PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillarilla Espanjaan



Noviisipyöräilijä
06.12.2016, 17.58
Viime kevään hienon reissun (Malagasta Santiago de Compostelaan, 1400 km) pohjalta suunnittelen ensi vuodeksi pitkää reissua Suomesta Baltian, Itävallan ja Italian kautta Espanjaan. Tarkoitus olisi siis kiertää Alpit itäpuolelta. Googlemapsin avulla arvioin matkaksi noin 5000 - 5500 km. Millainen on mielestänne realistinen viikomatka näin pitkälle reissulle? Jos pääsisi noin 500km viikossa (yhdellä lepopäivällä), niin matkaan kuluisi reilu 2,5 kuukautta. Pyöränä 26" maastopyörä tuunattuna tarpeellisin retkivarustein. Tavaraa kulkee mukana noin 30kg.

Onko kellään kokemusta/linkkejä tällaisista kuukausien matkoista? Millaisiin teknisiin ongelmiin kannattaa varautua? Kestävätkö uudet ketjut ja rattaat tuon matkan ilman vaihtoa?

Jami2003
06.12.2016, 18.26
Eikös paras lähtökohta ole toi sun edellinen 1400 km reissu. Eikös se nyt ole ihan sama jatkaa 5000 km asti samalla tahdilla. En usko että tuolla sun kokemuksella kukaan netissä osaa paremmin sanoa kauanko siihen menee kuin sinä itse.

Jukero#1
06.12.2016, 18.56
Kannattaa lukasta ainakin Osmo Soininvaaran kirja "Fillarilla Nizzaan". Siinä reitti myötäilee juuri ehdottamaasi.

Mattia
06.12.2016, 18.59
Varaisin perustyökalujen lisäksi mukaan sisurin ja paikkarasian, vaihde- ja jarrukaapelin, ketjunkatkaisijan. Muuten en varautuisi ongelmiin. Onneksi matkallesi osuvista pyöräilyn kehitysmaista löytyy ratkaisu kaikkiin mahdollisesti kohtaamiisi ongelmiin. Ketjut ja pakka kyllä kestää tuommosen pikkuretken, jos viittii vähän väliollä putsailla.

Mutta...30 kiloo ? Kiviä ? Eihän siinä mitään, jokainen tavallaan, mutta en keksinyt kuinka tuo on mahdollista.

Mattia
06.12.2016, 19.42
Enhä minä tosiaan sillä. Edelleenkin jokainen tavallaan ja 30 on numero siinä kuin 8:kin, joka oli minun kamojen paino viime reissulla. Toki luvussa vain tyhjät pullot sitä vettä varten, eikä mukana ole päällä olevat vaatteet, kypärä ja kengät. Matkakaan tietysti kestänyt kuin 5 vkoo. Muuten mukana oli kaikki nuo luettelon tavarat pl. ketjulukko, jonka tilalla oli vaijerivastaava :). Kotiinpalatessa purin käyttämättömiä vaatteita kassista, joten liikaa oli tavaraa mukana.

Hääppönen
06.12.2016, 20.07
Eikö jarru- ja vaihdekaapeli jo kaksistaan paina aika paljon? https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaapeli

Mattia
06.12.2016, 20.13
Voihan vaihtoehtoisesti ottaa myös vaijerit, https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaijeri

Grandi66
06.12.2016, 20.59
Teen reissun kohtapuoliin toisinpäin ja arvio oli noin 4500-6000 välillä riippuen siitä millaisia mutkia tekee. Täältä lähtee tärkeimmät ja matkalla ostetaan tarvittavat.

fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä

jonkkis
06.12.2016, 23.06
2010 ajoin Travemundesta Santiaco de Compostellaan. Pyörä kesti hyvin. Vaijerit eivät takkuilleet, eikä ketjut. Sen sijaan kokonaista kolme pinnaa katkesi. Sain ensimmäisen korjautettua Koblenzissa pyöräliikkeessä ja ostin mukaan viisi kappaletta sopivan mittaisia. Suosittelen muutamaa kiekkoon sopiva pinnaa mukaan.
Matkalla tapasin japaninranskalaisen miehen, jolla oli paljon tavaroita mukanaan. Hän kertoi, että häneltä usein kysyttiin, miksi hänellä on niin paljon tavaroita. Hän vastasi näille ihmisille. "I need them all".

paaton
07.12.2016, 10.04
mä kävin oikein kelaamaan että laskinko sittenkin fillarin mukaan tohon 30kg painoon... tosta on meinaan vähän aikaa. mutta toi muistikuva että "nämä eivät mene sallittuihin matkatavaroihin" on aika vahva, joten ainakin 20kg tuntumassa oltiin..

no, ei anneta totuuden pilata hyvää juttua, pysyn tossa 30kg väitteessä :D

2hlö tavarat ja suurempi teltta. Helposti 30kg.

okahkonen
07.12.2016, 11.36
Itse osaat varmaankin parhaiten arvioida päivämatkat (sanoisin silti että isommilla ja kapeammilla renkailla 1000 viikossa ei olisi edes kova suoritus), mutta tuo tavaramäärä: helpota elämääsi ja kevennä kuormaa. Nykykamoilla pitäisi helposti päästä alle 10 kilon - joku 7kg vois olla hyvä tavoite mihin saa sadekamatkin mukaan. Helpottaa kummasti pyöräilyä. Kun fillarin huoltaa ennen lähtöä, ei renkaanvaihtoa ja ketjun rasvausta kummoisempiin toimenpiteisiin tarvitse varautua.

Roiala
07.12.2016, 15.56
Help bicycling worldtouring Japanese Satoru - san!!
https://www.facebook.com/groups/741363269331408/

Tuo jampan edesottamuksia kun seurailee niin isoillakin kuormilla pärjää ja oikeasti pitkiäkin matkoja pääsee jos vain on aikaa ja sisua.
Kävi tässä Rovaniemessäkin, piti lähteä minun kyydillä pohjoiseen mutta halusikin ajaa mieluummin pyörällä vaikka -30 oli pakkasta :)

El-Carpaso
07.12.2016, 18.24
Viime kevään hienon reissun (Malagasta Santiago de Compostelaan, 1400 km) pohjalta suunnittelen ensi vuodeksi pitkää reissua Suomesta Baltian, Itävallan ja Italian kautta Espanjaan. Tarkoitus olisi siis kiertää Alpit itäpuolelta. Googlemapsin avulla arvioin matkaksi noin 5000 - 5500 km. Millainen on mielestänne realistinen viikomatka näin pitkälle reissulle? Jos pääsisi noin 500km viikossa (yhdellä lepopäivällä), niin matkaan kuluisi reilu 2,5 kuukautta. Pyöränä 26" maastopyörä tuunattuna tarpeellisin retkivarustein. Tavaraa kulkee mukana noin 30kg.

Onko kellään kokemusta/linkkejä tällaisista kuukausien matkoista? Millaisiin teknisiin ongelmiin kannattaa varautua? Kestävätkö uudet ketjut ja rattaat tuon matkan ilman vaihtoa?

Viime kesänä vedeltiin Euroopan rund trip. Matkaa tuli noin 4300 kilometriä ja kamaa oli kannossa mulla 28kg laukkuineen ja vaimolla vähän vähemmän.
Balttiasta en itse menisi vaikka maksettaisiin. Se oli kokemuksena aivan perseestä käytännössä koko Latvian ajan. Viro oli ihan ok, mutta Via Baltikan ajaminen ei ollut hauskaa edes siellä. Latvian reissu kääntyikin hyvin nopeasti pakoon rannikolle ja lautan ottamiseen Saksaan. Saksassa vastaavasti oli paljon mukavampaa.

Jos aiot mennä Italian kautta, niin alppien läpi kulkee Eurovelo 7, joka on vaikeusasteeltaan varsin helppo. Menee sisään Salzburgista ja tulee ulos Garda-järveltä. Tottakai koska kyse on Alpeista, tulee kiipeämistäkin jossain määrin, mutta kyseisen reitin nousut ovat pääsääntöisesti loivia. Menevät raskaammankin kaluston kanssa. Salzburgiin pääsee vastaavasti Tonava, Innin ja Salzach -jokien kautta. Wienissä kannattaa käydä. Se on ehdottomasti yksi Euroopan hienoimmista kaupungeista.
Me ei tosiaan tultu Italiasta ulos fillareilla vaan mentiin Milanosta junalla Sveitsiin, koska karttakäyrien mukaan Ranskan ja Italian väliset vuoristoreitit näyttivät todella brutaaleilta. Ja Italiastahan ei pääse pois ajamatta vuoriston kautta jos aikoo koko matkan mennä fillarilla.

Jos katsot reitin google mapsista, kannattaa matka kertoa reilusti 1.3:lla tai 1.4:llä. Näin tuosta 5500 kilometristä tulee vähintään vähän päältä 7000 kilometriä. Tämä siis jos aiot mennä pyöräreittejä. Autoille tarkoitettuja reittejä voi mennä, mutta se on suuressa osassa Eurooppaa aivan perseestä. Euroopassa löytyy todella paljon hyviä pyöräreittejä, joiden varrella maisemat ovat parempia, pääsee ajamaan ilman pelkoa autoista tai raskaasta liikenteestä, reiteiltä löytyy usein pyörille tarkoitettuja palveluita jne.

Meillä meni aika paljon kamaa reissun aikana.
- 1 pari ortlieb etulaukkuja
- 1 kampisetti (myönnetään, ei ollut upo uusi matkaan lähdettäessä)
- 1 keskiö (tämä oli vähän mysteeri koska meni vaimon pyörästä)
- 4x ketjut (näitä kuluu ihan sairaasti etenkin vuoria kiivetessä)
- 1 takapakka
- 1 pinna vaimon takakiekosta (jälleen mysteeri, koska vaimo pyörineen ja kamoineen painoi yhtä paljon kuin meikä alasti)

En luottaisi siihen, että ketjut kestävät 7000km tai edes 5000km ilman vaihtamista. Kannattaa ottaa Shimanon ketjumittari mukaan ja tarkastella viikottain. Tosin ketjuja ei tarvitse roudata mukana, koska jokaisessa pyöräkaupan omaavassa kaupungissa saa vaihdettua uuden ketjun alle. Pinnoja kannattaa olla mukana pari jokaista tarvittavaa pituutta, kuten myös muutama nippeli. Lisäksi ruuveja, joita pyörästä löytyy kannatta olla mukana pieni pussukka (tarakan ja lokarien ruuvit, kampisetin pultit jne). Pari sisäkumia ja paikkarasia. Mini tornipumppu kuten joku zefalin pitkä palikka painemittarilla toimii hemmetin hyvin. On minipumppua kevyempi, mutta koska paineita pitää lisätä kohtuu usein on pienellä pumpulla nyhertäminen varsin veemäistä puuhaa ja riskeeraa samalla presta venttiilin sielut. Sit ketjun pikalukkoja on hyvä olla muutama.

Työkaluina ne, joita tarvitsee pyörän säätöön ja huoltoon, eli nykypyörissä 4,5,6mm kuusiokoloavaimet, mahdollisesti kiintolenkkiavaimet, rengasraudat, ketjunkatkaisin jne. Jos pinna menee takakiekosta vetopuolelta kannattaa olla joku kikka pinnan vaihtoon. Osa kuljettaa mukana ylipitkää pinnaa, jonka voi taittaa koukuksi oikeaan mittaan. Osalla on mukana erikoistyökalu, joita on lähes mahdoton löytää. Mä otin suosiolla katkaistun ketjupiiskan, kasettiavaimen ja tosi pienen jakarin. Niillä lähti kasetti nätisti yhteistyöllä.
Huom. Monet noista menee hyvään monitoimityökaluun. Mun ehdoton suosikki on Topeakin Ratchet Rocket. Siinä tulee myös rengasraudat, mutta niitä ei sais käyttää normitilanteessa, koska voivat vahingoittaa vannetta.

Lisäksi mulla oli Shimpan poljintyökalu, ketjumittari, Hopen laakeriprässipalikat (ne saa kyl paineltua sisään myös vanhoilla laakereilla, mutta ku sattu olemaan ko. työkalu eikä painanu paljon), ja napakiintolenkit.
Vaikka monitoimityökalussa tulee mukana 6mm kuusiokoloavain, kannattaa mukana silti olla erikseen normaali pitkä 6mm kuusiokoloavain. Tämä siitä syystä, ettei hiukan jämähtänyttä poljinta saa irti monitoimityökalulla. Polkimia ei periaatteessa pitäisi joutua ottamaan irti, mutta jos rasvat poljinkierteissä pääsevät huuhtoutumaan pois, alkaa poljin naksua eikä sitä meteliä kuuntele pirukaan.
Eli mukana on oltava myös pieni tuubi laakerirasvaa ja pieni pullo ketjuöljyä. Rohloffin ketjuöljy on riittoisaa ja kestää ketjussa pitkään. Ei myöskään likaa mielettömästi jos pyyhkii ylimääräiset hyvin pois.


Itse osaat varmaankin parhaiten arvioida päivämatkat (sanoisin silti että isommilla ja kapeammilla renkailla 1000 viikossa ei olisi edes kova suoritus), mutta tuo tavaramäärä: helpota elämääsi ja kevennä kuormaa. Nykykamoilla pitäisi helposti päästä alle 10 kilon - joku 7kg vois olla hyvä tavoite mihin saa sadekamatkin mukaan. Helpottaa kummasti pyöräilyä. Kun fillarin huoltaa ennen lähtöä, ei renkaanvaihtoa ja ketjun rasvausta kummoisempiin toimenpiteisiin tarvitse varautua.

Mä en tiedä millä kuntopohjalla sä tätä arvioit, mutta 166km per päivä kuukausia putkeen on aika brutaali päivämatka. Tasaisella se voisi mennäkin, mutta Eurooppa on tunnetusti hiukan mäkinen alue. 100km päivässä viisi, kuusi päivää viikossa on mun mielestä paljon realistisempi ja jää aikaa muullekkin kuin pelkälle ajamiselle.

Lisäksi 7kg on oikeasti aika kevyt pitkälle reissulle. Siinä pitää olla kamat valittu todella tarkkaan ja hintaa tulee todnäk aika huimasti. Tietenkin voi nukkua ruumisarkkuteltassa tai ruumissäkkibivyssä, mutta se alkaa ainakin mulle olla turhan askeettista. Kevyempää kookkaampaakin telttaa saa tottakai rahalla. Meidän teltasta olisi saanut painoa kilon pois noin tuhannella eurolla. Vissiin ihan kohtuullista...
Kokkaamisen voi myös aika pitkälti unohtaa 7 kilon tavaroilla, mutta kyllähän ihminen elää pähkinäpusseilla ja mäkkimätöllä...

Noviisipyöräilijä
07.12.2016, 23.10
Eikös paras lähtökohta ole toi sun edellinen 1400 km reissu. Eikös se nyt ole ihan sama jatkaa 5000 km asti samalla tahdilla. En usko että tuolla sun kokemuksella kukaan netissä osaa paremmin sanoa kauanko siihen menee kuin sinä itse.

Ei siinä mielessä että Espanja on hyvin vuoristoinen maa, ja etenkin tuollaisen kuorman kanssa liikkuessa se hidastaa menoa paljon. Ja toisaalta en tiedä millaisia rasituksia vielä pidempi aika tuo tullessaan. Ei ehkä mitään, mutta kokemuksia olisi kiva kuulla.

Noviisipyöräilijä
07.12.2016, 23.11
Kannattaa lukasta ainakin Osmo Soininvaaran kirja "Fillarilla Nizzaan". Siinä reitti myötäilee juuri ehdottamaasi.

Juu, on luettu. Itselläni ei vain ole kansanedustajan tuloja ja luottokorttia, joten menee enemmän telttailuksi. :) Osmo matkusti muistaakseni hyvin kevyellä kuormalla.

Noviisipyöräilijä
07.12.2016, 23.16
Varaisin perustyökalujen lisäksi mukaan sisurin ja paikkarasian, vaihde- ja jarrukaapelin, ketjunkatkaisijan. Muuten en varautuisi ongelmiin. Onneksi matkallesi osuvista pyöräilyn kehitysmaista löytyy ratkaisu kaikkiin mahdollisesti kohtaamiisi ongelmiin. Ketjut ja pakka kyllä kestää tuommosen pikkuretken, jos viittii vähän väliollä putsailla.

Mutta...30 kiloo ? Kiviä ? Eihän siinä mitään, jokainen tavallaan, mutta en keksinyt kuinka tuo on mahdollista.

Aika helposti. Ortliebin laukkusetin (tankolaukku, 2x pieni edessä, 2x iso takana ja tarakalla telttanyytti poikittain) kanssa hyötykuorma on enää noin 25 kg. Siihen siis telttailuvarusteet ja keitin, kameratarvikkeita, läppäri, työkaluja, vettä, ruokaa, muutama kirja, jne. Toki tuosta voisi hieman tinkiä, mutta en näe isoa eroa 25:lla ja 30:lla kilolla.

Noviisipyöräilijä
07.12.2016, 23.20
mä kävin oikein kelaamaan että laskinko sittenkin fillarin mukaan tohon 30kg painoon... tosta on meinaan vähän aikaa. mutta toi muistikuva että "nämä eivät mene sallittuihin matkatavaroihin" on aika vahva, joten ainakin 20kg tuntumassa oltiin..

no, ei anneta totuuden pilata hyvää juttua, pysyn tossa 30kg väitteessä :D

Mulla painaa fillari 17kg ja aikomus varustaa se vielä uudella etuvalolla, jonkinlaisella keskusakulla (virtapankilla) ja aurinkokennolla, joka tulee takatavaroiden päälle. Arvioiden siis pyörä + tavarat yhteensä 48kg.

Noviisipyöräilijä
07.12.2016, 23.37
Viime kesänä vedeltiin Euroopan rund trip. Matkaa tuli noin 4300 kilometriä ja kamaa oli kannossa mulla 28kg laukkuineen ja vaimolla vähän vähemmän.
Balttiasta en itse menisi vaikka maksettaisiin. Se oli kokemuksena aivan perseestä käytännössä koko Latvian ajan. Viro oli ihan ok, mutta Via Baltikan ajaminen ei ollut hauskaa edes siellä. Latvian reissu kääntyikin hyvin nopeasti pakoon rannikolle ja lautan ottamiseen Saksaan. Saksassa vastaavasti oli paljon mukavampaa.

Jos aiot mennä Italian kautta, niin alppien läpi kulkee Eurovelo 7, joka on vaikeusasteeltaan varsin helppo. Menee sisään Salzburgista ja tulee ulos Garda-järveltä. Tottakai koska kyse on Alpeista, tulee kiipeämistäkin jossain määrin, mutta kyseisen reitin nousut ovat pääsääntöisesti loivia. Menevät raskaammankin kaluston kanssa. Salzburgiin pääsee vastaavasti Tonava, Innin ja Salzach -jokien kautta. Wienissä kannattaa käydä. Se on ehdottomasti yksi Euroopan hienoimmista kaupungeista.
Me ei tosiaan tultu Italiasta ulos fillareilla vaan mentiin Milanosta junalla Sveitsiin, koska karttakäyrien mukaan Ranskan ja Italian väliset vuoristoreitit näyttivät todella brutaaleilta. Ja Italiastahan ei pääse pois ajamatta vuoriston kautta jos aikoo koko matkan mennä fillarilla.

Jos katsot reitin google mapsista, kannattaa matka kertoa reilusti 1.3:lla tai 1.4:llä. Näin tuosta 5500 kilometristä tulee vähintään vähän päältä 7000 kilometriä. Tämä siis jos aiot mennä pyöräreittejä. Autoille tarkoitettuja reittejä voi mennä, mutta se on suuressa osassa Eurooppaa aivan perseestä. Euroopassa löytyy todella paljon hyviä pyöräreittejä, joiden varrella maisemat ovat parempia, pääsee ajamaan ilman pelkoa autoista tai raskaasta liikenteestä, reiteiltä löytyy usein pyörille tarkoitettuja palveluita jne.

Meillä meni aika paljon kamaa reissun aikana.
- 1 pari ortlieb etulaukkuja
- 1 kampisetti (myönnetään, ei ollut upo uusi matkaan lähdettäessä)
- 1 keskiö (tämä oli vähän mysteeri koska meni vaimon pyörästä)
- 4x ketjut (näitä kuluu ihan sairaasti etenkin vuoria kiivetessä)
- 1 takapakka
- 1 pinna vaimon takakiekosta (jälleen mysteeri, koska vaimo pyörineen ja kamoineen painoi yhtä paljon kuin meikä alasti)

En luottaisi siihen, että ketjut kestävät 7000km tai edes 5000km ilman vaihtamista. Kannattaa ottaa Shimanon ketjumittari mukaan ja tarkastella viikottain. Tosin ketjuja ei tarvitse roudata mukana, koska jokaisessa pyöräkaupan omaavassa kaupungissa saa vaihdettua uuden ketjun alle. Pinnoja kannattaa olla mukana pari jokaista tarvittavaa pituutta, kuten myös muutama nippeli. Lisäksi ruuveja, joita pyörästä löytyy kannatta olla mukana pieni pussukka (tarakan ja lokarien ruuvit, kampisetin pultit jne). Pari sisäkumia ja paikkarasia. Mini tornipumppu kuten joku zefalin pitkä palikka painemittarilla toimii hemmetin hyvin. On minipumppua kevyempi, mutta koska paineita pitää lisätä kohtuu usein on pienellä pumpulla nyhertäminen varsin veemäistä puuhaa ja riskeeraa samalla presta venttiilin sielut. Sit ketjun pikalukkoja on hyvä olla muutama.

Työkaluina ne, joita tarvitsee pyörän säätöön ja huoltoon, eli nykypyörissä 4,5,6mm kuusiokoloavaimet, mahdollisesti kiintolenkkiavaimet, rengasraudat, ketjunkatkaisin jne. Jos pinna menee takakiekosta vetopuolelta kannattaa olla joku kikka pinnan vaihtoon. Osa kuljettaa mukana ylipitkää pinnaa, jonka voi taittaa koukuksi oikeaan mittaan. Osalla on mukana erikoistyökalu, joita on lähes mahdoton löytää. Mä otin suosiolla katkaistun ketjupiiskan, kasettiavaimen ja tosi pienen jakarin. Niillä lähti kasetti nätisti yhteistyöllä.
Huom. Monet noista menee hyvään monitoimityökaluun. Mun ehdoton suosikki on Topeakin Ratchet Rocket. Siinä tulee myös rengasraudat, mutta niitä ei sais käyttää normitilanteessa, koska voivat vahingoittaa vannetta.

Lisäksi mulla oli Shimpan poljintyökalu, ketjumittari, Hopen laakeriprässipalikat (ne saa kyl paineltua sisään myös vanhoilla laakereilla, mutta ku sattu olemaan ko. työkalu eikä painanu paljon), ja napakiintolenkit.
Vaikka monitoimityökalussa tulee mukana 6mm kuusiokoloavain, kannattaa mukana silti olla erikseen normaali pitkä 6mm kuusiokoloavain. Tämä siitä syystä, ettei hiukan jämähtänyttä poljinta saa irti monitoimityökalulla. Polkimia ei periaatteessa pitäisi joutua ottamaan irti, mutta jos rasvat poljinkierteissä pääsevät huuhtoutumaan pois, alkaa poljin naksua eikä sitä meteliä kuuntele pirukaan.
Eli mukana on oltava myös pieni tuubi laakerirasvaa ja pieni pullo ketjuöljyä. Rohloffin ketjuöljy on riittoisaa ja kestää ketjussa pitkään. Ei myöskään likaa mielettömästi jos pyyhkii ylimääräiset hyvin pois.

Kiitos kattavasta vastauksesta. Mikä tuosta Baltiasta teki niin kamalan? Kai siellä on muitakin teitä kuin Via Baltica? Toinen vaihtoehto olisi sitten tietysti Ruotsin läpi, mutta sitten muuttuu koko reitti ennen Espanjaa. Tunnustan etten ole tätä reittiasiaa vielä tutkinut kuin aika karkealla tasolla, lähinnä isoja vuoristoja vältellen. Viime reissun seitsemän vuoristoa aiheutti tietynlaisen ylämäkiallergian. :)

Italiasta ajattelin mennä rantaa pitkin Genovasta Nizaan, jolloin ei joudu suuria mäkiä nousemaan. Samoin reitti rantaa pitkin Barcelonaan on melko alhaalla. Toki mäkinen sekin rantareitti on, olen autolla siellä joskus kulkenut.

Työkalupuolella käsitykseni on hyvin samanlainen, mutta tuo parempi pumppu menee kyllä hankintaan. Mutta on auton venttiilit, joten huoltoasemilta saa painetta, mutta idea säätää sitä tien mukaan helposti jää käyttämättä. Renkaat ovat 2" Scwalbet ja painetta 2,5...4 baria. Varapinnoja oli viime reisullakin, mutta yhtään ei mennyt.

Vararenkaita ei tarvitse kuin yhden, kun niitä saa helposti kaikkialta. Paikkavälineet tietty mukana, mutta lähinnä hätävarana.

Tuo rattaiden tai ketjun kestävyyskään ei taida olla iso ongelma, kun vaan mieltää asian etukäteen. Jossain 4000km kohdalla ne voisi vaikka vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, eivät niin kalliita ole.

Grandi66
08.12.2016, 00.05
Seuraileppa miu reissuu 8.1.2017 lähtien tosin miul on 3 kuukautta aikaa.

fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä

kuovipolku
08.12.2016, 08.29
Juu, on luettu. Itselläni ei vain ole kansanedustajan tuloja ja luottokorttia, joten menee enemmän telttailuksi. :)

Tuo oli varmaan vain sellaiseksi keventäväksi heitoksi tarkoitettu, mutta ollaan tosikkoja ja tarkennetaan että mainitun pyöräreissun tehdessään Soininvaara ei nauttinut kansanedustajan tuloista eikä entisen kansanedustajan sopeutumiseläkkeestäkään.

El-Carpaso
08.12.2016, 13.43
Kiitos kattavasta vastauksesta. Mikä tuosta Baltiasta teki niin kamalan? Kai siellä on muitakin teitä kuin Via Baltica? Toinen vaihtoehto olisi sitten tietysti Ruotsin läpi, mutta sitten muuttuu koko reitti ennen Espanjaa. Tunnustan etten ole tätä reittiasiaa vielä tutkinut kuin aika karkealla tasolla, lähinnä isoja vuoristoja vältellen. Viime reissun seitsemän vuoristoa aiheutti tietynlaisen ylämäkiallergian. :)

Italiasta ajattelin mennä rantaa pitkin Genovasta Nizaan, jolloin ei joudu suuria mäkiä nousemaan. Samoin reitti rantaa pitkin Barcelonaan on melko alhaalla. Toki mäkinen sekin rantareitti on, olen autolla siellä joskus kulkenut.

Työkalupuolella käsitykseni on hyvin samanlainen, mutta tuo parempi pumppu menee kyllä hankintaan. Mutta on auton venttiilit, joten huoltoasemilta saa painetta, mutta idea säätää sitä tien mukaan helposti jää käyttämättä. Renkaat ovat 2" Scwalbet ja painetta 2,5...4 baria. Varapinnoja oli viime reisullakin, mutta yhtään ei mennyt.

Vararenkaita ei tarvitse kuin yhden, kun niitä saa helposti kaikkialta. Paikkavälineet tietty mukana, mutta lähinnä hätävarana.

Tuo rattaiden tai ketjun kestävyyskään ei taida olla iso ongelma, kun vaan mieltää asian etukäteen. Jossain 4000km kohdalla ne voisi vaikka vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, eivät niin kalliita ole.

Baltiasti Viro oli oikeasti aika kiva. Latviassa oli niin huonot tiet ettei niitä kestänyt. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt pysyä koko Latvian pätkä Via Balticalla ja yrittää sietää jatkuvaa rekkaliikennettä. Samantien kun lähdettiin Via Balticalta, alkoi tie, jolla 10km matka kesti 3 tuntia. Se oli niin paskassa kunnossa ettei taluttamisestakaan meinannut tulla mitään. Nää ongelmat näkyi käytännössä koko valtion alueella eli en usko, että oli paikallinen ongelma. Voihan se olla että kaikki tiet on nyt jo korjattu......

Ketjun kanssa kannattaa olla tarkkana, koska kulunut ketju rouhii rattaat rikki varsin nopeasti ja sit tulee isompi remppa. Mulla kävi näin Prahan kohdilla eikä ne fillarikomponentit olleet halpoja edes siellä.
https://www.google.fi/search?q=shimano+TL-CN42&safe=off&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjL2rbns-TQAhXF_ywKHTTCCBsQ_AUICCgB&biw=1920&bih=971
tommosen kanssa tarkkailet ketjun tilaa ja kun alkaa näyttää kuluneelta, vaihdat suosiolla heti tilaisuuden tullen. Ja sit kannattaa pyyhkiä ketju päivittäin ajon päätteeksi. Helpottaa kummasti ketju/ratashuoltoa.

Noviisipyöräilijä
08.12.2016, 14.48
Seuraileppa miu reissuu 8.1.2017 lähtien tosin miul on 3 kuukautta aikaa.

fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä

Kiitos linkistä, seurailen reissuasi. Hyvää matkaa!

Noviisipyöräilijä
08.12.2016, 14.50
Tuo oli varmaan vain sellaiseksi keventäväksi heitoksi tarkoitettu, mutta ollaan tosikkoja ja tarkennetaan että mainitun pyöräreissun tehdessään Soininvaara ei nauttinut kansanedustajan tuloista eikä entisen kansanedustajan sopeutumiseläkkeestäkään.

No joo. Mutta pointti oli osin siinä, että ajatus minulla on telttailla paljon, koska matkustan pienellä budjetilla. Soininvaara matkusti pienellä tavaramäärällä ja asui hotelleissa. Tässä iso ero reissun luonteessa.

okahkonen
08.12.2016, 14.51
Ja Italiastahan ei pääse pois ajamatta vuoriston kautta jos aikoo koko matkan mennä fillarilla.

Rivieraa pitkin pääsee ilman sen suurempia korkeuseroja Genovasta Nizzaan, ja myös alppien yli kohtuu iisiisti Susasta Brianconiin ja siitä edelleen Col du Lautaretin yli Grenobleen.


Mä en tiedä millä kuntopohjalla sä tätä arvioit, mutta 166km per päivä kuukausia putkeen on aika brutaali päivämatka. Tasaisella se voisi mennäkin, mutta Eurooppa on tunnetusti hiukan mäkinen alue. 100km päivässä viisi, kuusi päivää viikossa on mun mielestä paljon realistisempi ja jää aikaa muullekkin kuin pelkälle ajamiselle.

Lisäksi 7kg on oikeasti aika kevyt pitkälle reissulle. Siinä pitää olla kamat valittu todella tarkkaan ja hintaa tulee todnäk aika huimasti. Tietenkin voi nukkua ruumisarkkuteltassa tai ruumissäkkibivyssä, mutta se alkaa ainakin mulle olla turhan askeettista. Kevyempää kookkaampaakin telttaa saa tottakai rahalla. Meidän teltasta olisi saanut painoa kilon pois noin tuhannella eurolla. Vissiin ihan kohtuullista...

Kokkaamisen voi myös aika pitkälti unohtaa 7 kilon tavaroilla, mutta kyllähän ihminen elää pähkinäpusseilla ja mäkkimätöllä...

Juu, nämä asiat liittyvät läheisesti toisiinsa: Kun ei ole elokuussa ole liikkeellä, majoittuminen on mahdollista hyvinkin kohtuuhintaan ympäri Euroopan, samoin ruokailu. Toki ymmärrän että reissu kestää pitkään, jolloin kaikki kertaantuu, mutta kantamalla vähemmän kamaa matka taittuu nopeammin, ja kustannukset laskevat sitä kautta. Teltan, makuupussin ja keittimen hinnan voi yhtä lailla kuluttaa palveluihin tien päällä.

Kun matka ei suuntaudu erämaahan, ei työkalujakaan tarvitse mukaan paikkavälineitä enempää. Pyörä tulee huoltaa ja kuluvat osat vaihtaa uusiin ennen lähtöä. Kaikki muu paitsi ketjut ja renkaat kestää ton pituisen matkan. Varaosia samoin kuin raskaita työkaluja saa ostaa ja lainata matkan varrelta - niitä on turha kantaa mukana matkaa hidastamassa. Sama pätee rasvoihin ja jalkapumppuihin.

Grandi66
08.12.2016, 14.51
Ei ei, ei hyvää matkaa vaan turvallista matkaa. Lievä taikausko.

fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä

Noviisipyöräilijä
08.12.2016, 15.02
Baltiasti Viro oli oikeasti aika kiva. Latviassa oli niin huonot tiet ettei niitä kestänyt. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt pysyä koko Latvian pätkä Via Balticalla ja yrittää sietää jatkuvaa rekkaliikennettä. Samantien kun lähdettiin Via Balticalta, alkoi tie, jolla 10km matka kesti 3 tuntia. Se oli niin paskassa kunnossa ettei taluttamisestakaan meinannut tulla mitään. Nää ongelmat näkyi käytännössä koko valtion alueella eli en usko, että oli paikallinen ongelma. Voihan se olla että kaikki tiet on nyt jo korjattu......

Ketjun kanssa kannattaa olla tarkkana, koska kulunut ketju rouhii rattaat rikki varsin nopeasti ja sit tulee isompi remppa. Mulla kävi näin Prahan kohdilla eikä ne fillarikomponentit olleet halpoja edes siellä.
https://www.google.fi/search?q=shimano+TL-CN42&safe=off&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjL2rbns-TQAhXF_ywKHTTCCBsQ_AUICCgB&biw=1920&bih=971
tommosen kanssa tarkkailet ketjun tilaa ja kun alkaa näyttää kuluneelta, vaihdat suosiolla heti tilaisuuden tullen. Ja sit kannattaa pyyhkiä ketju päivittäin ajon päätteeksi. Helpottaa kummasti ketju/ratashuoltoa.

Mä en oikein kestä mitään rekkaliikennettä, ja osin siksi mietinkin tuota 500km/viikko vauhtia. Toki sen verran varmaan saa fyysisiä kilometrejä ajettua, mutta jos kovin kippurainen tie, niin kokonaismatka kyllä kasvaa.

Plan B on ajaa Ruotsin ja Tanskan läpi ja sieltä Etelä-Saksan ja Lyonin kautta kohti Barcelonaa. Tämä olisi kai lyhyempi reitti kuin kiertää Alpit Itäpuolitse. Olisi myös sikäli helppo, että ainakin Ruotsissa on helppo telttailla koko matka. Saksasta taas saa suhteellisen edullisesti zimmereitä ja niihin aina ruhtinaallisen aamupalan.

Tuo työkalu vaikuttaa pätevältä. Pitänee hankkia, ja samalla uudet ketjut ja rattaat ennen lähtöä.

Noviisipyöräilijä
08.12.2016, 15.03
Ei ei, ei hyvää matkaa vaan turvallista matkaa. Lievä taikausko.

fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä

Sitäkin! Kumipuoli alaspäin, sanotaan motoristipiireissä. :)

Mattia
11.12.2016, 13.31
...30 on numero siinä kuin 8:kin, joka oli minun kamojen paino viime reissulla...

Menee varmasti vahvasti OT:n puolelle, mut elän sen tiedon kanssa.

Kiinnosti itteeni viel tuo paino, nii tsekkasin muistivihkosta. Joo, 8 kiloo paino kamat. Varustautumista ohjasi melko pitkälle paino, eli etsin ensisijaisesti keveintä ja muut ominaisuudet olivat extraa. Romut oli pitkälti high-end kamaa ja hankintahinnat tietysti sen mukaiset. 5 viikkoo Espanjan syksyssä, joten ihan talvikamoja ei tarvinnu, mut varustuksessa lievää varautumista vuorille esim. makuupussissa extremelupaus -5 C.

Majoite (teltta, alusta, pussi) painaa pakattuna ja itse mitattuna 1,3 kg ja on erittäin epämukava :) Ruumispussityyliin. Ajokamoja oli kolmet lyhkäset +irtohihat -ja lahkeet, kenkinä hipomaantiekengät ja kypärä kevyintä sorttii. Sadetakki oli, muttei -housuja. Siviiliin oli 2x t- ja 1 "kaulus"paita, kaikki teknisestä kankaasta sekä farkkucaprit. Kengiksi tossumaiset nahkapopot, joilla pysty tarvittaessa käymään poluilla kävelyllä ja kuitenki illanviettoo varten ilkes yhdistää muutenki casual tyylin pukeutumiseen.

Tietsikka 11,6", 2x actionkamera, laturit, pyyhe, hygieniavälineet, työkalut ja varaosat muodostivat loput painosta. Kamat oli pakattu kevyinpään :) reppuun ja muutamaan pieneen runko/satulalaukkuun. Kulkineena oli maantiefilo, jossa vedelle 4 pullotelinettä= 3 litraa.

Käyttämättömäksi jäi sekä 1 ajo- että siviilipaita ja toinen actionkamera. Hostellit ja pikkuhotellit totesin, jälleen kerran, niin halvoiksi, että telttakamat jäi käytännössä hätävaraksi. Sisämajoituksen hinta vaihteli ~10 €-30 € välillä, poislukien Madridin ydinkeskustan yöt. Puskatelttailu ois tietty ollu mahdollista ja ilmaista, mutta olin suunnitellut käyttäväni leirintäalueita sähkön, suihkun ja muiden ihmisen takia ja niiden hinnat pyöri 10-20 € välillä.

Noviisipyöräilijä
11.12.2016, 13.55
Kiinnosti itteeni viel tuo paino, nii tsekkasin muistivihkosta. Joo, 8 kiloo paino kamat. Varustautumista ohjasi melko pitkälle paino, eli etsin ensisijaisesti keveintä ja muut ominaisuudet olivat extraa. Romut oli pitkälti high-end kamaa ja hankintahinnat tietysti sen mukaiset.

Mä reissan aika eri tyylillä. Olennaista on matkallaolo, ei eteneminen (kilometrit) tai varusteiden paino. Siksi kai mukana kulkee kaikenlaista "turhaa" kun pointti on viihtyä reissun päällä. Muutama kirja, hyvä teltta, keitin ja pari oluttakin tekee iltaelämästä luksusta. Se kun ei ole minulle vain pakolinen lepohetki, vaan iso osa reissua. En varsinaisesti tykkää pyöräilystä (en siis harrasta sitä) vaan matkaan polkupyörän avulla.

Mattia
11.12.2016, 14.41
Mä reissan aika eri tyylillä. Olennaista on matkallaolo, ei eteneminen (kilometrit) tai varusteiden paino...pointti on viihtyä reissun päällä...pari oluttakin tekee iltaelämästä luksusta...vain pakolinen lepohetki, vaan iso osa reissua.

Hmm...Haiskahtaako vastakkainasettelu ? Itse en arvioisi toisenlaista ideologiaa matkaamisesta pelkästään varusteiden painon perusteella. Mikäli oletat ettei kevyesti varustautuneet voisi ajatella retkistään samoin kuin sinä, niin ainakin minä voin hyvällä omallatunnolla kertoa hakevani matkasta juuri samoja asioita, kuin sinä. Matkatavaroiden keveys ja retkellä viihtyminen eivät liene toisiaan poissulkevia...

En hamua kilsoja kilsojen vuoksi, mutta ultrakeveyden myötä koen olevani "notkeampi" reissaamaan ja pitkätkään välimatkat tai nousumetrit eivät ole niin iso juttu, kuin kokisin raskaalla kuormalla. Halutessani voin tosiaan tempaista yli 200 km päiväetappeja tai ajaa nopean siirtymän kovalla vauhdilla, mutta eihän keveys kumpaankaan pakota. Painon karsimisella saavuttamani matkanteon helppous myös lisää teoriassa aikaa ja "voimia" nauttia muustakin kuin liikkumisesta.

Noviisipyöräilijä
11.12.2016, 15.57
Mutta...30 kiloo ? Kiviä ? Eihän siinä mitään, jokainen tavallaan, mutta en keksinyt kuinka tuo on mahdollista.

Mikä nyt on sitten vastakkainasettelua. Mainitsin painon vain teknisenä yksityiskohtana, sinä teit siitä isomman asian.

Mattia
11.12.2016, 16.10
Hep. Katkastaan tää heti. Minä en ainakaan ole vääntämässä asiasta. Pääasia, ett mennään ja tykätään tekemisistämme. Kukin tyylillään.

Tuo lainaamasi ihmettely ja kysymys oli tarkoitettu kiinnostuksen osoitukseksi. En omaista lähtökohdistani oikeasti keksinyt, kuinka voisin saada matkatavarani painamaan tuon 30 kiloo. Selvensit, samoin kuin tommi2 ja nyt ymmärrän paremmin.

Silleen jännä aihe tietysti, että tälle ei ole kukaan perustanut omaa ketjuaan (tai ainakaan minä en nopealla haulla löytänyt). Voisi kuitenkin olla ihan kiva keskustella aiheesta ja saada siten vinkkiä omaankin tekemiseen.

okahkonen
11.12.2016, 22.10
Kiinnosti itteeni viel tuo paino, nii tsekkasin muistivihkosta. Joo, 8 kiloo paino kamat. Varustautumista ohjasi melko pitkälle paino, eli etsin ensisijaisesti keveintä ja muut ominaisuudet olivat extraa. Romut oli pitkälti high-end kamaa ja hankintahinnat tietysti sen mukaiset. 5 viikkoo Espanjan syksyssä, joten ihan talvikamoja ei tarvinnu, mut varustuksessa lievää varautumista vuorille esim. makuupussissa extremelupaus -5 C.

Majoite (teltta, alusta, pussi) painaa pakattuna ja itse mitattuna 1,3 kg ja on erittäin epämukava :) Ruumispussityyliin. Ajokamoja oli kolmet lyhkäset +irtohihat -ja lahkeet, kenkinä hipomaantiekengät ja kypärä kevyintä sorttii. Sadetakki oli, muttei -housuja. Siviiliin oli 2x t- ja 1 "kaulus"paita, kaikki teknisestä kankaasta sekä farkkucaprit. Kengiksi tossumaiset nahkapopot, joilla pysty tarvittaessa käymään poluilla kävelyllä ja kuitenki illanviettoo varten ilkes yhdistää muutenki casual tyylin pukeutumiseen.

Tietsikka 11,6", 2x actionkamera, laturit, pyyhe, hygieniavälineet, työkalut ja varaosat muodostivat loput painosta. Kamat oli pakattu kevyinpään :) reppuun ja muutamaan pieneen runko/satulalaukkuun. Kulkineena oli maantiefilo, jossa vedelle 4 pullotelinettä= 3 litraa.

Käyttämättömäksi jäi sekä 1 ajo- että siviilipaita ja toinen actionkamera. Hostellit ja pikkuhotellit totesin, jälleen kerran, niin halvoiksi, että telttakamat jäi käytännössä hätävaraksi. Sisämajoituksen hinta vaihteli ~10 €-30 € välillä, poislukien Madridin ydinkeskustan yöt. Puskatelttailu ois tietty ollu mahdollista ja ilmaista, mutta olin suunnitellut käyttäväni leirintäalueita sähkön, suihkun ja muiden ihmisen takia ja niiden hinnat pyöri 10-20 € välillä.

Tosta tosiaan saa nipistettyä vielä aika lailla: kuten itsekin huomasit, majoite & makuupussi on tarpeettomia, samoin 2 viimeistä juomapulloa koska kyllä juomaa aina jostain saa kesken päivän, ja Euroopassa on hostelleja aina päivämatkan päässä toisistaan. Nyrkkipyykillä ja hostellien pesuhuoneilla tekee myös ihmeitä. Mutta kuka ihme pukeutuu caprihousuihin?!! ;)

Jami2003
11.12.2016, 23.00
Onhan täälläkin monta brevet -pyöräilijää. Mitään luottokorttia painavampaa ei välttämättä tarvitse mukaan :)

Noviisipyöräilijä
13.12.2016, 10.51
Onhan täälläkin monta brevet -pyöräilijää. Mitään luottokorttia painavampaa ei välttämättä tarvitse mukaan :)

Enpä minä tarvitse sitten koko fillariakaan. ;)

Miksiköhän se on toisille niin raskasta, jos minä haluan kuljettaa kaipaamani määrän tavaraa pyöräretkellä? Monille tuntuu olevan täysin käsittämättömiä sellaiset arvot kuten kulkemisen itsenäisyys (telttailu), leirielämä, omavaraisuus matkalla, jne. En lähde retkelle päästäkseni helpolla perille, koska se pointti on siellä retkellä olossa. En halua nopeaa pyörää tai ylipäätään edetä nopeasti, vaan olla maisemassa ja ajella hissukseen eteenpäin. Pyörällä ajaminen ei ole minulle mikään itsetarkoitus, vaan vain yksi tapa liikkua paikasta toiseen ja kuljettaa varusteet siinä mukana. Normiajovauhtini on 15...25 km/h.

Yhden, 1400km vuoristoisen reissun perusteella jo tiedän, ettei tuo 30kg ole mikään ylitsepääsemätön kuorma. Sen ainoa riesa on jyrkät ylämäet, mutta pahimmissa paikoissa olen sitten työntänyt pyörää ylös. Ja ihan laskennallisesti ero vaikkapa 15kg kuormaan on kokonaispainossa vain kymmenen prosentin luokkaa.

villeton
13.12.2016, 13.25
jokainen taaplaa tyylillään. Ei se meiltä muilta ole pois, jos kuntoa ja sisua löytyy pärjätä isommman kuorman kanssa!
Itse olen keskitien kulkija kamamäärän suhteen. Oma ajovauhti on aika verkkainen, ja jotkut ovat sitä ihmetelleet.
Jos joku ajaa maantiepyörällä luottokortti mukana, niin siitä vaan. Ja kun kokemusta tulee muutaman reissun verran, niin omat tottumukset alkavat löytyä.
Koskee se sitten reittejä, ajovauhtia tai tavaramäärää..........

Grandi66
13.12.2016, 16.36
Kyllä tässä itsekin on enempi keskitien kulkija, vaikka leirikamat lähtee mukaan. Alicantessa oon 2 yötä ku pitää ostaa kaasut ja ruuat ja vedet. Vaikka joku tähän sanoo et ei tartte, ni kyl se vituttaa et vesi loppuu just sillo ku sitä tarttis. Mieluummin litra pari ylimääräistä ku liian vähän. Ja toisekseen en ole tulossa suorinta reittiä takas.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

villeton
14.12.2016, 08.31
Vastaava reissu kiinnostaa minuakin. Itsellä ajatuksissa lento Espanjaan ja ajo takaisin. Pyörä laatikossa lentokoneeseen. Tosiaan jos ajaa takaisin, niin ei tarvitse toista kertaa pakata. Ihan talvikuukausina en lähde. Ei kyllä heinä- tai elokuukaan käy kuumuuden takia. Ja paljon porukkaa liikkeellä. Touko-kesäkuu tai syyskuu
mielessä. Vielä ei ole lentoja varattu. Lähivuosina kuitenkin.......

Grandi66
14.12.2016, 09.21
Toteutan nyt kun tyttäret totes et nyt menet ja ajat. Sitten sekin on tehty. Ei tuo talvi niin paha ole muualla kuin luullaan. Jos suomessa pärjää talvella laavussa ni hyvin pärjää etelämmässäkin. Ei se ole niin sanottua et keväällä kelit olis parempia. 2011 olin toukokuun loppupuolilla Italian alpeilla, kylmin kevät vuosikymmeniin. Laaksossa vain 17°C 27.5 että ei niin kovin lämmintä.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

villeton
14.12.2016, 11.14
Aika helposti tulee pohdittua asioita, mitä haluaa tehdä. Ja jotka sitten jäävät odottamaan hamaan tulevaisuuteen. Itse olen ajanut Alppien yli ja toinen oli Tonavan pyörätie. Molempia suunnittelin muutaman vuoden. sikäli uskon että ajo Espanjasta Suomeeen toteutuu, kun vaan asiat loksahtaa kohdalleen. Siihen asti luen
mielenkiinnolla muiden reissukertomuksia ja yritän hyödyntää toisten kokemuksia. Lähinnä Espanjan vuoristo askarruttaa. Toisaalta Alpit on koettu kerran, joten
ei vuoret ihan uusi juttu ole. Ilmeisesti joutuu aika paljon ajamaan maantiellä autojen joukossa? Vain onko pyöräteitä mitä hyödyntää?

Grandi66
14.12.2016, 13.09
Eipä oo tuollaista listaa, ajetaan ja tehdään ku tuntuu kivalta. Yks haave on.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

Noviisipyöräilijä
16.12.2016, 00.15
Lähinnä Espanjan vuoristo askarruttaa. Toisaalta Alpit on koettu kerran, joten
ei vuoret ihan uusi juttu ole. Ilmeisesti joutuu aika paljon ajamaan maantiellä autojen joukossa? Vain onko pyöräteitä mitä hyödyntää?

Espanjassa on aika monta vuoristoa. :) Itse ajoin keväällä Malagasta Cordoban ja Meridan kautta Santiago de Compostelaan. Laskin ylittäneeni seitsemän vuoristoa, joista korkein n. 1250m merenpinnasta. Ja vaikka ei vuoristoa olisi, niin maasto on pääosin mäkistä, eli ihan tasamaata on lopulta melko vähän.

Tiet siellä ovat hyviä ja liikenne pääosin melko hiljaista, riippuen tietysti paljon, minkä tien valitsee. Pyöräteitä on vähän, mutta kunnioitus pyöräilijöitä kohtaan suurta. Isommilla teillä on myös leveät ja hyvät pientareet. Eli kokonaisuutena hyvin turvallinen pyöräilymaa. Alla olevassa kuvassa on liikennemerkki, joita suositummilla reiteillä oli jonkin verran. En tiedä, onko heillä jokin laki/sääntö, joka määrää tuon 1,5m turvavälin.



http://i10.aijaa.com/m/00993/14304157.jpg (http://aijaa.com/b42kFV)

Noviisipyöräilijä
16.12.2016, 00.20
Pyörä laatikossa lentokoneeseen.

Norwegianilla riittää, kun poistaa polkimet, kääntää ohjaustangon pituussuuntaan, laskee ilmat pois renkaista ja käärii muoviin. Muovina toimii hyvin ihan tavallinen elintarvikelemu + kriittisiin kohtiin retkipatjan/pahin paloja iskusuojaksi. Pyörän max.paino on 25kg, joten osan tavaroista voi samalla kääriä kiinni pyörään.

Mattia
16.12.2016, 00.45
^^ Suurinpiirteinehkäkenties monessa maassa pyöräilleenäkin sanoisin oman kokemukseni mukaan, että Espanja on "turvallisin" maa pyöräillä, ~4-5000 km fillarointia Espanjassa takana.

Toki moni maa vielä kokematta, mutta tähän mennessä koetuista liikennekulttuureista nimenomaan Espanja on "herkistänyt kyyneliin". Suomessa olemme kuin apinalauma verrattuna sikäläiseen käyttäytymiseen liikenteessä. Onnettomuuksia ei siellä aiheuta "auto" tai niissä vammaudu "pyöräilijä", vaan kaiken kokemani perusteella osapuolina ovat ihmiset. Melkoinen shokki Härmän pojalle huomata oman kansansa "tyhmyys" noinkin yksinkertaisessa asiassa.

El-Carpaso
16.12.2016, 09.11
^ Italia on myös todella hyvä maa fillaristeille autoilijoiden huomionnin osalta. Italian pyöräväylät tosin ovat paikoittain vähän kyseenalaisia.

Ranska vastaavasti oli aivan perseestä, mun mielestä jopa pahempi kuin Tsekki.
Tsekeissä näki jotain todella hasardeja manööverejä, mutta toisaalta riskeerasivat itsensä ja muut autoilijat antaen pyöräilijöille reilusti tilaa siinä ohessa. Ranskassa ajeltiin surutta puolen metrin päästä autolla, bussilla, raskaalla täysperävaunulla jne. Tosin Ranska oli myös todella polarisoitu sikäli, että löytyi myös paljon kuskeja jotka jäivät taakse odottamaan useamman sadan metrin ajaksi hyvää ohituspaikkaa.

Grandi66
16.12.2016, 09.46
Italia hyvä, muutamaa hazardia lukuunottamatta. Saksa tietyillä reiteillä, Tanska ja Hollanti aivan unelma, Viro nojoo, parempi ku Suomi. Ahvenanmaa "herkistyneet kyyneleet". Muita kokemuksia haetaan kohtapuoliin.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

Noviisipyöräilijä
16.12.2016, 17.07
Asiaa tovin sulateltuani alan pikkuhiljaa taipumaan tuolle "läntiselle reitille" eli Ruotsi - Tanska - Saksa - (Sveitsi) - Ranska - (Andorra) - Espanja. Olisi hieman vähemmän vuoristoja ja ainakin alkumatkasta helpompi telttailla luonnossa. Lisäksi ko. maat ovat minulle aika tuttuja ja siten oleminen helpompaa. Matkakin vähenisi noin tuhannella kilometrillä, minkä voisi sijoittaa leppoisampaan kulkemiseen. :)

Noviisipyöräilijä
17.12.2016, 14.34
Onko kellään kokemuksia telttayöpymisestä (wild camping) tuolla keski-Euroopassa? Löytyyköhän jotain sivustoja, joissa olisi hyviä vinkkejä paikoista, esim. ulkoilualueista yms. jossa saisi telttailla. Leirintäalueita tietty on jonkin verran, ja niissä pääsee suihkuunkin.

Noviisipyöräilijä
17.12.2016, 17.01
en varsinaisesti vastaa kysykseesi, mutta kun mainitsit ette halua kärsiä.. itse tykkäsin kovasti mennä hotelliin kun oli päivän ajanut. märät vaatteet, hiestä ja/tai sateesta, vähän kylmä ja epämukava olo. lämmin suihku tai kylpy, pari kaljaa, kunnon sänky, aamiainen.. mutta kukin tyylillään tietenkin. olen ajatellut kenties (siis todellakin ajatuksen tasolla) seuraavalle reisulle ottaa vaan makuupussin ja vettä kestävän kuoren + hyttysverkon villiä cämpingkiä varten. ja muut yöt hotellissa :D . syynä tähän on parempi huomaamattomuus yöpymisessä.

En muista maininneeni kärsimisestä mitään, enkä kyllä telttailua sellaiseksi koe. :) Juuri siksi mukana kulkee kunnollinen teltta ja hyvä makuualusta + keitin, jotta leirielämä olisi miellyttävää. Suihkua ei toki ole, mutta eipä sitä joka päivä tarvitsekaan. Osin syynä on toki raha (ilmainen yöpyminen) mutta myös tietynlainen vaivattomuus ja hotellin etsinnän välttäminen. Lisäksi hotellit ovan pääsääntöisesti keskustoissa, joita teltalla on siten aika helppo välttää. Ideaali olisi ehkä kaksi yötä teltalla ja yksi yö sitten leirintäalueella tai ho(s)tellissa, joissa suiku.

Grandi66
17.12.2016, 17.57
Muistaakseni tästä mainitsi eräs suomalaisjapanilais-pariskunta, kesken eräiset talot, laatikkomarkettien seinustat kiinnimeno ajan jälkeen, hylätyt talot, hyvät metsäpiilot, warmshower sivut, noin niiku alustavasti mainitakseni. Kaks ekaa yötä itellä hostellissa aamiasella 34 ekuu, ei niin paha.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi