Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Teräksinen jokapaikanhöylä n.1500€

TheJust
05.11.2016, 18.00
Hakusessa olisi otsikon mukainen vehje, eli monipuoliseen ajoon (kommuutteri, lenkkipyörä, retkipyörä, seikkailupyörä..). Budjetti on suunnilleen tuo 1500€, toki halvempi aina parempi. Ehdottomia vaatimuksia ovat levyjarrut, sekä rungon että haarukan materiaali terästä, tilaa leveämmillekin renkaille sekä kiinnikkeet lokareille ja tavaratelineille, mukava droppitanko eli jonkun verran flarea? SRAMin voimansiirto olisi suuri plussa ja Rivalin yksinkertaisuus houkuttaa. Harkinnassa olisi mm:

Kona Rove ST http://www.konaworld.com/rove_st.cfm
+SRAM Rival
+renkaat
+jarrut

Specialized Sequoia https://www.specialized.com/fi/en/bikes/adventure/sequoia/116171
+tähän pitäisi saada lähitulevaisuudessa 27,5+ kiekkosetti
+tubeless ready -vanteet
+renkaat
+hinta
-väritys ankea
-voimansiirto

Genesis Croix De Fer 20 http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/croix-de-fer/croix-de-fer-20
+rungon materiaali parempi
-jarrut epäilyttää
-väritys
-renkaat

Jos rahaa olisi kuin roskaa, Bombtrackilla olisi mm. tällainen joka himottaa kovasti http://bombtrack.com/bikes/hook-ext/

Salsalla ja Surlylla olisi myös vaihtoehtoja, mutta paikallinen jälleenmyyjä vähän epäilyttää aiempien kokemusteni perusteella. Plussaa siis jos pyörä olis ostettavissa Turusta, mutta tilaaminen muualta Euroopasta ei ole ajatuksena ihan vieras. Ajatuksena olisi ennen kevättä ostaa, eli aikaa kuitenkin on miettiä. Tämän fillarin myötä nykyinen 29-jäykkäperä joutaa myyntiin ja toiseksi fillariksi kaavailen läskiä..

Jomppanen
05.11.2016, 21.02
^Miksi Konan Sutra ltd ei ole listalla Rove ST:n kanssa?
Uteliaisuuttani kyselen koska samanlainen pyörä on hakusessa.
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm

Arbena
05.11.2016, 21.10
Rovele ääni täältä.
Simppeli vaihteisto skulaa kuin junan vessa. Mukava pyörä ajaa. Mekaanisissa jarruissa riittävä teho jarruttamiseen...

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
05.11.2016, 21.59
Joo ite suosittelen onnellisena Roven omistajana kans sitä. Ainut huono puoli Rovessa on että onhan se aika arkipäiväinen peli esim Genesikseen nähden :)

nure
06.11.2016, 00.18
Rovelle kanssa pointsit. Renkaita ei koskaan kannata pitää minään kriteerinä ostaa pyörää koska ovat kulutustavaraa ja useinkaan ensiasennusrenkaat ei kauaa viihdy pyörässä.
Ehkä Sutra tippui hintansa vuoksi listalta vaikka hieno onkin...

Mohkku
06.11.2016, 07.59
Sutraa (ltd) on jossain testissä väitetty ilman kuormaa ajaen rungoltaan turhan järeäksi, kun se ilmeisesti on tarkoitettu kantamaan raskaankin kuorman. Tiedä sitten, mikä on totuus, kun en pyörää ole kokeillut. Oletko sinä nure? Turussa olisi kyllä houkutteleva tarjous 2016 mallista ja kun värikin on 2017 mallissa huonompi, se ei kiinnostavuutta vähennä.

nure
06.11.2016, 10.22
^Sutraa ajanut 15min. joten sen puolesta en sen kummempaa osaa sanoa kuin hienolta vaikutti. Itse pidin myös Private Jakesta vaikka alumiinia olikin ja hieman erityyppinen pyörä myös... Tuo teräs Rove kyllä täyttää annetut vaatimukset vaikka painaahan tuo teräsrunkoinen aina hieman enemmän mutta saakoon anteeksi.

Mohkku
06.11.2016, 14.15
Uusimmassa lehdessä oli kuva Ridley Outbackistä. Kannattaa katsoa, olisiko se hyvä vaihtoehto.

nure
06.11.2016, 14.42
^Taidat tarkoittaa Ritchey Outback... Varmaan hieno mutta myyntiin vain runkosettinä puolentoista tonnin hintaan...

Puskis
06.11.2016, 14.49
Roven kiekot pitäisi olla myös tubeless readyt, jos tuo on aloituspostaajalle epäselvää. Mihin hintaan tuon Spessun saa? Jos se on 1300€, niin mun mielestä huonoin hinta-laatusuhde, kun Roven saa 1350€ ja 2016 Genesis on suunnilleen samoissa.

nure
06.11.2016, 17.02
Spessussa aina merkkilisää, Genesiksen runkoputket kyllä parhaita mutta Kona osien vuoksi paras ja tasapainoisiin pyörä kyseisistä...

TheJust
06.11.2016, 20.04
Rove saa nyt siis selvästikin eniten ääniä. 14.11 olisi sopivaa kokoa saatavilla Ajopyörässä koeajoa varten, samalla voisin katsastaa tuon Sutra LTD:n. Menisi jonkun verran budjetin yli, ellei jotain todella hyvää diiliä irtoa. Jos tosiaan Rovenkin vanteet on tubeless readyt niin kuulostaa aika täydelliseltä. Vähän yllätyin ettei kukaan ehdota Salsan tai Surlyn fillareita..

Puskis
06.11.2016, 20.44
Paikallisesta Surly-kaupasta saa varmaan alueen asiantuntevinta ja monen mielestä parasta palvelua. Ite kyl suosittelen, jos tietää mitä haluaa, eikä kompliitit täytä tarpeita. 1500€ budjettia vaikee kyl saada riittämään kustomoituun Vayaan tai Straggleriin.

nure
07.11.2016, 13.28
^Fox epäilemättä seudun paras puoti, kannattaahan aina kysellä.

MJH
11.11.2016, 20.40
Jos on valmiutta ja halua rakentaa fillari itse, niin tuohon hintaan voi päästä useammillakin erilaisilla kokoonpanoilla, jos jaksaa vahdata käytettyjä/tarjousosia.
Itse vahtailin aiemmin teräsrunkoa ja kiikarissa oli Croix de fer, Singularin Kite disc sekä jo lopetettu mallinsa Peregrine. Straggler/cross check oli myös listalla mutta olivat muistaakseni hinta/painosuhteeltaan tuon listan luuserit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

MJH
11.11.2016, 21.42
Lähti vähän mopo käsistä kun tuo punta sukelsi kesällä: teräs vaihtui titaaniin ja hommasin sitten Kinesiksen Tripster ATR:n.
Osui hankinta kulujen osalta nappiin, vaikka nyt ollaankin PA: loppukesästä punnan kurssi oli edullinen, mutta se ei näkynyt vielä titaanirunkojen hinnoissa - tuontitavaraa kun ovat briteillekin. Nyt julkaistun ATR v2: n hintaan tuli mojova nosto.

MJH
12.11.2016, 00.06
Erittäin.
Yksi vaihtoehto tähän kategoriaan on myös se, että kasaa vanhasta retki-/maantiepyörän rungosta haluamansa. Jos siis löytää sopuhintaan sopivan rungon. Voi päästä reippaasti alle tuon 1500e:n ja saa iltapuuhaa.
Itse olen sellaisella kasari-crescentin retkirungolla ajellut viimeiset 10v työmatkat ja hiekkatielenkit. Kestää ruoskimista, ei tarvitse pelätä varkaita ja on pirun katu-uskottava.
Se on vähän raskaampaa ja veltompaa Tangen mangaaniseosta, joten varoituksena isompia runkokokoja harkitsevalle: kannattaa varojen salliessa hankkia runko, jossa on kunnolla kiertojäykät putket - isossa rungossa isolla kuskilla halvempi teräs antaa toooosi paljon periksi putkelta ajettaessa. Takakiekot luiskahtelee paikoiltaan jos on pikalinkuilla. Ja mutterikiinnityksellä sitten katkeaa taka-akseli.
Tuo kiertojäykkyys oli yksi syy, miksi valitsin titaanin kun runko on ajotavan mukaan kokoa 60-62cm.

TheJust
12.11.2016, 18.28
Käytiin avovaimon kanssa tänään koeajamassa uudet Rove ja Sutra LTD. Rovessa oli oikea koko ja tuntui muutenkin hyvin miellyttävältä, varsinkin kun aiempaa kokemusta droppitangoista ei juurikaan ole. Sutra LTD oli kokoa liian iso (56) ja ehkä vähän liian massiivinen, jäykkä? Joka tapauksessa hintaa on vähän liikaa. Avokki tykästyi siihen enemmän, mutta väri ei nappaa häntä taas ollenkaan.

Foxcompissa kävin katsomassa tarjontaa, Spessun vanhempaa Awolia oli tarjouksessa mutta se ei vaan miellyttänyt jostain syystä yhtään. Surlyn Straggleriä oli esillä parikin custom-versiota, mutta huonon ilman takia en koeajanut vielä. Budjettiin sopivampi versio tulee tangonpäävaihtajien kanssa ja ne ei oikein tunnu omalta. Taidan silti pistäytyä vielä uudemman kerran jutustelemassa ja ehkä jotain vois kokeillakin.

Raispon valikoimaa en vielä ole testannut, nettisivujen perusteella Spessun Sequioiaa ja uudempaa Genesistä ei vielä ole tarjolla. Tällä hetkellä tuntuu kyllä siltä että Rove täyttäisi kaikki vaatimukset kun hintakin on varsin kohtuullinen..

Olen harkinnut myös runkosetin ostamista ja itse kasaamista, mutta luulen että helpommalla pääsen ihan valmiin pyörän ostamisella, kun tietotaitoa ei ole vielä ihan niin paljoa. Ehkä tulevaisuudessa, kun tietää paremmin mitä haluaa ja tarvitsee sekä toivottavasti rahaakin on enemmän, on itse kasaaminen se paras vaihtoehto.

MJH
12.11.2016, 19.49
Vanhempiin runkoihin voi olla työlästä löytää oikean levyistä kapeampaa taka-akselia, mutta muistaakseni olen onnistuneesti käyttänyt 135mm -akselia tuossa cressussa, jossa se on jotain kapeampaa sorttia. Juju on siinä, että teräsrunkoa voi levittää helposti sentin verran ilman kummempia ongelmia ;)

Olen käyttänyt samassa fillarissa flättitangossa normi halpis jarrukahvoja ja jotain tektron long reach u-jarruja ultegran/dura-acen jarrupaloilla. Eihän ne vertoja vedä levareille, mutta ihan riittävä teho niissä on meikäläiselle ollut. (Ero alkuperäisiin jarruihin on tehon suhteen kyllä valtaisa)

Tästä vinkkiä rungon levittelyyn:
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html

orc biker
12.11.2016, 20.26
rungon että haarukan materiaali terästä

Olen harkinnut myös runkosetin ostamista ja itse kasaamista, mutta luulen että helpommalla pääsen ihan valmiin pyörän ostamisella, kun tietotaitoa ei ole vielä ihan niin paljoa. Ehkä tulevaisuudessa, kun tietää paremmin mitä haluaa ja tarvitsee sekä toivottavasti rahaakin on enemmän, on itse kasaaminen se paras vaihtoehto.
Miksi sen pitää siis nyt olla terästä, jos haaveissa on kuitenkin jonkinlainen unelmapyörä, kun rahaa riittää ja tietää paremmin, mitä haluaa? Miksi nyt ei voisi ostaa vain jostain sopivaa ja edullista käyttöpyörää, jolla menee mukavasti sinne asti?

yksvaan
12.11.2016, 21.39
surlyn cross check ollut kymmenisen vuotta yleisfillarina kesät,talvet työmatkoilla,lenkeillä,eripituisilla retkillä todella raskaillakin kuormilla jne. jyrähän se on, myös melko leveetä rengasta mahtuu alle jne.
miinuksena tangonpäävaihtajat,eikä levyjarruja.

loppukesästä ostin croix de fer 20.saa myös lokarit,tarakat yms jos haluaa. ainakin mulla levyjarrut toiminut täydellisesti ja onhan tuo huomattavasti mukavempaa myös vaihdella kahvoista jne.
kaikinpuolin laadukkaan oloinen ja mukava ajettava.

MJH
12.11.2016, 22.20
Koeajoin itsekin cfd:n. Se on erinomainen runko. Myös cross check on todella hyvä - että ei se ihan oikeasti ole kiinni grammoista tai levyjarrujen puuttesta IMO.
Kunhan pääsee ajamaan haluamallaan tyylillä.

Puskis
14.11.2016, 22.44
Mua ei ainakaan fiksillä ajellessa paljon etujarrun tehottomuus haittaa. Oli joku vanha modolo corsa merkkinen sivuvetojarru (oisko tää se sana jota haetaan?) väärän vetosuhteen jarrukahvalla. Yksinään jarrulla pysähtyminen vaikeeta, yksinään jaloilla pysähtyminen perse penkissä vaikeeta, molemmat yhdessä helppoa.

MJH
15.11.2016, 19.25
Fillaritohtorilta voisi löytyä joku sopiva jarru budjettihintaan.
Jos on viitsimystä, niin kannattaa kokeilla lämmittää keskiömuhvia kuumailmapuhaltimella - voi auttaa irrotushommassa.