PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajovarusteet maastopyöräilyssä

Rääkintämiäs
04.11.2016, 17.55
Aiheeseen vasta tutustumisen aloittaneena ihmettelen kuinka vähissä varusteissa maastopyöräilyä noin yleensä harrastetaan, (poislukien enduro jossa käytetään suojia poikkeuksetta.)
Jutuupin ihmeellisestä maailmasta ku kattelee videoita esim XCO-kisoista, on kyse harrastajasta tai tosi kisaajasta ni t-paidassa ja piukeissa sortseissa zykäillään... hirvittää ajatuskin mitä tapahtuu jos vähä esim polvi niistäis kiveen...
Ite tykkään ajaa hieman yli taitojeni sillä seurauksella että tässä syksyn mittaan oon joka lenkillä kaatunu enemmän tai vähemmän. Eihän maastoon tietenkään kaatuun lähetä mut ku se vaa lähtee nii hätäseen... siks oon laittanu vähä suojia päälle. Eniten tykkään ton tyyppisestä maastosta, viimeinen video nimim. Pyryn linkittämänä keskustelussa: Pysyvät aiheet- Fillarisuositukset- Mitä eroa maastopyöräilyn alalajeilla. (Olisin linkittäny tähän, mutkueivaaosaa.)

Olis hauska lukea kokeneempien kokemuksia/ näkemyksiä

hcf
04.11.2016, 18.02
Eikös ne polvisuojat rupia hankaamaa ihoa rikki pitkillä kuumilla lenkeillä.

Rääkintämiäs
04.11.2016, 18.09
Parempi iho rikki ku polvilumpio halki?

santei
04.11.2016, 18.28
Mulla on Poc VPD Airit, eli tollaset kevyehköt mutta suojaavat polvarit, joka lenkillä jalaas. Oli sit kuinka easy lenkki tahansa.

Aika huomaamattomat eivätkä hankaa ainakaan 20-70 kisan matkoilla.

elasto
04.11.2016, 18.31
Niin. Jos sä haluat käyttää suojia niin käytä ihmeessä. Itse käytän kypärän lisäksi usein polvisuojia ja tällä hetkellä käytössä samat polvarit kuin santelilla tuossa edellä.

Jami2003
04.11.2016, 18.37
Hyvät hanskat on kans ehdottomat. Kiva jos ottaa käsillä vähän vastaan ettei heti ole ruvella.

Sambolo
04.11.2016, 23.22
Itellä kypärä ja hanskat ja vaatetta sillee ettei iha ruvella ole jos vähä rymyy, jotku pehmustetu housut ois kyllä kovat. Jalat mulla on ihan mustelmilla ja olkapään teloin jonkun aikaa sit. Aattelin ostaa motocroshousut, kestävää kangasta, hyvät rymyymiseen, ja paita kans samaa sarjaa, melko samanlaisia kun esim dh kuteet mutta paljon halvemmalla löytyy. Sama vielä hanskoissakin. Osumaa oon tottunu muissa harrastuksissa ottamaan ja kaatumaankin olen suht hyvä :D kunhan tärkein eli pää suojattu. Ainiin oli mulla rannetuet kun oli ranteet hajalla.

nure
05.11.2016, 09.41
Polvisuojille ei ole ollut käyttöä Xc hommissa, itselle riittää kypärä, ajokengät, kunnon hanskat ja ajovaatteet kelien mukaan.

t3mppu
05.11.2016, 10.05
Mulla on joka lenkillä polvarit (RaceFace Ambush) ja kyynärit (TLD 5550, pitkät kyynärpäästä ranteeseen).
Tykkään myös ajella vähän taitojeni ulkopuolella, joten kaatuilua tulee harrastettua.

Esim. viimeisin kun piti dropata ja muutinkin mieltäni viimehetkellä, onneksi oli ne kyynärit.

https://www.youtube.com/watch?v=YmR791KCfbY

Muina varusteina hanskat, fiveten tossut ja löysät mtb shortsit sekä erinäköisiä urheilupaitoja.
Parkissa sitten suojapaita.

Päässäkin nykyään melkeen joka lenkillä MET Parachute fullface (sillekin on ollut käyttöä ihan perus lenkeilläkin).
Toisena kypäränä on tuollainen melkeen umpinainen bmx tyyppinen muovipotta ja parachute on todella hyvin ilmastoitu, ei siis edes älyttömän kuuma.

hcf
05.11.2016, 10.17
Esim. viimeisin kun piti dropata ja muutinkin mieltäni viimehetkellä, onneksi oli ne kyynärit.

Kyynärsuojista ei kyl ois mitää haittaa ku käsiä ei kauheesti liikutella. Pannutin melekeen samanlailla läskin kans muutama viikko sitte. Tosin itellä tökkäs poikkipuuhun polulla. Jotenki härösti nostin keulaa liian aikasin ja tipahti suoraa puun eteen ja siitä tangon yli :)
Keskisormen jotenki muljautin ja se oli kipee kauan. Vieläkin vähän

Rääkintämiäs
05.11.2016, 11.18
Polvisuojille ei ole ollut käyttöä Xc hommissa, itselle riittää kypärä, ajokengät, kunnon hanskat ja ajovaatteet kelien mukaan.
Kyllähän ne riittää jos ei aio kaatua. Ei autoillessakaan turvavyötä tarvitsis samalla periaatteella...
Rehellisesti sanoen tasasilla xc-poluillakin ajelee ajotaidoiltaan sen tasoista sakkia että kannattais kyllä laittaa muutaki ku t-paita ja piukeet sortsit. No tää on vaa mun mielipide...

Rääkintämiäs
05.11.2016, 11.32
Mulla on joka lenkillä polvarit (RaceFace Ambush) ja kyynärit (TLD 5550, pitkät kyynärpäästä ranteeseen).
Tykkään myös ajella vähän taitojeni ulkopuolella, joten kaatuilua tulee harrastettua.
Muina varusteina hanskat, fiveten tossut ja löysät mtb shortsit sekä erinäköisiä urheilupaitoja.
Päässäkin nykyään melkeen joka lenkillä MET Parachute fullface (sillekin on ollut käyttöä ihan perus lenkeilläkin).
Toisena kypäränä on tuollainen melkeen umpinainen bmx tyyppinen muovipotta ja parachute on todella hyvin ilmastoitu, ei siis edes älyttömän kuuma.
OK. Jotain tän kaltasta mäkin ajattelin, aivan miniminä pitkät polvarit (flättipolkimista johtuen), pitkät kyynärit, motocross hanskat on hyvät, suojasortsit ja suojapaidankin (lyhythiaisen) ajattelin hankkia. Bell super 2r irrotettavalla leukasuojalla vois olla hyvä? Mielipiteitä?

En omista endurofillaria, mutta sen tyyppisesti tykkään ajaa, vaikeessa maastossa lyhyehköjä spurtteja täysillä rajottajall asti ja sit pururataa palautellen toiseen paikkaan. (On siinä tullu kanssafillaroijilta pitkiä katseita ku motocross varusteissa oon toistaiseks asiaan tuntumaa ottanu (nii ja kivikkoon...)

Jani Mahonen
05.11.2016, 12.40
Muistaakseni aiheesta on keskusteltu jossain toisessakin säikeessä hyvin, mutta koska avaus oli niin hieno ja aihe tärkeä niin antaa mennä vaan...

Jokainenhan päättää itse mitä pitää päällä, mutta lajin riskit on ymmärrettävä. Lisäksi omaa kestävyyttä vaurioille voi parantaa hyvällä lihaskunnolla. Itsellä varustus menee 2017 näin (kun taas saa ajaa):

Lyhyellä maastolenkillä (0,5-1h)
- Kypärä
- Pitkäsormiset ajohanskat
- Puhelin (joo, tämä on suojavaruste)

Oikealla maastolenkillä edellisten lisäksi
- Selkäsuojallinen juomareppu

Endurokaahailussa edellisten lisäksi
- Polvisuojat
- Kyynärsuojat

Bike parkissa ja endurokisoissa
- Panssari (rinta-ja selkäsuoja, olka-ja kyynärsuojat)
- Niskatuki
- Fullface-kypärä
- Polvisuojat
- Hanskat
- Ajokaverit (kyllä, tämäkin on suojavaruste)

OT: Biltemasta saa muuten moto-osastolta suojahousuja, jotka menee ajohousujen alle. Hintaa njaurettavat parikymppiä, kannattaa käydä sovittamassa. Antaa jonkinlaisen lonkka- ja häntäluun suojauksen.

OT: Tuossa oli myös puhetta kalliista DH-vaatteista, ne kalliit kamat menee monta vuotta, tietty jos repeytyy kaatumisessa niin sitten ei. Esimerkiksi TLD:n Motot on sikahintaiset, mutta "kestää ydinpommin". Vaatetusta voi metsästää syksyn / talven aleista, kokoja on rajoitetusti mutta hinnatkin alhaalla. Esimerkiksi edullisin oma TLD:n setti, jossa on 2 ajopaitaa ja kunnon housut, maksoi 35 euroa. Oli vuoden vanhaa mallistoa, nyyh!

Jani Mahonen
05.11.2016, 12.45
Kyynärsuojista ei kyl ois mitää haittaa ku käsiä ei kauheesti liikutella.
G-Formin kyynärsuojat ovat yllättäneet positiivisesti. Ajaessa huomaamattomat, kaatuessa riittävästi suojaavat. Hyvä vaihtoehto pitkille lenkeille.

http://g-form.com/elbow-pads-guards

Jami2003
05.11.2016, 13.15
Suojia kannattaisi pitää aina :) pahin oma kaatuminen oli helpolla tutulla alamäki polulla, vauhtia reippaasti, pieni ohjausvirhe ja etupyörä kantoon ja siitä kuski päin kiveä. Ihme kun mustalla silmällä ja ruhjeella nenässä + käsissä selvisi.

Ja oli just lenkki tyyliä "käväsen tässä iltasella pikkasen rennosti ajelemassa".

Rääkintämiäs
05.11.2016, 13.55
Suojia kannattaisi pitää aina :) pahin oma kaatuminen oli helpolla tutulla alamäki polulla, vauhtia reippaasti, pieni ohjausvirhe ja etupyörä kantoon ja siitä kuski päin kiveä. Ihme kun mustalla silmällä ja ruhjeella nenässä + käsissä selvisi.

Ja oli just lenkki tyyliä "käväsen tässä iltasella pikkasen rennosti ajelemassa".
Joo tossa tulee just toi juttu mikä mua häiritsee: ei niin lyhyttä ja "helppoo ja iisiä" lenkkiä etteikö se seuraavassa alamäessä muuttuis enduroks. Pää (leuka/ hampaat) eellä kiveen ja päässä sellanen päälaen suojaava kananmunankuoren puolikas (joita myös pyöräilykypäriksi kutsutaan)???

Kysymys kuuluukin: nauraako konkarit ittensä hengiltä jos meikä lähtee ihmisten ilmoille zykäileen full face kypärä päässä? (Ei siis missään enduro-skabassa?) Suojasortseissa ja -paidassa? Pitkien park- polvareiden kanssa?
Meinaan ku muilla ei oo mitään, ei ees lapsilla (paitsi se pyöräily"kypärä")...

Blackborow
05.11.2016, 14.04
Kysymys kuuluukin: nauraako konkarit ittensä hengiltä jos meikä lähtee ihmisten ilmoille zykäileen full face kypärä päässä? (Ei siis missään enduro-skabassa?) Suojasortseissa ja -paidassa? Pitkien park- polvareiden kanssa?
Meinaan ku muilla ei oo mitään, ei ees lapsilla (paitsi se pyöräily"kypärä")...
Mitä sitten vaikka nauraakin. Heidän on ongelmansa.

Jani Mahonen
05.11.2016, 14.28
Toi fullface voi olla pidemmillä lenkeillä kuuma. Jos se ei haittaa niin muiden mielipiteellä ei väliä :)

kmw
05.11.2016, 15.03
^^^ Kunnia ehkä menee, mutta maine kasvaa :) Anna mennä ja omaatäysiiiiii ....

Ikääntymisen parhaita puolia on että muiden mielipiteet on oikesti EVVK.

Mulla aina mettässä g-formin polvisuojat. Eivät ahdista edes kesäkuumalla kuten edeltäjäsä POC:t. Kyynärsuojat ovat olleet hankintalistalla jo pitkään.

noniinno
05.11.2016, 16.24
Onhan noita keveitäkin fullareita, esim. https://www.suomenpolkupyoratukku.fi/tarvikkeet/met-parachute-musta-punainen-3044.html

nure
05.11.2016, 16.27
En kyllä fullfacea Xc:hen käyttäisi, on sutteellisen raskas pitemmällä lenkillä. Samaa kun jotkut pikkulapsille kypärän laittavat kun kävelemään alkavat... Mielummin vaikka joku missä tuo leukakaari lisätty normikypärään, tais Girolla olla sellainen mallistossa...

Rääkintämiäs
05.11.2016, 16.49
En aivan enduro fullfacea minäkään, sellasta kevyt- mallia lähinnä ajattelin, esim Bell super 2r mips (694g, "oikeet" fularit jopa 1400g, mutta ne otetaankin ek:n jälkeen päästä pois.) Täytyy katsastaa tuo Girokin...

Rääkintämiäs
05.11.2016, 19.09
Giro Switchdlade: "dh/ enduro- kypärä irrotettavalla leukasuojalla", 977g ja ilman leukasuojaakin 699g eli huomattavasti järeempi ku Bell.
Löyty myös Cratoni c-maniac, siinä just sellanen "normi pyöräilykypärä johon lisätty leukasuoja". Kevyt (320g) mutta ruma. Kai siihenkin silmä tottuis...

nure
05.11.2016, 23.12
Mikä tuon ff:n yhtälö tuon tyyppisessä ajossa yleensä on? haisee hieman hätävarjelun liioittelulta yleensäkin... Mielestäni esim. ympäristön seuraaminen rajoittuu huomattavasti oman kokemuksen mukaan, kun mennään alas lujaa niin katsotaan vain eteen mitä aukosta näkee mutta kun poluilla fiilistellään niin siinä tulee seurattua myös muutakin maailman menoa, toisaaltaan pelkkä mielipide ja makuasia...

N-Man
06.11.2016, 14.35
Minusta tämä kysymys suojista on aivan yhtä paljon kiinni kuskista kun se pyöränkin valinta. Joku ajaa aina niin limiiteillä että on tosiaan lepikossa suunnilleen joka lenkillä jolloin suojat ovat ihan ehdottomat niin turvallisuuden kuin harrastuksen mielekkyydenkin kannalta. Toinen taas tykkää jättää sen pienen marginaalin ja selviää parilla pikku naarmuilla kautta kohti. Itse kuulin jälkimmäisiin enkä ole koskaan kypärän lisäksi suojia kaivannut mutta en missään nimessä katso kieroon jos joku tulee täydessä "taisteluvarustuksessa" polulla vastaan. Ennemminkin pidän kovana kaverina jolla on kanttia ajaa kovaa ja korkealta.

Rääkintämiäs
06.11.2016, 14.59
Ainaski omaa kovaa ja omalta korkeelta. On varmasti totta ettei maisemapolkufiilistelyssä juuri suojia tarvita, mutta minkäs teet ku sarvet kasvaa päähän ihan sekunnissa... Maksimum attack! Se on esim sen fullfacen, edes "kevyt"-sellasen funktio.

nure
06.11.2016, 16.21
En milloinkaan ole päätäni metsässä telonut, ne kaatumiset tulee aina hieman hallitummin kuin esimerkiksi liikenteessä jossa on kaksi kypärää mennyt lunastukseen ja silloinkaan ff ei olis yhtään paremmin toiminut... Mielummin tuollainen AM tyyppinen enemmän niskaa suojaava kypärä toimii maastossa.

Rääkintämiäs
08.11.2016, 10.39

Oletko muuten löytäny jostain suojapaidan joka olis jotain muuta ku musta? Minä en ja soisin löytäväni...

JackOja
08.11.2016, 10.57
Oletko muuten löytäny jostain suojapaidan joka olis jotain muuta ku musta? Minä en ja soisin löytäväni...

Suojapaidan päällehän vedetään värikäs DH-pyjama :seko:

Bansku81
08.11.2016, 11.24
Omat kaatumiset on lähes aina sellaisia 0-vauhtisia kellahtamisia tai otb:tä kun teknisessä maastossa typerä pyörä ei mennytkään esteen yli ihan suunnitellusti :) Silti on aina polvarit ja kypärä. Kyynärsuojatkin löytyy, mutta ne vain tuntuvat jäävän aina kotiin ja itse asiassa kaatuminen tulee otettua yleensä ennemmin olkapäällä kuin kyynärpäällä vastaan. Ja se puhelin aina mukaan ja siten että se on myös saatavilla silloin kun on solmussa jossain kallion kolossa! Se 112 appsi saattaa myös olla aika näppärä kun pitää koordinaattejaan hätäkeskukseen arvuutella. Ja itse jätän myös ne pahimmat itseni ylitys yritykset niille kerroille kun on myös kavereita matkassa.

Rääkintämiäs
08.11.2016, 12.08
http://www.bike-discount.de/en/buy/sixsixone-exo-protector-jacket-491517/wg_id-558 Jotain tällasta kevyt- versiota ajattelin, ei tarttis vetää mitään dh- pyjamaa eikä muutakaan päälle...

velib
08.11.2016, 12.13
Onko/olisiko kuinka moni hyötynyt kyynärsuojista? Endurokisoissa polvarit näkyy lähes kaikilla mutta kyynärsuojia melko harvalla.

Itse ostin polvisuojat kun muut polvivaivat muistuttivat polvien tärkeydestä, mutta kyynärsuojat jäivät vielä toistaiseksi hyllyyn. Polvisuojat toimivat myös hyvinä lämmittiminä kipuileville polville, ja ainakin tämän testin (http://enduro-mtb.com/en/best-lightweight-knee-pads-can-buy/) voittajat ovat huomaamattomat ajossa. 7h lenkillä alkoivat hangata, mutta pari tuntia menee hyvin ilman ongelmia. Ironisesti onnistuin kaatumaan ja kolauttamaan hieman polveani muutama päivä ennen kuin tilatut suojat saapuivat. Onneksi ei käynyt pahasti, mitä nyt kypärä halkesi samalla. Tilanne oli muuten hieman samanlainen kuin yllä olevassa videossa, kiven päältä alas hieman ahtaassa paikassa ja viime hetkellä keksin hieman muuttaa ajolinjaa ja seuraavaksi mentiinkin otsa edellä kohti maata. Onneksi vauhtia ei ollut käytännössä ollenkaan. Tuli taas muistutus siitä valittuun ajolinjaan sitoutumisesta, silloin on ainakin pieni mahdollisuus ennakoida, mikä voi mennä pieleen.

Rääkintämiäs
08.11.2016, 12.45
Onko/olisiko kuinka moni hyötynyt kyynärsuojista? .
Olisin hyötynyt. Ja sellasista pitkistä malleista. Parikin kertaa pienellä aikaa ollu kyynärvarret verillä...

t3mppu
08.11.2016, 15.02
Mulla on suojapaitana POC VPD Tee, se on valkoinen :P (ei joskaan ihan umpipanssari)

Onko/olisiko kuinka moni hyötynyt kyynärsuojista?

Kuten ylläkin mainitsin, niin jatkuvasti.
Viimeksi sunnuntaina lähti etupää alta, suht nollavauhdissa, mutta rinne vietti paino oli liian edessä, niin en ehtinyt vaimentaa kaatumista, joten ensimmäisenä otti vastaan kyynärvarsi ja kyynärpää, sitten lonkka.

Krabba
08.11.2016, 15.59
Omat kaatumiset on lähes aina sellaisia 0-vauhtisia kellahtamisia tai otb:tä kun teknisessä maastossa typerä pyörä ei mennytkään esteen yli ihan suunnitellusti :) Silti on aina polvarit ja kypärä. Kyynärsuojatkin löytyy, mutta ne vain tuntuvat jäävän aina kotiin ja itse asiassa kaatuminen tulee otettua yleensä ennemmin olkapäällä kuin kyynärpäällä vastaan. Ja se puhelin aina mukaan ja siten että se on myös saatavilla silloin kun on solmussa jossain kallion kolossa! Se 112 appsi saattaa myös olla aika näppärä kun pitää koordinaattejaan hätäkeskukseen arvuutella. Ja itse jätän myös ne pahimmat itseni ylitys yritykset niille kerroille kun on myös kavereita matkassa.
Toi 112-appsi on ihan pätevä. Itse tulee vielä kotona kerrottua suurinpiirteinen suunta mihin on lähdössä. Maantielenkeillä ei niin väliä kun melko varmasti joku osuu kohdalle jos sattuu vaikka jossain makoilemaan.

t3mppu
09.11.2016, 10.10
mä joskus ajelin fullfacessa ja oli polvi ja kyynärpääsuojat, jäykkäperäfillari painoi 17kg... joo, harjoittelin hyppimistä, mutta näillä ajettiin ihan lenkkiäkin. sitten piti vaan todeta että en oikeasti ajanut niin isosti että noita tarvisi. nyt vaan kypärä, harvemmin viittii edes kaatua. ei noista kummempaa haittaa ollut, paitsi pukeminen. ei vaan tullut lähdettyä, kun joutui vetelemään varusteita päälle puoli tuntia ja pesemään ja kuivattamaan ja ... kovaa hommaa.
Voispa itsekin päättää, että viitsiikö kaatua :)

En minäkään mielestäni kovin isosti ajele, mutta tosiaan just sunnuntainakin lähti melko hätäseen keula alta, taas tuli tarvetta kyynärsuojalle :P
Tässä vielä video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=8GYsZNxjORs

Mä laitan yleensä lenkin jälkeen suojat partsille tuulettumaan tai sitten suoraan pesukoneeseen muiden ajokamojen kanssa.
Talvella vähän huono toki tuuletella, mutta nyt on siunautunut käyttöön autotalli johon jätän ne roikkumaan.

Aika paljon tuohon vaivaan vaikuttaa myös suojien tyyppi/puettavuus, esim. RaceFace ambush polvarit on ihan mahtavat, kun ovat kokonaan remmeillä, eli saa päälle ja pois irroittamatta kenkiä :)

Reiska79
18.06.2017, 16.47
Tässä myös 7v maantiellä polkeneelta maastopuolen nöösiltä varustekyselyä: Löytyykö MTB-touhuihin pitkähihaisia paitoja, josta siis suojaisivat käsiä vähintään risuilta, ehkä jopa hieman kaatumisilta - tai vaihtoehtoisesti jotain hihoja? Ja paitaan toivomuksena myös kunnon taskut maantiemallien tapaan... vai missä porukka yleensä lenkillä tarpeita (puhelin & mahdolliset eväät) säilyttää... repussa? Ja sama homma housujen kanssa? Lähinnä pitkiä kesämalleja hakusessa, joilla ei lämpimässä paistuisi. Ja housuille siis samat vaatimukset, eli kevyet ja suojaa risuilta, parhaassa tapauksessa vähän kaatumisiltakin.

Vasta emännän kanssa plussamaasturit pihaan tulleet ja maantiekamoilla lenkit aloiteltu nyt, mutta mm. juuri viikko sitten maantiepyörällä täydestä vauhdista kopittaneena ja sen hedelminä mukavista olkapään hermosäryistä kärsivänä tuli tuo suojapuolikin esiin. ajatuksissa. Tosin vaihtoehtona mennä myös ihan maantikamoilla ja laittaa vain jotkukt g-form -tyyppiset suojat polviin ja kyynärpäihin - ehkä ne samalla risuiltakin suojaa.

hcf
18.06.2017, 17.33
Puhelin on shortsien taskussa. (löysät mallit sisäshortseilla) ja taskuja löytyy. Tai jos navigointia tarvii niin laitan tankolaukkuun. Reppu sitte selkään jos eväätki tulee mukaan. Paitana menee mikä tahansa pyöräilypaita. Itellä ne on mallia lidl. Vähän on välillä kädet naarmuilla mutta paistus pitkähihasessa :)
Suojia nyt ei ole ku ajotyylini on lähinnä fiilistelyä

Krabba
09.10.2017, 06.40
Otb selälleen maapalloa vasten viikko sitten, niin nyt on sairaslomalla aikaa suunnitella varustehankintoja. Kaipailisin kokemuksia selkäsuojalla varustetuista juomarepuista. Istuuko näissä suoja hyvin kohdilleen, eli onko hyötyä kaatumisessa?

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Krabba
09.11.2017, 13.03
^ Anyone?

wex4
09.11.2017, 15.13
Otb selälleen maapalloa vasten viikko sitten, niin nyt on sairaslomalla aikaa suunnitella varustehankintoja. Kaipailisin kokemuksia selkäsuojalla varustetuista juomarepuista. Istuuko näissä suoja hyvin kohdilleen, eli onko hyötyä kaatumisessa?

Ainakin omani pysyy paikoillaan, kaatumisesta en vielä tiedä. Omani suojaa selkäruodon, ei kylkiä (Camelbak? joku militari malli kuitenkin)
Työmatkoilla monesti Boblbee reppu, joka on tehty mp käyttöön, toinen menossa, ensimmäinen toimi luvatunlaisesti.

aerosol
11.05.2019, 16.08
Vähän vanha lanka mutta nostellaas, koska täällä aloittelija samojen kysymysten äärellä. Polvisuojat ja säärisuojat tarttis, mutta lähinnä siksi että polvet hakkaa toisinaan vaakaputkeen ja myös jalan lipsahtaessa flättipolkimelta lähtee mukavasti lihaa polkimen matkaan sääristä. Näihin tarttisin siis jotain kevyttä suojusta, onko mitään defacto suosituksia? Joskut Dainesen polvarit hommasin XXLstä mutta niissä on istuvuus vähän heikko eivätkä suojaa polven sisäsyrjää ollenkaan.

Vauhti on toistaiseksi kovin maltillista eli mitään täysiä endurosuojia en nyt vielä ainakaan tartte...

Jami2003
03.11.2019, 08.15
Suositelkaas hyviä maastopyöräily/enduro shortseja. Persamuksen alue pitää olla vedenpitävä mutta ei saa olla pehmuksia.

Olen pitänyt sadeshortseja talviajossa muun varustuksen päällä ja todennut ne suomen talvi/loska kelissä aivan loistaviksi. Lämmittää ja pitää kuivana perseen ja muut strategiset paikat mutta hengittävät löysien lahkeiden kautta riittävästi. Nyt vaan repeytyivät lopullisesti eilisellä lenkillä...

kervelo
03.11.2019, 10.22
Talvesta tai loskasta ei ole vielä kokemuksia, mutta loppukesän ja syksyn kurakäytössä Sportfulin Performance Overshort on vaikuttanut hyvältä. Shortsit on suunniteltu puhtaasti XC-käyttöön ja niissä ei ole mitään vedenpitävää kalvoa, mutta pitävät suojaavat silti hyvin alla olevia trikoita ja antavat lisälämpöä.

F. Kotlerburg
03.11.2019, 12.02
Suositelkaas hyviä maastopyöräily/enduro shortseja. Persamuksen alue pitää olla vedenpitävä mutta ei saa olla pehmuksia.
Enskasta tiedä, mutta Enduran MT500:ia oon näillä rönttäkeleillä spandeksien päällä pitänyt. Pitävät perseen kuivana ja reidet lämpimänä.

Jami2003
03.11.2019, 12.39
Enskasta tiedä, mutta Enduran MT500:ia oon näillä rönttäkeleillä spandeksien päällä pitänyt. Pitävät perseen kuivana ja reidet lämpimänä.Kiitti vinkistä. Oli vielä bikesterissä tarjouksessa 45 euroon niin lähti tilaukseen.

MRe
03.11.2019, 13.12
MT500:sia on sitten sataa eri mallia. Mulla on MT500 spray pantsit, jotka siis pitää roiskeet ulkopuolella. Sitten myös MT500 Singletrackit, jotka ei pidä vettä sen enempää kuin muutkaan.

F. Kotlerburg
03.11.2019, 18.03
Hyvä tarkennus. Spray-malli itselläkin.

marco1
03.11.2019, 19.06
Enduran lisäksi muillakin valmistajilla on hyvän oloisia malleja säänkestävistä shortseista mutta ainakin Leatt ja Sweet Protection on vähän erikoisen mallisia (vanhalle läskille kuskille) joten sovittaminen kannattaa - sovitellessa tuntui että mitta vyötäröltä haaroihin oli jotenkin lyhyt. Noiden lisäksi on ollut Race Facen Agentit (ekaa vuosikertaa) ajossakin jonkun aikaa mutta niihin ei ollut riittäviä reisilihaksia ja jäivät purjeiksi.

Sitten on tainnut tulla sovitettua Alpinestaria ja Troy Leetä mutta niistä ei jäänyt mielikuvaa miksi eivät tippuneet ostoskoriin.

Sambolo
04.11.2019, 08.07
MT500:sia on sitten sataa eri mallia. Mulla on MT500 spray pantsit, jotka siis pitää roiskeet ulkopuolella. Sitten myös MT500 Singletrackit, jotka ei pidä vettä sen enempää kuin muutkaan.
Kyllä singletrack on ihan oma mallinsa eikä liity mitenkään mt500. Mt500 spray on vettä hylkivä ja mt500 waterproof nimensä mukaan vettä pitävä.

MRe
04.11.2019, 08.52
^No niinpä onkin. Seison korjattuna.

velib
04.11.2019, 09.19
Kyllä singletrack on ihan oma mallinsa eikä liity mitenkään mt500. Mt500 spray on vettä hylkivä ja mt500 waterproof nimensä mukaan vettä pitävä.

Sprayt on hyvät housut ja suojaa hieman märältä, mutta yksi suunnitteluvirhe niissä mielestäni on. Alaselässä resorin alla on n. 10cm korkea kaistale, joka ei pidä vettä ollenkaan, vaan renkaan selkään heittämä vesi pääsee suoraan läpi. Oletan että tuon tarkoitus on parantaa hengittävyyttä ja joustavuutta, mutta itse toivoisin juuri tuon osan olevan vedenpitävä. Siitä alempana takapuolen kohdalla sen sijaan on jokin kalvo.

Jartsu01
14.11.2019, 23.22
Itse olen tykännyt Sweet Protectionin softshell shortseista.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla