PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kadotin mutterin Campagnolon takavaihtajasta! Help!



svalima
04.10.2016, 21.26
Mullon vuoden 1999 Klein Quantum II jossa on Campagnolon osat. Daytona on vaihtajan malli; kuulemma vuoden valmistusajan jälkeen tuon mallin nimi piti vaihtaa jonkun tekijänoikeuskiistan vuoksi.

Vaihdoin pyörään vaihdevaijeria. Takavaihtajan mutteri, jolla vaijeri kiristetään, irtosi työtapaturmaisesti.
http://branfordbike.com/merchant/1677/images/site/rder_pr1.jpg

Kyse on siis tuossa kuvassa näkyvistä osista G ja H.

Tartten apua, jotta saan vaihteeni toimimaan. Miten tällaisesta kusisesta pulmasta pääsee eteenpäin? Onko jollain näitä hyllytavarana? Missä? Kenellä? Toki äärimmäisessä hädässä voin itsekin jonkun mutterihässäkän viritellä, mutta ei se kyllä kunniaa tee kenellekään.

Kiitos avusta.

SSGT-92
04.10.2016, 21.42
Taitaa kylläkin nyt olla kyse ruuvista/pultista,ei mutterista;se on se sellainen jossa on se kierteellinen reikä.Campaa sen paremmin tuntematta,luulisin tuossa olevan normikierteisen ruuvin,ettii vaa sopiven kokoisen tai kilauttaa esim. Velosporttiin kysyäkseen sen ruuvin koon tai tilaa sen sielt.Kai sielt sais ton H-hilunkin

svalima
04.10.2016, 21.59
No niinpä tietysti :) Joo, tuskin on mikään erikoiskierre. Kysynpä Velosportista. Kiitos!

maalinni
04.10.2016, 22.48
Etsi se kadonnut ruuvi? Luulisi sisätiloista ennemmin tai myöhemmin löytyvän, ulkoa ei sitten välttämättä ikinä. Kävisiköhän tuon H osan tilalle vaikka Shimanon vastaava?

LJL
04.10.2016, 23.13
Eikös tuo hukkunut osa liene ihan normaali M4 tai M5 pultti ja melko yleismallisen näköinen vaijerinkiristysprikka. Lienee mahdoton sanoa onko se vaijerinkiristysosa spesifi juuri tuolle vaihtajalle. Kokeile jotain Campan omaa tai vastaavaa tarvikeosaa ja jos sopivaa ei millään löydy, Ebayssä näyttäisi olevan tuota kokonaista vaihtajaa noin 60€ + postit: http://www.ebay.com/itm/Campagnolo-Daytona-Rear-Derailleur-9-Speed-2-or-3-triple-Medium-Cage-/222269028036

Mihin ne osat hukkui, söikö hirvi tms?

Jpet
04.10.2016, 23.46
Nurmikolle tai hiekkaan lennähtäneitä metalliosia olen onnistunut löytämään teippaamalla magneetteja jonoon esim haravanvarteen ja sitten pihaa läpikäyden tällä "metallin paljastimella"
Vanhoista taskulampuista irroitetuista magneeteista sain aikaiseksi noin 30cm pötkön, jolla löysin esim nurmikolle singahtaneen mopon männäntapin lukkoprikan.

LJL
04.10.2016, 23.48
Titamiinipultti ja aluprikka eivät välttämättä koe magneettiharavaa kovin puoleensavetäväksi

svalima
07.10.2016, 01.01
Hei,
Luovuin etsinnästä kun tajusin, missä ruuvini ja brikkani ovat. Yleisön pyynnöstä tiivistän niiden elinvaihdeiden viimeiset tunnetut hetket tähän:
Irrotin katkenneen vaijerin ja tohkeissani revin sen ulos. Aloin asentaa uutta. Sitä varten piti katkaista vaijeri. Etsin leikkureita aikani, ja kun olin siinä pyöränkorjausmoodissa niin vahvasti, päätin samoilta seisomilta lähteä keskustaan Honkkariin hakemaan sivuleikkureita ennen kuin pahoittaisin mieltäni toden teolla hukkuneen työkalun takia. Kulkuneuvoksi valikoitui upea vihreä maantiekiiturini. Sain leikkurin nopeasti omistukseeni ja veivasin parin kilometrin matkan kotiin. Jatkoin puuhiani. Kunnes sitten aloin etsiä ruuvia, että missä se voi olla, kun en varmasti ole vienyt sitä mihinkään, ja jos olenkin ottanut sen, niin tuskin tätä pöytää kauemmas olen sitä laskenut käsistäni...

Nyt sain jo oman viritykseni paikoilleen naapurin avustuksella. Ongelmana vain on, että vaihtaja ei palauta ketjua lähellekään viimeistä ratasta; viisi suurinta kiekkoa on käytössä minulla. Näin oli toki jo ennen vaijerinvaihtoa. Mitenköhän sen vian saa korjattua? Onko siellä joku ruuvi, jota kiristetään tai löysätään? Kun vaijeri oli katkennut, vaihtaja vaihtoi kyllä nätisti saman tien suurimmalle vaihteelle, itsestään. Mietin, että jumittaako vaijeri siellä viimeisellä taipaleellaan, keskiöstä vaihtajaan.

Gibsy
07.10.2016, 22.36
Nyt sain jo oman viritykseni paikoilleen naapurin avustuksella. Ongelmana vain on, että vaihtaja ei palauta ketjua lähellekään viimeistä ratasta; viisi suurinta kiekkoa on käytössä minulla. Näin oli toki jo ennen vaijerinvaihtoa. Mitenköhän sen vian saa korjattua? Onko siellä joku ruuvi, jota kiristetään tai löysätään? Kun vaijeri oli katkennut, vaihtaja vaihtoi kyllä nätisti saman tien suurimmalle vaihteelle, itsestään. Mietin, että jumittaako vaijeri siellä viimeisellä taipaleellaan, keskiöstä vaihtajaan.
Eli vaihtaja toimii kuten pitääkin, nyt vain youtubesta video missä kerrotaan vaihteiden säätäminen esim. tämä https://www.youtube.com/watch?v=QoGyvl0eXWA tai etsit foorumilta ohjeet niistä parinsadan ketjun joukosta kuinka takavaihtaja säädetään. Jos vaijerit ja kuoret ovat kovin vanhan ja/tai kuluneen näköiset, niin harkitsisin myös niiden uusimista. Säätäminen ei ole loppujen lopuksi vaikeaa kun hommaan keskittyy, onnea matkaan!