Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen pituus 1x systeemissä
Pitäisi laittaa aina itselle infoa talteen muttei aina muista ja luottaa liikaa (joskus) taitoihinsa. Ongelma on se että miten mittaan ketjut tuollaiseen 1x9 vetosysteemiin? Perinteinen laskentakaava (iso/iso+2lenkkiä) ei toimi kun edessä 32H. ja takana isoin samanmoinen, viimeksi muistaakseni meni kokeilulinjalle ja pätkä lisäämällä...
Kuinka muut ratkaisseet ongelman ja löytyykö joku simppeli sääntö moiseen? Takavaihtajana toimii lyhythäkkinen XO...
mhelander
06.11.2016, 11.01
No itse ainakin viritän ketjun niin että se menee vaihtajan rissojen läpi ja iso-iso ensin että pituus selviää.
Tämä pitää tehdä lyhythäkkisellä niin että ketju menee lähes suoraan rissojen välistä läpi mutta ylempi on kuitenkin kunnolla kosketuksissa ja ketju ei raavi/hankaa häkin sormia tms.
Ennen liittämistä sama pituus mutta pieni taakse ja varmistaa että häkki vielä kiristää.
Näillä konsteilla onnistui ZEE lyhythäkkisellä 11-40 takajouston kera, pyörä on toki nojapyörä jossa ketjun kireenä pysyminen onkin vähän eri juttu...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
^Jotenkin noin itsekin olen duunannut, kunhan iso/iso yhdistelmällä vielä vaihtaja taipuu muttei kiristä liikaa... No, onneksi on liittimiä varalle ;-)
Itselläni on toiminut hyvin iso-iso + 4 lenkkiä. Edessä 32t ja takana 36-12. Kahdella lenkillä ketjusta tulee liian kireä ja ketju tippuu tavallisella rattaalla edestä herkästi. +4 lenkillä toimii tavallisella keskirattaalla edessä kivasti.
Läskimasa
06.11.2016, 12.46
Riippunee takapakastakin, onko 11-28 vai 11-46. Isompiskaalaisella pakalla tarttee ketjun olla lyhyempi/tarkempi pituudesta että kiristää myös pienimmällä rattaalla.
Edit: niinpäs olikin 32 mainittuna
Läski, ilmenee tekstistä, 32h. takana isoin...
Perinteinen laskentakaava (iso/iso+2lenkkiä) ei toimi kun edessä 32H.
Miksi ei toimisi? Mä olen mitottanut ketjut ihan samalla tavalla 1x systeemissäkin.
^Kyllä jää tosi lyhyeksi, kerran moisella periaatteella toiminut ja lenkkejä oli pakko lisätä...
1x10 setissä kuluu todella nopeasti takarattaan rissat tuolla iso-iso+2 pituudella, kun ketju niin kireällä. Ketju kyllä pysyy paikoillaan kuin tauti.
teräsrunko
07.11.2016, 10.44
Jaa kyllä mullakin on 32 edessä ja takana 36-pakka (x10), ja kaksi lenkkiä laitoin ja hyvin toiminut alusta asti. Vaihtaja on SLX shadow, onkohan sillä jotain merkitystä tässä yhteydessä? 2000 km takana eikä kiristä liikaa eikä ketju ole tippunut kertaakaan vaikka edessä on pelkkä ratas ilman mitään "sieppareita".
Volvospede
07.11.2016, 11.13
Siis onko tuo laskentakaava nyt sellainen että ketju laitetaan kulkemaan isojen rattaiden kautta ilman takavaihtajan kautta menemistä ja sitten lisätään siihen kaksi lenkkiä? Vai lasketteko vaan hammaslukuja yhteen ja niin monta lenkkiä ketjuun + 2 vai mitä ihmettä? :-)
Siis onko tuo laskentakaava nyt sellainen että ketju laitetaan kulkemaan isojen rattaiden kautta ilman takavaihtajan kautta menemistä ja sitten lisätään siihen kaksi lenkkiä?
Juuri näin.
https://www.youtube.com/watch?v=LC8_ndnXJUY
Sramilla tuollainen ohje,sivulla 5 ;https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/s2XFlKT-iILPGAMZJWk5_8y7HIOxx_RJKuqw-89PafE/mtime:1450281226/sites/default/files/techdocs/95-2518-002-100_rev_a_user_manual_cassettes_and_chains_eeu.pdf
Ohjeessa mainittu molemmat ( +2 link ja +4 link) ja milloin kumpaakin tulisi? käyttää...
Volvo, tuota kaavaa noudatettu jo aikojen alusta. Ketjut paikoillaan, +4 toimii. Kiitos ja kumarrus.
Volvospede
07.11.2016, 13.38
Asia kunnossa. Mä oon tehny ton videon mukaisella "hard way" tyylillä ihan onnistuneesti edes tietämättä että sen piti olla vaikeaa. Nyt tiedän! ;-)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.