PDA

Näytä tavallinen näkymä : 105 ja Ultegra jarrujen ero

Jyri K
08.10.2016, 14.58
Onko 105 ja Ultegran maantiepyörän jarruissa eroa jarrutehossa. Googlailin ja löysin hieman ristiriitaista infoa. Jossain väitetyiin, että pelkästään materiaalissa on eroa ja Ultegra olisi vain muutaman gramman kevyempi. Toisaalla taas väitettiin, että ultegra olisi myös itse jarruteholtaan parempi sekä pehmeämpi jarruttaessa.

Mitäs täällä raati on mieltä asiasta. Varsinkin sellaiset kiinnostaa jos joku on tuon 105 päivittänyt Ultegraksi, että huomasiko jarrutuksessa mitään eroa.

Muutaman gramman takia en ala päivittämään, mutta jos myös tehossa on jotain eroa, niin silloin moinen päivitys kyllä kiinnostaa. Tuossa kesemmällä meinasin ajaa yhden kotirouvan auton sivulasista itseni sisään kun tuli pensasaidan takaa pyörätiellä eteeni. Jäi se kuuluisa Hesari väliin. Itselleni vain jäi sellainen olo, että olisi mukavampi jos väliin olisi mahtunut vaikka Helsingin puhelinluettelo.

SSGT-92
08.10.2016, 16.02
Saatat paraan hyödyn saada hyvillä,esim. Kool-Stopin,oikein asennetuilla ja säädetyillä paloilla,sen sijaan et vaihtaisit koko jarrut.

plr
08.10.2016, 18.01
.. jos myös tehossa on jotain eroa, niin silloin moinen päivitys kyllä kiinnostaa.

Molemmilla jarruilla saa etupyörän tarvittaessa lukkoon, kun kahvasta painaa => Ei kannata päivittää jarrutustehon vuoksi. Paloilla on varmasti suurempi merkitys kuin jarruilla.

Warlord
08.10.2016, 20.18
Palat vaihtoon, simpan orgispalat on tosi kovat. Itellä 105:ssä hyviä kokemuksia Kool Stopin salmoneista sekä Swissstopin BXP:stä (olikohan se noin ne kolme kirjainta, ei kuitenkaan GXP). Ja jos alujarrupinnat ni niille degreaseriä tai bräkleeniä tai Mavicin/Swissstopin "pyyhekumia".

solidjth
08.10.2016, 20.44
ei kannata päivittää. jos ny haluut tangon yli lentää, ni päivitys johonkin simpan levariin voi olla aiheellinen. toki sit menee jo runkokin vaihtoon.

SSGT-92
08.10.2016, 22.22
Kun jarrut on kunnos ja hyvät jarrupalat,ei tarvi levareita tangon yli lentääkseen...

huotah
08.10.2016, 22.43
Kuten täällä on jo sanottu, niin päivitä jarrupalat. Mulla on Ultegran jarrut (BR-6800) ja kun vaihdoin niihin Swissstopin vihreät palat (GHP 2) niin ero jarrutuntumassa on huomattava Swissin eduksi - ei sillä että Ultegran/105:n paloissa olisi hirveästi moitittavaa.

JiiÄm
09.10.2016, 10.49
Onko 105 ja Ultegran maantiepyörän jarruissa eroa jarrutehossa. Googlailin ja löysin hieman ristiriitaista infoa. Jossain väitetyiin, että pelkästään materiaalissa on eroa ja Ultegra olisi vain muutaman gramman kevyempi. Toisaalla taas väitettiin, että ultegra olisi myös itse jarruteholtaan parempi sekä pehmeämpi jarruttaessa.

Olen tässä hyvin peräkkäin ajellut molemmilla (vanhassa pyörässä 5800 105:t, nykyisessä 6800 Ultegrat) joissa paloina edellä jo mainitut KoolStopin punamustat. Jarrutuntumassa tai tehossa ei mitään mainittavaa eroa silloin kun ovat asianmukaisesti säädetty. Ainoat konkreettiset erot on ulkonäön lisäksi 105:n avarammat länget, Ultegra hieman kevyempi.

Jyri K
09.10.2016, 18.08
Jarrupaloja sitten metsästämään. Mielestäni tuo 105 ei ihan hirveä ole teholtaan. Toki kuski painaa 110 kiloa myös joka toki tuohon vaikuttaa paljonkin. 75 kiloinen kuski varmaan saa itsensä sarvien yli aika kevyelläkin painalluksella, mutta minun painolla saa kyllä esim. yläotteella paina aihan kunnolla, että jarrutus on tehokas. Alaottella tietty saan minäkin itseni nokalleen kun jarrukahvan alapäästä pääsee painamaan. Alalotteella tulee vain ajettua todella vähän ja varsinkin kaupungissa käpälät on yläotteella koko ajan ja siellä niitä autoja eteen juuri hyppelee.

JiiÄm
09.10.2016, 21.22
Joo nuo mitä itse oon käyttänyt aluvanteiden kanssa löytyy koodilla "KS-DURADL". Noissa on mukavana yksityiskohtana (vesikeliä ajatellen erityisesti) palan takareunassa oleva huuli, mikä ottaa ensinnä kontaktia ja pyyhkäisee jarrupintaa puhtaaksi.

Vaikka oon kesäkamppeissa sen n.60kg, luulen että rotevampikin kuski huomaa tuon jarrupalapäivityksen ja nimenomaan positiivisessa mielessä. Itse ainakaan en ole tykännyt Shimanon omien palojen tehosta tai tuntumasta oli sit kuitu- tai alukiekot kyseessä, aika "kovia" ovat. Varsinkin hiilarikiekoilla tuntu et ensin ei meinaa ottaa yhtään, suhina vaan kuuluu, vähän voimaa lisätessä haukkaakin sit ja meinaa/ lukottaa.