Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : XT levarit, vapaaliikkeen säätö



N-Man
17.10.2016, 20.47
Tämän vuoden mallisissa XT:n levyjarruissa olisi halu säätää vapaalikkeen määrää (=Free stroke). Kahvassa ristipääruuvi jonka vieressä kyseinen teksti eli olettaisin että säätö tapahtuu siitä. Ongelma on vain se että kyseinen ruuvi ei tunnu kohtuullisella voimalla liikkuvan kumpaankaan suuntaan vaan kanta alkaa vain pyöristyä eli lisää voimaa ei uskalla käyttää.
Yritänkö nyt ollenkaan oikeaa ruuvia ja jos niin mihin suuntaan sen pitäisi yleensäkin liikkua jos haluaa vapaaliikettä pienemmäksi?
Jarruissa ollut uudesta saakka makuuni aika pitkä vapaaliike ja nyt kun vaihdoin eteen uudet palat, liike on jarruissa erilainen eli säädölle olisi oikeasti tarvetta.

Marsusram
17.10.2016, 21.25
Juutuupissa löytyy kun hakee,

https://www.google.fi/search?q=shimano+xt+br-m8000+disc+brake+lever+adjustment

N-Man
17.10.2016, 21.44
Juutuupissa löytyy kun hakee,

https://www.google.fi/search?q=shimano+xt+br-m8000+disc+brake+lever+adjustment

Joo, löysinkin itse saman. Näyttää että säätö on ollut pohjassa (ja ruuvi ilmeisen tiukalle vedettynä) uudesta saakka. Eli jos oikein ymmärsin oikein niin vapaaliike on pienimmillään kun ruuvi on kierretty sisään. Vapaaliikettä ei siis saa enää pienemmäksi vaan vain suuremmaksi.
Onko normaalitapaus että ruuvi on pohjassa uutena? Luulisi että säätöä pitäisi olla molempiin suuntiin ihan uusilla paloilla?

Greycap
17.10.2016, 22.50
On normaalitapaus, omissani oli samalla tavalla. Kahvassahan ei varsinaista vapaaliikettä silloin ole vaan palat alkavat liikkua heti kun kahva liikkuu, paloista levyyn vaan on aika pitkä matka.

Hazzu
17.10.2016, 23.06
Onko kukaan koskaan saanut säätöä toimimaan? Muistan lukeneeni jarrutestin jossa Saint oli ainoa shimanon malli jossa säätö toimi. Eli joko siihen on kikka jota kaikki ammattilaisetkaan ei tiedä tai sitten se ei vaan toimi kunnolla.

N-Man
17.10.2016, 23.32
On normaalitapaus, omissani oli samalla tavalla. Kahvassahan ei varsinaista vapaaliikettä silloin ole vaan palat alkavat liikkua heti kun kahva liikkuu, paloista levyyn vaan on aika pitkä matka.

Ok. Entisissä Avideissa oli kyllä säätövaraa molempiin suuntiin mutta Shimanoissa näköjään sitten näin.
Aika lyhytsormisena tykkään säätää kahvat aika lähelle tankoa ja silloin toivoisi melko lyhyttä vapaaliikettä. Ja riippuu näköjään vähän paloista, millainen vapaaliike on "vakiona". Shimanonkin erilaiset palat tuntuvat olevan jännasti hieman eri paksuisia tai ainakin vapaaliike on jostain muusta syystä tuntuvasti erilainen.

SSGT-92
18.10.2016, 00.08
Mitäs toi säätö "tekis" , jos palauttaa sen ison vapaaliikkeen ja pumppailee sit vivust tiukasti ja sen jälkeen lähtee sitä vapaaliikettä pienentämään,kuten ohjeessa neuvotaan...pienenisiköhän se...kuhan arvailen vaan...

Aakoo
18.10.2016, 07.44
Konsensus internetissä tuntuu olevan, ettei se ruuvi tee yhtään mitään ja näin on ollut jo vuosia. Miten sen siis pitäisi toimia? Pitäisikö sen työntää mäntää enemmän sylinteriin, vai mitä? Enemmän tuntui olevan vaikutusta, kun vaihdoin normipalat jäähdytysrivallisiin. Kait niitä mäntiä saa pumpattua lähemmäs levyä niin kuin halvemmissa Avideissa säätö tapahtuu?

Vapari
18.10.2016, 10.30
Konsensus internetissä tuntuu olevan, ettei se ruuvi tee yhtään mitään ja näin on ollut jo vuosia. Miten sen siis pitäisi toimia? Pitäisikö sen työntää mäntää enemmän sylinteriin, vai mitä? Enemmän tuntui olevan vaikutusta, kun vaihdoin normipalat jäähdytysrivallisiin. Kait niitä mäntiä saa pumpattua lähemmäs levyä niin kuin halvemmissa Avideissa säätö tapahtuu? Jarru tulisi ilmata kun ruuvi on täysin auki ja vapaaliike suurimmillaan. Jos se on ilmattu ruuvin ollessa jo valmiiksi pohjassa, säädöstä ei tapahdu juuri mitään, ainakaan parempaan suuntaan.

N-Man
18.10.2016, 10.58
Jarru tulisi ilmata kun ruuvi on täysin auki ja vapaaliike suurimmillaan. Jos se on ilmattu ruuvin ollessa jo valmiiksi pohjassa, säädöstä ei tapahdu juuri mitään, ainakaan parempaan suuntaan.

Tuo kuullostaa juuri siltä tilanteesta mikä itsellä on. Täytyy kysellä liikkeestä kun vien pyörää kohta ensihuoltoon.