Näytä tavallinen näkymä : Hardtail MTB budjetilla ≤ 2000€
Ruostesieni
17.11.2016, 10.08
Tere,
Homman nimihän olisi siis se, että olisi haussa tuolla ≤ 2000€ budjetilla hardtail MTB, toki ei ole missään nimessä pahitteeksi, vaikka hinta jäisikin alle tuon. Tarkoitus nyt hommata rankempaakin käyttöä kestävä "joka paikan höylä", jolla voi polkea 20km työmatkaa, mutta pärjää myös sitten ihan kunnon maastoajossakin ja muutenkin rankemmassa käytössä. 1 Pyörällä siis mentävä toistaiseksi. Ei haittaa, vaikka pidemmillä lenkeillä maantiepyörät viuhuukin ohi ja polkeminen olisi hieman raskaampaa. Maksaa sitten vähän haastavammassa maastossa itsensä takaisin.
On ollut silmäilyssä seuraavat mallit:
Commencal META-mallisto
Kona (Big?) Honzo
Canyon Grand Canyon
Varmaan eniten kiinnostanut tuo Grand Canyon, kun sitä ollaan hehkutettu. Niitäkin löytyy monta eri versiota, joissa hinta heittelehtii laidasta laitaan. Eniten kiinnostanut tuo Grand Canyon AL SLX 9.9 ja sen SL-versio.
Koko näyttäisi kaikkien laskureiden mukaan olevan rungon kohdalla tuumakokoa 20 ja Canyonin oma laskuri antoi L, vaikka kuulemma hartialeveys on poikkeuksellinen, eikä laskuri suostunut sitä ottamaan, kun vasta monia senttejä pois ottamalla :rolleyes:. En sitten tiedä, että miten nuo Canyonin XL-koot menee, kun saman kokoisilla raajoilla varustetulla tutulla on XL.
Tosissaan, vanhasta pyörästä räjähti takavaihtaja irti, joka hyppäsi pinnojen väliin ja kovassa vauhdissa sitten aiheutti mukavasti tuhoa. Ei kiinnosta enää 10 vuotiaaseen pyörään alkaa sysäämään rahaa, joten aika vaihtaa uuteen. Muutenkin runkokoko oli hieman liian pieni vanhassa.
Hmm. Mikä on sinulle rankempi rymistely? Noista pyöristähän canyon on aivan normaali lyhyt joustoinen XC pyörä, joka kylläkin on takuulla paras tulle 20km työmatkalle. Suuntaansa 20km?
Honzo. Pärjää kunnon maastoajossa, ja kyllä sillä töihinkin pääsee. Vaikka sitten useammilla kiekoilla voi muunnella erilaisille lenkeille/eri keleihin sopivaksi. Big Honzo etenee todennäköisesti maastossa vielä paremmin, työmatkasta en sitten tiedä. Big Honzoon plussa- ja 29-kiekot?
Honzo. Pärjää kunnon maastoajossa, ja kyllä sillä töihinkin pääsee. Vaikka sitten useammilla kiekoilla voi muunnella erilaisille lenkeille/eri keleihin sopivaksi. Big Honzo etenee todennäköisesti maastossa vielä paremmin, työmatkasta en sitten tiedä. Big Honzoon plussa- ja 29-kiekot?
Se kunnon maastoajo kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan. Jos sillä tarkoitetaan keskuspuiston polkuja tai kuten minulla, sipoonkorvessa seikkaulua, niin AM jäykkäperä voi olla ylilyönti tuohon canyoniin verrattuna, kun ottaa huomioon tuon 40km päivittäisen työmatkan.
Ruostesieni
17.11.2016, 11.10
Se kunnon maastoajo kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan. Jos sillä tarkoitetaan keskuspuiston polkuja tai kuten minulla, sipoonkorvessa seikkaulua, niin AM jäykkäperä voi olla ylilyönti tuohon canyoniin verrattuna, kun ottaa huomioon tuon 40km päivittäisen työmatkan.
Rankemmalla käytöllä meinaan mökin metsissä rymistelyä, sekä sitten juurikin "sipoonkorvessa seikkailua" :D (asun Itä-Helsingissä, mutta monesti tulee vedettyä lenkkiä juurikin Sipoon suunnille metsiin). Mökillä vähän puolustusvoimien tekemiä polkuja, mutta pääasiassa vain kuivamaarämeikköä. Eli kyllä se ihan maastoajoonkin tulee pääsemään sitten siellä.
Tosissaan se työmatka on 20km suunta.
...metsissä rymistelyä... Eli kyllä se ihan maastoajoonkin tulee pääsemään sitten siellä.
Tuo "rymistely" pitäisi nyt varmaan tarkemmin määritellä. Mitä tarkoitat sillä? Yleensä se on kuitenkin mielletty huomattavasti rankemmaksi kuin "maastojao" tai "kunnon maastoajo".
Rankemmalla käytöllä meinaan mökin metsissä rymistelyä, sekä sitten juurikin "sipoonkorvessa seikkailua" :D (asun Itä-Helsingissä, mutta monesti tulee vedettyä lenkkiä juurikin Sipoon suunnille metsiin). Mökillä vähän puolustusvoimien tekemiä polkuja, mutta pääasiassa vain kuivamaarämeikköä. Eli kyllä se ihan maastoajoonkin tulee pääsemään.
Jos mitään alamäki tyyppistä vauhdikasta ja kivikkoista maastoa ei ole tiedossa, niin ottaisin ilman muuta grand canyonin. Sipoonkorpeen ei omasta mielestäni AM pyörää tarvitse. Minä ottaisin canyonista vielä hiilarirunkoisen version.
Ruostesieni
17.11.2016, 11.39
Tuo "rymistely" pitäisi nyt varmaan tarkemmin määritellä. Mitä tarkoitat sillä? Yleensä se on kuitenkin mielletty huomattavasti rankemmaksi kuin "maastojao" tai "kunnon maastoajo".
Ei ole siis mitään kivikkoa tai jyrkkiä laskuja. Hieman haastavaa maastoa se sinänsä on ja tykkään mahdollisuuksien mukaan polkea sammalmaastossa ilman polkuja, mutta tosissaan ei ole mitään rajuja korkeusvaihteluita, kivikkoa tai vastaavaa. Lähinnä ainoat matkantekoa haittaavat tekijät on juurikot ja epätasaisuudet maastossa tämän lisäksi. Ei siis SINÄNSÄ mitään kauheaa rymistelyä.
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/black-sin-29/black-sin-29-80/ jos XC tyyppinen kelpaa... Itse kasvattaisin budjettia niin saisi vielä laadukkaampaa palikkaa ja heti 1x11 systeemin... http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/black-sin-29/black-sin-29-90-1x11/
Ruostesieni
17.11.2016, 11.48
Jos mitään alamäki tyyppistä vauhdikasta ja kivikkoista maastoa ei ole tiedossa, niin ottaisin ilman muuta grand canyonin. Sipoonkorpeen ei omasta mielestäni AM pyörää tarvitse. Minä ottaisin canyonista vielä hiilarirunkoisen version.
Näinä, alan kyllä kallistumaan tuohon Grand Canyoniin. Varmaan se paras kompromissi itselle tässä tilanteessa.
Oon kuullut taruja siitä, että hiilarirunkoiset eivät oikein tykkään, jos käyttäjällä on enemmän massaa. Itsellä tosissaan vajaa 110kg painoa saliharrastuksen takia, niin en ole siitä kevyimmästä päästä. Mites nuo hiilarirungot kestää paukutusta, kun ajaja on luokkaa minä? Mikäs noista Grand Canyonin malleista muuten sisältää hiilarirungon?
Mikäs noista Grand Canyonin malleista muuten sisältää hiilarirungon?
CF-mallit. Ei näyttäisi olevakaan vielä 2017 CF-malleja saatavilla.
^^CF niiku Carbon Fiber ;-)
Kestää hiilari kovemmissakin paikoissa kuin fillareissa ja eihän tuo ajosi tosiaan mitään erityistä "paukutusta tai Rymistelyä" ole...
Näinä, alan kyllä kallistumaan tuohon Grand Canyoniin. Varmaan se paras kompromissi itselle tässä tilanteessa.
Oon kuullut taruja siitä, että hiilarirunkoiset eivät oikein tykkään, jos käyttäjällä on enemmän massaa. Itsellä tosissaan vajaa 110kg painoa saliharrastuksen takia, niin en ole siitä kevyimmästä päästä. Mites nuo hiilarirungot kestää paukutusta, kun ajaja on luokkaa minä? Mikäs noista Grand Canyonin malleista muuten sisältää hiilarirungon?
Tätä kyllä itsekkin ajattelin jo hartioiden perusteella...
Kyllähän noista hiilarirunkoisista vaan porsii esimerkiksi pressfitt keskiöt alumiinisia herkemmin, eikä se reilu paino ja todennköisesti kohtuulliset jalkavoimatkaan ainakaan helpota tilannetta. 60kg kaveriin verrattuna keskiönseutukin saa aika paljon enemmän rasitusta juurakossa ajaessa.
Entäpä Trek stache (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/hardtail/product/review-trek-stache-9-15-49633/), jossa on 29+ koon renkaat?
Itsellä samalla budjetilla samanlainen konkeli hakusessa. Tosin itse olen katsellut vain noita 27,5+ malleja. Käyttötarkoituksena Espoon- ja Helsingin keskuspuistojen rymyäminen (90% ajasta).
Tähän asti vaihtoehtoina ollut
Orbea Loki H10. Rajattu käytännössä pois kalliin hinnan vuoksi. En oikeastaan löydä palikoissa eroa kahteen seuraavaan, mikä tuon hinnan oikeuttaisi.
Kona Big honzo. Erittäin vakavassa harkinnassa, sillä kaikki sopii tarpeeseen ja Bikeshopista saisi hyvät alennukset. Ulkonäkö mielyttää myös kovasti.
Sonder Transmitter (GX1 Yari -malli). Vaikuttaa arvostelujen perusteella erittäin pätevältä kaikin puolin. Netistä tilaaminen arveluttaa, kun aikaisempaa kokemusta on vähän ja ensipyörä kyseessä. Palikat kohdallaan varsinkin tässä GX1 -mallissa.
orc biker
17.11.2016, 20.35
Jos ajaa juurakoissa/kivikoissa, mutta haluaa mukavan kyydin, niin + on ratkaisu. Jos ei, niin ihan sama. Eikä tosiaan tarvitse maksaa kahta tonnia hyvästä pyörästä, ellei tahdo. Ei se tunnu 110 kilolla runtatessa yhtään mitään, koska keventelyähän sillä lisärahalla saa. Ennemmin ostaisin vaikka tonnin pyörän ja vaihtaisin siihen muutamalla sadalla osia, kuten vanteet, päätyen näin parempaan ja mieluisempaan pyörään. Lopuilla voi ostaa vaikka varusteita, vaatteita ja varaosia. Mutta + maksaa. Jos siihen päätyy, niin kaikkinensa pari tonnia tulee helposti vastaan.
Joo, 27.5+ muuten järkevä, mutta se 40km duunimatka saattaa jäädä helposti ajamatta. Ainakin itseltä jäisi.
Canyonilla on tosiaan muuttunut mallit niin, että hiilari jäykkäperät löytyy nykyään exceed mallista.
Grand Canyonin paremmissa malleissa on 110mm keula, jolloin keulakulmakin on 68.5ast, eli lähes yhtä loiva mitä esimerkiksi kona honzossa.
Kun haaveissa on parin tonnin pyörä niin kannattaa pysytellä niissä sillä kaduttaa jälkeen päin kun tyytyy siihen tonnin kompromissiin, kyllähän silläkin tulee toimeen mutta...
Plussista Charge Cooker Mideistä löytyy mainioita...
orc biker
18.11.2016, 00.48
Kun haaveissa on parin tonnin pyörä niin kannattaa pysytellä niissä sillä kaduttaa jälkeen päin kun tyytyy siihen tonnin kompromissiin, kyllähän silläkin tulee toimeen mutta...
Kun se ei mene automaattisesti niin, että kahdella tonnilla saa mukavamman pelin kuin tonnilla + tonnilla kustomointiin, mutta sinähän sivuutit koko tämän ajatuksen. Minä itse en laittaisi koko budjettia valmispyörään, vaan ostaisin enemmin vaikka jostain hissitolppaa, vanteita, parempaa satulaa, grippejä yms. Minä väitän, että sillä tulee parempi lopputulos, koska se on sitten enemmän omaan makuun ja tarpeisiin sovitettu. Rahaa noihin saa menemään huomattavasti, eli se kannattaa alunperin huomioida kustannuksissa. Toki, jos haluaa laittaa 2-3 tuhatta, niin ostaa sitten kahden tonnin pyörän ja laittaa 500-100 € varusteluun, mutta se on sitten jo kolmen tonnin pyörä kokonaisuutena.
Minä taas väitän, että paras lopputulos tulee sillä kun ostaa rungon ja mieleiset osat ja kasaa paketin.
Ihan turha välivaihe ostaa jotain valmispyörää ja vaihtaa siihen oleelliset palikat ja yrittää jaksaa myydä poistetut.
Ruostesieni
18.11.2016, 09.51
Olisihan se mielenkiintoinen projekti koota koko hässäkkä itse. Sanomattakin selvää, että en ole tämmöistä projektia ennen suorittanut, eikä ole hajuakaan mistä lähteä liikkeelle ja miten. :rolleyes: Se olisikin sitten aivan erilainen projekti, mutta varmasti olisi halvempaa kuin ostaa valmis paketti ja lopputuloskin mahdollisesti miellyttäisi itseä enemmän, myös toki olisi ihan mielenkiintoista koota oma pyörä. Jos nyt teoriassa sanotaan, että Grand Canyonin malliston "parempi pää" olisi se jonkunlainen ideaali, niin mistä pitäisi lähteä liikkeelle?
En tiedä, että alanko vetämään tätä jo ihan aihealueen ulkopuolelle tässä, mutta tökitään nyt kepillä jäätä.
Jos esimerkikis canyonin haluaa, niin ei noita ole minusta mitään järkeä koota itse. Laadukkaat osat on hinnoiteltu mukaan sen verran edullisesti, ettei homma kannata. Varsinkaan kun grand canyonista ei edes näytä olevan runkosettiä tarjolla.
Jos sattuu mieleisen rungon löytämään järkevään hintaan, niin sitten tilanne muuttuu. Saa speksailtua esimerkiksi kunnolliset kiekot järkevään hintaan mukaan. Tuo ylläkin mainittu Sonder Transmitter on kyllä ok hintainen runko ja komeakin. Mutta tosiaan mielestäni hivenen liioteltu sipoonkorpeen ja noin pitkälle työmatkalle.
Käy testaamassa pyöriä vaikkapa hi5bikessa, sieltä löytyy ainakin mondrakerin loivakeulaisia jäykkäperiä ja varmaankin joitan canyonia vastaavia xc pyöriäkin.
Nyt mennään reilusti budjetin yläpuolelle, mutta tällä voit "rakennella" custom trekkejä.
http://projectone.trekbikes.com/fi/fi/#model/procaliber99sl
Ruostesieni
18.11.2016, 10.28
Jos esimerkikis canyonin haluaa, niin ei noita ole minusta mitään järkeä koota itse. Laadukkaat osat on hinnoiteltu mukaan sen verran edullisesti, ettei homma kannata. Varsinkaan kun grand canyonista ei edes näytä olevan runkosettiä tarjolla.
Jos sattuu mieleisen rungon löytämään järkevään hintaan, niin sitten tilanne muuttuu. Saa speksailtua esimerkiksi kunnolliset kiekot järkevään hintaan mukaan. Tuo ylläkin mainittu Sonder Transmitter on kyllä ok hintainen runko ja komeakin. Mutta tosiaan mielestäni hivenen liioteltu sipoonkorpeen ja noin pitkälle työmatkalle.
Käy testaamassa pyöriä vaikkapa hi5bikessa, sieltä löytyy ainakin mondrakerin loivakeulaisia jäykkäperiä ja varmaankin joitan canyonia vastaavia xc pyöriäkin.
Näemmä hi5bikessa on tuota Konaakin ja kaikkea. Pitää melkeinpä käydä siellä testaamassa vähän pyöriä ja ihmetellä paikanpäällä elämän perimmäisiä kysymyksiä. Ainakin alustavasti menen sillä mindsetillä, että Grand Canyon tai sen sukulaissielu on se oma valinta.
Itsellä ei ole ollut reiluun kymmeneen vuoteen yhtään valmispyörää, kaikki rakennettu tai täsin modifioitu ja sen tiedän kun itselle rakentaa niin kahden tonnin projektista tulee vähintään kolmen...
Orc, en koskaan edes oleta että olisit samaa mieltä mutta kaikki ei halua aloittaa heti duunata pyörää vaan pelkästään ajella. Sitä kahden tonnin pyörää helppo muokata makuunsa kun tulee osien päivtyksen aika...
orc biker
18.11.2016, 14.24
Minä taas väitän, että paras lopputulos tulee sillä kun ostaa rungon ja mieleiset osat ja kasaa paketin.
Ihan turha välivaihe ostaa jotain valmispyörää ja vaihtaa siihen oleelliset palikat ja yrittää jaksaa myydä poistetut.
Jos tietää, mitä tekee. Se on kuitenkin astetta vaikeampi projekti, eikä välttämättä yhtään halvempi. Riippuu paljon siitä, millaisen rungon haluaa.
^Lähtökohta että paskalle rungolle turhaa rakentaa hyvistä osista mitään. Rakentamisen hauskuus piilee siinä että saa juuri sitä mitä haluaa ja silloin ei yleensä pidä...
Ruostesieni
18.11.2016, 17.24
Aikaisempiin liittyen: Vaikka olenkin pyöräillyt todella paljon, niin jotenkin se osatuntemus jäänyt todella vähäiseksi. Melkeinpä parempi niin, että nyt hommaan aluksi ensimmäisen vähän laadukkaamman pyöräni, sitten siihen ajan kanssa vaihdan tarpeiden mukaan osia ja sitä kautta myös tutustun hiljalleen paremmin ja paremmin aihepiiriin. Kyllähän toki jo nyt päässyt tutustumaan todella hyvin erilaisiin osasarjoihin ja niiden eroihin.
Tosissaan, nyt olen jo aika vahvasti kallistunut tuohon Grand Canyon AL SLX 9.9 SL -malliin. Olisi juuri ja juuri budjetissa (postikuluineen menee yli, mutta minkäs teet?). Luulisi olevan ihan pätevä entry-level vehje, jota sitten mahdollisuuksien mukaan alkaa sitten muokkailemaan ajan kanssa. Pitänee yrittää käydä ajelemassa jotain tuota Grand Canyonin dimensioita vastaavaa mallia, sekä jotain lähellä olevia, niin saa vähän kuvaa siitä mitä on ostamassa.
^Oikein, tuosta saat pyörän mihin ei tosiaan tarvi alkaa heti tekemään mitään päivityksiä, säädöt vain kohdilleen ja ajoon. Kannattaa kysellä onko lähiseudulla ketään Canyon kuskia joka antaisi pienet tyypit ottaa niin saat paremman kuvan. Tuota vertailua kyllä olen usein myös suositellut kun netistä joutuu tilaamaan ennestään tuntemattoman mallin pyörän.
.
.Pitänee yrittää käydä ajelemassa jotain tuota Grand Canyonin dimensioita vastaavaa mallia, sekä jotain lähellä olevia, niin saa vähän kuvaa siitä mitä on ostamassa.
Eiku tilaat vaan. Jos ajat jotain muuta pyörää niin ei se kerro tuosta Canyonista mitään. Etkä suotta kiusaa yrittäjiä mukaostoaikeilla.
Ja kaks tonttuu on ihan jo muuta kuin entry-level.
orc biker
18.11.2016, 18.24
Aikaisempiin liittyen: Vaikka olenkin pyöräillyt todella paljon, niin jotenkin se osatuntemus jäänyt todella vähäiseksi. Melkeinpä parempi niin, että nyt hommaan aluksi ensimmäisen vähän laadukkaamman pyöräni, sitten siihen ajan kanssa vaihdan tarpeiden mukaan osia ja sitä kautta myös tutustun hiljalleen paremmin ja paremmin aihepiiriin. Kyllähän toki jo nyt päässyt tutustumaan todella hyvin erilaisiin osasarjoihin ja niiden eroihin.
Kun taisit puhua jotain siitä, että kasaamisenkin kiinnostaisi, niin minä ostaisin sinuna ~ tonnin Canyonin. Syy: laita tonni säästöön seuraavaa pyörää varten. Ajaminen sujuu ihan yhtä hyvin kummallakin. Sitä tonnin ja kahden tonnin jäykkäperän eroa ei tunne. Se toinen ei kestäkään yhtään paremmin. Sen sijaan oikein viimeisen päälle itselle osuvan pyörän eron voi tunteakin, mutta sehän löytyy, jos edes löytyy, ihan muuta kautta kuin ostamalla tuntemattoman pyörän. Laadukkaita nuo ovat jo tonnin hintaluokasta alkaen kaikki. Osta siis sellainen pyörä, jolla ajaa kaikin tavoin ongelmitta, mutta joka on opettelupyörä. Minä en näe järkeä maksaa paljon ylimääräistä tietämättä, mitä oikeasti haluaa ja miksi.
Jami2003
18.11.2016, 18.34
Ja mihinhän paljon ajanut tarvitsee opettelu pyörää. Se nyt on ihan loppumaton suo mikä on tarpeeksi hyvä pyörä ja palikka. Jos kaksi tonnia on tarkoitus laittaa pyörään niin sitten kannattaa ostaa paras mahdollinen parin tonnin pyörä. Tuo rotko on varmasti lähellä sitä.
Lisäksi ei kannata alkaa kasaamaan sellaista pyörää minkä tarvitsee ajoon. Tulee vaan kiire ja kallis pyörä.
orc biker
18.11.2016, 18.49
Ja mihinhän paljon ajanut tarvitsee opettelu pyörää.
Pyörät ovat muuttuneet kovasti 10 vuodessa.
Jos budjetti on kaksi tonnia niin miksi ostaa halvan? Voihan sitä kahden tonnin pyörääkin tarvittaessa parantaa... Jos ei ole rahaa laittaa tuon hintaisissa niin ymmärrän halvemman hyvin mutta jos haluaa niin silloin täytyy saada. Pelkästään markkinatalouden vuoksi rahan täytyy liikkua!
Tietenkin pyörätkin on muuttuneet muttei niin olennaisesti että pitäisi jollain harjoittelupyörällä harrastusta jatkaa, oletan että kysyjä on aikuinen ja siinä tilanteessa ettei viimeisiä ropoja pyörään laita niin tuskin meidän murhe että haluaa kerralla hyvän pyörä.
Cubelta saisi aika samoilla palikoilla hiilari runkoisen. Mutta omasta mielestäni keulakulmassa on aika iso ero 68.5 vs cuben 70.5
Omilla vajailla taidoilla muutos 71=>70 oli aika iso. Ei enää lennä yllättäen hitaista vauhdeista tangon yli.
Canyonilla näihin uudempiin kalliimpiin malleihin on tosiaan laitettu tuo 110mm keula, tuskin noissa rungon kulmissa on noin isoa eroa.
http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/589-cube-elite-c62-pro-29-2x-carbonnblue-2016.html
Edit: Eikä, 100mm reba slx mallissakin ilmoitetaan sama 68.5ast keulakulma, eli on se 68.5ast aivan todellinen keulakulma. Sehän tarkoittaa, että ne edullisemmat SL mallit ovat eri rungolla, todennäköisesti vanhan vuosimallin runkoja. Eli se 2te pyörän eron todellakin huomaa 1te pyörästä.
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/black-sin-29/black-sin-29-80/ TÄtä mä aikaisemmin ehdotin myös...
Korjasinkin jo ylös. Canyonilla on pakko olla eri rungot slx ja sl malleissa myös grand canyoneissa. Ehdottomasti tämä arvokkaampi 68.5ast keulalla oleva.
Rungothan ovat aivan toisen näköisiäkin näissä slx malleissa.
Ruostesieni
20.11.2016, 21.06
Huhu, olin jo unohtanut tuon Radonin, nyt tuli tuohon vielä tuo pätevän näköinen Elite. On tämä kivulias valinta. Pitänee ottaa nuo vertailukohteiksi ja miettiä vähän, että mitkä on erot ja näiden erojen tuomat mahdolliset "edut" itselle.
Mitä nyt nopeasti katsoin, niin painoerohan on hiilarin ja alumiinin välillä noin 11%, eli tässä tapauksessa ~1,1kg. Ei tuo ainakaan omiin silmiin vaikuta niin massiiviselta erolta loppupeleissä. Sitten taas, Radon ja Canyon samaa hintaluokkaa, hyvin samanlaiset osat ja näemmä runkojen mitatkin samaa luokkaa, mitä nyt haarukat on eri (?). Radonissa toki kiinnostaisi se, että saisi samaan hintaan sen hiilarin (normaali hinta 2599€, taitaa olla "viime vuoden" malliston takia alennuksessa?).
Ylempään liittyen: Olen ihan aikuinen ihminen, joka ei siis mene vararikkoon tästä hankinnasta, vaikka idea olisikin hyvällä huolenpidolla pitää tämä tuleva pyörä ajossa pitkään. Osia varmaan tulee vaihdeltua, siinä se. Olen jo aikalailla tältä erää pistänyt syrjään idean oman pyörän kokoamisesta siis.
Saatko mitään lisäarvoa tuolla tuhannella aurolla. Tuolla tonnin XC jäykkäperällä ajaa ihan yhtä hyvin kuin sillä kahden tonnin xc jäykkäperällä. Jos ei aja mitään kovaa kivikkoa tai "kunnon" maastoajoa, jossa se xc jäykkäperä alkaa loppua kesken, niin osta se tonnin rotko. Itse miettisin enemmän sellasta AM jäykkäperää, koska ei oikeastaan häviä tavallisen nöösin käsissä mitenkään XC:lle vauhdissa tasaisella, mutta on niin paljon vakaampi ja mukavampi ajaa sitten kovempaa rajuampaakin maastoa.
Parasta AM antia 27,5" kiekoilla : https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-iroko-4-2016-mountain-bike-EV244135
Parasta 29":nä :
Hintalaatusuhde on samaa tasoa kuin rotko ja nyt vielä parempi kun alennuksessa.
https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-ramin-4-2016-mountain-bike-EV264327
Huhu, olin jo unohtanut tuon Radonin, nyt tuli tuohon vielä tuo pätevän näköinen Elite. On tämä kivulias valinta. Pitänee ottaa nuo vertailukohteiksi ja miettiä vähän, että mitkä on erot ja näiden erojen tuomat mahdolliset "edut" itselle.
Mitä nyt nopeasti katsoin, niin painoerohan on hiilarin ja alumiinin välillä noin 11%, eli tässä tapauksessa ~1,1kg. Ei tuo ainakaan omiin silmiin vaikuta niin massiiviselta erolta loppupeleissä. Sitten taas, Radon ja Canyon samaa hintaluokkaa, hyvin samanlaiset osat ja näemmä runkojen mitatkin samaa luokkaa, mitä nyt haarukat on eri (?). Radonissa toki kiinnostaisi se, että saisi samaan hintaan sen hiilarin (normaali hinta 2599€, taitaa olla "viime vuoden" malliston takia alennuksessa?).
Ylempään liittyen: Olen ihan aikuinen ihminen, joka ei siis mene vararikkoon tästä hankinnasta, vaikka idea olisikin hyvällä huolenpidolla pitää tämä tuleva pyörä ajossa pitkään. Osia varmaan tulee vaihdeltua, siinä se. Olen jo aikalailla tältä erää pistänyt syrjään idean oman pyörän kokoamisesta siis.
Minä ottaisin noista edeleen uuden SLX canyonin, sen ohjauskulma on 68.5ast kun muissa on 70 tai yli.
Enkä kyllä tosiaan pitäisi tuota hiilarirungon tuomaa kilon painoetua sinun kohdallasi mitenkään isona plussana.
...tykkään mahdollisuuksien mukaan polkea sammalmaastossa ilman polkuja....
Oletko harkinnut Läskipyörää, eikö tuohon käyttöön sellainen olisi paras? Luulisin näin. Parilla tonnilla saa jo kelvollisen.
ja tykkään mahdollisuuksien mukaan polkea sammalmaastossa ilman polkuja
Oletko harkinnut Läskipyörää, eikö tuohon käyttöön sellainen olisi paras? Luulisin näin. Parilla tonnilla saa jo kelvollisen.
Ei nyt unohdeta:
Ootkos kysyny jäsen Ski:ltä, että pääseekö läskillä kovempaa, kun kapeerenkaisella?
Joku kevyt läski voisi olla tuohonkin käyttöön hyvä peli.
Ruostesieni
21.11.2016, 14.59
Itseasiassa, kyllä olen. Työkaverini ajelee jokusen kilometrin lyhyempää työmatkaa läskipyörällä, eli ei se mahdotonta ole, sekä vauhdin ylläpito ei ole ongelma. Kiinnostaisi läski myös ihan maasto-ominaisuuksien takia. Etenkin mökin metsissä pääsisi todella hyvin elementtiinsä.
Sainkin suosituksia Canyonin dudesta. Työkaveri kovin hypetti duden ultimate -versiota, joka siis on yli budjetin rapiat 300€ muistaakseni.
40km duunimatkaa/päivä läskillä?
Entä se aiemmin ehdottamani 29+ stache? Minusta ok valinta isolle kaverille.
Näitä saattaa vielä saada kovilla alennuksilla. Jopa alle 2200€, on varmasti parasta tuolla rahalla. Jos 2016 mallin pyöriä on liikkeissä tai euroopan varastolla.
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley/farley-9-6/p/1068000-2016/
Ruostesieni
21.11.2016, 17.06
40km duunimatkaa/päivä läskillä?
Entä se aiemmin ehdottamani 29+ stache? Minusta ok valinta isolle kaverille.
Suomessa näyttävät olevan 3000€ luokkaa nuo. Suoraan Trekiltä saa tilattua vain 17,5 kokoisena enää. Stache pitänee siis unohtaa varmaankin nyt sitten.
Itse käynnistelin tänä kesänä pidemmällä tauolla ollutta maastopyöräilyharrastusta uudestaan hankkimalla jäykkäperäisen 29" maasturin. Pohdin myös pitkään noin tonnin Canyonin (Grand Canyon AL SL 6.9) ja huomattavasti kalliimman SLX mallin välillä. Oma käyttö on lyhyitä työmatkoja (kelivarauksella) ja Tampereen seudun maastopolkuja. Nyt muutaman kuukauden polkuja ajeltua olen tyytyväinen että hankin edullisemman SL 6.9 version. Ensinnäkin sekin on jo todella hyvällä speksillä Reba-keulineen ja toiseksi minulla on nyt jo muutaman kuukauden polkuajon jälkeen kauhea täpärikuume.. :) Jos on yhtään epävarmuutta siitä mitä pyörältä hakee, ei kannattane hankkia kovin kallista pyörää joilla on kuitenkin selkeät rajoitteet, näin ainakin itse olen pohtinut.
Jami2003
21.11.2016, 18.27
Jep ja parin tonnin ht:t on sen verran päteviä pelejä että sama minkä valitsee kunhan itselle oikean kokoisen niin tuskin tulee pettymään jos nyt se pyörä malli vaan on oikea.
Late_h: tietä olen itsekkin pariin kertaan mennyt. Jäykkiksestä täpäriin. Sitten taas 29 aikakaudella uudestaan jäykkäperäinen ja heti totesin että pakko saada moderni 29 täpäri. Sentään tajusin olla myymättä tuota jäykkäperää niin ei voi sitä uudestaan ostaa taas parin vuoden päästä :D
Näitä saattaa vielä saada kovilla alennuksilla. Jopa alle 2200€, on varmasti parasta tuolla rahalla. Jos 2016 mallin pyöriä on liikkeissä tai euroopan varastolla.
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley/farley-9-6/p/1068000-2016/
Ei tuon hinta-laatusuhde äkkiseltään pahalta vaikuta.
http://www.fun-corner.de/en/fatbikes/3206-trek-farley-96-2016-fatbike.html
Postittavatkohan Suomeen?
Olisikohan mahdotonta, että työmatkalle hyvin rullaavat renkaat ja maastomöyrintään toiset kiekot pulskemmilla renkailla? (sitten aikanaan, jos budjetti on nyt tiukka)
Itselläkin pyörän vaihtaminen uudempaan ajankohtainen.
Olen kolmen vaiheilla:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-slx-9-9.html
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/cross-country/epic-hardtail/115227
https://www.bruegelmann.de/votec-vc-comp-dark-grey-glossyblack-matt-469431.html
Votecin pyörä jostain syystä kiinnostaisi mutta oikein kunnollisia arvoteluja ei rungosta tunnu löytyvän. Liekkö täällä foorumilla kellään kokemusta kyseisestä pyörästä?
Ruostesieni
29.11.2016, 19.04
Sen verran päivityksenä, että pitkän harkinnan jälkeen näyttäisin päätyvän vahvasti nyt sitten kuitenkin Grand Canyon AL SLX 9.9 SL -malliin. Tooooki, tuolla Exceedin puolella tuo Exceed CF SL 6.9 Pro Race myös kiinnostaisi, kun saisi hieman budjettia venyttämällä sellaisenkin hankittua, kun hintaa tulee sille se 2300€. Exceedissä olisi näemmä SRAM settiä tuon Grand Canyonin Shimano XT:n sijasta, sekä pieniä eroja runkojen dimensioissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.