PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kysymys Inbredin vertical dropoutin sopivuudesta 1x10 tai 1x11 pakkaan?



Nightmara
10.10.2016, 18.44
Niin. Sinkulaksihan tuo on vissiin suunniteltu.. http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOVDO126/on-one-inbred-26er-vertical-dropout meinattiin että tuossa olisi paikat takapakalle? Saisiko tuohon esim 1x10 tai 1x11 tulevaisuudessa?



Ei ehkä olisi edes huono vaihtoehto ajaa talvella sinkulana tuota ja päivittää sitten 1x10-1x11 pakka vasta.. Jos ostaisi Nx kammet aluksi vain nyt kun ne uupuvat vai olenko ihan hukkateillä?

Pikaisia vastauksia kiitos asiassa on vähän hoppu!

anzi666
10.10.2016, 19.02
Vertical dropout on tarkoitettu vaihdekäyttöön. Tämä 29 singlespeed edition on sinkulakäyttöön: http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOSSLTD29/on-one-inbred-29er-single-speed-mountain-bike-frame-ltd-edition
Jos aiot tuon vertikaali dropeilla varustetun rungon hommata yksivaihteiluun, joudut laittamaan siihen jonkin ketjunkiristimen. Esim. tämän: http://www.on-one.co.uk/i/q/FSOOSSD/on-one-doofer-singlespeed-chain-tensioner

Nightmara
10.10.2016, 20.25
Ei kun juuri mielelläni vaihtaisin 1x10 tai 1x11 pakan mutta kyselin että meneekö se sinne. Mitä osia suosittelisitte tuohon? NX sarjan 1x11 kammet yms mikä vaihtaja? Olen todella alottelija..

Nightmara
10.10.2016, 20.27
Myyjä sanoo että dropoutit ovatkin horisontaaliset? http://media.tori.net/image/medium_660/84/8482853975.jpg näyttääkö tuo teidän mielestä sitten horisontaalilta vai vertikalilta? meneekö tuohon siis se pakka?
http://media.tori.net/image/medium_660/84/8408423932.jpg Tuossa vielä toinen kuva selventämään.. Jotenkin tuntuu että levyjarrun kanssa tulee melko ahtaat paikat tuolla :O Mutta en löydä googlettamalla koko horizontal mallia kyllä että en tiedä auttakaapa joku heh

SSGT-92
10.10.2016, 21.11
Kuvast kattoen olis kyl horisontaaliset drop-outit,ja takavaihtajallekin paikka(varaus) tehty.Vapaaratasrunkö määrittelee mimmosen pakan saat kiinni siihen.135 mm kait oli se takahaarukan leveys ennen näit uuvempii,142 mm tai jotain...

nure
10.10.2016, 22.45
Kannattaakos hankkia tuollaista horisontaalista kun kerran vaihteet meinaat asentaa? Tietty jos Rohloff niin mikäs siinä... Sinkulanapa taitaa ola saman levyinen kuin normi perinteinen takanapa ja levyjarruillehan tuo on pelkästään.

Marsusram
10.10.2016, 23.28
Kuvast kattoen olis kyl horisontaaliset drop-outit,ja takavaihtajallekin paikka(varaus) tehty.Vapaaratasrunkö määrittelee mimmosen pakan saat kiinni siihen.135 mm kait oli se takahaarukan leveys ennen näit uuvempii,142 mm tai jotain...

Todennäköisesti ihan 135 normaalinapa sinkulakitillä. Eli helposti toimii kun vaihtajankorvakekin kerran rungossa on.
Kiekon irrotuksessa vaan pitää olla sen verran ketjussa löysää että tulee takakautta ulos. Jarrusatulan väliin levyn ujuttaminen takakautta on vähän tarkempaa jos jarusatula on väärään suuntaan kalteva (Moonlanderista (http://surlybikes.com/bikes/moonlander)kokemuksia, missä myös horizontal drop-out).
1x8, 1x9 ja 1x10 kasetit menee samaan Shimano vapaaratasrunkoon, rattaiden välit vaan muuttuvat, rattaat ohenevat ja joku pikku shimmiprikka saattaa olla tarpeen. 1x11 en ole vielä kokeillut.
Tuommoinen "rolling chassis" valmiusasteella oleva projekti antaa vielä jonkin verran tekemistä ennen kuin on ajokunnossa.

Nightmara
11.10.2016, 04.03
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-zee-10-speed-crankset-fc-m640-36t-175mm-40535/wg_id-420
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-chain-cn-hg95-cs-m771-10-11-36-10-speed-wear-and-tear-set-196200/wg_id-6852
(http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-chain-cn-hg95-cs-m771-10-11-36-10-speed-wear-and-tear-set-196200/wg_id-6852)
Talven sinkulahaaveetkin on melko kuopatut. Ajattelin suoraan laittaa vaan nyt nuo vaihteet jos ne kerran saa toimimaan tuossa horizontalissakin. Jokapaikassa kyllä sanotaan, että tuohon verticaliin justiinsa kävis nuo vaihdehommat että kuin pirkka asennus tuo sitten on tohon?

Budjetti ei taidakkaan kestää 1x11 osia niin sopisiko nuo nyt tuohon? Miten tuon ketjun löysyyden sitten varmistaa eikö liian löysä ketju hyppää rattaalta? En myöskään tajunnut mitä meinasit tuolla jarrusatulan väliin levyn ujuttamisella?

nure
11.10.2016, 07.49
Takakiekon säätö tuottaa noissa horisontaalisissa hieman ongelmia kun vertikaaleissa asettuu aina oikeaan paikkaan ja ainakin huonoilla pikalukoilla löystyy. Jossain vanhoissa maantiepyörissä käytetty "ohjureita" saamaan kiekko aina samaan paikkaan, sellaisia kyllä luulisi löytyvän, voisit kysellä jostain noista yksivaihteis foorumeista.
Marsu taisi tarkoittaa sitä että kun kiekko pujotetaan takaapäin hahloon niin asettuuko levy jarrusatulaan luonnikkaasti mutta vaikuttaa että nuo kiinnityskorvat sijoitettu niin että homma hoituu helposti(kin)...
Hieman tuo osavalintaan vaikuttaa millaiseen ajoon haet pyörää, nuo Zeen kammet aika krouvit normimaastoiluun ainakin...

Nightmara
11.10.2016, 10.04
Joo no onneksi mulla on talvi aikaa miettiä noita vaihdejuttuja kun nyt tunnun olevan niin pihalla tosta. Ajaisi talven sinkulana. Millanen kampisarja ja kettinki tuohon pitäis hommata? tos lukee että sisältää sinkulakitin 18t rattaalla niin mitä eteen? Toiveena olisi kammet jotka toimisivat tuossa sinkulassa millä ajattelin talvella ajaa(montako piikkiä ylipäätään jos takana 18?) ja 1x10 vaihteissa sitten kesällä..

Onko tossa millaset noi lukot kun en ole tommosia nähnytkään? Uhkaavasti näyttää just joiltain pikalukoilta? Jostain bongasin tommosen chaintugin onko tommosesta hyötyä?

Pyörä tulee sitten kesällä lähinnä kaupunki, siirtymä-ajoon ja välillä käyn oulun kukkulattomia polkuja ehkä vääntämässä :)

nure
11.10.2016, 15.52
Kammet kyllä toimii mutta kannattaa vaihtaa eri ratas eteen ainakin ja ketjuthan menee joka tapauksessa vaihtoon sinkula/vaihdeversiossa. Jos perinteistä sinkularatasta takana käyttää niin tuskin toimii 10/11 ketjun kanssa. http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence tuolla taulukolla voit etsiä sinkulaa varten mieleisen välityksen maun ja kykyjesi puoleen...
Toisaaltaan en ymmärrä että miksi talvella sinkulalla ja kesän vaihteilla, eikös olisi helpompaa toisin päin?

nure
11.10.2016, 22.18
http://www.on-one.co.uk/i/q/FSOOCT/on-one-chaintug Siinä On-Onen omat, tuollaiset kehiin niin homma helpottuu...

Nightmara
19.10.2016, 19.04
Noh, pyörä on nyt sinkulana narrow/wide kiekolla ja ei paljon kuumota ketjujen putoamiset.
Stemmi/tanko komboa pitää vielä miettiä kun tanko on oversized ja siihen ei mahtuisi vaihteita. Millaiset jarrukahvat tuommoseen läskikasaan edes saa?
Reachia tuova stemmi ei ole ihan omaan makuun ja se luultavasti menee vaihtoon seuraavana.

http://imgur.com/a/DJcnt
http://imgur.com/a/k2jZ4

siinä kuvia tanko/stemmi setistä..


ehdotuksia otetaan vastaan :)

zipo
19.10.2016, 19.11
En ole ihan varma ymmärsinkö oikein mutta kyllä tuohon tankoon voi laittaa vaihdevivut ja normijarrukahvat vai onko tankoa kavennettu liikaa?
(Niin että vipujen klämppi ei mahtuisi tangon ympärille?)

Nightmara
19.10.2016, 21.25
No kävin taas ajelemassa ja huomasin ainakin, että ajoasento on vähän liian jyrkkä ja kädet on suorana mutta kuvittelisin että tuo stemmin vaihto vois vaikuttaa melkoisesti.
Maastokäyttöön pyörä on varmaan vähän liian iso mulle kun ei jää vaakaputken ja nivusien väliin kun se 3senttiä ehkä ja nousee etupäätä kohti mutta en semmoseen käyttöön tuota suunnitellutkaan ja stemmin ja ton takapakan muutoksen jälkeen tuo vois olla todella menevä pyörä arkikäyttöön. Nyt talvi ainakin sinkulana mutta tulevaisuus näyttää.

zipo: en tiedä kyllä mutta näin meinas yhden kaupan myyjä..

Nightmara
20.10.2016, 21.26
Laskin penkkiä ja alkoi ajoasentokin tuntua erittäin miellyttävältä eikä enään ota niin käsiin. Sinkula on aivan jäätävän hyvän tuntonen ja en tule vaihteita tähän laittamaan. Alkanut mietityttämään vaan tuo horizontal dropout tosiaan, etät onko mahdollista että tuo rengas tippuisi kesken matkan? Auttaako nuo chain tugit just siihen? Mulla on tuommoset mustat kuusiokulmalla kiristettävät jutut tossa niin pelottaa jotenkin että noi ei pidä.

ainiin saisko noita chaintugeja ihan suomesta ei tekis mieli maksaa posteja vain noiden takia(mitä muuten tarkoittaa noissa chaintugeissa Quick release versio ja Solid Axle versio? http://media.tori.net/image/medium_660/84/8482853975.jpg tuollaiset mulla noi) ja tuolta On-onen kaupasta ei taida saada edes tuohon mun oversized tankoon sopivia jarrukahvojakaan?Kaverilta saan mekaaniset jarrut niin pitäis olla niihin kans sopivat en tiedä onko sillä väliä vrt. neste. Eli toinen kauppa ois hakusessa ei tarvis olla edes suomesta jos sais vaan kummatkin samasta osoitteesta? Samasta osoitteesta voisi myös Marathon winterit tarttua mukaan

Entä sitten mistä tiedän kuinka leveät/laihat renkaat voisin laittaa noille vanteille? Nykyiset näyttävät olevan 26x1.75 mutta ainakin rungon puolesta tilaa olisi mutta entä vanne tosiaan. 26x2.0 marathon winterit haluisin

Aakoo
20.10.2016, 21.34
Kuinka paksu se tanko niiden kahvojen kohdalta oikein on?

Nightmara
20.10.2016, 22.58
ei mauseria ole mutta normaalimitalla se on just tuommonen oversized 31.8 ja semmosia clamppeja näytti olevan mutta ei ainakaan tuolla on onen sivulla mainita ollenkaan noiden clampien halkasijaa..
Oulun special bikessa varmaan on kun siellä on bmx sunmuita pyöriäkin missä on vissiin tommosia paksuja niin kävis sieltä kysymässä huomenna. Jos osaisivat sanoa tuosta vanne hommastakin ja mistä sen tietää vaikka tarttuisi joku lamppukin mukaan!

zipo
20.10.2016, 23.23
Hyvä päätös ja ota se fillari mukaan niin homma tulee kerralla hoidettua oikein,tuskin SpecialBiken huoltohemmoilla löytyy sitä legendaarista kristallipalloa.
Hyviä ajokelejä pohjoiseen.

Nightmara
21.10.2016, 01.41
Internetin ihmeellinen maailma paljasti että Surlyn tugnutit passais inbrediiin mutta pitääkö noita siis olla kaks kappaletta? Ihan suomesta sais noita..http://surlybikes.com/parts/drivetrain/tuggnut Tuon mukaan yksi riittäis?
http://imgur.com/a/S1ng2 Tuossa vielä kuva tosta omasta takapäästä kyllähän tuo tuntuu että tuo voi vaan irrota? Liikkeessä kyllä laittoivat ketjun kireälle ja narrow/wide kiekko edessä pitäisi estää ketjun putoamiset mutta itse rengashan tuossa pelottaa että lähtee irti tai jotain. http://www.shimano.com/content/seh-bike/en/home/mtb/wheels---hubs/rear-hubs/fh-m475.html Tommonen mulla on kans tuossa ja mietin tuota kun liikkeessä laittoivat tuon renkaan melkein tuonne alkuun kiiinni että eikö tolla tugnutilla tuo rengas tule sitten ihan perälle ja ketjua pitää taas kiristää vai voiko noilla kiristää sen nykyiseenkin kohtaan?

eagle
21.10.2016, 09.53
^ Itellä on Inbred yhdellä chaintugilla ja toistaiseksi on kiekko pysyny kiinni.

Blackborow
21.10.2016, 11.33
Internetin ihmeellinen maailma paljasti että Surlyn tugnutit passais inbrediiin mutta pitääkö noita siis olla kaks kappaletta? Ihan suomesta sais noita..http://surlybikes.com/parts/drivetrain/tuggnut Tuon mukaan yksi riittäis?

Kyllä se yks riittää. Mulla taitaa olla jossain jemmassa On-Onen oma chaintug. Sen saa hakea Oulusta ja vastineeksi riittää paketti Tosi Tummaa Juhla Mokkaa.

Nightmara
21.10.2016, 15.55
Ostin jo Special bikesta jonku tommosen chain tugin on kyllä helvetin ruma. Tuntui että sain ketjun jopa vähän löysemmälle tuon avulla :D ja vaikeampi saada suoraan mutta on kait se nyt ihan hyvä. Olen kyllä niin käsi näissä pyörähommissa heh
Special bikessa selvis myös, että edellinen omistjaa on kaventanut liikaa tankoa ja ei mene jarrukahvat kun keskelle lähelle stemmiä aivan mahrottomasti joten nyt ois hakusessa uus tanko. Mistähän kannattais lähtä kattomaan hyvää hinta-laatusuhde riser baria? Netistä vai Oulusta?

eagle
21.10.2016, 17.17
^ Samaisesta liikkeestä ostaisin jossa kävit pyörää näyttämässä. :)

Nightmara
21.10.2016, 19.36
Niinpä kävinkin jo tekemässä ja täytyy sanoa että taas sai asiantuntevaa ja rentoa palvelua ja osat hyvään hintaan. :)

Nightmara
24.10.2016, 00.31
Kaverilta saisin Shimanon mekaaniset BR-M416 jarrut mutta niihin pitäisi uusia kaikki ruuveja myöten niin vähän mietityttää. http://www.bike-discount.de/en/buy/quaxar-disc-brake-pads-for-shimano-b01s-resin-organic-531084 Liipasimet tarvii: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-brakelever-bl-t610-set-incl.-wires-black-138037 ?
Jossain oli puhetta että noihin ei menis yli 140" levyä ilman jotain adapteria? tietoa? pakko tilata? http://www.bike-discount.de/en/buy/quaxar-high-performance-disc-rotor-lynx-140mm-574321 ?
Saan huomenna itse jarrut kouraan niin tietää vähän paremmin ja jos ei selviä täällä niin onneksi täällä on avuliaita liikkeitä :)

Ja onkohan noihin mun vanteisiin joku maksimi kumi koko olemassa?Ei lue mitään vantiessa kokonaan mustat joten varmaan mallia pirkka. jotenkin nuo nykyisetkin 1.75" näyttää pullahtavan kohta ulos niin mietin, että kai nyt 2" talvirenkaat sentääs menee?