Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto talvella
Mites porukalla on toiminut täysjoustomaasturit talvella? Onko ollut ongelmia jousituksen kanssa pakkasilla? Mietin tässä jäykkäperäsen vaihtoa täysjoustoon.. Maasturilla tulee enimmäkseen ajeltua loka-maaliskuussa, muuten maantiellä.
Mites porukalla on toiminut täysjoustomaasturit talvella?
Ihan mainiosti.
Onko ollut ongelmia jousituksen kanssa pakkasilla?
Ei ole ollut.
Joillakin on ollut ja syytä kai olisi olla jotkut notkeammat vaimennusöljyt talvella ja tiivisteet kunnossa. Kun olen huollattanut jousituskomponetteja en ole tuollaista erikseen pyytänyt joten kaipa ne on hoituneet ihan defaulttina yleensä?
Ne joustot mitkä toimii huonosti aina niin toimivat talvella vielä huonommin. Pari vuotta ajoin talvet täysjoustolla, ei muuta ongelmaa kuin takapää hieman hyytyi pahimmilla pakkasilla, mikä lie Fox...
10 astetta pakkasta tai enempi tuntuu olevan se raja missä nämä joustohaarukat ja iskarit alkavat hyytymään. Ainakin bossin keula ja foxin takaiskari näin tuntuivat tekevän. Minulla oli joskus Marsun open path etuhaarukka ja siinä Öhlinssin öljyt niin ei hyytynyt edes 25 asteen pakkasella, tiivisteet tosin eivät kutistuneet saamaa tahtia liukuputkien kanssa vaan alkoivat vuotaa. :) Ilman lämmetessä pitivät sitten taas hyvin. Tämän laaja-alaisen tutkimuksen perusteella voin siis todeta että öljyn laadusta taitaa olla toimivuus pakkasella kiinni:).
Laittakaa siis Öhlinsin öljyä niin jousitus toimii pakkasella. Nykyään vaan taitaa kaikilla valmistajilla olla ainakin etuhaarukaassa niitä kaiken mailman bladdereitä joihin ei taida öljyn vaihto onnistua omin voimin ja lisäksi huhu kertoo että Öhlinsin öljy syö joiden haarukoiden tiivisteet alta aikayksikön.
Marsusram
22.10.2016, 19.06
Tarve riippuu niin talvesta, jäisessä röykytyksessä nastoilla ajaessa tekee vaan hyvää että jousto pitää paremmin kontaktia pintaan.
Pehmeämmillä lumikeleillä tai tampatuissa ränneissä joustoa ei tarvitse ja pöpperössä painaessa notku vie vaan tehot polkemisesta.
Öhlinsin öljy on ns hydraulineste eikä keulaöljy. Tämänvuoksi sitä ei tule käyttää muissa kuin Öhlins vaimentimilla olevissa keuloissa ja iskareissa. Sama pätee toisinpäin, eli jos on Öhlinsiä käyttävä CCDB iskari ei siihen tule laittaa tavallista iskariöljyä vaan pitää olla Öhlinsin öljy. Rupee laitteet kulumaan ja syy on väärät mömmöt koneessa. Ei kai auton moottoriinkaan laiteta vaihteistoöljyä moottoriöljyn tilalle?
Motul on yksi parhaiten kylmää kestävistä öljyistä... Öljyissä nimittäin ON eroja.
10 astetta pakkasta tai enempi tuntuu olevan se raja missä nämä joustohaarukat ja iskarit alkavat hyytymään. Ainakin bossin keula ja foxin takaiskari näin tuntuivat tekevän. Minulla oli joskus Marsun open path etuhaarukka ja siinä Öhlinssin öljyt niin ei hyytynyt edes 25 asteen pakkasella, tiivisteet tosin eivät kutistuneet saamaa tahtia liukuputkien kanssa vaan alkoivat vuotaa. :) Ilman lämmetessä pitivät sitten taas hyvin. Tämän laaja-alaisen tutkimuksen perusteella voin siis todeta että öljyn laadusta taitaa olla toimivuus pakkasella kiinni:).
Laittakaa siis Öhlinsin öljyä niin jousitus toimii pakkasella. Nykyään vaan taitaa kaikilla valmistajilla olla ainakin etuhaarukaassa niitä kaiken mailman bladdereitä joihin ei taida öljyn vaihto onnistua omin voimin ja lisäksi huhu kertoo että Öhlinsin öljy syö joiden haarukoiden tiivisteet alta aikayksikön.
Hommaisin tuolle aikavälille täysjäykän pläskin!
Jami2003
23.10.2016, 20.32
Viime talvena pakkasennätys oli mulla - 35 astetta täpärillä. Tosin ajelin iskarit lukossa ettei turhaan kuormitu tiivisteet ja muu rakenne...
No marsuissa se Öhlinssi toimi hyvin syömättä tiivisteitä. Ja nykyään jätän sen pyörän kotiin jos pakkasta on yli 10 astetta:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.