Näytä tavallinen näkymä : Teinin kestävä maastopyörä
Pajunköysi
14.10.2016, 22.06
Hei kertokaahan onko olemassa pyörää, joka kestäisi yläasteikäisen pojan kovaa käyttöä. Ajelee jonkin verran maastossa montuilla, kavereiden kanssa kaupungilla ja eturengas taitaa olla enemmän ilmassa kuin maassa. Ohjainkannatin, runko keskeltä, ohjaustanko jne. on saatu vuosien myötä poikki. Renkaat solmussa, vaihteet ottaa siipiensä yhtenään ja ketjut tulee jossain perässä. Poika tykkää pyöräillä, joten mikä olis kulkupeli joka kestäisi. Pojalla on pituutta nyt n. 165, joten aikuisten pyöriä voisi jo käydä kokeilemassa. Antakaa vähän suuntaviivoja: pyörämerkkejä, mihin kiinnittää huomiota rungossa, vaihteistossa ym, jotka kestäisi ja myös kannustaisi poikaa ajamaan.
Budjetti kannattaa kertoa aluksi. Kestäviä ja hauskoja pyöriä on, hinnat vaan nousee aika nopeasti.
Pajunköysi
14.10.2016, 22.16
No jos nyt alle tonnin jäisi? Poika kasvaa vielä ja saattaa olla taas hyvinkin lyhytaikainen sijoitus.
Mites bmx tai dirtti-pyörä ja mielellään vielä sinkulana, niin ei oo vaihteitakaan hajoamassa?
^Juu, dirttisinkula tai 1x vastaava teräsrungolla... Runko halvalla ja pomminkestävät kiekot, jäykkä teräskeula... Tuollaisen saat vielä myytyä eteenpäin kun poika kasvaa siitä ulos.
noniinno
15.10.2016, 10.02
Itse miettisin kierrejousikeulaa, jos montullakin ajelee. Voi auttaa myös rungon kestämiseen. Onko netistä tilaaminen ok? Kotimaisten liikkeiden kanssa takuuhommat voivat (huom paino sanalla voivat) olla helpompia.
Noissa dirttisinkuloissa on se ongelma, että eivät ole tehty yleisajoon. Eivät siis anna sitä parasta kuvaa pyöräilystä jos kihnuuttaa raskaita mäkiä yhdellä välityksellä. Tarkoitus kun oli, että poika säilyttäisi pyöräyinnostuksensa. Sopiva kalusto on kyllä ihan a ja o.
avataan peli:
http://www.bikeshop.fi/Kona_Shred/ekauppa/pKOSH/&listpos=1
http://www.probikeshop.com/en/fi/kona-shred-prime-26-mtb-2016-probikeshop-special-edition/113645.html
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-sentier-hardtail-mountain-bike-2016/rp-prod135384
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/diamondback-heist-2-0-hardtail-bike-2017/rp-prod146249
Enempi räppäilyyn sopivat:
http://www.bikeshop.fi//Kona_Shonky/ekauppa/pKOSHO/&listpos=1
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ns-bikes-eccentric-al2-hardtail-bike-2016/rp-prod138362
Tuohon käyttöön en ostaisi enää pikalinkullista fillaria. Suosittelisin 27.5" tai 26" kiekoilla AM-jäykkäperää, tuo tonni ei vaan riitä. Tuossa käytössä on kyse myös pojan terveydestä, pyörä ei saa hajota alle.
^Pikalukolliset kestäneet aikoinaan DH käytössäkin, ei ne yhtäkkiä ala hajoamaan kun muitakin vaihto-ehtoja tullut markkinoille. Tietenkin läpiakselit paremmat mutta alkaa helposti myös budjetti kasvamaan...
Kannattaa katsella myös käytetyt, facebookin jollain myyntipalstalla Mutantin dirt Argylellä kampia vailla 300€...
Meillä on samanmittaisella viidesluokkalaisella pienirunkoinen 29-tuumainen Kona Unit sinkulana. Unitin runko ja keula on jotakuinkin ydinsodan kestävää CroMoa ja juuri muuta hajoavaa siinä ei olekaan :)
Jäykkä keula ehkä varmin tai jokin Marsun DJ tyyppinen jousikeula. Varsinkin nuo SunTourin halpikset jättäisin sovinnolla puotiin, kesto mitä on ja varaosat kiven takana...
noniinno
15.10.2016, 13.20
Vai ei tonni riitä...tai pikalinkut kestä. Jopas on erikoista.
Pajunköysi
15.10.2016, 15.54
Oman mausteensa soppaan tuo vielä se, että asumme maalla ja kilometrejä päivässä tulee paljon, kun täältä liikkeelle lähtee. Siinä mielessä varmaan vaihteet on paikallaan.
Netistä tilaaminen on ok, kun ei ne pyöräliikkeetkään ihan lähistöllä ole. Täytyy alkaa perehtymään niihin ohjeisiin jotka ymmärsin! Mikä on pikalinkku? Ajattelin ensi keväänä kuskata pojan kokeilemaan maasto ajoa ohjatusti, niin ei olisi jatkossa pyörähankinnat äidin googletuksen varassa.
Pikalinkkua ja läpiakselia käytetään vanteen kinnittämiseen pyörän runkoon/keulaan. Otimpa äsken kuvan,
pikalinkku on tuo ohuempi. Pikalinkun akselin halkaisija on muistaakseni 5mm, läpiakseli on yleensä takana 12mm ja edessä 15/20mm.
http://i1248.photobucket.com/albums/hh498/juhouosukainenju/20161015_151009_zpsi4kczpod.jpg (http://s1248.photobucket.com/user/juhouosukainenju/media/20161015_151009_zpsi4kczpod.jpg.html)
Keskiäkäinen lohjalainen
15.10.2016, 17.19
Hei kertokaahan onko olemassa pyörää, joka kestäisi yläasteikäisen pojan kovaa käyttöä. Ajelee jonkin verran maastossa montuilla, kavereiden kanssa kaupungilla ja eturengas taitaa olla enemmän ilmassa kuin maassa. Ohjainkannatin, runko keskeltä, ohjaustanko jne. on saatu vuosien myötä poikki. Renkaat solmussa, vaihteet ottaa siipiensä yhtenään ja ketjut tulee jossain perässä. Poika tykkää pyöräillä, joten mikä olis kulkupeli joka kestäisi. Pojalla on pituutta nyt n. 165, joten aikuisten pyöriä voisi jo käydä kokeilemassa. Antakaa vähän suuntaviivoja: pyörämerkkejä, mihin kiinnittää huomiota rungossa, vaihteistossa ym, jotka kestäisi ja myös kannustaisi poikaa ajamaan.
Tästä koko S tai jos kasvu on jo nopeaa, M
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9.html
Kyllä tuonkin rikki saa, joskaan ei ajamalla.
Pikalinkusta tiukempi versio on tietenkin kuusiokololla kiristettävä.
noniinno
15.10.2016, 18.56
Tämä on kyllä klassinen fillarifoorumin viestiketju hyvässä kuin pahassakin. Ihan oikeasti, ei ole mitään väliä, mitkä akselit teinin pyörässä on. Toki läpiakseleissa on jäykkyysetu, mutta kestävyys on ihan eri asia. Tonnilla saa aivan varmasti riittävän hyvän pyörän. En kyllä lähtisi suosittelemaan xc-pyörää kaverille, jolla on ongelmia pyörän kestävyyden kanssa.
Tuollainen kovempaan ajoon tehty traili- tai am-pyörä joustokeulalla ja vaihteilla on mukavampi ja nopeampi kuin teräskeulainen sinkula. Ymmärrän kyllä tavallaan sinkulan hauskuuden, (kun monta vuotta sellaisella olen itsekin ajanut) mutta en usko että yläasteikäinen rämäpää osaa arvostaa käsille hakkaavaa keulaa ja raskaita välityksiä. Ja ulkonäkö on tietysti sellainen juttu, joka tekee fillarin käyttämisestä houkuttelevampaa.
Halvat markettipyörät tai nuorisopyörinä myytävät fillarit eivä ole tehty maastoajoon, eivätkä sitä varmasti kestä. Sen sijaan ihan oikeat maastopyörät kestävät kovaakin menoa, vaikka olisivatkin malliston alapäätä hinnaltaan. Onkin tärkeää erottaa oikeat pyörät markettitauhkasta. Käynti hyvässä erikoisliikkeessä saattaa selventää ajatuksia.
Paljonko painaa 165cm pitkä teini, 50-60kg? XC -peli kestää aivan varmasti, jos kestää satakiloisenkin alla. Jos aikaisemmat fillarit on ollut jotain markettimalleja, niin saahan ne rikki jos ajaa missään muualla kuin tiellä. Tuosta vaikka S kokoinen pyörä alle: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPWX5/on-one-parkwood-sram-x5-mountain-bike
noniinno
15.10.2016, 20.27
^No jos "montulla" ajaminen on sitä, mitä luulen sen olevan, ei XC-pyörä ole siihen oikea laite. Tosin ovathan tämän päivän xc-pyörätkin melko trailihenkisiä.
Eikö käytetty olis varteenotettava vaihtoehto. Riippuen kuinka syrjässä asuu/liikkuu. Fillaritorilta löytyy takuuvarmasti teininkestäviä pyöriä, jos tarkootus on ajamalla fillari rikkoa. Tonnilla selviää ja allekkin.
nih..
Pajunköysi
15.10.2016, 22.10
Montuilla ajaminen tässä tapauksessa tarkoittaa hiekkamontuilla mäkien ylös ja alas suhaamista ja hyppimistä. Poika ajaa myös motocrossia ja polkupyörällä pyritään samoihin vauhteihin! Käytetty olisi ihan ok, jos vaan kohtuu etäisyydeltä löytyisi, mutta valikoima Itä-suomessa varmaan vähäisempää.
noniinno
15.10.2016, 23.08
Poika ajaa myös motocrossia ja polkupyörällä pyritään samoihin vauhteihin!
Asenne on kohdallaan!
Tuollainen kovempaan ajoon tehty traili- tai am-pyörä joustokeulalla ja vaihteilla on mukavampi ja nopeampi kuin teräskeulainen sinkula. Ymmärrän kyllä tavallaan sinkulan hauskuuden, (kun monta vuotta sellaisella olen itsekin ajanut) mutta en usko että yläasteikäinen rämäpää osaa arvostaa käsille hakkaavaa keulaa ja raskaita välityksiä. Ja ulkonäkö on tietysti sellainen juttu, joka tekee fillarin käyttämisestä houkuttelevampaa.
Nooh...ainakin meidän kohta yläasteikäinen esiteini rämäpää, joka aloitti maastopyöräilyn 5-vuotiaana, sai ihan uuden intopotkun pyöräilyyn kun edellinen, 26-tuumainen etujousitettu maasturi vaihtui tuohon Unit-viritykseen. Samalla myös vauhdit maastossa kasvoivat kertaheitolla ihan uudelle tasolle.
Tietenkin vanhempien ja sisarusten mieltymyksillä ja esimerkillä on merkitystä myös. Toinen isosiskoista polki alaikäisenä monta vuotta sinkulalla Tahkoja, Finlandioita ja muita, kunnes kisakärpänen puraisi toisissaan.
Mitä ulkonäköaisoihin tulee, niin ovat makuasioita tietenkin, mutta ainakin täällä päin tuollainen täysjäykkä terässinkula on koulun parkissa hyvinkin cool.
Eli ei ne asiat aina ihan niin yksiselitteisiä ole.
https://c2.staticflickr.com/8/7648/26664142900_1d4321aa70_c.jpg
^Tyylikäs ainakin vaikken mikään sinkulafani olekkaan...
Bensakeuhko
16.10.2016, 13.02
Oisko tämä Ns Biked Clash mitään? Dirttihenkinen mutta silti pystyy vaihteitteitten ja vähän korkeamman stand overin takia ajelemaan myös normiajoja. Tässä olisi halvennuksessa CRC:llä. http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/ns-bikes-clash-hardtail-bike-2016/rp-prod138359
Oon rymynny nyt aika huolella 3x9 vaihteisella, kaatunu hyppyreissä, törmännyt puuhun, jääny vajaaksi hypyissä, vetäny stongan yli muutamat kerrat ym, tähän mennessä hajonnut vain itse. Pyörä ikivanha k2 flying monkey jota markkinoitu jonkulaisena freeride pyöränä kai mutta käytännössä vissiin iha xc pyörä vähä agressiivisemmalla geolla siihen aikaan. Deore osasarjaa ja päivittäny keulan foxiin(f sarja eli xc). Kiekot orkkista vähä leveemmät mut halpikset. Hyvin on kestäny ja oon siis noin sata kiloinen. Eli eiköhä tonnin xc:llä pärjää, tuoki 15 vuotta sit ollu tonnin ovh luokkaa :D
Kyllä pyörät kestää mutta nyky teinien asenne usein tuollaista hällä väliä luokkaa, että who cares ja pappa betalar... Tavaroilla ei ole arvoa eikä mistään huolehdita.
Ihan mukavaa katsella sivusta kun kultapossut tulee johonkin parkille ja toista tonnia maksavat fillarit lentää asfaltille kasaan kun kiire tuijottamaan jonkun puhelinta...
Liian paljon ja liian helpolla.
Bensakeuhko
16.10.2016, 23.32
Itse kyllä erittäin harvoin näen mitään hyviä pyöriä nuorisolla. Enimmäkseen jotain jopoja ja jotain mummopyöriä näkyy. Mutta mitäpä minä näistä tiedän... Onhan kohta ikää jo 20V...
Kuulostaa ihan omalta 15-v pojalta. Nyt sillä on Canyon Spectral alla, ajo on rankemman puoleista enskaa: korkeita hyppyjä ja droppeja, ei vaan tunnu pyörä pysyvän perässä. Jätkä totesi, että ostaa ensi vuonna halvan DH-pyörän Rotkon lisäksi, lienee tässäkin tapauksessa hyvä ratkaisu.
Ja jätkä on ihan itse säästänyt rahat ko. pyörään ja trailin ulkopuolella pyörää pidetään kuin kukkaa kämmenellä; Ei kaikilla pappa betala..
Pajunköysi
19.10.2016, 13.17
Tämä lasten harrastusten hintapolitiikka on vähän kaksipiippuinen juttu. Kallista se on sekin, kun täytyy ostaa joka vuosi uusi marketti pyörä joka ei edes selviä sellaisessa kunnossa, että periytyisi nuoremmille sisaruksille. Tavoitteena on kuitenkin pitää lapset kiinni liikuntaharrastuksissa ja poissa piruuden teosta ainakin osan aikaa. Poika tykkää pyöräilystä, niin satsataan nyt siihen. Johonkin se raja on aina vedettävä, meillä sanottiin ei jääkiekolle, koska vanhemmat ei halua asua kaukalon reunalla 4-5 iltaa viikossa vielä sen lisäksi, että joutuisi tilittämään kuukausipalkkansa suoraan urheiluseuralle.
porsalja
01.11.2016, 15.40
Onko missään hyviä tarjouksia pyörä tulisi 10v pojalle saa olla ylivuotinenkin
http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-origin-red-2016-c2x17023166
http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-origin-650b-yellow-2017-c2x19265777
(http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-origin-650b-yellow-2017-c2x19265777)
Meille tuli ensin 10 vuotiaana merida matts, sitten 12 vuotiaana commencal premier ylivuotisena, sitten 14 vuotiaana XC, eli Radon zr race 29 kiekoilla. Koivissa on voimaa ja 29 on myös kulkenut, kiitos alle kouluikäisenä alkaneen säbän. Tänä vuonna tosin eniten kiinnostaa penapunnerrus ja leuanveto. Kyselee koko ajan lisää painoja kellariin....
Ai niin...koulupyörä ollut aina erikseen. Tällä hetkellä varastetun tilalla Marin palisades Trail 1999 vuodelta
Laitoin kuvankin tuonne retro mtb ketjuun. Suosittelen kokemuksena pitämään arkipyörän erikseen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.