle, saman valmistajan klossilliset sandaalit (tuntuvat muuten hyviltä kuumina kesäpäivinä kun ei hiosta eikä haittaa vaikka kastuisi) ja talven pakkasiin Lake 303 -popot. Neonkeltaiset kengänsuojukset hommasin vain siksi että saisin pidennettyä sandaalien käyttöaikaa, ne kun tuntuvat olevan parhaimmat pyöräilykenkäni. Olen niitä suojia käyttänyt nyt kun ei ole kunnolla pakkasta etten viitsi talvipopoja laittaa mutta ei oo kuitenkaan kesäkeli.

tempokisu
20.12.2016, 04.08
Sori, en voinut olla tyrskähtämättä tässä kohtaa :D. Tuli taas ajateltua liikaa.

Ajattelit varmaan just kuten meinasin; tärkee asia pitää suojata. Päteehän se nyt aika moneen. Toiset käyttää esimerkiksi kypärää pääkopan suojana, toisilla näyttää sen kypärän päälläkin olevan joku "pussukka". Itellä on kännykkä villaisessa suojapussukassa. Aikoinaan miehillä oli käytössä kalossit, ei kurastu juhlamono.

Ja tuo eka lainaus edellä, kun katsoo mun monoja niin kyllä niistä käyttö näkyy vaikka on ollu suojat. Monon käyttöikä kuitenkin pitenee huomattavasti, mun pyöräkamppeet kestää vuosikymmeniä, ehkä elinikäni.

Premnas
24.12.2016, 08.55
No nyt mä ymmärrän miksi niitä kengänsuojia käytetään. Ei tarvinnut kuin yhden päivän työmatkareitti kulkea kuravellistä tietä pitkin ja kengät olivatkin sitte sen näköiset että niitä on kuraojassa uiteltu. Nojaillessa ei tarvinnu miettiä muuta ku takareisien likaantumista ja kengät säästyivät, mutta läski heittää kaikki kurat renkaasta suoraan kengille...