Näytä tavallinen näkymä : Miten irroitan vapaarattaan?
samppaeu
11.11.2016, 18.22
Miten irroitan putkihylsyllä olevan vapaarattaan jonka alakiinnityspinta on muodoltaan tähti.Käykö kiinnityshylsyyn norm kuusiokolo-avain?
Kuva auttais paljon,mikä napa
Kuva auttaisi riskisti,mikä napa/vapaaratas kyseessä ?
samppaeu
11.11.2016, 19.17
Kuva on viellä kaupan hyllyltä ..en ole ehtinyt ottaa työnalle,luulen kuvassa oleva on käypä.
Millainen avain hylsyyn käy?
http://samppa.eu/download/vapaaratas.jpg
jame1967
11.11.2016, 19.46
Yleensä 10mm kuusiokolo , ainakin kun juuri itse aukaisin pari päivää sitten ensimmäistä kertaa oman pyöräilyhistorian aikana.
Tosiaan, mikä napa, ei tarvi arpoa.
Iglumies
12.11.2016, 10.59
Näyttää shimanolta ja siihen tarvii 14mm kuusiokoloavaimen.
arctic biker
12.11.2016, 14.59
Jos tuo on normaalissa pikalukkonavassa niin arvon 10mm kuuskoloa. Vanhaan Rolf Dolomite vapariin oli avain hakusalla, kiekko matkaan ja kylälle, 12mm tähtiavain hoiti homman. Ja kun uuden vapaarattaan sain se vaati 11mm kuuskoloa, 12millinenkin on kerran ollut tarpeen.
samppaeu
16.11.2016, 23.29
Tänään tuli 110km lenkki 20km/h keskituntinopeudella.
Vapaarattaan kuulakehälle oli päässyt kuramoskaa ja syänyt kromin pois. Pikakorjauksena Putsaus ja uudet kuulat ja taas menoksi ..
Millaisen vapaarattaan suosittelet jossa on parempi laakerisuojaus kun pyörivässä on laakerikartiossa suojana kumiheltta .
jame1967
17.11.2016, 09.56
Kysytäänpä nyt vielä vapaarattaasta , kyseessä halpiskiekot jotkut shimanot tulleet tunturin mukana noin vuoden 2006-2007 .
Kilometrejä ei paljonkaan mutta pyörä seisonut jokusen vuoden tallissa , ja itselle työmatkapyörää havitellessani kokeilin kyseistä värkkiä .
No vapaaratas löi välillä tyhjää ja aukaisin sen kuten tuossa aiemmin mainostin , siis aiemmin ei ole tarvinnut näiden kanssa harrastella .
Voisiko vapari olla aukaisematon ainakaan en pikaisen vilkaisun perusteella keksinyt miten se puretaan .
Täytyykö siis uusia koko paska jos vanhaan ei saa ujutettua mitään voiteluainetta että saisi toimimaan.
...jotkut shimanot...
Voisiko vapari olla aukaisematon ainakaan en pikaisen vilkaisun perusteella keksinyt miten se puretaan .
Täytyykö siis uusia koko paska jos vanhaan ei saa ujutettua mitään voiteluainetta että saisi toimimaan.
Tässä "Jarrut, vaihteet, vanteet..." -osastolla on stickynä tuo topic, josta löytyy apuja.
Mutta siis kyseessä on parin kympin osa, en kauheesti jaksais alkaa huoltamaan.
arctic biker
19.11.2016, 20.40
Pari perinteistä halpisshimanotyylistä vapaaratasta olen purkanut, toinen oli maallisten vaivojen tuollapuolen, toisen kasasin. En minäkään hommaa normijärkevälle suosittele. Kiekot uusintaan ellei nykyisiin uutta löydy, uudempien napojen vapaarattaiden kynnet on helppo talvea varten putsata ja vaikka W90 öljyllä voidella.
Periaatteessa Shimanon vapaarattaat ovat ns. kertakäyttöisiä ja huoltovapaita, mutta käytännössä ne ovat hyvin pitkäikäisiä ja huollettaviakin. Purkamaan sitä ei tarvitse ryhtyä, irroita vapaaratas navasta, "huolto" tapahtuu vapaarattaan sisäpuolelta, raota tiivistettä, tiputa ohutta yleisöljyä sisään, vaseliinia näkyviin laakerikuuliin ja kasaus. Pitäis toimia pitkään pakkasillakin, näin on omat huollettu eikä yhtään ole tarvinnut heittää pois. Vapaaratashan ei joudu koville kunhan kynnet tarttuvat kunnolla.
arctic biker
19.11.2016, 22.13
Teru kirjoittaa asiaa, eikä huonosti. Ehken mulla on mitta täynnä näitä halpisvapaarattaita...
Halpis tai kallis, huoltoa molemmat aikanaan vaativat toimiakseen. Vapaarattaat saa toimiviksi kun adaptoi ne sopiviksi pohjolan olosuhteisiin, ne kasataan kuumissa maissa välittämättä pätkääkään meistä loska/pakkasmaista. Navan huollon yhteydessä kerrankaan elämänsä aikana kun vapaarattaan "huoltaa" saa hyvästä toimivuudesta nauttia pitkään. Mulla käytössä kaikki DA:n alapuolelta aina RM 40 saakka.
Pidetään kammet pyörivinä niin vapaaratas pääsee helpolla!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.