PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiinteä akseli Shimano Deore taka-napaan



das_rad
25.10.2016, 23.56
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mistä kysellä/katsella nykyisen QR taka-akselin tilalle kiinteää akselia, kun googlella ei tunnu oikein löytyvän? Kiinteällä tarkoitan kirjaimellisesti umpiteräksistä noin 10mm x 180mm hienokierteistä (?) "kierretankoa", johon noi nykyisen akselin mutterit ja "conet" voisi pyöritellä.

Kiitos ja kummarrus jo etukäteen.

TERU
26.10.2016, 06.58
Uimonen, vai mikä lienee nykyisin, tuo maahan fillarin osia, pyörähuotoliikkeistä noita saa. Tämmöistäkö etsit?

http://www.powerfactory.fi/product_info2.php?cPath=298_493_1281_1291&products_id=11266#.WBAbcWVOTxA

nure
26.10.2016, 09.10
Siis kyse perinteisestä "mamma" pyörän akselista? Jokaisesta kivijalasta löytyy, on sitten taas erijuttu että sopiiko... Mikähän on kyseisen projektin pointti?

Puskis
26.10.2016, 12.39
Tämmöset hommat nyt ainakin tulee mieleen:
http://www.velosolo.co.uk/pictures/dscn4408a.jpg

nure
26.10.2016, 15.05
^Tuossa taitaa olla tuo akselin kierreosuus niin olematon ettei saa mutteria kierretyksi kiinni... Taitaa puuttua vain pikalukko kuvasta?

Puskis
26.10.2016, 15.11
Tuossa on se akseli vielä vaihtamatta. Eli projektissa ois pointtia esim. jos on tarve 135mm perään horisontaalisiin droppeihin tehdä fiksiä.

lansive
26.10.2016, 15.17
Minä olen tehnyt tuollaisen vaihdoksen kun piti peräkärryn kiinnikkeet saada paikalleen. Ne olivat ihan mutteriversiot, joten akseli meni vaihtoon. Varmuuden vuoksi kannattaa ottaa vanhat kartiot mukaan, kun noissa on erilaisia kierteitä. Tuo Deoressa oleva on kaikkein yleisin, joten osat pitäisi löytyä jokaisesta pyörähuollosta.

nure
26.10.2016, 16.27
Puskis, ymmärretty, pikalukko ei pidä.

maalinni
26.10.2016, 18.46
Itsekin aikanaan laitoin, kun sinkulaa tein. Hain paikallisesta pyöräliikkeestä, maksoi muistaakseni vitosen. Siihen meni vanhan akselin kilkkeet suoraan, en edes tajunnut murehtia erilaisista kierteistä.

nure
26.10.2016, 18.59
Vanhasta kokemuksesta tiedän että ainakaan nuo peruspyörien akselit ole mitään kaikkien kestävimpiä, viime kesänä yhteen Tunturiin ja Jopoon vaihdoin. Kannattaa hieman panostaa laatuun koska nu perus akselit suht pehmeitä verrattuna esim. verrattuna maastopyörien akseleihin.

viivi
28.10.2016, 23.20
Jos ei paikallinen pyöräkauppa pysty sitä sulle myymään niin sitten täältä:
https://www.sjscycles.co.uk/wheel-axles-qr-nutted/

tai täältä:
http://www.singlespeedshop.com/Singlespeed---Fixed-Gear/Nabenzubehoer/?gm_boosted_category=Nabenzubehoer&Singlespeed---Fixed-Gear=Nabenzubehoer&cat=c470&cPath=319_470&page=1

das_rad
29.10.2016, 22.11
Kiitokset Viiville loistavasta linkistä!

Kiinteä akseli tulee oikeastaan vianselvitys käyttöön (epäilys on että tuo nykyinen saattaisi elää käytössä, johtaen levyjarrujen laahaukseen), ja toisaalta ei tosta pikalinkusta ole itselle oikeastaan mitään varsinaista hyötyä - mitä nyt kerran on päästänyt akselin muljahtamaan irti haarukasta - eli tarjoitus on samalla hankkitua tuosta QR:stä eroon. Toisaalta laakerien säädön pitäisi olla ilmeisesti jonkun verran suoraviivaisempaa umpiakselilla, kun tuota (marginaalista) akselin "lyhentymistä" kiristettäessä ei tarvitse ottaa huomioon (oletus..).

viivi
30.10.2016, 22.49
Laita ne palikat täsmälleen oikeassa järjestyksessä uuteen akseliin. Mulla meni yhdessä akselinvaihdossa joku niistä ohuista prikoista väärään paikkaan mikä aiheutti sen että laakeri löystyi ja aiheutti levyjarrun laahaamisen. Kyseessä oli XT mutta tekniikka lienee sama kuin deoressa. Nyt on vastaisuuden varalle printti räjäytyskuvasta tallin seinällä.