Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä max 1500e
Ensimmäistä edes vähän kunnollisempaa maastopyörää hankkimassa. Kertokaa omia suosituksianne ja kokemuksia laadukkaista pyöristä, joiden hinta on ihan max 1500e mielellään lähempänä 1000e :) Sen mitä itse jo selvitellyt niin ilmeisti ainakin Cubeista voisi tällaisia löytyä...
vaaka970
10.11.2016, 18.38
Seuraan tätä, budjetti maasturin hankintaan on samoissa lukemissa.
Jotenkin tuntuu, että omaan käyttöön jäykkäperäinen 27,5+ olisi omiaan. Semmoinen AM-tyyppinen loivemmalla keulalla. Ajot pitkälti Espoon Keskuspuiston alueella ja lyhyttä 8km työmatkaa.
Konan Big Honzo ois varmaan täsmälleen sitä, mitä haetaan, mutta hintaa on vähän liikaa. Vaihtoehtona olen pitänyt OnOnen Parkwoodia, mutta siitä ei tunnu löytyvän kauheasti käyttökokemuksia.
http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/mountain-bikes/parkwood-275-plus
Birdin zerolle vahva suositus. Itsellä AM malli jossa nimenomaan loiva keula vähän pidemmällä joustolla. Komponentit voi päättää oman maun ja budjetin mukaan.
http://www.bird.bike/
Pyorailija85
10.11.2016, 19.03
Grand canyon:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html
Grand canyon:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html
Juuri eksyinkin tuolle sivustolle ja täytyy sanoa, että vähän kallistumassa Grand Canyonin puoleen. Mitkä ovat suurimmat erot niihin vähän halvempiin? Esimerkiksi al 5.9?
Ja sattui silmään myös tämä: Nerve al 6.0 (2016) ja Neuron AL 6.0. Vaikuttaako millaisilta?
Vaaka ja Welly, ehkä kysyjä ei hakenut AM tyyppistä... Grand Canyon on oiva valinta jos XC tyyppistä yleispyörää hakee ja hinta/laatusuhde kohdillaan...
keskinopeusmies
10.11.2016, 19.58
Käytetty pyörä jos ite osaa vähänkää rempata romuja
Sent from my iPad using Tapatalk
Trek X-caliber 9 on minun kokemuspohjainen suositus. Kaikki toimii, vaikka mitään hienouksia ei olekaan. Haulla löytyy aiheesta juttua. Ja hintavertailu tehdessäsi muista, että kivijalkaliikkee hinnoista lähtee 10-15% pois, nettikauppapyöriin tulee toimituskulut.
Juu nure (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?23449-nure) meikäläisen vastaus oli enemmänkin vaa'alle eikä aloittajalle. Toisaalta kuka sanoo että se yleispyörä pitää olla nimenomaan xc tyyppinen? Trailimaisepi geo itselle ainakin paljon mukavampi kun xc etunoja ja pyörällä hauskempi ajaa vaikka polkemisteho saattakin kärsiä. Edellinen pyörä oli aikalailla grand canyonia vastaava spessun 29 ja kyllähän sekin asiansa ajoi työmatka ja polkukäytössä, mutta nykyisellä pyörällä metsässä kaahailu on pirusti hauskempaa ja vauhdikkaampaa.
Aloittajan kannattaa ehkä ekana miettiä haluaako täpärin vai jäykkäperän. Max 1500e budjetilla suosittelen jäykkää (tai käytettyä täpäriä). Ja tosiaan käyttötarkoituksen mukaan sitten tarkemmin miettii rengaskokoa ja jouston määrää ym.
Täpäreitä omistaneena sitä mieltä ettei ole ehkä paras ensinmäiseksi paremmaksi, jäykällä XC:llä aloitus ja sitten lisää kun ruokahalu kasvaa... GrandCanyoneissa ja muissakin ko. valmistajan pyörissä mallen eroissa osat paranee kun numero kasvaa...
Ei tuossa Neuronissa mitään vikaa ole, samaa laatua. Tärkeintä on kuitenkin että millaiseen ajoon haet pyörää ja täyttääkö se tarpeesi.
orc biker
11.11.2016, 09.39
Trailimaisepi geo itselle ainakin paljon mukavampi kun xc etunoja
Tuollainen etunoja löytyi ehkä Wanhan Kansan pyöristä, mutta näitä perus canyoneja, radoneita ja cubeja ajetaan melkoisen pystystä.
Ihan varoituksen sanana sanon että itse kun aloitin maastopyöräilyn noin vuosi sitten jäi silloin ostamani XC pyörä melkein heti liian kyvyttömäksi maastossa, vaikka myyjä lupaili sillä polkuja ajelevan "ihan hyvin". Vaihdoin 1x10 vaihteistoon ja lyhyemmän stemmin, mutta se ei auttanut. Nyt alla jäykkäperäinen trailijyrä hyvällä keulalla ja olen ollut erittäin tyytyväinen vaikka budjettipyörä muuten onkin.
Täpäreitä omistaneena sitä mieltä ettei ole ehkä paras ensinmäiseksi paremmaksi, jäykällä XC:llä aloitus ja sitten lisää kun ruokahalu kasvaa... GrandCanyoneissa ja muissakin ko. valmistajan pyörissä mallen eroissa osat paranee kun numero kasvaa...
Ei tuossa Neuronissa mitään vikaa ole, samaa laatua. Tärkeintä on kuitenkin että millaiseen ajoon haet pyörää ja täyttääkö se tarpeesi.
Kiitos vastauksesta! Työmatkan ja sitten ihan muuten vaan vapaa-ajalla liikkumiseen tarkoitus hommata.
Matkaa töihin n. 7km enimmäkseen asfalttia mutta myös metsä pätkää. Pidän siitä että voi vähän kikkailla metsissä ja mietin myös että pyörän pitää olla sellainen ettei lumi tuota suurempia ongelmia etenemiseen.
Minulla kun ei ole yhtää kokemusta täysjoustoista niin minkälaista niillä on ajaa tasaisella asfalttipätkällä?
Pesku, siis osoittautuiko pyörä vai kuski kyvyttömäksi...? Jotkut pyörät vain vaatii hieman enemmän kuskiltakin.
Robb, onhan täysjousto hauska mutta ei paras yleispyörä, vaikka kuinka saat joustot lukkoon niin syöhän se turhaa energiaa tasaisella asvaltilla. Ei lumi tuota ongelmia millekään pyörälle vaan ne aiheutuu siitä aineesta mikä ei ole vettä tai lunta, se ei ole mikään kompastuskivi pyörän valintaan. Itse olen ajanut viimeiset vuodet työmatkat ympäri vuoden täysjäykällä ilman mitään ogelmia ja nykyinen työmatka samaa luokkaa.
Itsellä kanssa hakusessa maastopyörää. Olen täpäriä harkinnut ihan vain metsärymistelyyn. Canukin Neuron AL 6.9:ä olen harkinnut vakavasti seuraavaksi rymistelijäksi. Vajaat pari tonnia saisi keventää lompsaa. Edellinen pöträ Valkosen xc275 ultimate.
osoittautuiko pyörä vai kuski kyvyttömäksi...? Jotkut pyörät vain vaatii hieman enemmän kuskiltakin.
nure, kyllä se pyörä oli josta ominaisuudet loppuivat :D 70,5-asteen keulakulma nopeassa jyrkässä alamäessä ei vain ole kauhean mukava (yksi pahempi kaatuminenkin tuli koettua). Ainut mistä tuossa pyörässä tykkäsin oli sen nykyistä lyhyempi chainstay, joka teki pyörästä näppärän.
Jäykkäperää voin kyllä suositella ensimmäiseksi pyöräksi, uskomaton oppimiskäyrä maastossa. Plussana vielä se pieni jäykän perän aiheuttama epävarmuuden tunne ennen nopeampia osuuksia :P
Samuli-1
15.11.2016, 00.58
Robb, onhan täysjousto hauska mutta ei paras yleispyörä, vaikka kuinka saat joustot lukkoon niin syöhän se turhaa energiaa tasaisella asvaltilla. Ei lumi tuota ongelmia millekään pyörälle vaan ne aiheutuu siitä aineesta mikä ei ole vettä tai lunta, se ei ole mikään kompastuskivi pyörän valintaan.
Mä oon vähän eri mieltä näistä. Tasaisesti pyörittäessä jousto saa olla tosi veltto tai huonosti suunniteltu, että se juurikaan syö tehoja. Renkaat taas vaikuttaa hulluna. Toki ylämäissä jos joutuu runttaamaan, ni niiailu haittaa, sitä en kiellä. Ite ajan loivalla 180 joustavalla kierrejousitetulla vehkeellä, vähän vähemmin joustavilla täpäreillä, jäykkäperillä ja erilaisilla täysjäykillä kiitureilla n. 15 km suuntaansa työmatkaa ja kyl se noilla maastureilla ihan samalla tavalla tahmeesti tai kivasti menee kaikilla. Joskus on jäykkäperällä melkee itkettäny ajaa syysrenkailla ja taas pienemmällä nappulalla kiitää ihan mukavasti järeemmälläki pyörällä.
Ja sit totta kai lumessa ajaminen on erilaista erilaisilla pyörillä, varsinki riippuen, minkälaista rengastusta pystyy käyttämään. Pienessäkin sohjossa sai männä viikolla ohittaa venkoilevaa cx-miestä, kun itellä oli ISP:t alla. Ehkä ääripään esimerkki, mutta kuitenkin. Pakkaantuneella lumella nyt ajaa melkee maantierenkaillakin, mut ei se aina oo pelkkää sitä. Leveempi rengas on rauhallisempi ajaa kun pinta on puppua. Mut siis jos vain maastopyöristä puhutaan (eli n. 2-2.5" renkaista) niin toki niihin mahtuu kaikkiin ihan ok renkaat ja tän kappaleen voi ohittaa. Läskipyörät sit viel oma lukunsa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.