Näytä tavallinen näkymä : Santa Cruz Tallboy
Olen muutaman viikon ajellut Tallboylla ja ajattelin jakaa siitä omia kokemuksia, jos joku sellaisen hankkimista miettii. Olin aluksi ostamassa 27.5 pyörää, kun 26 tuumaisen jälkeen loikka suoraan isoon renkaaseen tuntui - isolta. Mutta Tallboy onkin osoittautunut yllättävän ketteräksi ja hauskaksi ajaa. Ajossa oli heti luottavainen fiilis, vaikka alla olikin vieras pyörä.
https://youtu.be/0xk9AH5aufU
Hieno pyörä. Itsekin joskus peksasin tallboyta. Suomessa rutsin hinnat kääntyy 1 dollari = 1 euro. Tai ainakin niiden mallien osalta mitä itse kyselin ja katselin dollarihintoja rutsin sivuilta.
4 barin paineet on kyllä jäätävät, oletko kokeillut juurakossa, kivikossa, märässä maastossa?
Olen enimmäkseen ajanut poluilla, missä hyvästä rullaavuudesta on etua. Röykkyisemmillä tai liukkaammilla poluilla tiputan paineita noin kolmanneksella.
Vaihtokurssi dollarihinnoista on tosiaan aika kova. Huomasin saman kaikkien mallien osalta, mitä katselin.
Onks Santa Cruz huonoa pyörää tehnyt?
Juha Jokila
24.10.2016, 20.02
Kalliissa brändipyörässä vaan siedetään enemmän vikoja muka ominaisuuksina. Onhan se hieno ajaa täyshuollon jälkeen sen 50 h mitä se kestää. Sitten saa laittaa taas touhutonnin remonttiin ja kirjoitella romaanin pituisia s-postikirjeenvaihtoja ympäri maapalloa, että saisi osat alle neljännesvuodessa.
Kalliissa brändipyörässä vaan siedetään enemmän vikoja muka ominaisuuksina.
Mä olen tasan samaa mieltä.
^Mun mielestä niissä pyörissä mitkä ostetaan vaikka koko foorumi toitottaa että rahat menee hukkaan siedetään kaikki viat, pelkästä häpeästä Tänään juuri tuli häpeilevä kysely että mitä tuollaiselle AurinkoMatkojen keulalle vois tehdä...
Toisaaltaan miellän nuo Trekit ja Cännärit ennemmin brändipyöriksi kuin Santa Cruzit, Intenset ja vastaavat...
Sietää vika häpeästä ja sietää vika ominaisuutena on hieman eri asia .kaiketi?
Oisko noi tenset,turnerit,nikolait jne ns boutique bikes tai high end kategoriaa?Vai löytyiskö niille joku yhteinen ryhmänimi?
Saa keksiä...
...ja kirjoitella romaanin pituisia s-postikirjeenvaihtoja ympäri maapalloa, että saisi osat alle neljännesvuodessa.
Itse en ole kirjoittanut kuin yhden s-postin Tampereelle (Sportax/Santa Cruz) ja yhden Helsinkiin (MTB Shop/Trek). Viesteihin vastattiin seuraavana päivänä ja uuden tuotteen saamisessa taisi mennä pari viikkoa.
Jotkuu herneet nykässy varmaan...
Olen enimmäkseen ajanut poluilla, missä hyvästä rullaavuudesta on etua. Röykkyisemmillä tai liukkaammilla poluilla tiputan paineita noin kolmanneksella.
Aika tasaista ja suoraa saa kyllä olla 4kg paineilla 2.4" renkaalle. Minulle ei ole yli kolmen kilon edes cyclon 35mm renkaissa. 2.25" renkaissa kaiketi jotain 1.5kg paikkeilla, jos kivet eivät vaan lyö läpi. Mutta ajotaidoista kai tämäkin on kiinni. Itsestäni tuntuu, että pelit lähtee välittömsti lapasesta jos rengas ei painu kunnolla kasaan.
Huom Juhan Stutsi ei ole ostettu Suomesta,siinä on ollut vaikka mitä alusta asti,kuljetusvauriosta jne mikäli oikein muistan.
Taisi olla vieläpä sitä ekaa vuosikertaa ,sellaisiinhan sattuu ns maantaikappaleita helpommin.
Oma takuu Santa Cruz meni Sampan ollessa kauppiaana OK.
Hissitolpat on mun mielestä hyvä esimerkki huonon laadun hyväksymisestä ominaisuutena.
Ne ei kuulemma toimi kunnolla,jumittaa,hajoo,klonksuu jne, viedään huoltoon useamman kerran ja sitten loppupelissä hyväksytään onglemat ominaisuutena.
Jaa sitten ne täpärit jotka syö linkunlaakereita huonon mitoituksen/koneistuksen vuoksi,Well no can do...Hei toi sun fillari rutisee ja klappaa?No joo niihän nää XXXXXXX kaikki tekee kun vähän aikaa on ajanut...
Vähänkö huono flunssainen maanantai,prkl.
Hetken sieltä täältä Tommin videoita jo aiemmin katsoneena huomasin "maaston" olevan just lähinnä itse gravelgrinding tai cc ajoksi mieltämääni hiekkatietä. Sen takia kovemmat rengaspaineet toimii varmaankin hänen mielestään ok vaikka itse en kyllä edes jäykkäperä xc-pyörässä käytä hiekkateitä ja asfalttia sisältävässä työmatkakäytössä yli 2,5 barin paineita. Tallboy on ehkä lähtökohtaisesti ajateltu vähän enempi maastoon kuin hiekkateille mutta on varmasti hieno ja mukava pyörä Tomminkin käytössä. Ja saattaahan se ajo muuttua siitä hiljalleen kohti teknisempää polkua.
Bansku81
25.10.2016, 09.48
Keskustelu eri pyörien "laadusta" on usein hiukan absurdi, koska monen merkin pyörissä, merkin omaa osaa/valmistusta ei ole kuin runko, jopa kasaus on ulkoistettu hyvin pitkälle jälleenmyyjälle. Toki geometria vaikuttaa myös osien kestävyyteen jossain määrin ja täpäreissä linkun suunnittelu ym., mutta ne samat osasarjat niissä pyörissä ovat. Olennaista minusta on se että pyörään olisi osattu valita kokonaisuutena, käyttöä ajatellen oikeat komponentit. Hyvän kokonaisuuden pilaa yksi liian huono osa valinta, jota saa korjata usein, esim. väärä laakeri tai napa valinta.
Itse uskon kyllä, että täpärissä nimenomaan geometrialla ja jousituksen toteutuksella on erittäin suuri merkitys ja paljon pienempi merkitys taas sillä, onko iskari tai keula rockari tai foxi tai onko osasarja Sramin gx tai Shimanon slx tai xt.
Paineet 4 baria :D mitääääääää eipä niillä varmaan pahemmin sitten mitään maastoa ajeta.
Blackborow
25.10.2016, 11.02
Toivottavasti siellä on edes sisurit käytössä...
Omassa täysjäykässä jolla ajellaan lähinnä sorateitä ja helppoja polkuja on 2,2 bar ja kovemmilla paineilla ei kyllä rullaavuuteen ole ainakaan positiivista vaikutusta. Eipä silti, että paljon kovempia edes uskaltaisin laittaa, kun tubeless..
Talbotilla tullut ajettua vajaa neljä vuotta, nyt 2kk uudella mallilla. Mainio laite mitä monipuolisimpaan ajoon mutta pyörä se silti vaan on siinä missä muutkin pyörät. Kun pyörällä ajaa paljon, se vikaantuu ja sitten huolletaan. Eniten minulla on ollut ongelmia ja hermojen menoa runkoon ripustetuiden osien kanssa (kiekot, jousitus jne) kuin itse rungon tai linkkujen kanssa. Uusi Tallboy on nyt ollut 29 kiekoilla, 27.5+ kiekot odottaa tallissa alle laittoa.
Runko on aina pyörän sielu, kaikki muu on sitten vain rekvisiittaa ja lisukkeita...
Zipo, itse puhunut HiFi tai HiEnd pyöristä kun tuon kaltaisista ollut kyse.
Jäin edelleen miettimään Tommi tuota huimaa rengaspainettasi, josta kerrot. Pidätkö renkaalle ilmoitettua maksimipainetta 60 psi pyörässäsi siis sitä varten, että rullaavuus olisi mahdollisimman hyvä vai mikä siihen on syynä? Paremman pidon, rullaavuuden mutta myös mukavuuden saisi tosiaan siirtymällä tubelekseen, alentamalla painetta ja siirtymällä rulaavampaan renkaaseen. Eli siis vaikka renkaaksi valitsisi rullaavamman kuvion niin pito ei silti huonontuisi vaan jopa paranisi, kun samalla voisi laskea painetta ihan reilusti.
En tiedä mikä pyörässäsi olevien kiekkojen maksimipaine on 2.3 leveälle renkaalle mutta olen huomannut, että sekin on joissain vanteissa rajoitteena aiemmin kuin renkaassa ilmoitettu maksimi. Eli vannevalmistaja ei välttämättä ole sitä mieltä, että tuon verran leveässä renkaassa saa pitää noin kovaa painetta. Esimerkkinä vaikka tämä Stanin kehä, jossa paineet on ilmoitettu eri rengasleveyksille ja vaikka 2.25 renkaan kohdalla se on 39 psi:tä.
http://www.notubes.com/Arch-MK3-C213.aspx
edit2: No löytyihän se Tallboyn wtb-vanteidenkin suositus. Sivuilla sanotaan näin:
The acceptable pressure range for tubed mountain bike tires is 35- to 65-psi. TCS tires must be inflated between 30 and 50 psi (2- to 3.5-bar).
Tommin pyörässä on ST i23 kiekot, jotka ovat TCS yhteensopivat. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että sisurien kanssa saa käyttää peräti 65 lukemia ja tubeleksena 30-50 välillä vai sitä, että TCS sarjan kiekoissa (joihin tuo ST i23 kuuluu), vain noita 30-50 lukemia.
Yleisesti ottaenhan tuosta alapaineesta voi hyvinkin mennä alaspäin, jos renkaat ovat tubeless-käytössä. Sisurien kanssa painavalla kuskilla saattaa 2 baria olla takarenkaassa liian vähän, jotta snakebitelta varmuudella välttyy.
Itselläkin värähti tuo 4 baarin paine pahasti korvaan. Henkilökohtaisesti suosittelisin että pudota aluksi vaikka puolet pois ja sitten lähde kokeilemaan miten paljon voi vielä paineita laskea.
Mielenkiintoista keskustelua pyörien ongelmista. Mulla on ollut monenlaisia runkoja nimettömistä Kiinan ihmeistä merkkipyöriin ja pääosin kaikki on toiminut hyvin. Maanantaikappaleita ei runkojen osalta ole tullut eteen. Ainoastaan GT LTS oli silloin täysjoustopyörien alkuaikoina työläs fillari, sillä linkut oli tehty liukuholkeilla ja nehän ei sitten vettä kestäneet tai rasvattuna pysyneet. Joten sinänsä on oikeestaan ihan sama, mitkä tarrat siinä rungon kyljessä on, kunhan pyörä vaan sopii omaan käteen. Maanantaikappaleet on kyllä ikäviä, eikä niitä kai mitenkään voi välttää jos huono säkä käy. Eniten ongelmia mulla on ollut vaihteiden tai jarrujen kanssa.
Tubelessia tekee mieli koittaa, kun tässä ennätän. Niillä en ole vielä koskaan ajanut, saati että osaisin renkaista sellaiset tehdä. Vanteiden pitäisi olla ilmeisesti siihen hommaan sopivat. Oon kokeillut näin alussa ehkä vähän liiankin ääripään asetuksia renkaissa ja iskarien säädöissä. Sillä tavalla saan toisaalta hyvän käsityksen, miten ne vaikuttaa fillarin toimintaan. Mulla oli vanhassa 26 maasturissa kovat paineet ja siinä ne oli tarpeen. Oon lähtenyt uudella fillarilla samalta pöydältä liikkeelle hakemaan säätöjä. Nyt tosiaan kuivat kelit on ohi ja pito on se juttu. Samoin kuin jonkinlainen kurasuoja iskariin tai runkoputkeen.
orc biker
25.10.2016, 17.20
Mutta sinä häviät tuossa siinä(kin), oli kyse sitten hiekkatiestä tai kovasta polusta. Ei se kovempi vieri paremmin asvaltin ulkopuolella, se vain ehkä tuntuu siltä, kun se on niin piukea. 2 baria rullaa vaikkapa jollain tiukalla kuntoradallakin selvästi paremmin kuin 4. Ja liukkailla poluilla teet tuolla ajosta todella vaikeaa, kun rengas kimpoilee vain juurista ja kivistä irti.
Mielenkiintoista keskustelua pyörien ongelmista. Mulla on ollut monenlaisia runkoja nimettömistä Kiinan ihmeistä merkkipyöriin ja pääosin kaikki on toiminut hyvin. Maanantaikappaleita ei runkojen osalta ole tullut eteen. Ainoastaan GT LTS oli silloin täysjoustopyörien alkuaikoina työläs fillari, sillä linkut oli tehty liukuholkeilla ja nehän ei sitten vettä kestäneet tai rasvattuna pysyneet. Joten sinänsä on oikeestaan ihan sama, mitkä tarrat siinä rungon kyljessä on, kunhan pyörä vaan sopii omaan käteen. Maanantaikappaleet on kyllä ikäviä, eikä niitä kai mitenkään voi välttää jos huono säkä käy. Eniten ongelmia mulla on ollut vaihteiden tai jarrujen kanssa.
Tubelessia tekee mieli koittaa, kun tässä ennätän. Niillä en ole vielä koskaan ajanut, saati että osaisin renkaista sellaiset tehdä. Vanteiden pitäisi olla ilmeisesti siihen hommaan sopivat. Oon kokeillut näin alussa ehkä vähän liiankin ääripään asetuksia renkaissa ja iskarien säädöissä. Sillä tavalla saan toisaalta hyvän käsityksen, miten ne vaikuttaa fillarin toimintaan. Mulla oli vanhassa 26 maasturissa kovat paineet ja siinä ne oli tarpeen. Oon lähtenyt uudella fillarilla samalta pöydältä liikkeelle hakemaan säätöjä. Nyt tosiaan kuivat kelit on ohi ja pito on se juttu. Samoin kuin jonkinlainen kurasuoja iskariin tai runkoputkeen.
Mash guard edessä on ihan kätevä jos ajaa märällä kovaa maastossa. Ei sada se kura etukiekosta niin paljon kasvoille, joten pysyy silmät auki alamäessäkin.
Muut iskarisuojat on aika vaikeita käyttää, takana tosin ass saver on ihan kätevä jollei sitten ota takarenkaaseen kiinni dropeissa.
Ei oikeasti ole mitään järkevää perustetta pitää sitä rengasta neljässä baarissa. Se rengas on hitaampi ajaa hiekkatiellä ja maastossa jos on liian kova. Itse ajoin 95kg kuskina 29 jäykkäperällä sisureilla 1,7bar paikkeilla ja litkutettuna 1,5 bar paineilla. Plussa täpärissä on nyt ajopaineet siellä 1,2bar kieppeillä. Nuo WTB:n kiekot saattaa olla tubeless ready jo valmiiksi, joten ei muuta kuin litkut sisään ja kovaa ajoa. Tubeless on yksi suurimmista maastopyöräilyn innovaatioista ja todella vaikuttaa ajoon paljon.
Itellä Tallboy2 pelannut ja kukkunut hyvin. Itse asiassa ensimmäinen pyörä, jota en ole saanut päreiks. Reilussa vuodessa tullut mittariin reilu 10k enkä sääli pyörää pätkääkään. Pommilla alas joka rotkoon vaan. Ajan toki muillakin pyörillä välillä. Ainoastaan muutama linkun laakeri on runkoon vaihdettu ja keskiö, mutta nehän on kulutustavaraa. Vanteisiin on samassa ajassa vaihdettu jo 3 x laakerit ja tietty rattaita ja jne. kuluu, mutta runko on todella kestävä. Suosittelen pyörää 120mm keulalla. Ainoa miinus on polkimien ottaminen maahan, mutta sekin helpotti em. keulalla. Mutta koeajan nyt vielä pikkasen, niin tiedetään kestääkö rutsi. Ai niin; ja paineet n. 1,5b molemmissa päissä. Ei sen rutsin tarvi oikeesti yrittää lentoon joka juuresta. ...
Vilhelm V
01.06.2017, 16.58
Laitetaas tämä kysymys tännekin, kun tuolla toisessa topicissa hukkuu muuhun viestintään. Elikkä valistakaapa minua pihalla olijaa. Kun noita Tallboyn eri kokoonpanoja katsoo Santa Cruzin sivuilta, niin jousituksissa ei oletusarvoisesti ole pikalukitusvipuja asennettuna ohjaustankoon. Miksi?
pturunen
01.06.2017, 17.24
Nyt puhtaasti oma näkemys:
Onneksi ei ole. Jousituksen pikasäätö on aika turha vipstaakkeli sotkemassa ohjaamoa. Nyt olevat neljä kaapelia tuntuvat täyttävän tilan. VPP:n kanssa unohdan usein käyttää lukitusvipua, kun tuo polkee niin hyvin.
Joo, aikanaan kun oli VPP peräisiä pyöriä itelläkin, niin ei lukossa tullu perää pidettyä, juurikin VPP:n polkemistehokkuuden takia..
Vilhelm V
01.06.2017, 22.16
Kiitoksia selventävistä vastauksista. Tässä ollaan tosiaan aika kuutamolla täysjoustoskenestä. Nämä laitteet on alkaneet kiinnostamaan nyt kun jo reilut parikymmentä vuotta on tullut hinkutettua täysjäykällä old school kalustolla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.