Näytä tavallinen näkymä : Kannaatko jarrulevyjen päivitys 180mm.. tai 200mm.
samppaeu
10.12.2016, 21.43
Levyjarrut tuntuvat hieman tehottomilta ja jarrujärjestelmänä on Shimano BR-M355 w/Rotor 160mm.
Hankin fillarin toukokuun alussa ja nyt taulussa on liki 10000km.
Kysymys: Kannataako jarrulevyt vaihtaa 180mm tai jopa 200mm jotta jarrutehot kasvaisivat.
Tai onko koko jarrujärjestelmä uusittava.
Millaisen adapterin tarvitsen 180mm tai ja jos suositeltavaa niin millainen 200mm levylle adapterin tulee olla.
http://samppa.eu/download/white.jpg
http://samppa.eu/download/white1.jpg
Sulla on toi pikalinkku auki.
samppaeu
10.12.2016, 22.01
Kun se auki nin ei ainakaan löysty..testeissä parenpivaihto ehto ja turvallisempi,mut tosin onhan se fiksunman näköinen jos se kiinni:)
Iglumies
10.12.2016, 22.06
Jos tonverran on jo ajettu, niin jarrupalojen vaihdolla ja säädöllä vois kanssa saada lisää tehoa.
samppaeu
10.12.2016, 22.08
Miten santapaperi..
Iglumies
10.12.2016, 22.10
Kokeilemalla selviää, muttei se ihan kaikkeen auta.
samppaeu
10.12.2016, 22.14
Millainen adapteri 180 mm levyille kuvan jarrujärjestelmälle käy?
samppaeu
10.12.2016, 22.41
eli 200mm levylle molemmat.. ja käykö eteen ja taakse samat ?
Sori,hätänen ku olin ni väärät laitoin,poistin sen viestin.
EI,taakse on omansa.Sullahan on IS-kiinnikkeet keulas ja varmaan takanakin.
Tollaset kai oikeammat eteen ;http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-mount-adaptor-front-post-to-is/rp-prod13743
ja taakke :http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-mount-adaptor-rear-post-to-is/rp-prod13749
maalinni
10.12.2016, 22.59
No ei kyllä pitäisi olla levyn koosta kiinni jarrutusteho. Tuskin tuolla mitään alamäkitouhuja kuitenkaan harrastetaan.
samppaeu
10.12.2016, 23.12
Tattis.
On Ainakin talvella liukkaamat..
Ota huomioon että jotkut haarukanvalmistajat ei suosita esim. 200 millistä levyä. Toisaaltan fakta on se että kun jarrut on kunnossa niin pysähtyy kuin seinään vaikka 140 millisellä, lähinnähän on kyse ulkonäöstä kun tuon tyyppiseen pyörään isommat laitetaan... Itsellä vastaavassa kylläkin 180/160 Alligatorin WindCutterit ja ovat melko hyvännäköiset...
samppaeu
11.12.2016, 10.46
Jotain häikkää on noilla 160mm levyillä,jos aikoo saada lukkoon(eli nenälennon)niin puristus voimaa tarvittii jonkin verran eli koko sormirivistö on oltava käytössä ja puristettava kahvasta melkein hampaat irvessä tosin on aihettakin.Talvikäytössä on sopivat.
Onko jarrut tehot ok. 160mm levyille?
maalinni
11.12.2016, 11.14
Oisko roiskunut rasvaa jarruihin? Kokeile ensin toisilla 160mm levyillä ja uusilla paloilla.
Läskimasa
11.12.2016, 13.08
Vaihda vaan Ø 200 mm levyt, ei niistä haittaakaan ole. Tuntuma paranee. Taakse ei välttämättä tosin sovi.
Mut jotain pikku feilua nykyisissä jos kaikilla sormilla pitää puristella. Palat varmaan loppu jos 10tkm jo ajettu. Etujarrulevy ei kiillä kuten pitäis (sisäreunassa vain kiiltävää).
Volvospede
11.12.2016, 13.18
Varmaan palat jo lasittunu. Tietty jos ne jarrut on uudesta asti olleet yhtä lussut, niin sit ei auta palojen ja levyjen putsailu, hionta tai vaihto jos pysytään saman kokoisissa. Tottakai levyn vaihto isompaan tuo jarrutehoa, juurikin samassa suhteessa kuin levyn halkaisija kasvaa. Eli 160 vaihto 200mm tuo 25% lisää tehoa jos kaikki muu pysyy samana.
orc biker
11.12.2016, 13.30
Vaihda vaan Ø 200 mm levyt, ei niistä haittaakaan ole.
Onhan niistä haittaa. Ne menevät kieroon helpommin.
Volvospede
11.12.2016, 14.08
Onhan niistä haittaa. Ne menevät kieroon helpommin. Toki jos pyörätelineisiin survoo tms, mutta ton alottajan kuvan kaltaisessa pyörässä en usko että kovin paljoa muunkaltaisia vaaratilanteita levyt kohtaa.
Mut jotain pikku feilua nykyisissä jos kaikilla sormilla pitää puristella. Palat varmaan loppu jos 10tkm jo ajettu. Etujarrulevy ei kiillä kuten pitäis (sisäreunassa vain kiiltävää).
Samaa mieltä,levyn kuluman/kiillottuman pitäis olla tasainen koko siltä alueelta,jolla palat ja levy jarruttaessa kohtaavat.
Koskas viimex on palojen kunto tarkistettu ?Liikkuuko molemmat männät ?Onko keskitetty kunnolla ?
Toi kiillottuma vähän antais osviittaa,et ulompi mäntä painaa levyä vinoon (sisempi ei liiku/keskitys pielessä)jolloin pala ottaa vain alareunastaan levyyn.
Tuon asian korjaamalla jarruteho/-tuntuma palautunee paremmaksi,luulen mä...
Kun se auki nin ei ainakaan löysty..testeissä parenpivaihto ehto ja turvallisempi,mut tosin onhan se fiksunman näköinen jos se kiinni:)
Siis oikeasti pikalinkku auki ajelet? Mutta eihän tota akselia ole tarkoitettu kiristettäväksi kiertämällä. Sitä vaan, että kuvittelisin akselin ja sen kierteiden olevan kovilla, jos sitä yritetään kiertämällä kiristää pikalinkun vedon sijaan.
Noista jarruista. Luulisi palojen olevan entiset tuolla ajomäärällä. Tuskinpa noissa uutena oli mitenkään tolkuttoman huono jarruteho, jos vaan oli jotenkin tolkullisesti sisäänajetut levyt ja palat, eikä paloissa ollut rasvaa.
orc biker
11.12.2016, 15.35
Toki jos pyörätelineisiin survoo tms, mutta ton alottajan kuvan kaltaisessa pyörässä en usko että kovin paljoa muunkaltaisia vaaratilanteita levyt kohtaa.
Ei, vaan muutenkin. Vaikka ihan jo uutena ajamatta metriäkään. Mitä isompi levy, sen todennäköisemmin kiero.
Ei kai jarrupalat tommosesta pyörästä juuri kulu?
Jotain on jarruissa häikkää jos ei pienellä voimalla saa jarruttaessa lukkoon, kannattaa hakea muualta vikaa kuin levyjen koosta.
Marsusram
11.12.2016, 17.41
Takana pitää riittää 160mm, ellei ihan alamäkeä aja. Jos ei perä mene lukkoon, niin on jotain muuta vikaa, joka kannattaa korjata ensin.
Eteen isompi laikka yleensä parantaa tehoja ja tuntumaa.
Edessä 180mm ja takana 160mm tekee jo tasapainoisemman jarrutuksen.
maalinni
11.12.2016, 18.06
Koolla ei ole väliä, vaan sillä miten jarruttaa. Keskiverto laikan koko on 160mm ja todella monella 140mm laikallakin voi jarrutella tyydyttävästi. Harva stoppailee 200mm roottorilla, se saattaa jo vähän tehdä kipeääkin.
Polun tukko
11.12.2016, 18.14
Kiitettävästi oltu satulassa jos toukokuusta tähän päivän ajettu karkeesti 10tkm.
Madone 4.9
11.12.2016, 19.34
A) nesteitä vuotanut pois, tarkista onko paloissa nesteen jälkiä takapuolella.
B) palat kulunut, osittain lasittunut jos on hyvin hinkattu, vaihda uudet.
Näillä saat jarrutehot takasin kyllä.
180 ja 160 levyillä tämä 110kg kuski + tarvikkeet pysähtyy helposti
paternoster
11.12.2016, 23.13
Minkäköhänlainen testi on se testi jossa avonainen linkku on jopa turvallisempi vaihtoehto, mietin ma. Ja jos tuo ketjun avaava kuva ei sisällä optista harhaa näyttää ohjaamon asennuskulma vähintäänkin kivuliaalta.
^Juu, aika huvittavaa, jos noin on niin miksei sitten suoraa kuuskolollisia lukkoja? Tuosta ohjaamosta tiedä mutta onhan tuossa paljon muutakin mitä omista pyöristä ei koskaan löydy...
samppaeu
13.12.2016, 09.02
Nyt on linkku kiinni auki oleva olisi ollut tredikäämpi...
Voi paska tilasin kesäkumit bikseteriltä tuuma mitoilla. Paketti tuli ja aloin asentamaan,holotnat.tuumat temmaa 28x 1 3/8" mutta vanteen läpi menee kuin tyhjää vaan. Missä vika hym.. millit koko vanhoissa 37-622 ja tilatuissa 37-635 eli taisi inhimillenen virhe .
jame1967
13.12.2016, 09.22
Olisko kannattanut ottaa vanha malliksi ja hakea kivijalasta .
Tieto on valtaa ja kannattaa unohtaa tyystin noihin tuumiin tuijottelu kun Brititkin EU:sta poistumassa...
samppaeu
14.12.2016, 09.42
Apua 8-lehtisen takapakan valintaan.
Tällä hetkellä takapakkana Shimano CS-HG31 8-spd 11-32T mutta 4-5 vaihteen välillä on iso ero.
Millainen 8-lehtisen pakan mustana kuuluisi jossa tätä 4-5 lehden välillä olevaa isoa välityseroa ei olisi.
1-lehti saa olla 30tai28 piikkinen ja tuo 8-lehti 11 tai 12 piikkinen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.