Näytä tavallinen näkymä : Fillarointi vs. Juoksu
Moi,
Molempia harrastaneena kysyisin muiden mielipidettä seuraavaan asiaan. Esim. 100 km. pyöräily kohtuu kovilla tehoilla on selkeästi helpompaa verrattuna esim. 15-20 km. Juoksuun. Molempia lajeja takana useita vuosia mutta tuo juoksu nyt vaan on selkeästi kovempaa. Ajattelin, että tarvitsee vain treenata juoksua niin erot tasoittuu mutta näin ei ole vaikka juoksukuntoni on kohtuuhyvä nykyään.
Onko muilla sama juttu? Näkemyksiä?
Minun näkemys on se, että et ole ajanut tarpeeksi suurilla tehoilla. Kokeile ajaa niin kovaa, että pyöräily tuntuu yhtä vaikealta kuin juoksu.
Minun näkemys on se, että et ole ajanut tarpeeksi suurilla tehoilla. Kokeile ajaa niin kovaa, että pyöräily tuntuu yhtä vaikealta kuin juoksu.
Tuossa tapauksessa joutuisi nostamaan tehot aivan eri tasolle. Kun mennään samoilla tehoilla, niin pyöräily on todella kevyttä verrattuna juoksuun. Juoksussa tulee vielä lisänä iskumainen kuormitus, joka lisää rasitusta entisestään.
Satasen ajaa pyörällä lähes kuka tahansa, mutta 20km juoksu jää monelta kesken.
Tiedän miten pyöräillessä tehon voi mitata, mutta miten olette mitanneet tuottamanne tehon juostessanne?
Tiedän miten pyöräillessä tehon voi mitata, mutta miten olette mitanneet tuottamanne tehon juostessanne?
Tuntumalla, asteikko höntsästä raastoon. Voi sitä joskus sykemittariakin vilkaista, ja vauhtia...
Tuntuma ja sykemittari kertoo vain inputtitehosta. Aja pyörällä niin kovaa, että inputtiteho on pyöräillessä sama kuin juostessa.
Olen juossut maratonin 180 keskisykkeellä. Pyörällä en pystyisi noin kovalla sykkeellä ajamaan niin pitkää aikaa ikinä. Viime kesänä esim. jämi84 keskisyke 171 ja varmaan yhtä sippi oli maalissa. Juoksu on rasittavampaa mm. iskutuksen mutta myös sen takia että suurempi määrä lihaksia tekee aktiivisesti töitä eikä ole lepotaukoja, niinkuin pyöräilyssä tulee alamäissä ja myötätuuliosuuksilla. Olen päässyt siihen käsitykseen että jos juoksun ja pyöräilyn tehoja vertaa sykkeen kautta niin pyöräilyssä pitäisi sykkeen olla 10-20 lyöntiä alhaisempi saman tehon, tai sanottaisko mieluummin rasituksen aikaan saamiseksi.
Edit. nyt jotenkin ajatus karkasi. Siis kynnyssykkeet on 10-20 lyöntiä alempana
Joo ja sen verran aloittajan kommenttiin että kyllä mä juoksen 20km helpommin kuin pyöräilen 100km. Kyse on siitä mihin on tottunut ja mitä pääasiassa treenaa. Olen juossut kauemmin ja harjoitellut enempi juoksua niin tottakai se sujuu helpommin kuin pyöräily. Jos taas painottaisi pyöräilyä enempi niin kyllä alkais juoksu pian tuntumaan vaikealta.
Juoksussa rasittuu nivelet paljon kovemmin. 20km lenkiltä menee mulla kauan palautella jalkoja. Helposti menee rikki sen jälkeen. Pyöräilyssä nyt vaan väsyy ja paikat puutuu mutta ei oo mitää menny rikki.
Aika vähälle on jääny nuo pitkät matkat juoksussa ku pelkään aina että menee koko kesä vituiksi ku jalka hajoo. Muutaman kerran kesässä kokeilee sen 20km. Muuten 5-15km lenkkejä.
Minä pystyn sekä ajamaan että juoksemaan täysiä. Olen ilmeisesti vaan parempi kuin te muut.
Mitä jos puhutaan maastopyöräilystä. Veikkaan, että siinä tekee joka lihas enemmän töitä kuin juostessa. Enkä puhu nyt mistään soratieajelusta vaan maastosta
Mitä jos puhutaan maastopyöräilystä. Veikkaan, että siinä tekee joka lihas enemmän töitä kuin juostessa. Enkä puhu nyt mistään soratieajelusta vaan maastosta
Sykkeissä ainakin ero maantielle on huima. Johtuu varmastikkin eri lihasten kuormittumisesta.
Itse olen luopunut juoksun ja pyöräilyn vertaamisesta. Mihin vertaamisella pitäisi pyrkiä? Kyse on erilaisesta liikkeestä, jossa käytetään lihaksia eri tavoin. Tiedän tason, jolla juoksen ja pyrin kehittymään siinä tai ainakin ylläpitämään kuntoa, samoin pyöräilyssä niin maantieajon kuin maastonkin suhteen. Käyn myös jonkin verran uimassa, mutten ala verrata kahden kilsan uintia pyöräilyyn tai juoksuun, kuten en vertaa noita hiihtoonkaan.
Lujalla yhden puolimaratonin kokemuksella tiedän varmaksi, että minä en pysty juoksemaan 21 kilometriä täysillä, vaan se pitää mennä käsijarru päällä lönkötellen jos aikoo pystyä "juoksemaan" koko matkan. Siis juostessa ei ole toivoakaan piiputtaa rajoitinta vastaan koska jalat pistää stopin moiselle. Tolla samalla puolikkaalla sain myös itseni niin kipeäksi, ettei pystynyt harjoittelemaan 2-3 viikkoon ja vasta 6 viikon päästä oli "normaali" fiilis. Pyörällä lönkötellessä en saisi millään itseäni noin kipeäksi tossa samassa 1:30 tunnissa enkä varmaankaan edes tripla-ajassa.
En saa itseäni ihan piippuun 20 sekunnin pyöräilyllä ja juoksua en ole kokeillut, varmaan sotkeentuisin jalkoihini.
Riippuu tietysti maastosta mutta kunnon juurakko/kivikko niin on se melkoista kokovartalojumppaa ja rasitus on ihan eri luokkaa kuin maantiellä tai soratiellä, jota monet jo kuvittelee maastoajoksi. Väsy tulee aiemmin kuin juostessa:-)
Molemmat ovat tekniikka lajeja. Hyvällä juoksutekniikalla 20km on minulle parhaimmillani reiluhko iltalenkki.(juoksin 2v sitten ennen akillesvaivoja keskimäärin 3x16km viikossa erityyppisinä treeneinä purtsilla) 100km maantiellä ei ole iltalenkki ja kyllä sen jälkeen on aika puhki. Molempia edellä mainittuja kovempi treeni minulle on 20km hiihtoa vapaalla. Pertsa on vapaata helpompaa kun työ tehdään enemmän jaloilla. Vastaavasti huono vapaan tekniikka ja reippaat ylämäet vaatii offseason oheistreeniä. Tähän ei auta huulirasva vaan levytanko :)
kolistelija
22.10.2016, 17.27
oma näkemykseni on se, että fillaroinnissa voi huilata... toki jos polkee koko ajan rasitusta tulee, mutta kuka tekee niin (ei tule seurattua kisoja, polkevatko ammattilaiset koko ajan)? juoksussa periaatteessa sitoutuu liikuttelemaan niitä jalkoja. lähes 100kg äijänä juoksu on myös huomattavasti rasittavampaa nivelille ja muille.
pystyykö joku teistä muuten fillaroimaan ittensä parissakymmenessä sekunnissa ihan piippuun? tämä on oikea kysymys, kiinnostaa. minä en pysty, mutta juoksemaan pystyn.
Kisoissa ei poljeta kokoajan, tempo tietty poislukien. Normaalin 40-150km lenkin voi kyllä ajaa niin että polkematta ollaan minuutin luokkaa, niin sen yleensä teenkin.
Miksi tuhlata tärkeää treeniaikaa rullailemalla?
EDIT:
Ja mitä tulee 20 sekunnin suoritukseen niin ei, en pysty ajamaan itseäni loppuun siinä ajassa, mutta ei se juoksemallakaan onnistu. Minuutissa saa jo sellaisen tilan aikaan josta ei toivu puolessa tunnissakaan, mutta siinä ei ole lajilla väliä.
Riippuu tietysti maastosta mutta kunnon juurakko/kivikko niin on se melkoista kokovartalojumppaa ja rasitus on ihan eri luokkaa kuin maantiellä tai soratiellä, jota monet jo kuvittelee maastoajoksi. Väsy tulee aiemmin kuin juostessa:-)
Mielestäni maastopyöräily vertautuu suunnistukseen samalla tavalla kuin maantiepyöräily vertautuu tasavauhtiseen juoksuun. Pyöräsuunnistus on tietysti vielä oma lukunsa. Kuormitus on aivan erilaista, rasitus kumuloituu erilaisista tekijöistä.
Rauhallisesti aerobisen kynnyksen alla tai sen tuntumassa pyöräily vertautunee parhaiten reippaaseen kävelyyn. En oikein keksi mitään syytä, miksi pyöräilyä ja juoksua pitäisi edes vertailla "lajeina" niiden rasittavuudesta osalta, biomekaanisesti pyöräily on niin paljon häviöttömämpi etenemistapa.
Itse en juokse mutta joskus broidin kanssa pitemmällä lenkillä, about 180km ja oli aivan poikki vaikka usea maraton takana ja paras aika alle kolmen tunnin parhaina vuosina. En tee mitään vertailua koska en tosiaan ole juossut kymmeniin vuosiin edes bussin perässä...
Aivan turhaa vertailla kahta tyystin erillaista lajia keskenään että saisi toisen tuntumaan kovemmalta, toinen vaan tuntuu toisesta helpolta ja toisesta ei...
Juokseminen on vähän niin kuin ajaisi vain yhdellä melko pienellä vaihteella. Kyllä varmaan syke nousee ja on inhottavaa polkea jollain 160 kadenssilla 45 minuuttia, vaikka watteja ei menisi polkimien läpi ihan järkyttävää määrää. Ehkä jatkuvaan ylämäkeen juokseminen taas voisi vastata vähän enemmän pyöräilyä siinä mielessä, että vastusta on vähän enemmän ja lihas joutuu tekemään suurempaa kuormaa vastaan töitä.
Itse pystyn kyllä juoksemaan ja pyöräilemään täysiä. Tai pystyin, nykyään en enään juokse, koska kovaa juokseminen on todella epämukavaa ja rauhallinen juoksu lenkki ei palauta kuten pyörä lenkki vaan tömpsyttely vaan pahentaa kaikkea :D
Juokseminen on vähän niin kuin ajaisi vain yhdellä melko pienellä vaihteella. Kyllä varmaan syke nousee ja on inhottavaa polkea jollain 160 kadenssilla 45 minuuttia, vaikka watteja ei menisi polkimien läpi ihan järkyttävää määrää. Ehkä jatkuvaan ylämäkeen juokseminen taas voisi vastata vähän enemmän pyöräilyä siinä mielessä, että vastusta on vähän enemmän ja lihas joutuu tekemään suurempaa kuormaa vastaan töitä.
Itse pystyn kyllä juoksemaan ja pyöräilemään täysiä. Tai pystyin, nykyään en enään juokse, koska kovaa juokseminen on todella epämukavaa ja rauhallinen juoksu lenkki ei palauta kuten pyörä lenkki vaan tömpsyttely vaan pahentaa kaikkea :D
Nyt tähän niitä plus ykkösiä sun muita perään niin penteleesti. Juoksemisesta saan vain paikat kipeäksi, eikä jalkoihin tule mitään vastusta.
Syke kyllä nousee, tosin niin se tekee fillaroidessakin.
Jami2003
22.10.2016, 19.48
Juoksu on tekniikkalaji ja jos tekniikka ei ole kunnossa ei treeni tee muuta kuin kipeäksi.
Tämä tosin pätee moneen muuhunkin lajiin. Myös pyöräilyyn.
orc biker
22.10.2016, 19.54
Onko muilla sama juttu? Näkemyksiä?
Kova juoksukunto kääntyy paljon helpommin kovaksi pyöräilykunnoksi kuin toisinpäin. Juoksu on teknisesti vaikeampi laji, siinä kuormitus on monipuolisempaa ja erikoisuutena tulee kova tärähdys, joka vaatii lihaksilta tottumista. Pyöräily on varsin tasaista etureisillä painamista, mikä onnistuu luonnostaan keneltä tahansa.
Mutta mitä rasittavuuteen tulee, niin eihän siinä ole eroa, kun pistelee menemään samalla rasittavuudella. Mikään ei estä vetämästä suhteessa yhtä kovaa pyörällä. Tosin jalan sykkeet saa vähän ylemmäs johtuen siitä, että siinä tulee käytettyä enemmän lihaksia. Käytännössä sillä ei ole kuitenkaan merkitystä. Mutta ehkä tuntemuksena se juoksun hakkaavuus tekee tähänkin kokemukseen vähän eroa.
Juoksu on tekniikkalaji ja jos tekniikka ei ole kunnossa ei treeni tee muuta kuin kipeäksi.
Joo, totta tuo. Olen saanut pyöräilyssäkin paikat tosi kipeäksi, koska huono tekniikka.
Kerran lonkka kipeytyi tosi pahasti sipoonkorven jälkeen :)
orc biker
22.10.2016, 20.02
Maastossa pystyy menemään kovemmilla sykkeillä reisien hapottamatta niin helposti. Se johtuu siitä muusta heilumisesta, mutta edelleenkin ylämäkijuoksu nostaa sykkeitä vähän enemmän kuin pahinkaan maastonousu pyörällä. Maaston teknisyys myös rajoittaa helposti maksimitehon antamista, kun taas juostessa tällaista rajoitinta ei ole.
WetWillie
22.10.2016, 20.14
No hapenottokyky on parantunut ainakin minulla juoksun myötä.
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
No hapenottokyky on parantunut ainakin minulla juoksun myötä.
Eikös tähän vaikuta sykkeet? Siis jos ajaa pyörällä enimmäkseen PK-lenkkiä ja juostessa lyhyempiä kovia lenkkejä, niin silloin tietenkin hapenottokyky paranee juostessa. Jos taas ajaa pyörällä, vaikkapa maastoajossa normaalia hervotonta intervallia, niin vaikutus on sama.
WetWillie
22.10.2016, 21.48
Eikös tähän vaikuta sykkeet? Siis jos ajaa pyörällä enimmäkseen PK-lenkkiä ja juostessa lyhyempiä kovia lenkkejä, niin silloin tietenkin hapenottokyky paranee juostessa. Jos taas ajaa pyörällä, vaikkapa maastoajossa normaalia hervotonta intervallia, niin vaikutus on sama.
Luultavasti, en tosin tiedä. Olen käynyt 4 vuotena Pajulahdessa, hapenottokykyni on parantunut reilusti vuosi vuodelta.
Poljen maantiellä ja maastossa, tosin pyörillä en ole vetänyt intervalleja.
Juoksussa pitää olla tekniikan lisäksi frekvenssi kohdillaan, tai näin ainakin itsellä. Pyörällä voi ajaa vaikka kerran kuussa ja jos et ole unohtanut miten sitä kuuluu polkimia pyöritellä niin seuraavana päivänä kaikki on ihan ok. Mutta itse kun olen pari kertaa tauon jälkeen aloittanut, ja onneksi myös lopettanut juoksemisen, niin kyllä on prkl eka viikko vaikea. Mutta kolmannen lenkin jälkeen kintut hyväksyvät kohtalonsa ja eivät kipeydy, vaikka tekniikka ei tuossa ajassa muutu mihinkään.
Palauttavaa harjoitetta juoksemista en usko kyllä saavanani vaikka rautojen nostamiselle vaikka kuinka olisi tekniikka kohdillaan, ainakaan nykyisellä 95kg painolla.
Maastossa pystyy menemään kovemmilla sykkeillä reisien hapottamatta niin helposti. Se johtuu siitä muusta heilumisesta, mutta edelleenkin ylämäkijuoksu nostaa sykkeitä vähän enemmän kuin pahinkaan maastonousu pyörällä. Maaston teknisyys myös rajoittaa helposti maksimitehon antamista, kun taas juostessa tällaista rajoitinta ei ole.
Maantiellä ja velolla saa ihan ok sykkeet😋
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.