Näytä tavallinen näkymä : Alle 1000e fillari viikonloppupyöräilyyn / ehkä joskus työmatkaan
Terve,
hakusessa olisi alle 1000e pyörä viikonloppu-pyöräilyyn perheen kanssa ja mahdollisesti tulevaisuudessa työmatkoihin.
Ajatuksena olis laittaa 1,5 vuotias lapsi kärryissä perään ja ajella kevät, kesä ja syksy ajoa tämä kärry perässä. Vanhastaan ollut Grisley merkkinen maastopyörä mutta se on rungon kooltaan liian pieni. Pyörän tulee olla jäykkäkeulainen ehdottomasti ja vaihteita ei varmaan niin paljon tarvitse. Tosin tuo keskuspuisto on tuossa vieressä ja siellä myös jokunen jyrkkä ylämäki. Riittäisiköhän tuon Canyon Commuter 3.0 vaihdemäärä tuon kärryn vetämiseen vai pitäisiköhän vaihteita olla enemmän? Lisäksi pitää ehdottomasti olla lokarit. No nehän saa vaikka jälkikäteen toki.
Eli alla pari pyörää mitä löysin ja noviisina tuo Canyon houkuttaisi eniten :
https://www.canyon.com/fi/urban/commuter/commuter-3.html
http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-speeder-300/
http://www.ridemore.fi/cube-sl-road-pro
Ilmeisesti Canyonissa laadukkaimmat osat (??) ja aika kevytkin on. Mitä mieltä ovat kokeneemmat pyöräilijät vaihtoehdoista? Onko muita järkeviä suosituksia samaan hintaluokkaan?
Canyon paras noista ja vaihteiden määrällä kyllä tulee toimeen. Varmista kuitenkin ettei kärryn kiinnittämisessä synny ongelmia...
Canyonista en mitään tiedä, mutta vaihteiden määrässä on mielestäni kaksi määräävää tekijää. Ensinnäkin välitysalue pitää olla riittävä eli ykkönen riittävän lyhyt ja suurin vaihde riittävän pitkä. Vaihteiden lukumäärällä on merkitystä sikäli, että 7-vaihteista on hankala päivittää parempaan, koska 7-vaihteiseen ei ole saatavilla perustasoa parempia osia. Käytännössä takakiekko menee uusiksi, jos haluaa laadukkampia osia. 8-vaihteisessa on samaa ongelmaa, mutta kiekkoa ei tarvitse vaihtaa, koska pakan tilalle käy 9-10 lehtiset pakat. Viisainta on mielestäni valita pyörä, jossa on vähintään 9-vaihdetta takana. Tällöin osat ovat luultavasti jo vakiona riittävän hyviä ja kulumisen myötä uusimisen yhteydessä on paremmin valinnan varaa. Lisäksi esim. 11-34 hammastetussa pakassa vaihteiden porrastus ei ole liian iso.
Perinteinen suositus tämän tyyppiseen käyttöön on ollut Kona Big Rove, joko alumiini- tai teräsversiona. Kalliimpikin menee tällä hetkellä bikeshopissa juuri budjettiin, tosin varusteet menee sitten yli. Kummassakaan noista ei ole kevyin mahdollinen runko, mutta jos geometria sopii sinun kropallesi, pyörän pitäisi soveltua hienosti tuollaiseen arkikäyttöön, jossa tukevuus on mielestäni tärkeämpää kuin kohtuudesta puhuttaessa keveys.
Itse kyllä ajelen krossarilla tuollaisetkin ajot, mutta silloin tonnin budjetti aiheuttaa pientä ongelmaa. Jos Big Rovea käyt katsomassa, vilkaise huviksesi samalla Rovea (siis maantiemallista) tai vaikka Kona Jakea. Tuollaisella kärryn vetäminen ei mielestäni ole mikään ongelma, mutta samaa pyörää on mielekästä käyttää pitempiinkin maantielenkkeihin ja työmatkoihin. Itseäni alkaa puuduttaa suoratankoisella yli viiden kilsan ajo tietä pitkin.
Seiska ja kasi taitaa olla jo menneisyyttä tuon hintaluokan pyörissä ellei mihinkään Clarikseen sekoa... Välitykset määrittyy kuskin kykyjen mukaan, usein tuollaisessa ajossa saattaa yli 32 hampainen jo aivan turha mutta tietenkin kärryn paino lisää vastusta. Itsellä työmatkapyörässä kesällä 11-21, talvella 11-32 ja edessä 36 kesällä ja 32 talvella ja hyvin homma etenee. Tod.näk. tuolla Canyonin 42/11-34 välityksillä tulet hyvin toimeen ja koska ovat kulutustavaraa niin sitten voi vaihtaa itselle sopivammiksi.
Yleisajossa suora tanko palvelee ehkä paremmin käyttäjää mutta jos lenkkiä tai vastaavaa ajaa niin sitten cyclo tai vastaava miellyttävämpi. Kädet puutuu joillakin, itsellä ei ainakaan vielä reilun satasen lenkin jälkeen, ei kannata yleistää...
Big Rovea en ole testannut mutta Rovesta kummatkin versiot ja alumiinen omasta mielestä tosi kova, teräksinen onkin sitten aivan eri pyörä mutta budjetti ylittyy helposti...
noniinno
16.12.2016, 18.51
http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/hybridit-ja-kaupunkipyorat/hyde-pro-2016.html
TuriMaas
16.12.2016, 19.43
Tekniikan Maailma testasi keväällä noin 750 euron jäykkäkeulaiset hybridit teemalla "Lähdimme etsimään edullista, mutta silti yleispätevää pyörää, joka kelpaisi kahteen tärkeimpään käyttötarkoitukseen: kaupungille ja lenkille". Voittoon rullasi FOCUS Wasgo Evo.
Loppuarvostelun tiivistys: "Focus on eräänlainen pyörämaailman hyvä jätkä. Se ei ole erityisen hoikka eikä notkea, mutta se hoitaa hommansa jämerän luotettavasti."
En tiedä, onko tästä apuja, mutta rahaa jäisi varusteisiin jne. Lokarien kiinnitys kannattaa varmistaa, jos tuosta pyörästä kiinnostuu.
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-wasgo-evo-he/
Tekniikan Maailmaa täällä ahkerasti mollataan, mutta harvemmin perustellaan, mikä esim. tuossa Juhapekka Tukiaisen tekemässä hybriditestissä meni pieleen.
Moi ja kiitos vastauksista. Tuo oli hyvä pointti että ei se vaihteiden määrä vaan pienimmän vaihteen lyhyys ja suurimman vaihteen välitys. Omaan käyttöön ei suurella vaihdemäärällä ole väliä. Toi Canyon on kyllä siistin näköinen ja olisi lokarit valmiina. Ilmeisesti myös takavaihtaja rutkasti parempi kun toi Focuksen alivio joka tällä hetkellä vanhassa pyörässä mäsänä. Kiinnostaa enemmän sellainen tietyn tyyppinen minimalistisuus ja mielummin haluan vähemmän mutta laadukkaampaa osaa.
Lähinnä kait suurin kysymys on runkogeometria omalle kropalle, vai onko noissa vaihtoehdoissa suuriakin eroja? Ei varmaan kokeilemematta pysty sanoa. Olen 83 kg ja 178 cm pitkä että vähän pakkia pois niin ollaan suht "tikissä" :)
Toinen mikä askarruttaa on lasten kärryn kiinnitys.
Kiinnityksen varmistat kärryn valmistajalta. Jos kokemus pyöristä on olematon niin hankalaa määrittää minkään geometriaa summittain, silloin suositan kyllä koeajoa jossain kivijalassa ja sen perusteella vertailla muihin malleihin.
Itsellä usein mennyt maku noihin TM:n hybriditesteihin koska yleisin voittaja on ollut Insera, ei vaan jotenkin herätä luottamusta. Tuo Focus ainakin osiltaan kallis ja kokonaisuutena häviää Canyonille ja Cubelle komeasti.
https://www.canyon.com/fi/urban/urban/urban-4.html
Mites noi "hihnavetoiset" mallit?
Vissiin huoltovapaampi systeemi?
Jomppanen
17.12.2016, 00.12
http://www.bikeshop.fi/Kona-Dr-Dew/ekauppa/pKODRDW/&listpos=30
Konan dr.Dew olis justiinsa alle 1000€, siistit kurasuojat valmiina, ei etuvaihtajaa eikä renkaatkaan ole onnettoman kapeat.
Itsellä usein mennyt maku noihin TM:n hybriditesteihin koska yleisin voittaja on ollut Insera, ei vaan jotenkin herätä luottamusta.
Itseäni ei kiinnosta testivoittajan titteli vaan se, miten pyörän ominaisuuksia arvioidaan. Inserassa on monesti ryhmän parhaat osat, josta se on pisteitä saanut ja samalla kriteerillähän täälläkin pyöriä arvioidaan. Viikon mittaisissa koeajoissa eroja löytyy kyllä ajettavuudestakin, mikä jää tämän palstan arvioinneissa usein huomiotta. Pystyykö joku esim. vertaamaan Canyonin, Big Roven ja Focuksen ajettavuutta ja kiekkojen laatua?
Noissa testeissä varsin selkeästi kerrotaan se, että pyörät ovat erilaisia ja siksi yksi pyörä on yhdelle paras, toinen toiselle jne. Yleispätevää parasta ei ole, vaikka jostain syystä TM testivoittaja julistetaankin. Ilmeisesti se helpottaa lehden myyntiä.
Hihnaveto ok, taitaa olla sentään avattava takahaarukka hihnanvaihtoa varten. Hyvin toimii ongelmitta ja hiljainen, toisaaltaan ei osaa sanoa tuon takavaihtajan välityksistä oikein mitään. Tuossa systeemissä (Napavaihtaja+remmi) on se ongelma että kun ongelmia tulee niin ei pahemmin itse voi mitään tehdä toisin kuin perinteisessä systeemissä. Ulkovaihtajassa se etu aina että jos välitykset ei miellytä niin on äärettömän helppo muokata maun mukaan...
Kona on omaan makuun miellyttävä geometrialta ja sen varmaan pääsisi testaamaan myös liikkeeseen mikä noiden Canyonien suhteen vaikeampaa mutta silti...
Moi ja kiitos vastauksista. Tuo oli hyvä pointti että ei se vaihteiden määrä vaan pienimmän vaihteen lyhyys ja suurimman vaihteen välitys. Omaan käyttöön ei suurella vaihdemäärällä ole väliä. Toi Canyon on kyllä siistin näköinen ja olisi lokarit valmiina. Ilmeisesti myös takavaihtaja rutkasti parempi kun toi Focuksen alivio joka tällä hetkellä vanhassa pyörässä mäsänä. Kiinnostaa enemmän sellainen tietyn tyyppinen minimalistisuus ja mielummin haluan vähemmän mutta laadukkaampaa osaa.
Lähinnä kait suurin kysymys on runkogeometria omalle kropalle, vai onko noissa vaihtoehdoissa suuriakin eroja? Ei varmaan kokeilemematta pysty sanoa. Olen 83 kg ja 178 cm pitkä että vähän pakkia pois niin ollaan suht "tikissä" :)
Toinen mikä askarruttaa on lasten kärryn kiinnitys.
En tiedä millaista reittiä vedät kärryä, miten pitkiä matkoja vedät ja paljonko lastia kärryssä on.
42/34 on sellainen välitys, että mäkisillä reiteillä raskaassa lastissa jaloissa on syytä olla voimaa.
Raskaammassa vedossa rungon ominaisuuksilla on paljon isompi merkitys, kuin sen painolla. pari kiloa painavampi runko voi raskaalla lastilla olla löysärunkoista kevyempi polkea ylämäkeen, jos runko on niin jäykkä että mahdollisiman suuri osa voimasta siirtyy tiehen.
Halpa hinta ja keveys kertoo yleensä siitä, että jostain on säästetty. Tuo heittämäni pari kiloa on niin iso ero, että sellaista ei käytännössä tule edes teräsrunkoisella rungosta.
Yhdelläkin eturattaalla pärjää, mutta silloin joku 34-36 piikkinen olisi sopiva. 36/11 välityksellä pitää vielä yli 30 km/h matknopeuksia vaivatta yllä.
Noi kommentit perustuu yli 100 kiloisen polkijan pisimmilään yli 200 km päivämatkoihin, joissa on hinattavaa massaa ollut parhaimmillaan ~50 kg. Tuolla setupilla osaan arvostaa kevyitä välityksiä.
Itselläni on edessä ja takana 36 hammasta pienimmällä vaihteella. Se riittää kuormattuna (max. 20 kg tavaraa + peräpyörä+kuski) ajamiseen, vaikka isommissa mäissä syke ja lämmöt tahtookin apumoottorista huolimatta nousta. Minäkään en siis pidä 42/34 riittävän lyhyenä. Nuren kaltaiselle aktiivipyöräilijälle se ehkä riittää.
Ilman etuvaihtajaa oleva pyörä on sikäli ongelmallinen, että tuollaisen ykkösvaihteen pariksi on vaikea saada riittävän pitkää suurinta vaihdetta. 36/11 loppuu ainakin minulla herkästi kesken, vaikka toki tasamaalla silläkin pärjää. Minimalistisuus ei tietysti toteudu etuvaihtajan myötä, mutta arkista käyttökelpoisuutta se parantaa. Huollon tarpeen kasvu on olematonta, koska samalla vaivalla se tulee putsattua ja öljyttyä kuin takavaihtajakin.
Jälleen kerran kristisoinkin aloittajan tapaa lyödä budjetti lukkoon ja sitten katsoa, mitä rahalla saa. Minusta pitäisi määritellä pyörälle asetettavat vaatimukset ja katsoa, mitä ne maksaa. Arkipyörän kuorman määrää kannattaa arvioida, jos keveyttä hakee. Kestääkö kiekot jne.
Budjettihan on valitettavasti rajattava vaikka olenkin Mohkkun kanssa samaa mieltä ja en myöskään aina ymmärrä että tonnin budjetilla kuitenkin lähdetään hakemaan huomattavasti halvempaa...
Itsellä ei kokemusta kärryn vetämisestä mutta tosiaan asettaa kyllä rajoituksia välityksille mutta se että ovat suht helposti ja edullisesti päivitettävissä maun ja kunnon mukaan.
Vaikka itse olen luopunut etuvaihtajasta kaikissa pyörissä jo vuosia sitten, en silti tarkoita sitä ettei ole tarpeellinen jollekin vaikken itse moista tarvikkaan.
E-Cruiser
17.12.2016, 10.59
Harkitsin tuossa vanhan japsimoottoripyörän hankintaa. Hinta olisi 500e. Soini kutsuu sitä juppiskootteriksi, luxusharrastukseksi jota kuuluu verottaa lisää.
Tonnin fillarihan on samalla logiikalla jo täyttä ökyilyä.
StringBet
17.12.2016, 13.14
Itselläni on edessä ja takana 36 hammasta pienimmällä vaihteella. Se riittää kuormattuna (max. 20 kg tavaraa + peräpyörä+kuski) ajamiseen, vaikka isommissa mäissä syke ja lämmöt tahtookin apumoottorista huolimatta nousta. Minäkään en siis pidä 42/34 riittävän lyhyenä. Nuren kaltaiselle aktiivipyöräilijälle se ehkä riittää.
Ilman etuvaihtajaa oleva pyörä on sikäli ongelmallinen, että tuollaisen ykkösvaihteen pariksi on vaikea saada riittävän pitkää suurinta vaihdetta. 36/11 loppuu ainakin minulla herkästi kesken, vaikka toki tasamaalla silläkin pärjää. Minimalistisuus ei tietysti toteudu etuvaihtajan myötä, mutta arkista käyttökelpoisuutta se parantaa. Huollon tarpeen kasvu on olematonta, koska samalla vaivalla se tulee putsattua ja öljyttyä kuin takavaihtajakin.
Hyötyajossa ei ole mitään tarvetta pystyä polkemaan yli 40 km/h vauhdissa mukana. Itellä edessä 40t ja takana 11-42. Suurinta vaihdetta en tarvi koskaan. Pienintä käytän joskus kärryä vetäessä, mutta voisin hyvin ottaa nykyisen 11-lehtisen pakan tilalle 9-lehtisen, josta nuo reunimmaiset rattaat puuttuisi. Kestäis paremmin ja ois vähemmän herkkä säädöille.
Sent from my XT1092 using Tapatalk
^Kyllä työmatkatempossa on vauhti tarpeen... Kuten sanottu, välitykset mielummin kuskin ja kuorman mukaan...
"Budjettihan on valitettavasti rajattava vaikka olenkin Mohkkun kanssa samaa mieltä ja en myöskään aina ymmärrä että tonnin budjetilla kuitenkin lähdetään hakemaan huomattavasti halvempaa..."
Niin tässä nyt verrattiin Canyonin 750 euron pyörää (toimituskuluineen) noihin kahteen joista toinen 179e kalliimpi. Mietin että koska Canyon on netissä myytävä tuote niin pyörät laadullisesti suhteellisen lähellä toisiaan? (koska jää kivijalan myyjän palkat ja vuokrat veke) Eikä mulla ole ongelma laittaa pyörään 1500e -2000e halutessani mutta käyttöaste ei näillä näkymin ole järin suuri niin siksi tuo 1000e laitoin rajaksi. Voihan sitä joustaa suuntaan tai toiseen mutta kun tulee sitten se kärry vielä päälle niin saisi järkevän hintaisen kombon kaikkinensa.
Mutta kiitos kaikille vinkeistä, mietiskelen tässä ja laittakaa van vinkkejä ehdotuksia tulemaan :)
edit : hihnaveto kiinnostaisi huoltovapauden takia kyllä mutta fundeerataan!
Hyötyajossa ei ole mitään tarvetta pystyä polkemaan yli 40 km/h vauhdissa mukana.
Nure sen jo sanoikin. Itse käytän pyörääni työmatkoihin ja lenkkeihin, joten ihan pelkästään traktorista ei ole kyse. Ja vaikka pääasiallinen käyttö hyötyajoja olisikin, mitään haittaa laajemmasta skaalasta ei ole, kun useiden vuosien mittaisesta hankinasta on kyse ja siinä ajassa ehtii tulla vastaan monenlaista tarvetta. Johan nykyiset peräkärrymatkustajatkin ajelee pian 24" pyörällä, jolloin iskällä tulee hiki, kun yrittää pysyä noiden perässä.
Jos on uusi pyöräilijä niin ehdottamasti suosittelen että käy kivijalasta ostamassa sen oikean kokoisen. Tai ainakin kokeilemassa. Se on ihan eri juttu nähdä, haistella ja potkia rengasta kuin tuijotella pikseleitä. Netistä kun tilaa niin pitää tietää mitä tekee. Jos perustuulipuku ostaa sen vääränkokoisen 7 000 euron hiilikuiturunkoisen tempopyörän Dura-Ace Di2:lla. Joka keräilee lähinnä pölyä varastossa, se on tuulipuvulla pian narun paikka.
Itse ostin Wigglestä cx:n. Sivuilla oli kaikki mitat reachista, standoveriin ja stemmiin. Rakentelin puusta hyvin rujon kyhäelmän varmistaakseni että koko on ok. Sillä asenteella ostelen pyöriä briteistä, että pyörää en palauta ellei rungossa ole reikä tai muuta suurta ongelmaa.
Joo sitä testausta mä tässä myös mietin että uskaltaako tilata kylmiltään netistä. Toisaalta tuulipukuna menen liikkeeseen, ajan vähän ja totetan että ihan jees mutta kun ei ole toinen vaihtoehto siinä vieressä vertailtavana niin siinä voi silti tulla väärä hankinta. Toki ompahan koeajettu ja menee sit omaan piikkiin.
Siis ehdottamasti suosittelen tilaamaan netistä, mutta kotiläksyt pitää tehdä ensin. Netistä ostaessa ei ole myyjä iholla pistämässä painetta. Joten voi keskittyä kaikessa rauhassa osasarjoihin, johdotukseen ja muihin. Ennenkaikkea pyörän kokoon. Nettisivuilla jauhetaan osasarjoista loputtomiin, mutta runkokoko on se joka ratkaisee. Jos pyörä on oikeankokoinen, sillä ajelee mielellään. Jos ei se kerää pölyä. Mutta ennenkuin lapioi rahaa sisään siihen ns. kalliiseen pyörään. Suosittelen polkemaan puhki jo olemassa olevan pyörän. Ne kilometrit pyörällä kertovat enemmän kuin paraskaan myyjä.
Vanha Grisley maastopyörä on saatu 14-vuotiaana ja on siis parikymmentä vuotta vanha ja runkogeometria päin persiitä koska kroppa pidempi kuin tuolloin. Samoin vaihteet paskana joten aika on vaihtaa.
Testaa joku malli ja jokaisesta pyörästä löytyy geometriat netistä ja vertaa niitä vaikka ruutupaperilla testaamasi. Mutta jos häivähdys epäilystä niin osta suoraan vaikket ehkä saakkaan parasta vaihtoehtoa mutta kuitenkin parempi kuin täysin vääränkokoisen pyörän hankinta.
orc biker
17.12.2016, 22.46
Ei tuo geometria niin vaikeaa ole, kunhan on sopivan korkuinen. Sen näkee oikeastaan jo pituudesta edes jalkoja yleensä mittailematta. Koska eri kokoisten pyörien välillä on aika vähän muuta kuin korkeuseroa. Puhutaan käytännössä sentistä tai kahdesta tai vastaavista aika pienistä eroista vierekkäisten kokojen välillä eli sen verran voi säätää stemmillä jo aika huoletta. Eli jos ostaa oman pituutensa mukaan mieleisensä tyylisen pyörän, niin luulisi sen kanssa selviävän viimeistään pienellä osien vaihdolla. Netistä voi etsiä, minkä kokoisia muut saman mittaiset ovat ostaneet. Hyvä myyjä toki tietää, mutta jos ei tiedä, että onko myyjä hyvä, niin eihän se mitään auta, vaan myyjästä voi olla silloin harmiakin.
Nuo osasarjat ovat tosiaan aika yhtä tyhjän kanssa, jos ei mitään ihan halpista ole ostamassa. Niistä ei siten kannata kovin paljoa paineita ottaa, vaan keskittyä siinäkin ominaisuuksiin, kuten niihin sopiviin välityksiin. Mutta niitäkin voi vaihtaa myöhemmin, joten väärä valinta ei ole lopullinen katastrofi. Kannattaa keskittyä siihen runkoon. Esim. rengastila voi tulla tärkeäksi, jos jossain vaiheessa keksii, että kiinnostaa ajaa enemmän hiekalla tai lumella.
Hämmenetään soppaa, tässä hieman erillainen vaihtoehto https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137 ja toinen http://www.bikeshop.fi/Charge-Cooker-Midi-1/ekauppa/pCHMIDI1/ HIeman erillaisia mutta myös toimivia ellei nopeus ole avainsana...
Geometriahan ei tosiaan ole vaikeaa mutta pyörässä kuitenkin kaikkein olennaisinta on oikean kokoinen runko ja jos mitoitus menee hieman liikaa pieleen niin sitä ei korjata enää osia vaihtelemalla.
Oma näkemykseni aiheesta kivijalkaliike vs nettikauppa. Tärkeintä on löytää itselle sopiva pyörä. Kun se on hankittu, ainakaan minua ei jälkeenpäin harmita, vaikka hintaa olisikin ollut hiukan enemmän kuin nettikaupan vaihtoehdossa. Ainoa mikä harmittaa hinnasta riippumatta on epäonnistunut hankinta.
Pinnaclen suosiota tällä palstalla olen ihmetellyt ennenkin. Konseptina se on samanlainen kuin hyljeksitty Insera, eikä Evansin laatukaan ole aina ollut viimeisen päälle. Silti uskoa tuohon riittää. Mistä se johtuu, paperilla kiinnostavista malleista ja näiden kilpailijoiden vähyydestä? Mutta kun Insera saa hyvät arvosanat pyörävertailusta, kyse on väärin tehdystä testistä.
Ei tuo geometria niin vaikeaa ole, kunhan on sopivan korkuinen.
TM:n vertailuista on hauska keskustella. Vanhemmassa hybriditestissä (8/2014) löytyi hyvin erilaisia luonteita pyörille. Ajoasennot vaihtelivat pystystä makaaviin ja muistaakseni Konan Splice oli olemukseltaan lähes maastopyörän kaltainen. Toki mitoitus voi sopia omalle kropalle kaikissa, mutta silti kyse ei ole noin pienestä asiasta kuin annat ymmärtää, jos tavoitteena on löytää tiettyyn tarkoitukseen soveltuva geometria. En usko, että stemmin vaihdolla tämä mihinkään muuttuu. Mutta toki kun ei kiusaa itseään liialla tiedolla ja valitsee vain sopivan kokoisen pyörän, eiköhän sillä ajot ongelmitta hoidu. Tällöin eri pyörien vertailun merkitys jää vaan minulle hämäräksi.
Cube Hyde oli mukana tuossa TM:n testissä ja sille suosituksensa antaneet voivat tarkistaa, menikö arvostelut oikein (jos omakohtaista kokemusta ja verrokkeja löytyy enemmän kuin korttelin matkalta). Ajoasento matala ja kapea, pyörä herkkäliikkeinen, mutta leveistä renkaista huolimatta kova. Irtosoralla hutera.
orc biker
18.12.2016, 15.41
Toki mitoitus voi sopia omalle kropalle kaikissa, mutta silti kyse ei ole noin pienestä asiasta kuin annat ymmärtää, jos tavoitteena on löytää tiettyyn tarkoitukseen soveltuva geometria.
En antanut niin ymmärtää, vaan vähän lainaamasi virkkeen jälkeen mainitsin omaan tarkoitukseen mieleisen tyylisen pyörän. Eli pyörätyypin lisäksi se luonne, että hakeeko esim. kovin sporttista tai leppoisaa. Sen jälkeen erot ovat varsin pieniä, ja oikeastaan puhuin viestissäni koon valinnan helppoudesta ja siihen liittyen stemmin vaihtamisesta, enkä itse pyörätyypin valinnasta.
Ei stemmin vaihtokaan ihmeitä tee jos ollaan jo metsässä koon suhteen... Aina lähtökohdan pitäisi olla se ettei itselle sopimatonta pyörää osteta.
Toisaltaan, kuten itsellänikin sain vasta rungosta vasta mieleisen kun se on pari senttiä liian korkea ja siihen kuorrutteeksi 135 millinen stemmi ylipitkillä barendzeillä mutta on ajoasento ainakin kohdillaan.
orc biker
18.12.2016, 21.26
Ei stemmin vaihtokaan ihmeitä tee jos ollaan jo metsässä koon suhteen... Aina lähtökohdan pitäisi olla se ettei itselle sopimatonta pyörää osteta.
Suositteliko joku väärän kokoisen pyörän ostamista? Sanoin, että ostaa sopivan korkuisen pyörän, koska yleensä sekä vastaavien mallien että viereisen koon erot pituussuunnassa ovat niin vähäiset, että ne pystyy käytännössä ilman sivuvaikutuksia kompensoimaan vaihtamalla stemmiä. Joku saattaa vaihtaa tankoakin ja saattaa jopa mitätöidä sillä huolelliset laskelmansa pyörän mitoista, kun uudessa tangossa onkin back sweeppiä selvästi enemmän tai jotain vastaavaa. Nämä eivät ole niin kriittisiä asioita kuin usein pelotellaan, kun vain ostaa mieleisensä tyylisestä pyörästä oikean koon ilman, että koeajaa, että onko se nyt parempi kuin vastaava pyörä eri merkiltä, kun erot ovat niin pienet. Pyöriä on kehitetty monta kymmentä vuotta, ja sen huomaa, kun alkavat mallia muistuttaa kovasti sitä yhtä ja samaa, jos siis tietyn kategorian pyörästä puhutaan.
http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road
Tarjouksesta saa välillä halvalla.
En antanut niin ymmärtää, vaan vähän lainaamasi virkkeen jälkeen mainitsin omaan tarkoitukseen mieleisen tyylisen pyörän. Eli pyörätyypin lisäksi se luonne, että hakeeko esim. kovin sporttista tai leppoisaa. Sen jälkeen erot ovat varsin pieniä, ja oikeastaan puhuin viestissäni koon valinnan helppoudesta ja siihen liittyen stemmin vaihtamisesta, enkä itse pyörätyypin valinnasta.
Sopivan kokoisen pyörän varmaan löytää, kun hiukan aiheeseen perehtyy. Mutta mieleisen tyylistä pyörää onkin vaikeampi tunnistaa, jos puhutaan ominaisuuksista. Ainakin testeissä on saman luokan sisällä ollut erilaisilla luonteilla olevia pyöriä. Aikamoista asiantuntemusta vaaditaan, jotta nuo tunnistaa papreritietojen perusteella.
casanova
20.12.2016, 00.40
...hakusessa olisi alle 1000e pyörä viikonloppu-pyöräilyyn perheen kanssa ja mahdollisesti tulevaisuudessa työmatkoihin...
...Ajatuksena olis laittaa 1,5 vuotias lapsi kärryissä perään ja ajella kevät, kesä ja syksy ajoa tämä kärry perässä...
...Riittäisiköhän tuon Canyon Commuter 3.0 vaihdemäärä tuon kärryn vetämiseen vai pitäisiköhän vaihteita olla enemmän? Lisäksi pitää ehdottomasti olla lokarit....
...Mitä mieltä ovat kokeneemmat pyöräilijät vaihtoehdoista? Onko muita järkeviä suosituksia samaan hintaluokkaan?...
Toisin kuin monet aiemmat kommentoijat, pidän tuota budjettia ihan perusteltuna. Tonnilla saa jo sellaisen pyörän, jolla viitsii polkea. Todennäköisesti nälkä kasvaa vuosien saatossa, joten uuteen hankintaan ja jatkuvaan rahanmenoon saa varautua. Mutta tietääpä sitten paremmin tulevaisuudessa, mitä haluaa. Jos ja kun pyöräilykokemusta ei erityisen paljoa ole, on koeajolla paikkansa, vaikka sopivakin pyörä saattaa tuntua todella oudolta. Täytyy vain luottaa siihen, että pyörän selkään tottuu.
Linkitetyistä pyöristä en osaa sanoa muuta kuin vertailukelpoisen kokemuksen. Hankin vajaa viisi vuotta sitten ensimmäisen "oikean pyöräni" kyllästyttyäni maastopyöränrämällä polkemiseen. Nishikin 401-hybridillä tuli sittemmin sotkettua parhaimmillaan yli tuhat kilometriä kuukaudessa lähinnä työmatkaa ja toisinaan myös pyöräperäkärryä kiskoen. Vähitellen pyöräilykärpänen ja työmatkan vastatuuli purivat kovemmin. Pari kuukautta sitten ostin cyclocrossin. Vaikka uusi hankinta vieläkin viehättää, tiedän kyllä jo nyt, että ei tämäkään mikään loppuelämän pyörä ole. Jälkeen päin ajatellen olisin voinut yhtä hyvin ostaa nykyisen pyöräni jo silloin, mutta enhän minä tiennyt, mitä halusin. Aiemmin pyöräilykin oli sellaista sata kilometriä kesässä -tyyppistä.
Vaihteita pyöräperäkärryä kiskoessa todella tarvitsee, ainakin jos urheilutaustaa on yhtä vähän kuin allekirjoittaneella. En ymmärrä välityksistä tarkemmin mitään, mutta kaksilehtisen eturattaan systeemissä on usein sopivasti "peräkärryvaihteet" ja "muut vaihteet" valittavissa. Kolme eturatasta on toivottavasti jo menneisyyttä. Minä en ainakaan tullut koskaan oikein sinuiksi 3x8-systeemin kanssa. Nykyinen 1x11 taas tuntuu taivaalliselta - vaihteita ei voi "vaihtaa väärin"!
Tässä yksi tarjous https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-cyclocross-polkupyora/p/1121892_1_style 699e...
Omasta mielestä 2x10 on toimintavarmempi kuin 2x11 tai 2x11. Tosin jos nyt päivitän 2x11/1x11:n. Niin tulen kehumaan ne maasta taivaiseen.
Käyrätanko on parempi kuin suora. En saa suoralla tangolla nousuissa välitetty voimaa renkaaseen yhtä paljon kuin dropilla. Hybridi ei ole hyvä maantiellä. Ei ole hyvä maastossa. Hybridi ei ole hyvä missään.
Pro_syklistin linkkaama XXL:n tarjouspyörä on sen verran edullinen, että budjettiin mahtuu vielä pakollisia tarvikkeita ja varusteitakin. Ostin itse syksyllä tarjouksesta sen punavalkoisen mallin. Runko lienee sama, mutta osasarjat erilaiset. Vaikea sanoa kuinka pitkään tuo tarjous jatkuu, joten kannattaa käydä liikkeessä koeajamassa, jos vähänkään kiinnostaa. Ennen omaa ostopäätöstäni koeajoin juuri tuota mallia Helsingin keskustan XXL-liikkeen hyllyjen välissä. Käytännössä ensimmäistä kertaa käyräsarviseen tarttuneena ajo tuntui hieman huteralta, mutta mukavalta.
Jos tuollaiseen Whiteen päädyt, saa siihen lokasuojat ja halutessaan vaikka tarakan kiinni. XXL:n valikoima on niissä huono, mutta onneksi on muitakin kauppoja. Lisäksi suosittelen lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä, jos sellaisia ei jo entuudestaan omista. Helppo aloitus on ostaa sellaiset kengät, jotka miellyttävät silmää ja joilla voi myös kävellä. Sitten niitä tulee käytettyäkin arjessa esim. kauppamatkoilla ja perheen kanssa retkeillessä. Polkimet ovat vähän makuasia. Kääntöpolkimissa (lukkopuoli ja tavallinen) on puolensa, mutta pelkillä lukkopolkimilla pärjää hyvin, sillä hyvin nopeasti huomaa haluavansa ajaa ainoastaan pyöräilykengillä.
Voimansiirto ja oikeanlaiset välitykset taitavat olla tälläkin foorumilla ikuinen väännön aihe. Ihastuin itse 1x11-systeemiin, kun tajusin, ettei tällä tule koskaan eteen itselleni niin tavallista tilannetta, että takarattaalla loppuu säätövara kesken ja etuvaihtajan käytön jälkeen hyppäys on turhan suuri. Fiksumpi tietysti ennakoisi ja vaihtaisi ensin edessä. Voi olla tietenkin olla, että 11-lehtinen pakka ja kapea ketju esim. kuluvat nopeammin ja/tai voimansiirto alkaa pitää rasittavaa ääntä, mutta toistaiseksi nautin ajosta.
Käyrässä tangossa on puolensa. Erilaisia ajoasentoja saa vaihdeltua ja vastatuulessa tai kovassa vauhdissa pääsee painautumaan alemmas. Tottumattomalle asento tuntuu kiikkerältä ja ainakin allekirjoittaneen selkä vielä totuttelee. Suoralla tangolla ajoasento on pystympi, mikä on ehkä selällekin helpompi. Ainakin näkyvyys on parempi sekä pyöräilijän erottuvuuden että helpomman taakse vilkuilun osalta. Kaupungissa suoralla tangolla on etunsa, vaikka kyllä minäkin käyrää tankoa suosittelen, mutta turha tässäkään on olla ehdoton.
orc biker
20.12.2016, 02.20
Sopivan kokoisen pyörän varmaan löytää, kun hiukan aiheeseen perehtyy. Mutta mieleisen tyylistä pyörää onkin vaikeampi tunnistaa, jos puhutaan ominaisuuksista. Ainakin testeissä on saman luokan sisällä ollut erilaisilla luonteilla olevia pyöriä. Aikamoista asiantuntemusta vaaditaan, jotta nuo tunnistaa papreritietojen perusteella.
Ei niitä mieleisiä tunnista kuin ajamalla. Paljon. Eikä välttämättä sittenkään. Ei ole aina helppoa sanoa, miksi jokin toimii ja miksi jokin ei ja miten jonkin saisi toimimaan. Mutta yleisen pyörän luonteen näkee jo päälle päin ja niistä taulukoista, jos viitsii perehtyä asiaan. Vertailee muutamaan mittaa ja kulmaa ja googlettelee merkityksiä.
orc biker
20.12.2016, 02.29
Kolme eturatasta on toivottavasti jo menneisyyttä.
Toivottavasti ei, koska 3x10 on minulle erittäin hyvä systeemi kattaen nopeudet kävelyvauhdista jopa yli 60 km/h alamäkeen. Joutuisin luopumaan aika paljosta, jos jostain syystä haluaisin yhdestä tai kahdesta eturattaasta eroon syystä, jota en omassa käytännössä pysty mitenkään näkemään.
casanova
20.12.2016, 09.16
Toivottavasti ei, koska 3x10 on minulle erittäin hyvä systeemi kattaen nopeudet kävelyvauhdista jopa yli 60 km/h alamäkeen. Joutuisin luopumaan aika paljosta, jos jostain syystä haluaisin yhdestä tai kahdesta eturattaasta eroon syystä, jota en omassa käytännössä pysty mitenkään näkemään.
Njoo, olisi tuon voinut muotoilla vaikka niin, että historiaa meille tuulipuvuille myytävissä peruspyörissä.
Omassa hybridissä välitykset eivät taannoin loppuneet kesken edes yli 60 km/h alamäessä. Voi vain kysyä, mihin käyttöön pyörä on oikein tehty. Vinon ketjulinjan myötä suurimman ja pienimmän eturattaan ja takarattaan vastakkaisen ääripään yhdistelmien käyttö jää kuitenkin minimiin.
Sent using Tapatalk.
orc biker
20.12.2016, 13.19
Njoo, olisi tuon voinut muotoilla vaikka niin, että historiaa meille tuulipuvuille myytävissä peruspyörissä.
En näe tuohonkaan oikein mitään erityistä syytä paitsi muodin. Kolmen rattaan hienous on siinä, että keskimmäinen voi olla valittu pyörän pääasiallista meininkiä varten. Sillä voi yleensä pysyä suurimman osan ajasta, mutta sen lisäksi löytyy kummaltakin puolelta tarvittaessa reilusti välityksiä. Kahden rattaan systeemi joko luopuu jommasta kummasta päästä tai siirtää aluetta keskemmälle luopuen hieman kummastakin päästä. Jälkimmäinen tapaus lienee yleisempi. Silloin pääasiallisen käytön alue siirtyy rattaiden väliä kohti, eikä se ole oikein hyvä. Yhdellä rattaalla taas luopuu kummastakin päästä: vain pääasiallinen alue enää jää.
Miksi? Mitä niin ihmeellistä tällä saavutetaan? Ei mitään. Etenkin peruspyörässä on yhdentekevää, painaako se 13,2 vai 13,4 kiloa. Kaksi vs. kolme ei pudota edes vaihtajaa pois. Yhdellä pääsee vaihtajasta eroon, mutta mitä sitten? Ei tarvitse säätää? Pyörää kuitenkin pitää huoltaa tai huollattaa, niin eikö yksi etuvaihtajan kaltainen yksinkertainen kapistus mene siinä samalla etenkin, kun yleensä siihen ei tarvitse koskea vuosiin? Jos näin alue tehdään mahdollisimman laajaksi, niin välityksiä on vähän ja hyppäykset isoja.
Joten minä toivon, että 3x ei häviä mihinkään. Se on hieno systeemi, josta suurin syy päästä eroon on useimmissa tapauksissa vain sen vanhuus, että täytyy myydä uutta. 2x ja 1x. Mitähän niiden jälkeen? Sähkö tietysti yleistyy. Ehkä sitten aletaankin taas tulla takaisin : 2x ja 3x. Toisaalta en haluaisi algometrin päättävän, milloin siirrytään edessä eri rattaalle. Nuo edestä vaihtamisethan tuovat lisää monipuolisuutta vaihtamiseen, niillä saa tehtyä nopeita pudotuksia tai nostoja. Ne tuovat lisää vaihtoehtoja vaihtamisstrategiaan, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä tämä on huono juttu. Minusta se on hyvä, koska noilla saa tehtyä sellaisia asioita, mitä takapakalla ei.
Omassa hybridissä välitykset eivät taannoin loppuneet kesken edes yli 60 km/h alamäessä. Voi vain kysyä, mihin käyttöön pyörä on oikein tehty.
Eihän noissa olekaan usein järkeä. Jokin maastopyörän 24-32-42 tai 24-32-44 olisi paljon parempi useimpiin hybrideihin. Sen sijaan niissä on usein ihan järjettömiä välityksiä Alppien alas ajamiseen. Suomessa niillä ei jyrkkiä nyppylöitä töihin ajeta kuin selkä ihan märkänä puuskuttaen, kun ei pysty ajamaan kävelyvauhtia rennosti 80:n kadenssilla sitkuttaen.
Siihen miksi en pidä näistä hybrideistä ja muista suoratankoisista. On se että lähes kaikki paino on takarenkaalla. Syö renkaita, laakereita ym. epätasaisesti. On sama kuin ajaisi yksipyöräisellä. Itse ajan cx:llä lähes aina dropista, jotta paino jakautuisi tasaisesti etu- ja takarenkaalle.
Omassa maasturissa ja krossarissa on muutaman %-yksikön ero painonjakautumassa, kun olen pyörän päällä ja kädet krossarin kahvoilla. Jos tuo ero on noin merkittävä kuin pro sen kokee, kannattaa välttää suoratankoista. Itselleni pyörän käyttötarkoitus on tärkeämpää. Molemmilla pyörätyypeillä on paikkansa. Koitan toki pudottaa muutaman kilon, jotta laakerit lakkaisi kulumasta liikaa. Tuo oli hyvä oivallus, siinä hommassa ei liikaa ole keinoja ylläpitää motivaatiota. Varsinkaan joulun lähestyessä.
Välityksistä olen samaa mieltä orc bikerin kanssa. 3x-systeemi toimii maasturissa ja varmaan hybridissäkin hienosti. Krossarissani on 2x- systeemi ja mäkisessä maastossa se vähentää vaihtamistarvetta verrattuna 1x-systeemiin. Ei tarvi kelata koko takavaihtajaa päästä päähän, kun voi eturattaan vaihdon avulla käyttää vain osan takarattaista. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Tällaiselle tavispyöräilijälle monesti kyllä suurimmat vaihteet ovat turhan pitkiä, kun vain suurimmissa alamäissä niitä voi käyttää. Mitä se vaikuttaa keskinopeuteen, jos laskee mäet pykälää tai kahta pienemmällä vaihteella, sitä voi jokainen koittaa laskea. Itselläni krossarissa 46-12 on ihan riittävä. Yli 50 km/h silläkin pääsee kivuttomasti. Usein tilanne tai tiestön kunto edellyttää alempaa nopeutta.
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-arriba-1-0-ltd-he/
Mites toi Focus Arriba 1.0 Ltd HE? Vissiin okei osasarjat ja vaihteitakin enemmän kuin olin ajatellut. Kokemuksia? Hinta kohtuullisen hyvä.
Kirjoitampa tähän nyt omat kokemukset sisäisistä kaapelinvedoista sekä 1x systeemeistä, jotta kenelläkään ei jää hyvä fillari ostamatta epäluulojen takia.
Maantiepyörä (~6,6kg) 1x10 systeemi ja ulkoiset kaapelivedot
Toimii Suomessa aivan loistavasti 25-35km/h keskinopeuksissa, ei ongelmia vaihtamisen, vaihdealueen tai kaapeleiden/kuorien huollon kanssa. Ennen oli 2x systeemi, mutta otin pikkurattaan pois kun huomasin, että sitä ei tullut käytettyä lainkaan.
27+ täysjousto maastopyörä (~14kg) 1x11 systeemi ja pääosin sisäisetkaapelivedot
Toimii Suomessa aivan loistavasti 5-25km/h keskinopeuksissa, ei ongelmia vaihtamisen, vaihdealueen tai kaapeleiden/kuorien/jarruletkujen/hissitolpan huoltojen kanssa
GG-fillari (~10kg) 1x11 systeemillä, yläputkessa ja haarukassa sisäiset kaapelit/kuoret, muuten ulkoiset
Toimii Suomessa aivan loistavasti 365 päivää vuodessa 10-30km/h keskinopeuksissa, ei ongelmia vaihtamisen, vaihdealueen tai kaapeleiden/kuorien huollon kanssa. Täyspitkien kuorien ansiosta tämä vaikuttaa olevan aivan pomminvarma systeemi.
Emännän "fitness hybridi" (~10kg) 1x10 systeemillä, ulkoiset kaapeli vedot
Toimii hyvin vähemmän pyöräilevän alla 10-25km/h nopeuksissa, ei ongelmia vaihtamisen, vaihdealueen tai kaapeleiden/kuorien huollon kanssa. Emäntä tykkää kun on helppo/looginen vaihtaa vain yhtä vipua säätämällä. Tähänkin asensin täyspitkän kuoret, jotka ovat kyllä olleet täysin huoltovapaat.
Oma kokemus on siis se, että molemmat sekä ulkoiset, että sisäiset kaapelit toimivat erittäin hyvin kunhan ne on vain fiksusti toteutettu ja laadukkaasti asennettu kunnollisilla tarvikkeilla. Maantiepyörässä mulla ei vielä ole täyspitkiä kuoria, mutta kaikissa kurakelin fillariessa pidän noita täyspitkiä kuoria ehdottoman hyvinä. Itse ehkä pidän modernimpien fillarien kanssa enemmän tuosta intergroidusta lookista, jonka takia uudet pyörät on tullut nyt ostettua intergroiduilla kaapeleilla. Sisäiset vedot ovat myös huomattavasti vähemmän tiellä runkolaukkujen kanssa, jonka takia myös suosin niitä nykyisin.
Toki joissain tilanteissa 2x tai 3x systeemi voi olla parempi, mutta itse vaihtaisin mielummin vaikka eturatasta vähän vuoden ajan mukaan, jos samalla fillarilla pitää pystyä möyrimään loskassa 5km/h tunnissa ja toisaalta ajamaan 35km/h keskinopeuksia kesäkelillä. Toki nämäkin saa hoidettua yhdellä eturattaalla, mutta silloin vaihdevälit saattavat jo pompata liian harvaksi ainakin maantiekäyttöön.
Oman kokemuksen mukaan ainakaan 9/10/11 speed ketjuissa ei ole ainakaan mitään merkittävää eroa kestävyydessä, myöskään leveä 1 speed "rataketju" ei ole ole oman kokemuksen mukaan ainakaan mitenkään ylivoimaisen kestävä vaikka ketjulinja olisinkin aina 100% suora. Ketjun kanssa taitaa olla kuitenkin käytönnössä niin, että sen vetolujuun tai venyvyys ei ole ainakaan suoraan verrannollinen ketjun paksuuteen. Huolto, olosuhteet, rakenne, materiaalit ja valmistus tekniikka vaikuttaa kestävyyteen mielestäni huomattavasti enemmän kun ketjun leveys.
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-arriba-1-0-ltd-he/
Mites toi Focus Arriba 1.0 Ltd HE? Vissiin okei osasarjat ja vaihteitakin enemmän kuin olin ajatellut. Kokemuksia? Hinta kohtuullisen hyvä.Eihän tuo nyt osien puolesta ainakaan mitenkään erityisen huonolta vaikutta, mutta rengastila tuossa näyttää ainakin kuvien perusteella oleva melko pieni. Itse ainakin suosittelisin tuollaiseen yleiskäyttöpyörään sellaista 35-40mm rengastilaa lokarien kanssa, jotta pyörä on riittävän monikäyttöinen niin kesällä kuin talvellakin. Monet "fitness-pyörät" eivät ota kovin isoa rengasta runkoon tai keulaan, etenkään lokarien kanssa.
orc biker
21.12.2016, 14.54
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-arriba-1-0-ltd-he/
Mites toi Focus Arriba 1.0 Ltd HE? Vissiin okei osasarjat ja vaihteitakin enemmän kuin olin ajatellut. Kokemuksia? Hinta kohtuullisen hyvä.
En näe tuossa mitään erikoista. Ottaisin enemmin vaikka: http://www.marinbikes.com/ww/bikes/description/2017-muirwoods
Koska tuossa on reilusti rengastilaa. Isoilla renkailla saa leppoisamman kyydin ja huonolla alustalla vieläpä nopeamman kyydin. Teräsrunko. Taitaa olla satasen halvempikin. Tosin saatavuus on vähän heikkoa. Toinen vaihtoehto on Kona Big Rove AL. En oikein näe järkeä ostaa yleispyöräksi jotain kovasti näistä eroavaa. Nämä tekevät myös erinomaisen retkipyörän, koska menevät kivasti joka alustalla ja välityksiä riittää joka paikkaan.
Kun moni puhuu noista välitysten riittämisestä, niin heille ei ole ongelma tuhlata voimia ylämäkiin, kun he ovat parin tai korkeintaan muutaman tunnin harjoituslenkillä. Osa puhujista on vieläpä huippukuntoisia toisin kuin jokainen pyörän ostaja. Mutta jos vääntää retkellä auringonnoususta -laskuun ja useita päiviä putkeen, niin ymmärtää ylämäissä säästelyn merkityksen, koska silloin on tarkoitus säästellä voimia, eikä tuhlata niitä harjoituksen nimissä, koska rasitusta tulee muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. Tai sitten he elävät hyvin tasaisilla alueilla, ei ole jatkuvaa mäennyppylää, kuten monessa osassa Suomea, jos hiekkateille yhtään erehtyy. Jokin 34-28 tai mitähän kevyintä Focuksessa onkaan, kun ei ole kerrottu edes sitä, ei ole kiva, jos hiekkatiellä tulee jyrkkä nousu, joka tekisi mieli ryömiä ylös alle 10 km/h. Se ei noilla rimpularenkailla (karmea vierintävastus soralla, oikein tökkivät isompiin kiviin) ja isoilla välityksillä vääntäen mene mihinkään, tai meneehän se, mutta menee voimiakin ihan hukkaan. Yksi osa ajamista on fiksuus. Se, että väline ei turhaan rajoita.
Täällä kuitenkin löytyy (Firefox väittää "deceptive siteksi", mutta tuskinpa on): http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/
(http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/)
Kun moni puhuu noista välitysten riittämisestä, niin heille ei ole ongelma tuhlata voimia ylämäkiin, kun he ovat parin tai korkeintaan muutaman tunnin harjoituslenkillä. Osa puhujista on vieläpä huippukuntoisia toisin kuin jokainen pyörän ostaja. Mutta jos vääntää retkellä auringonnoususta -laskuun ja useita päiviä putkeen, niin ymmärtää ylämäissä säästelyn merkityksen, koska silloin on tarkoitus säästellä voimia, eikä tuhlata niitä harjoituksen nimissä, koska rasitusta tulee muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. Tai sitten he elävät hyvin tasaisilla alueilla, ei ole jatkuvaa mäennyppylää, kuten monessa osassa Suomea, jos hiekkateille yhtään erehtyy. Jokin 34-28 tai mitähän kevyintä Focuksessa onkaan, kun ei ole kerrottu edes sitä, ei ole kiva, jos hiekkatiellä tulee jyrkkä nousu, joka tekisi mieli ryömiä ylös alle 10 km/h. Se ei noilla rimpularenkailla (karmea vierintävastus soralla, oikein tökkivät isompiin kiviin) ja isoilla välityksillä vääntäen mene mihinkään, tai meneehän se, mutta menee voimiakin ihan hukkaan. Yksi osa ajamista on fiksuus. Se, että väline ei turhaan rajoita.
(http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/)
Tossa 1x vaihteistoa valittaessa pitää aina huomioida tuleva käyttötarkoitus ja käyttökohde. Eturattaalla ja takapakalla säädetään sitten välitysalue sekä vaihdevälit halutuiksi. Tosin ainakin noissa omissa fillareissa välityssuhteet ovat osuneet jo tehtaalla kohdalleen, joten niihin ei ole tarvinnut kajota. Eturattaan ja/tai takarattaan vaihtaminen ei kuitenkaan ole mikään mahdoton homma taloudellisesti tai teknisesti, joten jos tehtaan välitykset eivät osu kohdalleen, voi niitä hieman säätää mieleisekseen kun kokemusta kertyy.
Olen itse ihan hyvä kuntoinen, mutta en kuitenkaan mikään huippu-urheilija. Aloitin fillaroinnin harrastamisen "uudelleen" joitakin vuosia sitten sinkulalla/fixillä, joten olen tottunut, että ylämäissä joutuu joskus hieman tuuttaamaan ja nousemaan putkelle polkemaan. Koskaan ei ole mikään mäki jäänyt ajamatta vaihteiden loppumisen tai puuttumisen takia. Maantiepyörällä ajelen toistuvasti +100km lenkkejä ja GG-fillari toimii myös retkipyöränä, jolloin sillä ajetaan viikossa n. 700km yhdistellen sekä asfalttia, että hiekkateitä jopa helppoja polkuja.
Eikä siinä putkelta/seisten polkiessa sitä voimaa edes pahasti hukkaan mene, mielestäni se tekee vain ihan hyvää vähän herätellä jalkoja pidemmilläkin reissulla, kyllä siinä satulassa saa päivän aikana istua ihan riittävästi:rolleyes:. Itse en ole myöskään koskaan seurannut kadensseja, joten mulla ei ole mitään tarvetta pyrkiä mihinkään "optimi kadenssi" lukemiin.
Mulla ei siis ole mitään 2x/3x systeemeitä vastaan, mutta on väärin väittää, että 1x ei olisi riittävä, kyse on vain siitä, että välitysalue on itselle sopiva.
Tossa 1x vaihteistoa valittaessa pitää aina huomioida tuleva käyttötarkoitus ja käyttökohde.
Jokaisella on tietysti omat näkemyksensä. Itse valitsisin arkipyörään välitysten suhteen esim. Kona Rovessa olevan 40 ja 11-42 rattaat. En kyllä tiedä, miten tuollainen pakka käytännössä toimii, mutta skaala alkaa olla siinä lähes kilpailukykyinen 2x-järjestelmään verrattuna.
Koskaan ei ole mikään mäki jäänyt ajamatta vaihteiden loppumisen tai puuttumisen takia.
Minä olen joutunut taluttamaan jyrkän mäen 2-3 tunnin reippaan lenkin loppupuolella, kun jalat hapoilla välityksellä 36-36 en ole jaksanut polkea. Normaalisti tuollainen mäki menee heittämällä, joten välitykset ovat ihan ok. En kuitenkaan arvioi välityksiä sen perusteella, pääsenkö mäen ylös. Olennaista on se, miten mäen jaksaa polkea. Kun uutta pyörää on valitsemassa, turha on antaa tasoitusta mukavuudessa liian suppean välitysalueen muodossa.
Mulla ei siis ole mitään 2x/3x systeemeitä vastaan, mutta on väärin väittää, että 1x ei olisi riittävä, kyse on vain siitä, että välitysalue on itselle sopiva.
Juuri näin, systeemeissä ei ole vikaa, kun kyse on omista tarpeista. Pyörää valitsevan on silti syytä istua hetkeksi alas ja miettiä, millä kriteereillä haluaa pärjätä. Ja millä ajella mukavasti.
Katselin BD:ltä external routingilla olevia cx:ä. Löysin vain yhden: https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-tread-1.3-d-484850/wg_id-40
Se miksi kaapelointi on tärkeää on se miten takavaihtaja toimii. Ylöspäin kiristäen kaapelia ja alaspäin löysäten. Kun kaapelissa on mutkia matkassa, sisäisistä vedoista johtuen. Vaihtaja toimii huonosti. Omassa on ulkoiset vedot ja vaihteet napsuvat kohdille säässä kuin säässä.
https://www.youtube.com/watch?v=qAc7vDFhsCI <- Sisäiset vedot ja paska 105 5800 11-takavaihtaja. Erittäin herkkä toimintahäiriöille.
Lisäksi nämä 11-pakat on aika tiiviitä joten pelivaraa ketjun lenkkien suhteen ei ole.
En tunne tuota Shimanon maantiepuolen 11 speed vaihteistoa, joten en tiedä onko siinä jotain yleistä vikaa vai mistä tuo videon ongelma johtuu. Tuolla videolla olevassa Cannondalen maantiepyörässä näyttäisi kyllä olevan ulkoiset kaapelivedot. Noi vedot on hyvin saman tyyppiset kuin mulla itselläni maantiepyörässä, jossa on nyt siis SRAM force 1x10 speed setti -> ei ongelmia.
Tuossa linkatussa Fujissa on myös ulkoset vedot, mutta hieman hölmösti siinä on jätetty vaihtajan vaijerit paljaaksi tuossa takakolmiossa, maantiepyörässä tuollaiset paljaat vedot toimii vielä kesäkelillä ok, mutta yleiskäyttöpyörässä tuollaiset kuraantuu/jäätyy helposti, jonka jälkeen vaijerit/kuoret menee helposti tukkoon. Täyspitkät kuoret olisi paremmat etenkin ulkoisissa vedoissa.
Voihan se tietysti olla, että on olemassa jotain sisäisiä vetoja jotka on tehty hieman ahtaasti tai suunniteltu huonosti. En kuitenkaan lähtisi vetämään johtopäätöstä, että sisäinen on aina huono/hankalat ja ulkoinen on hyvät/helppot.
Sinänsä hyötyä tästä ketjusta, että speksasin itselle 2 kandidaattia Wigglestä GG:si.
En ymmärrä mitä sillä voittaa että ottaa eturattaan pois. Omassa cx:ssä on 34-50T. Jos sen 50T:n nyppäisin pois niin ei taatusti 34T riittäisi kesällä. Se on 100% varma. Näissä 1x ratkaisuissa eturatas on jokin välikoko 42T. Ei riitä itselle maantiellä ei sitten lähellekään. Ei, ei, ei, ei.
Tuossa maantiepyörän kohdalla itse "voitin" sen verran, että otin pienen rattaan pois, koska sitä en koskaan lenkillä käyttänyt. Tuossa on nyt edessä 50T ja takana 12-25T, tämä on siis itselle se hyvän kelin nopea lenkkipyörä.
GG:ssä mulla on 40T edessä ja pakkana 11-32T ja se on juuri passeli siihen ja omiin ajoihin
Monesti kun 2x tai 3x systeemiä rupeaa muutamaan 1x systeemiin pitää samalla pakkaa vaihtaa, koska monesti noissa kaupan 2x/3x seteissä on hieman tiheämmät pakat.
orc biker
21.12.2016, 20.21
Olivat välitykset mitä tahansa, niin kannattaa oikeasti tutkia tuo Marin ja Kona. Saahan niihinkin kapeat renkaat, jos haluaa, mutta ei ole niihin rajoittunut, jos kiinnostaa tosiaan ajaa hiekkateilläkin. Mitä osiin tulee, niin jokin Alivio-tyylinen on enemmän kuin riittävä. Ei niillä ole olennaista merkitystä näissä.
^Tästä ollaan kyllä aivan samaa mieltä, pätevän oloisia fillareita molemmat.
En kyllä ottaisi 2x-järjestelmästä toista eturatasta pois, koska sillä tavalla siitä ei tule 1x-vaihteisto, vaan puutteellinen 2x-vaihteisto. Kampisarjan vaihto 1x-mukaiseksi maksaa jo itsekin tehtynä pitkälti toista sataa, joten hyöty/kustannus-suhdetta kannattaa vakavasti arvioida.
Olivat välitykset mitä tahansa, niin kannattaa oikeasti tutkia tuo Marin ja Kona.
Samaa mieltä minäkin. Marinia ei ole edes nähnyt livenä, saati että olisi kokemusta. Konan alumiiniversiota Big Rovesta on usein moitittu kovaksi leveähköistä balloon-renkaista huolimatta, joten tuohon ominaisuuteen kannattaa kiinnittää koeajolla huomiota ja verrata tarjouksessa olevaan teräsversioon.
Polun tukko
22.12.2016, 08.39
Sen enempää tätä ketjua lukematta:
Katselisin fillaritorin cyclocrosseja. Näyttää mm. olevan 2017 mallin trek crockett 5 hintaan 1050€. Ei kauas budjetista heitä.
Oli myös whitea ja konaa jne.
En kyllä ottaisi 2x-järjestelmästä toista eturatasta pois, koska sillä tavalla siitä ei tule 1x-vaihteisto, vaan puutteellinen 2x-vaihteisto. Kampisarjan vaihto 1x-mukaiseksi maksaa jo itsekin tehtynä pitkälti toista sataa....
En ymmärrä miksi kammet pitäisi vaihtaa. 2x -kammista molemmat rattaat pois ja tilalle haluttu 1x -ratas. Hinta joitain kymppejä.
Miksi, yleisesti ottaen, ostaa pyörä johon pitää uutena vaihtaa tai muuttaa osia?
Blackborow
22.12.2016, 09.30
Miksi, yleisesti ottaen, ostaa pyörä johon pitää uutena vaihtaa tai muuttaa osia?
Koska kaupasta ei saa mieleistä valmiina. Kaikkiin ajossa oleviin, ei itse rakentamiini, pyöriin olen vaihtanut osia ennen ensimmäistäkään lenkkiä.
En ymmärrä miksi kammet pitäisi vaihtaa. 2x -kammista molemmat rattaat pois ja tilalle haluttu 1x -ratas. Hinta joitain kymppejä.
Jos ketjulinja tulee tuolla kuntoon ja jo rattaat on vaihdettavia, ei kai sitä mikään estä.
Pakko nyt takertua vielä näihin, vaikka ei varmaan alkuperäistä kysyjää tämä meidän vääntäminen enää paljoa autakaan.
Miksi, yleisesti ottaen, ostaa pyörä johon pitää uutena vaihtaa tai muuttaa osia?
Eihän kenenkään ole pakko vaihtaa mitään, mutta voi hyvin olla että "valmiiseenkin" pyörään joutuu vaihtamaan.
Polkimet (monesti kaupan koeajopolkimen ovat "kertakäyttöistä" roskaa)
Satula (aina se fillarin orginaali satua ei sovi juuri oman perseen alle)
Ohjaustanko (joskus ohjaustanko on liian kapea/leveä tai siinä on liikaa/liian vähän droppia)
Gripit/tankonauha (monesti ensiasennuskamat on ovat todella lyhytikäisiä)
Vaihteisto (oli pyörässä sitten mikä tahansa vaihteisto (1x/2x/3x) niin voi olla, että eturattaat eivät ole itselle parhaat mahdolliset. Ajamalla sitten hommaa, että millainen vaihteisto sopii omille jaloille/keuhkoille siihen omaan ajoon. Voi olla, että raskaassa talviajossa, kärryn vetämisessä esim. fitness painoitteisin hybridin vaihteistoa joutuu vaihtamaan kevyemmäksi.)
Monethan näistä jutuista on sellaisia jotka huomaa sitten kun on muutaman viikon ajojen jälkeen, mitään ei ole siis pakko tehdä, mutta monesti nämä hommat tulee eteen jossain vaiheessa.
Jos ketjulinja tulee tuolla kuntoon ja jo rattaat on vaihdettavia, ei kai sitä mikään estä.
Mulle itselle ei nyt heti tule mieleen yhtään modernia kampisettiä, jossa rattaat ei olisi vaihdettavia. Ainakin kaikkiin mulla olleisiin 1x ja 2x kampisetteihin on saanut vaihdettua rattaita ja niiden määrää melko vapaasti. Toki kampien pulttijako rajoittaa pienimmän mahdollisen eturattaan kokoa, mutta sama rajoite on siinä alkuperäisessäkin 2x/3x systeemissä.
Tosta Whiten cx prosta vielä. Olin sitä 5kk sitten ostamassa sillä 999e. En ostanut onneksi. Mutta silloin jo en pitänyt sisäisestä johdotuksesta. Tuntui aivan turhalta hifistelyltä, joka vain luo uusia ongelmia eikä ratkaise mitään. Tässä 3 syytä välttää sisäinen johdotus: https://www.youtube.com/watch?v=DMOBMe8roU0
https://www.youtube.com/watch?v=zaJDkVJ1K8E Ja tässä hiukan Tiagran ja 105:n eroja. Tiagran takavaihtaja toimintavarmempi. Olenkin mutuillut että 10-pakka toimii paremmin kuin 11-pakka.
Toi Tiagran 10-pakka toimisi itselle paremmin kuin 11-pakka. Noi x11-ketjut tuntuu tosi heiveröisiltä omaan käteen. Olen kuitenkin 185cm ja 85kg pelkkää lihasta. Kun lähden survovaan tosissani niin tuommoiset ohuet x11-ketjut vaan paukahtelee poikki tuosta vaan. Noi 1x11/2x11 ratkaisut toimii paremmin joillekin 50kg naisille tai ylipainoisille tuulipuvuille. Mutta oma voimantuotanto on aivan eri universumista heihin verrattuna. Kun laitan massiiviset reisilihakseni laulamaan ylämäkeen, niin en usko että ohuet SRAMin/Shimanon x11-ketjut kestää katkeamatta. Täytyy unohtaa omalta kohdalta noi (1/2)x11 ja keskittyä toimintavarmemman 2x10:n katseluun.
Kannattaa huomioida, että näissä road-puolen 11speed järjestelmässä vapaaratas ja pakka on 1,8mm leveämpi kuin mitä se on vastaavissa 10speed järjestelmissä. Samaan tilaan ei ole siis tungettu tuota yhtä ylimääräistä ratasta, vaan pakkaa on samalla levennetty hieman. Toki ketju on hieman kapoisempi ja pakka hieman tiheämpi verrattuna 10speediin, mutta kyllä tuollainen 11speed systeemi on aivan täysin toimiva sekä mtb että road puolella, kunhan säädöt vaan on kunnossa ja osat kunnollisia. Esim tuon GG:n (jossa SRAM rival) kanssa mulle ole koskaan ollut vaihteistossa ongelma, vaikka sillä on ajettu täysin säälimättä kaikki talvi- ja kurakelit. Muutamia heikkolaatuisia pikalinkkejä mulle on osunut 11speed kamojen kanssa kohdalle, mutta SRAMin ja Connexin linkit mulla on toimineet hyvin.
Tarkempaa juttua 10-/11-speed eroista.
https://www.bikerumor.com/2012/05/01/11-speed-road-bike-hubs-versus-10-speed-tech-breakdown/
Kun jos pyörän tärkein osa, runko on mieluisa, oikean kokoinen, tyydyttää pitkään eteenpäinkin, ei ole mitenkään hullua päivittää keskiö hootee kakkoseksi samalla kun päivittää kampia tai rattaitakin. Nousee ylöspäin, ilo ajaa, keskiö kestää, hyvän näköinen...
Mulle itselle ei nyt heti tule mieleen yhtään modernia kampisettiä, jossa rattaat ei olisi vaihdettavia. Ainakin kaikkiin mulla olleisiin 1x ja 2x kampisetteihin on saanut vaihdettua rattaita ja niiden määrää melko vapaasti. Toki kampien pulttijako rajoittaa pienimmän mahdollisen eturattaan kokoa, mutta sama rajoite on siinä alkuperäisessäkin 2x/3x systeemissä.
Voin olla väärässä, mutta kun viimeksi pyöriä olin katselemassa ja välitysten vaihtomahdollisuuksia kyselin, myyjien mielestä niihin ei rattaita voinut vaihtaa,vaan olisi pitänyt uusia kammet. Jos tuo ei pidäkään paikkaansa, surkea on tilanne asiakkaana, joka ei itse pyöriä läpikotaisin tunne. Ihan vakavasti otettavistakin liikkeistä tuollaista tietoa sain, joten myyjän tietämättömyydestä ei ole kyse vaan jostain muusta.
Shimanon 105 ja Ultegraa noissa muistaakseni ainakin oli.
Shimanon 105 ja Ultegraa noissa muistaakseni ainakin oli.
Noissa uudemmissa Shimanon maantie kammissa taitaa olla tuo 110BCD Asymetric kiinnike rattaalle, eli NW-rattaita löytyy ainakin Superstarilta, wolftoothilta, absoluteblacilta...
https://www.google.fi/search?q=110BCD+Asymetric&oq=110BCD+Asymetric&aqs=chrome..69i57j69i60&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=110BCD+Asymetric+chainring
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-mares-ax-disc-commuter/
tuommonen Focus alkoi kiinnostamaan. alla oleva xxl:n whiten 699e tarjous on mennyt ja pyörän hinta nyt 999e. Meinasin että ehkäpä tuo cyclocross voisi sittenkin olla parempi jos innostuu pidempiä matkoja vetelee. mitäs mieltä arvon raati? Se nyt on selvää että koejan eri malleja enne nostoa ja fiiliksen mukaan ostan mikä tuntuu kivalta.
https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-cyclocross-polkupyora/p/1121892_1_style
Breakbeat
23.12.2016, 18.14
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-mares-ax-disc-commuter/
tuommonen Focus alkoi kiinnostamaan. alla oleva xxl:n whiten 699e tarjous on mennyt ja pyörän hinta nyt 999e. Meinasin että ehkäpä tuo cyclocross voisi sittenkin olla parempi jos innostuu pidempiä matkoja vetelee. mitäs mieltä arvon raati? Se nyt on selvää että koejan eri malleja enne nostoa ja fiiliksen mukaan ostan mikä tuntuu kivalta.
https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-cyclocross-polkupyora/p/1121892_1_style
Noita XXL:n tarjouksia tulee varmasti vielä useita, mutta pääsetkö koe-ajamaan on eri asia. Tammiston myymälässä taisi olla vain viitisen pyörää yhteensä kasattuna (ei siis tätä whiteä) ja henkilökunta oli todella haluton kasaamaan lisää näin off-seasonina.
Munarello
23.12.2016, 19.14
No voih tässähän menee ihan käsitykset uusiksi. Minä kun luulin, että tuommoiset ammatti pyöräilijät eivät itse osta pyöriään vaan ne tulisivat ihan tallin puolesta, mutta aina oppii uutta. Olkaahan tarkkana, saattaa voida bongata vaikka Chris Froomen Tammiston myymälästä hakemassa uutta pyörää ensi vuoden Touria varten..
orc biker
23.12.2016, 19.37
Harmi, että rahastavat niin kovasti noilla hirviöcrossareilla tai sinne päin olevilla pyörillä. Esim. Kona Sutra voisi olla kiva, mutta 1400 € noilla osilla ei ole mitenkään perusteltua. 9-vaihteet nykyaikana melkein puolentoista tonnin pyörässä, sehän on ihan hävytöntä. Rahastetaan nicheä, kun kuitenkin tavan crossareita saa hyvin edullisesti, mutta jos reippaan haarukkatilan pyörään laitetaan käyrätanko, niin hinta vähintään 1,5-kertaistuu.
Toisaalta taas itse tekeminenkin on mälsää, kun Shimanon maasto- ja maantiekahvoilla on eri vetosuhde. Olisi kivan edullista ja muutenkin usein sopivaa käyttää maasto-osia tuollaisissa, mutta vaihtaisi vain sitten tangon. Tosin tuossa Sutrassahan taitaa olla maastovaihtaja? Miten se on toteutettu? Senkö takia se on 9-vaihteinen, kun siihen asti vetosuhde on vielä yhteensopiva vai muistanko väärin?
Joka tapauksessa noissakin kannattaa katsoa sitä rengastilaa. Kapeammat saa aina mahtumaan, mutta toisinpäin on vaikeampaa. Ei siitä ylimääräisestä tilasta ole tavan polkijalle mitään haittaakaan.
Tossa Sutrassa on tangonpäävaihtajat, ei siis varsinaiset integroidut maantiekahvat, kuten lähes kaikissa nykypäivän droppitankoisissa pyörissä.
Jostain syystä touring genressä noita retroja tangonpäävaihtajia edelleen käytetään. Ilmeisesti ne on sitten toimintavarmat (tai ainakin halvat).
Itse tykkään kyllä noista integroiduista kahvoista, tämän takia mm. toi Sutra jäi aikoinaan pois pelistä, kun pyörää valitsin.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
orc biker
23.12.2016, 21.55
Tossa Sutrassa on tangonpäävaihtajat, ei siis varsinaiset integroidut maantiekahvat, kuten lähes kaikissa nykypäivän droppitankoisissa pyörissä.
En oikein tiedä eroa, kun viimeksi omistamassani maantiepyörässä oli vaihdevivut viistoputkessa. En ole noiden kehitystä niin tarkasti seurannut kuin että onpahan vaihtajat kuitenkin.
Ehkä pitäisi tutustua. Jos nuo kahvat pelaisivat paremmin yhteen, niin olisi ihan kiva tehdä hirviöcrossari.
Nyt en oikein ymmärrä, miten hirviökrossari ja Sutra liittyvät toisiinsa? Sutra LTD on ihan eri pyörä kuin Sutra.
orc biker
23.12.2016, 23.37
Nyt en oikein ymmärrä, miten hirviökrossari ja Sutra liittyvät toisiinsa?
Minä en ymmärrä, mitä sinä et ymmärrä. Tuossa on reilusti rengastilaa ja maastosarjan osia. Enkä ole edes sanonut sitä hirviökrossariksi, mutta onhan se enemmän sinne päin kuin moni muu.
"Harmi, että rahastavat niin kovasti noilla hirviöcrossareilla tai sinne päin olevilla pyörillä. Esim. Kona Sutra voisi olla kiva"
Sutra LTD on ihan eri pyörä kuin Sutra.
Eri osat, eikä ole tarakkaa tai lokareita. 5 mm leveämmät renkaat vakiona. Ei tuo minulle ihmeellisen erilainen ole. Ihan ovat kuin veljekset. Liekö ihan sama runkokin.
orc biker
24.12.2016, 05.13
Helkama sport? Siinä oli Shimano tourneyn 7-pakka ja vaihdevipu yläputkessa. Ei expanderia eli 1x7. Droppitanko, teräsrunko, jalka ja vaikka mitä. Katselin sitä Prismassa. Hinta oli 299e ja ei kelvannut kenellekään. Tosin 15 kg painokin saattoi vaikuttaa.
Oliko se vuosikymmeniä vanha pyörä? Jos ei, niin tuskinpa oli samanlainen. Merkkikin oli alla näkyvä. Ennen vanhaan polkupyöriä osattiin muuten mainostaa paremmin. Voisin ajaa tuollaista vieläkin.
http://www.classicrendezvous.com/images/Sweden/crescen1.jpg
http://www.classicrendezvous.com/Sweden/Crescent/crescent_ad_70's.htm
Enkä ole edes sanonut sitä hirviökrossariksi, mutta onhan se enemmän sinne päin kuin moni muu.
Ok, luulin sinun puhuvan Sutrasta hirviökrossarina (=monsteri?), kun samaan hengenvetoon hintaakin hämmästelit.
Eri osat, eikä ole tarakkaa tai lokareita. 5 mm leveämmät renkaat vakiona. Ei tuo minulle ihmeellisen erilainen ole. Ihan ovat kuin veljekset. Liekö ihan sama runkokin.
Eri osat ja erilainen runko. Muuta yhteistä ei taida olla kuin osa nimestä ja käyttötarkoitus viittaa molemmissa retkeilyyn. En ole tarkistanut, mutta geometriasta saattaa yhtäläisyyksiä myös löytää.
Kukin arvioi asioita omalla tavallaan, mutta 3x9 ja deore takana toimii mielestäni hienosti tuollaisessa pyörässä. Toki vipujen osuus jää minulle arvoitukseksi. Ainoa ongelma tuossa on se, saako deorea tai vähintään vastaavaa järjestelmää tuohon vielä useamman vuoden kuluttua, vai meneekö silloin vaihtoon myös vivut.
Malamuutti
24.12.2016, 11.06
En oikein tiedä eroa, kun viimeksi omistamassani maantiepyörässä oli vaihdevivut viistoputkessa. En ole noiden kehitystä niin tarkasti seurannut kuin että onpahan vaihtajat kuitenkin.
Ehkä pitäisi tutustua. Jos nuo kahvat pelaisivat paremmin yhteen, niin olisi ihan kiva tehdä hirviöcrossari.
Shimpan 9-vaihteiset maastovaihtajat pelaavat 10-vaihteisten maantiekahvojen kanssa ongelmitta. Tuolla kombolla saa taakse ainakin 11-36 kymppipakan. Suoralla tangolla 9-v maastovaihtajia voi sitten käskyttää 10-vaihteisilla Tiagra-vivuilla.
9-v maastovaihtajia voi sitten käskyttää 10-vaihteisilla Tiagra-vivuilla.Ei muuten pysty.
Helkama sport? Siinä oli Shimano tourneyn 7-pakka ja vaihdevipu yläputkessa. Ei expanderia eli 1x7. Droppitanko, teräsrunko, jalka ja vaikka mitä. Katselin sitä Prismassa. Hinta oli 299e ja ei kelvannut kenellekään. Tosin 15 kg painokin saattoi vaikuttaa.
Tota Meridan 600 CX kävin vilkuilemassa. Paha sanoa kuinka 1x11 toimii, mutta kun ajan sillä sen 20 000 km:n niin osaisin sanoa.
CX 600:n 1*11 tuntuu oikein hyvältä näin muutaman satasen perusteella. Välitykset ei taida piisata slikseillä asfaltille, mutta siksi on maantiepyörä.
Ainut asia mikä on tähänmennessä vaivannut, on vaihtajan vaijeri, joka jäätyy loskakeleillä helposti keskiön alta.
Malamuutti
24.12.2016, 11.40
Ei muuten pysty.
Miksi ei toimisi? Minulla oli pyörässä alunperin suora tanko, 10-v Tiagra vaihdevivut (muistaakseni 4600) ja 5700-takavaihtaja. Vaihdoin siihen sittemmin maantiestongan, 5700-maantiekahvat ja 9-vaihteisen XT-vaihtajan. Hyvin toimii. Jos noilla Tiagran vivuilla on käytetty 5700-vaihtajaa, luulisi vipujen indeksoinnin olevan sama kuin 5700-kahvoissa. Etuvaihtaja on sitten toinen juttu.
Lisäys: tsekkasin valokuvista muistin varmistuksen muistikuvalle - olen tosiaan käyttänyt tuota Tiagra 4600 -vivut/9-v XT-takavaihtaja -komboa.
Shimpan 9-vaihteiset maastovaihtajat pelaavat 10-vaihteisten maantiekahvojen kanssa ongelmitta. Tuolla kombolla saa taakse ainakin 11-36 kymppipakan. Suoralla tangolla 9-v maastovaihtajia voi sitten käskyttää 10-vaihteisilla Tiagra-vivuilla.
Miksi ei toimisi? Minulla oli pyörässä alunperin suora tanko, 10-v Tiagra vaihdevivut (muistaakseni 4600) ja 5700-takavaihtaja. Vaihdoin siihen sittemmin maantiestongan, 5700-maantiekahvat ja 9-vaihteisen XT-vaihtajan. Hyvin toimii. Jos noilla Tiagran vivuilla on käytetty 5700-vaihtajaa, luulisi vipujen indeksoinnin olevan sama kuin 5700-kahvoissa. Etuvaihtaja on sitten toinen juttu.Okei voi toimiakin vanhemmalla tiagralla, mutta 4700 on samalla vetosuhteella kuin 5800, 6800 ja 9000
CX 600:n 1*11 tuntuu oikein hyvältä näin muutaman satasen perusteella. Välitykset ei taida piisata slikseillä asfaltille, mutta siksi on maantiepyörä.
Ainut asia mikä on tähänmennessä vaivannut, on vaihtajan vaijeri, joka jäätyy loskakeleillä helposti keskiön alta.
Tossa Meridassa näyttää kyllä olevan aika typerä toi takavaihtajan kaapelinveto. Vaijerinkuori näyttää ainakin kuvien mukaan loppuvan juuri tuohon keskiön alle, johon kaikki kura ja jää pakkautuu. Tollaseen kannattaisi melkein vaihtaa täyspitkän vaijerinkuoret, jotta tältä ongelmalta välttyisi.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Tossa Meridassa näyttää kyllä olevan aika typerä toi takavaihtajan kaapelinveto. Vaijerinkuori näyttää ainakin kuvien mukaan juuri tuohon keskiön alle, johon kaikki kura ja jää pakkautuu. Tollaseen kannattaisi melkein vaihtaa täyspitkän vaijerinkuoret, jotta tältä ongelmalta välttyisi.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Niin on, ensiviikolla on xxln huolto niin katsotaan saako siihen parannusta vai joutuuko ihte muuttamaan. Mielellään pitäisin vaijerin piilossa, mutta kuori ei välttämättä mahdu tuolta läpi muokkaamatta.
nakamura10
05.07.2018, 14.46
Merida Speeder 300 sram vaihteilla 11kpl, riittääkö työmatkaan?
Merida Speeder 300 sram vaihteilla 11kpl, riittääkö työmatkaan?
joo
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.