PDA

Näytä tavallinen näkymä : Outo ohjainkannatin

kjuho
16.10.2016, 11.55
Alla olevassa linkissä näkyvä vanhan pyörän ohjainkannatin aiheuttaa harmaita hiuksia.

https://www.dropbox.com/s/ugtsvmty02bl7cp/1.jpg?dl=0

Olen ymmärtänyt, että vanhoissa pyörissä on ainakin seuraavanlaisia ohjainkannattimia:

1. Tällaisessa mallissa ohjainkannatin kirrataan haarukkaputkeen kiinni erillisellä kiristimellä ja ohjaustanko omalla pultilla ja mutterilla (http://i.imgur.com/2zwSqDD.jpg)
2. Tässä ohjainkannatiin kirrataan haarukkaputkeen kiinni expander nutilla, joka leventää ohjainkannattimen alaosaa. Ohjainkannattimen sisällä menee pitkä pultti, joka kiristää myös ohjaustangon ohjainkannattimeen kiinni. Tässä ohjainkannattimen alaosa on lovettu, jotta expander nut voi leventää ohjainkannatinta ja kirrata kiinni putkeen. (http://farm9.staticflickr.com/8474/8382559583_5abec3e3f6.jpg).

Tuo mun ohjainkannatin on siis näiden yhdistelmä. Sen alaosa ei ole lovettu (mutta haarukkaputken yläosa on), eli ohjainkannatin kirrataan kiinni putkeen erillisellä kiristimellä, kuten tapauksessa 1. Tässä on kuitenkin yläosassa paikka pultille, jonka pitäisi kiristää ohjaustanko ohjainkannattimeen kiinni, mutta ei kai sen pultin pidä mennä tuonne alaosaan asti ja siellä olla jonkinlaisella expanderilla kiinni? Vai onko tuon ohjainkannattimen yläosassa kierteet, johon parin sentin mittainen pultti ottaa kiinni ja kiristää ohjaustangon ohjainkannattimeen?

nure
16.10.2016, 19.05
Tuollainen mummopyörien kannatin joka kiristettiin ohjauslaakerin avulla, ei mitään tekemistä "Oikeiden" pyörien kanssa. Voin olla väärässäkin...

Moska
16.10.2016, 19.55
Eihän nuita ohjauslaakerin avulla kiristetä. Nuita kiristyspannalla oleviakin on ollut monenlaisia, mutta sarville oma pultti, kierre voi olla putken yläpäässä. Noilla kahdella mallilla on eroa halkaisiassa, eivätkä sovi keskenään ristiin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

nure
16.10.2016, 23.12
Muistaakseni ennen tuota kiristyspanta ja expanderiaikaa nuo kiristettiin jotenkin muuten, ei esim. 60-luvun pyörissä ollut tuota kiristyspantaa...

Moska
16.10.2016, 23.44
Noissa molemmissa on haarukassa kierteet yläpäässä. Haarukan päähän kierretään laakerikoolin ja lukitusmutteri ja haarukan putken sisään tulee ohjainkannatin.
Toisessa mallissa haarukan yläputki tulee lukitusmutterin läpi ja kannatin kiristetään pannalla puristamalla haarukkaa. Toisessa mallissa lukitusmutterissa on olake, ja haarukan putki jää sen alle, kannatin lukittuu pitkällä pultilla ja kiilalla kannattimen alapäästä haarukan sisällä. Ja putkien halkaisija noissa on eri.

Harryupp
16.10.2016, 23.50
Haarukan ohjainputkessa oli lovettu kierteetön osa putkea ohjainlaakerille tarkoitettujen kierteiden yläpuolella. Siihen tuli se kiristyspanta joka oli samanlainen kuin satulatolpan kiristyspanta mutta eri mitoilla.

nure
17.10.2016, 16.18
Moska taitaa olla lähempänä totuutta, ei ollut mitään ylimääräistä kiristyspantaa vaan laakerin yläkoolin lukitusmutteri mielestäni kiristi kannattimen.

Moska
17.10.2016, 17.29
Ei laakerin yläkoolin lukitusmutteri lukitse muutakuin yläkoolin. Etujarrun vaijerinkannatin voi olla koodin ja lukitusmutterin välissä, mutta ohjainkannatin lukittuu joko kiristyspannalla tai pitkällä pultilla ja kiilalla.
Jos haarukan putkessa on kierteetön osa ja hahlo ylhäällä, niin silloin tulee panta.

nure
17.10.2016, 22.45
^Entäs nuo vanhat mammapyörät missä ei ole kumpaakaan...?

Moska
17.10.2016, 23.07
No, sellaiseen en ihte ole vielä törmännyt. Nuita kahta mallia löytyy pihalta useammasta pyörästä nyttenkin. -70-80 luvun pyöriä nuo. 2 tunturia, Pösö ja pohjantyttö. Lisäksi muutama osanluovuttaja.

kjuho
18.10.2016, 16.52
Kiitokset keskustelusta, mutta tuliko tässä vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, eli että millä ohjaustanko kiinnitetääni ohjainkannattimeen, jos kuvassa näkyvä ohjainkannatin on sellainen, joka kiinnitetään haarukkaputkeen kiristinpannalla, eikä expanderilla ja pitkällä putkella?

TERU
18.10.2016, 18.57
Tuo kannatin vaatinee pitkän pultin ja sen kiilamutterin alas, vaikka kannatin kiinnityykin toisin haarukkaan. Noissa pyörissä yleensä ollut sellainen kaareva kannatinputki ja tanko on kiinitetty erillisellä lyhyellä pultilla. Noita samankaltaisia kannattimia on myös sellaisia, joissa on tangolle oma pulttinsa. Kierrätyskeskuksesta noihin löytyy ratkaisu.