Näytä tavallinen näkymä : Laakerirasvat
Mitä rasvaa / vaseliinia porukat käyttää pyörän laakereissa?
Hääppönen
09.12.2016, 13.48
http://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/Vesivaseliini-453g-purkki on toimivaa. Ei haittaa sateet, eikä maastossa märät ojat yms.
Gallia. Löytyy kaikista Saksan pyöräkaupoista.
Myös Hääppösen suosittamaa merivaseliinia käyttänyt tarvittaessa, ei häviä itsestään halpisnavoistakaan. Halpaa ja hyvää!
El-Carpaso
09.12.2016, 15.57
Mä käytän Mobil XHP 222 vaseliinia. Tosin siinä taitaa olla alin käyttölämpötila -15 astetta joten harkitsen SKF:n LGMT 2/3 tai joiden alin käyttölämpötila on -30.
Perhana kun menin ostamaan tuota XHP 222:sta 400g tuubin niin sitähän riittää... Tosin maksoi ehkä sen 7e joten toisen 7e uhraaminen jollekkin paremmalle rasvalle ei välttämättä paljoa tunnu.
arctic biker
09.12.2016, 18.19
Myös Hääppösen suosittamaa merivaseliinia käyttänyt tarvittaessa, ei häviä itsestään halpisnavoistakaan. Halpaa ja hyvää!
En ole koskaan kokeillut mutta mites sitten pakkasessa jähmettyy? Hanselinen vaseliinia paikallinen moottorisahakauppias pitää hyllyssä, ihan minua varten tietysti. Joskus noita oikein pakkasella koestin mitä rasvoja sattui omassa jemmassa ja prässissä olemaan. Hanseline oli paras.
Motorex 2000. Laakereihin ja vapaarattaisiin. Ei jäädy ainakaan koti pakkasessa. Huuhtoutuu pois, jos oikein kunnolla ja useasti uittaa.
MacKonte
09.12.2016, 19.27
Kaikissa pyörän laakereissa olen käyttänyt Bilteman PTFE-rasvaa.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyoran-hoito/PTFE-rasva-2000019173/
Merivaseliinin kanssa ei ainakaan alle kolmenkympin pakkasissa tullut ongelmia, kovemmissa jättänyt pyörän sovinnolla kotiin... Esim. tuon Biltsun synteettisen jähmettymisestä en tiedä mutta hinta/laatusuhteessa kuitenkin häviää...
Muutama vuosi sitten suosikkimekaanikkoni suositteli nätin väristä vaseliinia napoihin talviajoon, tällä on sitten mennyt niin talvet kuin kesätkin, saa kaupasta kuin kaupasta.
http://index.weldtite.co.uk/products/detail/cycle-grease-with-teflon-tube-150ml
Samaa käytän itsekin yleensä, kestää aika hyvin kosteutta ja saa settiä jossa annostelija mukana.
Yllätti vähän tuo merivaseliinin suosio :) no kokeillaan vaikka sitä sitten. Tähän asti oon käyttänyt vähän mitä millonkin löytynyt...
Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk
Tuota samaista weldtiteä täälläkin on käytetty. Tarkkoihin paikkoihin menee kivasti injektioruiskulla.
Nyt on käytössä CRC sitkostettu rasva.
SKF:n rasvaa ainakin ohjainlaakereihin
Merivaseliinin ehdoton hyvä puoli on laaja lämmönkesto, noissa joissain ehdotetuissa -30 on alaraja vaikkakin se usein riittää mutta alkaa kuitenkin aikaisemin hyytyä.
Myös nuo ohuemmat vaseliininkorvikkeet pikkuhiljaa alkaa hävitä, joskus esim. navoissa olen moisen huomannut. Lisäksi kilohinta aivan olematon moneen muuhun verrattuna!
"Korvikkeet" ovat päihittäineet monta kertaa ominaisuuksillaan ns. alkuperäisen. Moottoriöljyt, keinonahka, monet tekstiilit jne. ovat parempia ominaisuuksiltaan kuin mitä ovat olleet aidot tuotteet. Kait nuo naparaswatkin ovat kokeneet samaa...
brilleaux
15.12.2016, 08.41
Mitä asiantuntijat on mieltä tästä:
https://www.ahrinternational.com/PDF_catalogues/Grease%20Specifications/Kluber/Klueberplex_BEM_41_132-en_MSDS.pdf
Toiminut myös normivaparissa hyvin, ajattelin kokeilla myös DT:n ratchettiin. Muissa laakereissa on toiminut hyvin.
Volvospede
16.12.2016, 10.35
Tulipahan eilen huomattua, että aika tönköks meni niin keskiö kuin dt vaparikin, eikä pakkasta ollut kuin pari astetta. Kammet notkistui kun pyörän toi sisään, vapari oli tahmea lämpimänäkin ja paljon äänettömämpi kuin toinen yksilö.
No putsasin pikkasen vähemmälle sitä punasta dt:n tököttiä, niin herkyys ja raksutus tuli samanlaiseksi kuin se toinen. Mutta selkeesti tarvii miettii noita rasvoja talvi kelille vielä. Joku -20c kun tulee niin noihan menee ihan tönköks.
Rasvatuubin kyljessä lukeva alin käyttölämpötila ei usein ole se alin lämpötila, jossa rasva toimii kunnolla ja pysyy notkeana. Eli kannattaa valita rasva talvella niin, että varaa kylmään päin on reilusti.
Toki, jos mahdollista, on helpointa käyttää jotain hyväksi ja toimivaksi havaittua.
nih..
Mites tämä? Onko hyvää ainetta laakereille?
REX ASENNUSRASVA 50G - Prisma verkkokauppa (https://www.prisma.fi/fi/prisma/rex-asennusrasva-50g)
^Varmaan on mutta kallista. Veikkaan yhä merivaseliinin puolesta https://www.biltema.fi/veneily/veneen-huoltotuotteet/veneen-rungon-hoitotuotteet/veneen-puhdistusaineet/venerasva-2000033131 Halpaa ja riittoisaa.
Koheltaja
03.11.2022, 21.51
SKF LGMT 2 litium-pohjainen rasva on myös hyvää yleiskäyttöön, pienikitkainen ja kestää aika hyvin vettä sekä kosteutta. CRC vesivaseliini on myös toimiva rasva jos haluaa vielä paremman vedenkeston, tämä on sitkostettua rasvaa eikä laakerit pyöri yhtä herkästi kun LGMT:llä, jos sillä on jollekkin jotain merkitystä. LGMT on mukavampi käyttää koska ei ole sitkostettua.
Mites tämä? Onko hyvää ainetta laakereille?
REX ASENNUSRASVA 50G - Prisma verkkokauppa (https://www.prisma.fi/fi/prisma/rex-asennusrasva-50g)
Samasta liikkeestä löytyy: Weldtite vaseliinituubi 40g - Prisma verkkokauppa (https://www.prisma.fi/fi/prisma/weldtite-vaseliinituubi-40g)
Itse olen hakenut suoraan lähi XXL:n myymälästä hiukan isomman tuubin Weldtite Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml - Vihreä - Rasvat ja öljyt | XXL (https://www.xxl.fi/weldtite-teflon-greasetube-pyorarasva-125-ml-vihrea/p/1031376_1_style) mutta näyttää nyt olevan loppu. Kyllä tuolla 40 grammasellakin aika monet laakerit rasvaa.
Kaikilla noilla tulee toimeen, täyttävät tarkoituksensa. Itse merivaseliinin päädyin koska oli ilmaista ja kestää kovemmissa olosuhteet kuin pyöräilyssä.
Vähän ehkä harhaanjohtavasti nimetty Rexin assembly grease, kun ite ainakin ymmärrän asennusrasvan tököttinä, jota laitetaan esim. kierteisiin tai satulaputkeen estämään jämähtämistä. Kuvauksen perusteella kuitenkin sen verran liukasta, että toimii ilmeisesti myös laakereissa.
Ostin kauan sitten laakerirasvaksi ison Galli-purkin ja eihän se lopu varmaan ikinä, niin sillä mennään.
Mulla on ollut jonkunlainen biohajoava siirtymä menossa ja sitä myöden tilasin taannoin paikallisen Etran kautta SKF:n biovaseliinia. Tuossa speksien mukaan (-40 c) etuna hyvä toimivuus kylmässä. Sinällänsä määrillä joita polkupyöriin laitetaan tolla biohajoavuudella tuskin suurta merkitystä on, mutta ainakin ajatustasolla tuntuu mukavan vihreältä ja sopii hyvin puhtaaseen liikkumismuotoon.
https://www.skf.com/group/products/lubrication-management/lubricants/biodegradable
Minulla tulee hyvä mieli brittien kehittämällä Weldtite-rasvasarjalla, heillähän on hyvin märät ajo-olot perusteena itelle.
Saa mistä halpakaupasta tahansa, hintakin passaa ja onhan nuo ihan fillareille tarkoitettu.
Onhan noissa fillareille suunnatuissa se etuna, että valmistaja on speksannut rasvansa soveltuvaksi käyttökohteeseen esim. Turvallinen hiilikuidulle jne. On myös spesiaaleja rasvoja, joita on vaikea korvata, kun saatavuus on huono kuluttaja-asiakkaalle tai sitten pitäisi ostaa iso tynnyrillinen. Itselläkin Shimanon napavaihteisiin tarkoitettua vassua vapaarattaiden ja Shimanon takavaihtajan kytkimen huoltoon.
Itse ostan myös mieluiten tuotteita, joista löytyy kunnon valmistajan tarjoama informaatio koskien esimerkiksi standardeja, joita on käytetty tuotteen testaamiseen. Useimmilta polkupyöriin suuntautuneilta valmistajilta näitä ei taida löytyä ja syynä varmaankin se, että eivät halua paljastaa mitä pakkaavat tuubeihinsa. Viime aikainen iloinen yllätys oli Zefalin wet lube, josta löytyi kunnollinen käyttöturvatiedote. Siitä pystyi helposti päättelemään, että kyseessä on uudelleen pakattua biohajoavaa hydrauliöljyä.
Vähän ehkä harhaanjohtavasti nimetty Rexin assembly grease, kun ite ainakin ymmärrän asennusrasvan tököttinä, jota laitetaan esim. kierteisiin tai satulaputkeen estämään jämähtämistä. Kuvauksen perusteella kuitenkin sen verran liukasta, että toimii ilmeisesti laakereissa.
Sain joskus jostain pötkön tota rexin rasvaa ja on kyllä osoittautunut ihan hyväksi juurikin laakereissa. Ainakin kammet pyörii paremmin kuin crc:n perusrasvalla ja kestää pitkään. Itse oon tota käyttänyt lähinnä pyörän ja kampien laakereissa, muissa osissa tolla liukkaudella ei ole niinkään merkitystä. Vesivaseliini (esim. toi Crc) taas on hyvää kamaa suojaamaan korroosiolta vaikka pulttien kierteissä ja ohjainlaakerien välissä.
Kaikilla noilla tulee toimeen, täyttävät tarkoituksensa. Itse merivaseliinin päädyin koska oli ilmaista ja kestää kovemmissa olosuhteet kuin pyöräilyssä.
Ongelma ainakin näissä Motonetin/Bilteman vesi-/merivaseliineissa se, että ei ole ilmoitettu tuota jäätymislämpötilaa.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-huoltotuotteet/veneen-rungon-hoitotuotteet/venerasvat/venerasva-200-ml-2000055234
https://www.motonet.fi/tuote/motox-mmg-vesivaseliini-400-g?product=60-3086
^Tuskin heidänkään tuotteet paljoa muista poikkea. En paljoa yli -30 asteen keleissä ajanut muttei mitään jähmettymistä huomannut.
Hyväksi todettu ja saa mistä tahansa eikä maksa paljon, kestää pakkasta
https://www.puuilo.fi/weldtite-voitelurasva-tf2-lithium-grease-40-g?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwRrBRrtGVqWiJ5kP-uBZ9f9apUKMRw9iWp6T1CEfufw2Mg8P607l9IaAvVhEALw_wcB
^Hinta tietty suhteellista, 75€ kilo, merivaseliini reippaasti alle 20€...
Hups, kilohinnaksi ei tullut ajateltuakaan ja kilovassua on traktorilaatuisena ruosteenestoon tukiasemalla ja se ainakin on halpaa ;-)
Itse olen käyttänyt laakereissa SKF:n rasvaa, jonka olen todennut hyväksi. Firmahan tekee myös ihan ok tasoisia laakereita. Käyttölämpötilaksi ilmoittavat -30 +140.
https://www.motonet.fi/tuote/skf-vkg-1-laakerirasva-02l-putkilo?product=60-6093
Sivustakatsoja
11.11.2024, 13.05
Mä en ole viitsinyt enää sipaista kuin vähän jotakin kun päätyholkin putsauksen jälkeen painaa paikalleen. Nyt se rasva on ollut WT-G ja vähän joka paikkaan, paitsi DT:n räikkämekanismiin, takavaihtajan kitkaan ja satulatolppaan. Käyttölämpötilaksi ilmoittaa alkaen -50.
Jos mulla olisi vielä cup-and-cone juttuja, niin niihin kait pitäisi miettiä paremmin.
Mä en ole viitsinyt enää sipaista kuin vähän jotakin kun päätyholkin putsauksen jälkeen painaa paikalleen. Nyt se rasva on ollut WT-G ja vähän joka paikkaan, paitsi DT:n räikkämekanismiin, takavaihtajan kitkaan ja satulatolppaan. Käyttölämpötilaksi ilmoittaa alkaen -50.
Jos mulla olisi vielä cup-and-cone juttuja, niin niihin kait pitäisi miettiä paremmin.
Tuon pitäisi ainakin kestää hyvin pakkasia, kun -50 lähtien ei varmaan ole ihan jähmeää vielä -10 - -20 keleillä.
Aika tyyristä tavaraa vain:
https://www.wolftoothcomponents.com/products/wt-g
Skf:llä olisi synteettinen low temp rasva myös, etrasta saisi mut en oo jaksanu kysellä hintaa. CRC merivaseliini ja weldtiten punainen ollut käytössä. Jälkimmäistä oon laittanut napoihin, merivaseliinia muualle. Nyt pitäs talvikaudella käydä linkuston ja keskiöiden laakerit läpi omista.
Itse tyytynyt merivaseliiniin, sosialisoitu purkki kestänyt yli kymmenen vuotta...
Myös Hääppösen suosittamaa merivaseliinia käyttänyt tarvittaessa, ei häviä itsestään halpisnavoistakaan. Halpaa ja hyvää!
Merivaseliinin kanssa ei ainakaan alle kolmenkympin pakkasissa tullut ongelmia, kovemmissa jättänyt pyörän sovinnolla kotiin... Esim. tuon Biltsun synteettisen jähmettymisestä en tiedä mutta hinta/laatusuhteessa kuitenkin häviää...
Merivaseliinin ehdoton hyvä puoli on laaja lämmönkesto, noissa joissain ehdotetuissa -30 on alaraja vaikkakin se usein riittää mutta alkaa kuitenkin aikaisemin hyytyä.
Myös nuo ohuemmat vaseliininkorvikkeet pikkuhiljaa alkaa hävitä, joskus esim. navoissa olen moisen huomannut. Lisäksi kilohinta aivan olematon moneen muuhun verrattuna!
^Varmaan on mutta kallista. Veikkaan yhä merivaseliinin puolesta https://www.biltema.fi/veneily/veneen-huoltotuotteet/veneen-rungon-hoitotuotteet/veneen-puhdistusaineet/venerasva-2000033131 Halpaa ja riittoisaa.
Kaikilla noilla tulee toimeen, täyttävät tarkoituksensa. Itse merivaseliinin päädyin koska oli ilmaista ja kestää kovemmissa olosuhteet kuin pyöräilyssä.
^Tuskin heidänkään tuotteet paljoa muista poikkea. En paljoa yli -30 asteen keleissä ajanut muttei mitään jähmettymistä huomannut.
^Hinta tietty suhteellista, 75€ kilo, merivaseliini reippaasti alle 20€...
Itse tyytynyt merivaseliiniin, sosialisoitu purkki kestänyt yli kymmenen vuotta...
Kyllä tuo selväksi tulee vähemmälläkin
Voisko saada merivaseliini ketjun? Vähän niinkuin nahkiainen? Jos alkaa jutut pehmenemään niin tuonne voisi kirjoitella vapaasti.
Skf:llä olisi synteettinen low temp rasva myös, etrasta saisi mut en oo jaksanu kysellä hintaa. CRC merivaseliini ja weldtiten punainen ollut käytössä. Jälkimmäistä oon laittanut napoihin, merivaseliinia muualle. Nyt pitäs talvikaudella käydä linkuston ja keskiöiden laakerit läpi omista.
Kiitos vinkistä, pitää itsekin ihmetellä jos tätäkin hankkisi. Nyt on tullut käytettyä talvikiekkojen vaparissa moottoriöljyä.
Duris, hyvä että tajuat mutta toisaaltaan kuinkas se nyt pientä maailmaasi häiritsee jos asiasta keskutellessa toistetaan tietoja?
Ei halpa, mut hyvä.. https://www.motonet.fi/tuote/red-line-cv-2-erikoisrasva-397-g?product=60-3091
Täytyy lisätä tännekin varoituksen sana itsekin aiemmin hehkuttamastani Weldtite Tf2 Teflonbike grease:sta. WELDTITE TF2 BIKE GREASE TEFLON (125ML) / Weldtite - Oy Huntteri Ab (https://huntteri.fi/fi/tuote/huolto-ja-korjaus/puhdistus-suoja-aineet/weldtite/WELD000000502019%2A/weldtite-tf2-bike-grease-teflon-125ml)
Minulla oli huoneen lämpöisessä varastossa säilytyksessä avattu kyseinen vaseliini tuubi. Polkimia vaihtaessani ajattelin sitä kierteisiin sipaista. Vaseliinissa on ilmeisesti ainakin kahta komponenttia ja ne olivat säilytyksessä erottautuneet toisistaan. Tuubia puristaessa tuli ensin vain veden vahvuista punaista litkua ja sen jälkeen sitä tiiviimpää tavaraa. Tämä ei ole hyvä, jos voidelluissa laakereissa tapahtuu sama erottautuminen. En taida tuota enää uskaltaa ainakaan kiekkojen irtokuulanapojen voiteluun käyttää.
Täytyy lisätä tännekin varoituksen sana itsekin aiemmin hehkuttamastani Weldtite Tf2 Teflonbike grease:sta. WELDTITE TF2 BIKE GREASE TEFLON (125ML) / Weldtite - Oy Huntteri Ab (https://huntteri.fi/fi/tuote/huolto-ja-korjaus/puhdistus-suoja-aineet/weldtite/WELD000000502019%2A/weldtite-tf2-bike-grease-teflon-125ml)
Minulla oli huoneen lämpöisessä varastossa säilytyksessä avattu kyseinen vaseliini tuubi. Polkimia vaihtaessani ajattelin sitä kierteisiin sipaista. Vaseliinissa on ilmeisesti ainakin kahta komponenttia ja ne olivat säilytyksessä erottautuneet toisistaan. Tuubia puristaessa tuli ensin vain veden vahvuista punaista litkua ja sen jälkeen sitä tiiviimpää tavaraa. Tämä ei ole hyvä, jos voidelluissa laakereissa tapahtuu sama erottautuminen. En taida tuota enää uskaltaa ainakaan kiekkojen irtokuulanapojen voiteluun käyttää.
Tuo vaikuttaa olevan aika yleinen ilmiö, mulla vastaavaa ainakin silikonirasvatuubissa ja Park Tool ASC-1:ssa. Myös jossain ihmisen nahkaan tarkoitetuissa tuotteissa. Tuohon auttaa kun vatkaa tuotetta tuubia puristelemalla ennen käyttöä (korkki kiinni).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.