Näytä tavallinen näkymä : Kampien/keskiöiden sopivuus
Moi mulla on gary fisherin opie runko jostain 05/06 vuodelta kai. Irrotin siitä viallisen suntour kampisetin ja tällaisen keskiölaakerin http://i.imgur.com/Zg3kFm9.jpg
Etsiessä korvaavaa settiä pyörään huomasin olevani ihan pihalla kaiken maailman standardeista ja yhteensopivuuksista, eikä minulla ole nyt oikein hajua minkä tyyppistä settiä sinne nyt oikein sopiikaa ja miten varmistan että jokin setti käy omaani. Pitääkö huomioida myös muita asioita kuten ketjulinja, takavaihteiden määrä ym? Chainstayssa on paljon naarmuja, en tiedä onko esim edellisen setin rattaat ottaneet kiinni.
Haaveena olisi joku 1x/2x 9/10 setti pyörään enkä ole ennen kasannut rungon ympärille pyörää. Budjetti on myös kohtalaisen pieni niin katselen käytettyjä ja pitäs oppia tunnistamaan sopiva setti. En haulla enkä googlellakaan löytänyt mitään kaiken kattavaa infopakettia, varsinkin vanhemmista pyörien rakenteista tuntuu olevan huonosti tietoa.
Tarviit siis nelikanttikeskiön , brittikierteellä (BSA) jossa akselinpituus on tuo124,5 mm ja on käypänen 73 mm keskiömuhviin.
Sheldon Brownin sivuilla on aikas kattava kattaus pyöristä,niiden tekniikasta,yhteensopivuuksista ja historiasta,osannet tuon varmaan gooklata...
Tarviit siis nelikanttikeskiön...
Ei hän tarvii. Voihan hän laittaa mitkä tahansa (GXP, HTII, Megaexo jne) BSA-kierteellisen keskiön & kammet.
Joo siis tuo menee roskiin tuo osa. Eli tärkeää on vain tuo bsa kierteellisyys ja muhvin leveys? Taidan olla jotenki rajoittunu ihminen kun en tuolta sheldon brownin sivuiltakaan oikeen mitään löytäny, linkkiä linkin perään ja saman kehän kiertämistä. Voi olla että mobiiliongelmaakin.. Johki tietokantaa oli linkki, mutta se oli maksullinen pyöräliikkeille suunnattu.
...Eli tärkeää on vain tuo bsa kierteellisyys ja muhvin leveys?..
Muhvin leveys on tärkeä tieto vasta asennusvaiheessa. Keskiöiden mukana tulee prikkoja, joilla voi säätää.
Harmillista kun mulla olis yhdet Sramin kammet, jotka voisin lahjoittaa jollekulle vastaantulijalle, mutta valitettavasti ei käy sulle on kun ovat BB30 eikä BSA.
Tämä selvä, toimiiko kaikki prikkaperiaatteella? Käytetyssä ei varmaa prikkoja tuu, saako näitä sitten jostain erikseen myös. Varmaa varmempi kyllä ostaa uutta.. Vai onko tässä nyt enää mitää sudenkuoppaa mihin voi astua ja homma mennä ketuiks?
Tämä selvä, toimiiko kaikki prikkaperiaatteella? Käytetyssä ei varmaa prikkoja tuu, saako näitä sitten jostain erikseen myös.
Joku maastopyörä vissiin kyseessä? No jos hankit jotkut perus maastokammet (Shimano, Sram, FSA, RaceFace...) ulkoisilla keskiölaakereilla, niin homma toimii noin. Prikoilla valitaan asennustapa 68 tai 73mm keskiömuhviin.
Varmaa varmempi kyllä ostaa uutta.. Vai onko tässä nyt enää mitää sudenkuoppaa mihin voi astua ja homma mennä ketuiks?
Onhan niitä, ostamiesi kampien rattaat ja laakerit voi olla ihan lopussa. Uusia Shimpan kampisettejä saa muutamalla kympillä. Äläkä osta vääriä kampia, esim. Läskipyörien tai maantiepyörien kammet ei käy.
Juu maastopyörä kyseessä. Noita nelikantteja ei enää niin paljon tarjolla ja muutenkin kiinnostaa joku uudempi vaihtoehto, jos ne on parempia ja jos esim huolto ja rattaiden vaihto olisi helpompaa. Se vielä mietityttää että jos vaikka ostan nyt hollowtech kampisetin, niin miten se ketjulinja määräytyy kun ei ole sitä akselia tavallaan, noissa vain mainitaan esim "chainline 50mm" miten se suhteutetaan tuoho 124.5mm akseliin?
Nyt tässä ois esim kaks ehdokasta
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-zee-m640-10-speed-chainset/rp-prod82416
Ei mitään puhetta ketjulinjasta. Mistä tiiän ottaako runkoon kiinni, jos ottaa voiko jotain tehdä?
Tässä ketjulinjaa voisi vähän hienosäätää ja sopis muutenkin 9/10 ja 11 takapakalle.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/race-face-ride-narrow-wide-single-chainset/rp-prod113370
Mut miten saan selville miten sopii runkoon
Se tuossa vanhassa on ongelmana että myös kammet vaikuttaneet omalta osaltaan akselin pituuteen, siitä nuo järkyttävän pitkät akselit. Sekamelskaahan tuo laakeriviidakko on, nelikanttikeskiöhän olisi aivan ok mutta niihin sopivien kampien tarjonta aika vähäistä nykyään.
Eräs edullinen vaihtoehto on että ostat virvelitehtaan halvimman kampisetin, kolmella rattaalla ja jätä keskinmäinen paikalleen ja isoimman tilalle bashring, säästyy rahaa ja toimii aivan hyvin. Noista ehdottamista RF ilman muuta, itsellä Ridet ja Evolcet käytössä eikä ole pahaa sanaa sanottavana.
Huoltoon ja rattaiden vaihtoon ei vaikuta lainkaan se millainen laakeri eikä kammet poikkea suuresti periaatteellisesti vanhoista. Ehkä parasta on että menet alkuperäisen kanssa johonkin palveluhalukkaaseen kivijalkaan tai sitten varaudut vaihtorumbaan nettiliikkeiden kanssa joka kyllä onnistuu sekin mutta vain harmillisesti viivyttää projektia.
Onnea kuitenkin etsintään, kyllä löytyy mieleinen ja toivottavasti myös kukkarolle sopiva...
^ ^Ehkä kannattaa miettiä mitä haluaa. Jos ajatuksena on uusia koko voimansiirto, niin ei ehkä kannata ostaa pelkkää kampisettiä. Koko 11s osasarjan saa 250€ hintaan, ja on ehdottomasti halvempi kuin ostella sitä osa kerrallaan.
^Laitatkos linkin moisesta, voisi itsekin tuohon hintaan hankkia...
jees,toho hintaa vois itelläki päivitys kärpänen purasta...
No esim. SRAM NX:https://r2-bike.com/SRAM-NX-Komplettgruppe-Black-1x11-fuer-GXP , https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-Gruppe-1x11-32-GXP-p51048/
Shimpan SLX taitaa olla pari kymppiä kalliimpi.
No ei tosiaan paha! Nyt Aakoon vaihtoehto kaikinpuolin suositeltava.
... ja omal kohal toho viel sit pitäis se 11s kelponen vapaaratasrunko (Mavic) lisätä,ni ois kaik tarvittava...hmm...
^SRAM NX ja Shimanon maastopakat menee samalla vaparille kuin 10s pakkakin, ei tarvii vaihtaa.
Eli samalle ku 9s myös? Jos näin niin olisi hyvä vaihtoehto kyllä. Vai verrattiinko tossa maasto ja maantie keskenään?
Eli samalle ku 9s myös?
Kyllä.
Joskohan toi pitäis paikkansa myös noide Mavic Crosssland:n vaparin kans,säästyishän siin n. 5 kybää...
Kun toi oma kalusto on vaa noit "vanhoi" 9pakkasia romppeit.
^Siis miksei menisi Crosslandiin? Omassa ainakin aivan sama kuin muissakin pyörissä...
Gooklailujen perusteella tohon Mavicin M40592 vm. -04 vapariin ei menis 11s,vaan se pitäisi päivittää uudempaan versioon.
Omien kiekkojen myyntitiedoissa luki että 8,9,10 pakat, joten epäilyttää myös vähän se 11 sopivuus.
Shimanon 11s MAASTOpakat menee samaan kasettirunkoon kuin 8-10s maastopakat.
Samoin Sram NX (EI muut 11s Sramit, ne vaatii XD-kasettirungon).
Jos nuo vaihtoehdot ei riitä niin vaikkapa SunRacen pakka sitte. Ovat kevyempiäkin.
11s maantiepakat EI mene.
SSGT, silloin ei ollut vielä 11 pakkaa keksitty.
Ei ollu ei,sikspä mulla,rimppakintulla viel onkin 3 eturatasta ja kun oon vanhakin...
^Yksi edessä ja vuodet alkaa kutosella...
...mut ko mää oon viel vanhanaikanenkin...onnex en kovin muutos vastainen...kovin paljooo...ehkä viel toivoo...3*9 --> 1*11 ???
On mullaki nyt 3x9, aattelin et vähemmän säätöö jos kasaa uuden rungon 1xsetupilla. Vähän kyllä vielä harkinnassa kannattaako tuoho runkoo pistää satasia vai ostanko kokonaa uuden nykyaikaisen pyörän.. Mut ite kokoomalla saa kätevästi osamaksulla.
Mutta aiheeseen, ei siis ole mitään keinoa kun kokeilu että mahtuuko ratas pyörimään? Vähän myös pisti nuo osasarjojen vaihtoehdot pään pyörälle, mitä nuo clampit, e typet ja swingit on :D
Mutta aiheeseen, ei siis ole mitään keinoa kun kokeilu että mahtuuko ratas pyörimään? Vähän myös pisti nuo osasarjojen vaihtoehdot pään pyörälle, mitä nuo clampit, e typet ja swingit on :D
SRAM frame fit spesifications (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/Dqt1Vf8U0BgaNattQmWXU8Ds9UAYUH4k9ycYMlEmEJg/mtime:1433863515/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004911_rev_b_2016_mtb_drivetrain_ffs.pd f) tuolta vaikka sivulta 42 vaikka otat mitat ja mittaat. Mutta aika suorilta voi sanoa, ettei 32T rattaan kanssa tule ongelmia. Ja jos olet laittamassa 1x voimansiirtoa, niin ei tarvitse noista clampeista tahi swingeista yms huolehtia...
1x houkuttelee mutta 2x/3x sarjat halvempia ja 3x tapauksessa vois käyttää nykysiä vaihtajia ja takapakkaa.. Tosin, turha kai alkaa samanlaista pyörää kasaa melkee samanlaiseen runkoon.
Jos pysyt samalla takavaihtatajalla ja ysillä niin edestä vain etuvaihtaja ja turhat rattaat pois, ison tilalle halpa bashring http://shop.bbgbashguard.com/products/104-bcd-32t-drilled-blackredblue tuollainen kaveriksi niin siinä 1x9 ja toimii. Seuraavan kerran kun eturatas tarpeeksi kulunut niin sijoita 50€ ja osta pitkäpiikkinen narrow ratas eteen niin homma täydentyy...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.