PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram Rival 10spd Short cage ja 12-30 + 36t/46t toimiiko?



Lemmentalja
06.11.2016, 22.42
Cycloon haussa kevyemmät välitykset. Takavaihtajana siis Sram Rival 10-vaihdetta lyhyellä häkillä.

Nykyinen välitys: 11-28 takapakka + 36t/46t edessä (46-36 + 28-11 = 27).

Suunniteltu välitys: 12-30 takapakka + 36t/46t edessä (46-36 + 30-12 = 28).

Sramin sivuilta en löytänyt tietoa tuon vaihtajan kapasiteetistä, eikä ole mitään hajua onko tuo nykyinen välitys sen "äärirajoilla", tai sopiiko se edes 30t rattaalle?.

Jos jollain on tietoa tai kokemusta, niin kertokaa ihmeessä! :)

-Jouni

Tassu
06.11.2016, 22.56
Jostain olen ymmärtänyt, että 28 on max lyhythäkkiselle eli sun suunniteltu 30 ei käy. Satavarma en ole.

Itellä ollut 27 ja toimii.

Lemmentalja
06.11.2016, 23.06
Shimanon puolella eivät ilmeisesti ainakaan virallisesti suosittele 10 speed, lyhythäkkiselle ultegran vaihtajalle yli 28t pakkaa. Jonkun videon mukaan 9-spd mtb vaihtajat toimisivat jopa 11-36 asti maantiekahvoilla?

Tassu
06.11.2016, 23.44
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-rear-derailleur
sivun alhaalta Compatibility map 2016 löyty seuraava
tiiä sitten onko iloa kun 2016


Cassette and Rear Derailleur
Gearing Cage Length Options
12 - 32 Mid
11 - 32

12 - 28 Mid and Short
11 - 28
12 - 27
11 - 26

12 - 26 Short
12 - 25
11 - 25
11 - 23

Lemmentalja
07.11.2016, 10.18
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-rear-derailleur
sivun alhaalta Compatibility map 2016 löyty seuraava
tiiä sitten onko iloa kun 2016


Kiitos!

Tuo linkki oli mennyt minulta ohi, vaikka tuota sivua selailin. Pyörä on 2014 mallia, mutta vaihtaja on ainakin Sramin sivuilla olevan kuvan mukainen. Taitaa mennä vaikeaksi (=kalliiksi) tuo muutaman hampaan lisääminen takapakkaan...Toisaalta olisihan se mielenkiintoista kokeilla mtb vaihtajaa ja katsoa miten pelittää. X7 takavaihtajan saisi alle 50€! ;)

Aakoo
07.11.2016, 18.47
Kuinkakohan paljon ero on 30 ja 28 hampaisen rattaan säteessä, olisiko jotain 4mm? Ota ketju irti ja kokeile vaihtajalla, saatko rissan säädettyä B-ruuvilla 10mm (tarvittavat 6mm+4mm) päähän sen nykyisen pakan isommaista rattaasta? Jos onnistuu, niin eikun uusi pakka kiinni vaan ja ajoa. Kapasiteetin pitäisi riittää noilla kokonaisvälityksillä, ei siihen mitään maastovaihtajaa tarvii.

nure
07.11.2016, 19.40
Tarkista toimiiko maantiekahva maastovaihtajan kanssa ennen kuin hankit. En nyt just muista oliko sama vetosuhde keskenään. Toisaaltaan, ei Rivalin medium häkkinenkään ei maksa kuin kuutisen kymppiä ja 32 on kaiketi isoin takana "virallisesti" toimiva. Lyhyt XO ainakin toimii kolmekakkosella hyvin...

Lemmentalja
07.11.2016, 21.03
Hyvä vinkki Aakoo, tuo täytyy mitata!

Ja joo tietenkin rival tuolla
Medium häkillä olisi järkevin vaihtoehto, kun niitä näköjään on netissäkin hyvin tarjolla. Selailin aiemmin niin paljon keskusteluja, että meni tuo rivalin medium cage vaihtaja kokonaan ohi tutkan. Mutta nurehan sen sanoi ääneen, mediumi riittää hyvin tuolle 30t. pakalle! 🙂

Hintaahan tuolle tulisi sen 100-150€ jos ketjunkin joutuu vielä vaihtamaan. Harmi kun vanha pakka, ketjut ja vaihtaja ovat vielä hyvässä iskussa! 🙂

nure
07.11.2016, 23.39
^Vanhat palikat vaan myyntiin!

tapna
08.11.2016, 08.33
Ehkä tyhmä kysymys, mutta eikö kevyemmille välityksille olisi yksinkertaisempaa vaihtaa pienempi eturatas 34-piikkiseksi?

nure
08.11.2016, 08.58
^Asiaa, ja halpa vaihtoehto. Itse vaihdoin juuri täysjäykkään 1x fillariin talveksi 36/11-21 tilalle 32/11-32. Satasen remppa pitkäpiikkisen eturattaan kanssa...

Lemmentalja
16.11.2016, 14.35
Ja jos tulkitsin tuota sramin kaaviota oikein ( https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/uS_l2bTO0r0x5Peqi4z-hgqXM293PWuHDBY8JtxOj9o/mtime:1429739685/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004941_rev_b_compatibility_map_2016_roa d_components.pdf ) niin tuon rivalin 10sp euvaihtajan pitäisi toimi jos rattaat ovat 34-46?

Lemmentalja
13.12.2016, 20.37
Niinhän se meni, että vaihdoin vain 34-rattaan eteen ja kovaa ajoa. Kympillä koko homma! 😁

Hieman hitaammin tuo etuvaihtaja tosiaan nyt vaihtaa, mutta en koe sitä ongelmana.

Ketjut ovat vielä alkuperäisen mittaiset, eli takapakasta kun laittaa raskaimman vaihteen päälle niin laahaa häkkiin, mutta tuokin lyhennys näyttäisi mahdolliselta, ettei mene kokonaisuutena liian lyhyeksi.

Kiitos vinkeistä jälleen!

Mattia
13.12.2016, 22.07
Kyllä mahtuu. Olkaa hyvä.

http://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

https://www.youtube.com/watch?v=cipwZGSABhA

JackOja
13.12.2016, 22.09
Ethän sä voi lyhentää ketjua sillä perusteella, että vaihdoit pienemmän eturattaan pienemmäksi.

Ketjun pitää edelleen ylettää iso-iso -yhdistelmälle.

Lemmentalja
18.12.2016, 20.26
Tätä iso-iso välitystä tuossa aiemmin mitään katkaisematta mallailin, niin vaikka ketjuista ottaisi yhden palan pois, niin pituus riittäisi tuollekin kombinaatiolle ja tällöin todennäköisesti pieni-pienikin toimisi. Kireehän ketju olisi, mutta vaihtajaan jäisi vielä joustovaraa jäljelle.

Toistaiseksi olen pärjännyt ilman tuota pini-pieni ääripäätä, mutta jos tuo pysyväksi set upiksi nyt jää, niin täytyy vain napsasta yksi palanketjusta pois ja jos menee perseelleen, niin onneksi kaupasta saa uusia osia! 😁

Tuo pidennetty vaihtajakorvakehan on ihan fiksu idis! 🙂

Antti Salonen
20.12.2016, 08.09
Valmistajien suositukset kannattaa ottaa hyvin vahvasti ohjeellisina ja jos osat ovat käytettävissä, niin kannattaa kokeilla. Valmistajat jättävät ketjun pituuden suhteen vähän liikkumavaraa, sillä haluavat että vaihteet toimivat skarpisti vaikka mekaanikko olisikin vähän sinne päin, ja siksi takavaihtajan kapasiteetti ilmoitetaan alakanttiin. Lisäksi rungoissa on vähän eripituisia takavaihtajan korvakkeita, ja siksi isoin mahdollinen takaratas ilmoitetaan konservatiivisesti.

Tosielämän esimerkki: 10-pykäläinen lyhythäkkinen Record-vaihtaja on Campan ohjeiden mukaan enintään 26-hampaiselle takavaihtajalle ja kapasiteetti on 27 hammasta. Käytännössä olen itse ajellut etelänmatkat 12-30-takapakalla ja eturattailla 50/34, eli kapasiteettia käytössä 34 hammasta, enkä ole huomannut ongelmia. Ketju on lyhennetty aika skarpisti siten, että iso/iso 50/30 yltää justiinsa (varmuuden vuoksi, käytännössä sillä ei juuri ajeta). Pieni/pieni 34/12 toimii myös, eli takavaihtajan häkissä riittää vielä liike vetämään ketjun kireäksi.