Näytä tavallinen näkymä : Noviisin stemmipulma
Tuli aloitettua pyöräily ymmärtämättä nykyisistä vekottimista tuon taivaallista. Ja siinä yhteydessä saattoi käydä niin että läskin runko on pykälää liian suuri. Eipä sikäli, kyseisestä kapistuksesta ei käypäistä olisi ollut saatavillakaan. Nyt on tehty seuraavaa: Alaspäin osoittanut stemmin kaula käännetty ylös, kaikki shimmit laitettu stemmin alle ja hankittu 40mm nostolla oleva tanko.
Nyt vielä ajatuksissa pyörii 35asteinen 90mm stemmi. Se nostaisi tankoa entisestään mutta viekö sitten liikaa eteenpäin samalla?
Siitä tuli ajatus että mitä tapahtuu ohjausgeometrialle jos stemmi osoittaa taakse? Voi olla täysin hullu kysymys mutta ei ole aiheesta mitään käsitystä.
Jos ihmetyttää vimma saada tanko niin ylös niin 25cm jäykkää titaania selässä voi pikkusen valoittaa tilannetta...
Eikös se kannattis ostaa lyhempää stemmiä? Veikkaisin että myös liian pysty asento on myös selälle huono ku kaikki paino menee takamukselle.
Nykyinen stemmi on käytännössä niin lyhyt kuin se pienelläkään nostolla on mahdollista. Tuosta selkähommasta en tiedä vielä kumpi suunta olisi parempi. Siksi koetan etsiä vaihtoehtoja.
Pykälää liian iso pyörä kasvaa entisestään kun tankoa nostetaan ylemmäksi. Sitävastoin kun tankoa lasketaan niin pyörä pienenee, laske tanko niin alas kuin saat ja katso mitä tapahtuu.
Itsellä oli vähän vastaava tilanne pyörän pituuden suhteen (lähtöarvo myös 60mm stemmi kuten tuossa Whitessäkin). Nyt 30mm 0-asteinen ja erittäin hyvä.
Tässä nimenomaisessa tilanteessa 70mm / 30-asetetta voisi olla aika optimi (reach lyhenee 9mm ja korottaa melkein 3cm).
esim http://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-comp-v2-stem-30-31%2C8-mm-black-16293/wg_id-495
edit: löytyihän sieltä 75mm / 35 astettakin
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-performance-pro-35-stem-475059/wg_id-495
laskurilla voi vähän mallailla minne asettuu (lähtöarvot 3FATn kanssa 69,5 astetta ja 60mm ja +-6 astetta muistaakseni)
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Jos oikeasti mietit stemmin kääntämistä taaksepäin, niin myyt vähän äkkiä sen pyörän pois ja ostat oikean kokoisen.
Eikös se kannattis ostaa lyhempää stemmiä? Veikkaisin että myös liian pysty asento on myös selälle huono ku kaikki paino menee takamukselle.
Tämän olen huomannut itsekkin. Alaselkä kipeytyy 29:llä työmatkaa ajaessa, mutta 8cm satula/tanko dropilla olevan cyclon kanssa ei koske mihinkään. Olen pähkäillyt, että paino tosiaan jakautuu cyclolla muuallekkin kuin pelkästään alaselän päälle.
Tämän olen huomannut itsekkin. Alaselkä kipeytyy 29:llä työmatkaa ajaessa, mutta 8cm satula/tanko dropilla olevan cyclon kanssa ei koske mihinkään. Olen pähkäillyt, että paino tosiaan jakautuu cyclolla muuallekkin kuin pelkästään alaselän päälle.
Niinhän se on, kyse ei ole pelkästään selän asennosta vaan painojakaumasta ja myös voimantuotosta. Tyypillisesti ajoasentoa tarkastellaan pysäytetystä sivusiluettikuvasta, kun sitä pitäisi tarkastella dynaamisena kokonaisuutena.
Mummo- tai inttipyörämäinen pysty istuma-asento toimii niin kauan, kun nopeus- ja tehotarpeet ei ole erityisen korkeat. Pyörän kyydissä "matkustaminen" on silloin lähtökohtaisesti vaivatonta. Nopeus- ja tehotarpeet kasvavat ratkaisevasti oikeastaan heti kun pyörään lisätään yhden välityksen tilalle välitysalue, joka mahdollistaa esimerkiksi läskipyörällä jyrkkien nousujen ylösajamisen. Pysty ajoasento voi olla se oikea ratkaisu, mutta ei sen pitäisi olla oletus kun alaselkä väsyy.
Lähtötilanteessa kaupan jäljiltä stemmi oli väärinpäin osoittaen alaspäin ja kaikki shimmit stemmin yläpuolella. Seuraava vaihe shimmit alla mutta stemmi yhä väärinpäin. Nykyisin siis edellä kuvattu ja nyt alkaa löytyä edes vähän voimaa polkemiseen ja ei kipeydy enää alaselkä ollenkaan samalla tavalla. Tuota 70mm 35asteista stemmiä pitää kokeilla kunhan tulee muutakin tilattavaa ulukomaelta.
Tilanne ei ole niin vakava että tarvitsisi alkaa pyörää vaihtamaan vaan nyt etsitään "terveellisimmän" tuntuista ajoasentoa. Ja kun jaloissa ei ole tallessa kuin 60-80% lihaksista selkäydinvamman jäljiltä niin pitää koettaa saada mahdollisimman paljon niistä vähistä toimintaan.
Läskimasa
11.12.2016, 13.55
En nyt tiedä jallun pituutta, enkä pyörän kokoo, mut tällainen nysä ja paljon korottava stemmi saattais toimia:
http://www.onoffcomponents.com/wp-content/themes/onoff_2012/images/img_product/02_Stoic/stem_FG_stoic.jpg
http://www.onoffcomponents.com/products/stoic/stem-stoic-fg-10-20/
Luulen et heikolla selällä, yleensä myös lähtötilanteessa heikentyneillä lihaksilla, pystympään päin pitäis pyrkiä. Selkä- ja vatsalihakset kunnossa/treenattuna matalampi asento säästänee selkää. Lähtisin pystymmästä ja menisin matalempaan ajan kanssa jos tuntuu tarpeelliselta/hyvältä.
Mä tilasin tämmösen, ihan vaan ajoasentoja testatakseni.
https://m.bikester.fi/512129.html
Sent from my A0001 using Tapatalk
Kipeytyykö alaselkä etukenon asennon aiheuttamasta venytyksestä vai satulan kautta tulevien iskujen vuoksi? Itsellä alaselän kipeytyminen loppui tankoa laskemalla. Ja syy oli kaiketi siinä, että kun aina ei röykytyksessä jaksa riittävästi keventää jaloilla, niin pystyssä ajoasenossa selkärankaan tulleet iskut tulivat liian selkärangan suuntaisesti. Luulisin että jos ajoasennon pitää olla selän kireyden vuoksi pysty, niin sitten taas pitää kyllä olla jousitettu satulakin(tai tolppa).
Lähtötilanteessa kaupan jäljiltä stemmi oli väärinpäin osoittaen alaspäin ja kaikki shimmit stemmin yläpuolella. Seuraava vaihe shimmit alla mutta stemmi yhä väärinpäin. Nykyisin siis edellä kuvattu ja nyt alkaa löytyä edes vähän voimaa polkemiseen ja ei kipeydy enää alaselkä ollenkaan samalla tavalla. Tuota 70mm 35asteista stemmiä pitää kokeilla kunhan tulee muutakin tilattavaa ulukomaelta.
Tilanne ei ole niin vakava että tarvitsisi alkaa pyörää vaihtamaan vaan nyt etsitään "terveellisimmän" tuntuista ajoasentoa. Ja kun jaloissa ei ole tallessa kuin 60-80% lihaksista selkäydinvamman jäljiltä niin pitää koettaa saada mahdollisimman paljon niistä vähistä toimintaan.
No joo, taisin onneksi käsittää väärin tuon stemmin vääripäin olon, saahan se kulma osoittaa ylös- tai alaspäin aivan vapaasti, kunhan vaan saa tangon oikealle korkeudelle.
Olen tosiaan nähnyt sellaisiakin virityksiä, joissa stemmi on käännetty liian ison rungon kanssa napaa kohti. Silloin voi oikeasti kysellä stemmin asennon vaikutuksesta geometriaan.
Kipeytyykö alaselkä etukenon asennon aiheuttamasta venytyksestä vai satulan kautta tulevien iskujen vuoksi? Itsellä alaselän kipeytyminen loppui tankoa laskemalla. Ja syy oli kaiketi siinä, että kun aina ei röykytyksessä jaksa riittävästi keventää jaloilla, niin pystyssä ajoasenossa selkärankaan tulleet iskut tulivat liian selkärangan suuntaisesti. Luulisin että jos ajoasennon pitää olla selän kireyden vuoksi pysty, niin sitten taas pitää kyllä olla jousitettu satulakin(tai tolppa).
Näinpä. Jos paino on lähes kokonaan ahterin päällä, niin katukivetykset sekä muut patit lyövät suoraan alaselkään jäykkäperällä. Maastossahan tästä ei ole mitään ongelmaa, niin pitkään kuin muussa kropassa vaan puhti piisaa.
Vähän veikkaan, että tässä on syy myös monien fatti kuumeeseen helpossakin maastossa ja työmatkoilla. Halutaan ajaa selkä suorana, mutta kapeilla renkailla se vaan tuppaa kipeyttämään alaselkää. Sen jälkeen tullaan siihen tulokseen, että esimerkiki iän vuoksi oma selkä on huonossa kunnossa ja hommattaan pyörä karmean isoilla renkailla. Samoin on melkoista jääräpäisyyttä vääntää väkisin se luonnollinen ajoasento säätöstemmien kanssa pystyksi jopa maantiepyöristä.
En itse milloinkaan ymmärtänyt tuota "mummoasentoa", itse olen aina pitänyt matalasta asennosta, ehkä jopa mieman enemmän painoa käsillä kuin perseellä... Nimim. "Kannatin 135mm."
Myös on sellainen seikka että jos runko on väärän kokoinen niin sitä saa hieman aina säädettyä muttei siitä koskaan saa hyvää...
Alaselän kipeytyminen johtuu nimenomaan "kiristämisestä". Ja et paaton ymmärtänyt alkuperäistä viestiä lainkaan väärin. Mielessä on käynyt stemmin kääntö napaan päin. Pituutta on 176cm ja runko on 19" fätti. Periaatteessa menee mittojen sisään mutta ei ehkä olisi haitannut vaikka olisi 17". Mutta ei tähän asti ole röykyt haitannut. Olisi varmaan ollut viisaampi aloittaa kunnon takaisin hankkiminen nimenomaan jollakin mummokelalla. Mutta jokainen päivä on vienyt kuntoa eteenpäin. Jospa tämä tästä.
Läskimasa
11.12.2016, 19.35
^ ja ^^ Kyllähän se nyt kummasti vaikuttaa jos tanko lähenis 50 mm ja nousee siinä samalla vielä 60 mm.
No joo, taisin onneksi käsittää väärin tuon stemmin vääripäin olon, saahan se kulma osoittaa ylös- tai alaspäin aivan vapaasti, kunhan vaan saa tangon oikealle korkeudelle.
Olen tosiaan nähnyt sellaisiakin virityksiä, joissa stemmi on käännetty liian ison rungon kanssa napaa kohti.
Eikö tässä just tuotakin kysytty?
Siitä tuli ajatus että mitä tapahtuu ohjausgeometrialle jos stemmi osoittaa taakse? Voi olla täysin hullu kysymys mutta ei ole aiheesta mitään käsitystä.
Eli esmes näin: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/dolo-semi-wild-mongoose-dolomite-902410.html
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/875451d1394323680-dolo-semi-wild-mongoose-dolomite-dolo-drive-side.jpg
Aika järkyttävän näköistä. 😱 Tuon vaihtoehdon voi skipata heti jo ajatusasteella.
Ainaki varmaan saa kuulla asiasta jos ajelee stemmi väärinpäin.
Varmaan kandee ainaki se joustotolppa ostaa ettei rysäyttele montuista selkää hajalle tai sit ajelee vaan kelvillä.
Ja korsetti treeniä. Ei se selkä pyöräilemällä tule kuntoon
No mutta eikö ajettavuus muutu vaaralliseksi, jos stongan kääntää napaa kohden, vai ajattelenko jotain väärin? Jos vaikka ohjaat yhdellä kädellä, niin eikö yläkropan paino haluaisi muljauttaa tangon helpommin 90ast kulmaan kuin keskittää keskelle? Tietty etujättö pysyy normaalina, mutta se yläkropan paino ei vakauta pyörää samallla tavalla?
:):) Tuo kuva tuosta stemmistä riitti!!! Ei tarvi kokeilla... 2009 vuodesta asti selkää on jo treenattu. Ensin opeteltiin kävelemään ja ainoa sopiva liikunta oli uinti. Selän kireyttä tuo pyöräily tuntuu kyllä vähentävän. Ei tuo tosiaan mikään pyöräilyä estävä vaiva ole. Mukavuudesta nyt on enää kysymys. Mutta joko tuo nostava tai säädettävä voisi olla kokeilun arvoinen. Joustotolppa on myös hankinnassa. Pyöräily on vasta alussa ja koko ajan tuntuu paremmalta. Hyviä vinkkejä täältä kyllä saa kun vaan löytää sen sopivan itselle.
Tuo runko taitaa olla sen verran pitkä, että ehkä kannattaisi kokeilla lyhyempää stemmiä, kuten tuolla aiemmin jo ehdotettiinkin.
Mitähän tuo Pro syklisti höpöttää? Muokata runkoa, anna mun kaikki kestää!
Oliskohan trolli.. Ei kai nyt kukaan ala runkoa hitsaamaan jos asento ei sovi? Eihän? 😂
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
^ onhan tälläkin foorumilla useampia omatekoisia TERÄSrunkoja. 😉
^Se onkin taas aivan eriasia, ne ovat olleet hienoja teoksia.
Voisiko reippaalla back sweepillä olevasta tangosta olla apua myös?
Eiku stemmi väärinpäin ja viilapenkissä vähän sweeppiä lisää.:)
Kävin Velo-Oxygenissä Tammistossa ja löysin tämmöisen: http://www.xlc-parts.com/produkte_detail_en,1230,3646,detail.html
Tätä ei löydy verkkokaupan sivuilta tai ainakaan minä en löytänyt ja piti ostaa kokeiluun.
Ruuvasin tuon jatkopalan paikoilleen, ajoasento muuttui huomattavasti tottakai.. Näkee myöhemmin onko parempi.
Paikoilleen laittaessani huomasin tuon haarukan putkeen tulevan kiristyksen olevan melko pistemäinen, verrattuna vakioon kahden ruuvin kiristykseen ja Scoop Singlen kuitu haarukkaan en uskalla vääntää suositeltuun 15Nm momenttiin.
Kiristin vain 9Nm ja silti pelottaa hiilikuitu putken puolesta.
Aiheesta vai turhaan?
Sent from my A0001 using Tapatalk
Ruuvasin tuon jatkopalan paikoilleen, ajoasento muuttui huomattavasti tottakai.. Näkee myöhemmin onko parempi.
Paikoilleen laittaessani huomasin tuon haarukan putkeen tulevan kiristyksen olevan melko pistemäinen, verrattuna vakioon kahden ruuvin kiristykseen ja Scoop Singlen kuitu haarukkaan en uskalla vääntää suositeltuun 15Nm momenttiin.
Kiristin vain 9Nm ja silti pelottaa hiilikuitu putken puolesta.
Aiheesta vai turhaan?
Sent from my A0001 using Tapatalk
Varmasti ihan aiheesta. Hirvittäisi laittaa tuollaisia jatkovääntimiä kuituin kiinni. Pidä löysällä tangosta kiinni ja ole valmiina ottamaan käsillä vastaan.
^Viritykset on aina vain virityksiä, aina kannattaisi ostaa oikean kokoinen pyörä. Toisaaltaan pitkälti kuskin mieltymyksistä kaikki kiinni.
Itse duunasin Konan hybridistä tuollaisen maantiemäisemmän version vanhalle rungolle, runko on periaatteessa liian iso itselleni, 58 senttinen kun 54-56 olisi paperilla lähempänä oikeaa. Rungon geometriasta johtuen kuitenkin vasta 135 millisellä kannattimella ja kaikki specerit alta pois ottaen löytyy mieleinen ajoasento... Siis johtopäätöksenä koin sen että jos ostaisin ko. pyörän puodista oletettujen mittojen mukaan niin kusessa olisin kun ohjaamoa pitäisi alkaa muokkaamaan!
Mutta jos tuo haarukkaputki on oikeasti kuitua, niin en kyllä laittaisi sen päähän noin korkeaa jatkoa. Jos se on siihen pakko saada, niin liimaisin ensin epoksilla sopivan paksuisen alumiini kappaleen putken sisään.
noniinno
12.12.2016, 18.50
^ Jaa näin vai? http://bicycles.net.au/forums/viewtopic.php?t=49323#p757176
Vielä tulee sekin aika, jolloin moderniin maastopyörän geometriaan kuuluu taaksepäin sojottava stemmi. Sille on tietysti keksitty myyvä geometrianimike BFCG - Backward Full Control Geometry. Ja myy kuin häkä. Sanokaa minun sanoneen.
^Varmaat se tulee käyttöön samalla kun 40" renkaat. Jotenkin pitää runkoon saada lisää pituutta.
Nappasin jatkopalan pois ja laitoin kyselyä Silverbackille tuon jatkopalan sopivuudesta.
Olisin tottakai ostanut sopivan kokoisen fillarin, mutta xl oli isoin koko ja tässä ehkä aavistus liikaa droppia..
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
Vaihtaja
12.12.2016, 19.37
Ruuvasin tuon jatkopalan paikoilleen, ajoasento muuttui huomattavasti tottakai.. Näkee myöhemmin onko parempi.
Paikoilleen laittaessani huomasin tuon haarukan putkeen tulevan kiristyksen olevan melko pistemäinen, verrattuna vakioon kahden ruuvin kiristykseen ja Scoop Singlen kuitu haarukkaan en uskalla vääntää suositeltuun 15Nm momenttiin.
Kiristin vain 9Nm ja silti pelottaa hiilikuitu putken puolesta.
Aiheesta vai turhaan?
Sent from my A0001 using Tapatalk Saatan olla väärässä, mutta jo 9 Nm kuulostaa kovalta lukemalta hiilikuituosien kanssa. Onko 15 Nm tosiaan suositus?
Saatan olla väärässä, mutta jo 9 Nm kuulostaa kovalta lukemalta hiilikuituosien kanssa. Onko 15 Nm tosiaan suositus?
Tarkistin ohjeesta ja muistin vähän väärin, suositus ohjeen mukaan 14-15Nm.
Eniten arvelutti tuo pistemäinen kiristys, jossa siis kiristys toteutettu kahdella viistosti katkaistulla tangon pätkällä kiilaamalla niitä vastakkain ja siis puristusta haarukan putkelle molemmin puolin ehkä yhteensä neliösentin alueelta. Lisäksi kohotetun stemmin vääntö haarukan putken päästä.. Katastrofin ainekset kasassa ja jatkopala menee palautuksena kauppaan huomenna.
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
Läskimasa
12.12.2016, 20.41
jatkopala menee palautuksena kauppaan huomenna.
Kannatetaan. En uskaltais kyllä luottaa pyörään jos siinä olis tollanen käikäle kaikkein kriittisimmässä kohtaa hallittavuuden suhteen.
Vaikka tuo Noniinnon liimaus vaikuttaa tukevalta niin kun tuntee alumiinin tarttumisominaisuudet niin en tuohonkaan viritykseen kovin luottavaisesti suhtaudu...
Ei aina pysy edes tehtaan liimaamat alumiini osat kuidussa kiinni
^ Jaa näin vai? http://bicycles.net.au/forums/viewtopic.php?t=49323#p757176.
Ei, kun niin miten joissakin suorissa hiilaritangoissa on toteutettu paikka nousukahvoille. Eli alumiiniputkea sisään ja sen jälkeen kiristetään jatkopätkä normaalisti pultilla päälle kiinni.
Moska, puhut asiaa, joskus jotain venettä korjannut ja purkanut niin epoksilla liimattu ja laminoitu alumiini-insertti melkein puhtaana irronnut.
Tuo mainittu alumiini-insertin liimaaminen kuituosan sisään ei ole mikään uusi juttu. Jo kauan sitten muistan tuota tapaa käytetyn mm.cervelon haarukan kaulaputkessa; osa tuli uuden pyörän mukana tehtaalta. Eli ajatus oli se, että ensin putki katkaistaan oikeaan mittaan ja sitten sisälle liimataan alumiininen pätkä. Viritys suojaa kaulaputken totaaliselta katkeamiselta mm.tilanteessa, jossa siihen stemin alle on tungettu olutölkin verran korotusrenkaita.
Tuo mainittu alumiini-insertin liimaaminen kuituosan sisään ei ole mikään uusi juttu. Jo kauan sitten muistan tuota tapaa käytetyn mm.cervelon haarukan kaulaputkessa; osa tuli uuden pyörän mukana tehtaalta. Eli ajatus oli se, että ensin putki katkaistaan oikeaan mittaan ja sitten sisälle liimataan alumiininen pätkä. Viritys suojaa kaulaputken totaaliselta katkeamiselta mm.tilanteessa, jossa siihen stemin alle on tungettu olutölkin verran korotusrenkaita.
Niin ja lisäksi alumiininen insertti estää kuidun kasaan painumista tämän jatkomurkulan kanssa.
Eiköhän ne kuituhaarukan kävyt hoida normaalisti saman homman? Ainakin itse laittaisin fiksusti toteutetun levittävän kävyn stemmin kohdalle tueksi.
Mistä löytyisi haarukan putkeen stemmin alle lisäprikkaa?
Yritin googlettaa ja löytyyhän niitä mm. eBay ja Amazonista, mut suomi kaupoista en osannut hakea oukealla nimellä.
Sent from my A0001 using Tapatalk
http://www.veloshop.fi/ohjainkannattimen-korotusrengas-1-1-8.html
Varmista oikea koko
Siis spacereita? Eiköhän niitä ole jokaisessa pyöräliikkeessä.
Just tommosia.. En löytänyt suomen polkupyörätukun, xxl ja velo-oxygenin sivuilta. Pitää mennä huomenna kyselemään.
Tarttis n. 5mm spacerin, tuubi on 1 1/8 kokoa.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Mikäli hakusessa on ajoasennon nostaminen pystympään tilanteissa, joissa keulan kaulaputki on liian lyhyt, niin suosittelen lämpimästi Syntacen VRO systeemiä. On luotettava ja laadukas systeemi. Kokemusta on.
Eli siis tällainen:
http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=389
Just tommosia.. En löytänyt suomen polkupyörätukun, xxl ja velo-oxygenin sivuilta. Pitää mennä huomenna kyselemään.
Tarttis n. 5mm spacerin, tuubi on 1 1/8 kokoa.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Esim. tuollainen setti löytyy: https://www.xxl.fi/bbb-bhp-36-valiholkit-musta-1-1-8-x-5-10-15-20-mm/p/1059915_1_style.
Mutta varmaan 5mm spaceri löytyy paikallisesta kivijalastakin irtonaisenakin.
Esim. tuollainen setti löytyy: https://www.xxl.fi/bbb-bhp-36-valiholkit-musta-1-1-8-x-5-10-15-20-mm/p/1059915_1_style.
Mutta varmaan 5mm spaceri löytyy paikallisesta kivijalastakin irtonaisenakin.
Kiitoksia, väliholkkia en keksinytkään etsiä. 😁
Eiköhän tuolla sarjalla ja nykyiset 2 vaihtamalla tarvittaessa löydy sopiva yhdistelmä.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Hain Velo-oxygeninista Tammistosta spacer setin ja nyt säädettävä stemmi paikoillaan.
Satula ja tanko nyt suht samassa tasossa, testiajon mukaan niska kiittää.
Luulin että Silverback Scoop Single xl rungolla olisi ollut heittämällä sopiva, mut ilmeisesti mun vähän alle 190cm pituus ei ole jakautunut Silverback standardin mukaan.. 😂
.. tai sitten en vaan osaa ajaa fillaria oikein.
Sent from my A0001 using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.