PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ruostumaton käyräsarvinen 29er kumeilla



sisurisampsa
06.11.2016, 17.51
Kun talvella aikaa surffailla netissä ja miettiä uutta pyörää niin tarvetta vois olla otsikon tsygälle. Vois olla melkonen allrounderi, kesäksi laittais vaan maantiekumit.

Vaatimuksia:

-ruostumaton. Kerran kotelosuojan kans suojannu rungon, oli nii vitun sottaista ja haisevaa puuhaa kerrostalossa että ei kiitos. Joudun tuamaan pyörän ajon jälkeen sisälle lämpimään, eikös tämä vielä pahenna korroossiota. Vai onko huoleni yliampuvaa?
-kuitu ehkä, vähän mietityttää arkipyörässä, titaani kallista. No onko näitä alumiinisia?
-tilaa pitää olla ice spiker pro 2,25 kumeille
-kierteellinen keskiö
-käyräsarvet

Jos ei löydy valmista, voin kasata rungosta.

Sana on vapaa!!

JackOja
06.11.2016, 17.55
...
Jos ei löydy valmista, voin kasata rungosta.


Kasauta myös runko niin tulee just eikä melkein. Titskua tai rosteria.

Kemizti
06.11.2016, 18.07
Jos unohtaa sen korroosio-aspektin niin;

http://www.wilier.com/en/products/int/gravel/jaroon-plus

Puskis
06.11.2016, 18.07
Trek 920, paitti et oiskohan press fit. Muuten tosta pyörästä lukenut pelkkää ylistystä.

nure
07.11.2016, 07.28
Ai että kotelosuojalla runko...? Anna mun kaikki kestää... Ei kyllä 40:n aktiivipyöräilyvuoden aikana moiseen ole tarvinut ryhtyä eikä ole ruostettakaan esiintynyt...
No, toisaaltaan nykyinen työmatkapyörä on onneksi titaania...
Hieno kapistus tuo Willier, siinä kysyjälle pyörä!

VSS
07.11.2016, 12.25
Trek 920, paitti et oiskohan press fit. Muuten tosta pyörästä lukenut pelkkää ylistystä.

Tämän vuotisessa vihreessä on kierteellinen keskiö, uutta sinistä en ole nähnyt mutta veikkaisin että ei ole muutettu.
Taitaa saada myös runkosettinä jos kysyy Trek jälleenmyyjiltä.

Mattia
07.11.2016, 18.36
920 on tangonpäävaihtajilla. Kiva, jos tykkää.

sisurisampsa
07.11.2016, 19.22
Kiitos vinkeistä, trek 920 kyllä kohtaa kaikki peksit. Harmi vaan, että vanha vihreä paljon hienompi kuin tylsä ensi vuoden sininen, mut voin ehkä elää asian kanssa!!

nure
08.11.2016, 00.35
Ei alumiinikaan tykkää maantiesuolasta...

Mohkku
09.11.2016, 07.53
Hienoa, että palstalta löytyi tuollaisen harvinaisuuden omistaja. Jos sopii, esitän muutaman kysymyksen, koska jollain tasolla pyörä kiinnostaa itseänikin ehkä kenties mahdollisesti joskus tulevaisuudessa toteutuvaan projektiin liittyen.

Miten tuollainen toimii maastossa? Renkaiden ja vakiona olevien välitysten puolesta ok, mutta soveltuuko geometria yhtään keskiverto krossaria paremmin maastoon? Vaihdevipujen vaihto pitäisi kyllä budjetoida tällaiseen käyttöön tulevassa pyörässä ja hydraulijarrujen takia se tuskin on ihan läpihuutojuttu.

Trek ilmoittaa painoksi 13,05 kg, mikä on tietysti maantiekäyttöön tarkoitetulle paljon. Onko tuossa mukana Trekin sivuilla näkyvät tavaratelineet eli onko pyörä riisuttuna reilun kilon kevyempi?

nure
09.11.2016, 08.50
^Painava joka tapauksessa vaikka miten punnitaan, olisi mielenkiintoista tietää rungon paino että onko lähelläkään kilpailukelpoinen teräsrunkojen kanssa.

oil
09.11.2016, 11.24
Hienoa, että palstalta löytyi tuollaisen harvinaisuuden omistaja. Jos sopii, esitän muutaman kysymyksen, koska jollain tasolla pyörä kiinnostaa itseänikin ehkä kenties mahdollisesti joskus tulevaisuudessa toteutuvaan projektiin liittyen.

Miten tuollainen toimii maastossa? Renkaiden ja vakiona olevien välitysten puolesta ok, mutta soveltuuko geometria yhtään keskiverto krossaria paremmin maastoon?


Maastoajoa on monenlaista.. neulaspoluilla kulkee ok, mutta geometriansa myötä 920 on aika kankea kääntymään. Kivikko-juurakko-tyyppinen maasto ei ainakaan minun kokemuksellani ole mielekäs ympäristö tälle pyörälle. Keulaa saa nostettua kun ennakoi hyvin, mutta koko pyörän olemus on enemmän vakaa kuin ketterä. Rengaskoolla voi tehdä menosta pehmeämpää kuin krossarilla, mutta pitkä takahaarukka ja rauhallinen ohjaus on suunniteltu matka-ajon ehdoilla.
Myönteisenä puolena 920 käyttäytyy hienosti lastattuna; laukut edessä ja takana alas jyrkkiä laskuja uskaltaa mennä hienosti jos alusta on sopivan tasaista (hiekkatie, ulkoilureitti, metsäautotie, polku ilman pahoja kivikko-juurakkoyllätyksiä).
Pyörä on aika tunnoton alustalle; se tuntuu kulkevan asvaltilla, soralla ja metsäautotiellä ihan samaa tahtia.


Vaihdevipujen vaihto pitäisi kyllä budjetoida tällaiseen käyttöön tulevassa pyörässä ja hydraulijarrujen takia se tuskin on ihan läpihuutojuttu.

Samaa harkitsin. Tällä setillä voisi siirtää vaihdevivut jarrukahvojen yhteyteen, edellyttää tosin takavaihtajan vaihtoa SRAM => Shimano toimiakseen:
http://gevenalle.com/product/trp-hylex-gear-upgrade/


Trek ilmoittaa painoksi 13,05 kg, mikä on tietysti maantiekäyttöön tarkoitetulle paljon. Onko tuossa mukana Trekin sivuilla näkyvät tavaratelineet eli onko pyörä riisuttuna reilun kilon kevyempi?

En ole punninnut sitä,käsituntumalla pyörä ilman telineitä on siinä 12+kg luokassa. Vakiokiekot taitavat olla melko raskaat,pelkän rungon paino olisi tosiaan mielenkiintoinen selvittää.

nure
09.11.2016, 18.43
Ihan mukava pyörä mutta ongelmana jos haluaa tangonpäävivut normaaleiksi niin hydrauliset jarrut tulee ongelmaksi, kalliiksi ainakin tulee kuten nuo Oilin mainitsemat viritykset. Löytyyhän valmistajilta myös vaihdekahvoja hydraulisille mutta taitavat olla vielä kalliimpia ja kuinka sitten toimivat esim. SRAM:n kahvat Tertron jarrujen kanssa?

oil
09.11.2016, 21.43
Löytyyhän niitä, mutta ei maastovaihtajille sopivia. Maantiesarjoissa on. Se on tän härvelin heikoin kohta - jos haluaa integroidut kahvat, niin kallis päivitys.

Noi on mun ekat tangonpäävaihtajatajat. Aiemmin on ollut gripshiftiä, maastovipua ja integroitua jarru-vaihtajakahvaa. Aika nopeasti noiden käytön oppi, mutta eihän ne ole yhtä kätevät. Sopivat rentoon matka-ajoon, maastossa aika toivottomat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mohkku
10.11.2016, 06.35
Kiekot renkaineen ovat todennäköisesti painavat. Olen punninnut joskus Bontrager XR1-renkaat koossa 29x2,2" ja painoksi tuli 770 g/kpl. Jos tuossa on samat renkaat, mutta koossa 29x2,0", helposti puolisen kiloa krossareihin verrattuna selittyy tuolla. Ja jos loput kiekosta painaa saman kuin yhden maasturissa käytettävä vanteet osineen eli 3650 g, kiekot kaikkinensa painaa yli 5 kg eli retkipyörän kuormiakin ajatellen tuossa olisi helppo kilon kevennyspotentiaali. Maastokäyttöä ajatellen enemmänkin, mutta jos geometria ei tähän taivu, ei sitä ehkä kannata tavoitella.

Runko on siis luultavasti edelleen krossariksi painava, mutta pyörän alkuperäinen käyttötarkoitus huomioiden ihan ok. Jos vertailukohtaa haetaan esim. Kona Sutra Ltd:stä, tuskin se ainakaan kevyempi on. Sama on tilanne Salsa Fargon suhteen, johon näyttää olevan keksitty laittaa vaihtoehtoisesti muodikkaat 27,5+ renkaat. Mielenkiintoinen kokeilu, mutta tuskin on enää kovin herkästi liikkuva tuollainen pyörä.

oil
14.12.2016, 02.07
920stä kiinnostuneille aika osuva review:
http://www.bikepacking.com/bikes/trek-920-review/

Kirjoittaja kiinnittää huomiota pyörän vakauteen, joka kostautuu olemattomana ketteryytenä - tismalleen sama havainto. Työmatka-ajossa tylsän tuntuinen ajettava, vaikka keskinopeudet eivät heikoiksi jääkään.


Sent from my iPad using Tapatalk