PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mtb runkogeometrian kehitys



Rääkintämiäs
03.11.2016, 19.25
Vasta lajin pariin siirtynyt epätietoinen kyselee tyhmänä että miten käytännössä näkyy/ vaikuttaa maastopyörien muutos wanhan liiton malleista nykyaikaisiin? Pyöräkoon suurentuminen 26-> lienee aika selvä juttu, mutta mites akselivälin pidentyminen ja keulakulman loiventuminen, jos vertaan merkin X saman mallin mutta eri vuosimallin speksejä, niin millasissa olosuhteissa/ maastossa sellanen jyrkkäkeulaisempi on erityisesti huonompi ja miks? Onko se joiltain ominaisuuksiltaan parempi?
Kyse siis tollasista xc/ all mountain täysjoustolaitteista.

CamoN
03.11.2016, 19.51
Vannekoko alkoi kasvaa 2011 (Suomessa 29er-villitys 2012) -> pyörän esteenylityskyky parani -> ajaminen muuttui suoraviivaisemmaksi -> ominaisnopeudet kasvoi.

Iskunvaimenninkomponentit on parantuneet ja erikoistuneet koko ajan -> vakaus & hallittavuus lisääntyy -> nopeudet nousee.

Esteenylityskyky kasvanut ja iskunvaimentimien tuoma vakaus lisääntynyt -> hyödynnetään loiventamalla keulakulmaa ja lyhennetään keskimääräistä ohjainkannatinta.

Lyhennetään ohjainkannatinta -> pidennetään rungon etukolmiota jotta painopiste pysyy pyörän päällä järkevänä.

Vannekoko on kasvanut ja iskunvaimentimien suorituskyky on kasvanut, halutaan hyödyntää isompaa vannekokoa pidempijoustoisissa pyörissä -> pidennetään takakolmiota jousitusgeometrian takia. Samalla akselivälin kasvun takia pyörä on aina vaan vakaampi.

Kaikki vaikuttimet ja johdannaiset yhteenlaskien, vuoden 2016 tyypillinen XC/all-mountain -pyörä on aika erilainen vuoden 2010 vastaavaan verrattuna. Ketteryys on varmaan se yksi ominaisuus jota muutokset on verottaneet, mutta pyörien kokonaispainot on kaikista muutoksista huolimatta pysyneet niin samanlaisina ja komponentit on kehittyneet niin huomattavasti, että nykyaikaiset pyörät on kokonaisuutena aika paljon kykenevämpiä kuin ennen vanhaan.

Logiikassani saattaa olla aukkoja ja päättelyssäni karkeita virheitä.

Juha Jokila
03.11.2016, 20.26
10 vuodessa pyöräkaluston kehittyminen on mun havaintojen mukaan lyhentänyt randomilla valitun ryhmän ajoaikaa samalla reitilla 6 h -> 5 h.

Marsusram
03.11.2016, 21.44
^^Aika hyvä yhteenveto.
Vielä kun huomioidaan noiden muutosten vaatima lisääntynyt vipuvarsi ohjaustankoon, 600mm -> 750mm. Ahtaissa paikoissa heikennys, mutta käsittelyssä parannus.

Onhan tuo vanha 26" XC-pyörä edelleen aika hauska raketti ketteryydeltään, kun taas 29" on tasaisempi menijä.
OTB-herkkyyskin on uusissa vähentynyt noin mutu-tuntumalla.

alteregoni
04.11.2016, 03.24
Oma ajatus on että nykyinen pidempi 27.5 pyörä olisi jopa ketterämpi kuin vanha 26:nen. Tähän vaikuttanee erityisesti pidentynyt reach mitta, ja näin ollen painopisteen muutos. Vanhalla tahto mennä mutkat suoraksi, ja hitaissa tiukoissa mutkissa meno huterampaa kuin uudella.

Mohkku
04.11.2016, 06.47
Vannekoko on kasvanut ja iskunvaimentimien suorituskyky on kasvanut, halutaan hyödyntää isompaa vannekokoa pidempijoustoisissa pyörissä -> pidennetään takakolmiota jousitusgeometrian takia. Samalla akselivälin kasvun takia pyörä on aina vaan vakaampi.


Täysjoustoista en tiedä, mutta ainakin jäykkäperäisissä 29:ssä joskus satulatolppa on taivitettu alapäästä mutkalle. Tällä halutaan vähentää takakolmion kasvattamisen haittoja.

Rääkintämiäs
04.11.2016, 08.12
^^Aika hyvä yhteenveto.

Onhan tuo vanha 26" XC-pyörä edelleen aika hauska raketti ketteryydeltään, kun taas 29" on tasaisempi menijä.
OTB-herkkyyskin on uusissa vähentynyt noin mutu-tuntumalla.
Tällä lyhyellä kokemuksella tuon otb:n olen havainnut NIIN pitävän paikkaansa... 29" tuntui kokeillessa suorastaan kankealta, toki maastokin vaikuttaa, mutta ainakin tollasessa hitaassa kivikossa, jollasessa ite tykkään enemmän ajaa, niin 26" tuntuu oikein hyvältä.

Rääkintämiäs
04.11.2016, 09.21
Tuon oman laitteeni reach- mittaa en sen specseistä löytänyt, mutta ilmeisen pieni se 26" s-kokoisessa rungossa on. Tällaselle hukkapätkähippiäiselle se tuntuu sopivan oikein hyvin. Noin 30v moottoripyöräilykokemuksen ja usean vuoden motocross- kilpailukokemuksen omaavana tuntuu ihmeelliseltä että aivan minimalistiselta kuulostavat muutokset vaikuttaa niin dramaatillisesti fillareiden ominaisuuksiin. Onhan mp-puolellakin tapahtunut muutoksia, mutta vuosikymmenten kuluessa, (jousitukset 10-> 30cm, moottoritehot moninkertaiset jne). Aivan SM-kärkitallienkin kuskit teki aiemmin aivan pienillä muutoksilla motocross-pyöristä enduroita, ja MM-endurossakin ajetaan crossipätkiä. No, tämä vuodatus taitaa jo alkaa mennä sivuraiteelle, mutta pohdin vaan sitä että onko jollakulla konkarilla henk.koht. kokemusta aikojen saatossa miten joku sama pätkä menee nyt verrattuna esim 2010-2011 vuosimallilla?

Iglumies
04.11.2016, 10.13
Jos vertaa vaikka tällaista Shcwinniä, jolla aloittelin maastopyöräilyn, nykyiseen Highballiin, niin aikapaljon mukavammaksi on mennyt

http://farm9.staticflickr.com/8338/8201485714_9395f0c8e8_b.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/08/2030850f37853f165cc94b79221d6101.jpg

Rääkintämiäs
04.11.2016, 10.43
Noita kuvissa olevia ku vertaa nii varmaan on mukavammaks menny, mutta nyt ku oli tarkotus miettiä täysjoustojen kehitystä nii tollanen 100/100mm: kään ei kai nykyaikana enää riitä oikeen míhinkään? Ainakaan noin niinku yleisen mielipiteen ja markkinamiesten mukaan?

Blackborow
04.11.2016, 10.46
Kuten tuolla edellä ansiokkaasti mainittiin niin iskunvaimennin komponentit on parantuneet koko ajan, joten nykyaikaiset täpärit ei notku polkiessa jne. joten pidemmän jouston tuomat edut alkaa olla sen tuomia haittoja suuremmat tiettyyn rajaan asti. Kyllä edelleen 29er puolella on satkun joustavaa pyörää paljonkin liikenteessä. Pienempi kiekkoisista ne on tainneet hävitä, kun XC-porukka on nähnyt ne ison kiekot edut omassa käytössään ja siirtyneet 29eriin.

Ohiampuja
04.11.2016, 13.16
Minusta suurimmat muutokset ovat kulmien loiventuminen ja runkojen pidentyminen/stemmien lyhentyminen. Eli etupainoinen painopiste on siirtynyt taaksepäin. Ja onhan ohjaustangot myös korkeammalla kuin ennen, eli se nousukin vaikuttaa tuohon OTB-herkkyyteen, tai siis sen pienenemiseen. Samalla myös radat ovat käsittääkseni muuttuneet vaativimmiksi, kun kalusto on kehittynyt.

Rääkintämiäs
04.11.2016, 13.59
Minusta suurimmat muutokset ovat kulmien loiventuminen ja runkojen pidentyminen/stemmien lyhentyminen. Eli etupainoinen painopiste on siirtynyt taaksepäin. Ja onhan ohjaustangot myös korkeammalla kuin ennen, eli se nousukin vaikuttaa tuohon OTB-herkkyyteen, tai siis sen pienenemiseen. Samalla myös radat ovat käsittääkseni muuttuneet vaativimmiksi, kun kalusto on kehittynyt.
Ohjauskulman loiventumisen ja akselivälin pidentymisen mainitsinkin jo tuolla aloituksessani. Radat on muuttunu joka lajissa ja itse ajattelen sen niin että joku laite on vaan jollakin ajoalustalla parempi ja toisella huonompi. Ajaa kuitenkin voi kai melkein missä vaan ja millä vaan. Esim ku kattelee tuloksia nii enduro SM:ssa samassa osakilpailussa on pitkäjoustoisia täysjoustoja ja jäykkäperiä. Vauhti on varmaan vähän eri. Edelleen kaipaisin kuitenkin spesifistä faktaa kuinka paljon em muutokset geometrisissa seikoissa on itse kullakin on vaikuttanu. Kiitos kaikille mielenkiinnosta tähän asti.

LJL
04.11.2016, 14.11
Ainakin uusimman fillari-lehden euroviisu-reportaasissa oli havaittavissa voimakasta viistoputkien/keskiönseutujen paksuuntumista, jolla väitetään olevan hengästymistä ehkäisevää vaikutusta

alteregoni
04.11.2016, 17.31
Edelleen kaipaisin kuitenkin spesifistä faktaa kuinka paljon em muutokset geometrisissa seikoissa on itse kullakin on vaikuttanu. Kiitos kaikille mielenkiinnosta tähän asti.

No ainakin mun kohdalla 4cm:n pidennys reach mittaan on yksi suuri tekijä: Et enään ole "lukittuna yhteen ajoasentoon" vaan painoa voi siirrellä vapaammin. Lisäksi helpompi tuoda painoa eteenpäin, ilman otb:n vaaraa.
Mutta muutenkin tuntuu, että viiden millin muutoksillakin on uskomattomia vaikutuksia: Laskin ohjaamoa tällä 5:llä millillä, muutos parempaan on yllätävän suuri. Nyt saa painoakin eturenkaalle paremmin.meta
Nyt siis vertailen vm 2012 Radon Slideä ja 2016 Meta V4:jää

Sambolo
04.11.2016, 18.09
On tullu tuo OTB aika tutuks tolla mun 26er vanhuksella. Oisko jotainvinkkejä miten vanhaa vähän modernisoisi? Pitkä keula jotta loivenee? 27.5" eturenkaaks(onko merkittävää eroa 26vs27.5?)? Välillä tuntuu töksäävän ihan mitättömään esteeseen kun välillä taas rymistelee vaikka minkä yli.. Satulaa siirsin kiskoilla vähän taakse ja tuntu pikkase auttavan.

Läskimasa
04.11.2016, 18.53
Jos vertaa vaikka tällaista Shcwinniä, jolla aloittelin maastopyöräilyn, nykyiseen Highballiin, niin aikapaljon mukavammaksi on mennyt
Tossa on kyllä kehitys mennyt vastavirtaan, Santassa on lyhyempi akseliväli ja pystympi keula. ;)

Rääkintämiäs
04.11.2016, 19.05
No ainakin mun kohdalla 4cm:n pidennys reach mittaan on yksi suuri tekijä: Et enään ole "lukittuna yhteen ajoasentoon" vaan painoa voi siirrellä vapaammin. Lisäksi helpompi tuoda painoa eteenpäin, ilman otb:n vaaraa.
Mutta muutenkin tuntuu, että viiden millv4in muutoksillakin on uskomattomia vaikutuksia: Laskin ohjaamoa tällä 5:llä millillä, muutos parempaan on yllätävän suuri. Nyt saa painoakin eturenkaalle paremmin.meta
Nyt siis vertailen vm 2012 Radon Slideä ja 2016 Meta V4:jää
Jess! Jotain tällasta olen vailla, lisää kiitos!