Näytä tavallinen näkymä : Fatbike ja ahkio
Mikä paras tapa vetää ahkiota? Pyörään vai kuskiin kiinni ja miten? Kevyessä ahkiossa kulkisi n. 10kg tavaraa mukana (talvikalastus välineet)
Juha Jokila
03.12.2016, 12.16
Vetoaisa siihen kannattaa tehdä. Narujen kanssa pulkka tulee helposti päälle ja löysä naru on heti takarenkaan ympärillä solmussa. Useimmat kaupalliset peräkärryt käyttää taka-akselin kohdalle kiinnittyvää ja sivulle taivutettua vetoaisaa, jotta takarenkaalle jää tilaa käännöksissä. Itse tekemällä kiinnitys on helpompi tehdä tavaratelineeseen tai satulatolppaan. Satulatolppakiinnityksessä aisaa pitää taivuttaa rengastilaa varten ylös päin. Putkeksi jotain oikeaa alumiiniputkea, eikä mitään sähkömiehen vetelää suojaputkea. Putken nivelöintiin kudosvahvistettua kumiletkua lyhyet pätkät. Sopiva koko menee just putken päälle ja pulkan pään voi kiinnittää suoraan litistämällä parilla putllla. Isot prikat vaan alle, ettei kanta uppoa. Tämä kuva on hiihtoahkiosta, mutta antaa idean tuosta letkun kiinnityksestä: https://goo.gl/photos/3fUTRKmN8uUkr4RJ8
Satulaputkeen kiinnitys vaikka kahdella taivutetulla alumiinilatikalla ja litistää letkun siihen takapuolelle latikoitten väliin ja kiristää lopuksi etupuolen pultilla. Jos letku on liian pitkä tai hutera niin se sitten vääntyy Z:lle kun aisaan tulee työntöä. Z:lle vääntymisen ehkäisyyn olen kokeillut laittaa ohuemman kumiletkun pätkän isomman sisään tueksi jos letkua ei ole voinut enää lyhentää.
Sitten kannattaa myös miettiä murtokohta, josta haluaa aisan laukeavan, jos ajossa pulkka hirttää kiinni kantoon tms.
arctic biker
03.12.2016, 16.01
2003 tai neljä tein silloisen hellun kanssa hiihtovaelluksen Inarinjärvelle, toukokuun toka tai olikohan eka viikko. Melkein käännyttttin hakemaan maastureita, olosuhteet oli erittäin otolliset Nokian Extreme 294 renkaille, toki silloin 26" kokoisina Viikon aikaa kerkesin pähkäilä miten oikein sitten. Ehdottomasti ahkio pyörään kiinni, Juha jo kertoi , itse mietin puolijäykkää rottinkitankoa. Sokeitten työpisteestä sitä siihen aikaan ois aivan saanutkin.
Inarilla kevätaikaan on se riesa että vaikka jäätä onkin niin virtapaikoissa joita piisaa voi olla yllättävän ohutta, en uinut, lähellä oli. Siinä tää turvavarustus eli kuinka kalusto pinnalla pysyy, ittestä ei niin väliä, hoituu.
Edit Olen kyllä naruvetoisia ahkioita vetäneitä Lapin tuntureilla montakin nähnyt , eikä kiehdo moinen . Kannattaa tutustua Fjällpulkenin vetoaisasysteemiin , ei se oo turhan takia väsätty. Ekaa kertaa kun vedin Savotan ahkioita niin kun jarrutin suksilla parhaaseen telemarktyyliini niin ahkio siinä vierellä, en tykännyt.
Jäällä kun kuski alakaa miettimään että hitto tuolla on avovettä ja jarruttaa niin naruvetoinen vyötäisillä kiinni ahkio huilaa iloisesti ohitse. Ei Kai mun Jokilan lisäksi tarvii muuta kirjoittaa?
Juha, kiitos perusteellisesta vastauksesta!
Jotain tuon tyylistä pitää käydä kehittelemään. Alumiiniputkea ja kumiletkua siis hankkimaan!
Ja hyvä huomio toi `murtokohta`, jos sattuu ahkio jumittamaan. Itsellä ei varmaan tule siitä ongelmaa koska vedän tietä pitkin rantaan ja sieltä jäälle.
Mutta jos innostuu retkeilemään enemmän niin hyvä pitää mielessä.
Artic, toi Fjällpulken vetosysteemi taitaa toimia paremmin hiihto vaelluksessa. Pilkkihaalari päällä jäällä liikkuessa valjaat tai vyöt saattaa käydä ahdistamaan.
Kelluvuus aspekti tarkeä, mutta kun liikkuu kymmenien vuosien kokemuksella tutulla järvellä niin ei tarvitse murehtia siitä.
Itsellä toki turvavarusteet tip-top kaikesta huolimatta. :)
BOBn kiinnityshaarukkaa saa irtaimenakin, liekö kelpaisi rakentelun pohjalle ahkiota varten.
Ainoa että fatbikelle vaatii roberts axle:n erikseen (yleensä) https://bobparts.com/bob-fork-ibex-28-fo0511/.
Suomessa noita myy ainakin varuste.net, siellä on tuo 26" versio mikä saattaa olla pieni fätille. https://varuste.net/BOB+YAK+26%22,+Thru-Bolt+Black+Fork?_tu=57738
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.