PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko levyjarrunavoissa levyn ja kasettipakan kohta standardi



EsaJ
10.11.2016, 15.11
Elikkä jos hankkii eri merkkisiä valmiskiekkoja, onko tuo jarrulevyn ja kasettipakan kohta navassa sivusuunnassa standardi? Tarkoitus on välttyä hienosäätelemästä jarrusatulan paikkaa ja takavaihtajaa kiekkoja vaihtaessa.

Blackborow
10.11.2016, 15.17
Ei. Näillä voi asiaa yrittää ratkoa. https://www.bike24.com/p226069.html

Iglumies
10.11.2016, 15.19
Hienosäätöä joutuu tekemään eri valmistajien napojen kanssa (yleensä, voi se joskus osua samaankin kohtaan)

EsaJ
10.11.2016, 15.25
Ok, Onhan se aika kumma, että ei ole standardina tuo. Entäs kasettipakka ja takavaihtajan hienosäätö, joutuuko siihen puuttua erimerkkisiä kiekkoja vaihtaessa???

JackOja
10.11.2016, 15.27
...Entäs kasettipakka ja takavaihtajan hienosäätö, joutuuko siihen puuttua erimerkkisiä kiekkoja vaihtaessa???

Mahdollisesti, joskin hieman epätodennäköisempää.

paaton
10.11.2016, 15.31
Ok, Onhan se aika kumma, että ei ole standardina tuo. Entäs kasettipakka ja takavaihtajan hienosäätö, joutuuko siihen puuttua erimerkkisiä kiekkoja vaihtaessa???

Joutuu, jos eroja kiekkojen välillä on.

maalinni
10.11.2016, 15.58
Johan niitä kasettipakan tyyppejä on erilaisia, eli ei kaikki kasetit käy kaikkiin napoihin. Vai tarkoititko lähinnä sitä jarrulevyn paikkaa?

EsaJ
10.11.2016, 16.08
Johan niitä kasettipakan tyyppejä on erilaisia, eli ei kaikki kasetit käy kaikkiin napoihin. Vai tarkoititko lähinnä sitä jarrulevyn paikkaa?

Nykyisen cyclon tuubikiekkoparin kaveriksi uusi eri navoilla oleva tuubikiekkopari. Nykyisessä Shimanon 11s rattaat ja sama uuteen. Tavoite on vain vaihtaa kiekkoja tarpeen mukaan tai kisoissa rengas rikon sattuessa heittää uutta alle ilman minkäänlaista säätötarvetta jarrujen ja takavaihtajan kanssa

JackOja
10.11.2016, 16.10
...Vai tarkoititko lähinnä sitä jarrulevyn paikkaa?

Jarrulevyn ja kasetin paikkaahan hän tarkoitti.

maalinni
10.11.2016, 16.35
Kannattaa varmaan sitten hommata samanmerkkinen ja mallinen napa.

nure
10.11.2016, 16.53
Aika harvinaista kuitenkin, levareita en koskaan joutunut säätämään ja vaihtajankin säädöt minimaalisia kiekkojen vaihdon yhteydessä. Tänään juuri ajoin testilenkin tuolla työmatkaraketilla kiekon vaihdon jälkeen ja säätämättä toimi mieleisesti.

ahuji
10.11.2016, 18.59
Mä ostin juuri nastakiekiekot cycloon talveksi.. Eri valmistajan pikalinkku kiekot mutta sama täysin sama kasetti.. 90% vaihteista toimii säätämättä (ylin ja alin ei). Hydraulisia levyjä ei tarttenut säätää tai siirtää jarrusatuloita vaikka eri levyt kiinni eri standardin kiinnityksellä vanteessa

nure
12.11.2016, 13.03
American Classic, Mavic ja Shimano ainakin toimivat 1:1 keskenään ilman säätöä. Toisaaltaan pikku homma jos säätöäkin vaatisi.

ahuji
12.11.2016, 16.57
Mulla taisi olla novatec (cosinet) ja dt Swiss, jotka eivät toimi tai sitten vaan huono säkä

SammyB
12.11.2016, 21.33
Mulla on kolmet eri navoilla olevat kiekot (Stans, Easton, Bontrager), yhdet on vielä 142+, muut 142. Olen heitellyt kahteen eri runkoon (Specialized, Nokeproof), eikä mitään ole koskaan tarvinnut säädellä. Hyvää mäihää, mene ties, mutta ei haittaa.

rjrm
12.11.2016, 21.45
Mekaaniset Shimanon levarit. Pientä säätöä joutuu tekemään, kun vaihdan kiekot. Säädän tosin jarrupaloja, en satulan paikkaa.

Vaihtajaan ei tarvi koskea. Käytössä Shimanon, Sonin ja Hopen napoja.

CamoN
12.11.2016, 21.48
Rovalin kiekot (9x100mm läpiakseli ja 12x142+) ja Mavic Crossmax 29 SLR (9x100mm QR ja 12x142, tosin takanavan runko oikeasti aika kapea ja tässä tapauksessa käytössä 142-päätyadapterit): Muistaakseni ainut kohdallaan ollut juttu oli takajarru. Etujarru ja vaihtaja täytyi säätää.

Mavic Crossmax 29 SLR ja Novatec 30 Disc (15x100 ja 12x142): Kaikki lähellä. Etujarrua piti säätää jos halusi puhtaan toiminnan.

Mavic Crossmax 29 SLR ja Tune King Kong (15x100 ja 12x142): Takapää suoraan aika sopiva, etujarrua piti säätää.

Se on kiusallista, että navat on tehty "samanlaisiksi" muttei samoja mittoja orjallisesti noudattaen. Usein voi siis osua sellainen tilanne, että kaksi settiä ovat erittäin lähellä toisiaan mutteivät kuitenkaan identtiset. Kun toleranssit on usein mm. levyjarruissa hiuskarvan luokkaa, pienikin heitto aiheuttaa vartin ruuvaamisen.