PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kysymys rattaiden suhteesta



nikobiker
06.10.2016, 22.44
En parempaakaan otsikkoa keksinyt tälle ehkä tyhmällekin kysymykselle:

Minulla on pyörässäni (Trek Portland) edessä triplarattaat (24-39-50), takana ysipakka (11-27). Vaihtajassa riittää tällä hetkellä juuri ja juuri ulottuvuus, että pystyy polkemaan ristiin niin, että sekä edessä ja takana käytössä isoimmat rattaas (50 ja 27) sekä toisaalta pienimmät rattaat (24 ja 11).

Nyt vain edessä rattaiden 24 ja 39 kokoero on ilmeisesti liian suuri, niin että välillä ketjut tippuvat pienimmälle vaihtaessa. Ajattelin, että pystyisin pitämään suunnilleen saman välityssuhteen, jos vaihtaisin eteen alkuperäisen 30 piikkisen rattaan pienimmäksi ja hommaisin taakse esim. 11-34 tai 12-36 pakan.

Kysymys siis se, että onnistuuko tämä samalla vaihtajalla ja edelleen kaikki välityskombinaatiot käytössä?

orc biker
07.10.2016, 04.24
Vaihtajassa riittää tällä hetkellä juuri ja juuri ulottuvuus, että pystyy polkemaan ristiin niin, että sekä edessä ja takana käytössä isoimmat rattaas (50 ja 27) sekä toisaalta pienimmät rattaat (24 ja 11).

Tuo menee liikaa ristiin. Jätä laitimmaisilla 2 takaa käyttämättä ja keskimmäisellä 1. Ei sinun kannata ajaa noin, ei tuosta ole kuin haittaa.



Ajattelin, että pystyisin pitämään suunnilleen saman välityssuhteen, jos vaihtaisin eteen alkuperäisen 30 piikkisen rattaan pienimmäksi ja hommaisin taakse esim. 11-34 tai 12-36 pakan.

Kysymys siis se, että onnistuuko tämä samalla vaihtajalla ja edelleen kaikki välityskombinaatiot käytössä?
Riippuu takavaihtajasta. Nythän sinulla on vaadittava kokonaiskapasiteetti 42. Mutta jos tosiaan vaihdat eteen pienimmäksi 30, niin sitten se vaadittava kapasiteetti noilla takapakoilla olisi 43 tai 44. Todennäköisesti se on nykyiselle liikaa ainakin speksien mukaan. Ehkä se silti toimii, mutta jos on taipumusta noin ristiinkin laittaa, niin en yrittäisi itse tuota.

TERU
07.10.2016, 06.35
Onpas tehdas asentanut oikein kalliovuorille sopivan ryömintärattaan kampiin. Voi noita rattaita muutella haluamallaan tavalla, ysitakavaihtaja kykenee ainakin 11-34 pakkaan, mutta jos ongelmana on vain ketjun tippuminen sisäpuolelle, niin kiristä vähän etuvaihtajan alarajoitinta. Pienin vaihde päälle ja alarajoittimella niin ettei ketju juurikaan hankaa häkin sisempään aisaan. Noilla rattaiden vaihdoilla on niin pieni vaikutus välityksiin ettei niistä huolta mielestäni, noilla menee alpit ja kalliovuoret.

orc biker
07.10.2016, 06.51
Onpas tehdas asentanut oikein kalliovuorille sopivan ryömintärattaan kampiin.
Jos haluaa esim. ajaa pitkään, siis tarkoitan todella pitkään (tai vaikka usein haluten vältellä turhaa rasitusta), niin on ihan tyhmää tuhlata voimia mäkiin. Itse vetelen silloin jyrkimmät mäet 24-36:lla. Ei hapota, ei nouse rasitus tasaiselta. Vauhti on silloin luokkaa 8 km/h. 30-27 ei ole siis mikään ihmeellisen pieni. Ja jos katsot, millainen pyörä on kyseessä, niin ei tuo tosiaan ole ylilyönti tuollaiseen retkihenkisempään pyörään. Monen käsitys ajamisesta on vain se, että vedetään vauhdikkaasti 1-4 h ja se on sitten siinä. Pidetään keskinopeus mahdollisimman korkeana, kun se on tosi tärkeää. Jopa tärkeämpää kuin puutarhanhoito. Mutta senkin ulkopuolella on ajamista, oli se sitten jaksamiseen tai fiilikseen tai mihin tahansa liittyvää. Eli ei, ei tarvita alppeja tuollaisille välityksille, vaan ihan normaali suomalainen mäkinen maasto käy hyvin.



Voi noita rattaita muutella haluamallaan tavalla, ysitakavaihtaja kykenee ainakin 11-34 pakkaan

Ei kykene, jos kokonaiskapasiteetti tulee vastaan.

TERU
07.10.2016, 08.42
Nikobikerin haluama 30 pienimmäksi kampisarjaan ja taakse 11-34 pakka ei tuota ongelmia.

Vaihteiden välinen porrastus vähän harvenee, saatta pidemmillä tieosuuksilla tasaisilla ajaessa huomata. Kalliovuoret lienee tehtaalla ollut mielessä ja pitkät preeriatietaipaleet.

orc biker
07.10.2016, 09.03
Nikobikerin haluama 30 pienimmäksi kampisarjaan ja taakse 11-34 pakka ei tuota ongelmia.

En ensin huomannut, että mies halusi vaihtaa 30 eteen pienimmäksi. Mutta ei tuo silti välttämättä toimi. Pitäisi tietää se vaihtaja. Esim. 2016 Shimanon maantietakavaihtajissa 41T on suurin kokonaiskapasiteetti, mitä eri malleista löytyy. Tuolla pakalla tulee 43, jos edessä on 30 ja 50. Ei se nyt ihan huvin vuoksi ole kuitenkaan määritelty, kun ajatellaan, miten eturattaat pienimmillä ja suurimmalla ketjua löysentävät/vetävät ja sen vaikutusta takavaihtajaan. Toki, jos ei vaihda liian pahasti ristiin, mutta se pitää sitten oikeasti varoa.

Ja lisäksi vielä esim. 9-vaihteisissa on edelleen 2016-malleista puhuen kaikissa 32T maksimi isoin ratas. Sanoisin, että tosiaan olisi hyvä tietää se vaihtajan mallinumero.

nure
07.10.2016, 09.28
Noissa muinaisissa triploissa se taitaa olla se ongelma ettei tuon pienimmän tilalle saa mitään kotimaan maisemiin sopivaa vaan aina tuo turha 22/24 hampainen. Tuossakin aivan järkevä vaihtoehto uusiessa siirtyä vaikka kahteen tai jopa yhteen eturattaaseen.
Jossain noissa Portlandeissa kyllä löytyy järkevämpiäkin välityksiä, 50/39/30 ja 11-26, vaihtaminen on huomattavasti luistavampaa. Toisaaltaan tuskin tuo rattailta tippuminen johdu niiden koosta vaan säädöistä, käy ne läpi ja mieti sitten mitä muuta järkevää asian hyväksi voi tehdä.

Greycap
07.10.2016, 09.39
Noissa muinaisissa triploissa se taitaa olla se ongelma ettei tuon pienimmän tilalle saa mitään kotimaan maisemiin sopivaa vaan aina tuo turha 22/24 hampainen.

Äläs nyt, kyllähän sitä tarvitsee että voi ajaa harva se päivä laskettelurinnettä ylös kuten varmasti hyvin tiedät.

orc biker
07.10.2016, 09.40
Äläs nyt, kyllähän sitä tarvitsee että voi ajaa harva se päivä laskettelurinnettä ylös kuten varmasti hyvin tiedät.
Ja tämä alkoi taas... Aja sitä sitä keskinopeuttasi vain. Muistan, että sinulle se oli ihan ongelmaksi asti tärkeä asia, että piti tehdä reittivalintojakin sen pakottamana. Että kävi ihan ahdistavaksi? Eli jos halutaan tälle keskustelun linjalle lähteä, niin lähdetään vain. Haluatko?

En puhunut mitään laskettelurinteistä, vaan toin esille, että esim. pitkillä reissuilla hyvin kevyt välitys on käytännöllinen säästelyn näkökulmasta. Niin pääsee pidemmälle ja nopeamminkin ainakin useimpien tavallisten kuolevaisten tapauksessa, koska tunnetusti vauhti tappaa matkaa enemmän. Tai vaikka yksi sähköpyörien ostamisen suurista motiiveista: haluaan avustusta ylämäkiin niin, että ei tule niiden takia hiki töihin mennessä. Jos ei ole avustusta, niin silloin voi ajaa hitaasti pyöritellen, eikä tule se hiki. Että ei ajeta aina vauhtikestävyyttä. Tämä ei vaadi vuoristomaisemia, vaan on Suomessakin hyödyllistä. Ei toki sellaisille, jotka eivät sitä kaipaa, mutta toin esille sen, että kyllä noille käyttöä löytyy joillekin ihmisille, vaikka ei teille löytyisikään. Teillä on vain niin ahdas kuva siitä, mitä pyöräily on ja siten mitä välineitä siihen vaaditaan.

nure
07.10.2016, 09.42
^Siis tuolla pyörällä vai...? Jos sen verran löytyy kuskilta potkua niin sinkulakin riittää...

nure
07.10.2016, 09.45
Tohtori, olet erehtynyt henkilöstä, en seuraa nopeutta tai keskaria, ajan vain omaksi iloksi niin kovin kuin hyvältä tuntuu...

CamoN
07.10.2016, 09.53
Ja tämä alkoi taas...

Jep, sinähän se ensimmäisenä näytit tietävän mitä ketjun aloittaja tarkalleen tarvitsi, vaikkei ollut vielä kamalasti puhetta edes sijainnista (tai tyypillisistä reiteistä), tyypillisistä ajomatkoista tai vastaavasta. Käsittääkseni kysymys koski teknisiä mahdollisuuksia, eikä haluttu ohjeita pyöräilyn harrastamiseen.



Kysymys siis se, että onnistuuko tämä samalla vaihtajalla ja edelleen kaikki välityskombinaatiot käytössä?

Jos iso-iso ja pieni-pieni -välityksien hammasero ei muutu, takavaihtajan välityskyky riittää eturattaiden vaihtoon. Ja tässä tapauksessa tietysti ehdottomasti riittää, kun isoimman ja pienimmän eturattaan kokoeroa on tarkoitus pienentää. Jos takavaihtajan kiinnityspisteen ja ylemmän rissan välinen etäisyys on riittävä (huomioiden B-ruuvin säätöalue), vanhan leveän maantiepakan tilalle voi laittaa kapean maastopakan. Kuitenkin veikkaan että vaihtajan häkki on medium-pituusluokassa ja sen välityskyky loppuu noin 28-hampaiseen takarattaaseen.

Tietysti teknisestä näkökulmasta pyörän voimansiirron pitää olla suhteutettu siten että kaikkien välityksien käyttäminen on mahdollista, mutta kuten sanottu, äärimmäisen vinoilla ketjulinjoilla ajaminen ei ole mitenkään perusteltua.

JackOja
07.10.2016, 09.56
...Vaihtajassa riittää tällä hetkellä juuri ja juuri ulottuvuus, että pystyy polkemaan ristiin niin, että sekä edessä ja takana käytössä isoimmat rattaas (50 ja 27) sekä toisaalta pienimmät rattaat (24 ja 11).

Eihän noin pidä tehdä. Siksi sulla on niitä rattaita edessä noin jumalattomasti, että ei tarvitse ajella ketjut ristissä.


Nyt vain edessä rattaiden 24 ja 39 kokoero on ilmeisesti liian suuri, niin että välillä ketjut tippuvat pienimmälle vaihtaessa.


Ei aiheuta ketjujen tippumista. Vaihteiden säätökysymys, niinkuin joku jo totesikin.

Ajatko muuten paljonkin tuolla isolla eturattaalla? Siis muutenkin kun isojen takarattaiden kanssa?

orc biker
07.10.2016, 09.57
Jep, sinähän se ensimmäisenä näytit tietävän mitä ketjun aloittaja tarkalleen tarvitsi

Ei pidä paikkaansa. En sanonut keskustelun aloittajalle yhtään mitään siitä, mitä hänen pitäisi hankkia, vaan puhuin ainoastaan hänen harkitsemiensa muutosten vaatimuksista takavaihtajan yhteensopivuuden kannalta. Tarkistapa vaikka. En sanonut sanaakaan siitä, millaiset välitykset hänen pitäisi hankkia. En sanaakaan.

Sen sijaan toin TERU:n viestiin esille sen, että on noille muutakin käyttöä kuin Alpit. Siinä ei kehotettu ketjun aloittajaa tai ketään muutakaan yhtään mihinkään, vaan sanottiin, että tietynlaisessa käytössä pienet välitykset ovat hyvin järkevät. Että kyse on muustakin kuin Alppien vaatimuksista. Se ei ole kehotus kenellekään, vaan maininta siitä, että on erilaisia käyttötarkoituksia.


Käsittääkseni kysymys koski teknisiä mahdollisuuksia, eikä haluttu ohjeita pyöräilyn harrastamiseen.

Lue edes keskustelu ennen kuin tulet arvostelemaan keskustelijoita. Se auttaisi sinua olemaan keksimättä omiasi.



Jos iso-iso ja pieni-pieni -välityksien hammasero ei muutu, takavaihtajan välityskyky riittää eturattaiden vaihtoon.

Mutta nythän se noilla muuttuisi. Nykyinen 42 -> 43 tai toisessa pohditussa vaihtoehdossa 44.



Ja tässä tapauksessa tietysti ehdottomasti riittää, kun isoimman ja pienimmän eturattaan kokoeroa on tarkoitus pienentää.

Tietystikö riittää, vaikka se muuttuu? Et katsonut, mihin se on tarkoitus pienentää, kun samalla on tarkoitus kuitenkin kasvattaa takapakan kokoa.

nure
07.10.2016, 10.44
Aina kun seuraan tuota keskustelua niin tunnen itseni erittäin ikäisekseni hyväkuntoiseksi kun tulen toimeen aivan mainiosti ympäri vuotisessa ajossa näilläkin välityksillä. Tosiaan kohentaa jo muutenkin vahvaa itsetuntoa!
Tuosta ketjujen putoamisesta, yhdessä 1x pyörässäni missä edessä normiratas niin ketjut alkaa aina silloin putoamaan kun vaativat puhdistusta/voitelua. Toisaaltaan et kertonut että kuinka vanha tuo vetosysteemi on, aiheuttaako kuluminen moisen ongelman?

orc biker
07.10.2016, 12.23
Aina kun seuraan tuota keskustelua niin tunnen itseni erittäin ikäisekseni hyväkuntoiseksi kun tulen toimeen aivan mainiosti ympäri vuotisessa ajossa näilläkin välityksillä.
Onko aina pakko ajaa kovaa?

Vertailun vuoksi minä en toki olekaan mikään varsinainen pyöräilijä. Kyykkään tällä hetkellä n. 240 kg semipuhtaasti ja juoksen lähemmäs 4 000 metriä kuin 3 000 metriä Cooperissa. Olen nopeampi kuin kestävämpi. Pyörällä en ole ikinä mitään testejä tehnyt, joten siitä en tiedä. Jos täytyy ajaa kovaa, niin jaksanhan minä tuota toki hetken pyörälläkin tehdä, mutta jos teen vaikka päivän reissun, niin mielellään säästelen reisiä ylämäissä, ettei ala kivistellä ja väsyttää loppupäivästä, kun lihakseni eivät oikein sovellu tuollaiseen hyvin pitkäkestoiseen tekemiseen. Teen sitä kuitenkin, koska nautin siitä etenkin henkisesti. En ole myöskään kovin hyvä palautuja. Tai muutenkin, kun onhan tuota monenlaista urheilua tehtävänä, niin joskus ajan hyvin säästellen muita harrastuksia varten tai ihan vain lystikseni tai peruskestävyyttä harjoittaen. Mutta tällainen lienee ihan vierasta joillekin himopyöräilijöille päätellen toisten erilaisten tarpeiden ymmärryksen tasosta.

Pitäisikö minun sitten ajaa toisten tarpeisiin toisten tarpeisiin sopivilla välineillä? Tuskin. Nytkin eräille sivustahuutelijoille oli ongelma jo se, että toin esiin sen, että tuollaisia välityksiä voi muuallakin kuin vuoristoissa tarvita. Siis jotkut voivat. Osa teistähän ei pysty edes hyväksymään ajatusta erilaisista tarpeista, vaan pelkkä erilaisuus on niin punainen vaate, että näette jo erilaisista käyttötavoista kertomisen tuputuksena, mikä on mielestäni varsinainen ironian ruumiillistuma. "Minä pärjään näillä." Sittenhän pärjäät, mutta jokainen ei pärjää. Minä en pärjää. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, niin kaipa minä aika monelle teistä pärjäisin pyöräilyssäkin, jos ajettaisiin sellaista, sanotaanko, alle paria tuntia, ja mitä lyhyempää, niin sen paremmin ja useammalle pärjäisin. Siitä johtuen tai huolimatta 24-36 on ja pysyy minun pyörässäni ja minulla on sille paljon käyttöä ihan maanteilläkin.

Täällä on turhan usein aika tunkkaista ja ilkeämielistä. Tässäkin yritin taas auttaa toista ihmistä kertomalla noista yhteensopivuuksista, mutta kuten niin usein tapahtuu, niin aina löytyy ainakin yksi, joka kokee tarvetta avautua ihan muusta. Kannattaisi ennemmin ostaa vaikka stressipallo ja puristella sitä, niin ei tarvitsisi levittää tuollaista negatiivisuutta. Josta puhuen, on hankala keksiä, miksi tuhlata aikaansa sellaisessa ilmapiirissä. Täytyy sanoa, että en tällä hetkellä keksi yhtään syytä.

nure
07.10.2016, 12.31
Taas puhut vain itsestäsi ja saat aivan vapaasti ajaa millä lystäät... Kaikki ei vain yksinkertaisesti aja vain samalla lailla ja samanlaisella kalustolla...
Itsekin sanoin että "niin kovaa kuin hyvältä tuntuu" enkä sanonut että mitään huippuja runnon, sehän ei ainakaan omasta mielestäni hyvältä tunnu lainkaan.
Jos koet ilmapiirin negatiiviseksi niin joskus Tohtorinkin kannattaisi mennä peilin eteen ja pohtia kyseisen seikan perinmäistä olemusta...
Ps. 150kg syväkyykky puhtaasti ja juokseminen on perseestä.

orc biker
07.10.2016, 12.48
Taas puhut vain itsestäsi ja saat aivan vapaasti ajaa millä lystäät... Kaikki ei vain yksinkertaisesti aja vain samalla lailla ja samanlaisella kalustolla...
Itsekin sanoin että "niin kovaa kuin hyvältä tuntuu" enkä sanonut että mitään huippuja runnon, sehän ei ainakaan omasta mielestäni hyvältä tunnu lainkaan.
Jos koet ilmapiirin negatiiviseksi niin joskus Tohtorinkin kannattaisi mennä peilin eteen ja pohtia kyseisen seikan perinmäistä olemusta...
Ps. 150kg syväkyykky puhtaasti ja juokseminen on perseestä.
Mitä pitäisi pohtia? En minä taaskaan aloittanut tätä. Minulla oli TERU:n kanssa asiallinen keskustelu, mutta sitten piti tulla yhden huutamaan sivusta Tohtoria, yhden laskettelurinnettä ja yhden väittämään, että minä muka ketjun aloittajalle tuputin erilaisia välityksiä, vaikka jokainen voi nytkin tarkistaa, että niinhän ei yksinkertaisesti tapahtunut.

Onhan tuo hieman vihamielistä. Kun tuota tapahtuu riittävän usein, se muuttuu väsyttäväksi.

Ja todellakin, puhuin itsestäni, eli en esittänyt, että sama pätisi muihin tai että muiden pitäisi tehdä samalla tavoin. Sitähän se itsestä puhuminen tässä nimenomaan tarkoittaa. Mutta vastoin koko kirjoitukseni punaista lankaa, eli sitä, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita, sinä tulet kertomaan, että ei jokainen aja samanlaisella kalustolla. Mitä yritit siis sanoa sillä, kun ei tuo selvästikään samanmielisyyden ilmaisu ollut? Sen sijaan se vaikutti syyttelyltä ikään kuin minä olisin sanonut ihan päinvastaista. On hankala ymmärtää tuollaista. Etkö osaa lukea selvää suomea vai onko sinulla niin paha asennevamma minua kohtaan? Sinä olet soittanut suutasi minulle ketjusta toiseen jo vuositolkulla. Koko ajan on ollut yritys piikitellä. Minusta se on ihan tarpeetonta. En ymmärrä, miksi minun pitäisi olla tällä palstalla piikiteltävänä. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Enkä aio enää ollakaan. Lopetan kommentoimasta asioita. Tulen ehkä kysymään jotain, jos jokin asia ihmetyttää. Eiköhän tässä toiseen suuntaan ole tullut jo annettua kuitenkin sen verran, että voi välillä itse olla saamispuolella.

Markku Liitiä
07.10.2016, 12.59
Peace, peace! Rauhoittukaa!

Kun odotellaan rauhassa muutama (ehkä muutama kymmenen) vuosi, ketjun aloittajan ongelma katoaa samalla, kun kolmen eturattaan fillarit katoavat maailmasta.

nure
07.10.2016, 13.53
Rauhaa, rauhaa, hauskaa viikonloppua ja muistellaan eläkkeellä kolmea ratasta!

nure
07.10.2016, 14.14
Välityksistä kun puhutaan niin onkos kellään muistissa osoitetta välitystaulukkoon? Talveksi pyörään kevyempi välitys vaihtamalla eteen 30 tai 32 hampainen, nyt 36 tai 38 ja taakse 12-23 nykyisen 11-21 tilalle. Itse laskin että ketjujen pituus pysyy tässä samana, olenkohan siinä oikeassa? Mielummin vaihtaa sitten keväällä uutta osaa paikalle...

plr
07.10.2016, 14.14
.. kolmen eturattaan fillarit katoavat maailmasta.

Tai sitten yhden ja kahden eturattaan pelit putoavat pois, koska neljän eturattaan versiot korvaavat ne laajemmalla välitysvalikoimallaan. :)

Silloin kun ajelin maasturilla, niin minusta kolme eturatasta oli erinomainen ratkaisu. Kaikkia eturattaita tuli käytettyä runsaasti. Samoin triplamaantiepyörien soisi yleistyvän ihan jo käytettävyyden vuoksi.

kauris
07.10.2016, 14.33
Maastopyörässä varsinkin se kolmas, isoin ratas, on kyllä jotain käsittämätöntä. Yläasteikäisenä oli toki hienoa, jos jollain oli 18 ja sitten myöhemmin jopa 24 vaihteinen mutta se oli sitä aikaa se, kun vaihteiden ns. määrä oli hyvyyden mitta.
Esim. 29 maasturissa 100 kadenssilla 36-11 rattailla pyörä kulkee 45 km/h. Kuka ajaa sitä vauhtia maastossa/maastopyörällä ja tarviiko sen jälkeen saada vielä lisää vauhtia?
Laskureita on monia mutta vaikka tällä voi vähän laskeskella:
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Mulla on xc-pyörässä Sramin 1x11 vaihteisto. 10-vuotta vanhassa täpärissä 2x eturattaat (koska isoimman olen poistanut ja vaihtanut tilalle rockringin). Seuraava täpäri tulee olemaan 1x11.
Etujousto xc-pyörän (Canyon Grand Canyon cf 7.9), jossa 29 kiekot, eturatas on 32t ja takarattaat 10-42t.
90 kadenssilla 10t takarattaalla vauhtia saa 40 km/h. Tarvittaessa voisi pyörittää 100 kadenssilla 44,4 km/h. Riittää.
Vastaavasti ylämäissä 42 takarattaalla ja 70 kadenssilla mennään niinkin hiljaa kuin 7,38 km/h. Riittää.

Malamuutti
07.10.2016, 14.33
Kysymys siis se, että onnistuuko tämä samalla vaihtajalla ja edelleen kaikki välityskombinaatiot käytössä?

Kuten jossain vaiheessa on mainittu, tämä riippuu takavaihtajasta. Jonkin löytämäni arvostelun mukaan tuon pyörän takavaihtaja olisi 105, ja silloin arvelisin, että ei onnistu - 34 lienee liian suuri takaratas tälle vaihtajalle. 9-vaihteinen XT-takavaihtaja taas hanskaa 36-piikkisenkin takarattaan vallan mainiosti ja kiristyskapasiteettikin riittää. Lisäksi 9-vaihteiset Shimanon STI-vivut käskevät tuota 9-vaihteista takavaihtajaa oikein hyvin.

Mutta ketjujen putoamiseen eturattailta auttaisi ensinnä sisemmän rajoitusruuvin säätö, kuten myös on sanottu.

Blackborow
07.10.2016, 14.42
Maastopyörässä varsinkin se kolmas, isoin ratas, on kyllä jotain käsittämätöntä. Yläasteikäisenä oli toki hienoa, jos jollain oli 18 ja sitten myöhemmin jopa 24 vaihteinen mutta se oli sitä aikaa se, kun vaihteiden ns. määrä oli hyvyyden mitta.
Esim. 29 maasturissa 100 kadenssilla 36-11 rattailla pyörä kulkee 45 km/h. Kuka ajaa sitä vauhtia maastossa/maastopyörällä ja tarviiko sen jälkeen saada vielä lisää vauhtia?
Laskureita on monia mutta vaikka tällä voi vähän laskeskella:
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadenceKyllä koska ensin kun on mönkinyt laskettelurinteen ylös niin sieltä pitää tulla alas ja saada pyörittää lisää vauhtia optimikadenssilla vielä 60km/h jälkeen.

nure
07.10.2016, 14.43
^Häkin pituushan määrittää tuon mitä takavaihtaja pystyy käsittelemään, maastovaihtajissa usein kolme pituutta niin saa aina mieleisen skaalan käyttöön tarvittaessa...
Thanks, Kauris, simppeli ja toimiva laskuri.

Malamuutti
07.10.2016, 14.55
^Häkin pituushan määrittää tuon mitä takavaihtaja pystyy käsittelemään, maastovaihtajissa usein kolme pituutta niin saa aina mieleisen skaalan käyttöön tarvittaessa...


Näinhän se on. Medium-häkkinen 105 saattaisi nippa nappa toimia myös 34-takarattaalla (speksi näyttää olevan 32). Hiukan saattaa joutua siirtämään ulospäin suurimmasta rattaasta.

oem
07.10.2016, 15.01
Ketjun tippuminen saattaa johtua myös jäykistyneestä(=huoltamaton) ja kuluneesta ketjusta.
Pienille välityksille on käyttöä talven huonosti auratuilla teillä.

nure
07.10.2016, 16.21
^Kuten kaveria aikoinaan sanoi: "Talvella hankitaan kunto ja kesällä sitten vaan fiilistellään"

plr
07.10.2016, 16.46
Esim. 29 maasturissa 100 kadenssilla 36-11 rattailla pyörä kulkee 45 km/h. Kuka ajaa sitä vauhtia maastossa/maastopyörällä ja tarviiko sen jälkeen saada vielä lisää vauhtia?

Vastaavasti ylämäissä 42 takarattaalla ja 70 kadenssilla mennään niinkin hiljaa kuin 7,38 km/h.

Välityksiä on hyvä olla niissä kohdissa, joissa niitä tarvitaan. Esimerkiksi pitkä alamäki tiellä: Joku voisi hyvinkin haluta polkea yli 45 km/h tai polkea 45 km/h matalammalla kadenssilla.

Maastosta erityisesti löytyy paikkoja, joissa haluaa jo kunnon loppumisenkin vuoksi ajaa hiljempaa kuin 7 km/h eli saa niitä pikkuvaihteitakin olla.

Fat Boy
07.10.2016, 17.43
Välityksiä on hyvä olla niissä kohdissa, joissa niitä tarvitaan. Esimerkiksi pitkä alamäki tiellä: Joku voisi hyvinkin haluta polkea yli 45 km/h tai polkea 45 km/h matalammalla kadenssilla.

Maastosta erityisesti löytyy paikkoja, joissa haluaa jo kunnon loppumisenkin vuoksi ajaa hiljempaa kuin 7 km/h eli saa niitä pikkuvaihteitakin olla.
Erittäin samaa mieltä. Tiukka mäki vaatii pientä vaihdetta ja ainakin imatra mtb vaatii mulla isoa vaihdetta kun en ole erityisen hyvä pyörittämään tehokkaasti korkealla kadenssilla. Ja se vaati sitä siksi, että alamäestä piti saada kaikki vauhti mitä irti lähti jottaa pääsee edessä olevan ylämäen pahimman paikan yli. Samaa lienee tarjolla muuallakin. Mulla tais huiput olla 55km/h enkä takuulla ole lähellekkään nopein.

nih..

nure
07.10.2016, 18.01
Yleensä kun ei kisaa niin tuo vauhdin osuus tavallaan näennäistä, kunhan kadenssi on sopusuhdassa ja matka etenee ilman verenmakua... Aika harvoin näillä vuosilla enää tuota mittaria edes viitsi ranteessa käynnistää ja kadenssikin menee ihan ulkomuistista.
Kun on vuosia ajanut "Kireillä" välityksillä niin ei hommaa ota edes kovin kummoiseksikaan, talvisin umpihangessa joskus vituttaa mutta muistaa ettei sitä kestä edes puolta vuottakaan, se lohduttaa...

nikobiker
07.10.2016, 20.26
Kiitos vastauksista. Tosiaan Trek Portlandin malli on 2009 ja siinä on takavaihtaja juurikin Shimano 105, pakka on 9-lehtinen, kahvat Tiagran ja etuvaihtaja Tiagra.

Alkuperäinen pieni ratas oli 30, vaihdoin siihen joskus 24:sen, koska tarvitsen kevyitä välityksiä pitkille reissuilleni (tsekkaa esim. Pyörämatkailu-osiosta Saksa-Itävalta -ketju). Vedän perässäni Bob Yakia ja n. 20-25 kiloa rojua. Alpeilla tuo 24-27 välitys loppui jopa kesken välillä.

Vinoilla ketjulinjoilla ei ole tarkoitus ajella, mutta joskus voi vahingossa ristivälitys toki lipsahtaa ja ketjun tulisi vaihtua rattaille oikein silti.

Mitä etuvaihtajan säätöön tulee, niin olen sitä kyllä yrittänyt säätää. Jopa niin tiukaksi, että keskimmäiseltä rattaalta pienemmälle vaihtaessa saattoi mennä useampi kampikierros. Silti ketjut välillä tippuivat. Jos tiukemmaksi olisi säätänyt, ei pienemmälle olisi voinut vaihtaa. Siksi epäilin, että pudotus 39:stä 24:ään olisi liikaa. On siis kuitenkin mahdollista, että putoaminen voisi johtua jostain muusta helposti korjattavasta asiasta?

Ihan ei vielä kuitenkaan selvinnyt, että mahtuisiko 34 piikkinen takapakka olemaan 105:n vaihtajan kanssa. Silmämääräisesti kyllä näyttää, että tilaa on reilusti nykyisen 27 lehden ja ketjuohjurin välissä.

Kieltämättä reissuillani en juurikaan tarvitse isointa 50 piikkistä eturatasta.

Joku kysyi voimansiirron ikää. Ketjut ja takapakka n. 2500 km, keskiratas n. 5000 km, muut eturattaat 25000 km (keskirattaalla tulee ajettua varmaan 95% kilometreistä).

Malamuutti
07.10.2016, 20.53
Voisiko ketjujen päältä putoamiseen vaikuttaa se, että tuo 42 piikkiä (50-24 edessä ja 27-11 takana) on hieman suurempi kuin tehtaan ilmoittama kiristyskapasiteetti (40 T) keskipitkällä häkillä varustetulle 105-takavaihtajalle? Lisäksi Shimano näyttää lupaavan enintään 22 hammasta eturattaiden kokoeroksi. Tuossa mennään siis ylitse paristakin eri speksistä samalla kerralla.

Voihan takavaihtajan toimimisen kokeilla, eihän siinä mene kuin hieman aikaa asennukseen, jos aikoo joka tapauksessa vaihtaa välitykset. Jos takavaihtaja ei klaaraa 34T-ratasta, maastovaihtaja hankintaan. 9-vaihteinen medium- tai pitkähäkkinen Deore-, SLX tai XT-takavaihtaja hanskaisi 34-piikkisen takarattaan ja 30-piikkisen eturattaan kombon varsin sievästi ja toimisi vipujen kanssa.

50T edessä/34T takana saattaa muuten vaatia myös pidemmät ketjut kuin nykyinen 50T/27T.

TERU
07.10.2016, 21.02
Väärin yritin ohjeistaa. Shimano 105/5700 GS häkkisenä valmistajan ohjeen mukaan suurin takaratas on 28 T ja kokonaiskapasiteetti 39 hammasta. Aika varovainen valmistaja on noissa suosituksissaan, mutta eipä taida 11-34 pakka kuitenkaan pelata. Tarttis panna vaikka Deore ysivaihtaja taakse, jotta maastopakan saisi varmasti pelaamaan.

Tuosta etuvaihtajan ketjuntiputtamisesta, kun vaihtajan oikein säätää alarajoitinruvilla kohdilleen, niin vaijeri on melkoisen löysällä, silloin kun ketju on pienimmällä eturattaalla ja ketju on hyvin lähellä häkin sisempää aisaa. Myös häkin sopiva korkeus ja suuntaus vaikuttaa toimintaan. Saattaa ongelma johtua suuresta rattaiden kokoerostakin, kenties.

Ketju pitää pystyä menemään täysin ristiin vaikka sillä ei pitäisikään enemmälti ajaa.

Tiagran kahvatkin voivat olla jo epätarkat 25000 ajon jälkeen. Saman vuoden Tiagrat kestivät 34000 näillä tasangoilla, alpeilla on noita pitänyt raksutella paljon enemmän.

CamoN
07.10.2016, 21.24
Tuosta etuvaihtajan ketjuntiputtamisesta, kun vaihtajan oikein säätää alarajoitinruvilla kohdilleen, niin vaijeri on melkoisen löysällä, silloin kun ketju on pienimmällä eturattaalla ja ketju on hyvin lähellä häkin sisempää aisaa. Myös häkin sopiva korkeus ja suuntaus vaikuttaa toimintaan. Saattaa ongelma johtua suuresta rattaiden kokoerostakin, kenties.

Säätöjen lisäksi en sulkisi pois myöskään rattaiden/ketjun kulumista tuon tiputtelun syynä. Keskimmäinen ratas saattaa olla aika kypsä 5tkm jälkeen, jos sillä on vedetty retkikuormaa säännöllisesti.

TERU
07.10.2016, 21.49
Säätöjen lisäksi en sulkisi pois myöskään rattaiden/ketjun kulumista tuon tiputtelun syynä. Keskimmäinen ratas saattaa olla aika kypsä 5tkm jälkeen, jos sillä on vedetty retkikuormaa säännöllisesti.

Ei suleta tuotakaan pois.

Kun poiketaan reippaasti valmistajan ohjeista, säätöjen merkitys korostuu, hakemalla monet seokset saa toimimaan omissa viritelmissä, ammattiasentaja niitä tuskin rupeaisi edes asentamaan.

nikobiker
07.10.2016, 22.24
Sopiikohan Deoren vaihtaja samaan korvakkeeseen kuin 105:n vaihtaja? Tai joitain muita mahdollisia yhteensopivuusongelmia, kun maantievaihtajan tilalle vaihtaa maastovaihtajan?

Taitaa siinä kyllä tulla kapasiteetin raja myös vastaan, jos laittaa eteen 50-30 ja taakse 11-34. Nimittäin jo nykyiselläänkin (50-24 / 11-27), kun molemmat vaihtajat ovat pienimmillä rattailla, niin ketju on löysällä ja vaihtaja takana tapissa. Isoimmilla rattailla vaihtaja on lähes vaakatasossa ja voi sanoa maksimiasennossa. Näistä huolimatta pyöritys ja vaihtaminen onnistuu.

Toisaalta jos jostain löytäisin sopivan 36 piikkisen keskirattaan, niin sitä voisin kokeilla...

Niinpä niin...kahvatkin kuluvat. Niillä onkin melkein 30k mittarissa. Tuleekohan tästä liian iso remontti tähän reissupyörään, kun kiekotkin oli tarkoitus vaihtaa jykevimpiin ja keskiö vaatisi uusimista. Jos ostaisi vaan uuden pyörän, nimenomaan matkakäyttöön tarkoitetun. Se onkin sitten eri tarina...

oppes
07.10.2016, 22.42
Väitykset on kavereita - varsinkin kun polvi menee vaihtoon. Nyt 4 viikkoa tekonivelleikkauksesta huomaan tykkääväni maasturin pienestä eturattaasta (jota ei oikeastaan maantiellä ole tullut ikinä tarvittua aiemmin).

nure
07.10.2016, 23.36
Vaihtajan korvathan ovat universaaleja, ainoastaan kyse että käskeekö kahva esim. jotain maastovaihtajaa missä loytyy liikkumavaraa?

TERU
08.10.2016, 07.09
Maantiekahvat kymppiin (10)saakka ovat maastosarjan osien ysiin (9) saakka yhteensopivia, sama vetosuhde. Deoren mikä tahansa takavaihtaja käy, kolme eturatasta ja maastopakka vaatii SGS häkkisen takavaihtajan. Jos tätä pyörää rupeaa päivittämään, vaihteisto kannattaa miettiä kokonaan uusiksi. Maantiekahvat on tietenkin oltava, mutta muut osat voisivat olla maastopuolen sarjaa. Vaikkapa Saksasta tilaamalla osat ja itse asentamalla saisi mieleisen ajokin eikä nyt niin monia satasia. Tietenkin rungon on oltava täysin sopiva omaan ajoon.

Ja kaiken joutuu tekemään omalla vastuulla.

Mohkku
08.10.2016, 07.43
Ketjut ja takapakka n. 2500 km, keskiratas n. 5000 km, muut eturattaat 25000 km (keskirattaalla tulee ajettua varmaan 95% kilometreistä).

Itselläni oli ketjut suunnilleen tuon verran ajettuna jo venyneet uusittavaan kuntoon, joten ainakin venymä kannattaa mitata. Mittari ei paljon maksa.

Malamuutti
08.10.2016, 10.48
Maantiekahvat kymppiin (10)saakka ovat maastosarjan osien ysiin (9) saakka yhteensopivia, sama vetosuhde. Deoren mikä tahansa takavaihtaja käy, kolme eturatasta ja maastopakka vaatii SGS häkkisen takavaihtajan. Jos tätä pyörää rupeaa päivittämään, vaihteisto kannattaa miettiä kokonaan uusiksi. Maantiekahvat on tietenkin oltava, mutta muut osat voisivat olla maastopuolen sarjaa. Vaikkapa Saksasta tilaamalla osat ja itse asentamalla saisi mieleisen ajokin eikä nyt niin monia satasia. Tietenkin rungon on oltava täysin sopiva omaan ajoon.

Jeps, ysin maastovaihtaja on sikäls kiva, että se tosiaan toimii laajavälityksisellä pakalla ja myös kymppipakan/kymppivaihteisten maantiekahvojen kanssa, jos nykyiset kahvat tuntuvat kuluneilta ja/tai muuten tekee mieli päivittää. Olettaen, että kymppipakka mahtuu vanhalle vapaarattaalle. Kymppipakan saa myös 11-36-väleillä, ja se keventäisi sotkemista 30T eturattaan kanssa hieman.

Peesi
08.10.2016, 14.29
Kieltämättä reissuillani en juurikaan tarvitse isointa 50 piikkistä eturatasta

Tuosta löytyy erilaisia triplakampisettejä, jotka voisivat soveltua käyttötarkoitukseesi paremmin.
http://www.probikeshop.com/en/fi/road/drivetrain-chainsets-c19.html#t=89&typeSearch=1&manId=50&page=1&search=19&279=4199 (http://www.probikeshop.com/en/fi/road/drivetrain-chainrings-c20.html#t=143&typeSearch=1&manId=50&page=1&search=20&280=4200)


Toisaalta jos jostain löytäisin sopivan 36 piikkisen keskirattaan, niin sitä voisin kokeilla...
http://www.probikeshop.com/en/fi/road/drivetrain-chainrings-c20.html#t=143&typeSearch=1&manId=50&page=1&search=20&26=946&280=4200

Arosusi
08.10.2016, 17.30
Jos 50 piikkistä ei tarvitse: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=96931;menu=1000,2,88;mid%5 B931%5D=1;pgc%5B7296%5D%5B7300%5D=1
11-27 pakalla pääsee kevyesti yli 40.
Mäkiin 8% lyhyempi välitys (24-->22).
"Sopivat" rattaiden välit.
Etuvaihtajaa pitää laskea aika paljon (Osuuko pikkurattaalla runkoon? Joutuuko vaihtamaan maastopuolen etuvaihtajaan?)

nikobiker
08.10.2016, 21.36
Tollanen 40-30-22 -kampisetti olis varsin passeli kyllä. Ei tarvitsisi koskea takapakkaan ollenkaan ja saisi pitää suht. lähekkäiset välitykset.

Tosin olen tähän pyörään joskus kokeillut maastokampisettiä. Muistaakseni siinä oli välitykset 22-36-44(?). Eli vaihtaja ei osunut runkoon 22:llakaan. Ongelma oli se, että hökötys (se osa rattaineen, mikä on vasemman ja oikean kammen välissä :) oli hiukan liian leveä. Spacereilla saatiin se kyllä tiukaksi, mutta etuvaihtajasta loppui ulottuvuus isolle rattaalle maksimisäädölläkin ja ketjut rohisi pahasti vaihtajan häkkiin.

Silti kampisetin vaihtaminen voisi olla paras ratkaisu, jos vain saisi sopivan levyisen paketin. Mistä näistä näkee, minkälaiseen keskiön paikkaan rungossa (sori termit hukassa) setit sopivat? Tuo alivio varsinkaan ei ole hinnalla pilattu.

Peesi, en löytänyt antamastasi linkistä 36-piikkistä ratasta 130 mm pulttikehälle. Tosin 38-piikkinen siellä oli. Sitä voisi vaikka ekaksi kokeilla, jos ketjujen putoilu olisi niin pienestä kiinni.


Sen verran täytyy sanoa, että tämä nykyinen pyörä on kooltaan ja geometrialtaan meikäläiselle ihan loistava matkakäyttöön. Taannoinen 4 viikon Keski-Euroopan reissu ei aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia fysiikkaan. Runko on myös jämäkkää tekoa. Eli kyllä tästä haluaisi pitää kiinni, jos vaan saa vaihdeasiat kuntoon.

TERU
08.10.2016, 22.19
Kun pyörän tärkein asia, runko on täysin sopiva, ei ole oikein rajaa mitä kannattaa päivittää pyörään, ei tämä nyt tarkoita kullattuja osia. Päivityksen voi hyvin tehdä vähitellenkin sitä mukaa kun osat kuluvat loppuun. Tähän pyörään voisi asentaa pitkähäkkisen takavaihtajan niin pakankin voisi valita vapaammin sitten kun sen aika tulee. Yksi hyvä ehdokas:

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-9-speed-rear-derailleur-rd-m772-sgs-28435/wg_id-449

Ketjua todennäköisesti joutuu jatkamaan, muutoin kaikki entinen käy. Nykyinen kampisarja tehtaan kunnossa saattaisi käydä hyvinkin sopivan maastopakan kanssa. Huonosti tunnen nuo kolmirattaiset kammet, mutta 130 pulttikehälle pienin taitaa olla juuri 38 T ja muutoinkin noille ratasvalikoima on suppea. Helpotusta tavoiteltuihin asioihin jo takavaihtajan ja pakan vaihto tuonee.

Mohkku
09.10.2016, 08.47
Tosin olen tähän pyörään joskus kokeillut maastokampisettiä. Muistaakseni siinä oli välitykset 22-36-44(?). Eli vaihtaja ei osunut runkoon 22:llakaan. Ongelma oli se, että hökötys (se osa rattaineen, mikä on vasemman ja oikean kammen välissä :) oli hiukan liian leveä. Spacereilla saatiin se kyllä tiukaksi, mutta etuvaihtajasta loppui ulottuvuus isolle rattaalle maksimisäädölläkin ja ketjut rohisi pahasti vaihtajan häkkiin.


Ihan varma en ole, ymmärsinkö oikein. Kampien vaihdon yhteydessä voi olla hyvä vaihtaa keskiölaakeri, koska kammet on tehty tietyn levyiselle keskiön akselille. Ei siis riitä, että keskiön muhvin leveys on oikein.

Yleensä keskiölaakeri ei mahdottoman kallis osa ole, joten kampisarjan vaihtokustannuksia se ei paljon lisää ainakaan, jos työn tekee itse.

paaton
09.10.2016, 09.35
BSA keskiölaakerin saa sovitettua 68 ja 73mm välille rikoilla, jos tuollainen kierrekeskiö portlandissa on. Sen jälkeen joutuu vaihtamaan etuvaihtajan maastomalliseen ketjulinjan vuoksi.

TERU
09.10.2016, 09.54
Katselin tuota pyörän kuvaa, näyttäis olevan nelikanttikeskiö ja kammetkin sopivat pyörän tyyliin hyvin. Ei noita oikein poiskaan, uutta nelikanttia vaan, kun entinen lonksuu liikaa. Uusia rattaita kampiin ja taakse pakka, jolla kipuaa parinkympin nousut kärryineen. Kahvat 105 tai Ultegra kymppinä sitte ku tarvii.

nikobiker
09.10.2016, 11.05
Juu silloin aikoinaan pyörään vaihdettiin maastokammet ja keskiölaakerit kaikkineen. Spacereiden (sama asia kuin rikka?) avulla keskiö istui pyörään hyvin, paitsi etuvaihtajassa ei siis riittänyt ulottuvuus. Eli tosiaan kuten paaton totesi, niin olisi silloin tarvinnut vielä vaihtaa myös etuvaihtaja. Pyörässä on Octalinkin kasettikeskiö (25 tkm takana ja nitisee, on nitissyt jo pidempään, se täytyy käydä huollattamassa/vaihdattamassa).

Alkaa tää homma hahmottua. Enköhän mä kokeile tuota 38:a keskirattaaksi (mahd. myös 46 isoksi rattaaksi, niin saa kapasiteettia ja eturattaiden kokoeroa pienemmäksi). Lisäksi takavaihtaja uusiksi. Jos oikein hyvin käy, niin tuo 24 pikkuratas toimisi 38:n kanssa ja uudella vaihtajalla saisi vielä laajemman pakan taakse, niin pääsisi sitten jyrkempääkin seinämää kiipeämään. Jos joutuu 30:sen vaihtamaan pikkurattaaksi, niin takana 34 (tai 36?) on varmasti riittävä.

Kampien ja keskiöiden vaihtamisesta minulla ei ole kokemusta eikä työkalujakaan. Takapakkoja, vaihtajia ja rattaita on tullut vaihdeltua eli tämä lutviutuisi ihan itseltänikin.

Täytyy ihan antaa tunnustusta, että on huikeaa asiantuntemusta tällä foorumilla!

nure
09.10.2016, 13.05
Kampien ja keskiön vaihto itseasiassa ole kovinkaan vaikeaa, ainoastaan saattaa olla hyvinkin tiukalla kiinni. Itse olen sitä mieltä myös että nelikantti on hyvin aliarvostettu nänä päivänä. Itsellä kokemusta vuosikymmenien ajalta ja ei ole pahaa sanottavaa, ainoastaan kampivalikoima on supistunut huomattavasti.

Mohkku
09.10.2016, 17.22
En tiedä, mutta veikkaan, ettei ainakaan minun kaltaiselleni tavispolkijalle ole mitään merkitystä sillä, onko keskiö nelikantti vai ht. Ainoa ongelma tosiaan on, että ainakin Shimanon valikoimissa Acera taitaa olla on parasta, mitä siihen järjestelmään saa. Toisaalta sekin toimii ihan hyvin ainakin uutena, eikä osa ole kallis, joten rahallinen merkitys on aika pieni, vaikka se kuluisikin loppuun pari tuhatta kilsaa nopeammin kuin kalliimmat osat. Ja saahan siihenkin rattaita vaihdettua.

orc biker
09.10.2016, 17.46
Pyörässä on Octalinkin kasettikeskiö (25 tkm takana ja nitisee, on nitissyt jo pidempään, se täytyy käydä huollattamassa/vaihdattamassa).

Alkaa tää homma hahmottua. Enköhän mä kokeile tuota 38:a keskirattaaksi (mahd. myös 46 isoksi rattaaksi, niin saa kapasiteettia ja eturattaiden kokoeroa pienemmäksi). Lisäksi takavaihtaja uusiksi.
Minusta tuo ei ole hyvä ratkaisu. Vaihda etuvaihtaja 15-20 € (jos kerran samalla kahvalla toimii maastovaihtaja) ja keskiö 10 € ja kammet (22-32-44 esim. FC-T4010, jossa isoinkin on teräsratas, mikä on varmaan hyvä tuollaisessa pyörässä kestävyyden kannalta) 40 €. Työkalut n. 15 €. Kun kuitenkin kannattaisi tuo keskiö vaihtaa, niin siinä samalla menee. Hintaahan sille tulee, mutta saahan siinä vähän vastinettakin, kun on sitten vara taas kuluttaa noita. Kierretään kammet ja keskiö auki ja vähän ehkä rätillä pyyhkäistään ja laitetaan uutta rasvaa ja sitten uudet kierretään tilalle. Se ei ole sen vaikeampaa. Sitten siihen vaikka vielä taakse se uusi takavaihtaja ja pakka (11-32 tai 11-34), niin johan tulee välityksiä. Takavaihtajan ei tarvitse olla mitään XT:tä, kun ei siitä ole mitään hyötyä tällaisessa, vaan esim. Deore lähtee n. 30 eurolla. Halvempiakin on, mutta niillä ei montaa euroa enää säästä, joten tuo on aika hyvä.

Toki, jos löydät rattaita halvalla ja muut ovat vielä kovin uusia, mutta muuten vaihtaisin tosiaan samalla keskiön yhteydessä koko kampisetin, kun se ei niin paljon enemmän kuitenkaan maksa. Tuo 44 ei toki ole kovin paljon, mutta itse olen ajanut 42:lla yli 70 km/h, mikä meni jo viuhtomiseksi, mutta kuitenkin onnistui. Jos kyse on tavaroiden vetämisestä matkapyörällä, niin tuskin tuo 44 on vielä liian pieni kovinkaan monelle. No, sinä tiedät itse paremmin, mutta näin minä tekisin tuossa tilanteessa.

nikobiker
09.10.2016, 18.22
Jep. Kiitos näkökulmasta. Tätä täytyy jäädä vielä miettimään. Se, että rattaat ovat terästä ja kestävät, on toki reissuilla tärkeää. Eikä tarkoitus ole halpisosilla mennä, vaan mieluummin laadukasta ja kestävää.

Vielä kysymys, että käykö triplamaastovaihtaja edessä myös maantiekahvan kanssa?

Tällä samalla pyörällä ajan myös sora- ja cc-lenkkejä, mutta eipä niissäkään vauhdit älyttömiin nouse. 39-11 on tuntunut riittävän melkeinpä aina. Samoin reissuissa, kun Bob Yakin kanssa yli 50 km/h vauhdit alkavat olla aika pelottavia. 22-32-44 kuulostaa sellaiselta, että tuon pyörän käyttötarkoituksilla siinä on mitä ikinä tarvitsen.

orc biker
09.10.2016, 18.45
Tuosta kampisetistä löytyy myös 26-36-48, jos se tuntuu vielä paremmalta. Ja tuo on Octalink, kuten nykyisessä, mutta eipä sillä suuremmin merkitystä ole, jos ja kun vaihtaa keskiön samalla. Samoin kampia löytyy mukavasti 165, 170 ja 175 mm. Taitaa olla nimetöntä sarjaa, mutta jotain Alivion/Aceran tasoista eli hyvää ja edullista peruslaatua. Jos haluaa maksaa enemmän, niin vastaavia toki löytyy hintavimmistakin, mutta yleensä niissä sitten lähes poikkeuksetta isoin rata on alumiinia keventelysyistä, mutta ei se varmastikaan teräksen veroista kestävyydeltään ole. Kalliimmissa oikeastaan on vain keskiratas tehty jostain teräksen ja jonkin lasikuitukomposiitin tai minkä lie yhdistelmästä. Muuten on hankala nähdä, että maksamalla lisää saavuttaisi mitään tällä saralla.

nure
09.10.2016, 22.53
Turha niitä teräsrattaita kunnolliseen pyörään enää tunkea, esim. ison rattaan kesto aluminisena ei paljon poikkea ja ei laadukkaidenkaan rattaiden hinta kilometriä kohden suunnattomaksi tule. Toisaaltaan teräsratas syö vastaavasti ketjua enemmän kuin alumiininen.
Jos noita virelitehtaan palikoita käytettävä maantiekahvojen vuoksi niin jos pyörästään pitää niin nuo halpikset jättäisin hyllyyn ja esin. XT:n hintakaan päätä huimaa. Kyllä nuo halpiksetkin toimii mutta jos vetosysteemi hieman laadukkaampaa niin kyllä sen toiminnan "smootiuden" huomaa.
Toisaaltaan jos kysyjä on budjettipyöräilijä niin sitten kannattaa mennä noilla peruspalikoilla, sehän on vain sitä valinnanvapautta mihin rahat sijoittaa...

TERU
10.10.2016, 07.48
Vielä kysymys, että käykö triplamaastovaihtaja edessä myös maantiekahvan kanssa?




Kyllä käy. Nykyinenkin etuvaihtaja käy maastokampien kanssa, mutta on vähän horon näköinen jos suurin ratas pienenee paljon.
Ratasvalinnoista nykyisiin kampiin, keskimmäisessä rattaassa pitää olla olake pienimmältä isommalle vaihtamista varten, siis mikä tahansa ei käy, vaan pitää olla triplakammille sopiva. Kannustan edelleen nykyisten kampien säilyttämistä.

TERU
10.10.2016, 10.05
Yksi hyvä paikka hankkia rattaita kampiin, TA on muutoinkin hyvä ratas matka-ajotyyppiseen ajoon. Samasta paikasta saa myös takavaihtajan ja oikeastaan kaikkea muutakin.

https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-Alize-5-Arm-Mitte-130mm-Lochkreis-p15389/

Alumiinia on monenlaista seosta, 7000 sarjan rattaat on kestäneet siihen kuin teräksisetkin.

orc biker
10.10.2016, 12.43
https://www.bike-components.de/en/TA/Kettenblatt-Alize-5-Arm-Mitte-130mm-Lochkreis-p15389/

30 euroa yhdestä rattaasta vs. 35 mainitsemastani kampisetistä samasta liikkeessä. Rattaiden vaihtelu yksitellen ei usein kannata, jos niitä ei saa erittäin edullisesti tai sillä ei säästä työtä. No, tuossa ei säästä työssä, kun keskiö pitää uusia kuitenkin.

TERU
10.10.2016, 14.46
Kyseisen tason pyörää, kun se on vielä täysin sopivakin, pitää päivittää ylöspäin. Siihen pääsee ruuvailemalla paremmiksi osiksi tulkitsemiaan kiinni pyöräänsä. Nykyihmisen suuria ongelmia on valinnan vaikeus, vaihtoehtoja on niin paljon ja rajoittavia tekijöitä vähän.

Malamuutti
10.10.2016, 14.55
Jos noita virelitehtaan palikoita käytettävä maantiekahvojen vuoksi niin jos pyörästään pitää niin nuo halpikset jättäisin hyllyyn ja esin. XT:n hintakaan päätä huimaa. Kyllä nuo halpiksetkin toimii mutta jos vetosysteemi hieman laadukkaampaa niin kyllä sen toiminnan "smootiuden" huomaa.

Tästä samaa mieltä. Kesällä laittelin ajokuntoon halpismaasturin, johon ostin uudet Acera-vivut ja takavaihtajan. Kippurasarvisessa pyörässäni on 105-kahvat, jotka ohjaavat XT-takavaihtajaa ja kyllähän sen eron tuntee käytössä. Kyllä se Acerakin toimii, ei siinä mitään, mutta XT toimii paremmin. Näiden komponenttien rakenteen yleisvaikutelmakin on sellainen, että runsaammilla kilsoilla XT luultavasti toimii täsmällisesti edelleen siinä vaiheessa, kun Acera lonksuu väljyyttään. Ja kun noista palikoista XT on noin 20 euroa Aceraa kalliimpi (Bikeshopin hinnat), kyllä valintani paljon ajettavassa pyörässä kallistuisi siihen.

orc biker
10.10.2016, 14.58
Kyseisen tason pyörää, kun se on vielä täysin sopivakin, pitää päivittää ylöspäin. Siihen pääsee ruuvailemalla paremmiksi osiksi tulkitsemiaan kiinni pyöräänsä. Nykyihmisen suuria ongelmia on valinnan vaikeus, vaihtoehtoja on niin paljon ja rajoittavia tekijöitä vähän.
Paremmiksiko? Eli kalliimmiksi ja "ylöspäin" brändätyiksi. Jos halpuus on ongelma, että pyörä pitää pysyä riittävän kalliina, niin siitä vain. Minä en itse välitä siitä, että miten niitä pyöriä pitää päivitellä, kunhan ne toimivat hyvin. Mitä edullisemmin siihen pääsee, niin sen enemmän jää rahaa jotenkin tärkeämpään vaikka pyöräilyynkin liittyen, mutta mieluummin johonkin muuhun.

orc biker
10.10.2016, 15.00
Tästä samaa mieltä. Kesällä laittelin ajokuntoon halpismaasturin, johon ostin uudet Acera-vivut ja takavaihtajan. Kippurasarvisessa pyörässäni on 105-kahvat, jotka ohjaavat XT-takavaihtajaa ja kyllähän sen eron tuntee käytössä. Kyllä se Acerakin toimii, ei siinä mitään, mutta XT toimii paremmin. Näiden komponenttien rakenteen yleisvaikutelmakin on sellainen, että runsaammilla kilsoilla XT luultavasti toimii täsmällisesti edelleen siinä vaiheessa, kun Acera lonksuu väljyyttään. Ja kun noista palikoista XT on noin 20 euroa Aceraa kalliimpi (Bikeshopin hinnat), kyllä valintani paljon ajettavassa pyörässä kallistuisi siihen.
Minulla on toisessa uusi Deoren takavaihtaja ja toisessa uusi XT. Ei mitään eroa toiminnassa. Millaiset vaijerit ja kuoret laitoit? Onko niissä eroa? 9-vaihteinen Acera on 25 € ja XT 60 € (Bike24). Se on 35 euroa tai +140 % eroa. Jos jossain on eroa vain 20 €, niin silloin taitaa oletettavasti halvempi olla täysin ylihinnoiteltu, koska harvemmin XT:tä Suomessa myydään polkuhinnoin. Oma valintani oli 30 € Deoresta (nyt näyttää maksavan 35 €), kun se mm. on jo Shadow-mallinen. Jos Shadow Plussaa tarvitsee, niin siitä kannattaa maksaa. Minä en tuohon pyörään tarvinnut, joten noillakin 30 €:lla sain jo uudet polkimet. Toki saahan näihin kaataa vaikka kaikki rahansa, mutta minusta on vähän jo itsepetosta korostaa näitä eroja, joita ei useinkaan ole. Tässä toki nähdään brändien voima. The force is very strong here, kuten tällaiselta palstalta voi odottaa. Tämähän on lähinnä pyöräpalsta ja vain siinä ohessa pyöräilypalsta.

Jos tosiaan täällä ostetaan mieluummin esim. yksi ratas uuden kampisetin sijaankin, niin ei se oikein enää siitä toimivuuden hakemisesta kerro, vaan enemmänkin siitä, että pyörä nähdään käyttöesineen sijaan näyttelyesineenä, missä brändeillä on merkitystä. Mutta eipä se toki haittaa, jos on ylimääräistä rahaa. Eihän sitä hautaankaan mukanaan saa. En ole vain ihan varma, että kaikki ymmärtäisivät, että näihin ei ole pakko laittaa niin paljon rahaa ja silti saavuttaa ihan sama toiminnallisuus.

Malamuutti
10.10.2016, 15.14
Aceran kahvojen mukana tuli vaijerit ja kuoret, käytin niitä. 105-kahvojen mukana tuli vaihdevaijerit, ja käytin niitä. Vaijerinkuoret ovat jotkut Jagwiret.
Bikeshopissa on 9-v XT hintaan 54,90 ja Acera 31 (en kyllä enää muista, mitä itse maksoin Acerasta, kun sen kivijalkakaupasta ostin). Deoresta en tiedä, mutta kyllähän tuo perus-Acera aika karun näköinen laite on, häkki suurinpiirtein prässättyä peltiä ja aika hempulan oloinen aivan uutena - tuntuu olevan melkoisia välyksiä aivan tuoreeltaan.
Kyllä se Acerakin toimii, 105/XT-combo vain tuntuu pelaavan paremmin.

orc biker
10.10.2016, 15.19
Kyllä se Acerakin toimii, 105/XT-combo vain tuntuu pelaavan paremmin.
On se mahdollista. En toki sitä kiistä. Meneehän näissä aina jossain raja, jonka jälkeen eroilla on merkitystä. Mutta tuollaiset vaijeritkin vaikuttavat tosi paljon. Nuo halvat saattavat tulla huonoilla kuorilla. SP40 taitaa olla se Shimanon halvin kuori, en muista, oliko se kuinka huono. Mutta itse laitoin Deoren SP41-kuorilla ja se toimii erittäin rivakasti. Tietysti tuo liipasimen tuntumakin voi tehdä sen eron. Minä uskon, että se on muutenkin jo ergonomisista syistä tärkeämpi kuin itse vaihtaja. Mutta tässä ketjussahan tarvitaan vain pelkkä vaihtaja.

https://static.bike24.com/i/p/6/4/11846_00_c.jpg

https://static.bike24.com/i/p/9/5/6359_00_c.jpg

Malamuutti
10.10.2016, 15.37
Tuskin noissa Aceran vivuissa vaijerit ihan parasta A-ryhmää ovat. Takavaihtaja on siis aivan markettikamaa, häkki tosiaan näyttää prässätyltä tai painevaletulta tauhkalta eikä mittatarkkuus vaikuta kaksiselta. Vivut vaikuttavat kyllä varsin täsmällisiltä.
Deore taas näyttää olevan jo aivan toisen luokan takavaihtaja.

TERU
10.10.2016, 16.10
Noiden takavaihtajien eron huomaa, kun hetken pyörittelee livenä käsissään, samoin käytännössä muutaman vuoden kuluttua. Kummallakin pärjää aikansa, hienoimmatkin tuotteet päätyvä aikanaan romuksi.

Deore XT valmistetaan Japanissa, perus-Deore jollain halvemman tuotantomaan tehtaalla. Edelleenkään kumpaakaan en sanoisi huonoksi.

nikobiker
10.10.2016, 22.06
Tähän tuli huoltomieheltä vielä uusi näkökulma eli alkuperäiseen ongelmaan ketjun putoilusta. Hän ehdotti ratkaisua, jota kutsui nimellä "third eye" eli pystyputkeen alarattaan kohdalle kiinnitetään kynsimäinen uloke, joka ohjaa putken puolelta ketjun alimmalle rattaalle, kun vaihdetaan keskirattaalta pienelle. Se oli niin edullinen ratkaisu, että jos toimii, niin jatkan alkuperäisillä kammilla ja rattailla.

Kunhan on näillä cc- ja gg-kelit ja talvet ajettu alta pois, niin voipi alkaa miettiä ensi kesän reissuja ja josko halua takapakkaan lisää laajuutta ja vaihtajaa sitten uusiksi. Deoressa näyttäisi olevan kapasiteetti 45, joten edessä nykyinen 24-50 ja taakse 11-30...tai jos tämä ei riitä, niin voisi vaihtaa isoimman eturattaan esim 48:aan ja saisi taakse 32 isoimmaksi (tai vaikka 46 ja 34 vastaavasti).

TERU
11.10.2016, 07.26
Tyylikäs pyörä, säilytä taso kun osien vaihto tulee ajankohtaiseksi, pieteetillä vaan uutta. Hyvä, että on aikaa kypsytellä.

Uutta pyörää joutuisi taas sovittamaan omiin ajoihinsa. Oliko keskiö vaihtokunnossa, käytiinkö kiekot läpi, onko pinnoja katkeillu, vai mikä noissa?

nikobiker
11.10.2016, 14.47
Oliko keskiö vaihtokunnossa, käytiinkö kiekot läpi, onko pinnoja katkeillu, vai mikä noissa?

Huoltokaveri sanoi että keskiöllä olisi tämän talven vielä ajanut, mutta vaihtoon menee.

Tosin tässä tuli taas uusi käänne (tämähän on kuin Kauniit ja Rohkeat!). Nimittäin minulla oli väärää tietoa keskiöstä. Se ei ollutkaan octalink vaan joku fsa:n kasettiratkaisu, jota ei löytynyt mistään tukkureilta enää. Joku poistuva malli. Eli päädyttiin sittenkin siihen että vaihdetaan maastokammet tilalle. Huoltomies oli sitä mieltä että saa sopimaan kammet runkoon oikealla akselin leveydellä ja vanhs tiagran vaihtajakin pitäisi sopia. Rattaat ovat 28-38-48 ja pyysin vaihtamaan pienimmäksi 24 tai 26 hampaisen. Toivotaan että hyvä tulee!

Kaveri mallasi taakse myös 32:n takapakkaa ja se sopisi tälle vaihtajalle eli ei tarvitsisi vaihtaa sitäkään sitten.

Kiekot ovat 32 pinnaiset ja on ollut vähän hankaluuksia reissussa niiden kanssa. Kesällä ennen reissua rihtautin takapyörän ja kesken matkan joutui käyttämään uudestaan rihtarilla. Haluan tukevammat kiekot. Jospa Hikiän ajomies tekisi minulle keväällä 40 pinnaiset, niin ei tarvitsisi jännittää matkalla kiekkojen puolesta.

Mohkku
11.10.2016, 15.03
Kiekkoihin liittyen keskustelun tynkää täällä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54079-Matkapyörään-vahvat-ja-kohtuuhintaisen-kiekot

TERU
11.10.2016, 15.07
Oukei, mikäpä siinä jos teknisesti noin onnistuu ja tyylikin tyydyttää. Ota omaan talteen kampisarja, kait siihen tiukan paikan tullen keskiökasettikin löytyy, maailmalta löytyy vaikka mitä!

Marsusram
11.10.2016, 17.26
Takavaihtaja on siis aivan markettikamaa, häkki tosiaan näyttää prässätyltä tai painevaletulta tauhkalta eikä mittatarkkuus vaikuta kaksiselta. Vivut vaikuttavat kyllä varsin täsmällisiltä.
Deore taas näyttää olevan jo aivan toisen luokan takavaihtaja.
Shimano pääsi SRAMin 1:1 vetosuhteisten kanssa samalle suoritustasolle vasta kun tekivät suoraan vetävät Shadow -takavaihtajat. Acerassa vaijeri kiertää vielä takakautta, joten en sitä kelpuuttaisi maastopyörään. Noista takavetoisista ei kunnolla toiminut kuin XTR, jatkuvaa säätämistä oli muiden kanssa. Eli Deoren Shadow -mallin jo kelpuuttaisin.

nikobiker
12.03.2017, 23.53
Laitetaanpas tilannepäivitys tähän. Vaihdoin tänään uuden takapakan Trekiin (11-30) ja se sopi juuri ja juuri. B-tension ruuvin joutui kääntämään ihan tappiin, jotta tuli hyvä. Tuskin olisi tuohon 105-takavaihtajaan 32 piikkinen takalimppu enää mahtunut.

Edessä siis 24-38-48 tripla ja tänään kun lenkillä kokeili tuota 24-30 välitystä, niin olihan se lähes tyhjän pyöritystä. Mutta ensi kesänä peräkärri perässä Stelviota ylös kammetessä saattaa kaivata vielä kevyempääkin.

Nätisti toimivat vaihteet kaikilla kombinaatioilla näin. Ainoa oli, minkä jo tiesinkin, että kahdella pienimmällä takarattaalla kun edessä oli pienin, vaihtajasta loppui mitta kesken ja ketju hiukan löystyy. Eipä ole showstopper, kun ko. välitystä ei kuitenkaan koskaan tarvitse ja silti vaihtaminen onnistuu tuoltakin.

Näillä mennään kohti ensi kesän seikkailuja. Paitsi ne kiekot piti vielä uusia...

TERU
13.03.2017, 07.08
Kevyt tuo keveimmillään onkin, etenemä kampikierroksella n. 24/30x1.8=1.44 m.

Tarkista ketjun pituus olisko lyhennettävää, suurimmalle rattaalle molemmisra päistä ja tunnustelu voisko lyhentää.

Espanjan ymäriajo, Vuelta tulee katsotuksi, Don Quijote tulee mieleen ylängöistä, upeita ovatkin.

nikobiker
13.03.2017, 20.08
Ketjua juuri noin mittailin ja laskeskelin. Olisi riskillä saattanut olla mahdollista tiputtaa vielä sen kaksi linkkiä pois, mutta olisiko sitten kuitenkin pisintä ketjun mittaa vaativalle välitykselle tullut tenkkapoo. Kovin tiukalta vaikutti se. Hankala tarkkaan testata muuten kuin ottamalla linkkejä pois. Takaisin kun niitä irrotettuja ei enää niin helposti saa. Ihan hyvä tuli välityksistä näin.

TERU
14.03.2017, 09.41
Eihän tuossa muuta kuin mitään rikkomatta täytyy voida käyttää päällä nuo ääriasennotkin, vaikka ei niillä pidempään ajaisikaan. Miltä ketjulinja näyttää noilla kammilla? Onko käytössä KMC:n pikaliitin ketjussa? Mainio peli.