Näytä tavallinen näkymä : Tertun cyklän ruuvoota,opettelua,ajelua yms kamalaa elämää
Hei. Olen tämmönen alotteleva fillaristi ja tuntuis olevan joka päivälle jotakin asiaa jonnekkin. Joten ajattelimpa laittaa ihan oman topikin pystyyn, jossa sitte kenties kertoilen elämän kulkemisista yms fillaroinnista.
Vastaavia topikkeja tältä forkalta en edes löytänyt?? Ylläpito tämän siis poistakoon heti alkuunsa jos löytyy jokin este asialle? Poistamis vaarasta johtuen pidän alotuksen vielä lyhkäsenä,kuvattomana yms.
Asiaa olisi paljonkin mutta säästellään nyt toistaiseksi. Mutta senverta kyselyikää kertynyt että pakko on saada vielä vastaus äkkiä tänne ja heti ilman kuukkelia että: Nishikin 29 pyöränä, mutta miten helkkarissa noi rengaskoot oikein menee? Meinasin pahoittaa jo mieleni kun hoksasin että rengaskokoni onkin 28" kun piti olla 29 maastopyörä. Onneksi kaverini oikaisi asiaa hieman, mutta ei riittävästi. Kun on 27+ ja on 622 ja on 28" ja 29" ja ja.. Ihan hukassa jo
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renkaan_kokomerkinn%C3%A4t
Noitten millimetri (ISO/ETRTO) merkintöjen kanssa kun menet niin et luultavasti osu hutiin. esim 622
Nuo tuumakoot on siinä mielessä hassuja että niillä ei juurikaan ole tekemistä todellisen koon kanssa. Esimerkiksi tuo 29 tai 29er niinkuin sitä myös kutsutaan on todellisuudessa 28 tuumaa (vannekoko), joka on yhtä kuin 622mm. Valmistajat vaan kätevästi kutsuu sitä 29:ksi koska on ilmatilavuudeltaan suurempi kuin perus 28 tuumainen.
700=622 jne... Usein renkaan kyljestä löytyy kaikki merkinnät, nuo tuumakokoiset kannattaisi tunkea, sanonko minne...?
^ Samaan paikkaan voi tunkea niin tuumakoot kuin ranskalaisetkin, tai jättää meille jo pyöräilyn historiaan muutenkin kuuluville. Nuo millimitat kun opettelee niin että ymmärtää ne, niin elämä helppoa!
Marsusram
28.10.2016, 11.28
Nuo tuumakoot on siinä mielessä hassuja että niillä ei juurikaan ole tekemistä todellisen koon kanssa. Esimerkiksi tuo 29 tai 29er niinkuin sitä myös kutsutaan on todellisuudessa 28 tuumaa (vannekoko), joka on yhtä kuin 622mm. Valmistajat vaan kätevästi kutsuu sitä 29:ksi koska on ilmatilavuudeltaan suurempi kuin perus 28 tuumainen.
28" on yhtälailla todellisuudessa nimellinen renkaan ulkohalkaisija, ei vannekoko.
622mm on 24,5" ja siihen 1,75" kumit =28".
Nuo plussakoot ovat taas erkaantuneet linjasta, kun 3" kumit 622 vanteella tekisi jo 30,5" .
Noh, eipä tuo sitte ihime ollu että en päässyt jyvälle asiasta kun tähän saakka toimittu tuumilla esim autossa. Ketään väheksymättä täytyy sanoa että nuo rengaskokojen suunnittelijat on pakko olla ollu naisia! Autossakin on Vannekoko tuumina, leveys milleinä ja korkeus prosentteina. Kiitokset avuista tähän mennessä, nyt pääsin tarkoin asian ytimeen.
Tulipa eilen opeteltua tuo pinnaus/puolaus,mikälie. Tai on se jo opittu vuosia sitten,mutta nyt joutui hiukan verestämään muistia. Takavanne oli hiukan linkussa ja etusessa oli löyhällä nuo pinnat, ny ne on hyvät.
Tuota jarrujen ilmausta tuossa opetellu netistä. Jarrunestettä fillariin varmaan saa motonetistä yms kun osaa ettiä, mutta mitä se aines on ja onko se korvattavissa? Epäilen että tästä kylästä ei löydy mitään fillarin omaa lientä,eikä huvita sen takia lähteä maailman ääriin.
Se on merkkikohtaista mitä nestettä siel on,esim. Hayes käyttää jarrunestettä,DOT4 on käypänen.Shimano sit taas taitaa olla mineraaliöljyl.
Jarrujesi valmistajan sivuilta etit huolto-ohjeen ,sieltä löytynee mitä nestettä tarviit.
El-Carpaso
29.10.2016, 09.08
Shimpan jarruissa voi käyttää myös jostain motoneteistä löytyvää Febi:n 86162 hydrauliöljyä
Tektron kahvat ja mineral oil lukee jo kahvoissa..
No eihän tuo motonetti enää myy tai minä en löydä kyseistä tuotetta,siis ylläolevaa febiä. Ellei sitten sat kotihyllystä tuota sattumalta löytyä niin ajattelimpa tyytyä tuohon citroenin "jousirasvaan" http://www.motonet.fi/fi/tuote/599517/Motox-LHM-Citroen-hydraulioljy-1L Vai otanko euroa kalliimpaa? http://www.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen-985ml
Ja päivän polttavaa kysymystä taas.
Kun mäkeen mennään tai muuten hankalaa paikkaa. Mitenkä nuo vaihteet kestää vetopäällä vaihtamiset?? Ittelläni ei ole minkäänlaista käsitystä tämänpäivän "säännöksistä" ja alla 3 erilaista vaihtoehtoa.
- Ei missään nimessä vaihdella vedättäessä vaihteita!
-Vähän ja joskus voit vetopäällä vaihtaa
-Kaikki hajoaa aikanaan ja käyttöön tehtyjä, vaihdellaan sitämukaa kun hajoaa
Deoren vaihtajaa ja mitälie rattaita rikottavana..
Kun taidot kasvaa niin osaa ennakoida... Ei ne siitä hajoa mutta rajummalle rasitukselle aina joutuvat, en yhtään vaihtajaa koskaan rikkonut sen vuoksi mutta rivoltahan se korvassa kuullostaa kun rutisee!
Käytetäänhän sitä kytkintä autossakin vaihtaessa. Millisekunnin kun opettelee keventämään juuri sillä hetkellä kun ketju siirtyy, niin korvat ja ketju kiittää.
En minä oo mitään rikki saanut, vaikka etenkin ylämäissä (maastossa) vaihdan, kun tarvitsee. Heikompia shimanon pakkoja tiedän hajonneen (rattaat vääntyneet). Sramilla ei oo ongelmia ollut, näissä pysytäänkin. Molemmissa fillareissa sram X01 vaihteet.
Itse jättäisin citikan nesteet kokeilematta, vanhempi? Vihreä lempinimeltään "sappineste" vei maalitkin mennessään, mitä ei hydrauliöljy tee. Eli jarrujen kumiosat saattavat suuttua siitä
Itse jättäisin citikan nesteet kokeilematta, vanhempi? Vihreä lempinimeltään "sappineste" vei maalitkin mennessään, mitä ei hydrauliöljy tee. Eli jarrujen kumiosat saattavat suuttua siitä
Helppo tietty spekuloida kaverin pyörällä :) mutta uskonpa sitikan hydrauliöljyn olevan ihan käypää kamaa. Nimimerkillä: aika monta sitikan BX:n jousituksen osaa vaihtaneena. Kumia ja tiivisteitä noissakin oli vaikka kuinka.
Ainakin tuo Shimanon oma mineraaliöljy on niin halpaa, että en lähtisi kikkailemaan nesteillä jotka "ehkä" toimii. Itse ostin tätä Shimanon öljyä joku 5 vuotta sitten ja sitä on vieläkin mukavasti jäljellä, vaikka ole tällä huoltanut omat ja tuttujenkin Shimanon jarrut. Kovin kalliiksi ei siis tule tämäkään neste.
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Bremsfluessigkeit-Mineraloel-p21348/
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
^^ ja kumi laatuja erilaisia
Tuossa kun tuota kauppaa selailin,tulin sitten katsoneeksi renkaitakin. Nishiki k29 tosiaan fillarina ja vanteet olis 622 x 19C linus xcd , liekö alkuperäiset vielä? kun googlen perusteella olis alkup renkaat 57-622, arveluttaa vain hieman kun on niin hirmu ohkanen tuo vanne ?? Kai tuonne sitte kärsii laittaa vaikka 60-622 ? Ainakin mielestäni haarukoidn puolesta sopii. Jotkin suositus taulukot taasen puhui ihan toista kun vannekokoa miettii, siksipä tuli mieleeni tuo alkuperäisyyskin.
Tuolta ylläolevasta linkin kaupasta vissiin tulee tavarat noin viikon sisällä?
Kyllä tosiaan vähän leveiltä kuulostaa nuo renkaat suhteessa tuohon vanteeseen, mutta eihän sitä mikään estä pitämäsät leveetä nakkia alle - rauhallisemmassa ajossa toimii varmaan ihan ok. Vanteen kapeus tulee leveiden renkaiden kanssa ensimmäisenä esiin siinä vaiheessa kun rengaspaineita ruvetaan tiputtamaan/optimoimaan. Kun rengas paineita tiputetaan järkevälle tasolle tarvitaan vanteelta usein hieman enemmän tukea/leveyttä, leveä rengas on kapealla vanteella vähän ikävä, kun se pyrkii "taittumaan" alle.
Esim täältä (https://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_dimensions) löytyy hyvää luettavaa renkaisiin liityen. Schwalbe näyttää suosittelevan (ETRTO-taulukon mukaisesti) 19mm vanteelle max. 62mm rengasta (joka kuulostaa kyllä aika hiton isolta). Itse olen ehkä vähän sitä koulukuntaa, joka ottaa mielummin vähän yli leveän vanteen ja "kapeamman" kumin kuin toisin päin.
Bike-Components tosiaan toimittaa in stock -kamat normaalisti n. viikossa kotiovelle. Tuolta olen tilaillut kohta 20 tilausta, etenkin tota pikku sälää ja huolto-osaa tuolla on todella kattavasti.
Kiitoksia vastauksista tähän saakka. Hienosti ne vaan jaksaa typerystä neuvoa alkuun tämän kanssa :D
Josko sitä nuo continentalin x-kingit tilaisi 2,4 leveenä. Pääasiassa pururataa,juurakkoa ja vähä kallioilla tulee ajeltua,toki tuo talvi ny sekottaa pakkaa. Nuo kaposet sileet smart samit ei oo oikeen vakuuttanu. Mountain kingit on pyöriny toisena vaihtoehtona. Perusteina lähinnä hinta ja se että tässä vielä etsitään polkujakin yms että ei tiedä mihin tämä homma kallistuu lopulta.
Käväsimpä tänään fillarilla ensi punttisalilla ja silti oli kiukkua senverta jäljellä että joutui kiertää vielä sivukylän kautte ja valaistua pururataa toinen puolimatka. Pakkohan sielä oli pimee kuvakin räpätä:
https://goo.gl/photos/Khg16paRV44Wg7377
Kiitoksia vastauksista tähän saakka. Hienosti ne vaan jaksaa typerystä neuvoa alkuun tämän kanssa :D
[/url]
Eihyvääpäivää, kiitos kysyjille, tältä palstalta parhainta tietoa, menepä kauppiailta näitä kysymään! Kirjojen lisäksi täältä kaikki omatkin poimittu ja eniten toisten hyvien kysymysten saamista vastauksista!
Käytäntö opettaa sitten loput.
orc biker
01.11.2016, 06.37
Josko sitä nuo continentalin x-kingit tilaisi 2,4 leveenä.
Aika vetkulat 19 millin vanteella. Minä en laittaisi yli 2,25":aa. Toki saahan siinä hyötyjäkin, mutta silti. Mikä pyörä sinulla on? Oletko varma, että edes mahtuvat?
Nishiki k29. Liekö tämä niitä "bigfootteja" Vuosimallista ei mitään tietoa ja vanteen ulkoreunasta mittailin mauserilla että liikkui jossain 23-24mm hujakoilla
Kuva vanteesta: https://goo.gl/photos/q3W414gFHnpUCBEQA
Yksi vanha suositus renkaan leveydeksi vanteelle: vanteen sisäleveys x 1,4 minimi, 1,8 x optimi ja 2,2 x maksimi. Tuolla tavalla 19 mm vanteelle levein , olisi n. 42 mm. Käytännössä näkee hurjiakin ylityksiä, haarukoihin hankaava rengas pilaa jotain tosinopeasti.
Pertsa78
01.11.2016, 10.00
Yksi vanha suositus renkaan leveydeksi vanteelle: vanteen sisäleveys x 1,4 minimi, 1,8 x optimi ja 2,2 x maksimi. Tuolla tavalla 19 mm vanteelle levein , olisi n. 42 mm. Käytännössä näkee hurjiakin ylityksiä, haarukoihin hankaava rengas pilaa jotain tosinopeasti.
Tuon laskutavan mukaan 22,5 (sisäleys) kiekoille voisi laittaa vain 50mm leveät kumit.
Mistä saa enää järkeviä maastokumeja 1,95"-2,00" 650b koossa?
Höpö höpö sanon minä, minähän en "sirkkelinterillä" aja :rolleyes:
Tuollaset 2.4 leveenä tilattu https://www.bike-components.de/en/Continental/X-King-Performance-29-Folding-Tyre-p47373/
Takajarrun ilmaustarve menikin ohi sillä että painoi kahvaa vähä reilummin pohjaan:rolleyes:
Biltemasta hain rapakaaret täään, pääsin kotio niin eihän tuo olisi sopinu etupäähän mutta ONNEKSI edellisen omistajan jäljiltä löytyi oikeanmoinen kiinnike joustokeulasta valmiiksi. Ikinä en olisi osannu ettiä oikeanmoista palikkaa kaupasta,liekö niitä erikseen edes saatavilla:cool: Josko nyt rouva ehtis antaa mullekkin huomiota kun tähän mennes vaan pyykkikone on ollu se sen juttu:p
Tilaukseen meni myös valoa. Toivottavasti jouluksi tulee https://www.fasttech.com/p/2062805 Ottalamppu on jo aikasemmin tullu tilattua ja jollaki melko tehokkaalla fikkarilla tähän saakka pärjätty. Josko sitä sitten uskaltais pimeään metikköön iltasella. Ainiin, kypäränki löysin vihdoinviimein. Varmaan pudoteltu sevverta että on vaan paisunu,järkiä kun sinne ei oo yhtää kuitenkaan saatu sovitettua.
Olihan iso vaikutus renkaiden päivityksellä, melkeen niinku olis joustot laitettu uusiksi ja taksekki. Ja se pito, heti huomas että ei tarvi enää sillätavoin varoa ku aikasemmin. 1.75›2.4"
Takapakan putsailin (taas) samalla. Liekö pakkanen vai mikä syynä kun vaihteet ei toiminu enää niin hienosti. Vaijerit oon putsaillu 200km sitte (3vkoa) toki kuivana kasasin varpit,mikä sinne oliskaan lähes paras rasva?
Vieläkö tähän uusitaan pelkät ketjut vai onko jo myöhästä?
https://goo.gl/photos/k1b4bMdPeJB18KBNA
jame1967
18.11.2016, 07.47
Näyttää terveeltä pakalta , uudet ketjut vaan kehiin .
Sen kyllä huomaa ajossa jos pakkakin menee vaihtoon , hyppii ketju pakalla jos liikaa kulunut .
Itsellä tällä hetkellä pakalla kilometrejä päälle 4000 ja kolmet ketjut kierrossa , kaikissa vielä venymisvaraa .
Kiitos tuosta. Joku moitti jossain ketjujaan,olivat olleet normaalia huonommat, mikkähän ne oli tai missä? Niin tietääs välttää edes ne kaikista huonoimmat.
Jarruista lähti ilmat tai ne parani kun palat irrotti ja pumppaili männät ääriasentoihin jne. Vielä siis vältin tuon "jarruneste" investoinnin toistaiseksi.
Eturenkaan laakerointiin tutustuin kun hiukan oli ehkä liika iukalla. Tuntui ns pykältävän kun akselia pyöritteli käsissä, sain ujutettua uutta vaseliinia sinne kuulille ja aavistuksen löysäsin laakeria, mutta ei silti ilmaantunut välystä. Nyt sekin rullaa.
Kiitos tuosta. Joku moitti jossain ketjujaan,olivat olleet normaalia huonommat, mikkähän ne oli tai missä? Niin tietääs välttää edes ne kaikista huonoimmat.
Jarruista lähti ilmat tai ne parani kun palat irrotti ja pumppaili männät ääriasentoihin jne. Vielä siis vältin tuon "jarruneste" investoinnin toistaiseksi.
Eturenkaan laakerointiin tutustuin kun hiukan oli ehkä liika iukalla. Tuntui ns pykältävän kun akselia pyöritteli käsissä, sain ujutettua uutta vaseliinia sinne kuulille ja aavistuksen löysäsin laakeria, mutta ei silti ilmaantunut välystä. Nyt sekin rullaa.
Siinä saa olla hitunen välystä. Pikalinkku vetää sitten nuo välykset kiristäessä veks. Mutta se on tarkkaa Hifistelyä :) saada napa mahdollisimman herkäksi mutta välyksettömäksi.
Mitätuota. Mä en oikee osaa vertailla,enkä ole päässyt testailemaan samankokoisia muunmerkin pyöriä juurikaan. Tämän fillarin tarkotus on ollut olla eka pyörä ja se jolla etsitään sitä oikentyyppistä fillaria. Runkogeometrioita en löydä tästä, joten paperilla vertailukaan ei onnistu :( Pyörä on osoittautunut mielestäni ihan ok kamppeeksi, kun paremmasta ei ole tietoa. Tekisipä mieleni kuitenkin päivitellä jo tätä johonkin suuntaan,esim 27.5+ vantein tai muutenvain vähän kevennellä (mistä tälläset alotetaan edes keventämään??) . Liekö tämän fillarin päivittämisessä yhtään mitään järkeä vai ostaakko kerralla jokin muu? Eli onko tässä esim runko jostain syystä huono? Keulaa ei ainakaan ole kehuttu hirveemmin,se on toistaiseksi kuitenkin kohtuudella palvellut (rockshox xc). Pyörä on mielestäni hyvä ajella ja paikat ei ole tulleet kipeeksi, joten mitään kiirettä asialla ei sinällään ole, no mitänyt justiinsa taitaisi olla parhaat ostajan markkinat,tekee mitä hyvänsä.
Edit: Pyörä on siis Nishiki K29. vuosimallista en tiedä. Semmonen matta harmaa pääasias ja vihree/valko/musta on muut värit
Minoon nöösi tässä hommassa. Reilut pari vuotta aktiivista harrastusta kolmella eri pyörällä. Sen kuitenkin olen havainnut, että se mikä tuntuu hyvältä eikä aiheuta minkään ruumiinosan rasitusta tai kipuja on minulle hyvä - näytti mitta mitä hyvänsä. Sopimaton pyörä / ergonomia kun paljastaa itsensä aika nopeasti. Ja jos tuo keula tuntuu käytössäsi hyvältä, niin turha tuota on alkaa satojen eurojen arvosta alkaa päivittää. Mutta kaiken tämän sanottuani, niin tosiasia tietty on että harrastus on harrastus vasta kun se vie kaikki rahat :) Eli omien korviesi välissä saat päättää mikä on oikein/tärkeää sinulle. Itse oolen syyllistynyt vaikka kuinka moneen "turhaan" hankintaan ja upgradeen ihan vaan siksi "kun olen voinut" ja se on tuntunut hyvältä.
Mjoo, onhan tässä kieltämättä juurikin tuota että "koska mä voin" hommaa ilmassa. On röökinpolton loppumisesta jääny uus rahareikä ihan keksimättä ja tässä olis nyt saumaa :D , uus työpaikkaki pitkän tauon jälkeen jne :D .. 15kg näytti niskahielle painoa. Olenko mä kauheen väärässä jos sanon että noi koostuu "ylimääräsistä" vaihteista ja raskaista kumeista? continental x-king 2.4" leveenä painoi 800g kpl. Keulan voisi muuttaa ilmakeulaksi. Mutta tuohon mun kevennyskonstit jo loppuukin, nuokaan konstit ei ilmaisia ole. Hinta/hyötysuhdekkin taitaa mennä äkkiä pieleen. En tiiä. ja justiinsa että onko jopa halvee ostaa uutta tai parempaa käytettyä ennenko alkaa tuohon kivittämän rahaa. 13.5kg pitäisi painaa jos myynti esitteitä olisi uskominen ja pyörässä ei ollu ylimääräistä kuin nop mittari.
400-500e hintaan tuskin vielä fillari paljoa kevenee,luulen. 200e sais piisata jo mielestäni kevennyspuuhiin
orc biker
12.12.2016, 15.19
Mjoo, onhan tässä kieltämättä juurikin tuota että "koska mä voin" hommaa ilmassa.
Jos todella siltä tuntuu, niin osta uusi. Muuten laita renkaat tubelessina. Se on yleensä suurin parannus, jonka maasturiin voi tehdä. Se tekee huomattavan eron. Renkaita voi vaihtaa rullaavammiksi, jos ei tarvitse noin paljon pitoa. Missään keventelyssä ei tuossa(kaan) tapauksessa ole mitään järkeä. Ei se muuta mitään. Ei se muuta olennaisesti fiiliksiäsi pyörästä. Tuo kärpänen taitaa olla juuri se, minkä puraisu saa haluamaan jotain hienompaa ihan vain sen vuoksi, eikä se oikein onnistu tuollaiseen perusaihioon.
Mites tuollasessa nishikissä lähtee jarrulevyt irti/vaihtoon? Niiteiltä näyttävät, onko ne tavattu porata ja jenkaills tai läpiruuveilla takasi vai miten? Meinasin hieroo epäkeskolla ne karheeksi ja jarrupaloille myös karhennusta kun ei nuo pirätä ja ulvoo
Kyssärist päätellen sul on tollaset;http://www.mountainbike-magazin.de/sixcms/media.php/6/MB%201009%20Bremsen-Lexikon_04.jpg ja niilehän on oma avain,millä ne irroitetaan/kiinnitetään.
Avain on sama millä avataan Shimanon pakkan "mutteri"
Kiitosta. Mullahan saattaakin jo tuollanen avain ollakkin.
Hommat karkaa käsistä!! fuel ex 9.8 ... https://goo.gl/photos/xzBZJKRVpgBXK98V6
No jos totta puhutaan niin tuo on koe-ajossa. Kaupoissa olen fuel ex 5 fillarista.. mitähän kaikkee siihen kannatta tingata mukaan/ parannella?
Litkutus ny ainaki pitänee hieroa samaan kauppaan, eikai enää tarvi nastojakaan kun vain viikonloppuisin pääsen ajelemaan??
Filiksistä: En muuten olisi ihan äkkiä uskonut että miten paljo voi fillareissa olla eroa ja miten saattoi vauhti ja into kasvaa tuolla lelulla! Tuohan menee ihan ittekseen ja keskinopeus lähes tuplaantui tunnin reissulla vrt jäykkäperä nishikiin. Ihka hieno laite!
Jahas,jälleen (onneksi) yksi on saavuttanut kulminaatiopisteen josta Ei ole paluuta.
Mä luulin että porukka rakentaas virtuaalisesti tän fillarin het ihan uusiksi vähintään tonnilla. Liekö miten pahasti eroa iskareissa tuollzseen "juppivehkeeseen" verrattuna yms??
Litkutus ny ainaki pitänee hieroa samaan kauppaan, eikai enää tarvi nastojakaan kun vain viikonloppuisin pääsen ajelemaan??
Litkutus on kyllä todella jees, toki sekin kannattaa opetella tekemään itse ainakin jossain vaiheessa. Ainakin täällä Pirkanmaalla viikonloppuisin on ihan yhtä jäistä kuin viikollakin, joten nastojen tarve ei riipu viikon päivästä.
Nastat on muutenkin näin kevät talvella monesti ihan paikallaan, kun lämpötila pumppaa ylös-alas. Mutta kelejä ja lumitilanteita on toki monenlaisia.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Toivottivat mut niin ilosesti uuteen työpaikkaan noin 1.5kk jälkeen isompia pomoja myöten niin palkittin itseni "etu ajassa". Reilu 2v savuttomuuskin on jäänyt palkittematta ja alanvaihto/koulun päättyminen. jotenka laitoin haisemaan omasta mielestäni ja tilasin valmiiks päivitetyn version. Saapuu tosin vasta huhtikuussa.
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017/
Oisko tuo pumppu ok? https://www.bike-components.de/en/Fox-Racing-Shox/Daempferpumpe-p23763/silver-black-universal-o2060001/
Ehdotuksia polkimille?
^Hyvä setti - mulla on juuri sama fillari ja jopa sama pumppu. Polkimiksi vaikka seuraavat (niin sitten nekin on samat kun mulla ;))
https://www.bike-components.de/de/Shimano/XT-Klickpedale-PD-M8020-p43974/
Tohon fillariin kannattaa hankkia myös, seuraavat:
Vakio vivun tilalle vaikka tämä, aluperäinen on hieman huono ergonimialtaan.
https://www.bike-components.de/de/Race-Face/Hop-Up-Remote-Hebel-fuer-Turbine-Dropper-p45983/
Kammet paukku alussa kuitenkin, joten nämä on ihan paikallaan.
https://www.bike-components.de/de/Race-Face/Crank-Boots-Kurbelschutz-Small-p39413/
Katoppas, tuleva ex-Niskahiki-kuskihan se täälä kirjootteloo. Rupesin johonaki vaihees haistelemahan jotta täs on jotaki tuttua täs jutus. Onnea vielä varmasti hyvästä valinnasta! Kattellahan ja ajellahan ku aikataulut kohtaa... T: saman paikkakunnan Farley 5 -kuski
Mun pitää vähä olla jokapaikas kerjäämäs huomiota :D
Reilu 2v savuttomuuskin on jäänyt palkittematta...
On helppo perustella uuden pyörän osto tupakkarahoilla, ei ainakaan tyhmempään ja turhempaan mene. Voi vaikka joka toinen vuosi ostaa kunnon pyörän tai vuosittain kuitukiekot jne. Itselläkin 13vuotta ilman tupakkaa, n.100 000 myrkkyrullan jälkeen.
Onnea uudelle pyörälle ja puhtaammiille keuhkoille
Kitoos.. Mä en nuotten lukkopolkimien perään ole vielä innostunut, onkohan tuollaset magnesium polkimet jotenkin erityisen huonot?
https://www.bike-components.de/de/Xpedo/Spry-Plattformpedale-p39008/schwarz-universal-o200001/
Marsusram
10.03.2017, 15.42
Magnesium on kevyttä ja iloisesti palavaa materiaalia, sopii hyvin kevyisiin valukappaleisiin kuten joustohaarukan alarunkoon. Huono puoli voisi olla että ei lujitu samalla tavalla kylmätakomalla kuin alumiini. Siksi voi olla hauras kolhusta lohkeamaan kun sitko puuttuu.
Piikkijakauma on kovin laidoilla, joten jalan lipeäminen on mahdollista jos kengänpohja ei osu kuin takareunan piikeille.
Eiköhän nuokin toimivat ole kun varoo Exocet -ohjuksia (palaminen), ei kolhi pedaaleja liikaa (lohkeaminen) ja pitää sopivat jalkineet (lipeäminen). :)
Mun näkemys oli että vaihtoehtoiset polkimet olisi nämä: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Saint-Platformpedals-PD-MX80-p31975/
Kuuntelen ehdotuksiakin mielelläni. Lukot voi toistaiseksi vielä unohtaa.
Onko tuollanen ketjun mukana tuleva lukkopala tarkotettu ptkä aikaiseen käyttöön vai siihen että pääsee vaan kotio?
Jos tarkoitat näitä tän tapaisia ;http://www.connexchain.com/en/product/connex-link.html ,ni kyl ne kestää enempi kotio.Riippuu myös siitä mistä lähtee sinne kotio.
Itellä on pari tollast lukkoa ja ketjunpätkä + tyäkalut mettä lenkeil mukana,kerran jopa tarvinukin niitä hiluja.
Vaikka olis merkiltään KMC niin kestää niin kauan kuin ketju muutoinkin, voi myös avata ja sulkea vaikka kuinka monta kertaa ja aukeaa vielä käsin!
Aloin uudelleen harkita asiaa,että Kannattaaskohan tuollaanen ovaaliratas asetella tilaukseen? Fillarin myyjä ei suoranaisesti sitä suositellut aikanaan. En kauheemmin mitään kaahailua harrasta,vaikkakin yritän kyllä parhaani. Onko ero huomattava? Kokemuksia?? Fillarina on fuel ex 8
Kiitosta etukäteen ja edellisiin viesteihin tässävälissä.
H. Moilanen
02.08.2017, 09.18
Ovaalin hyödyt huomaa selkeimmin hitaassa vauhdissa ja kireässä nousussa. Jotkut ovat saaneet helpotusta myös polvivaivoihin ovaaleista. En muista, että kukaan joka olisi ovaalia kokeillut, olisi tuotetta haukkunut. Eli sinällään turvallinen ostos.
no semmosta vaan että mahtaasko vähä helpottaa oloa jos tilais uudet tuollaset sarvet jos vanhat on abaut suorat? epäilen että myös tuosta johtunee lievät kivut ajelles pitkää. vai onko tuo mun sarvien suuntakehitys jo heti alkuunsa väärä? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-warhead-riser-bars/rp-prod122962?icn=week46_2017_nukeproofbars&icb=bspot2-c-week46_2017_nukeproofbars
ovaalia ei oo viäkää tullu hommattua..
H. Moilanen
20.11.2017, 11.58
Riippu mitä vaivaa tuolla yritetään parantaa...
No huomasin ainakin että eihän nuo sarvet edes sovi suoraan tuohon mun fillariin. Tuo mun kipuilu voi johtua ihan töistäkin kun vajaa vuoden vasta ollut uudella alalla ja kädet välillä vähä kovilla. Ranteet peukalon puolelta kipuilee ja joskus kyynärtaipeet, voip olla heijastumaakin tuolta peukaloista tuonne taipeisiin. Nostan sarvia nyt jokatapauksessa takaisin ylöspäin. Tottahan mieli tekee kokeilla uusia sarviakin, tietämättä mitään vaikutuksista mihinkään
Sopiva (9°) taivutus ja sopiva (2 cm) nousu tankoon on yksi hyvä.
Tanko liian kaukana, korkealla, leveä, ergokripit puuttuu, satula liian lähellä muutamia seikkoja näin näkemättä. Jos noista yksikin pielessä vaivoja voi esiintyä. Tangon ja satulan yläpuolelle muodostuva ylävartalon kolmio ratkaisee paljon miten pitkään vaivoitta voi ajaa. Kokovartalotyökalun säädöt on millipeliä kun lähellä ollaan.
Mitestuota kun nyt on kalusto päivittynyt. Kestääkö trek fuel ex vapaarattaat yms jos asentelen ne sellaisenaan sähköfillariin? Selviäisin talvirengas rumpalta pelkällä jarrulevyn vaihdolla kenties. Kiitoos taas etukäteen.
Huhuu?? Osaisko joku neuvoa et kestääkö fuel exän osat (takavanne yms) sähköä ja eikös nuo jarrulevyä lukuunottamatta ole bolt-on osia keskenään??
Huhuu?? Osaisko joku neuvoa et kestääkö fuel exän osat (takavanne yms) sähköä ja eikös nuo jarrulevyä lukuunottamatta ole bolt-on osia keskenään??
Mulla Fuel EX 8 takanapa keski n. 600km ajoa ilman sähkömoottoria, vapaarattaan runko meni siis halki n. 8kk ajon jälkeen. Onneksi Tampereen lähikaupasta sai uuden suoraan hyllystä takuisiin. Lisäksi kasasin toisen kiekkosetin Hopen navoilla, joiden luulisi kestävän paremmin - tosin kulutusosahan toikin on. Siis kyllähän vanteen osat (jarrulevyt, vapari, navat, akselit, pinnat ja nipat) ovat "yhteensopivia" keskenään jos ne vaan ovat sopivia keskenään, eli jos ne on vaan samaa sarjaa ja mitoitettu toisiinsa sopiviksi ja tarkoitettu käytettäväksi keskenään.
En tiedä sitten, että millaista moottorisettiä olet miettinyt, niitäkin on niin monenlaisia. Osa vetää edestä, toiset vetää keskiöstä ja loput sitten perästä. Yhteensopivuus sellainen johon en osaa sanoa mitään.
Mutta siis jos sulla on jo toinen fillari olemassa, niin sovita nyt ihmeessä niitä Fuelin kiekkoja siihen toiseen pyörään ja testaa miten sopii.
No ny se teki teko*itun ehjään perseeseen.. Eli spessun Turbo levo fsr comp 6fattie -17 on se tarkka malli joka lopetti tänään vetämisen. Akun käytin irti eikä auttanut, ihan satunnaisesti se vähän yrittää työntää vajaan sekunnin mittaisia pätkiä. Mikäs nyt avuksi?? Mission controllikin keljuilee eikä päästä sisään vaikka koitin resetoida ja tehdä vaikkajamitä, sitä nyt sietää vielä opetella lisää ihan omatoimisestikkin,jonku päivityksen se taisi hiljakkoin siihen tehdä jne.. Auttakees ny miestä mäessä!!??
Kiekot mahtui sekoitella keskenään olemattomin muokkauksin. Jostain syystä spessun pikalinkku sojottaa nyt eteempäin, eikä oikeen hoksu toimi että miten sitä säätäisi??
Sitte tuo toinen mures. Nyt on siis täpäri ex fuel luomupyöränä. Kun lähtee muiden kans lenkille niin minähän se hapoilla olen ihan ekana, syökö tuo jousitus oikeasti noinpaljon voimaa että harkitsen jäykkäperäisen hommaamista?? On mulla huono kuntokin, mutta kai tuo noin 2v kestänyt kuntokuurikin jo luulis vähän auttavan, onhan nuo kaverit tietty ikänsä urheillu josvaikkajamitä.. kysyy tietämätöön??
travelleroftime
06.04.2018, 15.47
Älä sitä joustokeulaa katso, vaan kuinka paljon tulee liikuntaa harrastettua. Se ratkaisee. :)
Sitäpaitsi. Jos hommaat täysjäykän tai jäykkäperän niin siinä on sellainenkin asia otettava huomioon että on tehtävä enemmän työtä kropalla röykkyisellä polulla kuin täysjousitetulla joka syö esteitä enemmän alta pois.
Nyt on siis täpäri ex fuel luomupyöränä. Kun lähtee muiden kans lenkille niin minähän se hapoilla olen ihan ekana, syökö tuo jousitus oikeasti noinpaljon voimaa että harkitsen jäykkäperäisen hommaamista??
Kyllä ainakin mun Fuel Ex Plus pystyy lenkillä vallan hyvin jäykkäperien mukana, joten pyörässä se vika tuskin on.
No hyvä. Mä jo luulin suunnittelevani että myin tuon kovalla tappiolla pois ja ettin halvemman jäykkäperän. Todellisuudessahan tuo vuodenvanha täpäri on jo pudottanut hintaansa niin paljon että mua ainakin hirvittää. Tai niin mä ainakin luulen. Paree kun ajelee nyt tuolla.
Aikasempaan levon kulkemis ongelmaankin tuli selvyys. Moottorin ja akun välinen johto hapettunu tms. Noin 70e piuha joka meni takuuseen.
Pitäs vissiin alkaa ilmailla jarruja. Vaihdoin jarrupalat ja nyt tuntuu että jarrumännät takertelee yms hauskaa laahaamista sekä hassu tuntuma kahvassa. Tuli erehdyksissä laskettua hieman pois nesteitä siinä toivossa että alkaisi paremmin toimimaan, no ei se ainakaan parantunut. Noh. Oottako uskosta käyttäny nuota esim sramin jarrujen nestettä vai laittaisko biltemasta saatavaa samaa tavaraa joka on 4e/litra? dot 5.1 sramin oma liemi liikkuu jossain 12e/120ml
Sramin guide r on jarrujen merkki. myös muita huoltovihjeitä otan vastaan.
Pitäs vissiin alkaa ilmailla jarruja. Vaihdoin jarrupalat ja nyt tuntuu että jarrumännät takertelee yms hauskaa laahaamista sekä hassu tuntuma kahvassa. Tuli erehdyksissä laskettua hieman pois nesteitä siinä toivossa että alkaisi paremmin toimimaan, no ei se ainakaan parantunut. Noh. Oottako uskosta käyttäny nuota esim sramin jarrujen nestettä vai laittaisko biltemasta saatavaa samaa tavaraa joka on 4e/litra? dot 5.1 sramin oma liemi liikkuu jossain 12e/120ml
Sramin guide r on jarrujen merkki. myös muita huoltovihjeitä otan vastaan.
Kunhan on dot 5.1 niin ei väliä onko Bilteman vai ryöstöhintaista pyörätarvikekamaa.
Tarviinkohan mä jonku ulosvetäjän ja mitä kaikkee tarviketta ja työkalua jos vaihtelisin fuel exään ovaalin eturattaan? Perus työkalut löytyy. Sramin gx 1000 lienee tuo kampi malliltaan.
Ylempänä kyselin jarruista. Koko systeemin kun kävi läpi niin lopulta kahvan kun purkasi,putsasi ja kasasi uusilla rasvoilla niin alkoi pelittää. Tuo ilmaaminen on kyl alkajalle melko hermoja repivää.
Tiä sitten meneekö yksinään keskusteluksi, mut menköön jos on mennäkseen. Mä huomasin viimevuonna että nuo fat freddiet on hankalat ajaa kapeella polulla koska reunanasta ovat niin rouheat että pyrkii heti ylös rännin pohjalta jos hiukankin osuu reunaan, lopputuloksena viimetalvi meni mielummin spessun vakiorenkailla.. Nykäsenkö rälläkällä reunat sileemmäksi eturenkaasta vaiko olisko jotakin rengas suosituksia 27.5+ kokoon ??
Hullultahan tuo tuntuu että renkaita pitäisi alkaa silottelemaan, mutta omaan ajooni ainakin reunat rouhii liiaksi paikoissa jossa ei tarvitse rouhia.
NoordMan
25.10.2018, 10.58
Fat Freddien ongelma taitaa olla enempi toi täysin älytön profiili. Reunanappulat ei käänny yhtään sivuille ja kun rengas nousee rännin pohjalta niin kuin kuvasit niin sitten pitoa ei taas olekaan. Eli tuskin tilanne paranee nappuloita työstämällä. Itseä kiinnostaisi Terrene Cake Eater mutta jää nähtäväksi lähdenkö niihin panostamaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.