PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvi ja jäätymisongelmat

toolmu
10.11.2016, 17.31
Moro, talvi yllätti taas pyöräilijän. Hienosti tuli hissitolpasta joustotolppa kun vaijeri oli jäässä :).
Mitkä ovat foorumilaisten kokemukset jäätyneiden vaijereiden yms. kanssa?

Kaveripiirissä suositeltiin niin aseöljyä kuin teflonöljyäkin jäätyneisiin vaijereihin. Kumpi olisi parempi?
Entä muut kohteet pyörässä kuten ketjut vaihteet jne. onko jotain talvikikkoja joilla vältyttäisiin jäätymisiltä?

maalinni
10.11.2016, 17.46
Eipä ole koskaan mitään ongelmia ollut, kun rasvaa ne vaijerit kerran vuodessa ja pitää paikat puhtaana.

ibike
10.11.2016, 17.55
Eipä ole koskaan mitään ongelmia ollut, kun rasvaa ne vaijerit kerran vuodessa ja pitää paikat puhtaana.

Juuri näin.

nure
10.11.2016, 19.21
^Sama juttu. Mun mielestä talven ei pitäis yllättää muuta kuin hesalaiset autoilijat. Ei mitään erityistä talven varalle, paikat puhtaina ja normikunnossa, ei tullut ongelmia.

Jehu
10.11.2016, 20.39
Itsellä on ollut jäätymisen kanssa ongelmaa ainoastaan Gravity Dropperin hissitolpan vaijerin kanssa, johon tuntuu helpolla kertyvän tolpan päästä vettä. Tuon vaijerin putsailu ei välttämättä ole ihan simppeli operaatio, ellei vaihda uutta.

Pihinä (tai oikeastaan paremmin sanottuna laiskana) ei viitsisi tuon takia joka kerta vaihtaa (eli mittailla ja katkoa) uutta vaijeria, kun rosterivaijeri ja kuori ovat muuten ihan moitteettomassa kunnossa. Mietin pitkään miten vaijerin saisi vedettyä ulos ja laitettua takaisin ilman että säikeet alkavat sopivaksi lyhennetyn vaijerin päästä hapsottaa (joka tietenkin estää uusiokäyttämästä) ja lopulta päädyin siihen että kovajuotin pään hopealla jolloin pää jää taiten tehtynä samanpaksuiseksi kuin itse vaijerikin ja sen pystyy irroittamaan kokonaisuudessaan kuorestaan ja uusiokäyttämään ongelmitta kuoren putsauksen jälkeen. Hopeajuotteen ja juoksutteen annostelu on vähän hankalaa koska kohde on niin pieni. Tätä varmaan voisi soveltaa myös vaihdevaijereihin mutta itsellä ei niiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa (nyt lähtee 4. talvi ilman mitään huoltotoimenpiteitä), kiitos täyspitkien vaijerinkuorten.

Lisäksi hopealla juotetut vaijerinpäät ovat kyllä itse asiassa aika tyylikkäitä, verrattuna puristettuihin holkkeihin :)

t. Janne

maalinni
11.11.2016, 09.27
Pieni nokare vaseliinia siihen vaijerin päähän mistä vesi pääsee sisälle voisi auttaa. Etenkin jos siinä on sellainen kuminen sukka, niin sinne voi sujauttaa hassua vassua.

nure
11.11.2016, 11.38
Itse käyttänyt vaijereissa tarvittaessa synteettistä vaseliinia kuten HS2000 tai vastaavia. Paremmat pinnoitetut ei paljon vaadi huoltoa kun ovat vain puhtaat.

oppes
11.11.2016, 14.27
Aseöljyä käyttänyt. Ei mitään jäätymisongelmia.

maudicel
15.11.2016, 16.40
Mulla on jäätymisongelma Cyclon takajarrun kanssa.
Kyseessä on mekaaniset levarit (Shimano BR-CX77).
Ongelma on siinä, että takajarrun vaijerivedot menevät alakautta, jolloin vaijeri kaartaa ylöspäin kiinni jarrukaliperiin, jonka vuoksi vesi ei pääse valumaan pois, vaan jäätyy kuoren sisään.
Olen nähnyt Avidin maantiejarruissa kumihuppuja, joiden pitäisi estää edellä kuvattu ongelma, mutta en ole törmännyt Shimanolta vastaaviin.

Fat Boy
15.11.2016, 17.16
Johkin muualle jo tän laitoin (luullakseni). Juuri tommoseen alakautta kulkevaan vaijeriin karvanaamarit laittaa glykolia raakana. Voitelee riittävästi ja vaijeriin päätyvä vesi sekoittuu glykoliin, eikä jäädy. Tosin, omissa vaijereissa oon pärjänny rasvojen ja öljyjen kanssa, mitä milloinkin. Mutta öljy ei välttämäti tuossa auta, vettä kertyy joka tapauksessa ja öljy nousee pinnalle. Eli jossain vaiheessa voi jälleen jäätyä.

nih..