PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyitä alukiekkoja rakentamassa XC ajoon

Kama_
11.10.2016, 09.45
Olen tässä suunnitellut rakentavani kevyitä(n.1400g) vanteita xc ajokkiini. Muutamien asioiden kohdalla kaipaisin hieman kokemuksia käyttäjiltä.

Navat:
Olin ajatellut rakentaa kiekot Dt Swissin 240S napojen ympärille mutta nyt on herännyt ajatuksia myös muista mahdollisista vaihtoehdoista. Ensimmäisenä vaihtoehtona olisi DT Swissin 350 navat. Olisiko näistä mihinkään? Painoa on noin 50g enemmän kuin 240S navoissa ja laakereissa käsittääkseni jotain eroa. Onko esim jäykkyyden osalta havaittavaa eroa? Toisena ja viimeisimpänä on tullut mieleen Novatecin navat D411CB ja D412CB. Novatecin navoista en löytänyt internetin syövereistä oikeen minkäänlaista tietoa tai arvosteluita. Onko kellään mitään kokemuksia näistä?

Kehät:
Kehien vaihtoehtona on tällä hetkellä Ryde trance, Dt Swiss XR331 ja ZTR crest mk3. Mitä kokemuksia löytyy käyttäjiltä näiden osalta?

Kiitos avusta.

CamoN
11.10.2016, 11.12
240s-takanavassa on star ratchet -vapaaratas (mikälie olisi paras suomennos) joka on hiljainen ja luotettava, itse pidän sitä perinteistä jousitettuihin kynsiin perustuvaa parempana. Napaparin listahintojen ero 240s/350 välillä on kova, mutta jos budjetti kestää niin ottaisin ehdottomasti ne. Kun tavoittelee matalaa kokonaispainoa, 80-100g pois pelkistä navoista on paljon.

Novateceissä pitäisin kestävyyttä, laatua ja varaosien saatavuutta pieninä kysymysmerkkeinä, kun DT Swissillä ne ovat alansa huippua. Toki ihan saman toiminnallisuuden ne tarjoavat, eivätkä varmasti ole liian painavat.

nure
11.10.2016, 11.30
En vertaisi Novateciä ja DT:tä keskenään. DT aivan omaa luokkaa, yhdet 240 kiekot omistanut ja olivat kestävät ja luotettavat. Ja DT Revolutionin puolat vielä kavereiksi!

Blackborow
11.10.2016, 11.32
240s-takanavassa on star ratchet -vapaaratas (mikälie olisi paras suomennos) joka on hiljainen ja luotettava, itse pidän sitä perinteistä jousitettuihin kynsiin perustuvaa parempana. Eroaako tuo sitten jotenkin 350 ratchet system vaparista? Muuten kuin, että onko 240S navassa 36t vakiona? Mulla on kahdet DtSwissin navoilla olevat kiekot. Toisissa on nuo 350 navat ja toiset on M1700, joiden navat ovat ilmeisesti myös 350:t ja molemmissa lukee Ratchet system ja vapari on alla olevassa linkissä kuvatun kaltainen.

https://www.dtswiss.com/Technology/Freewheel-technology-Ratchet-System
(https://www.dtswiss.com/Technology/Freewheel-technology-Ratchet-System)
Itse en niin painon perään ole niin nuukana laitoin 350:t. Luottanee mulle.

(https://www.dtswiss.com/Technology/Freewheel-technology-Ratchet-System)

Kama_
11.10.2016, 11.40
Novatecin osalta vaihtoehtona olisi käytännössä vain D411CB ja D412CB navat.https://r2-bike.com/NOVATEC-Hub-front-UD-Carbon-Disc-4-in-1-D411CB-Straightpull-for-15x100-mm-Thru-Axle ja https://r2-bike.com/NOVATEC-Hub-rear-UD-Carbon-Disc-4-in-1-D412CB-Straightpull-for-12x142-mm-Thru-Axle

CamoN
11.10.2016, 11.44
Eroaako tuo sitten jotenkin 350 ratchet system vaparista?

Hyvä huomio, eivät ne ainakaan perusidealtaan eroa. Tarkistin asiaa Bike24:n tuotekuvauksesta, ymmärsin sen perusteella että 350:ssä olisi perinteinen vapari.

Kama_
11.10.2016, 11.48
Hyvä huomio, eivät ne ainakaan perusidealtaan eroa. Tarkistin asiaa Bike24:n tuotekuvauksesta, ymmärsin sen perusteella että 350:ssä olisi perinteinen vapari.

Kyllä 350 ja 240S navoissa molemmissa on ratchet vapari. Mielestäni ainoa ero vapaarattaissa on että 240S navassa on 36t vapari ja 350 navassa 18t vapari.

Aakoo
11.10.2016, 12.11
Novatecin etuna on perinteisesti ollut halpa hinta (esim. SB771/SB772), mikä ei kyllä noiden vaihtoehtojen kanssa toteudu. DT 350 etunapa ei ole konvertoitavissa samalla tavalla kuin 240 (qr ->15mm), jos tällä on merkitystä, ratchet on molemmissa. 350 navoilla menee aika tiukille tuon 1400g painotavoitteen kanssa, eli 240 taitaa olla ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto?

JackOja
11.10.2016, 12.19
Kun mä tuossa taannoin speksailin kiekkoja niin keveimmät (järkihintaiset) löytämäni navat olivat muistaakseni FunWorks N-Light. 400g parilta. Siihen en osaa ottaa kantaa olisivatko nuo järkiostos.

Supelightbikepartsilta (https://superlight-bikeparts.de/Naben-Nabe-Scheibenbremsnabe-Disc-hub-hub-hubset) löytää myös hyvin napoja tietoineen vertailuun.

litku
11.10.2016, 21.24
Olen tässä suunnitellut rakentavani kevyitä(n.1400g) vanteita xc ajokkiini. Muutamien asioiden kohdalla kaipaisin hieman kokemuksia käyttäjiltä.

Navat:
Olin ajatellut rakentaa kiekot Dt Swissin 240S napojen ympärille mutta nyt on herännyt ajatuksia myös muista mahdollisista vaihtoehdoista. Ensimmäisenä vaihtoehtona olisi DT Swissin 350 navat. Olisiko näistä mihinkään? Painoa on noin 50g enemmän kuin 240S navoissa ja laakereissa käsittääkseni jotain eroa. Onko esim jäykkyyden osalta havaittavaa eroa? Toisena ja viimeisimpänä on tullut mieleen Novatecin navat D411CB ja D412CB. Novatecin navoista en löytänyt internetin syövereistä oikeen minkäänlaista tietoa tai arvosteluita. Onko kellään mitään kokemuksia näistä?

Kehät:
Kehien vaihtoehtona on tällä hetkellä Ryde trance, Dt Swiss XR331 ja ZTR crest mk3. Mitä kokemuksia löytyy käyttäjiltä näiden osalta?

Kiitos avusta.

Laitoin YV.

Kama_
09.01.2017, 16.59
Hankintakuume alkaa ankarasti koventua kun kesä lähestyy. Tällähetkellä pyörittelen kahta vaihtoehtoa ja lähinnä kestävyys huolettaa. Vaihtoehtoina Stans Crest mk3 ja Dt swiss XR361 uusi epäsymmetrinen vanne. 240s SP navoilla ja cx-ray pinnoilla päästään cresteillä alle 1400g ja xr 361 kehillä hieman alle 1500g joten painoeroa on noin 100g ja hinnassa ei juuri eroa ole. Minkälaisia kokemuksia muilla on noista crest tai xr361 vanteista? Painoa itsellä on tällähetkellä 77kg joten periaatteessa molempien pitäisi kestää mikäli valmistajan ohjeita on uskominen. Ulkomaisilla foorumeilla crestejä on kuitenkin haukuttu nuudelimaisiksi eli ilmeisesti jäykkyys ei niiden osalta ole se paras puoli? Kuitenkin olisi hyvä jos vanteita ei tarvisi joka viikko olla rihtaamassa suoraksi.

Huoleton
09.01.2017, 17.24
Itse kun noita spekuloin niin päädyin jotenkin siihen johtopäätökseen että DT 350 ja 240 on se sama harva ratchet. Mulla on nyt Dt350 ja harmillisen paljon on tyhjää liikettä polkimessa pienellä vaihteella. Koska se tiheämpi ratchet varaosa on niin kallis ja foorumien mukaan vielä vikaherkempi niin päädyin tilaamaan hopet ja crestin mk3. Samalla tuli sitten 32 pinnaa "varmuuden vuoksi".
Noista uudemmista vannemalliesta ei varmaan vielä hirveesti ole kokemuksia tarjolla. Ite en ainakaan löytänyt mitään merkittävää.

orc biker
09.01.2017, 17.45
Samalla tuli sitten 32 pinnaa "varmuuden vuoksi".

Hyvä. Vähemmästä ei olisi mitään hyötyä.

Kama_
09.01.2017, 17.53
Itse kun noita spekuloin niin päädyin jotenkin siihen johtopäätökseen että DT 350 ja 240 on se sama harva ratchet. Mulla on nyt Dt350 ja harmillisen paljon on tyhjää liikettä polkimessa pienellä vaihteella. Koska se tiheämpi ratchet varaosa on niin kallis ja foorumien mukaan vielä vikaherkempi niin päädyin tilaamaan hopet ja crestin mk3. Samalla tuli sitten 32 pinnaa "varmuuden vuoksi".
Noista uudemmista vannemalliesta ei varmaan vielä hirveesti ole kokemuksia tarjolla. Ite en ainakaan löytänyt mitään merkittävää.

Eikös tuossa 240s navassa ole vakiona 36t ratchet ja 350 navassa 18 ratchet, tai ainakin näin olen kuvitellut? Ja saahan noihin molempiin 54t ratchetin jos oikein haluaa tiheäksi. Paljonko painaa hopet + crest mk3.

JackOja
09.01.2017, 18.05
... itsellä on tällähetkellä 77kg joten periaatteessa molempien pitäisi kestää mikäli valmistajan ohjeita on uskominen. Ulkomaisilla foorumeilla crestejä on kuitenkin haukuttu nuudelimaisiksi eli ilmeisesti jäykkyys ei niiden osalta ole se paras puoli? Kuitenkin olisi hyvä jos vanteita ei tarvisi joka viikko olla rihtaamassa suoraksi.

Mä painan saman verran ja olen ajellut mun täysjäykällä 8000+ km Hope+Crest -kiekoilla raisuakin maastoajoa. Ei ongelmia. Pari kertaa takakiekkoa on kiristetty.

Kaipa se kiekon kokoamisen laatu edelleen merkitsee enemmän kuin käytetyt palikat. Mulla tosin edellisen sukupolven Crest ja kiekot HopeHoopsit, Hopen tehdaskiekot. 2013 niitä sai vielä Stanin kehillä, nythän niillä on omat.

Huoleton
09.01.2017, 22.23
Eikös tuossa 240s navassa ole vakiona 36t ratchet ja 350 navassa 18 ratchet, tai ainakin näin olen kuvitellut? Ja saahan noihin molempiin 54t ratchetin jos oikein haluaa tiheäksi. Paljonko painaa hopet + crest mk3.
Mä päädyin siihen ymmärrykseen että molemmissa on 18 vaikka valmiissa kiekoissa joissa on 240 on usein 36 tai 54. Voi olla että päädyin ihan väärään, mutta oli se hope myös selvästi edukkaampi kun 240 ja 350 en halunnu kuitenkaan kun se 36T rathect maksaa jotain 90€ tms. Tuota hammasten lukumäärää en suoraan löytänyt navan myyjiltä tai DT swissin sivuilta. Valmiissa kiekoissa se usein tosiaan sanotaan, joten outoa.
En tiiä painosta kun just vasta tilasin eikä vielä tullut. Ehkä reilu 1500g voisivat olla.