Näytä tavallinen näkymä : Läpiakseli klappi ?
Auttakaa tyhmää..
Ostettuna Silverback Scoop Single ja kaipaan neuvoja etupää navan kanssa.
Fillarin tiedoissa lukee :
Napa (etu): 6-bolt Disc Mount, Sealed cartridge bearings, 150mm x 15mm Thru Axle, Black
Kasasin fillarin, kävin lenkillä ja vähän ihmettelin kun etupyörässä tuntuu pientä klappia.
Purin akselin ja siihen läpiakseliin tullut hiertymä jälkiä, vaikka senhän pitäisi käsittääkseni lukittua siihen renkaan keskiöön.
Kasasin tuon sitten useampaan otteeseen uudestaan ja kiristelin 'hellästi' mutta varmasti, lopulta tuntui asettuvan paikoilleen ilman klappia.. mutta mitähän tein alunperin väärin ja löytyiskö jostain tietoa mitä tuossa on otettava huomioon kasauksessa?
Ihan yksinkertainenhan tuo on, mutta pitääkö rengas-akseli-haarukka jotenkin asetella kohdilleen tai onko koko kasaus vain auringonpilkkujen varassa onnistuakseen ilman klappia?
Useimmissa 15mm-läpiakseleissa on pikalinkkumainen taittuva kahva. Ja useimmissa tapauksissa se kiristetään oikein siten, että akseli kierretään kiinni niin pitkälle että se ottaa hieman kiinni, jonka jälkeen taitetaan kahva kiinni-asentoon järkevää voimaa käyttäen.
Läpiakselin pintaa vasten ei pitäisi pyöriä mikään, vaan sitä vasten asettuvat laakerien sisäpinnat. Liike tapahtuu laakereissa, akselin ja navan rungon välissä.
Minulla ei ole tuossa pikakiinnitystä, ainoastaan kuusiokolo avaimella kiristys.
Läpiakselin pintaa vasten ei pitäisi pyöriä mikään, vaan sitä vasten asettuvat laakerien sisäpinnat. Liike tapahtuu laakereissa, akselin ja navan rungon välissä.
Juurikin näin olen käsittänyt, mutta jos pintaa vasten pyörii jotain niin missähän se ongelma olisi?
Jos akselin laittaa irroitettuun etupyörään paikoilleen niin siinä tuntuisi olevan pientä klappia. Kuuluuko asiaan?
Mikäli olen tuon mekaniikan ymmärtänyt oikein niin etuhaarukan pitäisi 'lukittua' renkaan navan 'Sealed cartridge bearings' reunoihin ja onkohan mulla sitten jäänyt se kasatessa ensin liian löysälle, jolloin koko nippu pyörinyt liukulaakerina läpiakselia vasten.
Teletappi meiningillä kannattaa jatkaa ja tehdä uusiksi koko homma. Jostain kyllä löytyy ohjeitakin. Ei mielestäni saa olla mitään klappia hommassa ja jos muuten ei onnistu tai tuntuu että on selkeä vika niin takuun piikkiin vain!
Marsusram
30.11.2016, 16.38
Jos akselin laittaa irroitettuun etupyörään paikoilleen niin siinä tuntuisi olevan pientä klappia. Kuuluuko asiaan?
Mikäli olen tuon mekaniikan ymmärtänyt oikein niin etuhaarukan pitäisi 'lukittua' renkaan navan 'Sealed cartridge bearings' reunoihin ja onkohan mulla sitten jäänyt se kasatessa ensin liian löysälle, jolloin koko nippu pyörinyt liukulaakerina läpiakselia vasten.
Pieni klappi ei tuossa vaiheessa haittaa, koska napa kuitenkin kiristetään akselilla pakettiin. Riippuu navasta kuinka suuri välys ja missä kohdin on normaalia.
Mekaniikassa etuhaarukan väliin menee napa, jossa ulommaisena ovat päätyholkit, jotka kiristetään läpiakselilla laakerin sisäkehän pintoja sekä haarukan sisälaitoja vasten. Joissakin navoissa voi olla väliholkki sisäpintoja tukemassa, jolloin laakerit eivät kiristy liikaa.
Jos laakerit ovat jähmeät tai rikki, voi niissä sisäkehä pyöriä mukana jos kitka siinä on pienempi (lukitus löysällä).
Pieni klappi ei tuossa vaiheessa haittaa, koska napa kuitenkin kiristetään akselilla pakettiin. Riippuu navasta kuinka suuri välys ja missä kohdin on normaalia.
Mekaniikassa etuhaarukan väliin menee napa, jossa ulommaisena ovat päätyholkit, jotka kiristetään läpiakselilla laakerin sisäkehän pintoja sekä haarukan sisälaitoja vasten. Joissakin navoissa voi olla väliholkki sisäpintoja tukemassa, jolloin laakerit eivät kiristy liikaa.
Jos laakerit ovat jähmeät tai rikki, voi niissä sisäkehä pyöriä mukana jos kitka siinä on pienempi (lukitus löysällä).
Tämä selvensi asian ja juurikin näin olin asian pähkäillyt. Ei tuossa ole montaa osaa, mutta silti onnistuin sähläämään.
Fillareita oon kuitenkin purkanu, kasannut ja napoja rasvaillut kauuuuaan... 😂
Sent from my A0001 using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.