PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiston päivitys 3x9:stä 1x11:sta.



temule
12.11.2016, 13.25
Minulla on Focuksen vähän vanhempi täpäri, jostain 2005 paikkeilta. Siinä on Deore lx 3x9 vaihteisto. Se on nyt tullut matkansa päähän, etenkin takapää.

Tuli nyt sitten mieleen päivittää koko voimansiirto. Mutta käykö tuon tilalle esim xt 1x11 ja millä muutoksilla? Ja mitä muuta pitää ottaa huomioon? Etuvaihtajaa en enää riesakseni halua.

Garymies
12.11.2016, 18.47
Ysipakan tilalle samaan vapaarattaaseen käy Shimanon 11 lehtiset pakat. Myös Sramilla tais olla nykyään yksi malli joka ei vaadi XD- vapaaratasta. En vaan muista mikä se oli nimeltään. Jos et vaihda koko kampisettiä, niin keskirattaan paikalle voi laittaa n/w rattaan. Pulttijako kannattaa tarkistaa, mutta todennäköisesti on 104 mm. Rattaan pultit on mahdollisesti liian pitkät, mutta sopivat prikat väliin niin hyvä tulee. Vaihtajan ja vivun vaihdossa ei mitään ihmeellistä taida olla.

temule
12.11.2016, 22.27
Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tämähän taitaa käydä huomattavasti helpommin kuin kuvittelinkaan. Kävin varmistamassa tuon pulttijaon ja se on sen 104mm.

Tarkoitit varmaan tätä Sram:n sarjaa?
http://www.hi5bikes.fi/~UROSx0000001/?Y999=PIF&Y104=SRAM-NXgroup

On kyllä aikasta vahva ehdokas. Miten lie sitten pärjää laadussa M8000 XT sarjalle?

maalinni
12.11.2016, 22.37
Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tämähän taitaa käydä huomattavasti helpommin kuin kuvittelinkaan. Kävin varmistamassa tuon pulttijaon ja se on sen 104mm.

Tarkoitit varmaan tätä Sram:n sarjaa?
http://www.hi5bikes.fi/~UROSx0000001/?Y999=PIF&Y104=SRAM-NXgroup

On kyllä aikasta vahva ehdokas. Miten lie sitten pärjää laadussa M8000 XT sarjalle?

Varmasti yhtä hyviä käytännössä. Itse tykkään Sramin mekaanisuudesta ja kuuluvista naksahduksista, toiset arvostaa Shimanon hiljaista ja sulavaa toimintaa.

temule
12.11.2016, 23.38
Hommahan menee varsin mielenkiintoiseksi. Tekisi kyllä mieli testata Sram:ia, eteenkin kun eipä tuo sarja mitenkään kovin kallis ole. Mutta kovin paljon yli 300€ ei kannata tuon ikäiseen pyörään enää sijoittaakaan. Eli ilmeisesti minulla on kaksi järkevää vaihtoehtoa, joko tuo m8000 sarjan Shimano tai sitten mennään Sram NX sarjaan. Onkohan valinta näiden väiltä lähinnä mielipidekysymys, vai mitäpä tehdä.

Jamppe
12.11.2016, 23.57
NX taitaa olla Sramilta "hinnat alkaen" malli kun taas XT on Shimanon paremman pään kamaa. Sitäpä en osaa sanoa kannattaako tällä perusteella valintaa tehdä. Itse valitsisin melko varmasti Shimanon. Shimanolta muuten löytyy myös SLX versio 1x11 vaihteistosta, on hieman XTtä edullisempi.

Aakoo
13.11.2016, 00.22
Jos nykyiset kammet kelpaa, niin halvimmalla pääset kun ostat NX upgrade kitin (https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-1x11-fach-Upgrade-Kit-p48765/), ja NW rattaan (http://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-104bcd-narrow-wide.htm). Jos kammet haluaa uusia, niin eipä tuo koko NX settikään (https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-Gruppe-1x11-32-GXP-p51048/) kallis ole.

nure
13.11.2016, 10.02
http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-nx-1x11-speed-group-trigger-gxp-175mm-32t-528078/wg_id-391 Tuolta edullisemmin ja laakerikin mukana. Tuon setin itse laittaisin ehdottomasti itse jos ja kun tarve on...
Sorry, en huomannut että Aakoo ehti ennen ja vielä halvemman... Itse suosisin myös mahdollisesti tuota upgradea jos kammet kelpaa ja rattaaksi Blackspiren Snaggletooth.

maalinni
13.11.2016, 10.30
NX taitaa olla Sramilta "hinnat alkaen" malli kun taas XT on Shimanon paremman pään kamaa. Sitäpä en osaa sanoa kannattaako tällä perusteella valintaa tehdä. Itse valitsisin melko varmasti Shimanon. Shimanolta muuten löytyy myös SLX versio 1x11 vaihteistosta, on hieman XTtä edullisempi.

No ei kannata. Vähän kuin Ferrarin hinnat alkaen malli vastaan kallein Skoda. Ja sinä ottaisit sen Skodan?

nure
13.11.2016, 11.48
Vuosia noita SRAM:n vaihteita käyttäneenä oon ainakin itse sitä mieltä että toimivat paremmin kuin nuo virvelitehtaan tuotteet...

Läskimasa
13.11.2016, 11.50
No ei kannata. Vähän kuin Ferrarin hinnat alkaen malli vastaan kallein Skoda. Ja sinä ottaisit sen Skodan?
Outo vertaus. Japanissa ja sen tarkkuudella tehty XT Shimano on mielestäni helposti laadukkaampi kuin SRAMin NX tai GX, osittain makuasia tietysti. En tykkää SRAMin niittaamalla kasatuista pakoista.

Blackborow
13.11.2016, 12.17
Ei tuo NX kyllä millään pärjää XT:lle. Ei toiminnassa eikä painossa. SRAM-fanipojat on tietenkin toista mieltä.

SSGT-92
13.11.2016, 12.36
Taas näitä juupas eipäs pilkun... ,tosin jos tuo NX pärjäis tuolle XT:lle,olisi shitmanol mennny pieleen tosi isosti.Aikuisten oikeesti,mites noi NX ja SLX M7000 vertautuu toisiinsa vai onko tämä epäreilu vertailu,nuo kun on liki saman hintaiset ?
Itse saattaisin kallistua tohon GX sarjaan.

nure
13.11.2016, 12.37
No en ole koskaan XT:tä kovin kummoisena pitänyt, toisaaltaan tuo NX on tuollainen "alkaen" malli ja XT keskikastia niin ei ihan vertailukelpoisia...

Blackborow
13.11.2016, 12.50
XT onkin toki ollut samanlainen viimeiset 15v.

maalinni
13.11.2016, 12.57
Taas näitä juupas eipäs pilkun... ,tosin jos tuo NX pärjäis tuolle XT:lle,olisi shitmanol mennny pieleen tosi isosti.Aikuisten oikeesti,mites noi NX ja SLX M7000 vertautuu toisiinsa vai onko tämä epäreilu vertailu,nuo kun on liki saman hintaiset ?
Itse saattaisin kallistua tohon GX sarjaan.

Oleellista varmaan, kuten jo totesin, että molemmat toimivat varmasti erittäin hyvin. Sarjojen vertailu sillä perusteella, miten ne sijoittuvat valmistajan omaan tuoteperheeseen ei vain ole mielekästä.

Aloittajan tarpeeseen ottaisin ne osat mitkä halvemmalla saa, ja tosiaan se SLX kannattaa myös huomioida.

temule
13.11.2016, 15.00
Joo taitaa olla nämä enemmänkin makuasioita. Vanhat kammet on kunnossa, eikä keskiön laakerissakaan tunnu väljyyttä tai rahinaa. Taidan ostaa vaan pelkän rattaan eteen ja päivittää takapään kokonaan. Pitää vielä vertailla hintoja ja tuo slx oli mennyt minulta ohi, joten pitääpä sekin tutkia.

P. S. Kävin just metsäpoluilla lumistelemassa ja kyllä se on hankalaa, kun ei vaihteisiin voi luottaa lainkaan. Vaihtaa alaspäin milloin haluaa, kahvan räikkä lyö tyhjää ylöspäin vaihdettaessa ja vaihteet ei meinaa pysyä päällä. 😁

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

N-K
13.11.2016, 15.46
Itsellä on XT-M8000 setti ja NX toisessa pyörässä. XT:n pakka on parempi, mutta muuten se on ihan yks ja sama. SLX setti on pakaltaankin samaa tasoa NX:n kanssa.
Kunhan arpoo jomman kumman setin ja ajaa ilosena.

nure
14.11.2016, 10.03
Ai pakka sen eron tekeekin? Aina olen kuvitellut että kokonaisuus ratkaisee, päivän tietoisku, kiitos!

Moska
14.11.2016, 10.29
Tietysti kokonaisuus on aina kokonaisuus, mutta pakankin osuus voi olla yllättävän suuri.

Sambolo
14.11.2016, 13.17
Itellä sama homma edessä, voisin kuvitella ainakin itselle xt tai tuon sraminki kelpaavan, nykyää deore 3x9 eikä senkään toiminnassa moitittavaa, mutta edessä käytän ainoastaan keskiratasta.

TERU
14.11.2016, 14.39
Tietysti kokonaisuus on aina kokonaisuus, mutta pakankin osuus voi olla yllättävän suuri.

Näin juuri, kokonaisuus muodostuu osasista, pyörässä vielä melko pienistäkin, pyörässä ei niin pientä osaa olekaan, että se olisi liian pieni huomioitavaksi. XT ja Ultegra ovat johtotähtiä meille paljon ajaville ja pakasta puheenollen, paremmin mainitut pelaavat kuin vaikkapa BBB pakat. Toinen suuri S on minulle aivan testaamaton, olis mukava pyöritellä edes käsissään molempien pakkoja.

nure
14.11.2016, 15.12
Itsellä varmaan kymmenen viimeistä pakkaa olleet SRAM:lta, yksi D-A vain virvelitehtaalta ajossa, Keveitä XTR:n pakkoja pari ja yksi Goldtech:n hyperkevyt enkä oikeastaan mitään konkreettista eroa huomannut. Ketjut olleet SRAM:lta ja KMC:ltä.
Kokonaisuus tosiaan ratkaisee, vivusta vaihtajaan ketjuja ja vaijereita unohtamatta.

Garymies
14.11.2016, 18.31
Sramin vaihtaja osaa siirtää ketjua myös Shimanon pakalla ja toisinpäin, mutta tässä tapauksessa taitaa koko setin pakettina ostaminen tulla edukkaammaksi.

Itse valitsen maastokäyttöön mieluummin Sramin vaihtajan, mutta ajan myös Shimanoilla eikä niissäkään mitään vikaa ole. Pakoissa en ole huomannut käytössä mitään eroa. Tosin mulla onkin vaan 1x10 systeemeitä käytössä.

Jami2003
14.11.2016, 18.38
Silloin aikoinaan kun en ollut perehtynyt laitoin kaikenlaisia osia ristiin pitäen ainoastaan huolen että vaihdemäärä täsmää ja aina kaikki variaatiot sai toimimaan vaikka millasina sekasikiöinä. Tosin siihen aikaan vehkeet oli ysivaihteisia, liekö vähemmän nuukia.

nure
14.11.2016, 19.12
^Juu, ei ne tänä päivänäkään kovin ronkeleita ole, ei sen vuoksi tarvi johonkin merkkiin jämähtää. Itsekin avoin virvelitehtaan tuotteille kunhan sieltä tulee jotain varteenotettavaa.

pee
14.11.2016, 22.06
Olen nyt päässyt käyttämään pomppukeppitehtaan GX-sarjan tuotosta ja ensimmäistä lenkkiä lukuun ottamatta toiminta on kyllä ollut ehkä parempaa kuin SLX-vipuisella, XT-vaihtajaisella ja Deore-pakkaisella Shimanon setillä. Enpä ole XT-vipuja kokeillut, mutta ainakin noissa SLX-vivuissa on aivan pitkä liike isommalle rattaalle vaihtaessa, eikä se silti ole kovin kevyt verrattuna tuohon GX:ään. Kauhea klohmo vaan tuo GX-takavaihtaja ja mikä lie ollut ensimmäisellä lenkillä, että vaihtoi niin pirun nihkeästi. Olisiko ketjujen vakiorasvat hiukan huonot pakkaseen.

nure
14.11.2016, 22.56
^Saattaa olla rasvan vika, yleensä aina pyyhin pois ja voitelen "oikealla" rasvalla.

temule
16.11.2016, 15.11
Hinta taitaa ratkaista ja Sram NX 1x11 setti ilman kampia ja keskiön laakeria lähtee tilaukseen. Mutta sitten eturatas, vaihtoehtojahan riittää siihenkin. Olen nyt antanut uskotella itselleni, että kannattaa ottaa N/W ovaali ratas. Tuohon 104 jakoon löytyy ainakin Absolutely Black:ltä vaihtoehto (http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/black-by-absoluteblack-narrow-wide-oval-single-chainring/rp-prod131089)

Mennäänkö tällä metsään pyörällä vai henkisesti?