PDA

Näytä tavallinen näkymä : Juuttunut (ja nyt katkennut) satulatolppa



Nopea
19.11.2016, 17.02
Muistutus kaikille pyöränomistajille. Satulatolppaa on välillä hyvä irrottaa, muuten lopputulos voi olla seuraava.

Onko ehdotuksia miten rungon voisi pelastaa? Kyseessä on teräksinen fiksi/sinkula-runko, jossa oli ja on edelleen alumiininen Thomsonin tolppa kiinni. Satulatolppa on todella tiukasti kiinni. Kokeilin vääntämistä ruuvinpenkin avulla. Momenttia sillä sai aikaisesti, sillä seuraukselle, että tolppa katkesi.

Onko ehdotuksia, voiko rungon vielä pelastaa?


http://www.helsinki.fi/~magnusso/huuto/tolppa.jpg

Aakoo
19.11.2016, 17.08
Alumiini on pehmeää, ainakin teräkseeen verrattuna. Mä lähtisin varmaankin sahaamaan sitä tolpanjämää halki pelkällä rautasahan terällä. Jonkun aikaa siinä voi joutua kyllä äheltämään. Keskiön kautta valoa putkeen, jotta näkee mitä tekee.

Nopea
19.11.2016, 17.21
Mittasin äsken, että satulaputken sisällä on vielä 20cm verran tolppaa jäljellä. Ei taida sahaaminen tulla kysymykseen.

Moska
19.11.2016, 17.31
Jollain alumiinia syövyttävällä kemikaalilla saa teräsrunkosta tuon pois. En vaan muista mitä se aine on

Janos86
19.11.2016, 17.35
Koita myös ihan lämmittämällä, laita vaikka satulaputlen sisälle joku märkä rätti että pelkästään runko lämpeäisi. Tosin hieman hankalaa tuosta putkesta enää vetää mutta jos jollain saisi siitä kiinni

paaton
19.11.2016, 17.50
Lämpöä aina ennen voimaa, tämä unehtuu monelta autonasentajaltakin nykyään.

keskinopeusmies
19.11.2016, 17.52
Muistuksena että ennen voimankäyttöä ja turhaa rikkomista olisi hyvä miettiä järkevämpiä tapoja hoitaa homma. Tässäkin tapauksessa ehjä satulaputki ja siihen yhdistetty lämpö olisi varmaan ollut toimiva ratkaisu..


Sent from my iPad using Tapatalk

oem
19.11.2016, 18.00
Viimeistään nyt kannattaa kysyä nyrkkipajasta (autot ja pienkoneet) tai pp-korjaamolta hinta tai ohjeet ennen seuraavia vaurioita.

Faucon
19.11.2016, 18.00
Natriumhydroksidilla (esim Kodin putkimies yms.) tuon tolpan voi syövyttää pois, jos mikään muu konsti ei tehoa. Tolpan ja rungon liitos pitäisi aina suojata korroosiolta jollakin sopivalla rasvalla olivatpa ne mitä materiaalia hyvänsä (hiilikuitutolpan ollessa kyseessä luonnollisesti siihen tarkoitetulla asennustahnalla).

Marsusram
19.11.2016, 19.44
Kokeilin vastaavaan alkuun liuottelua ja lämpöä, mutta ei auttanut. Oli sen verran kovasti oksidoitunut kiinni runkoon.
Sitten askartelin Bahcolla (http://www.motonet.fi/fi/tuote/786335/Bahco-321-kahvasaha-rautasahan-teralla) sahaamalla sisältä 4x lohkoihin. Onneksi oli melko lyhyt (12cm) inserttinen tolppa.

nure
19.11.2016, 21.13
Kyllä saa sahattua kun jaksaa kärsivällisesti nitkuttaa, liika väkivalta saattaa jo rikkoa runkoakin.

garde
19.11.2016, 22.33
Sopivan kokoinen kartiopora tai satulaputken halki sahaus. Itse turvauduin aikanaan tavallisen poranterän avulla tapahtuvaan jyrsintään. Tuskaista oli.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
19.11.2016, 22.39
Sisäpuolelle jos pääsis migillä hitsailemaan täppiä niin se kutistais putkea ehkä just sen verran että saattais irrota.

Mut tunnin kun heiluu rautasahan terän kanssa niin kyllä se siitä.

w-a
20.11.2016, 02.20
Voisko tuollainen tunkeutuva irroitusöljy toimia? Huolella ja ajan kanssa ruiskis tuollaista ja päivän-kahden päästä vetäis satulaputken irti..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Faucon
20.11.2016, 11.03
Voisko tuollainen tunkeutuva irroitusöljy toimia? Huolella ja ajan kanssa ruiskis tuollaista ja päivän-kahden päästä vetäis satulaputken irti..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Irroitusöljyt eivät toimi kovinkaan hyvin alumiinin kanssa.

keskinopeusmies
20.11.2016, 14.39
Kylmää ja kuumaa plus öljyä ja siihen päälle vähän mekaanista rasitusta vetovasaralla tai sopivalla holkilla niin on kumma jos ei satulaputki luovutusvoittoa anna.


Sent from my iPad using Tapatalk

skuikka
20.11.2016, 16.34
Alumiini raudan sisällä on pyllystä kun lämpökin kiristää. Jälkiviisastelut alkuun, veditkö ruuvipenkissä kertavoimalla vai nykyttämällä? Kertapaukulla noin tiukka liitos antautuu varmasti muualta kuin jumista. Nykyttämällä, siis tarvittaessa puoli tuntia eestaas, olen muutaman pelastanut.
Jos sattuu metallimiehia olemaan lähipiirissä, laittaisin vaikka puoli milliä tuota tolpan sisäreikää pienemmän alumiinitapin tuonne sisään ja sitten hitsaten kiinni satulaputken jämään. Hitsi kun jäähtyy, se kuroo tuota putken yläpäätä pienemmäksi>löystyy jo paljon. Sitten teipistä kaulus ja kodin putkimiestä rakoon. Muutaman päivän päästä siitä hitsatusta tapista ruuvipenkkiin ja sitten nykytetään. Ei olisi välttämättä pahitteeksi sahata tuota rungon pystyputkea vaikka 5mm lyhemmäksi niin on kivempi hitsata. Noin vähän kun ottaa, toimii satulankiristin vielä hyvin.
Niijuu, kylmäsprayta kunnolla nykyttelyn yhteydessä.
Kyllä se sieltä pois tulee.
Jos ei ole pajapalvelua käytössä, saha ja sitkeyskin tuo tulosta.

Esabbi
20.11.2016, 17.31
Liukuvasara

Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla

Moska
20.11.2016, 20.17
Korkki satulaputkeen, keskiö pois, pyörä selälleen ämpärin päälle ja putkimiestä keskiön kautta muhimaan.

keskinopeusmies
20.11.2016, 20.52
Jos löytyy induktiokuumennin niin sillä lämpöä ja toiselle puolelle kylmäspräytä ja sama temppu kolmelle kulmalle. 10min ja satulaputki tipahtaa lattialle omasta painosta.


Sent from my iPad using Tapatalk

timberline
20.11.2016, 21.09
Jo tarjottuun liuotukseen löytyy videoitakin

http://www.youtube.com/watch?v=-dYnSVVDxrE (http://www.youtube.com/watch?v=-dYnSVVDxrE)

arctic biker
21.11.2016, 04.40
http://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html