Näytä tavallinen näkymä : Fat vs täysjousto
Minkälaisia kokemuksi foorumilaisilla on fatbike vs täysjousto?
Kokeilin kaverin läskiä ja se oli läskille menoa! Pivot mach 429 carbon Piken 140mm keulalla lähti myyntiin ja pyörä vaihtui Dudeen (Unlimited Carbon). Pivot on täysjoustojen kunkku, mutta tähän on todettava, ettei Dude ole ainakaan huonompi kivikoissa ja juurakoissa. Läski kiipeää ylämäet paremmin. Ostin Unlimited-version sillä ajatuksella, että vaihdan keväällä Bluto-joustokeulan. No talvellahan ei suositella joustokeula-ajoa. Toistaiseksi en ole kaivannut joustokeulaa, vaan Jumbo Jimin 4,8" tuumaiset renkaat ovat joustaneet riittävästi. Aikoinaan ajattelin, kun hommasin Pivotin, että tässä on pyörää loppuelämäksi. Eli täältä pisteet fatille!
Minkälaisia kokemuksi foorumilaisilla on fatbike vs täysjousto?
Ei vielä ole kokemuksia kuin täysjuustosta, tsori.
No minusta ne ovat niin erilaisia ja muuttavat ajoa niin eri suuntiin että itselle ne eivät ole mitkään vaihtoehdot. Voisin toki kuvitella omistavani molemmat mutta tuskin pelkkää läskiä. Mutta tiedän että moni on ihan eri mieltäkin.
Blackborow
09.10.2016, 23.44
Ei tätä, mutta molempi parempi IMO.
Tärkein asia on että molemmilla voi nauttia maastopyöräilystä.
brilleaux
10.10.2016, 06.43
Tärkein asia on että molemmilla voi nauttia maastopyöräilystä.
Näin.
Mulle kolahti läski. Täpäri ja hardtaili on myyty pari vuotta sitten. Siitä asti on menty läskillä.
Kullekin omat tapansa, ja pyöränsä nauttia maastopyöräilystä.
Läskillä tuuppaan samat lenkit kuin aiemmillakin pyörillä. Nautin vain menosta enemmän. :)
noniinno
10.10.2016, 08.05
Läski välttämätön talviajoon. Sulan maan ajot täysjoustolla. Jos en ajaisi lumiseen aikaan, menisi läski lihoiksi. Talvella läskiin lisäksi ISP vaihtokiekot, joilla ajetaan jos polut kestää tai alusta on liukas. Talvella joustopyörä huilaa lämpimässä, osat huoltoa varten purettuna.
Lisätään vielä että ideaalimaailmassa omistaisin kevyen hiilikuituisen 29" jäykkäperän, 130-150 mm joustavan täpärin ja retkikäyttöön sopivan läskin. Noilla tulisi kaikki tarpeet tyydytettyä ja ajonautinto maksimoitua.
Läski ei iskenyt, talviajo ja työmatkat ympäri vuoden menee täysjäykällä. Voisi olla että seuraava pyörä olisi 27.5+ täysjäykkä...
brilleaux
10.10.2016, 08.37
Lisätään vielä että ideaalimaailmassa omistaisin kevyen hiilikuituisen 29" jäykkäperän, 130-150 mm joustavan täpärin ja retkikäyttöön sopivan läskin. Noilla tulisi kaikki tarpeet tyydytettyä ja ajonautinto maksimoitua.
Onneksi elän omassa ideaalimaailmassani. Ei voi valittaa. :)
Mun ratkaisu on täpäriläski kesällä ja jäykällä talvella. Jäykälläkin pääsee kovaa mutta kyllä toi täpäriläski on aika meniä.
Vuoden verran oli täpäri ja läski taloudessa, mutta en enää saanut yhtään mitään kiksejä täpäristä läskeilyn jälkeen niin täpäri sai mennä... Meni kyllä läskikin, mutta tuli parempaa tilalle :) Eli läskillä mennään tästälähin ja siihen ei joustoa tule!
Liikuva shikaani
10.10.2016, 16.10
Useamman vuoden ajoin pelkällä läskillä kunnes kavereiden yllyttämänä hommasin täpärin ja alun shokin jälkeen on ollut kyllä hauskaa ryskätä menemään! Enska hommat kiinnostaa enempi ja enempi mutta läski pysyy tallissa, sille löytyy aikansa ja paikkansa kyllä.
Näin.
Mulle kolahti läski. Täpäri ja hardtaili on myyty pari vuotta sitten. Siitä asti on menty läskillä.
Kullekin omat tapansa, ja pyöränsä nauttia maastopyöräilystä.
Läskillä tuuppaan samat lenkit kuin aiemmillakin pyörillä. Nautin vain menosta enemmän. :)
Peukku tälle
Tälle vahva sama.
Tälle vahva sama.
Itse taas olen kokenut että vaihtamalla eri tyyppiseen pyörään, myös lenkit ovat vaihtuneet vähän erilaisiksi ja tämä on tuonut sekä vähän vaihtelua harrastukseen että myös opettanut uusia asioita.
Miten olis 27,5+ täpäri tai sitten just läskitäpäri niin ketjun aloittaja saa kerralla kaikki.
Marsusram
10.10.2016, 20.10
Kuulostaa että aloittajalle oli iskenyt akuutti läskikuume. Joillakin se kestää kauemmin kokeilusta hankintaan.
Onneksi omaan talliin mahtuu useampi. Jokaisella on omat parhaat puolensa, vaikka kaikilla pärjää kun ovat vaan ajokuntoisia.
29" täpäri 120mm joustolla on vakaa kun mennään kovempaa XC-vauhtia ja pitää vauhdissa lukea karttaakin.
Hitaampaan retkeilyyn, mitä enempi nykyään tulee harrastettua, on läskipyörä mainio.
Työmatkat menee 26" täysjäykkiksellä, pienempikuvioisella rullaavalla renkaalla, on tosi ketterä peli.
Jääkelit saa hoidettua 29" jäykkiksellä, ISP -nastakumeilla.
Riippuu talven keleistä millä silloin tulee ajettua, päästäänkö edes pakkaselle ja jäiselle polanteelle, vai tuleeko lunta ja saa availla polkuja.
Jos kädet ja selkä kestää jäykän pyörän ryskettä juurakoissa ja kivikoissa ja hermot kestää ohjauksen tempoilua niin läskissä on kyllä hauskat puolet jotka todella vie mennessään. Yksi hauskimmista on se että ajolinjat voi vetää viivoittimella. kaikesta mennään yli turhia kiertelemättä.
Itsellä on jäykkä läski ja täysjousto (26 plussa). Läskistä tuli pelkkä talvipyörä. Kesällä sillä ei vaan halua ajaa kun ohjaus tempoilee ja erityisesti se tärinä selälle on kamalaa, käsistä puhumattakaan.
Läskillä on kyllä kiva mennä kikkailemaan hyvin tekniseen maastoon mutta jousto pitää olla, ei siitä mihinkään pääse (IMO).
Jousto läski 3.8" kumeilla tai jousto 27.5+ (3" kumeilla) on ehkä lähimpänä sitä parasta kompromissia. Molempien painokin on aika samoissa lukemissa.
TuriMaas
11.10.2016, 12.40
Itse taas olen kokenut että vaihtamalla eri tyyppiseen pyörään, myös lenkit ovat vaihtuneet vähän erilaisiksi ja tämä on tuonut sekä vähän vaihtelua harrastukseen että myös opettanut uusia asioita.
Komppia tälle. Kelien ja fiiliksen mukaan tulee pyörä valittua. Maastoajoon/-retkeilyyn löytyy 29 täpäri, 29Plus jäykkäperä sekä läski. Kaikilla tulee ajettua, vaikka jossain vaiheessa pelkäsin jonkun jäävän talliin pölyttymään. Joka kerta jokainen näistä tuntuu hyvältä ja niiden avulla on tullut ajettua tuhansia kilometrejä lisää.
brilleaux
11.10.2016, 13.00
Kelien ja fiiliksen mukaan tulee pyörä valittua.
Tässä on just se paksun pointti mulle. Ei tartte valita. Passaa joka kelille ja joka fiilikseen. :)
Ja paksun avulla mun vuotuiset ajot on kasvaneet huomattavasti. Syntymästä asti kun on talvea vihattu. :D
Nyt mä odotan talvea. Sain siis myös yhden(ainakin) vuodenajan lisää omaan elämään paksun myötä.
Se on paljon se. Noin polkupyörältä. :)
TuriMaas
11.10.2016, 13.07
Nyt mä odotan talvea. Sain siis myös yhden(ainakin) vuodenajan lisää omaan elämään paksun myötä.
Se on paljon se. Noin polkupyörältä. :)
Tämä. En ole ennen talvella juurikaan pyöräillyt, mutta nyt kesällä hankitun läskin myötä myös talven voisi valloittaa.
Takamisakari
11.10.2016, 16.01
X=n+1 vai miten se nyt meni? Itsellä myös molemmat (Pivot 29 + cubeläski) käytössä. Vastustin läskiä pitkään mutta testauksen jälkeen käänsin takkia ja erit talviajelut on kyllä maistuneet. Kesälläkin läski on aika hupaisa vaikka 29"llä etenee kyllä eri tahtia helpoissa olosuhteissa.
Talvella läski kunnon renkailla, ainoastaan peilijäässä oleville poluille tulee lähdettyä 29":llä ja nastarenkailla. Uuden täpärin myötä on läskillä ajot vähentyneet tässä syksyllä, mutta talvi on tulossa taas... Oikeasti maastossa pyöräillessä tuo läski on todella kiva peli, mutta siirtymät ja latupohjat ovat aika tervaa. Tämä johtuu tietysti painavasta pyörästä, ronskilla nappulalla olevista renkaista ja alhaisista paineista. Hiilikuituläski paremmin rullaavilla (mutta silti leveillä) renkailla ja kahdella keulalla (kesällä jousto, talvella jäykkä) olisi aika monipuolinen laite. Tällä hetkellä tuo täpäri vie kuitenki ykköspaikan omissa ajoissani.
Kävin vaimon kans maastopyöräilemäs. Hänellä on hiilikuituinen jäykkäperä (etujousitus). Täysjousto Pivot on jäykkistä parempi. Vaihdettiin sitten puolivälis pyöriä. Johan kommentin murjas, kun oli vähän aikaa Dudella mennyt:"Kuka nyt enää lankapuhelimella soittaisi, kun kännykäkin on olemassa." Alkumatkasta minä venailin, mutta loppumatkan minä ajoin takana. Tuli todistetuksi, et läski on nopeampi ainakin näillä vauhdeilla.
Jami2003
22.10.2016, 21.02
Maantiepyörä, cyclo, 29er jäykkäperä ja 29er täpäri löytyy tallista ja nyt haaveissa on läski. Mutta ei tulisi mieleenkään että yksikään pyörä lähtisi vaikka uusi jäsen tulee joukkoon. Jokaiselle on löytynyt aikansa ja lenkkinsä tähänkin mennessä eikä sitä läskikään tule muuttumaan. Eri pyörät ja niiden ominaisuudet ovat juuri pyöräilyn rikkaus :)
^jos on aikaa. Ja rahaa :)
Kävin vaimon kans maastopyöräilemäs. Hänellä on hiilikuituinen jäykkäperä (etujousitus). Täysjousto Pivot on jäykkistä parempi. Vaihdettiin sitten puolivälis pyöriä. Johan kommentin murjas, kun oli vähän aikaa Dudella mennyt:"Kuka nyt enää lankapuhelimella soittaisi, kun kännykäkin on olemassa." Alkumatkasta minä venailin, mutta loppumatkan minä ajoin takana. Tuli todistetuksi, et läski on nopeampi ainakin näillä vauhdeilla.
Riippu varmaan aika lailla kuskista mikä kulkee. Hiilikuituinen jäykkäperä vaatii vähän rivakampia otteita mutta kulkee kyllä sitten varsin kovaa. Läski varmaan sellaista tasaista vauhtia helpommin pienemmälläkin kokemuksella.
Muutaman lenkin olen ajellut porukassa jossa niin jäykkäperiä, täysjoustoja että läskejä. Ja kyllä se läski on keskimäärin siellä peräpäässä tullut.
Mutta kyllä ne läskin edut ovatkin muualla kuin ihan absoluuttisesta vauhdissa. Ei kaikki hauskuus pelkästä vauhdista tule.
Miten olis 27,5+ täpäri tai sitten just läskitäpäri niin ketjun aloittaja saa kerralla kaikki.
Kevyt 29 jäykkäperä aikaisemmin ja nyt 27,5+ täpäri eikä ole kyllä paluuta takaisin. Ajolinjan saa valita niin paljon vapaammin verrattuna normi täpäriin ja tykkää edelleen kovasta ryskytyksestä sekä rauhassa ajosta. iskarit saa lukkoon eikä kympin siirtymä lenkin molemmissa päissä tunnu ikävältä vaan alkulämmöltä. Itse olen jonkun verran ajanut läskejä eikä niillä kyllä lähdetä ajamaan lenkkiä parin kympin siirtymillä kovin mielellään. Läskillä vältät tienpätkiä kuin ruttoa kun taas plussatäpärillä se on samanlaista kuin jäykkäperälläkin. 27,5+ FTW! Yleinen harhaluulo on että tuollainen 150mm joustava täpäri on jotenkin kauhean raskas ja kankea ajaa, vaikka tuo on ketterämpi kuin edellinen 29 ja polkutehokkuus on todella hyvä, ajotyyli ja sopivat polut eroavatkin sitten aika paljon siitä jäykkäperän mukavuusalueesta.
Mun "evoluutio" tähän asti on ollut 26" täpäri, 26" jäykkäperä, 29" jäykkäperä ja siinä sivussa täysjäykkä läski joka vaihtui täysjäykkään 29" talvipyörään. Läski oli selkeästi kaikista kurjin ajaa. Vauhtia ei ollut nimeksikään, se maaginen pito loisti poissaolollaan ja ajolinjoilla nyt ei ollut mitään merkitystä kun vauhtia ei tosiaan ollut lainkaan...koskaan. Seuraava ykkösmaasturi on toivottavasti 29" täpäri. Ja ehkä tohon talvipyörään voisi sovittaa 27.5+ kiekkoja.
brilleaux
23.10.2016, 19.11
Jaa. Mä nautin kyllä suunnattomasti läskillä ajamisesta ihan tielläkin. :)
Kapearenkulainen pyörä vaan on mulle pirun tylsä. Alustasta riippumatta.
Ehkä mä olen niitä jotka jää asemalle?
Liikuva shikaani
23.10.2016, 19.36
Aihe johon ei ole vastausta, tässä on niin monta muuttujaa, maasto, keli, matka, vauhti, kunto, mikä läski?, mikä täpäri?, mieltymykset...yms. yksi pyörätyyppi ei voi olla paras kaikkeen!
Itse tosiaan pidin Dudea lähes ylivertaisena kaikkeen ajoon mutta nyt kun on päässyt tuon plussa täpärin kanssa sinuiksi niin läski onkin muuttunut jäykäksi ja kömpelöksi.
Samoilla lenkeillä ajaa kuitenkin useasti myös läskejä jotka kulkevat lujaa ja ajavat samat paikat kuin minä täpärillä eli paljon on kiinni kuskista ja siitä millä on tottunut ajamaan.
Kummasti nuo läskikuskit pistelee kisoissa kampoihin vaikka vauhtia ei pitäs olla.
Ehkä se on vain lumevaikutus isoista renkaista.
Ite mietiskelin vähän samaa että kumman ottas aikoinaan. Vaihtoehtona oli kona precept DL tai läski.
Onneks otin läskin (scoop fatty) ku nää mun fillaroinnit on pääasiassa pitkiä vaelluksia tuntemattomaan. Ja kyl se polkuralliki onnistuu lähipoluilla. Täysjousto ois menny talvitelakallekki.
Jassooo vai niin,Pitäsikö laittaa 29+ myyntiin ja hommata tilalle vaikkapa esim tällänen melkein jäykkäperäinen 29: että pääsisi edes eteenpäin ja voisi ajella enemmän siirtymiä.
Fläsä on must talvikäyttöön,sen oppi viime vuonna.Erilaisia täysjoustoja kokeillut muutaman kerran kesän aikana ,ei ole mun juttu vieläkään.
http://flowmountainbike.com/wp-content/uploads/2016/07/LOW5245-1.jpg
Imatra mtb:tä sivusta seuranneena viime vuonna, kyllä ne läskit aika kaukana kärjestä ajavat.. Tänä vuonna 60km m yleinen, n. 2h 40min, ja läskisarjan paras 3h 16min.. Toki, yksi kisa ei paljoa kerro jne. Mutta mutta..
Mulla on ja on ollu pitkään 26" täpäri (150mm) jonkin aikaa oli 120mm 29" täpäri, nyt 26" läski 4.5" gummilla. En ole vielä erityisen vakuuttunut. Jyrkissä mäissä kevyempi 26" täpäri on nopeampi ja toistaiseksi selvitän sillä pahemmat juurakot kuin läskillä nopeammin, ylös, alas tai tasaisella ajaessa. Jo läskin saa paineella rullaamaan, se pomppii juurista ja kivistä, mutkassa pomppu vie pois polulta. Matalalla paineella rullaus alkaa kärsiä vauhdin kasvaessa.
Pehmeässä laite on yliveto ja ehkä jyrkässä mäessäkin kun laitan lukkopolkimet kiinni.
Talvea varten tuon hommasin ja uskon sen hommansa hoitavan.
Itselleni iso plussa entiseen on mondrakerin geometria, siitä tykkään.
Mutta täpärillä ajan normilenkkini kovempaa, ihan trackerin mukaankin.
nih..
Blackborow
23.10.2016, 19.58
Ite oon ainakin yhtä hidas pyörästä riippumatta.
Jani Mahonen
23.10.2016, 19.59
Vaihtelu virkistää! Fätin vahvuuksia tuossa tuli tosi hyvin, heikko puoli on että se on hyvin riippuvainen tarkoista rengaspaineista. Läski on armoton jos tekee ajovirheen.
Täpäri taas imee mallista riippuen ylämäissä ja hukkaa muutenkin hieman energiaa.
Molempi parempi :)
Olenkohan minä ainut jonka läskissä on itseohjausta aivan järjettömästi. Kaltolla kalliolla se kampeaa ja sama tietysti kivien syrjistä. Todella pirullista ajaa.
Vanne on 90mm ja nyt kumeksena edessä JJ 4.8.
27,5+ on myös aika tarkka paineistaan. Hyvä ajoalue on 0,1bar sisällä. Itsellä nyt siinä 1,2bar paikkeilla. Jos paineita on liikaa on liian pomppiva ja jos liian vähän niin ei käyttäydy nätisti ja tahmaa liikaa.
Mielestäni ei kyllä ole mikään markkinointihuijaus tuo plussa rengas. On huomattavasti hauskempi ajaa kun ei ole niin tarkka linjasta ja täpäri tasottaa menoa kovassakin kivikossa.
Jami2003
23.10.2016, 20.20
^jos on aikaa. Ja rahaa :)
Ei usealla pyörällä ajaminen vie sen enempää aikaa kuin yhdellä. Kilometrejä vaan karttuu pyörää kohti vähemmän :)
Ja mitä rahan kulunkiin tulee niin vuosi-kaksi / pyörä tahdilla kun lisää kokoelmaa niin vanhana moottoripyöräilijä, - veneilijä, - kelkkailijana ei tämä maksa kyllä yhtään mitään :D
brilleaux
23.10.2016, 20.21
Ite oon ainakin yhtä hidas pyörästä riippumatta.
Sama. Muutenkin ihmettelen tätä kiireen määrää.
Nopeammin ylös, nopeammin alas, nopeammin mutkista, nopeammin juurakossa, jne jne.
So what? Ajaako ukot kisaa jatkuvasti? ;)
Itse muuten myin Garminin, loggauduin ulos Stravasta ja Connectista.
Sangen vapauttavaa. Suosittelen. :)
Ajellaan. :)
Jami2003
23.10.2016, 20.24
Perheellisenä on rajallisesti aikaa käytettävissä ja mitä nopeampi pyörä sen enemmän näkee uusia maisemia.
Aikoinaan kyllästyin juoksuunkin kun olin muutamassa vuodessa juossut lukuisia kertoja kaikki mahdolliset lähialueiden lenkit. Keksin että pyörällä pääsee pitemmälle.
Blackborow
23.10.2016, 20.36
Jaa kuinka kauemmas se nopea pyörä muka vie peruslenkillä :D
:) niin, onneksi on valinnanvaraa pyörissä.
Jami2003
23.10.2016, 20.54
Jaa kuinka kauemmas se nopea pyörä muka vie peruslenkillä :D
Tunnissa pääsee maantiepyörällä 25 km, cyclolla 20 km ja maastopyörällä 15 km. Keskimäärin. Pyörälle tyypillisellä alustalla. Läskiin en ota kantaa kun ei ole :)
Blackborow
23.10.2016, 20.55
Eikö tässä ollutkaan maastopyöristä kyse. Se nyt on selvä, että maantiepyörä on maantiellä nopein :D
Jami2003
23.10.2016, 21.03
Eikö tässä ollutkaan maastopyöristä kyse. Se nyt on selvä, että maantiepyörä on maantiellä nopein :D
No veikkaan että maastossakin nopean pyörän ja hitaan ero on 5 km/h eli kolmannes. Neljän tunnin sunnuntai lenkillä 20 km. Onko se sitten paljon vai vähän riippuu varmaan henkilöstä. Minusta aika paljon.
Ja ei, en hanki pyörää pelkästään nopeutta ajatellen. Toin esiin vain näkökulman että joku saattaa haluta kevyen ja nopean pyörän esim sen takia että pääsee sama kestoisella lenkillä pitemmälle vaikka jokainen lenkki ei kilpailu olekaan.
brilleaux
23.10.2016, 21.05
Tunnissa pääsee maantiepyörällä 25 km, cyclolla 20 km ja maastopyörällä 15 km. Keskimäärin. Pyörälle tyypillisellä alustalla. Läskiin en ota kantaa kun ei ole :)
Tunnissa pääsee läskillä 25km. Asfaltilla. Joka on myös pyörälle tyypillinen alusta. Kaikki alustat ovat. ;)
Wrangler
23.10.2016, 21.05
Itse sain jonkin verran epäileviä kommentteja ja toki ihailevia katseita omasta täpäriläskistä. Kuulemma ei tarvi läski joustoa, sanoo kaverit, jotka ei oo ees tätä kokeilleet...
Nyt kilsoja takana jo muutama sata ja pois en vaihtais. Ihan mahtava peli ja saahan tuohon ensi kesälle vaikka 29+ rengastuksen, jos haluaa lisää rullaavuutta.
Pisteet täältä siis täpäriläskille ;) (kuvassa)
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161023/757fa51dc98422fdb9d85046c280f912.jpg
Sent from my iPad using Tapatalk
Jami2003
23.10.2016, 21.11
Tunnissa pääsee läskillä 25km. Asfaltilla. Joka on myös pyörälle tyypillinen alusta. Kaikki alustat ovat. ;)
Ja väitit vielä olevas hidas :)
Ei ole ollut mittareita tms seurantalaitteita eikä kiirettäkään ,puhumattakaan että polkupyörässäni olisi ollut ikinä kilpailunumero.Ne samat tutut polut muuttuu aivan erilaisiksi kun nopeutta lisää edes silloin tällöin .Ihan vaan siksi koska se on ihan helvetin hauskaa hakea paljonpuhuttu flow.
Täpärillä ajaessa istusken ja poljen lähes koko ajan ,En osaa viedä fillaria jouheasti eteenpäin .Meikän pappa polut on sellaisia joissa tuskin täpäristä suurta iloa olisi muutenkaan,muutama pikku droppi ja juurakko/kivikko thats it.
Blackborow
23.10.2016, 21.34
No veikkaan että maastossakin nopean pyörän ja hitaan ero on 5 km/h eli kolmannes.
Mä en usko millään tuollaiseen eroon tai sitten mennään johonkin todellisiin ääripäihin tyyliin moderni hiilikuitutäpäri vs. 26" täysjäykkä.
Jami2003
23.10.2016, 21.54
Joo. No oikeesti mulla on tietysti monia pyöriä koska vaihtelu on kivaa, säilytystilaakin löytyy ja rahallisesti ei tunnu missään :)
Rokualla tänä vuonna yleisen nopein: 1:56:13 ja nopein läski: 2:01:04. Matka 54km.
Ihan ok vauhti mielestäni läskille :)
Mä oon aatellu et läski tai täpäri synttärilahjaks sit ku täytän 50 .. mieluummin varmaan täpäri vaikka siihen onneks on vielä aikaa
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161023/757fa51dc98422fdb9d85046c280f912.jpg
No offense mutta etujarrun letku?Onko hyvä tuollei alajalan ulkopuolella?
Onko takaiskarissa joku vaijeri ja kytkentärimasta peräisin oleva diy vaijeripääty?Vai liitykö valotsydeemeihin?
Kaffat melko jyrkässä kulmassa?
Dopalle ei löydy vastinetta tällä hetkellä markkinoilta?
Pari päivää ajelin rekin täpäriläskillä,tykkäisin varmaan enemmän 29+ versiona tai ainakin kevyemmillä kiekko/rengas kombolla.
Ajaminen oli sellasta laiskanpulleta etenemistä ne jouset houkuttelee istumaan rennosti....
Hulluja vehkeitä noin läskitäpärit,Itseltä loppui ennen jalat alamäessä kuin fillarista ominaisuudet vauhdin takia.
Täällä on liian tasaista.....
Odottakaa
23.10.2016, 22.49
Mites olisi Salsa Bucksaw, 4"-rengas? (http://salsacycles.com/bikes/bucksaw/2017_bucksaw_carbon_xo1)
Olen nähnyt, kun läskillä ajetaan samoista paikoista kuin täysjoustolla. Itselläni on läski ja täysjousto. Samoja polkuja voin ajaa molemmilla. Kivipuutarhat ja juurakot ovat kivempia täysjoustolla, koska en jaksa joustaa kropalla yhtä kauan kuin jaksaa istua sohvan kyydissä. Läskillä on kivaa mennä ilmanpolkuja ei ole niin rajoittunutta kuin täsyjoustolla 27.5+ kumilla vaikka aika hyvin silläkin voi mennä. Talvella läski on vaan kivempi.
Muuten mutta Salsaan ei mahdu 29+ 3" takarenkaaksi vs Dopa.
Hetkinen mähän ole pomputtanut teikäläisen Pivottia Klaken parkkiksella?
Sama lauantairullailu jossa sain kokeilla yhden tauon ajan Polen protoläskiä.
Wrangler
23.10.2016, 23.14
No offense mutta etujarrun letku?Onko hyvä tuollei alajalan ulkopuolella?
Onko takaiskarissa joku vaijeri ja kytkentärimasta peräisin oleva diy vaijeripääty?Vai liitykö valotsydeemeihin?
Kaffat melko jyrkässä kulmassa?
Pari päivää ajelin rekin täpäriläskillä,tykkäisin varmaan enemmän 29+ versiona tai ainakin kevyemmillä kiekko/rengas kombolla.
Ajaminen oli sellasta laiskanpulleta etenemistä ne jouset houkuttelee istumaan rennosti....
Hulluja vehkeitä noin läskitäpärit,Itseltä loppui ennen jalat alamäessä kuin fillarista ominaisuudet vauhdin takia.
Täällä on liian tasaista.....
- etujarrun letkun kiinnitys oli jääny löysälle, jos siis puhutaan samasta letkusta :) nyt on jämäkämmin kiinni.
- valkoinen "johto" takaiskarille on kaapelin vetoa varten, en ottanut pois, kun tulee käyttöä kohta
- valojohdot ja akku toki kans on vaan heitetty kiinni
- kahvat on mulle just hyvät, jyrkät, kuten aina jo +20v ajan :)
- vastinetta dopalle: kait jotain alkaa kohta löytyä, en oo itte vielä törmännyt kyllä
Odottakaa
23.10.2016, 23.22
Muuten mutta Salsaan ei mahdu 29+ 3" takarenkaaksi vs Dopa.
Hetkinen mähän ole pomputtanut teikäläisen Pivottia Klaken parkkiksella?
Sama lauantairullailu jossa sain kokeilla yhden tauon ajan Polen protoläskiä.
Juu näin teit :)
Lisäksi Bucksaw:ssa on vain 177 perä, eihän sellaisella voi enää edes ajaa ;)
Marsusram
24.10.2016, 00.12
- etujarrun letkun kiinnitys oli jääny löysälle, jos siis puhutaan samasta letkusta :) nyt on jämäkämmin kiinni.
Ilmeisesti mietitytti letkun reitti, ulkopuolella on enempi alttiina kolhuille ja kepeille kuin sisäkautta.
Sisäkauttakin viedessä on mahdollista että pinnoihin joutunut keppi tuohon osuu.
http://lh3.googleusercontent.com/EHyJMRRwxU0sv6MgEOEq865GWERdDuu7Qkpws5mJzJwvva3FUQ Bb6-kAzm6l5ymcI1_ldpm_=w450-h600-no
- valkoinen "johto" takaiskarille on kaapelin vetoa varten, en ottanut pois, kun tulee käyttöä kohta
- valojohdot ja akku toki kans on vaan heitetty kiinni
- kahvat on mulle just hyvät, jyrkät, kuten aina jo +20v ajan :)
- vastinetta dopalle: kait jotain alkaa kohta löytyä, en oo itte vielä törmännyt kyllä
Missä se hissitolppa luuraa? Luulisi sopivan kuin nenä päähän tuollaiseen kunnon polkujyrään.
Wrangler
24.10.2016, 09.40
Missä se hissitolppa luuraa? Luulisi sopivan kuin nenä päähän tuollaiseen kunnon polkujyrään.
En ole osannut päättää että minkä hankkisi :) kyllä se on ainakin alamäkiin ihan must! Pitää lueskella foorumia
Otsikkoon liittyen, jos ei osaa päätää, tämä ratkaisee ongelman : Trek Farley EX (27.5" full suspension missä 80mm Mulefutit.)
Wranglerin LaMere toteuttaa Fat vs täysjousto otsikon molemmat pyörätoiveet samaan pakettiin.
Itseltä löytyy yksi kevyt fatbike ja yksi 29er täysjousto. Kesällä polkuja ajaessa täysjousto on mieluisampi ja talvella sitten enemmän paksupyörällä. Täysjousto 27,5+ pyörän ajamisen pehmeys viehättää, mutta 29+ täysjousto viehättäisi vielä enemmän, jolloin LaMere Dopamine aiheuttaa itselleni vakavan ostokuumeen runsaalla muunneltavuudellaan.
Täpäriläski vaan kuulostaa melko kalliilta ankkurilta..
nih..
Sunnuntaina ajettiin kaveriporukalla Juustopolku Heinolasta Vuolenkoskelle. Juustopolku on kokonaisuutena aika tekninen. Olen aikaisemmin ajanut polun useamman kerran Pivotilla. Nyt ajoin ensimmäisen kerran täysjäykällä Dude-läskillä. Monta aikaisemmin minulle ajamatonta kohtaa pystyin läskillä ajamaan tunkkaamatta. Muutenkin Dude kulkee minun mielestäni paremmin ja mukavammin kuin Pivot. Taitaa läski sopia läskille sunnuntaiajelijalle paremmin kuin huippuunsa viritetty täysjousto, joka varmaankin soveltuu vähän nopeatahtisempaan ajoon. Dude alla ja naama hymyssä!
En epäile yhtään etteikö dude etene paremmin kuin pivot mutta ajoitko juustopolun samaan suuntaan, on meinaan aivan eri retki ajaa se vuolenkoskelta heinolaan
Nyt ajoin Heinolasta Vuolenkoskelle. Aikaisemmin on ajettu molempiin suuntiin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.