PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen fatbike

Sivut : 1 2 [3] 4 5

hphuhtin
02.05.2018, 00.17
Onkohan saatavilla (mieluusti Suomesta) täysjoustosähköläskiä,

Sanoisin, että ei ole. Ei ainakaan sarjavalmisteisena, joka olisi tehtaalta lähtiessään ollut sähköistetty. Lähimmäksi pääsevä vaihtoehto lienee etsiä mieluisa luomutäpäriläski ja sähköistää se.

Timppa H
02.05.2018, 11.42
Maxxissa (https://ep1.pinkbike.org/p5pb15040434/p5pb15040434.jpg) kaikki muut "vaatimukset" kyllä täyttyy, mutta ohjaamohan on vähän lyhyt. Sopii kyllä mulle oikein hyvin. Pyörä on pitkä, nousee hyvin mäkiä ja on vakaa alamäessä, pääsee aika hyvin satulan taakse ilman droppitolppaakin. Pituus ja paino taas haittaa ainakin meikäläistä teknisemmissä paikoissa.
Viime kesästä olen ajellut, talvellakin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Keula alkaa vaatimaan huoltoa ja ehkä toiset öljyt. Akku on Abusin avaimella/lukolla kiinni ja melko helposti irroitettavissa. Takana 4.8JJ 80mm kehällä ja ehkä menisi Loukin. Talvella oli D5 100mm kehällä.

muoks; vääntyihän tuo Mirandan kampi jossain, mutta seppä sai sen oiottua kuntoon. Lienee aika pehmeää materiaalia.

Huraxdax El (http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161#)

e-Fighter
02.05.2018, 18.54
Täältä myös erittäin vahva suositus Maxx:n Huraxdaxin osalta. Suunnilleen vuosi takana yhteistä eloa sekä kesä-, että talvikelissä ja päivääkään en vaihtaisi pois. Kirjoittelin vajaa vuosi sitten pitkät stoorit asiasta ja allekirjoitan kaiken edelleen. Pidän Brosen moottoria tällä kokemuksella markkinoilla huippuna ja nollaan kyllä omalla kohdalla kaikki dissaukset mitä joskus netissä on tullut vastaan. Mukavampaa ajotuntumaa on vaikea löytää ja varsinkin kun sen saa käytännössä äänettömästi. Vääntöä on kyllä rajusti ja sen pystyy ulosmitata jyrkässä mäessä Huran pitkän rungon ansiosta. Itsellä on välillisesti kokemusta myös täysin erilaisessa Maxxin valmistamassa pyörässä olevasta Brosesta ja sama laulu senkin kohdalla, eli näkemykseni ei perustu vain yhteen pyörään.

Toisessa omassa pyörässäni on Bosch ja mikäli merkittävää kehitystä ei tapahdu, niin ainakaan se ei ole enää vaihtoehto missään tapauksessa jatkossa, vaikka oli hankintahetkellä huippu. Syitä on enemmän kuin kaksi, eikä ne liity mitenkään voiman tai väännön määrään. Brosen moottorin kanssa ei ole ollut mitään teknistä ongelmaa, mutta Bosch on muutaman kerran unohtanut avustaa kun polkemisen aloittaa. Korjaantuu, kun lopettaa ja aloittaa uudestaan. Myös Nyon näyttö on alkanut sekoilla usealla tavalla ja tällä hetkellä siinä on jumissa onneksi eniten käyttämäni customoitu ajonäyttö.

Mitä tuohon Huran geometriaan tulee, niin samoilla linjoilla Timpan kanssa. Maxx varmaan tekisi omillakin mitoilla rungon, mutta pikkusen normia enempi saattavat haluta siitä tinaa tiskiin. Joka tapauksessa heiltä saa pitkälti sellaisen pyörän mitä vaan keksii ja osaa pyytää ja on valmis maksamaan huvista.

Kiituri
02.05.2018, 19.15
Huran geometriaa on kyllä tullut pyöriteltyä mutta se ei oikein toimi. XL kokoinen olisi parempi muuten mutta SO menee aika korkealle.
Nykyinen läski on juuri 48cm reach-mitalla ja 50mm stemmillä. Tämä tuntuu optimilta. Satulan saa riittävän eteen jottan ei joudu punnertamaan jaloilla etuviistoon. Wanha joustopyöräni on lyhyellä ohjaamolla ja vaikka renkaat on kapeammat eli fillari rullaa paljon paremmin, niin tuolla painavalla läskillä jaksaa ajella rajummat mäet ja melkein tupla pitkän lenkin. Kyllä niissä Pole:n mainosjutuissa tosiaan on perää.

Ehkä Huran vika on siinä että XL koko on turhan pitkällä keulaputkella, mikä nostaa stack:n aika suureksi ja sitä kautta SO:n myös.
Olen alkanut pitää geometriaa tärkeimpänä pyörän valinta kriteerinä (siis saman genren sisällä). Se on lisäksi asia mitä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Ehkä on tyydyttävä 3" renkailla olevan pyörään kuten Turbo-Levo vaikka senkni ohjaamo jää vähän lyhkäiseksi mutta on silti mahdollinen koska SO on matala.

Graze
03.05.2018, 00.06
2018 malliset Levot on 2.8" ja vanhemmat 3" rinkuloilla. Ohjaamo on lyhyt, jouduin ottamaan ensimmäistä kertaa pykälää isomman koon kuin aikaisemmissa pyörissä, silti vaakaputki tuntuu lyhyeltä. Teknisemmässä maastossa ja alamäessä mitoitus on ok. Stemmiä olen nostellut ja käännellyt että olen saanut sopivan kompromissin. Mielummin mukava kuin turhan etukeno.

Metsämuija
04.05.2018, 20.37
Cuben 2017 malliin olen ollut tyytyväinen. Pyörä toimii hyvin myös raskaassa lastissa eli varmaan lasten kuskauksessakin ihan hyvä. Entinen maastopyörä ei ollut enää tukeva, kun aikoinani isompaa lasta kuskasin. Pyörä on myös ihan mukava ajattava niin metsän kivikossa kuin asfaltilla. Mulla on kahdet kiekot ja hiilarikiekoilla menee suorastaan itsestään, mutta ei ne alkuperäisetkään mitkään kamalat olleet. Pyörä on kestänyt yhdet rankat voltitkin ihan hyvin, mitään ei hajonnut, vääntynyt tai mennyt kieroksi eli soveltunee metsässä ihan rankkaankin ajoon. No ei sitä ole nyt miksikään hyppypyöräksi luokiteltu. Takana 9kk ja reilut 2000km.

wattijalka
04.05.2018, 21.53
Cuben 2018 malli vaikuttaa kovin mielenkiintoiselta. Onko siitä kenelläkään kokemuksia jaettaviksi?

Topsi
04.05.2018, 22.38
...Mitä tuohon Huran geometriaan tulee...

Huran geometriaa on kyllä tullut pyöriteltyä mutta se ei oikein toimi. XL kokoinen olisi parempi muuten mutta SO menee aika korkealle...
Onko tuo vaakaputki oikeasti nuin korkealla tuossa pyörässä? Tuohan on ihan hurja (omille töpöjaloille ainakin)! Jos S-koon (suositeltu pituudelle 162 - 173 cm) SO on 83,5 cm. Ei kenelläkään ole tuommosia jalkoja :). Oma pituus 174 cm ja inseam 79 cm, joten jopa tuo S-koko olisi aika pelottava ajaa, kun ei saa edes kengät jalassa kantapäitä maahan... Vai enkö nyt vaan ymmärrä jotain tuosta?

Itsellä tosin hankinta ei ihan ajankohtainen (tuohon pyöräkategoriaan se seuraava ostos sitten joskus hyvin suurella todennäköisyydellä kuitenkin osuu, nyt tämä on vaan tätä perinteistä speksailua & haaveilua).

e-Fighter
05.05.2018, 00.06
Onko tuo vaakaputki oikeasti nuin korkealla tuossa pyörässä? Tuohan on ihan hurja (omille töpöjaloille ainakin)! Jos S-koon (suositeltu pituudelle 162 - 173 cm) SO on 83,5 cm. Ei kenelläkään ole tuommosia jalkoja :). Oma pituus 174 cm ja inseam 79 cm, joten jopa tuo S-koko olisi aika pelottava ajaa, kun ei saa edes kengät jalassa kantapäitä maahan... Vai enkö nyt vaan ymmärrä jotain tuosta?

Tuon mittailun kanssa pitää olla tarkkana. Standoveria mitataan ilmeisesti miten sattuu mieltä miellyttämään. Esimerkiksi kun katsoo Haibike Full Fat Six:n mittakuvaa, niin so mitta on yläputken alapäästä 780 mm, samoin Turbo levon 753 mm. Jos mittaan omasta Hurasta vastaavan mitan, se on 720 mm. Tästä linkistä todistusaineisto https://urly.fi/XkZ (https://urly.fi/XkZ). Huran ilmoitettu so on yläputken keskelle ja se on omassa mittauksessani 840 mm. Mulla runko on S kokoinen ja itse olen 174cm persjalkainen pökkelö. Oikeastaan en ymmärrä mistä puhutaan, koska pienintäkään ongelmaa ei ole ollut, eikä edes mielessä käynyt että olisi jotenkin erityisen korkea. Monenlaisia haastavia ajotilanteita on kuitenkin ollut kun vauhti ja taidot ei aina kohtaa, eikä oikeastaan juuri koskaan :D

Topsi
05.05.2018, 07.03
Tuon mittailun kanssa pitää olla tarkkana. Standoveria mitataan ilmeisesti miten sattuu mieltä miellyttämään. Esimerkiksi kun katsoo Haibike Full Fat Six:n mittakuvaa, niin so mitta on yläputken alapäästä 780 mm, samoin Turbo levon 753 mm. Jos mittaan omasta Hurasta vastaavan mitan, se on 720 mm. Tästä linkistä todistusaineisto https://urly.fi/XkZ (https://urly.fi/XkZ). Huran ilmoitettu so on yläputken keskelle ja se on omassa mittauksessani 840 mm. Mulla runko on S kokoinen ja itse olen 174cm persjalkainen pökkelö. Oikeastaan en ymmärrä mistä puhutaan, koska pienintäkään ongelmaa ei ole ollut, eikä edes mielessä käynyt että olisi jotenkin erityisen korkea. Monenlaisia haastavia ajotilanteita on kuitenkin ollut kun vauhti ja taidot ei aina kohtaa, eikä oikeastaan juuri koskaan :D
Hei mahtavaa! Kiitoksia kovasti todistusaineistosta! Pitää jatkaa speksailua & vertailua omiin pyöriin. Sitähän siinä ainakin itse vähän korkeassa vaakaputkessa mietin, että kuinka kovasti/useasti siihen iskee haarovälinsä... Mutta hyvä myös kuulla, että s-koko on toiminut samanpituisella.

Kiituri
06.05.2018, 18.14
Olen ollut käsityksessä että SO mitataan aina vaakaputken puolesta välistä. Näin Uwe Matthies (Maxx) kertoi kun kysyin SO mittapaikasta joskus aikaa sitten.
Jos on pakko jalkautua niin kyllä nivuset on just siinä vaakaputken puolivälissä. Lisäksi olisi hyvä jos olisi runsaasti marginaalia kun nimittäin aina se maa ei olekaan renkaiden korkeudella vaan 20cm alempana. Näin vaikkapa kivikossa.

Metsämuija
06.05.2018, 18.35
Hissitolppa onkin metsässä ihan pelastus, juuri sen takia, että jalat kivasti ylettäisivät maahan. Miespuolinen ystäväni totesi, että hän ei ole korkean putken takia voinut esim Cubea harkita. Munat solmussa heti kun joutuisi satulasta alas hyppäämään. Ei minullakaan naisena ole paljonkaan väliä vaakaputken ja herkimpien osien välillä, voin uskoa että miehillä tilanne on vaikeampi. pienempää runkokoa en itse voisi käyttää, kun satulan säädöt loppuu kesken. Kyse ei todellakaan ole lyhyistä jaloista (inseam 89cm, pyörä kokoa L).

Kiituri
06.05.2018, 20.19
Tarkoitatko että säädöt loppuu ylöspäin suunnassa ja siis todellakin maastossa eikä vain jollain latupohjalla (= hiekkatiellä)?

Timppa H
06.05.2018, 21.14
Olen ollut käsityksessä että SO mitataan aina vaakaputken puolesta välistä. Näin Uwe Matthies (Maxx) kertoi kun kysyin SO mittapaikasta joskus aikaa sitten.

Kyllä tuossa Spessun taulukossa (https://www.specialized.com/us/en/turbo-levo-fsr-comp-6fattie/p/118337) SO -viiva ilmestyy aika paljon puolivälistä satulatolppaan päin. Tiedä sitten mistä on mitattu :/

Metsämuija
07.05.2018, 07.20
Tarkoitatko että säädöt loppuu ylöspäin suunnassa ja siis todellakin maastossa eikä vain jollain latupohjalla (= hiekkatiellä)?

Jos minulle osoitit kysymyksen, niin tosiaan mun jaloilla 17” cube nutrailista loppuu satulatolpasta pituus kesken. Tokihan satulatolppa pitää säätyä ihan kaikkeen ajoon asfaltilta maastoon. Kyllä minä sitten maastossa lasken satulaa hitusen tai paljon alas. 17” oli kerran päivän verran vuokralla ja aikalailla polvet koukussa sitä tuli ajettua. Lapsen kanssa vauhti hidasta, joten se ei ollut iso konkurssi.

Siihen vaakaputkeen tosiaan vielä kommentti, että en ole koskaan jarruttaessa hyvin tiukkaan onnistunut tippumaan satulan juureen vaan kyllä se aina menee sinne keskiväliin tai eteenpäin (niille jotka pohtivat korkeuksia). Kannattaa livenä pyörä aina testata...

marmar
07.05.2018, 08.54

Kyllä satulatolpan säädöt voi helposti loppua kesken alkuperäisellä tolpalla. Mullakin melkein loppui Stevensin 20" rungosta säädöt kesken. Sai maksimimittaan säätää. Konassa 19" rungolla, joka on mitoiltaan aika lähellä tuota stevensiä ei mitään ongelmaa. Konassa tuli pidempi tolppa vakiona. Minusta tuo on hölmö paikka säästää painoa ja rahaa. Muutaman sentin pidempi putki ei paljoa painaisi ja maksaisi.

Mutta kaupasta saa pidempiä putkia, joten tuskin sen takia kannatta pyörää kauppaan jättää. Toki lisäkuluksi ja vaivaksi joutuu uuden tolpan laskemaan.

Metsämuija
07.05.2018, 20.26
Mutta kaupasta saa pidempiä putkia, joten tuskin sen takia kannatta pyörää kauppaan jättää. Toki lisäkuluksi ja vaivaksi joutuu uuden tolpan laskemaan.
Myyjä oli vahvasti sitä mieltä, että runko ei ole tarkoitettu pidemmälle satulaputkelle ja pidemmän päälle tulisi liikaa rasitusta. Onhan siinä toki enemmän vipuvaikutusta. Isompi runko ja stemmin vaihto oli siis itselläkin ratkaisuna.

Roiala
09.05.2018, 06.42
Kyllä satulatolpan säädöt voi helposti loppua kesken alkuperäisellä tolpalla. Mullakin melkein loppui Stevensin 20" rungosta säädöt kesken. Sai maksimimittaan säätää. Konassa 19" rungolla, joka on mitoiltaan aika lähellä tuota stevensiä ei mitään ongelmaa. Konassa tuli pidempi tolppa vakiona. Minusta tuo on hölmö paikka säästää painoa ja rahaa. Muutaman sentin pidempi putki ei paljoa painaisi ja maksaisi.

Saanko kysyä että mikä Stevens ja kuljettajan inseam ja pituus?

Ceee
09.05.2018, 22.50
Tuli näin keväällä hirveä hinku hankkia eFatbike. Olen paikalliset pyöräliikkeet käynyt katsomassa pyörien osalta, mutta jokainen on myynyt ei-oota, joten testaaminenkin on jäänyt vähäiseksi. Yhdessä pyöräliikkeessa näytti ktm plus-mallista, mutta tarkoituksena olisi ajella lumisilla poluilla, jäällä ja sohjoisilla teillä. Kesällä tuo varmaan menisi, koska enemmän tulee poljettua työ- ja kauppareissua sekä lenkkiä vedettyä sorateillä. Budjetiksi olen vetänyt 3000€.

Olen tässä lukenut näitä ketjuja sähköpyöristä ja saanut sellaisen kuvan, että sähköistettynä fatbiket ja maastopyörät toimii myös hyvin asfaltilla? Arvostan hyvää akunkestoa.

Noissa fatbikeissa tuntuu vaan olevan hirveen huono valikoima tahi saatavuus minun budjetille uutena/käytettynä.

Olen katsonut seuraavia malleja:

Tunturi eMAX, loppukesästä saatavilla
Ktm macina freeze, ylittää budjetin
Gzr raw, heinäkuussa saatavilla
SONDORS X, takamoottorilla
GZR Advantag-e, loppukesästä saatavilla
Joku haibike? Mistä?
Cube? Mistä?

Kun ei kerran liikkeistä saa pyörää matkaa niin pitää pyörä postimyynnin kautta tilata eli voin myös ulkomailta ostaa, jos sopiva yksilö löytyy.

Oliskohan joku plus-mallinen maastopyörä riittävä minun käyttötarkoituksiin vai mistä tuommoinen efatti lähtisi tilaukseen? Tarkoitus olisi saada pyörä näin alku kesästä. Tunturiin päätyisin kyllä muuten.

3rdforce
10.05.2018, 00.31
Ostin vähän aikaa sitten Cube Reaction Hybrid Race 500-sähkömaastopyörän. Siinä on 29"/2.6" renkaat. Leveät renkaat ovat hyvät maastossa ja pyörä sopii hyvin myös tasamaalla ajettavaksi. Olen hankintaan erittäin tyytyväinen. Akku kestää ajoa noin 120 km, koska yleensä ajan tasamaalla hieman yli 25 km/t, jolloin avustus lakkaa toimimasta. Pelkässä maastoajossa akku kuluu nopeammin. Ainoa miinuspuoli on pyörän ajotietokone: se näyttää n. 2 km/t liikaa, joten kun ajat 25km/t, mittari näyttää 27km/t. Omituista kyllä, sähköavustus lakkaa toimimasta vasta, kun mittari näyttää 27km/t, joten jostakin pyörä kuitenkin tietää oikean vauhdin. Ajomatka (myös trippimittari) näytetään vain 1 km tarkkuudella, kun toisessa pyörässä oleva 15 euron Sigma-ajotietokonekin osaa näyttää matkan 10 m tarkkuudella.

hphuhtin
10.05.2018, 09.03
Ainoa miinuspuoli on pyörän ajotietokone: se näyttää n. 2 km/t liikaa, joten kun ajat 25km/t, mittari näyttää 27km/t

Voit säätää asetusvalikosta renkaan ympärysmittaa suuremmaksi jolloin mittarivirhe pienenee. Bosch ei lopeta avustusta 25 nopeudessa veitsellä leikaten, vaan se hiipuu pois loppuen kokonaan noin 27 vauhdissa.

3rdforce
10.05.2018, 10.59
Voit säätää asetusvalikosta renkaan ympärysmittaa suuremmaksi jolloin mittarivirhe pienenee.Pyörän ohjekirjassa ei ole neuvoja tuon asetuksen tekemiseen, ja minkäänlaista asetusvalikkoa en saa näkyviin...

hphuhtin
10.05.2018, 12.31
Pyörän ohjekirjassa ei ole neuvoja tuon asetuksen tekemiseen, ja minkäänlaista asetusvalikkoa en saa näkyviin...

Pidä reset ja i-nappeja yhtäaikaa pohjassa n. 5sek. Edit: sori, tuo toimii Intuvialla, sulla taitaa olla Purion-näyttö. Olisiko siinä tämä malli, että sammutettuna + ja - pohjaan ja sitten samalla virrat päälle.. vai vaatiiko huollossa säätämisen.

3rdforce
10.05.2018, 13.14
Pidä reset ja i-nappeja yhtäaikaa pohjassa n. 5sek. Edit: sori, tuo toimii Intuvialla, sulla taitaa olla Purion-näyttö. Olisiko siinä tämä malli, että sammutettuna + ja - pohjaan ja sitten samalla virrat päälle.. vai vaatiiko huollossa säätämisen.

Ei toimi tuokaan ohje... Täytyy varmaan käydä myyjäliikkeessä kysymässä neuvoa.

http://rivendell.dionysus.feralhosting.com/Temp/Bosch-ohjausyksikko.jpg

3rdforce
10.05.2018, 13.36
Ilmeisesti tuollainen BlackPed-systeemi pitäisi jostakin hankkia...

https://www.ebiketuning.com/e-bike-tuning/blackped.html

https://www.youtube.com/watch?v=eRIBuCDFv3A

3rdforce
10.05.2018, 13.44
Toisaalta, BlackBed-ohjelman kuvauksessa on seuraava teksti:

Wheel Diameter: Your electric bicycles wheel diameter in inches (24, 26, 27.5, 28 or 29)

Tuo tarkkuus ei riitä mittarivirheen korjaamiseen. Väitteeni mittarin virhenäyttämästä perustuu siihen, että vertasin ajon aikana Boschin näyttämää arvoa GPS-navigaattorin nopeusnäyttöön. Siitä sain tuon +2 km/t arvion.

Metsämuija
10.05.2018, 20.01
Kyllä fätillä on ihan nautinto ajaa asfaltillakin pidempää matkaa. Omani rullaa nyt hybridipyörää paremmin ja kevyemmin (Vertailussa Helkaman SE8), mutta olen toki sitä parannellut mm vanteiden ja napojen osalta (joten hintakin pomppaa ylös). Ei tuo Cube Nutrail Hybrid ollut huono alkuperäisilläkän osilla, mutta Suomesta ostettuna sitä ei saa 3k€

oem
10.05.2018, 20.45

Wheel Diameter: Your electric bicycles wheel diameter in inches (24, 26, 27.5, 28 or 29)

Tuo tarkkuus ei riitä mittarivirheen korjaamiseen. Väitteeni mittarin virhenäyttämästä perustuu siihen, että vertasin ajon aikana Boschin näyttämää arvoa GPS-navigaattorin nopeusnäyttöön. Siitä sain tuon +2 km/t arvion.
GPS saattaa oikoa jälkeä eikä kaikki mutkat ja korkeuserot tuu mukaan.

que2
10.05.2018, 20.54

Tuon saa hienosäädettyä Boschin diagnostiikkatyökalulla, jos lähistöltä löytyy Bosch-huolto.

Kyllä GPS yleensä näyttää livenopeuden oikein, jos ei näytä ihan villejä nopeuksia. GPS-jälkien virheet johtuvat yleensä signaalin hukkaamisesta tai siitä, että träkkäyssofta yrittää suodattaa häiriöitä pois.

Metsämuija
10.05.2018, 21.48
GPS saattaa oikoa jälkeä eikä kaikki mutkat ja korkeuserot tuu mukaan.

Kyllä mullakin GPS eli polarin v800 näyttää aina hitusen maltillisimmat vauhdit kuin Bosch. Noiden renkaiden hienosäätö on tehty mahdollisimman vaikeaksi, mm itsellä talvirenkaiden kohdalla virhe kasvaa entisestään. Ei joka säätämistä varten halua huoltoon mennä. Nytkin on kuukauden jono, kun softia vihdoin ajattelin päivittää.

jyrmy
12.05.2018, 21.17
600km ajettu gzr raw lähti tänään takuuhuoltoon, ei pysy virrat päällä ku hetken vaikka akku on täysi.. Ei mitää oireita, täydestä vauhdista pimeni eilisellä lenkillä

Saa nähdä miten kauan odotellaan

Puuhis80
14.05.2018, 09.30
Ei taida päästä ostamaan sähköistettyä fättiä. Oman kylän kivijalasta löytyy vaan avustettuja maastureita kapeammilla renkailla. Huolto ja takuuasiat tuon hintaluokan ostoksessa omasta mielestä aika iso osa kauppaa tehdessä,kun ei itsellä uskallus ja tietotaito välttämättä riitä sähköjen huoltamiseen.

hphuhtin
15.05.2018, 08.56
Enpä tajunnutkaan olevani uskalikko, kun tilasin oman Saksasta, vaikka en mitään sähköjä osaa räpeltää ;)

oujee
20.05.2018, 08.38
600km ajettu gzr raw lähti tänään takuuhuoltoon, ei pysy virrat päällä ku hetken vaikka akku on täysi.. Ei mitää oireita, täydestä vauhdista pimeni eilisellä lenkillä

Sama pyörä ja täysin sama ongelma, tarvii heittää tänään huoltoon. Onko sulla huollosta kuulunu mitään?

harald
25.05.2018, 14.48
Verkkokaupassa uusi vaihtoehto Silverback S-electro FAT jossa bafang max keskimoottori 2190€. Akun koosta ei mainintaa, arvaan että melko pieni koska kuvasta päätellen kotelo on Hailongin sivustaladattava malli. Harmi ettei ole joustokeulaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/36477/kgfvv/Silverback-S-ELECTRO-FAT-sahkofatbike-L

kari1980
25.05.2018, 21.06
Lappeenrannassa sattui tänään olemaan hyvinkin laaja sähköpyörien koeajopäivä ja poimin joukosta Tunturin fatbiken testattavaksi. En viitsinyt säätää satulaa kohdalleen ja lähdin reiluun ylämäkeen ilman avustusta suhteellisen normaalilla vauhdilla ja ihmettelin etteikö tämä tämän raskaampi ole. Eco-moodilla meno muuttui kevyeksi ja heitin sitten pari pykälää eteen päin boostille ja yllätyin että miten hitossa tämä voi näin kovaa vääntää. Ensimmäiseksi tuli mieleen, että varovaisesti näitä täytyy käyttää tai huonsti käy liikenteen seassa. Metsässä varmasti korvaamaton apu, tai sitten umpihangessa.

hphuhtin
25.05.2018, 21.18
Mä kyllä pidän sähköläskiä mahdottoman turvallisena. Paljon turvallisemman oloinen kuin vaikka oma kapearenkainen luomupyörä - sairaan paljon enemmän pitoa, rengasmelu kertoo kauas että täältä tullaan ja vauhtikin on yleensä alhaisempi. Tunturissa on vielä heikompi kone kuin mulla Bosch, jännä miten erilainen fiilis voi tulla. Onkohan Tunturissa sitten jokin epäonnistunut..

Metsämuija
27.05.2018, 17.32
Kyllähän tehokkaimmissa pyörissä ylin avustus tuntuu aika raketilta ekoina kertoina. Pakko oli varoittaa koeajossa kavereita että eco-moodilla aina liikenteeseen. Nyt kun on tottunut niin ei sillä oo niin väliä.

vesku61
31.05.2018, 17.38
Nyt kun on jäykkäperäisellä sähköläskillä talven ja alku kesän ajanut niin siihen tulokseen itse tulin että täysjousto pitää olla. Enskaprätkästä polkemaan siirtyneenä jäykkäperäisessä "ärsyttää" tuo takarenkaan niiailu tai humppailu . Joustaa mutta ei vaimenna sama tuntu kun prätkän vaimennin ei toimisi. Onkohan muita vaihtoehtoja kuin tuo Huraxdax EL? Tuosta olen jo tarjousta kysynyt.

Roiala
31.05.2018, 18.09
Täysjousto 27,5+?
Ja läski talvea varten talteen.

Valtteri10
31.05.2018, 19.34
Oletteko saaneet pyöränne huollosta? Kiinnostaa että oliko kyseessä jokin tyyppivika? Itse odotan samaaa gzr raw pyörää saapuvaksi.

vesku61
06.06.2018, 18.50
Täysjousto 27,5+?
Ja läski talvea varten talteen.

Tuo olisi kyllä ihanan kallista. Kävin kokeileen vanhaa täpäri Trekkiäni ja olihan tuo hauskaa kun takapääkin joustaa. Lähinnä alamäet oli hauskoja. Sain kyllä jo tarjouksen Maxxista ja kyllähän tuo himottais.

hphuhtin
06.06.2018, 19.58
Onkohan muita vaihtoehtoja kuin tuo Huraxdax EL? Tuosta olen jo tarjousta kysynyt.

Ei taida olla oikein vaihtoehtoja, taino HaiBike Full Fatsix tietty on, mutta ei pärjää Huraxdaxille oikein millään rintamalla paitsi hinnassa, 4200€ sitä on uutena saanut.

Roiala
06.06.2018, 21.28
Kyllä jos "enskamies" laittaa täysjouston niin Pluto jää auttamatta kevyeksi vaihtoehdoksi ->Full fatsix pois pelistä.
Ostamalla bosch moottorisen 27,5+ täpärin on kivasti kaksi akkua pidemmille reissuille.
Mutta onhan se Maxx tietty kova peli jos yhdellä aikoo pärjätä.

Pallopyörä
06.06.2018, 22.55
Laitoin jo toiseenkin ketjuun, mutta olisiko tämmöisestä mihinkään? Lähinnä koululaisen perässä pysymiseen.
https://www.e-ville.com/fi/3045524-sahkopyorat/27651-26-x-treme-fatbike-sahkomoottorilla-250w.html

Metsämuija
06.06.2018, 23.40
E-villen pyörät ei taida olla tarkoitettu oikeasti ajoon. 30km range ja 8h latausaika on aika järisyttävä kombo.

Markku66
09.06.2018, 17.19
Tuli testattua Haibike Xduro Fullfatsix 7.0 tuossa menneellä viikolla. Oma pyörä Ktm machine freeze johon vertailu.. Ylläksellä olin ja vuokrasin päiväksi pyörän. Ajo ominaisuudet oli kyllä käteen käypänen ja takajousitus on kyllä tuollaisissa tunturi reiteillä must ominaisuus. Jarrut ei pärjää Ktm:n Shimanolle tunnokkuudessa vaikka epäilin kyllä että Haibikin jarrupalat on varmaan lasittuneet tai jotain kun varsinkin etujarru piti kovemmissa jarrutuksissa aika rääkyvää ääntä? Pyörällä oli mittarin mukaan ajettu 1600 km ja olikohan ollut aika rääkkiä kun moottori ei ollut kyllä hiljaisimpia värkkejä ja ei kyllä tehoissakaan pärjää Ktm:n Boschille. Jossain melutesteissä Yamaha oli muka hiljaisempi kuin Bosch? Voi olla, että vetää moottori viimeisiään kun ei täydellä teholla ollut kyllä mikään hyökkäilijä. Mutta kokonaisuutena jäi hyvä kuva pyörästä ja varmaan tuon takajousituksen takia. Oli kyllä mahtavaa päästellä tunturilta alas kun takapää ei tee mitään ylimääräistä. Akun kesto ei ollut ihmeellinen varmaan tunnit näkyy sielläkin. Aika tyhjäksi veti kun aamulla palautin ajamalla peli Äkäslompolosta Ylläsjärvelle(16km hiihtoreittiä myöten). 2 palkkia näytti aika pitkään ja yhdessä nousussa putosi kerralla vilkkuttamaan ykköstä niin siinä sitte säästeltiin akkua viimeiset pari km ja vuokraamon pihassa oli enää 2 km ajoaikaa jäljellä :). Uudempikin Xduro 9.0 olisi ollut näköjään tarjolla toisessa vuokraamossa mutta nyt ei kerennyt sitä kokeilemaan. Mutta summasummarun Kotarin olisi aika tehdä täysijousto läski tai tulee varmaan merkin vaihto eteen tässä tulevaisuudessa :( Niin paljon kyllä takajousitus kyllä meinaa näin vanhalle enduromiehelle, että seuraava peli on täys jousto fatti ja mielellään Boschilla...

Metsämuija
09.06.2018, 17.48
Täysjoustoläskien vaihtoehdot taitaa olla hyvin vähäiset tuon Haibiken jälkeen, joku vaihtoehto taisi löytyä. Mutta itsekin kaipaisin takajousitusta. Hiljaa ajossa sitä ei tarvitse, mutta jos juurakkorivistöjä aikoisi vähänkään lujempaa ajaa, jousto olisi jees. Ehkä pitää uskaltaa laskea paineita hieman lisää.

vesku61
10.06.2018, 06.46
Kuulemma KTM:ltä ei ole toistaiseksi tulossa täysjoustoa. Maxxi on pieniä säätöjä vaille tilaus valmis.

Kiituri
10.06.2018, 09.37
Kuulemma KTM:ltä ei ole toistaiseksi tulossa täysjoustoa. Maxxi on pieniä säätöjä vaille tilaus valmis.
Olethan tutustunut tarkkaa geometriaan. Hura on loistava paketti mutta geometria on kymmenen vuoden takaa ja tyypillistä saksalaista. Stanover on korkea ja pyörä on suunntieltu piiiitkälle stemmille. Jos nämä ei haittaa niin varmasti hyvä setti.
Muista ottaa jarrut missä on kahvoille molemmat säädöt eli myös neutraaliaseman säätö.

Mihin väriin olet päätynyt? Tiesitkö että pyörän saa myös muilla väreillä kuin mitä listalta löytyy. Myös upea (punainen) eloksointi löytyy.

Ota ehdottomasti tubless kiekoilla ja kumeilla.

ealex
10.06.2018, 09.56
Olethan tutustunut tarkkaa geometriaan. Hura on loistava paketti mutta geometria on kymmenen vuoden takaa ja tyypillistä saksalaista. Stanover on korkea ja pyörä on suunntieltu piiiitkälle stemmille.
Onkohan jotain geometriassa muuttunut? Tämän mukaan väittämäsi ei pidä paikkaansa: https://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161#

hphuhtin
10.06.2018, 12.09
Pyörällä oli mittarin mukaan ajettu 1600 km ... Akun kesto ei ollut ihmeellinen varmaan tunnit näkyy sielläkin.

Tässä ei nyt kaikki täsmää, 1600km jälkeen akku on vielä upouusi. 1000 syklin jälkeen luvataan 80% kapasiteettia, ja sen pitäisi tarkoittaa 30-50 000km matkaa. Olisiko vuokra-akku saanut pahasti iskuja tms.

Muutoin itsellä vähän sama kokemus, ajelin talven tyytyväisenä jäykkäperäisellä läskillä, mutta kevään tullen juurakoissa ja kivikoissa tuli mieleen että täpäri pitäisi olla.

Markku66
10.06.2018, 13.53
Kyllä siinä jotain häikkää oli. Putosi vähän liian äkkiä vai mitenkä se noissa Yamahoissa menee, rupeaako se heti vilkuttamaan kun yhteen tolppaan putoaa? Mutta toisaalta alkumatkasta katoin kun std:llä ajelin , että olisi 35 km jäljellä ja 12-13 km jälkeen putos tuonne...No tulipahan kokeiltua ilman tehojakin ajua ja ei paljoa boschia kepeempi ole :)

vesku61
10.06.2018, 16.03
Olethan tutustunut tarkkaa geometriaan. Hura on loistava paketti mutta geometria on kymmenen vuoden takaa ja tyypillistä saksalaista. Stanover on korkea ja pyörä on suunntieltu piiiitkälle stemmille. Jos nämä ei haittaa niin varmasti hyvä setti.
Muista ottaa jarrut missä on kahvoille molemmat säädöt eli myös neutraaliaseman säätö.

Mihin väriin olet päätynyt? Tiesitkö että pyörän saa myös muilla väreillä kuin mitä listalta löytyy. Myös upea (punainen) eloksointi löytyy.

Ota ehdottomasti tubless kiekoilla ja kumeilla.

Juu geometria selvillä eikä ole mitenkään erityisen kummallinen.Stand over 30 mm korkeampi kuin KTM , Top tube C to C 40 mm lyhyempi mitä Kotari. Että kyllä tuo hiukan on päivitetty geometrian osalta . Ja huomannut sen että enska rymistelyssä ei ole aikaa huomata pieniä eroja. Siirtymillä sitten kerkee miettiä että mikä vois olla toisin. Edellisellä pyörällä ajelin vain metsässä ensimmäiset 5 vuotta ja kun vaimon kanssa rupesin ajamaan kadullakin niin vasta huomasin mikä oli huonosti kohdillaan. Tubelleksena tulossa ja ilmeisesti Fluor.Kelt väri.

harald
11.06.2018, 14.36
Onko kukaan GZR Raw-omistaja kurkannut etunapaa, että olisiko mahdollista muuntaa se siitä 9x135mm QR:ästä 15x150mm-seksi?

Kiituri
12.06.2018, 19.23
Geometriasta vielä sen verran että lähtökohta on Stack ja reach. Vain ne kuvaa ohjaamon mittoja. Näillä mittareilla standoveriin nähden Hura on lyhyt. Hienoa siinä on korkea keskiö.

ealex
13.06.2018, 08.42
Miten esim. 442mm reach M-koossa on suuniteltu piiiitkälle stemmille? Ja kun katsoit korkeutta, otitko huomioon että pyörä on 150mm joustava edestä sekä takaa? Pelkästään 30% sägi pudottaa korkeusmittoja lähes 5cm. 25mm BB drop ei todellakaan tee korkeata keskiötä 150mm täysjoustossa, vaikkakin 4,8" renkaat tilannetta hiukan parantavat.

Kiituri
13.06.2018, 13.36
Reach ja stack ei muutu vaikka ottaisin iskarit pois molemmista päistä :)
Ite lähinnä katselin Huran L ja XL välillä ja ne kyllä on lyhkäisiä korkeuteen nähden. Tälliaselle 188cm mittaiselle 48cm reach olisi hyvä niin saisi 40-50mm stemmin.
Vaakaputki pitäisi jäädä selvsäti alemmas (kuten se monissa muissa pyörissä jää) koska pään kokoisilla kivillä päällystetyllä polulla pitää olla vähän jalkautumis varaa ja pyörän päällä pitää pystyä elämään myös sivuttain juuri vaikeissa paikoissa. Toki jos ajo on lähilnnä satulassa jyräämistä neulaspoluilla niin minun kommentit voipi uohtaa.

ealex
13.06.2018, 17.27
Keskiö kuitenkin tippuu sägin verran. Missä 150mm joustavassa pyörässä on yli 25mm keskiön droppia?

Samasta syystä standover on aika korkea kaikissa 150mm joustavissa pyörissä. Joustolle pitää varata se 150mm. Stack on sähköavusteisissa pyörissä yleensä korkeampi, koska niitä ajetaan pystymmässä asennossa, koska avustus kompensoi ilma-vastuksen.

Esim. yksi ei saksalainen "Trail bike of the year", YT Jeffsy 29, Reach L-kokoisena - 440mm. Lyhyempi kuin "kymmenen vuoden takaa tyypillinen saksalainen" M-koossa?

vesku61
13.06.2018, 19.52
Geometriasta vielä sen verran että lähtökohta on Stack ja reach. Vain ne kuvaa ohjaamon mittoja. Näillä mittareilla standoveriin nähden Hura on lyhyt. Hienoa siinä on korkea keskiö.
Kun verrataan Maxx m-koko ja KTM 19 " Stack Maxx 656 Ja KTM 620. Reach Maxx 442 ja KTM 405 . KTM:ssä 110mm stemmi. Kuinka näitä mittoja tulisi vertailla?

Kiituri
14.06.2018, 20.54
Hurassa ongelma isommissa runkokoissa (XL) ohjausputki on heti 2cm korkeampi se väistämättä nostaa vaakaputkea ja lisäksi kun se vaakapuken muoto ei ole kovin hyvä. Se voisi varsin hyvin lähteä heti alaviistoon eikä suoraan mutta tämä on tietysti ulkonäkökysymys. TAI sitten runko vaan voisi olla ohjaamoltaan pidempi. TÄmä jälkimmäinen on se ongelma. L-koon Reach voisi hyvin olla 20-30mm pidempi.
Ainakaan itse en ymmärrä mitä hienoa on pitkässsä stemmissä. Miksi se ei voisi olla 40-50mm.

Asia harmittaa koska muuten Hura olis liki täydellinen yleiskone. Siihen sopii esimerkiksi 5.05" kumi taakse mikä olisi hauska talvella pehmeässä hangessa polkuja avatessa. Lisäksi sen komponentit on hyvin laajasti valittavissa suoraan netissä ja loput onnistuu vain kysymällä. Upea pyörä mutta...

vesku61
18.06.2018, 20.59
Nyt on Hura tilattuna ja KTM:stä kaupat sovittuna. Tulee muutaman viikon sähköläskitön aika. Vaihdossa tulossa luomuläski jolla sitten mennään odotusaika joka taitaa olla 5 viikkoa:(

hphuhtin
21.06.2018, 07.50
Nyt on Hura tilattuna ja KTM:stä kaupat sovittuna. Tulee muutaman viikon sähköläskitön aika. Vaihdossa tulossa luomuläski jolla sitten mennään odotusaika joka taitaa olla 5 viikkoa:(

Luulin hetken että tilasit sekä Huran että KTM:n, mutta taisi jälkimmäinen olla pois päin menossa :)

Kuinkahan usein Maxx uudistaa mallejaan, tuleekohan uudempi Hura joskus..

Kiituri
21.06.2018, 11.03
Maxx muuttaa komponentteja parikin kertaa vuodessa, siis oletusosia mutta erityisesti niitä valinnaisia. Runkoa tuskin muuttavat usein. Sama ei sähköinen Hura on ollut alusta asti.

fatterman
04.07.2018, 10.10
Ajattelin tehdä White lite 3 fatistä sähköpyörän, niin voisi taittua 15km työmatkatkin kevyemmin, mutta aloin miettiä koko homman mielekkyyttä. Nopeimmin viissiin saisi Bafangin muunnossarjan greencycleltä suomesta, mutta alkaen hinta 250W+akut n. 1100€. 750w setti, joka olis mielenkiintoisin onkin sitten 1400€. Tähän lisäksi muut tarvittavat työkalut ja muut kulut + pyöränhinta niin samalla hintaa saa jo tehdasvalmisteisia, niin ei tässä oikein rahallisesti ole mitään järkeä. Tosin pyörä on ostettu parivuotta sitten alehinnalla, mutta onhan tehdastekoinen aina eri kuin itserakenneltu.
Tosin kiinasta saisi tilailtua halvemmalla, mutta paljonkohan noihin kiinanhintoihin mahtaa tulla tullia?

Onkohan kukaan laittanut Bafangin settiä Whiten läskiin? Rungon yläputki on taivutettu aika reilusti alaspäin, niin mitenkähän akku mahtaa sopia rungon väliin? Nuo Bafangin mukana tulevat akut näyttäisi olevan aika isokokoisia.

Toinen mikä mietityttää miten tuo isompi eturatas sopii tuohon whiten runkoon. Takahaarukka on taivutettu reilusti ulospäin heti keskiön jälkeen eikä nykyisestä 32 piikkisestä rattaasta ole kovin paljoa tilaa laittaa suurempaa ratasta. Katselin yhden asennusvideon ja siinä jouduttiin vaihtamaan eturatas suuremmalla offsetilla, että ketjut kulkee suoraan. Jos joku on viritellyt tälläisen paketin whiteen niin olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksia.

Eihän tuo läski tosin katuajoon optimaalinen ole, niin senkin takia voisi olla parempi hommata joko hybridi tai maasturi työajoon..

Hapez
07.07.2018, 10.02
Onko Rad power biken läskipyörät kenellekkään tuttuja? Satuin netissä näihin törmäämään ja ainakin näin maallikon silmään vaikuttavat ihan näppäriltä peleiltä, etenkin kun hinta tuntuu suht maltilliselta. Seattlelainen firma, mutta toimittavat yhtä mallia myös Eurooppaan Hollannista käsin (myös Suomeen). Miinuksena toki, että testaamaan ei oikein pääse ja myös huoltojen järjestyminen pohdituttaa. Toisaalta antaavat kahden vuoden takuun pyörälle, käsittääkseni myös akulle.

https://radpowerbikes.eu/collections/radrhino-electric-fat-bike

Miltä nuo osat/pyörä kokonaisuutena näyttävät? Ainakin akku ja moottori vaikuttavat tehokkailta.

Roiala
07.07.2018, 10.20
Kaikki osat ym perustasoa eli lie niillä pärjää, toteutus yleisesti vaikuttaisi olevan kadulle suunnattu.
Liikennevakuutus vaaditaan eli on moottorilla varustettu polkupyörä ei sähköavusteinen polkupyörä mutta ei kuitenkaan mopo eli ei tarvitse rekisteröidä

Hapez
07.07.2018, 11.15
Ahaa, tuota en huomannutkaan. Eikös tuolla tässä tapauksessa saa ajaa siellä missä tavallisellakin pyörällä? Mitähän tuo liikennevakuutus tuppaa tuollaisella fillarilla olemaan?

nutsirda
09.07.2018, 09.11
IF tarjoaa tohon halvinta vaihtoehtoa (omien tarjouspyyntöjen perusteella). Alle satkun vuodessa, mutta kannattaa ottaa jonkinlainen kasko siihen niin saa varkaus-/ilkivaltavakuutukset mukaan. silloin hinta pyörii jossain 150e/vuosi kieppeillä.

Nixuu
09.07.2018, 19.42
IF tarjoaa tohon halvinta vaihtoehtoa (omien tarjouspyyntöjen perusteella). Alle satkun vuodessa, mutta kannattaa ottaa jonkinlainen kasko siihen niin saa varkaus-/ilkivaltavakuutukset mukaan. silloin hinta pyörii jossain 150e/vuosi kieppeillä.

Kaskohan on melkeinpä pakollinen, koska kun fillariin ottaa liikennevakuutuksen, ei varkaustapauksessa enää korvatakkaan kotivakuutuksesta mitään, koska pyörä on tällöin ajoneuvo. Tarvitsee siis erikseen varkausvakuutuksen. Samalla tavalla kun ei kotivakuutus korvaa jos autosi varastetaan.

hphuhtin
30.07.2018, 23.59
Ihan ok oloinen tämä Silverbackin S-Electro. Ei silleen että olisin ostamassa. Mitenköhän leveitä renkaita ottaa. Jotenkin tuota alle 19kg painoa epäilen.

https://youtu.be/rT6OQym8cfk

KotooTöihin
31.07.2018, 05.18
Heti videon alussahan on speksit, joissa sanotaan 22,96kg.

hphuhtin
31.07.2018, 09.26
Heti videon alussahan on speksit, joissa sanotaan 22,96kg.

Hmm, joo, ääh, katsoin mobiilista webbisivun speksejä jossa puhuttiin Shimano E8000 ja 19kg. Ihan eri pyörästä kyse. Tuo Bafang ei innosta yhtään.

pekka a
01.08.2018, 08.29
https://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161
onko noin että MAXX pyöriä ei ole kenelläkään jälleenmyyjällä Suomessa. itsellä pituutta 170, onko mulle rungon koko S 42 vaiko /M 45/. ei ole noista mitään kokemusta. vain enskoista...

hphuhtin
01.08.2018, 08.35
https://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161
onko noin että MAXX pyöriä ei ole kenelläkään jälleenmyyjällä Suomessa. itsellä pituutta 170, onko mulle rungon koko S 42 vaiko /M 45/. ei ole noista mitään kokemusta. vain enskoista...

En tiedä onko pyöriä, epäilen että ei, mutta neuvoa voi kysyä ainakin tuolta https://www.movego.fi/ebike.html

vesku61
01.08.2018, 16.39
Ei ole Maxx pyöriä myyjillä. Pyörät valmistetaan tilausten mukaan. S-koko olis varmaan passeli sulle. Mulle tulee M-koko ja pituuta 179 cm. Tosiaan kannattaa kysellä MoveGo:sta jos haluaa lisätietoja.

pekka a
07.08.2018, 07.44
No sitten tilaamaan saksasta. aika monta optioo on valittavana noviisille. Kun fillareista on tietoo vain että on kaksi rengasta.. he ( kaikenmalliset motovehkeet on kyllä tuttuja) kyssäreitä ammattilaisille:
1. kuvassa näkyy että vaijeri menee satulaan hisiin, onko tuossa vakiona kaukosäädettävä satulankorkeus? valittavana on eri optioita siihen, tarkoittaako että on parempia ja huononpia satulahisseja, vaiko ilman optiota ei ole kauko säätöä satulankorkeuteen mukana.
2. tuleekohan laturi ilman lisätilausta.
3. värivalinnasta en löytänyt juuri tuota kuvan keltaista. ruksaamalla tulee aina hieman eri sävy.
4. mitä optioo kannatta ruksata mukaan noin muuten.

Roiala
07.08.2018, 08.58
1. Näyttäisi että ei ole kaukosäädettyä hissitolppaa satulassa vakiona, yleinen mielipide lie että kannattaa laittaa
2. tulee laturi
4. itse miettisin suraavia: polkimet josko löytyy mieleiset?, keulan päivittäisin Pro malliin, 4,8 leveät Jumbo Jimit alle (itse laittaisin), valo?, kakkos akku on itselle ihan must mutta kukin tavallaan..

Juskola
07.08.2018, 19.46
Jos haet enduromaista ajettavuutta pekka_a ja et tiedä mitä haet niin suosittelisin vielä miettimään onko fatti se mitä haluat.

vesku61
08.08.2018, 17.22
1 Hissitolppa ei ole oletuksena
2 Laturi tulee
3 Neon yellow+ Night glow fluorescent matt, väri näyttää ruudulla erilaiselta.
4 tarpeiden ja halujen mukaan, tubeless vanteet ja se hissitolppa ainakin, ehkä Sportive näyttö , oletuksena Marquardt jonka itse kelpuutin.

Ja niin kuin Juskola sanoi , mieti minkälaista pyörää tarviit/haluat.

Peeke
08.08.2018, 20.13
Olen ajatellut sähköavusteisen maasturin hankkimista vanhan jo unohtuneen harrastuksen uudelleenlämmittelemiseksi, ja eniten tällähetkelle kiehtoisi täysjoustofätti. Täytyy vielä käydä enemmän testailemassa eri vaihtiksia, fätittömiä ja jäykkäperäisiä, mutta sähköinen se tulee kyllä olemaan.

Tuo Maxxin Huraxdax olisi todella potentiaalinen vaihtis jo sen kustomoinnin takia, mutta onko tosiaan niin että ainoa vaihtoehto on sokkona tilata yli 5 tonnin pyörä ja toivoa että osui nappiin? Siis ilmeisesti jos ei Saksanreissua jaksaisi tuon takia tehdä.

vesku61
11.08.2018, 10.10
Toistakymmentä Huraa on Suomessa joten eiköhän jossain ainakin näkemään pääse. Jos Jyväskylän seudulla liikut niin tätä M-kokoa saa tulla tsekkaamaan. Itse ainakin onnistuin sokkotilauksessa , kaikin puolin sopiva laite . On oikeasti pitkä ja korkea , todella hieno varsinkin rymistelyyn.

Peeke
11.08.2018, 21.27
Kiitos Vesku, asun itse Espoossa eikä ihan osu työmatkan varrelle, harmi. Jos jollain muulla pk-seudulla olisi Hura ihmeteltävänä niin voisin mielelläni käväistä ainakin katsomassa miltä koko ja näkö vaikuttaa. Olen itse 182cm joka vähän putoaa muistaakseni M ja L runkojen väliin, mutta olen aina pitänyt vähän pienemmistä fillareists joten ehkä tuokin M:n puolelle kääntyisi. Noh jatkan kuitenkin yleisellä tasolla parempaan sähkäreiden tutustumiseen ja katsotaan sitten vieläkö täpärifätti on se oikea valinta.

hphuhtin
11.08.2018, 21.58
Jos vain yksi pyörä pitäisi olla niin sähkötäpärifätti se olisi. Mutta voihan sitä hankkia myös sähkötäpärin ja sähköfätin, Huraxdaxin hinnalla voisi varmaan saada molemmat :)

vesku61
12.08.2018, 06.23
Jos vain yksi pyörä pitäisi olla niin sähkötäpärifätti se olisi. Mutta voihan sitä hankkia myös sähkötäpärin ja sähköfätin, Huraxdaxin hinnalla voisi varmaan saada molemmat :)

Saa kyllä mutta silloin ei olisi yhtään huippu pyörää:p

jyrmy
20.08.2018, 09.52
En oo aikoihin täällä käyny, tää siis oli jo keväällä. Verkkokauppa purki kaupan, ja sain siis rahat 100% takasin likimain 600km ajetusta raw:sta Olisin myös saanu(halunnu) uuden GZR raw:n tilalle, mutta kun ei niitä ollu ja toimitus oli niin pitkä/epävarma.
Annan kyllä 5/5 verkkokaupan aspalle.

Ostin jäykkäperäisen KTM 29" jolla nyt menty reilu 900km

Tänää laitoin kotarin myyntiin, ja vähä miettiny laittaisko ennakko tilaukseen tuon GZR BLACKraw:n. Jonkinverran on osat päivittyny parempaan suuntaan ainki edelliseen vrt. Ja akkukin reilusti isompi

Toinen vaihtoehto vois olla joku boschin moottorilla varustettu läski, kun tohon ktm:n tuli saksasta tilattua toinen akku

oujee (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?61634-oujee)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngNöösi

Liittynyt05/2018Viestit1

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti jyrmy http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2775821#post2775821)

Sama pyörä ja täysin sama ongelma, tarvii heittää tänään huoltoon. Onko sulla huollosta kuulunu mitään?

JaaHa75
21.08.2018, 21.25
Saas nähdä mikä vaivaa. Tätä ennen kulki moitteettomasti. Mitä nyt muutaman kerran akku ei ollut latautunut latauksessa. Ajattelin että olin varmaan huonosti laittanut latauspiuhan mutta tiedä häntä. Toivottavasti saisi nopeasti takasin kun toi työmatkapyöräily oli sähköpyörällä mukavampaa kuin normipyörällä.

En oo aikoihin täällä käyny, tää siis oli jo keväällä. Verkkokauppa purki kaupan, ja sain siis rahat 100% takasin likimain 600km ajetusta raw:sta Olisin myös saanu(halunnu) uuden GZR raw:n tilalle, mutta kun ei niitä ollu ja toimitus oli niin pitkä/epävarma.
Annan kyllä 5/5 verkkokaupan aspalle.

Ostin jäykkäperäisen KTM 29" jolla nyt menty reilu 900km

Tänää laitoin kotarin myyntiin, ja vähä miettiny laittaisko ennakko tilaukseen tuon GZR BLACKraw:n. Jonkinverran on osat päivittyny parempaan suuntaan ainki edelliseen vrt. Ja akkukin reilusti isompi

Toinen vaihtoehto vois olla joku boschin moottorilla varustettu läski, kun tohon ktm:n tuli saksasta tilattua toinen akku

oujee (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?61634-oujee)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngNöösi

Liittynyt05/2018Viestit1

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti jyrmy http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2775821#post2775821)

jyrmy
26.08.2018, 18.43
GZR Black RAW meni ennakko tilaukseen, vaikka vanha hajosikin niin uskon jatoivon että se oli vaan "maanantaikappale".
Uudessa vaikuttas noin paperilla olevan päivitetty likimain kaikki pykälää paremmaksi. Akkukin sitä luokkaa ettei joka lenkille tarvi ottaa toista reppuun :)
Sähköpuoli lienee sama, tuota akkua lukuun ottamatta?

Välissä kesä menty boschilla ja 29" jäykkäperällä - mutu tuntumalta bafangi hakkaa boschin ( tuntuu vääntävämmältä, viiveettömämpikin bafangi oli ku boshi) mut aika erilaisissa pyörissä noi on mulla ollu
Laitoin KTM:n myyntii parilla tonnilla, sekin tuntuu hölmöltä kun 1000km ajetusta tarttis antaa 600€ joten voi käydä vielä niin et sekin jää toiseksi fillariksi taloon.

GZR tulee varmaa myöhään syksyllä joten raporttia siittä vasta sitten...

villariveijari
29.08.2018, 14.09
Moro.

Tässä olisi pari vaihtoehtoa. Asiantuntevat voisi vertailla ja kertoa, että mitä merkittävää eroa näillä kahdella sähköfätillä on?

Tunturi emax
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14612/kdxqk/Tunturi-eMAX-Fatbike-sahkopyora-48-cm-mattamusta-oranssi?gclid=EAIaIQobChMI0IS734GS3QIVkI4YCh0xqwpn EAAYASAAEgLCCfD_BwE

GZR Advantag-e
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8615/kdqxc/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-19

Kiitos!

harald
29.08.2018, 15.30
Samalta linjalta näyttää tulevan, runko ja kaikki aivan samaa. Nopeasti katsottuna toisessa SRAM ja toisessa Shimanon vaihteet.

villariveijari
29.08.2018, 16.08
Samalta linjalta näyttää tulevan, runko ja kaikki aivan samaa. Nopeasti katsottuna toisessa SRAM ja toisessa Shimanon vaihteet.

Joo. Painokin näytti olevan sama. Onko kyseiset SRAMin osat laadultaan vastaavat kyseisten Shimanon osasarjan kanssa? Vai pitääkö tässä alkaa "vain" väriä valitsemaan näiden kahden väliltä - entä onko kellään heittää kilpailijaa näille pyörille?

harald
29.08.2018, 17.19
Mulla on sama SRAM-sarja Haibike fatsix:issä. En valita, mutta kokemusta vastaavasta Shimanosta ei ole.

villariveijari
29.08.2018, 18.28
Sit vielä yks kysymys, johon varmasti löytyy eri mielipiteitä, mutta mennään ajatuksella; mä kysyn mitä vaan ja sä vastaat mitä vaan.

Jos en aio ajaa tulevalla sähköläskilläni kivikkoon, juurakkoon tms. korkea volyymiseen maaston epämuodostumaan _täysiä_ tai edes niin lujaa kun uskaltaa, vaan lähinnä fiilistellä neulaspolkuja joissa on kohtuu juurakoita ja kivi esteitä, mutta edeten maltin kanssa, niin tarvitsenko/hyödynkö/saanko nautintoa etujousituksesta - vai onko siitä vain haittaa nykiessäni jo valmiiksi raskasta rengasta oikeille sijoille teknisemmissä kohdissa? Paljon sitä painoeroa edes on jos vertaa esim. tunturin emaxin vaihtoehtoja jäykkä vs. rockshock bluto?

Kiitos!

Metsämuija
29.08.2018, 20.15
On sillä merkitystä, ajaako Bluto kiinni vai auki ihan cityssäkin. On se pehmeämpää menoa joustolla, etenkin jos menee rotvallit hyppien. Tai sitten se johtuu vain mun jäykistä niskoista.

Toinen juttu on, että kuinka hyvä Bluto on esim Mastodoniin nähden. Olen sen Bluton hajottanut ja tosiaan suurin hyppykorkeus on katukivetys ja ajoittain ajan matalaa kivikkoa ja juurakkoa. Mutta eihän sellaista kestä lujaa ajaa, järkyttävää tärinää vaikka pehmeät renkaat. Hiljaa hissutellen.

jyrmy
29.08.2018, 20.44
Sit vielä yks kysymys, johon varmasti löytyy eri mielipiteitä, mutta mennään ajatuksella; mä kysyn mitä vaan ja sä vastaat mitä vaan.

Jos en aio ajaa tulevalla sähköläskilläni kivikkoon, juurakkoon tms. korkea volyymiseen maaston epämuodostumaan _täysiä_ tai edes niin lujaa kun uskaltaa, vaan lähinnä fiilistellä neulaspolkuja joissa on kohtuu juurakoita ja kivi esteitä, mutta edeten maltin kanssa, niin tarvitsenko/hyödynkö/saanko nautintoa etujousituksesta - vai onko siitä vain haittaa nykiessäni jo valmiiksi raskasta rengasta oikeille sijoille teknisemmissä kohdissa? Paljon sitä painoeroa edes on jos vertaa esim. tunturin emaxin vaihtoehtoja jäykkä vs. rockshock bluto?

Kiitos!

Mitä nyt viime talven, tuonne tammikuusta tuonne toukokuun lopulle ajelin jäykällä gzr:llä niin en kyllä juur jousitusta kaivannu. 0,5-0,6bar paineilla mentiin. Enkä nyt ihan hiljaakaan aja..
Enemmän toi 29" jäykkäperä lyö, ja täristää käsille, vaikka siinä onki joustokeula ( ei toki mikää laadukas keula)

villariveijari
29.08.2018, 22.38
Kiitos vaatauksista.

Tästä juontuukin tarkentava lisäkysymys. Nimittäin epäilen ranteitteni kestävyyttä merkittävimmäksi haitaksi maastovillaroinnille, ja etenkin tärinän oon havainnu aiheuttavan ainakin epämiellyttävän tuntemuksen, joskaan ei kipua ranteissa, eli voinko joustokeulan (Bluto, koska tod.näk. päädyn tunturiin) avulla pehmentää menoa merkittävästi, vai vaatisiko merkittävän edun saaminen laadukkaamman keulan tahi jopa täpärin? Tai vaan laadukkaat kädensijat? Kun tulen vähänkään täristävälle hiekkatieosuudelle, niin huomaan helpottavani oloa nykyisellä pyörälläni jo siirtämällä kädet triathlontangon kyynärpehmusteille, jossa kiva vaahtomuovitoppaus :D Ja kyseessä tunturi tango vuosien takaa, eli ei joustoa, eikä maastorenkaita.

Entä mitä kokemuksia teillä on joustokeulallisen vs. jäykän rasittavuudesta nimenomaa käsille (muutoinkin kun ranteelle) tekniikkaa vaativassa maastoajossa ja perus hiekkatie/asvaltti ajossa?

hphuhtin
29.08.2018, 23.23
Millainen hiekkatie täristää, puhutko jostain nimismiehen kiharoista vai ihan vain hiekkapintaisesta tiestä? Jousitus ja läskin renkaatkin tasoittaa menoa, mutta tärinää on silti. Maastoläskin renkaatkin tärisee jo itsessään kun kuvio pyörii kovalla alustalla ja ei siihen jousitus oikein auta.

Mukava ja sopiva ajoasento olisi ensimmäinen asia millä rannekipuja korjaisin. Jos se on kunnossa, sitten voi miettiä muita asioita.

Lisäisin vielä, että Bluto (80mm malli) on vallan hyvä keula ollut itselläni, mutta en ajattele sitä tärinän poiston kautta lainkaan vaan lähinnä maaston kuoppien ja töyssyjen tasoittamisen.

Fat Boy
30.08.2018, 06.08
Pientä, renkaan aiheuttamaa tärinää saa jonkin verran poistettua hiilikuitutangolla. Mulla siis täysjäykkä läski, pääosin talvikäytössä. Tuli sillä tosin eilinenkin metsälenkki heitettyä.

Metsämuija
30.08.2018, 06.52
Kai sinulla on kunnon pehmustetut pyöräilyhanskat? Itse en aja metriäkään ilman niitä. Ajoasennolla ja tyylillä on merkitystä (rento, ei puristava....). Mieheni pyörässä on säädettävä stemmi ja levennetyt kädensijat ja hän tykkää niistä. Lepoiseen ajoon varmaan hyvät, ei ehkä metsätykitykseen.

Bluto on ihan säädettävä johonkin tasoon asti ja riittävä täysin esim hiekkateille ja vaativampaankin maastoon. Se on kevyempi kuin mastodon. Mastodonin paremmista malleista löytyy isompaa joustoa, kestoa ja säätöjä - jos arvosteluja lukee. Kokemusta ei ole.

villariveijari
30.08.2018, 10.08
Tässä tullut hyviä näkökulmia. Sen takia foorumit toimiikin. Kiitos vain.

Tuo ajoasento on ensimmäinen mihin tartun. Mulla on selvästi vaistomainen tarve ajaa mahdollisimman pystyssä ja nautin mm. pappamallin pyöristä juuri siksi. Siitä juontuu jälleen lisäkysymykseksi; että onko pienemmän runkokoon maastopyörässä (Tunturi emax) pystympi ajoasento versus isomman runkokoon - vai juuri päinvastoin? Olen 185, inseam 85-90. Entä onko ajoasento hyvin säädettävissä satulan paikkaa, tangon kannatinta ja itse tankoa vaihtamalla? Eikö ylipäätään maastopyörissä ole melko pysty ajoasento (en ole kunnollista koskaan omistanut)?

Tie jota tulen pyörällä eniten ajamaan on junaradan huoltotie, jossa ei ole nimismiehen kiharaa, mutta pahimmillan tien routavaurioo oli korjattu samalla karkealla tummalla kivimurskalla mitä junaradan vierillä on. Onneksi tämä osuus on vain 20m pitkä ja siihen alkaa muodostumaan tasaisempi kohta. Muutoin pelkkää laakerisoraa/mukavaa tasasta hiekkatietä, jota voin vanhalla tuntsalla tykittää kiireessä töihin vaikka täysiä. Lähinnä ongelma on se kun tuossa nykysessä pyörässä jokainen pienikin kivenmuru tuntuu epämiellyttävästi. Joten tärkeänä tietona tuli se ettei keula välttämättä estä tärinää vaan on enemmän töyssyjä varten. Mutta, koska ainoa läskipyörä kokeiluni tapahtui samaisella junaradan huoltotiellä, niin jos mitään innonpuuskilta ja hämmennykseltä muistan, ei tuntuma täysjäykässä ollut häiritsevä kyseistä tietä ajaessa, eli renkaat lie suurin tekijä tasaisemman tuntuman luomisessa kun vertailukohtana on kova katurengas. (Jos timeless pyörän omistava pyöräilijä luet foorumia, niin moro vaan sieltä junaradan varrelta pirkkalan ja multisillan välistä)

Hyvä pointti oli myös tuo että renkaat täristää asvaltilla. Ja hyvä kuulla, että hiilikuitutanko mahdollisesti vaimentais. Entä onko läskeihin myytävänä sellasia puolienduro renkaita? Tällasta vastaavia.
https://goo.gl/images/kMMP6Q

Kunnon pyöräilyhanskat puuttuu ja niiden hankinta on unohtunut. Onko suosituksia?

Olisi edelleen mielenkiintoista saada specsiä Bluton painosta versus emaxin jäykkään. Lähdempä metsästämään tietoa interwebsistä samantein.
Muokkaus: Mikäli osuin oikeeseen, niin emaxissa olevan Bluton paino on 1796g ja mitä katselin ylipäätään jäykkien painoja niin ne oli noin 700g tai vähäm päälle. Jos eroa syntyy noin 1kilo, niin onhan se eroa, mutta mitä mieltä olette - rasittaako ranteita ja yläkroppaa maastoon siirryttäessä enemmän painava joustokeula vai kevyempi jäykkä. (tiedän, vaikea kysymys)

Nämä aiheet laajenee tässä jo melkoisesti, mutta ehkä en ole ainoa joka näitä pohtii tän topicin alla.

Metsämuija
30.08.2018, 10.32
No joo, radanvarsi kohti lempäälää on kyllä suhteellisen tasaista kamaa. Kivikovilla renkailla toki ikävää jos on iso raekoko. Löysäksi säädetty jousto toimii tollaisessa hyvin. Tokihan se ei käy jos sit painuu radalta Toivion kivihelvettiin tykittämään täysillä, koska keula on hetkessä pohjassa.

Niitä pyöriä kannattaa ajaa etukäteen, sillä geometrioissa on eroja. Penkin säätö on hienosäätöä - sillä ei tehdä isoja asioita. Stemmin vaihto voi tehdä muutosta ohjaamoon (lyhennys nostaa ajoasentoa) mutta samalla sillä on vaikutus esim keulimiseen. Nimimerkillä Mustavuori olisi muuten jees ajaa ylös, mutta keulii. Sitten on vielä stemmejä joissa on säädettävä kulma. Ja yksi vaihtoehto on ohjaustangon muoto (suora, riser, ja tsiljoona muutakin vaihtoehtoa).

Xxl, rtec, sportax on paikkoja missä voi hanskoja testata omaan käpälään.

Bluto minusta painaa 1,6kiloa. Tuosta jäykästä keulasta en tiedä.

Jumbo Jimit ei kyllä täristä yhtään tasaisella asvaltilla. Tosin Tampereen seudulla tasaisen asvaltin löytäminen onkin taidetta.... Rengasvalinta läskissä onkin oikeasti kriittistä. JJ on nopea ja kevyt yleisrengas tielle ja metsään. Etenkin jos yhtään asvalttia ajoit niellä, ainoa järkevä vaihtoehto. Mutta mudassa se ei enää pidäkään niin hyvin. Bud/Lou tms voi olla selkeästi parempi. Talvirenkaat sitten erikseen (snowshoe, Dillinger...). JJ ei ole talvirengas vaikka moni sillä kertookin ajavansa ”ihan hyvin”. Eivät ole vaan tainneet kokeilla muuta koskaan ja valaistuneet. Ja talvirenkaissakin on eroja ajatko jäisellä tampatulla alustalla vai pehmeämmässä lumessa. D on jäärengas ja tukkeutuu sitten umpihangessa helpommin (huomaa ylämäessä...). Tää voisi olla sellaista Formulameininkiä, kun säädetään kalustoa kelin mukaan. Mä tyydyn kahteen eri satsiin, mutta mutarengas olisi syksyille hyvä.

Metsämuija
30.08.2018, 10.35
Painava sähköfillari rasittaa yläkroppaa enemmän kuin kevyt luomu. Helpossa maastossa se ei tunnu, mutta mitä teknisempää Pirkkalan kivikkoa ajan, kyllä se mehut vie jos taukoa metsäajamisesta mulle tulee liikaa. Mulla toki ei ole lihaksia yläkropassa joten huomaan sen nopeasti.

fatbiker92
04.09.2018, 14.57
Voisiko joku Helkama E-Fat omistaja kertoa kokemuksista? Onko toimiva peli?

KTMasa
04.09.2018, 15.16
Tämmönen kiinnostais itteäkin kovasti mutta lompakko ei anna myötä ainakaan vielä... Helkatti melkein myis prätkän pois ja hankkis tälläsen tilalle jos en olis sattuman kautta onnistunu hankkimaan tänä kesänä yhtä suomen harvinaisimmista moottoripyöristä jollaista olen kuolannu vuoskymmenen...

jyrmy
04.09.2018, 20.30
Eroja noissa hanskoissakin, tai siis käsissä. Mulla menee tunto käsistä jos hanskoissa on pehmustetta. Semmoset kireet motocrossiin tarkotetut ajohanskat missä kunnon pito on mulla taas toiminu tosi hyvin.
Niin ja niitä pirkkalan polkuja, kuin myös birgittaa lempäälän puolella kanssa pompottelen, jatkossa jäykällä keulalla ja pienillä paineilla.

villariveijari
05.09.2018, 12.17
Eroja noissa hanskoissakin, tai siis käsissä. Mulla menee tunto käsistä jos hanskoissa on pehmustetta. Semmoset kireet motocrossiin tarkotetut ajohanskat missä kunnon pito on mulla taas toiminu tosi hyvin.
Niin ja niitä pirkkalan polkuja, kuin myös birgittaa lempäälän puolella kanssa pompottelen, jatkossa jäykällä keulalla ja pienillä paineilla.

Täytyykin kokeilla eri vaihtoehtoja ja löytää mieleset. Rannevaivojenikin syyksi taitaa paljastua heikkous eikä tärinä. Sitä on vaa nii vimmatusti roikkunu kiinni tossa naulapussyssä, että on ollut tottuminen.

Sanot et ajat jatkossa jäykällä, nii onko kyseessä pyörän vaihdon seuraus vai tietonen valinta?

Birgitalla ainakin sellasta juurakkoa välillä, että luulisi keulasta olevan apuakin?

jyrmy
05.09.2018, 12.58
Täytyykin kokeilla eri vaihtoehtoja ja löytää mieleset. Rannevaivojenikin syyksi taitaa paljastua heikkous eikä tärinä. Sitä on vaa nii vimmatusti roikkunu kiinni tossa naulapussyssä, että on ollut tottuminen.

Sanot et ajat jatkossa jäykällä, nii onko kyseessä pyörän vaihdon seuraus vai tietonen valinta?

Birgitalla ainakin sellasta juurakkoa välillä, että luulisi keulasta olevan apuakin?

Mulla siis oli jäykkä läski ennen, nyt kesä meni jäykkäperäsellä 29":llä missä ei nyt niin häävi keula ollu. Läski oli niin paljon hauskempi, et myin 29:n ja tilasin uuden läskin. Ainakin juurakoissa multa löytyy läski kumiin enemmän luottoo kun kapeeseen renkaaseen keulasta huolimatta. Myös semmosen pienen tärinän tollanen matalapaineinen läskikumi "syö" nopeella polulla aika hyvin jos vrt 29 nakkikumi

Talvi yhtenä syynä tohon läskiin paluuseen. Viime talvena en nastoja kaivannu.

Joku 27,5" jollain isoilla plussakumeilla täysjousitettuna olis varmaa optimi mulle - ei vaa mee mun budjettiin. Tää taas on periaate päätös

Landman
08.09.2018, 07.18
Kotariin vaihdettiin uusi moottori takuuseen keskiön narinan takia. Tammiston Baiksissa otettiin data pyörästä ja oireiden kuvaus Boschille,jonka jälkeen moottori tehtaalle ja sieltä uusi tilalle. Takuu kuulemma jatkuu vielä normaalin takuuajankin jälkeen,jos vastaava vika vielä uusiutuu. Uuden moottorin ohjelmoinnin myötä avustus jatkuu vielä 27km.h saakka. Noin kaksi viikkoa hommassa meni.

Roiala
08.09.2018, 07.33
Mulla ainakin samalla niin että mittari näyttää 2 liikaa ja avustus uudemmassa versiossa ikäänkuin hiipuu välillä 25-27 (eli 23-25 oikeasti gps katsottuna) pehmeästi ja huomaamattomammin kuin pari vuotta vanhassa.

Landman
08.09.2018, 09.49
Näissähän on mahdollisuus säätää renkaan vierintäkehän pituus tiettyjen rajojen sisällä,eikös sillä saa mittarin näyttämään oikein?

Nixuu
08.09.2018, 15.21
Itsellä voi syöttää koon vapaasti milleinä, joten saa kyllä tarkaksi. Mittasin pituuden niin, että myös kumit tulee otettua huomioon.

Kari Hoo
08.09.2018, 19.54
Osallistuin E/FAT:lla (Vartiokylän Pyörän tuote) Paloski MTB 2018 tapahtumaan. Pyörän kanssa ei ollut ongelmia. Paitsi löysälle jäänyt satulan ruuvi, jonka takia satulan kiinnitys petti toisen kierroksen alussa ja toinen kierros piti polkea seisaaltaan. Olen silti suoritukseeni (ajoaikaan) tyytyväinen. Ajon jälkeen akussa oli virtaa jäljellä vielä ainakin 4/5-osaa. Ei mitään moottorin ylikuumenemista. Tuli poljettua riittävästi.

VSP:n eläkeläiset,
viime vuosisadan eka puoliskolla syntynyt

Roiala
08.09.2018, 20.21
Näissähän on mahdollisuus säätää renkaan vierintäkehän pituus tiettyjen rajojen sisällä,eikös sillä saa mittarin näyttämään oikein?

Mulla uudemmassa se purion vai mikä se kaikkein yksinkertaisin näyttö oli.

zipo
11.09.2018, 10.54
Noniin nyt se Kuution takanapa porsi,12x177 mm Sunringle navan sisällä oleva akseli poikki vapari puolelta.
Mä luulin että napa että olisi hajonnut paljon aikaisemmin :).Mittariin kertynyt 3695km.Vapari alkoi rallaattaa erilaisella äänellä lenkin paluumatkalla.
Viimeisellä kilsalla fillari alkoi narista joka polkaisulla.Himassa irroitin takakiekon kikka 6:lla koska thrubolt akseli oli jumiutunut todella kireälle katkenneen navan sisäakselin vuoksi.Vapari ja pakka putosikin samantien kiekosta akselin jämän ja päätykorkin kera.Laakerit herkät eikä vaparin kynnetkään näyttäneet loppunajetuilta.2 rivinen hammaskehä navan sisällä ei sekään risalta näytä,mikälie aiheuttanut akselin katkeamisen?

Smooth
11.09.2018, 11.35
Taitaa fatin leveä rengas ja hitaassa vauhdissa tiukkaan käännettäessä tulla niin paljon vääntöä, että vaparin sisempi laakeri alkaa syömään akselia. Vaihdoin juuri ktm macina freez takanavan ja vaparin laakerit ja huomasin akselissa myös aikamoista kulumaa. Uutta akselia saa saksasta johonkin 26€.
Edit. Ja itsellä reilu 2000km ajettu

zipo
11.09.2018, 13.55
Meikän fillarissa laakerit oli kuin uudet kun tossa aamukaffen jälkeen purin takanavan ja poistin konelaakereiden pölysuojat,ei ollut tarvetta edes lisätä vassua.
Mä kävin kyselemässä SunRingle varaosia pyöräliike Lundberg Kerava.Kaikki tarvittavat varaosat löytyi suoraan hyllystä jopa hammaskehä.
Diy hommana ei ollut kovinkaan kummoinen operaatio alumiini akselin vaihto teräksiseen.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16338869/p5pb16338869.jpg

zipo
11.09.2018, 13.58
Kotarissahan taitaa olla sama takanapa?Jep jep nyt on taas fläsä ajossa ja varakorvakekin ostettu pahanpäivän varalle.On tää hyvä kun ei aina tartte tilata ja venata osia ulkomailta.Thnx paikallisen jäbille.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16338870/p5pb16338870.jpg

zipo
11.09.2018, 14.24
Oli muuten tullut uusia heiskasen jarrujakin myyntiin.Uskaltaiskohan? vaikka ei Shimpan Zee eikä Maguran M5 juuri moitittavaa ole ollut.
Uutukaiset vaan näytti livenä nähtynä ebike specific hoocee jämyiltä pysäyttimiltä.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16338960/p5pb16338960.jpg

mtok77
11.09.2018, 17.10
Oli muuten tullut uusia heiskasen jarrujakin myyntiin.Uskaltaiskohan? vaikka ei Shimpan Zee eikä Maguran M5 juuri moitittavaa ole ollut.
Uutukaiset vaan näytti livenä nähtynä ebike specific hoocee jämyiltä pysäyttimiltä.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16338960/p5pb16338960.jpgMinä jo uskalsin. Koeajoraportit maailmalta todella positiivisia, esim. Pinkbike

Vielä kun kerkeis asentamaan..

Ilmaussettejä ei ollut vielä Lundbergille tullut. joten en takajarrua pysty vielä asentamaan, kun Meridassa on sisäisesti viedyt letkut..

zipo
11.09.2018, 17.20
Tämäpä sattui hyvin ,itse en arvannut pistää vielä pelimerkkejä likoon kun ei tiedä mitä ja milloin seuraavaksi hajoo.
Pistä kokemuksia tähän topiikiin kunhan saat ajoja alle vs edelliset jarrut =mallit merkit jne.Merida?E-täpäri?
Noissa voisi toimia Avidin ilmaussetti ainakin jarrusatulan puolella äkkiseltään vilkaistuna.

Landman
11.09.2018, 17.49
Minulla hajosi Kotarin takanapa samalla tavoin,kuin Zipolla. Huomasin lauantaina rengasrikon yhteydessä,että takapakka putosi maahan kiekkoa poistessani. Tarkoitus hoitaa korjaus takuuna,jospa sais samalla teräksisen akselin tilalle? Ajokilometreja n.6200 takana.

Valtteri10
18.09.2018, 12.53
Jyrmy, tuliko sinulle sama tiedote että GZR Blackin toimtus siirtyy tammikuulle? Itse olen odottanut ensin GZR Rawia ja nyt Blackia. Talvi tulossa ja täpäri-kausi päättynee jossain kohtaa, niin tammikuulle ei tahdo jaksaa enää odottaa. Verkkokauppa tarjoaa tilalle Advantage-e mallia, nyt arvon että se vai Tunturi? Eroa ei taida olla muutakuin Shimano vs Sram.

harald
18.09.2018, 13.27
Minullekin tuli viestiä että menee tammikuulle. Vähintään, katsotaan tuleeko niitä nyt sitten ollenkaan. Aika hazardia on verkkokaupan pyörätoimitukset.

jyrmy
18.09.2018, 13.51
Jyrmy, tuliko sinulle sama tiedote että GZR Blackin toimtus siirtyy tammikuulle? Itse olen odottanut ensin GZR Rawia ja nyt Blackia. Talvi tulossa ja täpäri-kausi päättynee jossain kohtaa, niin tammikuulle ei tahdo jaksaa enää odottaa. Verkkokauppa tarjoaa tilalle Advantage-e mallia, nyt arvon että se vai Tunturi? Eroa ei taida olla muutakuin Shimano vs Sram.

Tulihan se tännekkin, näillä näkymin jään kai sitte odotteleen. Toi Advantage ei oikeen kiinnosta, pienempi akku ja enemmän hintaa - tolla rahalla kääntyisin sitten jo eri valmistajien ja kauppiaiden pariin. Shimanoo en myöskään arvosta niin et siittä maksaisin lisähintaa

GZR:n tilasin jo melkein ton isomman akun takia, en viitti kantaa toista repussa enään. Toi olis juur passeli 90% käytöstä..

.. ajo tauko tosin kasvaa sitten jo 5kk nurkille, kun vanha on myyty aikaa sitten. Joten saa nyt nähdä mitä tässä tekee.

'EDIT: kohtuullisen vittuuntunut tällä hetkellä,mut kai se tästä helpottaa :)

Valtteri10
18.09.2018, 15.07
Olen odottanut tuota Blackia ja edellistä Raw mallia kuin kuuta nousevaa ja aina toimitus siirtyy tai peruuntuu kokonaan. Jos nostaa budjetin 3000€ luokkaan, niin mitä muita vaihtoehtoja kuin Tunturi ja Advantag-e on? Eikös tuo Shimanon E8000 ole kuitenkin menestynyt hyvin testeissä? Akun kestävyydestä en tiedä ja lisäakku näyttäisi Shimanoon olevan aika kallis. Blackin iso akku oli itselläkin yksi tärkeä ominaisuus kun päätin pyörän tilata. Mutta nyt ei jaksaisi enää odotella, kun pahoin pelkään että tammikuussa tulee taas uusi ilmoitus...

jyrmy
19.09.2018, 03.48
Olen odottanut tuota Blackia ja edellistä Raw mallia kuin kuuta nousevaa ja aina toimitus siirtyy tai peruuntuu kokonaan. Jos nostaa budjetin 3000€ luokkaan, niin mitä muita vaihtoehtoja kuin Tunturi ja Advantag-e on? Eikös tuo Shimanon E8000 ole kuitenkin menestynyt hyvin testeissä? Akun kestävyydestä en tiedä ja lisäakku näyttäisi Shimanoon olevan aika kallis. Blackin iso akku oli itselläkin yksi tärkeä ominaisuus kun päätin pyörän tilata. Mutta nyt ei jaksaisi enää odotella, kun pahoin pelkään että tammikuussa tulee taas uusi ilmoitus...

Siinä ne melkein on 3000e luokassa, +4000e sitte cube nutrail ja ktm freeze. Parempaa osaa, mut rengaskin jo kapenee..

Mietin kans tunturi blutolla 3300e, jäykkää ei kannata ku verkkokauppa tarjoo alee siittä advntagesta joka on melkei sama pyörä ku tunturi mut 2700e

Mulla olis se uusi boschin 500wh akku viä tallissa, joten taas noin kalliimmat cube ja ktm hyötyis siittä...

Ei o helppoo

Akun myynti ja tunturi+bluto alle vois olla...

Valtteri10
19.09.2018, 09.24
Ite haluan pyörän olevan 4.8 renkailla ja budjetti rajoittaa joten kai se noista on valittava. Itse pähkäilin että jos ottais Andvantagen nyt alehinnalla, niin se on 600€ tunturi+blutoa halvempi. Siinä olis hyvä alkupotti Manitou Mastodonia varten. Jos joustokeula tulee pakolliseksi niin Mastodonia on testeissä pidetty Blutoa parempana. Mutta aluksi ajattelin pärjätä talven jäykällä, vaikka Mastodon vissiin kestää pakkastakin?

hphuhtin
19.09.2018, 09.30
Olikohan Silverbackin sähköläski myös sama jonkun toisen ”merkin” kanssa? Bafang tosin, 4.7” renkaat tehtaalta. Jos nyt leveätä haluaa niin ehkä vaihtoehto. Jotenkin itse en tuosta innostu, ehkä jos saisi kokeilla jossain. Toisaalta ei ole sähköläskikuumettakaan :)

https://silverbacklab.com/product/s-electro-fat/

jyrmy
19.09.2018, 11.00
Bike discountilla olis toi cube nutrail 3700e. Siinä olis mastodonin keula, ja hissitolppaa vakiona. Muutenki hyvän näkönen peli. On se siltikin melkei tupla hintanen gzr:n vrt.
Ja kun siittä bafangista itelle jäi parempi maku ku boschista.

hphuhtin
19.09.2018, 11.50
Toi Cube on kyllä mun silmään todella hieno :)

Valtteri10
19.09.2018, 12.05
Samaa mieltä. On kyllä hyvän näköinen pyörä. Mutta renkaat on "vain" 4.0. Kuinkahan leveät siihen sais mahtuun?

hphuhtin
19.09.2018, 15.46
Samaa mieltä. On kyllä hyvän näköinen pyörä. Mutta renkaat on "vain" 4.0. Kuinkahan leveät siihen sais mahtuun?

Eteen menee mitä vaan, mutta takana epäilen, että ketju hinkkaa pienimmällä vaihteella jos yhtään leventää ainakin sitten kun rengas leviää vähän iän myötä. Ellei sitten laita jotain ketjua sivuun painavaa siirrintä.

jyrmy
01.10.2018, 15.25
Gzr viivästyessä laitoin tunturin tilaukseen, ainoa asia mikä vähän mietityttää on toi 500wh akku, kun odotin jo sitä isompaa. Ebayssä lähentelee 500 euroa noi shimanon akut..

Valtteri10
01.10.2018, 15.49
Päädyin samaan jäykällä keulalla. Eilen sain pyörän ja 43km testilenkin ehdin heittää. Eka kokemus sähköavustuksesta / läskipyörästä. Hauskaa oli ja ihmeekseni maksimisyke ja keskiarvosyke lähellä täpärilenkin arvoja. Keskinopeus nousi ja mäen nousukyky hymyilytti. Tunkata ei tarvinnut tällä kertaa. Cykelkraf.fi mainostaa muuten akkua 470€.

jyrmy
01.10.2018, 16.06
Päädyin samaan jäykällä keulalla. Eilen sain pyörän ja 43km testilenkin ehdin heittää. Eka kokemus sähköavustuksesta / läskipyörästä. Hauskaa oli ja ihmeekseni maksimisyke ja keskiarvosyke lähellä täpärilenkin arvoja. Keskinopeus nousi ja mäen nousukyky hymyilytti. Tunkata ei tarvinnut tällä kertaa. Cykelkraf.fi mainostaa muuten akkua 470€.

Otin blutolla, ku verkkoakauppa.com myi sitä 3050€ , jäykästäkin oli se ~10% pudotettu
Itellä tosiaan kokemusta gzr raw - bafang, ja boschin performance cx 29":stä. Shimano tulee ny vähä niinku sika säkissä :) Mut niin noi edellisetki on ollu..

Aattelin joo et talven pärjäis yhdellä akulla, jos sit on tarve niin lisää virtaa saa kaupasta. . 440€ oli jossain ku googlasin, onhan noi esim boschiin vrt jo siedettävämpiä hintoja.

lauri_lr
01.10.2018, 20.36
Tunturi jäykällä keulalla tulossa tännekin. E/FATia olin ostamassa, mutta pitkän pohdinnan jälkeen päädyin kuitenkin eMaxiin.
Kertaakaan en ole Shimanon moottoria kokeillut, joten mielenkiinnolla odottelen, että pääsee ajamaan.

Bikeshopista tilatessa jäi hintaa vajaat 2600 €. Blutolla olisin ottanut, mutta oli jo ne myyty pois. Täytyy ehkä talven jälkeen katsella sitten, että onko keulan päivitykselle tarvetta.

jyrmy
02.10.2018, 15.26
Nyt on ensimetrit ajettu, vielä en sano mitn. . Blutossa vielä liian vähä painetta, polkimet tarttee kaupasta hakee mukana tulleet ei oikeen oo mun makuun. Runko vaikuttaa korkealta, 177cm, ja yhtää isompi ei saisi olla.

Asentelin valot, pullotelinettä ja hissitolpan. Nopeusanturin magneetti vaati prikkaa alle et virheet loppu, hiukan liian kaukana pinnamagneetista siis..

Jarrut menee jollekin päivityslistalle myöskin..

c1208
02.10.2018, 17.07
Nyt on ensimetrit ajettu, vielä en sano mitn. . Blutossa vielä liian vähä painetta, polkimet tarttee kaupasta hakee mukana tulleet ei oikeen oo mun makuun. Runko vaikuttaa korkealta, 177cm, ja yhtää isompi ei saisi olla.

Asentelin valot, pullotelinettä ja hissitolpan. Nopeusanturin magneetti vaati prikkaa alle et virheet loppu, hiukan liian kaukana pinnamagneetista siis..

Jarrut menee jollekin päivityslistalle myöskin..

Onko sulla mikä runkokoko? Itse miettiny että 19 ois varmaan itselle passeli kun 183/85cm sisäjalan pituus. Joutunee Helkama kanssa laittelee aika ummikkona jos siihen päätyy.

ealex
02.10.2018, 17.22
Kuinka pitkä on Tunturin chainstay mitta? Eli etäisyys keskiön keskeltä taka-akselin keskelle?

ealex
02.10.2018, 18.33
Kävin itse lähikaupassa ihmettelemässä - 495mm. 48 koko oli muutenkin liian lyhyt ja liian korkea. Teoriassa, jos 43 koko olisi yhtä pitkä, niin ehkä, mutta muuten ei pysty. :rolleyes:

Eli ainoat muut vaihtoehdot talvikelpoisilla (4,8") renkailla olisi e-Panzer ja Maxx...

Fat Boy
02.10.2018, 19.37
No, panzer ei ainakaan oo lyhyt.. [emoji3]

jyrmy
03.10.2018, 15.42
Vähä kaipais tehokkaampia jarruja, mut kahdella sormella saa kyllä pysähtyyn. Tänää eka lenkki, 15km kohdalla lähti pala takarattaasta, nyt pyörä korjaamolla odottamassa osia :(
Ei osunu mihkää, enkä usko et väliinkää olisi d mitään menny.. No lienee takuu asia, mut harmittaa ku vapaapv pilalla..

ealex
04.10.2018, 11.12
Muistaisin, että joku on maininnut että Bosch CX moottorin avustustasoja pystyisi säätää, mutta en löytänyt väitteelle mitään todistetta. Entäs Brosen säätö, kun se ei ole Spessussa kiinni (Maxx) onnistuuko millaisella työkalulla?

Mulla on tällä hetkellä Shimanossa Trail-moodin maksimi avustus säädetty muistaakseni 65%, kun Bosch CX e-MTB moodissa se olisi 300%: https://www.bosch-ebike.com/en/products/performance-line-cx/ Testilenkkikin vahvisti tämän, Bosch e-MTB moodissa avustaa aivan liikaa jo ennen kuin sille olisi tarvetta…

Katselin Shimanon moottorin viritystä Tunturissa, näyttää todella kiinalaiselta… Kapean q-factorin moottoriin on pultattu rajusti taivutetut kammet ja rajulla offsetilla ratas, eli en usko, että mikään parempi merkki tekee nykyisellä Shimanon moottorilla läskipyörää 4,8” renkailla lähitulevaisuudessa. :rolleyes:

villariveijari
04.10.2018, 11.35
Katselin Shimanon moottorin viritystä Tunturissa, näyttää todella kiinalaiselta… Kapean q-factorin moottoriin on pultattu rajusti taivutetut kammet ja rajulla offsetilla ratas, eli en usko, että mikään parempi merkki tekee nykyisellä Shimanon moottorilla läskipyörää 4,8” renkailla lähitulevaisuudessa. :rolleyes:

Utelen vaan että onko tän kaltasesta ratkasusta varsinaisesti mitään haittaa? Pitäiskö ottaa jotain huomioon kun ajelee moisella virityksellä?

Fat Boy
04.10.2018, 11.42
Boschin säätöjä pääsee muokkaamaan possun myymällä apilla, mutta se ei toimi kaikkien näyttöjen Kanssa. En muista, missä toimii ja missä ei. Ainakin alkujaan näin.

Edit. Vaatii nyonin.
https://appcenter.bosch.com/details/-/app/BoscheBikeConnect

Dille Vallaton
04.10.2018, 11.43
Ei pysty Boschin tasoja säätämään edes huollon softalla. Purion-näytöllä ei pääse edes itse säätämään rengaskokoa. Uudella Kiox-näytöllä pitäisi se edes onnistua. Aika sienibongausta on ajelu, jos eMTB:ssä liikaa tehoa!!! Itse haluaisin että se alkaisi Turbottaa nykyistä selvästi pienemmillä jalkawateilla. Tai siis olisin halunnut, sillä nyt on alla pyörä Brosen moottorilla ja ei siinäkään pysty tehoja tai poljintehon mittausta modaamaan. Se on kyllä pyöräkohtainen asia, sillä Spessun lisäksi olen nähnyt Brose-fillareita joissa voi näytön kautta säätää itse montaakin asiaa.
http://fantic-bikes.com/en/bikes/fat-sport/
Tässä olisi maukas talvipyörä. Kesällä ei ainakaan omassa käytössä läskipyörällä tee täysjoustoon verrattuna mitään.

ealex
04.10.2018, 12.49
Utelen vaan että onko tän kaltasesta ratkasusta varsinaisesti mitään haittaa? Pitäiskö ottaa jotain huomioon kun ajelee moisella virityksellä?
Veikkaisin, että lisääntynyt vipuvoima ei tee hyvää moottorin kestävyydelle. Itse välttäisin pohjakosketuksia kammilla, polkimilla sekä rattaalla. :rolleyes:

ealex
04.10.2018, 12.59
Boschin säätöjä pääsee muokkaamaan possun myymällä apilla, mutta se ei toimi kaikkien näyttöjen Kanssa. En muista, missä toimii ja missä ei. Ainakin alkujaan näin.

Edit. Vaatii nyonin.
https://appcenter.bosch.com/details/-/app/BoscheBikeConnect
Kiitoksia, eli sekään ei oikein ole vaihtoehto…

Aika sienibongausta on ajelu, jos eMTB:ssä liikaa tehoa!!! Itse haluaisin että se alkaisi Turbottaa nykyistä selvästi pienemmillä jalkawateilla.
No mulla ei ole näin heikkoja jalkoja, kevyesti tulee täysavustus tarvittaessa pienemmälläkin avustusprosentilla (65%). :)

Mutta kovasti näyttää, että ensitalvenakin pitää polut avata luomuläskillä, että pääsee ajamaan "sienibongausta" sähköavusteisella plussalla. :rolleyes:

c1208
04.10.2018, 13.12
Onko nyt niin että Tunturi on ihan susi:

-liian pitkä ja muutenkin liian iso
-moottori sovitettu perseelleen -> tulee porsimaan nopeasti

ealex
04.10.2018, 13.17
Onko nyt niin että Tunturi on ihan susi:

-liian pitkä ja muutenkin liian iso
-moottori sovitettu perseelleen -> tulee porsimaan nopeasti
Tuo oli vain minun henkilökohtainen mielipide, jokaisen pitäisi muodostaa ihan oman… :rolleyes:

Pexi
04.10.2018, 13.27
No mulla ei ole niin heikkoja jalkoja, kevyesti tulee täysavustus tarvittaessa pienemmälläkin avustusprosentilla (65%). :)

Oho, ealex onkin laittanut melko ammattitason jalat itsellensä!

Täysavustus on vähintään 500W, joten 65%:lla joutuu 770W tehoja omilla jaloilla sätkimään. Harvahan tuohon KEVYESTI pystyy. Edes yhden akullisen keston aikaa.

Mutta muuten samaa mieltä avustustarpeesta: mitä heikompi on itse, sitä enemmän kaipaa avustusta. Huomannut tuon todella hyvin nyt, kun kuntoutuessani olen aloitellut taas tätä säälittävää polkemistani sähköfillarilla. Boostia tulee nyt käytettyä sellaisissa paikoissa, joissa ennen Trailikin riitti täysavustukseen. Mutta ei mulla kyllä koskaan mitään 700 watin jalkoja ole ollut. Tai edes puolikasta. Eikä tule.

ealex
04.10.2018, 13.43
Oho, ealex onkin laittanut melko ammattitason jalat itsellensä!

Täysavustus on vähintään 500W, joten 65%:lla joutuu 770W tehoja omilla jaloilla sätkimään. Harvahan tuohon KEVYESTI pystyy. Edes yhden akullisen keston aikaa.

Mutta muuten samaa mieltä avustustarpeesta: mitä heikompi on itse, sitä enemmän kaipaa avustusta. Huomannut tuon todella hyvin nyt, kun kuntoutuessani olen aloitellut taas tätä säälittävää polkemistani sähköfillarilla. Boostia tulee nyt käytettyä sellaisissa paikoissa, joissa ennen Trailikin riitti täysavustukseen. Mutta ei mulla kyllä koskaan mitään 700 watin jalkoja ole ollut. Tai edes puolikasta. Eikä tule.
Ei se mene näin. Max. 250W avustavassa pyörässä ei ole min. 500W avustusta. :rolleyes: Täysavustus on 70Nm, eli jaloilla täytyy tuottaa 108Nm, että saa tuon avustuksen kun avustusprosentti on 65%. Veikkaisin, että ”normaalisti” ja tasaisesti pyörittämällä riittää, että tuo tulee maksimina kierroksen aikana, että moottori avustaa täysillä. Shimanohan avustaa välittömästi lisävoimaa pyöräilijän tuottaman momentin ”päälle”, eikä lisätehoja pyöräilijän keskitehon päälle, kuten esim. Brose…

Shimanolla Trail Low asetus on muistaakseni 70% ja aika heikko tai kevyt kuskin pitää olla, ettei saa sillä täysavustusta aikaan. :rolleyes: Itse painan reilut 80kg + varusteet...

Dille Vallaton
04.10.2018, 14.44
En tiedä onko minulla mennyt joku esimerkiksi Shimanon prosenttihommasta pieleen. Omien kokemusten mukaan tehon modaaminen pienemmäksi vaikuttaa myös peak poweriin, joka on paljon enemmän kuin vaivainen 250 w???

ealex
04.10.2018, 14.57
En tiedä onko minulla mennyt joku esimerkiksi Shimanon prosenttihommasta pieleen. Omien kokemusten mukaan tehon modaaminen pienemmäksi vaikuttaa myös peak poweriin, joka on paljon enemmän kuin vaivainen 250 w???
Tehon modaaminen vaikuttaa tehoon (poweriin), yllätys-yllätys. :rolleyes: Avustusprosentin modaaminen vaikuttaa vain avustusprosenttiin eikä ollenkaan tehoon. Shimanolla ja Spessulla voi moodata molempia.

Pexi
04.10.2018, 15.06
Ei se mene näin. Max. 250W avustavassa pyörässä ei ole min. 500W avustusta. :rolleyes: Täysavustus on 70Nm, eli jaloilla täytyy tuottaa 108Nm, että saa tuon avustuksen kun avustusprosentti on 65%. Veikkaisin, että ”normaalisti” ja tasaisesti pyörittämällä riittää, että tuo tulee maksimina kierroksen aikana, että moottori avustaa täysillä. Shimanohan avustaa välittömästi lisävoimaa pyöräilijän tuottaman momentin ”päälle”, eikä lisätehoja pyöräilijän keskitehon päälle, kuten esim. Brose…

Shimanolla Trail Low asetus on muistaakseni 70% ja aika heikko tai kevyt kuskin pitää olla, ettei saa sillä täysavustusta aikaan. :rolleyes: Itse painan reilut 80kg + varusteet...

Aloitetaan tärkeimmästä, tunnustuksesta. Olen heikko. Nyt kun se on saatu keskusteltua, niin voidaan palata watteihin ja vääntöihin.

Mitä tarkoitat, mikä ei mene miten? Shimanon e8000 tuuppaa yli 450W avustavaa tehoa 70-100 rpm kadenssialueella. Koneen nimellinen, luokiteltu maxteho on 250W, mutta alle puolen tunnin tehoissa puhutaan kaikilla valmistajilla 500W tason tehoista.

Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan kierrosluvun mukaan riippuvia asioita. Esimerkkisi 108 Nm on 60 rpm:llä = 678W ja 80 rpm:llä = 904W. Isoja lukuja.

ealex
04.10.2018, 15.44
Aloitetaan tärkeimmästä, tunnustuksesta. Olen heikko. Nyt kun se on saatu keskusteltua, niin voidaan palata watteihin ja vääntöihin.

Mitä tarkoitat, mikä ei mene miten? Shimanon e8000 tuuppaa yli 450W avustavaa tehoa 70-100 rpm kadenssialueella. Koneen nimellinen, luokiteltu maxteho on 250W, mutta alle puolen tunnin tehoissa puhutaan kaikilla valmistajilla 500W tason tehoista.

Vääntö ja teho ovat suoraan toisistaan kierrosluvun mukaan riippuvia asioita. Esimerkkisi 108 Nm on 60 rpm:llä = 678W ja 80 rpm:llä = 904W. Isoja lukuja.
Miten tämä liittyy mihinkään? Väitätkö, että et saa täystehoja aikaiseksi Shimanon Trail Low asetuksella, mikä tarkoittaa 70% avustusprosenttia? :rolleyes: Väitän, että saat. Ja vaikka spekulaatio absoluuttisista arvoista ei liity mihinkään, väittäisin että Shimano avustaa max. 250W, mikä tarkoittaa että 70Nm vääntöä on tarjolla max. 34 RPM kadenssilla ja sen jälkeen vääntö tippuu… Luonnollisesti myös polkijan riittää tuottaa pienempää vääntöä yli 34 RPM kadenssilla, että saa maksimiavustuksen aikaan.

Dille Vallaton
04.10.2018, 17.45
Witut eiku watit! Ne on tehoa ja vääntö on ihan eri asia. Omin korvin kuultu Boschin hemmolta ja oikein ulkomailla, että CX antaa peak poweria lähes 700 wattia. Brosen kohdalla puhutaan jopa yli 800 watista.

ealex
04.10.2018, 17.56
Witut eiku watit! Ne on tehoa ja vääntö on ihan eri asia. Omin korvin kuultu Boschin hemmolta ja oikein ulkomailla, että CX antaa peak poweria lähes 700 wattia. Brosen kohdalla puhutaan jopa yli 800 watista.
Sähkönkulutus (mitä perinteisesti tulkitaan sähkömoottorin tehoksi) voi olla sitä luokka, mutta avustusteho on max 250W tai ovat laittomia vehkeitä kaikki. :)

Kooo
04.10.2018, 19.42
Pyörän hankinta on kyllä vaikeaa. Toisaalta joka toinen päivä tuntuu, että eFat olisi juuri sopiva, esimerkiksi Maxx Huraxdax EL. Sitten taas seuraavana päivänä sitä miettii, että olisiko Plussa kuitenkin se oikea valinta. Sitten menevät vielä julkaisemaan hienoja uutuuksia (Levo), joissa ei ole edes plussarenkaita...

Suoraan sanottuna tuntuu, että ihan sama mihin suuntaan katsookaan, pyllistää toiseen.

Muutama asia on sentään tässä muutaman kuukauden (vuoden) aikana pysynyt samana. Eli pyörä olisi täysjousitettu ja sähköavusteinen. Ja ajelu olisi todennäköistä hidasta polkuen koluamista, eikä niinkään vauhdikasta uralla raivoamista.

Valintoja argh.

-Kooo

harald
04.10.2018, 19.49
Sähkönkulutus (mitä perinteisesti tulkitaan sähkömoottorin tehoksi) voi olla sitä luokka, mutta avustusteho on max 250W tai ovat laittomia vehkeitä kaikki. :)
Jatkuva teho saa olla 250W. Hetkellisesti enemmän. Ei ole tarkkaan määritelty että kuinka pitkä "hetki" on. Näin olen ymmärtänyt.

Youtubessa on video missä mitataan Yamaha PW:n *otto*teho, oli luokkaa 700W. Häviöitä ei taida olla kaksinumeroisesti, niin käytännössä 600W hetkellisesti moottorista arvaisin mututuntumalla.

jyrmy
04.10.2018, 20.00
Jatkuva teho saa olla 250W. Hetkellisesti enemmän. Ei ole tarkkaan määritelty että kuinka pitkä "hetki" on. Näin olen ymmärtänyt.

Youtubessa on video missä mitataan Yamaha PW:n *otto*teho, oli luokkaa 700W. Häviöitä ei taida olla kaksinumeroisesti, niin käytännössä 600W hetkellisesti moottorista arvaisin mututuntumalla.

https://electricbikereview.com/forum/threads/ebike-motor-power-curve-comparison-chart-bosch-yamaha-shimano-brose.14085/

harald
04.10.2018, 20.51
Boschin tekemä käppyrä? :)

Oliko nuo otto- vai ottotehoja? Bafangien tehot on sitten aina ottotehoja, eli paljonko akusta imetään kun taas näitten boschyamahabroset on 250W maks antotehoja ymmärtääkseni. Same same but different

jyrmy
04.10.2018, 21.06
Boschin tekemä käppyrä? :)

Oliko nuo otto- vai ottotehoja? Bafangien tehot on sitten aina ottotehoja, eli paljonko akusta imetään kun taas näitten boschyamahabroset on 250W maks antotehoja ymmärtääkseni. Same same but different

En tiätä kenen käppyrä, mut omalla pers dynolla järjestys ja käppyröitten luonne. bosch, shimano ja yamaha vois hyvinki pitää kutinsa. Brosesta mulla ei kokemusta. Shimanostaki hyvin vähän toistaseksi, kattoo ny kun saa tunturiin kilsoja vähä lisää. Bafangin max drivea pidin boschia tehokkaampana, aika helpostikkin.

wattijalka
05.10.2018, 07.33
Oman Brosen 1.2 moottorin käppyrä. 1.3 on siis tehokkaampi. 1.3 löytyy esim Turbo Levo FSR:stä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181005/e3f2059be89508e33f1015743a630546.png

Valtteri10
05.10.2018, 09.01
Päivitin Shimano E8000 firmwaren versioon 4.5.1. Tässä versiossa trail-moden avustuksen kytkeytyminen 25km/h rajoilla toimii jouhevammin ja pienellä testilenkillä en huomannut avustuksen kytkeytymisessä / pois kytkeytymisessä "nytkähdystä". Toisaalta luin että Eco-moodissa sähkönkulutus olisi pienempi tässä versiossa, mutta tästä ei ole omakohtaista kokemusta.

Dille Vallaton
05.10.2018, 10.30
Jos on moottorivehkeiden kanssa puuhannut, niin perstuntumalla huomaa että 250 wattisista irtoaa paljon enemmän hetkellistä tehoa. EU-laillinen tehohan on joku tällaisella sähköuunolle käsittämätön standardin mukainen laboratoriossa mitattu "keskiarvo". tms. Eikö sen voi jo virran kulutuksestakin päätellä, että tehoa tulee hetkellisesti (aika pitkiä taitaa olla hetket) paljon enemmän. Oma ennätys on Boschin CX-moottorilla 500 Wh akku tyhjäksi reilussa puolessatoista tunnissa. Brosen moottorilla 630 Wh akun olen kuivannut monta kertaa alle kahdessa tunnissa.

Pexi
05.10.2018, 10.51
Miten tämä liittyy mihinkään?

Kansanvalistustyötähän tämä on. Sitä joutuu tekemään silloin ja siinä paikassa kun on tarve, sillä pahimmat virheelliset luulot ja väitteet on oiottava nopeasti ennen kuin ne ehtivät saada isompaa vahinkoa aikaiseksi kansan syvissä riveissä. :D

Väitätkö, että et saa täystehoja aikaiseksi Shimanon Trail Low asetuksella, mikä tarkoittaa 70% avustusprosenttia?

En tietenkään. En minä sellaista väitä enkä ole väittänyt, kun en koskaan ole moista asetusta edes kokeillut.

väittäisin että Shimano avustaa max. 250W, mikä tarkoittaa että 70Nm vääntöä on tarjolla max. 34 RPM kadenssilla ja sen jälkeen vääntö tippuu… Luonnollisesti myös polkijan riittää tuottaa pienempää vääntöä yli 34 RPM kadenssilla, että saa maksimiavustuksen aikaan.

Tämä luulosi 250W maksimiavustuksesta on virheellinen. Jos perustat ajattelusi tällaiseen jo lähtökohdaltaan valheelliseen faktaan, niin lopputuloksena syntyvät päätelmät ovat tietysti myös vääriä, elleivät jopa hoopoja. Vehkeet eivät ole laittomia, vaikka niiden maksimitehot ovatkin kokolailla tuplasti tuon lain salliman jatkuvan 250W tehon. Nykyisten sähköfillareiden hyötysuhteet ovat muuten aika korkeita:

https://photos.smugmug.com/photos/i-tGLzj6v/0/11a27d0e/S/i-tGLzj6v-S.jpg

c1208
05.10.2018, 10.57
Harjattomien sähkömoottorien hyötysuhde on luokkaa 85 - 90% joten kyllä sieltä hetkellisesti taitaa aika rajusti tulla..

Dille Vallaton
05.10.2018, 11.28
Eikö porukka lue enää lehtiä. Noista moottoreiden peak powereista on ollut tarinaa vissiin jokaisessa Fillari-lehden tsähtötsygäjutussakin. Kaivoin esiin numeron missä oli Eurobikesta laaja kattaus sähköpyöriä ja moottoreita ja siinäkin mainitaan monen kohdalla valmistajien ilmoittama peak poweri, joka on ihan muuta kuin 250 wee!

ealex
05.10.2018, 13.17
Kansanvalistustyötähän tämä on.

Tämä luulosi 250W maksimiavustuksesta on virheellinen. Jos perustat ajattelusi tällaiseen jo lähtökohdaltaan valheelliseen faktaan, niin lopputuloksena syntyvät päätelmät ovat tietysti myös vääriä, elleivät jopa hoopoja. Vehkeet eivät ole laittomia, vaikka niiden maksimitehot ovatkin kokolailla tuplasti tuon lain salliman jatkuvan 250W tehon. Nykyisten sähköfillareiden hyötysuhteet ovat muuten aika korkeita:

https://photos.smugmug.com/photos/i-tGLzj6v/0/11a27d0e/S/i-tGLzj6v-S.jpg
Et ole onnistunut kansanvalistustyössäsi minun kohdalla, sorry. Minun Shimanon moottori ei avustaa millään hetkellä enemmän, kuin se kykenee avustamaan jatkuvasti. Lisäksi minun laskelmat (jostain käsittämättömästä syystä) osuvat yhteen huomattavasti paremmin, kuin sinun. Kuten kuvastasikin näkyy, 40 kadenssilla hyötysuhde on 50% ja liikkeelle lähdössä nollaa. Siitä johtuu yli 700W peak powerit.

Eli saisinko olla hoopo ja uskoa edelleen, että lailliset laadukkaat sähköavusteiset polkupyörät avustavat takarenkaasta mitattuna max 250W, jos kenenkään muun ei tartte tähän uskoa? :rolleyes:

MRe
05.10.2018, 14.07
Eli pyörä olisi täysjousitettu ja sähköavusteinen. Ja ajelu olisi todennäköistä hidasta polkuen koluamista, eikä niinkään vauhdikasta uralla raivoamista.
Suosittelen plussarenkaista moiseen touhuun. Itse olen ainakin tykännyt 27.5/2.8 -renkaisesta vehkeestä juurikin koluamishommissa. Riittävän ketterä (120 milliä joustoa) ja renkaat imee mukavasti juurakkoja ja pitää kalliolla. Lisäksi pehmeässä hiekassakin ajo onnistuu ilman, että koko ajan fillari vispaa johonkin suuntaan.

Jukka Helminen
05.10.2018, 15.01
Tässä yksi eurolaillinen 250 / 700 W moottori.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20092&d=1538740584

Dille Vallaton
05.10.2018, 16.12
https://electricbikereview.com/forum...o-brose.14085/ (https://electricbikereview.com/forum/threads/ebike-motor-power-curve-comparison-chart-bosch-yamaha-shimano-brose.14085/)
Käppyröissähän on vanha Yamaha, ei PW-X? Ja vanha Brose. Omalla hanurilla Brose on tehokkain, Yamaha hulluntehokas etenkin pienillä kampikierroksilla, Bosch jaksaa vetää vaihdelaatikkonsa takia vääntöön suhtetettuna todella hyvin ja pienillä kampikierroksilla, Shimano luomuin ja pitää pyörittää ja käyttää omaaa jalkaa että menee tehokkaasti. Uuden Brosen Mag-version luvataan muuten olevan entistä taas tehokkaampi, vaikka vääntö on sama 90 Newtonia???

villariveijari
05.10.2018, 16.16
^ tehokeskusteluun. Ois varmasn syytä erotella toisistaan se teho mitä mitataan renkaalta ja se mitä moottori tuottaa. Klassinen tilanne kun molemmat ovat oikeassa. yli 250w renkaalta mitattuna ei saa olla, mutta moottori kylläkin voi tuottaa yli tuon 250w. Se vaan on ohjelmoitu siten, että pysyy laillisena. Eli suuremmat tehot tuotetaan pienemmän hyötysuhteen alueella, jolloin renkaalle saadaan mahdollisimman monenlaisessa tilanteessa se 250w. Tätä lie tarkottaa se yksinkertastettu ilmasu hetkellisestä 250w tehonylityksestä.

Vai onko mulla menny tässä joku pointti ihan ohi?

Nixuu
05.10.2018, 16.18
Tuossa oman sähköläskin tietoja eräältä lenkiltä. Ja moottori on siis täysin laillinen (250w nimellisteholtaan) takanapamoottori

https://img.aijaa.com/m/00194/14623022.jpg (https://aijaa.com/pveucZ)

Pexi
05.10.2018, 17.06
^ tehokeskusteluun. Ois varmasn syytä erotella toisistaan se teho mitä mitataan renkaalta ja se mitä moottori tuottaa. Klassinen tilanne kun molemmat ovat oikeassa. yli 250w renkaalta mitattuna ei saa olla, mutta moottori kylläkin voi tuottaa yli tuon 250w. Se vaan on ohjelmoitu siten, että pysyy laillisena. Eli suuremmat tehot tuotetaan pienemmän hyötysuhteen alueella, jolloin renkaalle saadaan mahdollisimman monenlaisessa tilanteessa se 250w. Tätä lie tarkottaa se yksinkertastettu ilmasu hetkellisestä 250w tehonylityksestä.

Vai onko mulla menny tässä joku pointti ihan ohi?

Se sähköavusteisen polkupyörän perusmääritelmä on mennyt ohi: säädökset eivät puhu renkaalta mitattavasta tehosta. Ei ole sellaista sääntöä, että renkaalta mitattuna ei saisi olla yli 250W. Säädöksiä ei kannata keksiä omasta päästään.

pedal cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliaryelectric motor having a maximum continuous rated power of less thanor equal to 250 W, where the output of the motor is cut off when thecyclist stops pedalling and is otherwise progressively reduced and finallycut off before the vehicle speed reaches 25 km/h

polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvaltanimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkökäyttöinen apumoottori, jonka tehonsyöttö pienenee asteittain jalopulta lakkaa ajoneuvon saavuttaessa 25 km/h nopeudentai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa polkemisen

villariveijari
05.10.2018, 18.34
^ Oon luultavasti väärässä. Yritin arvata :D

Uskon silti vakaasti että moottorissa on, ja että moottori myös antaa, enemmän tehoa kun tuon 250w. Nimellisteho terminä viittaa jo tietyissä olosuhteissa mitatusta tehosta ilman, että se poissulkee suurempaa tehon antoa eri tilanteissa.

jyrmy
05.10.2018, 20.33
Päivitin Shimano E8000 firmwaren versioon 4.5.1. Tässä versiossa trail-moden avustuksen kytkeytyminen 25km/h rajoilla toimii jouhevammin ja pienellä testilenkillä en huomannut avustuksen kytkeytymisessä / pois kytkeytymisessä "nytkähdystä". Toisaalta luin että Eco-moodissa sähkönkulutus olisi pienempi tässä versiossa, mutta tästä ei ole omakohtaista kokemusta.

Omani päivitin heti, en ees kokeilu sillä versiolla millä se tuli. Mut joo, mukavammin tulee se 25 raja kun boschissa missä se tuntuu ku ajais suohon aina ku 25 ylittyy. Ainoo vaan et 25 kilonen läski, 0.7bar rengaspaineilla vastustaa kyllä ihan tarpeeksi sen 25 jälkeen 🤣

Valtteri10
06.10.2018, 09.16
Jyrmy, kun saat pyöräsi huollosta ja kokemusta Blutosta, niin laita viestiä miltä se tuntuu? Sulla kun on sit kokemusta sähköläskistä jäykällä keulalla ja Blutolla.

jyrmy
06.10.2018, 16.01
Jyrmy, kun saat pyöräsi huollosta ja kokemusta Blutosta, niin laita viestiä miltä se tuntuu? Sulla kun on sit kokemusta sähköläskistä jäykällä keulalla ja Blutolla.

Joo, laitellaa ku saadaa vähä kilsoja alle. Tolla lyhyellä ~15km(30 jos kotiin ajo tiellä lasketaan) otannalla voi jo sen sanoo et tollaset juuret ym pienet epätasasuudet kyllä häviää sinne pehmeeseen kumiin ( 0.7bar paineilla lähdin ny koittaan, en oo vielä litkuttanu kumeja), ja jousitukseen. Aikasemmin ajo otti enemmän ranteille. Sen huomasin tossa jo pari vko sitten, kun ajoin täpäri läskillä 3pv ylläksellä.

Bluton säädötki on vielä vähä "sinnepäin", sagin sain kohdilleen sinne ~20%, mut silti tuntuu ihan polkua ajaessa iskari käy hyvin lähellä pohjaa. Toisaalta en mää mitää pahoja droppeja tai deehoota ajele, et kai se koko alue kuuluukin käyttää. Kunhan ei iskari pohjaa. Tästä niitä kokemuksia muutaman akullisen päästä.

Tunturi vieritti takuu asian tavallaa sram:lle, ja sram:n varasto kuulemma tanskassa josta osat tulossa tampereelle. Toivotaan nyt että alkuviikosta... takapakka siis uusitaan, en tiedä onko siä muuta rikki, mutta tuskin.

villariveijari
07.10.2018, 07.58
Eilen tuli eMaxissa erikoinen häiriö. Ajelin polkua normaalisti ja kun pääsin mettäautotielle nii muutaman sadan metrin jälkeen pätkäs avustuksen kertalaakista pois n. 1sec ajaks samalla ilmottaen vauhdiksi 99.9km/h. Tätä toistu ~30secc välein, mut todella epäsäännöllisesti, välillä kesti pidempään ettei tullu ja välillä saatto monta kertaa peräkkäin. Kuitenkin enemmän mitä lähempänä oltiin 25km/h. Nopeus anturin putsaus ja säätö ei ratkassu ongelmaa.

Eli nopeusnäyttöön ilmesty n. 1-2sec ajaks 99.9km/h ja avustus tökkäämällä pois. Kokeilin avustus OFF ja edellee nopeusnäytössä sama juttu. Katoin, että matkaakin kerty mielestäni vähä liian reilusti näiden pikkku virtuaali "sprinttien" ansiosta. Vaikka sähköllä ajelee nii ei tän näin abstraktiks pitäny mennä :D

Tuumasin sit siinä, et olikohan jostai kohtaa liian rankkaa pyörälle (nimittäin minullen oli), kun10kg lisäpaino pyörälauakuissa talutin maailmankaikkeuden kuluneinta ja juurisinta polkua ~1km. Ei koskaan enää, jollei oo pakko. Hauskaks sekin muuttu, kun pääsi perille ja huokas helpotuksesta. No, sit kotipäässä kävi mielessä josko uudemman softan päivitys vaikuttas asiaan ja laitoin lataamaan. Sen jälkee testilenkki eikä mitää ongelmaa!

Autopuolella sanottiin et sähköjutut on henkimaailman asioita, mut niille asioille mulla on ihan omat alueensa, niin löytäskö joku tälle selitystä? Häiriöhän saattaa myös palata, toivottavasti ei!

jyrmy
07.10.2018, 08.07
Eilen tuli eMaxissa erikoinen häiriö. Ajelin polkua normaalisti ja kun pääsin mettäautotielle nii muutaman sadan metrin jälkeen pätkäs avustuksen kertalaakista pois n. 1sec ajaks samalla ilmottaen vauhdiksi 99.9km/h. Tätä toistu ~30secc välein, mut todella epäsäännöllisesti, välillä kesti pidempään ettei tullu ja välillä saatto monta kertaa peräkkäin. Kuitenkin enemmän mitä lähempänä oltiin 25km/h. Nopeus anturin putsaus ja säätö ei ratkassu ongelmaa.

Eli nopeusnäyttöön ilmesty n. 1-2sec ajaks 99.9km/h ja avustus tökkäämällä pois. Kokeilin avustus OFF ja edellee nopeusnäytössä sama juttu. Katoin, että matkaakin kerty mielestäni vähä liian reilusti näiden pikkku virtuaali "sprinttien" ansiosta. Vaikka sähköllä ajelee nii ei tän näin abstraktiks pitäny mennä :D

Tuumasin sit siinä, et olikohan jostai kohtaa liian rankkaa pyörälle (nimittäin minullen oli), kun10kg lisäpaino pyörälauakuissa talutin maailmankaikkeuden kuluneinta ja juurisinta polkua ~1km. Ei koskaan enää, jollei oo pakko. Hauskaks sekin muuttu, kun pääsi perille ja huokas helpotuksesta. No, sit kotipäässä kävi mielessä josko uudemman softan päivitys vaikuttas asiaan ja laitoin lataamaan. Sen jälkee testilenkki eikä mitää ongelmaa!

Autopuolella sanottiin et sähköjutut on henkimaailman asioita, mut niille asioille mulla on ihan omat alueensa, niin löytäskö joku tälle selitystä? Häiriöhän saattaa myös palata, toivottavasti ei!

Oliko sulla anturia tuotu lähemmäksi magneettia?
Ite siirsin muutaman millin ennenkun alkoi toimiin, työkaverilla sama juttu.. Pätki avustusta mut anto kyllä vikakoodia w011 samalla

villariveijari
08.10.2018, 10.10
Oliko sulla anturia tuotu lähemmäksi magneettia?
Ite siirsin muutaman millin ennenkun alkoi toimiin, työkaverilla sama juttu.. Pätki avustusta mut anto kyllä vikakoodia w011 samalla

Mulla anturi oli aika lähellä jo valmiiks. Oisko ohjelmistopäivitys lisänny anturille tulevaa jännitettä ja parantanu sitä kautta sen toimintaa? Jokatapauksessa nyt ei oo ilmenny mitään ongelmaa. Mulla ei ollut vikakoodia.

lauri_lr
09.10.2018, 18.35
Osaisiko joku eMaxin omistaja kertos, että millä nousulla taka-akselin kierteet on? Kärryä varten täytyy hankkia sopiva akseli, mutten pääse omasta pyörästä asiaa tarkistamaan ajoissa.

Nixuu
10.10.2018, 10.47

Käytitkö tuossa avuksi pyörän talutusavustinta? Sehän "syö" kokonaan pois pyörän ylimääräisen painon ja vähän enemmänkin, pyörästä riippuen, "vetää" vähän sinuakin eteenpäin, helpottaen vaikeiden paikkojen talutusta.

villariveijari
10.10.2018, 12.08
Käytitkö tuossa avuksi pyörän talutusavustinta? Sehän "syö" kokonaan pois pyörän ylimääräisen painon ja vähän enemmänkin, pyörästä riippuen, "vetää" vähän sinuakin eteenpäin, helpottaen vaikeiden paikkojen talutusta.

Yritin käyttää mut en ymmärtäny sen sielunelämästä vielä niin, että olisin hyötynyt siitä mitenkään. Se ois helpottanu huomattavasti urakkaa pienimmällä vaihteella. Isoin haaste oli kuitenkin siinä, et maastossa oli niin jyrkkä profiili. Piti koko ajan olla asettelemassa polkimia oikeeseen asentoon. Ja se kävelyavustin pyörittää polkimia nii en tiedä miten se ois käytännössä toiminu.

Nixuu
10.10.2018, 12.16
Yritin käyttää mut en ymmärtäny sen sielunelämästä vielä niin, että olisin hyötynyt siitä mitenkään. Se ois helpottanu huomattavasti urakkaa pienimmällä vaihteella. Isoin haaste oli kuitenkin siinä, et maastossa oli niin jyrkkä profiili. Piti koko ajan olla asettelemassa polkimia oikeeseen asentoon. Ja se kävelyavustin pyörittää polkimia nii en tiedä miten se ois käytännössä toiminu.

Tosiaan jos tuo toimii noin noissa keskiömoottorisissa niin eihän siitä mitään hyötyä ole :D Enpäs tullut ajatelleeksikaan. Itsellä takanavassa moottori ja talutusavustin ei luonnollisesti pyöritä polkimia, vaan ne pysyvät siinä asennossa mihin ne jäänyt / asettaa. Painaa vain avustusnapin pohjaan ja antaa pyörän hoitaa suurin työ :)

Urpo
14.10.2018, 08.17
Piti oikein käydä tarkistamassa, kun en uskonut että talutusavustimella pyörittää. Boschissa polkimet pyörähti kevyesti mukana, mutta kun polvella pysäytti, niin jäivät paikoilleen. Bafangissa ja Tongsengissa, vai mikä se pienempi kiinankeskimoottori on, ei pyöritä eikä edes pyörähdä.

villariveijari
14.10.2018, 08.48
Piti oikein käydä tarkistamassa, kun en uskonut että talutusavustimella pyörittää. Boschissa polkimet pyörähti kevyesti mukana, mutta kun polvella pysäytti, niin jäivät paikoilleen. Bafangissa ja Tongsengissa, vai mikä se pienempi kiinankeskimoottori on, ei pyöritä eikä edes pyörähdä.

Voi olla et Shimanossakin ne pysähtyy pysäyttäessä, en oo testannu viä. Toivottavasti pysähtyy

jyrmy
15.10.2018, 18.06
Voi olla et Shimanossakin ne pysähtyy pysäyttäessä, en oo testannu viä. Toivottavasti pysähtyy

Näkyy pyörivän mukana eMaxissa, pysähtyy kyllä jos osuu johkin. Mut jatkaa taas vapautuessaan pyörimistä.

En oo koskaa tarvinnu ko ominaisuutta nii en oo huomannu, boschissa en tainnu koskaa edes koittaa tota.

villariveijari
15.10.2018, 18.41
Näkyy pyörivän mukana eMaxissa, pysähtyy kyllä jos osuu johkin. Mut jatkaa taas vapautuessaan pyörimistä.

En oo koskaa tarvinnu ko ominaisuutta nii en oo huomannu, boschissa en tainnu koskaa edes koittaa tota.

Joo. Näin se tekee. En itse malta odottaa että sähkö työntää pyörää vaan tuupin menemään itte ja pääsen nopeempaa. Voi olla et houkuttas jossai pidemmässä nousussa mitä nää lähimettät tarjoo :P

Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?

WonWassel
18.10.2018, 07.56
"Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?"

Vaikee sanoo...mulla eMAXissa näyttää suurinpiirtein oikein, paitsi että nopeutta taitaa näyttää +2 km/h liikaa.

Sellanen vaa vähä ärsyy itteäni, että kun tuo 25km/h saavutetaan, mulla ainaki Shimano alkaa vastustaa nii paljo että ei järkee, ja siirtymillä toi 25km/h saavutetaa todella helposti. et tuntuu et toi avustus on tarkotettu nimenomaan mettäpoluille tai monttuu ja ku tulee "normi" tielle kannattaa kytkee pois, vai onko mun eMAXissa joku vika tai asetus päin pyllyä? Hyvin useinhan siis vika löytyy satulan ja tangon välistä!

villariveijari
18.10.2018, 10.25
"Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?"

Vaikee sanoo...mulla eMAXissa näyttää suurinpiirtein oikein, paitsi että nopeutta taitaa näyttää +2 km/h liikaa.

Sellanen vaa vähä ärsyy itteäni, että kun tuo 25km/h saavutetaan, mulla ainaki Shimano alkaa vastustaa nii paljo että ei järkee, ja siirtymillä toi 25km/h saavutetaa todella helposti. et tuntuu et toi avustus on tarkotettu nimenomaan mettäpoluille tai monttuu ja ku tulee "normi" tielle kannattaa kytkee pois, vai onko mun eMAXissa joku vika tai asetus päin pyllyä? Hyvin useinhan siis vika löytyy satulan ja tangon välistä!

Läskipyörä vaan on sen verran raskaampi polkea varsinkin alhasilla rengaspaineilla, että avustuksen puute yli 25km/h korostuu. Shimanon moottorin ei pitäisi juurikaan vastustaa.

Kieltämättä fiilis on sama tuosta, että kelvillä ja mettäteillä vois ajaa vaikka tuplat tuosta vauhdista. Pitää vaa muistuttaa itseään että nopeuden kasvaessa ilmanvastus lasvaa potenssiin ja näin kävisi myös akun loppumisen nopeudelle. Joten kiltisti vaan 25 köröttelyä ja "tilanteita" etsimään metsäpoluilta :P

Dille Vallaton
18.10.2018, 11.41
Samalla tavalla se Shimano vastustaa oli virrat päällä eli ei? Ei kai ne kammet moottoria pyöritä siinä vaiheessa kun avustus lakkaa??? Niin ja ei ole kiinni mistään säädöistä. Melkein 25-kiloinen sähköläski jollain 0,5-0,6 paineilla on todellakin Raskas polkea kun voimala pimenee!

Kollinjoki
18.10.2018, 16.00
Sähköavusteisella fillarilla ei tarvita montaa polkaisua, kun on jo tasaisella päästy 25 km/h nopeuteen, jonka jälkeen saakin tehdä huomattavasti enemmän töitä saadakseen fillarin kulkemaan kovempaa, ja pidettyä tämän kovemman nopeuden pelkällä lihasvoimalla. Osaksi nopeasta kiihtyvyydestä ja ajamisen helppoudesta tulee se fiilis, että avustuksen yläraja on EU-säännöksissä liian alhaalla. Jos avustus olisi vaikka 30 km/h asti, ajelisi vastaavasti taas kovempaa, ja sitten kaipaisi taas entisestään lisää huippunopeutta. Tuo ^^ akun varauksen riittävyys on oikeasti hyvä pointti. Joku fysiikassa lahjakkaampi varmaankin osaisi laskea, kuinka paljon sähkövirran kulutus prosentuaalisesti kasvaisi jo pelkän ilmanvastuksen nousun takia, jos sama kuski ajaisikin sähköavustettuna tietyn matkan 30 km/h tai 32 km/h keskinopeudella vs 25 km/h.

harald
18.10.2018, 16.48
Rajoittamattomalla pyörällä joku 30-32 km / h on aika sopiva vauhti. Sähköa menee, mutta sitä saa seinästä.

villariveijari
19.10.2018, 06.31
Rajoittamattomalla pyörällä joku 30-32 km / h on aika sopiva vauhti. Sähköa menee, mutta sitä saa seinästä.

Vauhti hyvä, mutta ottaa vielä huomioon akun kulumisenkin niin voi tulla kalliimpia kilometrejä. Jos virran kuluvuus kasvaa esim puolella per kilometri, niin samalla kasvaa puolella myös akun kuluminen. Tai ainaki shimanossa akku mittaa lataus syklejä ja siihen perustuu akun pitkäikäisyys. (mä yritän vaa kuopata mun omia virityshimoja) :D

jyrmy
31.10.2018, 21.37
Tänään tuli litkuteltua Tunturin kumit, fattystripperillä tuli pitävät jo ilman litkuakin. Vanteet (alexrims cherokee 80) siis ainakin toimii jos joku miettii... itellä rengastus jumbojim/surlybud, bud nousi helpommin vanteelle varmaan jäykemmän runkonsa ansiosta. Molemmat kuitenkin ihan tavallisella jalkapumpulla, ei mitää napsauttimia tai ilmasäiliöitä saati kompuran tarvetta.

Nyt ku on pari-kolmesataa kilsaa alla, niin alkaa totuus paljastuun, toinen akku tähän on saatava! Yhdellä ei pidempää lenkkiä mun ajossa aja. 2-3 tunnin hikoiluun kyllä ihan ok .

To_Ok
02.11.2018, 13.52
Täällä on näemmä aikaisemminkin puhuttu noista GZR Raw Blackeista niin osaisikohan joku tietäjä sanoa, että kehtaako/pystyykö tuota näyttää maastonkin puolella ollenkaan vai onko se parempi pitää tasaisella tiellä?
Lähinnä harkitsin tuon tilaamista työmatkoille 15km suuntaansa kun talvisin alkaa joskus aivan suunnattomasti ärsyttämään tavan maasturilla ne nollakelillä hangessa liukastelut, varsinkin lumisateen jälkeen :) Matkalla on 4km tuollaista metsäpätkää missä ei ole talvikunnossapitoa niin olen usein katsellut haikeana niiden läskikuskien perään jotka suhaavat kevyesti ohi kun itse hikoillen sukeltelee pitkin hankea ice spikereilla.

Nyt kun on jo sähköläski kiikarissa niin olishan se kiva jos sillä voisi samalla käydä harrastamassa siellä pöpelikönkin puolella. Sitähän ei tiedä miten tästä intoutuu, mutta näin ennakkoaavistus on, että metsäharrastus tuolla sijoittuisi pääosin talviaikaan. Kesällä suhataan YT Jeffsyllä.

tane
02.11.2018, 15.36
^ Pistin tuossa viime viikolla GZR Black Raw:n tilaukseen. Tarkoitus olisi ajella osa työmatkasta juurikin metsäpolkuja pitkin. Luulisi että tuossa ei ole mitään ongelmaa. Lumiset auraamattomat pyörätiet tuolla luulisi kanssa hoituvan paremmin mitä nykyisellä 29" sähköhybridillä jossa Schwalben Ice Spiker Pro edessä ja Marathon Winther takana. Harvemmin enää nykyään tulee ns. kuume päälle jonkun tuotteen johdosta mutta tätä odotan kyllä innolla. 17" lienee 180 cm kuskille just passeli?

hphuhtin
02.11.2018, 15.47
Hyvin GZR Raw maastoon menee. Kaverilla on tuollainen (ei Black) ja olen hänen kanssaan maastossa ajellut ja pyörääkin kokeillut. Aika pitkä yläputki siinä pyörässä on, ja vielä pitkähkö stemmikin. Olisiko Blackissä lyhyempi, siinä näköjään 70mm speksien mukaan. En uskalla suositella mitään kokoa kuskin koon mukaan kun ei ole kuin vähän kokemusta.

To_Ok
02.11.2018, 17.39
^ Pistin tuossa viime viikolla GZR Black Raw:n tilaukseen. Tarkoitus olisi ajella osa työmatkasta juurikin metsäpolkuja pitkin. Luulisi että tuossa ei ole mitään ongelmaa. Lumiset auraamattomat pyörätiet tuolla luulisi kanssa hoituvan paremmin mitä nykyisellä 29" sähköhybridillä jossa Schwalben Ice Spiker Pro edessä ja Marathon Winther takana. Harvemmin enää nykyään tulee ns. kuume päälle jonkun tuotteen johdosta mutta tätä odotan kyllä innolla. 17" lienee 180 cm kuskille just passeli?

Olen 179cm lyhyt ja itse meinasin tilata tuon 19", mene ja tiedä. Yleisesti ottaen olen todennut, että jos jää pituus kahden koon väliin niin isompi on mukavampi. Arvalla tosin menee :)

tane
05.11.2018, 11.03
Ok, meikäläisellä toi menee just päinvastoin eli tulee suosittua pienempää runkokokoa, ketterämpi ajaa. Hyvähän tuo olisi silti päästä testaamaan ennen ostoa kumpi on parempi. Tällä hetkellä varattuna on molemmat runkokoot. Oliskohan noita Verkkokaupassa näytillä ja koeajettavissa, pitänee käydä paikanpäällä ihmettelemässä...

Smooth
05.11.2018, 15.17
Ite olen 177cm, ktm macina freez 19” runko, lyhkäsellä stemmillä ja 80cm leveellä 25mm nousevalla tangolla. On just omaan makuun

jyrmy
05.11.2018, 16.11
mulla oli se edellinen Raw 19" rungolla, runko on vissiin sama?
ite oon 177cm ja vähä lyhyt jalkanenkin vielä. Ja se oli ihan passelin olonen.
Rungon malli toki antaa lisää tilaa haaroihin koska yläputki tulee raw:ssa niin alas

Nyt mulla on toi eMax 19" rungolla, ja se on siinä ja siinä ettei oo liian iso. Tossa saa pelätä ettei kulkuset kolise runkoon :)

jyrmy
09.11.2018, 16.37
Tänään tipahti Tunturi eMaxiin uus firmis (shimano), asentelin sen ja samalla tiputin boostin ja trailin LOW asentoon. Jos sais hiukan rangee pidennettyä. Pisin lenkki tähän mennessä 42km, ja siittäkin pari vikaa kilsaa tyhjällä akulla..
Toi 42 kilsan lenkki sisälsi kyllä pitkiä osuuksia pelkällä omalla reidellä, ja muutenkin kokolailla ECOlla ajoo muutamaa tiukkaa nousua lukuun ottamatta.

zipo
09.11.2018, 16.51
Höh .Mä vähän pähkäilin vaihtaa oma Kuution efläsä johonkin 12x197 peräiseen( sitten olisi samat kiekkospeksit kuin luomufläsässä).Parikertaa käpistellyt paikalisessa Tuntsan ohjaamoa,mut...joo jos toi range näillä lämpöasteilla on tota luokkaa niin ei ehkä sittenkään Simanoa vielä...

jyrmy
09.11.2018, 18.25
Höh .Mä vähän pähkäilin vaihtaa oma Kuution efläsä johonkin 12x197 peräiseen( sitten olisi samat kiekkospeksit kuin luomufläsässä).Parikertaa käpistellyt paikalisessa Tuntsan ohjaamoa,mut...joo jos toi range näillä lämpöasteilla on tota luokkaa niin ei ehkä sittenkään Simanoa vielä...
Mulla oli bosch aikasemmin, sillä pääsi 10km pidemmälle. Mut se oli 29 jäykkäperä, läski ei paljoo rullaa vrt nakkikumi

villariveijari
10.11.2018, 20.26
Tänään tipahti Tunturi eMaxiin uus firmis (shimano), asentelin sen ja samalla tiputin boostin ja trailin LOW asentoon. Jos sais hiukan rangee pidennettyä. Pisin lenkki tähän mennessä 42km, ja siittäkin pari vikaa kilsaa tyhjällä akulla..
Toi 42 kilsan lenkki sisälsi kyllä pitkiä osuuksia pelkällä omalla reidellä, ja muutenkin kokolailla ECOlla ajoo muutamaa tiukkaa nousua lukuun ottamatta.

Millasilla rengaspaineilla ja millasissa olosuhteissa ajelit tuon 42km?

jyrmy
10.11.2018, 20.59
Millasilla rengaspaineilla ja millasissa olosuhteissa ajelit tuon 42km?

Melko sekalainen lenkki, 11.6kmh näytti olevan keskinopeus liikkeellä. Teknisiä polkuja( kivee, juurta ), suota, metsäautoteitä, ja vähän siirtymää kelvilläkin. Keli oli tollanen tihkusateinen, ja onko ny lämpötilat jossain 5-6 asteen nurkilla?
Rengaspaineet sormi tuntumalla pehmeet, mut jossain 0,5bar nurkilla ollaan.

https://connect.garmin.com/modern/activity/3147017913?share_unique_id=76

jmm89
12.11.2018, 11.25
Verkkokauppa näkyy tuovan taas uuden mallin markkinoille. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/2127/jxdnk/GZR-Dominanc-e-26-sahkofatbike-19

vesku61
12.11.2018, 19.53
Täpäriläski Brosen moottorilla. Kokeilin oikein että miten kauan akussa riittää avustusta. Alkuun n 25 km polku ja ajoa ja jokunen metsä autotie , seuraavana 21 km kevytliikenne väylää, 9km valojen kokeilua kivikko/juurakko polkuja ja lopuksi 41 km latupohjaa ja vetistä metsäkoneuraa. Avustuksina käytin 1 ja 4 (4 on max) Range näytti 12 km kun laitteet sammui. 3 km vain oli onneksi matkaa jäljellä, mutta kun täydestä avustuksesta ylämäessä loppuu niin tuntuu melko julmalta. Riitti siis 93 km matkalle. Renkaissa kadulla 0,7 ja metsässä 0,4 bar. Kun akun latasi täyteen niin näyttää nyt range 219 km:). Range testin alkaessa oli 169 km

affetus
12.11.2018, 20.04
Aika hurjaa. Hurasta vissiin kyse, muita Brose-läskitäpäreitä ei taida ollakaan?

vesku61
12.11.2018, 20.21
Aika hurjaa. Hurasta vissiin kyse, muita Brose-läskitäpäreitä ei taida ollakaan?

Hura on ja hurjia lukemia ja renkaat 4,8 JJ. Tuo 93 km oli kyllä yllättävän kova lukema. Seuraavaks testattava miten menee kun avustus on koko ajan täysillä. Ja hyvä tietää että 12 km = 0

Landman
12.11.2018, 20.23
Pari kuukautta sitten katkennut vapaarattaan akseli meni takuuseen, tilalle uusi vapaaratas teräs akselilla. Kuukauden joutui Lundbergiltä vaan osaa odottelemaan. Noh saipahan kokeilla erilaisia demo sähkiksiä odotellessa. Nyt hävisi ne loputkin narinat pyörästä, joiden perusteella moottori vaihdettiin aiemmin takuuna. Bluton käytin Fillariosassa, huollon yhteydessä päivitys 80-100mm:n 30€+ huollon hinta. Nyt Bluto tuntuu paremmalta kuin uutena.

affetus
12.11.2018, 20.32
Hura on ja hurjia lukemia ja renkaat 4,8 JJ. Tuo 93 km oli kyllä yllättävän kova lukema. Seuraavaks testattava miten menee kun avustus on koko ajan täysillä. Ja hyvä tietää että 12 km = 0Kuulostaa hyvältä, itsekin tässä omaani odottelen saapuvaksi. Mulla tulee Snow Avalanche tubelessina samassa koossa. Mielenkiintoista olisi myös akunkesto kylmällä kelillä, ulkomailta löytyisi neopreenisia suojuksia runkoputken ja akun ympärille mutta epäilen ettei sillä ole dramaattista vaikutusta.

harald
12.11.2018, 20.33
Mitä tuollaisen Bluton huolto maksaa, ja laitetaanko silloin parempia rasvoja automaattisesti?

Landman
12.11.2018, 21.46
Huolto muistaakseni 120€, jonoa ei pahemmin ollut seuraavana päivänä sai jo hakea valmiina. Rasvoista en huomannut kysyä,mitä laittoivat. Demo sähkiksistä vielä sellainen huomio, että oman Kotarin Boschi tuntuu vaan antavan parhaiten potkua. Oli Shimanolla sekä Boschilla varustettuja demoja. Johtuneeko Kotarin pidemmistä kammista ero?

To_Ok
17.11.2018, 22.43
Kävi vahinko ja tilasin Tunturi Emaxin. Tiistaina pääsis jo hakemaan, sormet syyhyää jo :p

jmm89
19.11.2018, 08.52
Kävi vahinko ja tilasin Tunturi Emaxin. Tiistaina pääsis jo hakemaan, sormet syyhyää jo :p

Itsellä sama homma. Tulee ehkä torstaina. Ei vaan voinut enää vastustaa kiusausta, oli sopiva alennus ja näytti että kaksi kappaletta varastossa. Sopivasti kaveri osti entisen pyörän pois samana päivänä kun painoin tilausnappia. :) täällä kans sormet syyhyää kovasti :D

MRe
19.11.2018, 09.41
Mitkä sähköfäteistä on Shimpan moottorilla? Muut kuin Tunturi. Ja löytyykö tuosta kategoriasta täpäreitä?

harald
19.11.2018, 11.01
GZR Advantag-e https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8615/kdqxc/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-19

MRe
19.11.2018, 12.41
Mutta ei taida täpäreitä löytyä?

Ghaldie
19.11.2018, 13.20
Itsellä sama homma. Tulee ehkä torstaina. Ei vaan voinut enää vastustaa kiusausta, oli sopiva alennus ja näytti että kaksi kappaletta varastossa. Sopivasti kaveri osti entisen pyörän pois samana päivänä kun painoin tilausnappia. :) täällä kans sormet syyhyää kovasti :D

Täällä kolmas :D pyörän haku tänään!

Silverback S-Electro FAT oli myös kokeilussa. Menee kuitenkin palautukseen koska laturi ja akku ovat jollain ihme epästandardilla kytkennällä, eikä Silverback tai Verkkokauppa tiedä mitään näiden saatavuudesta... Jos laturi kosahtaa et saa mistään vastaavaa tilalle, tai parhaassa tapauksessa joudut odottamaan määräämättömän ajan. Helpon lisätarvikesaatavuuden lisäksi Tunturi antaa Simpalle 2 vuoden takuun. Silverback antaa Bafangin moottorille vain 1 vuoden takuun. Eikä muuten takuu pelaa jos on itse kasattu pyörä... Miten lie tulkitsevat kun Verkkokaupan pyöräthän pitää itse kasata loppuun kuljetuksen jälkeen.

tane
19.11.2018, 14.39
Mitens toi Tunturi eMAX, ilmeisesti runkokoko 43 cm olisi passelimpi 180cm pitkälle?

jmm89
19.11.2018, 14.44
Itse olen 181cm ja tilasin isomman 48 koon. Jospa ei oo kauhean iso. Ainakin Tunturin taulukko näytti koon olevan passeli 175-190cm pitkille. En ole missään päässyt koeajamaan.

tane
19.11.2018, 14.55
Sama homma eli Oulussakaan tuota ei taida missään päästä koeajamaan. Täällä taisi olla juttua aiemmin että runko on jotenkin ison sorttinen eli pieni kuulosti sen jutun mukaan paremmalta. Mutta hankala tosiaan sanoa kokeilematta.

affetus
19.11.2018, 14.57
Suvalalla on (tai ainakin oli n. kk sitten) Oulussa eMax. En muista kokoa satavarmasti mutta epäilisin 48cm. Motormanilla on lisäksi Fantic Fat Sport Integra Brosen moottorilla, mukavan tuntuinen peli oli sekin ja isolla akulla (630Wh).

villariveijari
21.11.2018, 13.16
eMaxin 48 runkokoosta sellanen kokemus, että 185cm pitkänä ei saisi olla kyllä yhtään isompi. Mulla on lisäksi tangon korotuspala siinä, mut maastossa teknisissä kohdissa välillä saa pelätä että miten pyörä asettuu jalkojen alle jalkautuessa. Muuten iso pyörä tuntuu kyllä hyvältä.

jmm89
21.11.2018, 14.47
Tuli eilen illalla itselleni tuo eMax. Mittasin itseni ja olin 181cm, tuo 48cm runko tuntuu ihan hyvältä. Itsellä on tosin pitkät jalat.

Tuosta shimanon avustuksesta sen verran, tuntuuko muilla kammissa sellainen pieni naksaus kun avustus kytkeytyy? Kuin ihan aavistuksen pyörähtäisi tyhjää? Tuo jäi vähän mieltä kaivamaan, mutta muuten pyörä tuntui loistavalta ja mietin vaan että miksi en ostanut jo aiemmin 😊

lauri_lr
21.11.2018, 15.55
Tuli eilen illalla itselleni tuo eMax. Mittasin itseni ja olin 181cm, tuo 48cm runko tuntuu ihan hyvältä. Itsellä on tosin pitkät jalat.

Tuosta shimanon avustuksesta sen verran, tuntuuko muilla kammissa sellainen pieni naksaus kun avustus kytkeytyy? Kuin ihan aavistuksen pyörähtäisi tyhjää? Tuo jäi vähän mieltä kaivamaan, mutta muuten pyörä tuntui loistavalta ja mietin vaan että miksi en ostanut jo aiemmin 

Oletko päivittänyt firmwarea? 4.5-versiossa avustus kytkeytyy hyvinkin huomaamattomasti päälle.

48-senttisellä rungolla ajelen itse (182 cm) ja tuntuu sopivalta.

jmm89
21.11.2018, 16.01
Päivitin tänään ennenkuin kävin ajamassa kertaakaan. Pitää käydä kaverin pyörää vielä testaamassa vertailuksi, kunhan ehtii.

jyrmy
21.11.2018, 16.33

Tuosta shimanon avustuksesta sen verran, tuntuuko muilla kammissa sellainen pieni naksaus kun avustus kytkeytyy? Kuin ihan aavistuksen pyörähtäisi tyhjää? Tuo jäi vähän mieltä kaivamaan, mutta muuten pyörä tuntui loistavalta ja mietin vaan että miksi en ostanut jo aiemmin 😊

ite 177cm, jalat ei erityisen pitkät. Mulla on kans se 48cm. Pienempi olis voinu olla parempi, mut hissitolppa auttaa, ja säädöt sain mielestäni kohdilleen.
Ainoo "haitta" on toi mulle aavistuksen korkee yläputki, sanotaanko ettei tonne haaroihin sormia väliin mahdu..

Nii, eikä tuu mitää naksauksia. Ihan eleettömästi kytkeytyy avustus

tane
27.11.2018, 09.13
Kävin Pyörä-Suvalalla testaamassa 48cm Tunturi e-MAXia. Olihan tuo about passeli kokoinen näin 180cm pitkälle, mutta silti olen kallellaan tämän 43cm kokoisen suuntaan. Suvalalla ei tuota 43cm mallia ollut, eli se jäi kokeilematta tällä erää. Ei kellään Oulun suunnalla olisi tuota 43cm mallia jonka voisi pikaisesti parkkipaikalla tms testata?

-W-
27.11.2018, 12.30
Eikös tämä Tunturin e-MAX ole ihan samalla rungolla kuin tuo Verkkokaupan GRZ Advantag-e?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8615/kdqxc/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-19

Tuosta heidän mittakuvasta kun vain katsoo, niin ennemminkin aika kompakti kuin pitkä on 48/19" koossa yläputki + jos satulaputken loivan kulman suhteuttaa tähän, niin ei voi reach-mittakaan kovin iso olla..

https://cdn.verk.net/576/images/26/2_469745-725x654.jpg

Itse kanssa nimittäin näitä mietin tässä hankifillariksi (koska haluaisin ehdottomasti saada 5" renkaat ja vaihtoehtoja ei silloin ole sähkispuolella kovinkaan montaa) ja tuossa yksi viikonloppu tuli ajeltua testimielessä päivän lenkki 19" runkokoon KTM Machina Freezellä juurikin sen takia, että siinä on täysin sama satulakulma ja ohjainkulma kuin näissä 48/19" koon tunturissa/GRZ:ssa ja vaakaputkikin heittää vain yhden millin (koska Tunturia tai GRZ:taa ei ole testiin tarjolla). Stemmiksi vaihdoin kanssa saman mittaisen kuin näissä (65mm) sen KTM:n oman järkyttävän pitkän tilalle..

Nimittäin ei minun mitoilla tuntunut kovinkaan isolta tuo 19" pyörä (180cm/87cm jalan sisämitta), vaan aika pieneltä etenkin seisaaltaan ajettaessa.. Ja jos KTM:n reach on 408, niin ei se kai tässä voi kovin paljoa isompikaan olla..?

Itselläni ei ole sen enempää fatbike kokemusta, mutta jos reach on tässä/KTM:ssä sama kuin vaikka XS kokoisessa Canyon Spectral:ONissa (jossa 405mm) tai vajaa kymmenen milliä lyhyempi kuin kompaktin puoleisena pidetyssä Spessun Levon pienimmässä S-koon rungossa (jossa 415mm), niin äkkiseltään ei ihme jos tuntui aika lyhyeltä rungolta, vaikka olikin 19" kokoinen..

Jos joku voisi mitata mitä tuo reach on oikeasti näissä e-Maxeissa, niin se olisi kyllä erittäin mielenkiintoinen tieto (koska en ole mitään mittatietoja pyörän geometriasta ainakaan itse onnistunut löytämään)! :)

jyrmy
27.11.2018, 14.07
48cm rungolla eMaxin reach 370-380mm. Rullamitta/vatupassi käsivaralta, joten virhe marginaalia voi olla..

harald
27.11.2018, 14.17
50 cm rungolla Habike Fatsix reach 434 mm, ihan vain mielenkiinnosta piti laittaa vertailunumero.

Pexi
27.11.2018, 14.17
Tuosta heidän mittakuvasta kun vain katsoo, niin ennemminkin aika kompakti kuin pitkä on 48/19" koossa yläputki + jos satulaputken loivan kulman suhteuttaa tähän, niin ei voi reach-mittakaan kovin iso olla..

https://cdn.verk.net/576/images/26/2_469745-725x654.jpg

Jos joku voisi mitata mitä tuo reach on oikeasti näissä e-Maxeissa, niin se olisi kyllä erittäin mielenkiintoinen tieto (koska en ole mitään mittatietoja pyörän geometriasta ainakaan itse onnistunut löytämään)! :)

Jos mittapiirros ja annetut mitat pitävät paikkansa, niin noilla tiedoilla laskien reach on 432.7 mm.

Laskukaava : 573 - sin(90-73) x 480.

-W-
27.11.2018, 15.10
48cm rungolla eMaxin reach 370-380mm. Rullamitta/vatupassi käsivaralta, joten virhe marginaalia voi olla..

Tämä voisi vaikka pitää ihan paikkansakin, sillä muistaakseni tuossa KTM:ssä se oli ristilinjalaserin avustuksella mitattuna luokkaa 390-395mm (en tosin sitä mihinkään kirjoittanut ylös, mutta alle 400mm se kuitenkin oli). Eli pyörä tasaisella lattialla, laserin viiva keskiön keskelle ja sitten rungon ylimmän ohjainlaakerin kohdalta keskeltä rullamitalla mitattuna vaakasuoraan taaksepäin ja lukema laserin viivan kohdalta. Eli ihan ei ollut siinä minun mitauksella tuotakaan mittaa mitä KTM itse ilmoittaa..

Kiitoksia siis mittauksesta - ei tuo montaa senttiä vatupassin kanssa voi suuntaansa heittää ja vaikka vähän heittäisikin, niin suht lyhyt ja korkea runko siis on kyseessä. Itselleni korkea runko olisi ihan jees (taitaisi mahtua runkokolmion sisään vielä kunnon kokoinen runkolaukkukin + vara-akkukin jos tarve olisi), mutta lyhyys vähän ärsyttää.. Mielellään laittaisi vielä -2 asteen anglesetin keulaan (joka vieläkin lyhentäisi runkoa) ja jonkun 40-50mm stemmin kun tulee aika haastavissa maastoissa ajeltua..

Aika vähissä vain on pidemmällä rungolla olevat sähköfätit johon menee 5" renkaat ja hinta pysyy vielä jotenkin järkevänä..

-W-
27.11.2018, 15.24
Jos mittapiirros ja annetut mitat pitävät paikkansa, niin noilla tiedoilla laskien reach on 432.7 mm.

Onnistuukos tuosta nyt laskea tuota Reachia oikeasti noilla annetuilla mitoilla..? Satulaputken mittahan on annettu, mutta sehän päättyy ihan eri paikkaan kuin vaakaputken "Actual" tai "Effective" mitat..?

MRe
27.11.2018, 16.00
Effective top tubehan (kai) lasketaan kaulaputken yläosasta vaakasuoraa viivaa pitkin ajateltuun satulaputken leikkaukseen. Vai onko joku muu(kin) kaava? Ja Reach sitten sama, mutta keskiöstä suoraan ylöspäin lähtevän linjan leikkaukseen.

M-kokoisen Beargreasen Reach näyttäisi olevan 421,8 ja ETT 605 (ja mun himoitseman Bucksaw:n 436,7 ja 610). Ja mulla on lyhyyttä 173 ja olen ollut tyytyväinen tuohon runkoon. Olisko stemmi 50 tai 60mm.

Pexi
27.11.2018, 16.20
Onnistuukos tuosta nyt laskea tuota Reachia oikeasti noilla annetuilla mitoilla..? Satulaputken mittahan on annettu, mutta sehän päättyy ihan eri paikkaan kuin vaakaputken "Actual" tai "Effective" mitat..?

Mittapiirroksen mukaan satulaputki E päättyy täsmälleen samaan paikkaan kuin se vaakaputken horizontal C-mitta. Sen mukaan siis Reachin voisi laskea juurikin noin, mutta siihen en ota kantaa ovatko mittapiirros tai annetut mitat oikeita.

JAA HETKINEN! Nyt kun katson kuvaa uudestaan, niin siinähän on annettu tuolle samalle C-mitalle kaksi arvoa, ja otin edellä tietysti sen väärän... se oikea horizontal C-mitta on 595, eli kaavasta tulee 595 - sin(90-73) x 480 = 454.7 mm.
Satulaputken pää olisi siis noin 14 cm taempana kuin keskiö (annetuilla mitoilla).

-W-
27.11.2018, 16.30
No tuo mittakuvan fillarin figuuri lienee jostakin maantiepyörästä ja siten vain ohjeellinen kuvana -> kannattaa katsoa tuota ihan oikeata pyörän sivukuvaa:

https://cdn.verk.net/576/images/24/2_469745-2288x1421.jpeg

Tuosta näkee selkeästi, että satulaputki loppuu huomattavan paljon alempana kuin mihin tuo reach-mitta mitataan horisonttaalisesti ohjainlaakerista. Tämän takia ihmettelin miten se laskeminen noista annetuista mitoista onnistuu, kun ei tiedä tuota väliä mitä annettua satulaputken mittaa pitäisi jatkaa, jotta törmättäisiin tuohon ohjainlaakerilta tulevaan vaakaviivaan... ;)

Edit: Eli mittapiirros ei piirroksena todellakaan pidä paikkaansa oikean pyörän kanssa, mutta toivottavasti/ehkä/mahdollisesti itse mitat kuitenkin pitävät :)

Pexi
27.11.2018, 16.40
No tuo mittakuvan fillarin figuuri lienee jostakin maantiepyörästä ja siten vain ohjeellinen kuvana -> kannattaa katsoa tuota ihan oikeata pyörän sivukuvaa:

Tuosta näkee selkeästi, että satulaputki loppuu huomattavan paljon alempana kuin mihin tuo reach-mitta mitataan horisonttaalisesti ohjainlaakerista. Tämän takia ihmettelin miten se laskeminen noista annetuista mitoista onnistuu kun ei tiedä tuota väliä siitä vaakasuorasta tuohon annetun satulaputken mitan päähän... ;)

Jees, olet varmaan oikeassa, annetut mitat eivät todennäköisesti vastaa mittapiirrosta lainkaan tuon top tuben osalta, mittapiirros on vain suuntaa antava. Laskelma on siis aivan arvoton.

ealex
27.11.2018, 16.52

ETT ei päädy satulaputken yläpäähän, eli mitta 480 on väärin kaavassa. Lisäksi efektiivistä satulaputken kulmaa ei ole annettu, eli myös mitta 73 on väärin. :rolleyes:

jyrmy
27.11.2018, 17.19
https://photos.app.goo.gl/51net5naQaPJP97B7

373mm on aika lähellä tosta stemmin yläpinnasta, alapuolelta tulee reilu 10mm lisää mittaa
.

Pexi
27.11.2018, 19.03
ETT ei päädy satulaputken yläpäähän, eli mitta 480 on väärin kaavassa. Lisäksi efektiivistä satulaputken kulmaa ei ole annettu, eli myös mitta 73 on väärin. :rolleyes:

Turhahan tästä on vääntää, kun laskelmalla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, mutta ETT:n määritelmillä ja efektiivisillä satulaputken kulmilla ei ollut laskelman kanssa mitään tekemistä. Laskelma perustui esillä olleeseen mittapiirrokseen, jossa näytti annetun alla olevassa kuvassa punaisella olevat mitat, C, E ja "Angle from BB to top of seat tube". Reach olisi silloin ollut tuo tunnettu mitta C miinus limen värillä merkitty laskettu mitta. Ja kuten todettu, koska se mittapiirros oli "suuntaa antava", tuli laskelmasta ... kakkaa.

https://photos.smugmug.com/photos/i-qmzs6fG/0/d6b3763b/L/i-qmzs6fG-L.png

Pexi
27.11.2018, 19.34
Toinen aivan yhtä turha, mutta enemmän high-tech mittailuharjoitus tuon -W- lähettämän kuvan pohjalta:

https://photos.smugmug.com/photos/i-4tbJG23/0/176e54a7/O/i-4tbJG23.png

Kuvaruudultani alumiinisella tarkkuusviivottimella mitattuna tuo vanteen halkaisija on 91 mm ja reachiä vastaava vaakajana 65 mm. Koska vanne on kai todellisuudessa 559 mm, niin reachiksi tulee 65/91 x 559 mm eli 399 mm. Sen on pakko olla oikein, vaikka eroaakin Jyrmyn tosielämän mitoista. Tässä ilmeisesti digitaalinen aika-avaruusvääristymä on jo muuttanut todellisuutta jonkin verran kuvan ottohetken jälkeen.

Jyrmyn tuntsassa taitaa muuten olla joustohaarukka? Se vaikuttaa ehkä ihan vakavastikin puhuen _hieman_ reachiin, koska emäputki siirtyy vähän korkeammalle ja siten myös taemmas, eikö?

MRe
27.11.2018, 21.43
On kyllä aika ahdas ohjaamo... ja sitä kautta melko pysty ajoasento.

jyrmy
28.11.2018, 00.35
Joo, ja tosiaa kuvan mitta stemmin päältä, stemmin alla 2 korotus rengasta. Varmasti ollaa hyvin lähellä tota 399mm rungosta mitattuna.