PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hollanti/Belgia/Luxemburg tai joku muu pyöräilykohde euroopassa

villeton
03.12.2016, 15.20
viikon reissu olisi suunnitelmissa johonkin Eurooppaan. Alpit ja Tonavan pyörätie on koettu. Mitä seuraavaksi?
Lennot olisi tarkoitus ostaa ja vuokrata retkipyörä pakan päältä. Hollanti olisi yksi vaihtoehto...
tasamaata olisi tarkoitus ajella ja pyöräteitä suosia. Majoitukset bed and breakfast-tyyppisisssä paikoissa.
Olisiko jollakin kokemusta ajamisesta Hollannissa tai haluaisiko suositella jotain muuta maata?

noniinno
03.12.2016, 17.07
En hollannista tiedä, mutta Reinin ja Moselin laakso ollut samanlaisen pohdinnan kohteena.

OJ
03.12.2016, 18.24
Lennä Amsterdamiin, vuokraa pyörä ja ala seuraamaan Maas/Meuse/Mosel-laaksoa Rotterdamista. Pieni koukkaus Ranskan puolelle ja sitten Luxemburgiin. Junalla sitten takaisin Amsterdamiin. Ei varmaan voi mennä kovin pahasti pieleen.

Jouko_T
03.12.2016, 20.23
En hollannista tiedä, mutta Reinin ja Moselin laakso ollut samanlaisen pohdinnan kohteena.

Minulla kanssa - vasta parisenkymmentä vuotta. Ettäkö minä saamaton? Harkitsevainen, harkitsevainen ...
Kun Ryanair ehti lopettaa Hahnin lennot, niin nykyinen suunnitelmaversio olisi: Frankfurt am Main - Bingen - Koblenz - Bernkastel - Bingen - Frankfurt.
Siis Reinin ja Moselin rantoja - ja ehkä välillä rantatörmänkin päällä pyöräillen. Jos sää, tai muu mieliala inspiroi, niin jonkin välin voisi jopa jokiristeillä.

Nykyisen version mukaan ostan Frankfurtista käytetyn pyörän, jonka sitten reissun päätteeksi myyn/lahjoitan/hylkään/annan varastaa.
Tämä siksi, että vältyn kuljetushankaluuksilta sekä kuljetusmaksuilta, jotka olisivat samaa luokkaa ostohinnan kanssa.
Pyörälaukut ja muun varustuksen vien mennessäni.

Jotta koskako? Olisko ensi vuoden huhtikuu mitä?

PekkaL
04.12.2016, 19.19
Voin suositella Moselia mikäli tasamaata haluaa polkea mutta silti nauttia upeista maisemista. Reittimme vei Hahnista Moselin rantaan ja sitä seuraillen Luxemburgiin, siitä suunta Ardenneja pitkin pohjoiseen Belgian kautta Hollannin kaakkoiskulmaan ja edelleen Saksaan Aacheniin. Ja pyörät junaan ja Koblenziin, josta taas pyöräillen Moselin vartta Hahniin. Tämä reitti sisältää tasaista joen vartta ja jos mäkiä haluaa niin pelkästään ne poikkeamiset joen rannasta ovat tiukkoja. Ja yksi mahdollinen suuntahan voisi olla myös Reinin laakso mutta siitä minulla ei ole kokemuksia. Pyöräilijä on Saksassa aikamoinen kurko, reitit hyviä ja hyvin merkattuja.

Majoitusta on tarjolla vaikka kuinka paljon ja hinnat ovat kuumimman sesongin ulkopuolella kohtuulliset. Myös leirintäalueita on vaikka kuinka. Huhtikuun lopussa sää voi olla aika vaihteleva, jopa viileä kun öisin on keskimäärin vain nelisen astetta lämmintä. Me olimme liikkeellä toukokuun lopulla ja sää sattui olemaan poikkeuksellisen kesäinen, oikeastaan hellettä lähes koko ajan. Toisenkin kerran olemme siellä matkanneet heinäkuun lopulla ja silloin majapaikkojen löytäminen on vaikeampaa ja tyyriimpääkin.

On sääli, että Ryanair ei enää lennä Tampereelta Hahniin: se oli niin mainio paikka startata Moselille. Mutta onhan noita Vantaalta Frankfurtiin lentäviä yhtiöitä useitakin.

villeton
03.04.2017, 07.21
Lennot tuli varattua. Brysselistä vuokrapyörä alle, aikaa 10 päivää ajella. Ensimmäinen kohde on Luxemburg. matkaa noin 250 km.
2-3 ajopäivää. Onko jollain kokemusta tästä välistä? Ilmeisesti on kansainvälisen pyöräreitin varrella?
Euroopan halki menee "pääpyöräreittejä" Niitä ajattelin suosia, niin ei tarvitse välttämättä eksyillä?
Ja toivottavasti ajaa mahdollisimman vähän autojen seassa.
Lähtö ensi kuussa. ajohalut ja matkakuume maksimissa..........

Jouko_T
01.05.2017, 00.25
Ettäkö minä saamaton? Harkitsevainen, harkitsevainen ...
Kun Ryanair ehti lopettaa Hahnin lennot, niin nykyinen suunnitelmaversio olisi: Frankfurt am Main - Bingen - Koblenz - Bernkastel - Bingen - Frankfurt.
Siis Reinin ja Moselin rantoja - ja ehkä välillä rantatörmänkin päällä pyöräillen. Jos sää, tai muu mieliala inspiroi, niin jonkin välin voisi jopa jokiristeillä.

Nykyisen version mukaan ostan Frankfurtista käytetyn pyörän, jonka sitten reissun päätteeksi myyn/lahjoitan/hylkään/annan varastaa.
Tämä siksi, että vältyn kuljetushankaluuksilta sekä kuljetusmaksuilta, jotka olisivat samaa luokkaa ostohinnan kanssa.
Pyörälaukut ja muun varustuksen vien mennessäni.

Jotta koskako? Olisko ensi vuoden huhtikuu mitä?

Niin siinä vain sitten kävi, että tämä "harkitsevainen" tekikin juuri tuon reissun. Melkein - eli melkoisesti lyhennettynä.
Frankfurtin lentokentän lähellä on Wanderlust niminen hostelli, joka ilmaiseksi lainasi minulle pyörän reissun ajaksi.
Rüdesheimissa, Cochenissa ja Bingenissä olin Jugendherbergenissä (nuorisomajoissa). Yhden hengen huone niissä kustansi aamiaisen kera 30-35 euroa.
Hotellien hinnat alkoivat viidestä kympistä - jokivarsilla. Jokien välisellä ylängöllä kuudesta - seitsemästä kympistä.
Tarjontaa ja kilpailua siellä on vähemmän, ja ehkäpä peräti keskinäistä sopimista hintatasosta.

Vaikka Jugendherbergenit vetävätkin toista sataa yöpyjää, niin lähes täyttä oli. Bingen jopa loppuunmyytynä.
Näin keväällä oli luokkaretkeläisiä, sekä muita suuria ryhmiä.
Nuo oli rakennettu joskus 20-30 luvulla, ja sijaitsivat ylempänä jokiuomien rinteillä. Siis mahtavat maisemat.
Rüdesheimissa nousua Reinin tasolta taisi olla yli kaksisataa metriä. Viiniviljelmien penkka nousi tuosta vielä toistasataa metriä ylöspäin, joten pienille vaihteille oli käyttöä.

https://www.djh-hessen.de/jugendherb...%C3%BCdesheim/
Minä alan olla tuolla jo melkein vakituinen asiakas, kun just äskettäin siellä olin - taisi olla vuonna 1972. Missäs sitten yövyn, kun en enää ole nuori?

Sankt Goarista aluksi jokilaaksoa länteen päin 10 kilometriä, sekä 300 metriä ylöspäin. Sieltä löytyy mukava ja idyllinen pyörätie Moselin varteen.
Niittyjä, pikkukyliä, metsiä, krusifiksia ... ja jopa pieni metsäkappeli.

Etelämpää Moselin varresta sitten palasin ylängön kautta Reinille, Bingeniin. Bellistä menee entisen radan pohjalle tehty pyörätie Simmerniin, joten se on loivaa alamäkeä ja pitkiä suoria, metsiköiden ja niityjen halki.
http://www.bahntrassenradwege.de/index.php?page=schinderhannes-radweg

Mitään suurempia kupruja tai ongelmia ei ollut, eli sikäli tylsä reissu. Yllätykset ja vastukset tuottavat elämyksiä, ja niitähän elämäämme kaipaamme.
"Vastukset ovat itse isä perkeleestä, jotta siitä hyvä tulisi." (Kemiyhtiön johtaja Hugo Sandberg - "leivän isä".)