Näytä tavallinen näkymä : Ultegra 6800 compact kampiin rattaita
Täytyisi saada cycloon jotain muuta kuin 50/34 välitystä.
Jos tämä ta:n ratas oikeasti käy 6800 kampiin, kuten r2 väittää, niin tuolta saisi 42, tai 44 piikkisen ison rattaan.
https://r2-bike.com/Specialites-TA-Chainring-X110-BCD-110-Outside-for-Shimano-Dura-Ace-9000-Ultegra-6800
Mutta passaako tämä oikeasti 6800 kampiin?
Toinen vaihtoehto olisi laittaa 1x10 kampisarja, mutta oikeastaan tykkään cyclocrossissa tuosta etuvaihtajasta.
Uskottava se on:
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-X110-4-Arm-aussen-110-mm-Lochkreis-Modell-2016-p46801/
Hieman taitaa ulkonäkö muuttua. TA valmistaa hyviä rattaita.
Tai kasvattaa pienempää ja huomioi pakan valinnassa:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Ultegra-Kettenblatt-FC-6800-11-fach-p37330/
Säilyy ulkonäkökin.
Uskottava se on:
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-X110-4-Arm-aussen-110-mm-Lochkreis-Modell-2016-p46801/
Hieman taitaa ulkonäkö muuttua. TA valmistaa hyviä rattaita.
Toimivat varmaankin yhteen ultegran orginaalien kanssa, vai olisikohan viisainta tilata pikkurataskin samalla?
Pulttisarjan mukana taitaa tulla suojat, joiden kanssa ulkonäkö ei paljoa muuttuisi. Mutta jos orginaali pultit käyvät, niin eipä tuolla näöllä ole talvella mitään merkitystä.
Jos laittaisin 1x10 voimansiirron, niin eteen pitäisi sovittaa jokin 38-40t ratas. Ja taakse 34 tai 36...
Lyhythäkkinen shimanon kymppi vaihtajakaan ei taitasi enää toimia...
Juu, helpommalla ja halvemmalla pääsee tuon TAn kanssa.
Tai kasvattaa pienempää ja huomioi pakan valinnassa:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Ultegra-Kettenblatt-FC-6800-11-fach-p37330/
Säilyy ulkonäkökin.
Maantielle näin teenkin kesällä, mutta nyt noissa cyclo ajeluissa tuppaa vain tuo 50t ratas hakkautumaan kiviin, eikä sille ole oikein mitään käyttöä.
Toimivat varmaankin yhteen ultegran orginaalien kanssa, vai olisikohan viisainta tilata pikkurataskin samalla?
Pulttisarjan mukana taitaa tulla suojat, joiden kanssa ulkonäkö ei paljoa muuttuisi. Mutta jos orginaali pultit käyvät, niin eipä tuolla näöllä ole talvella mitään merkitystä.
Jos niissä ei ole selkeästi muutettu jotain ketjulinjaa tms. niin en jaksa uskoa että toiminnallisesti mitään konkreettista ongelmaa yhteistoiminnassa tulisi. Itse oon sekoitellut eri kirjainyhdistelmillä olevia Shimanon rattaita enkä ole huomannut mitään eroa mätsättyihin pareihin.
Alkuperäiset pultit saattavat sopia kyllä, mutta nuo kammen julkisivun puolelle tulevat koristelevyt/vastamutterit tarttee noiden rattaiden kanssa joka tapauksessa. Näissä Shimanon rattaissahan jengat on siinä uloimmassa rattaassa aina 50-piikkisestä alkaen, FC-6800 46/36 krossarikammissa taitaa sit olla samanlailla kuin noissa TA:n, eli ratas ja peitelevyt/vastamutterit erikseen.
Jos laittaisin 1x10 voimansiirron, niin eteen pitäisi sovittaa jokin 38-40t ratas. Ja taakse 34 tai 36...
Lyhythäkkinen shimanon kymppi vaihtajakaan ei taitasi enää toimia...
Juu, helpommalla ja halvemmalla pääsee tuon TAn kanssa.
Kammet on 6800, takaosasto 5700 tai 6700? Varmistan vain. Niin, virallisestitahan tuo lyhythäkkinen on speksattu maks. 30-piikkiselle kuten GS:kin, kokonaiskapasiteetti on vain pienempi (36t vs. 40t.) mutta riittänee 1x systeemissä. Käytännössähän tuo voi nousta vielä 32t rattaalle (kokeilin itse 5800 SS-vaihtajalla ja 11-32 pakalla) ja esim. Wolf toothin Roadlinkillä sinne 34t.
http://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/roadlink
Jos niissä ei ole selkeästi muutettu jotain ketjulinjaa tms. niin en jaksa uskoa että toiminnallisesti mitään konkreettista ongelmaa yhteistoiminnassa tulisi. Itse oon sekoitellut eri kirjainyhdistelmillä olevia Shimanon rattaita enkä ole huomannut mitään eroa mätsättyihin pareihin.
Alkuperäiset pultit saattavat sopia kyllä, mutta nuo kammen julkisivun puolelle tulevat koristelevyt/vastamutterit tarttee noiden rattaiden kanssa joka tapauksessa. Näissä Shimanon rattaissahan jengat on siinä uloimmassa rattaassa aina 50-piikkisestä alkaen, FC-6800 46/36 krossarikammissa taitaa sit olla samanlailla kuin noissa TA:n, eli ratas ja peitelevyt/vastamutterit erikseen.
Kammet on 6800, takaosasto 5700 tai 6700? Varmistan vain. Niin, virallisestitahan tuo lyhythäkkinen on speksattu maks. 30-piikkiselle kuten GS:kin, kokonaiskapasiteetti on vain pienempi (36t vs. 40t.) mutta riittänee 1x systeemissä. Käytännössähän tuo voi nousta vielä 32t rattaalle (kokeilin itse 5800 SS-vaihtajalla ja 11-32 pakalla) ja esim. Wolf toothin Roadlinkillä sinne 34t.
http://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/roadlink
Nyt kammet ovat 6800 50/34, takana 6700 12-30 pakka ja pitkä häkkinen vaihtaja. Pitkän häkin rataskapasiteetti on ihan rajoilla, eikä se oikein riitäkkään kunnolla, pikku rattaalla ketjut ovat tosi löysällä. Pitkä häkki hakkaa tosiaan myös kiviin.
Laitoin juuri tilaukseen lyhythäkkisen vaihtajan, uuden 12-30 pakan, ketjut ja TA:n 44 eturattaan. Pääsee tuosta pitkästä häkistä eroon,
kun tilaa kesäksi sitten vaikkapa 38 rattaan 50:n kaveriksi.
Täytyy laittaa bike-componentille vielä mailia tuosta pulttisarjasta.
Olikin jäänyt viimeinen klikkaus onneksi tilauksesta tekemättä.
Tuleekohan isoimman rattaan mukana nyt kuitenkin tuo pulttisarja? Ainakin kuvassa se on.
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-X110-4-Arm-aussen-110-mm-Lochkreis-Modell-2016-p46801/anthracite-black-44-tooth-o550130/
Edit:
Juu, tulee.
Lieferumfang:- 1 x Kettenblatt TA X110
- 4 x Abdeckung TA (ab Version 44 Zähne)
- 4 x Befestigungsschraube (ab Version 44 Zähne)
Nyt kammet ovat 6800 50/34, takana 6700 12-30 pakka ja pitkä häkkinen vaihtaja. Pitkän häkin rataskapasiteetti on ihan rajoilla, eikä se oikein riitäkkään kunnolla, pikku rattaalla ketjut ovat tosi löysällä. Pitkä häkki hakkaa tosiaan myös kiviin.
Laitoin juuri tilaukseen lyhythäkkisen vaihtajan, uuden 12-30 pakan, ketjut ja TA:n 44 eturattaan. Pääsee tuosta pitkästä häkistä eroon,
kun tilaa kesäksi sitten vaikkapa 38 rattaan 50:n kaveriksi.
Aivan. Lähellä rajaa mennään, mutta kyllä sen pitäisi tuollaisella ns. normaalilla setupilla ketju riittävän tiukalla silti pitää. Vähänhän ne tuppaa silti kovimmassa rytkytyksessä lepattamaan maantievaihtajilla. Onko ketjun pituus sopiva? Itse olen pätkinyt Shimanon ohjeen ja vähän oman harkinnan mukaan. Silloin pienellä päällä ajellessa vaihtaja yleensä osoittaa jo enemmän ja vähemmä etualaviistoon, eikä ole niin ottavana (1x systeemeillä enemmä ja 2x vähemmän, niissä lähempänä 90° kulmaa). Tietysti jossain pakan puoliväliä lähestyessä se on suoremmassa ja samalla ulompana, mutta omalla kohdalla ei ongelmaa koska niiden nopeuksien yhteydessä baanakin on jo sen verran avarampaa.
Hyvältä setupilta vaikuttaa. Voin suositella Shimanon omaa FC-6800 39t:tä tuon 50t:n kaveriksi. Maksaa sen 11€ ja pieni pää pysyy kevyenä varsinkin tuon 12-30 pakan kanssa.
Aivan. Lähellä rajaa mennään, mutta kyllä sen pitäisi tuollaisella ns. normaalilla setupilla ketju riittävän tiukalla silti pitää. Vähänhän ne tuppaa silti kovimmassa rytkytyksessä lepattamaan maantievaihtajilla. Onko ketjun pituus sopiva? Itse olen pätkinyt Shimanon ohjeen ja vähän oman harkinnan mukaan. Silloin pienellä päällä ajellessa vaihtaja yleensä osoittaa jo enemmän ja vähemmä etualaviistoon, eikä ole niin ottavana (1x systeemeillä enemmä ja 2x vähemmän, niissä lähempänä 90° kulmaa). Tietysti jossain pakan puoliväliä lähestyessä se on suoremmassa ja samalla ulompana, mutta omalla kohdalla ei ongelmaa koska niiden nopeuksien yhteydessä baanakin on jo sen verran avarampaa.
Hyvältä setupilta vaikuttaa. Voin suositella Shimanon omaa FC-6800 39t:tä tuon 50t:n kaveriksi. Maksaa sen 11€ ja pieni pää pysyy kevyenä varsinkin tuon 12-30 pakan kanssa.
On lyhennetty mahdollisimman lyhkäiseksi. On jo himpun kankea isolla rattaalla ja suurimmalla takarattaalla. No, järkevimmillä eturattailla ja lyhyellä häkillä homma toimii takuulla paljon paremmin kaikissa tilanteissa. Tuon ultegran 39t ajattelinkin hankkia kesälle ja yritän pärjätä 12-25 pakalla muut kuin lomareissut.
Hyvin toimiii specaliten 44 piikkinen ratas 34T ultegran kaverina. Nyt tosin trainerissa huomaa ison rattaan pitävän selvästi kovempaa ääntä, kun taas orginaali shimanon pikkuratas on lähes äänetön. Täytyisi melkein vaihtaa 50t eturtas paikalleen ja katsoa johtuuko tämä spessun rattaasta vai ainoastaan isommasta limpusta ja kasvaneesta ketjun nopeudesta.
arctic biker
05.12.2016, 20.29
Tuossa on haavetta vakavampi aie tuoreeseen carbonipyörään kammet Rivaleista vaihtaa Ultegraan ja kun nyt opin että muitakin kuin Shimanon siunaamia rattaita löytyy niin mikä sen parempi. Sanoisinko spassiiba, hyvin tietäen ja jotenkin kokemuksesta muistaen ettei aivan kaikki kammenrattaat pareina ole toisilleen tarkoitettu, mullakin on yksi compaktikampi joitten rattaat lievästi toisiaan inhoavat.Pärjään toki.
Edit siis Shimanon kampiin visuaalisesti passaavia rattaita kun löytyy niin aivan hyvä minulle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.