Näytä tavallinen näkymä : Cuben maantiepyörät
No niin, pitkällisen vatuloinnin jälkeen olen päätynyt ostamaan maantipyörän. Muutamia merkkejä olen käynyt jo koeajamassa, mutta Cuben maantiepyörään en ole kivijalkamyymälässä törmännyt. Syystä toisesta olen iskenyt silmäni Cube Attain GTC Pro-pyörään. Onko foorumilaisilla kokemuksia Cuben rungoista?
Olen yrittänyt englantilaisia foorumeilta selvitellä Cube kokoja ja huonolla englannin kielen taidolla saanut käsityksen että Cuben rungot ovat kilpailijoitaan pienemmät. Onko tämän foorumin Cubelaisilla samoja tuntemuksia.
Cubesta olen koeajanut CrossPro cyclon, mutta nyt on ostossa maantiepyörä. Cuben saisi euroopan verkkokaupoista mukavaan hintaan ja muutenkin pyörä on kehuttu.
jannevaro
30.09.2016, 10.14
Mulla on Cube Litening ja ei voi kyllä moittia. Kevyt, jäykkä ja mukava. Vaikka joku varmaan väittää ettei kaikkea voi saada, mut niillä onkin joku monta kertaa kalliimpi, painavampi ja kova pyörä. Funcorner.de:sta saa Cubea edukkaaseen hintaan ja kun kysyy sähköpostilla tarjousta niin saattaa saada vielä halvemmalla, ainakin jos ei tuote ole jo alennuksessa. Suomessa myy R-Tech Suspension ja sielläkin on jotain alennuksessa. Itsellä ei oikein hintaneuvottelut sujuneet tuolla kesällä (tosin nyt se pyörä on alennuksessa) niin tilasin Saksasta. Suosittelisin vähän up-grade:maan tavoitteitasi vaikkapa Agree C-62:een tai Liteningiin. Cubesta löytyy testituloksiakin roadbike.de sivulta.
Miten hyvin sinulla osui tuo rungon koko kohilleen? Minä en ole saanut R-Techiltä sähköpostikyselyihin mitään vastausta joten heidän kauttaa en pyörää hanki. Saksasta olen ajatellut pyörän tilata, kunhan saan päätettyä koon. Attainista olen kiinnostunut, koska sen kehutaan olevan ns. endurance tyylin pyörä. Agree C-62 on käsittääkseni hieman matalamman ajoasennos omaava pyörä.
Joskus olen suositellut että jos et pääse testaamaan jotain määrättyä merkkiä niin testaa joku itsellesi sopiva malli ja hae netistä kummankin rungon geometriat ja vertaa niitä, vaikka ruutupaperilla tai jos nörtti insinööri niin Cadilla tai Rhinolla hahmottele joten saat ainakin saa jonkinlaisen kuvan ko. pyörästä.
Tätäkö tarkoitat? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-attain-gtc-pro-disc-road-bike-2016/rp-prod141418
Tuota pyörää juuri olen katsellut. Vielä muutama päivät sitten mielessä oli vielä samasta pyörästä alumiinirunkoinen versio mielessä, mutta koeajettuani paria hiilikuiturunkoista pyörää mieli on muuttunut. Hiilikuitu tuntuu vaimentavan tien epätasaisuuksia melkoisen paljon, joten se on nyt vahvasti harkinnassa.
Olen minä noita pyörien geometriatietoja lukenut lähes väsyksiin asti ja cadillekin piirtänyt kaikkien koeajamieni pyörien rungot ja verrannut niitä sekä Attainin 58 että 60 runkoihin. Näytölle piirrettyinä eri pyörien mitat ja mallit toki poikkeavat kaikki toisistaan, mutta yllättävän pieniä erot näyttävät olevan.
Erilaiset laskurit näyttävät suosittelevan minulle välillä 58 ja välillä 60 kokoa. Tämä vuoksi hieman haluaisin ihan Cuben käyttäjiltä kokemuksia runkokokoihin liittyen.
Melkein aina kun mennään kahden koon välimailla niin pienempi on parempi. Millaiset mittasi ovat?
jannevaro
30.09.2016, 12.50
Mulla on Litening 58 ja saman kokoinen oli myös Canyon. Tämä on matalampi ja pidempi, mutta periaatteessa sama koko, malli vaan kisamaisempi. Oma pituus on 189 ja inseam 88. En suosittelisi mitään kauhean korkeaakaan asentoa. Se voi alkaa pänniä sitten kun sitä ei saakaan matalammaksi. Agree on myös aika rennolla asennolla ja noiden mukana tulee aina kasa spacereita jolloin asento ei ole matala. Spacereita voi sitten halutessa poistaa ja asennon saa matalammaksi sitten kun kroppa tottuu maantiepyöräilyyn. Se voi hyvinkin olla että kisaaminen ja vauhdikkaampi ajaminen alkaa kiinnostaa. :)
jannevaro
30.09.2016, 12.52
Musta nämä uudet Cubet ei ole mitenkään erityisen pieniä. Aika samoissa kuin useimmat muut merkit. Ja joo ilman muuta kuitua kehiin!
Tällä kalkulaattorilla saa mukavasti kolme pyörää samaan kuvaan, kun syöttää mitat.
http://www.bikegeo.net/
Oman koon saa suht helposti mitattua tällä:
http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp
Tuo antaa kolme suositusta eri ajoasennoille.
Olen näemmä samaa kaliiberia jannevaron kanssa. Pituutta 187 sm ja jaln sisäpituus 89 cm. Minulle on sanottu kahden viimeisen viikon aikana kahdessakin liikkeessä että suomalaisille myydään liian pieniä pyöriä. Onko tämä "suositus" valita kahdesta se pienempi sitten osittain väärä?
Minusta taas Suomessa myydään liian isoja pyöriä pienille ihmisille ainakin, kun pieniä pyöriä ei ole varastossa..
jannevaro
30.09.2016, 13.30
Niin, kivijalkakaupoissa myydään sitä pyörää mikä niillä on käsillä vaikka ei olisikaan ihan sopiva ja sitten selitellään kaikenlaista. Kyllä 58 riittää sulle. Itselleni hankin heti pari senttiä pidemmän stemmin.
jannevaro
30.09.2016, 13.38
Itselle yksi ratkaiseva tekijä oli että Cubessa sai 58:n 172,5mm kammella. Se on huomattavasti helpompi pyöritellä kuin 175mm. 60:ssa sitten taas se pitempi.
Ehdottomasti 58! Tuossa vastaavat on oikeassa että tietämättömille myydään juuri sitä mitä on varastossa, miettimättä että kuinka se sopii ostajalle. Vastuunsa tunteva myyjä kyllä malttaa suosittaa sopivaa vaikkei heti saakkaan myytyä ja vaikka asiakas kävelisikin toiseen puotiin!
Noihin "alamittaisiin" kampiin kyllä suhtautuisin varauksella, jos hiemankin jalassa pituutta ja voimaa niin kyllä 175mm on aivan passeli.
Tämä on mielenkiintoinen asia tämä runkokoko. Tuo nuren linkittämämä ChainReaktionCyclekin tarjoaa Attainista 187 cm:lle henkilölle 60 ja jopa 62 cm runkoa vaikka heillä on varastossa joka kokoa. Jos ottaisin tuon 60 kokoa olevan rungon niin mitä negatiivista se toisi mukanaan tässä mallissa, joka on aika pysty?
Vaakaputki on 1,5 cm pitempi ja akseliväli 1,2 cm pitempi. Lisäksi ohjaus 2 cm ylempänä, jos käytetään matalinta ohjaustangon säätöä minimispacerilla. Eli ajoasennon saa pienemmällä matalammaksi, jos tarve vaatii. Tietysti isoon voi vaihtaa stemmin jyrkemmäksi ja pari senttiä lyhemmäksi..
Kuvittelisin, että pienempi on ketterämpi ja hallittavampi? Ja ennenkaikkea kevyempi muutaman gramman ;)
jannevaro
30.09.2016, 15.54
Sitten se on entistä enemmän pysty ja lisäksi junamainen ja kömpelö.Tsekkaa myös Fun Corner.
http://www.fun-corner.de/en/road-bikes/580-cube-attain-gtc-pro-disc-greynflashred-2016.html
jannevaro
30.09.2016, 16.03
Tarviitko oikeasti levyjarruja? En ymmärrä miksi maantiepyörään sellaiset ottaisi... Kevyet hyvät kiekot on kuitenkin se eka päivityskohde ja jos on valinnut levyt niin se ei enää käykään noin vaan...
Tossa listaa Cubeista:
http://www.fun-corner.de/en/14-road-bikes#/manufacturer-cube/gender-male_unisex/application_area-race
Juuri tuon mukavan tuntuisen alehinnan vuoksi tämä niin kovasti kiinnostaa. Jostain syystä tuo runkokoko tuntuu jotenkin isolta asialta. Vaikka cadilla noita olen verrannut niin ei niistä viisastu. Varmasti niin 58 kuin 60 kokoisella pärjäisi. Olisi vain mukava kun koko olisi mahdollisimman lähellä oikeaa.
jannevaro
30.09.2016, 16.38
Attain 58:ssa on 20 cm emäputki ja 57,5 vaakaputki. Aivan varmasti riittää sinulle.
Ei tuokaan kallis ois ja kilon kevyempi:
http://www.fun-corner.de/en/road-bikes/581-cube-attain-gtc-race-carbonnwhite-2016.html
Itsekin kun olen pyöriä taas hairahtunut katselemaan, niin olen miettinyt, että millainen tuollaisen hiilikuiturungon kestävyys on normaalikäytössä? Siis siinä tapauksessa, jos pyörää joutuu säilyttelemään muuallakin makuuhuoneen seinällä. Haulla löytyy aika monta juttua, joissa pyörä on vain kevyesti kaatunut tai sen päälle on pudonnut vaikkapa työkalu, jonka jälkeen runkoon on tullut reikä (katosiko muuten tämä viimeisin keskusteluketju mystisesti?). Tai vaikkapa pullotelineen kierreinserttien irtoaminen rungosta.
Taannoin kävi itselle alumiinirunkoisessa pyörässä niin, että eturatas imaisi ketjun kiinni vaihtaessa ja sinne rattaan ja chainstayn väliinhän se hiukan livahti. Ei tullut muuta kuin maalinaarmuja, mutta mitenköhän olisi käynyt hiilarirungon kanssa.
Ainakin tuntuisi, että käytetyn hiilikuiturunkoisen pyörän ostaminen on melkoista arpapeliä, jos ei satu tuntemaan myyjää. Mutta saahan noita uusiakin nykyisin melko edullisesti. Taas toisaalta, onko ne hiilikuidun hyödyt niin kiistattomat: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56105-Hiilikuitu-cyclocross&p=2579096#post2579096 .
Asiasta Cubeen. Onko tuossa kyseisessä pyörässä miten paljon tilaa renkaille, jos alkaakin tehdä mieli vaikka 28-millistä GP4000:sta? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50884-Conti-GP4000S-II
Levyjarruja ei ehkä välttämättä tarvi, mutta haluan ne, joten se rajoittaa vähän vaihtoehtoja. Tällä hetkellä on tässä hankinnassa vain tuo koko.
Tuota rengaskokoa mietin itsekin, olishan se varmaan mukavampi ajella vähän leveämmällä kumilla. 28 mm leveän pitäisi mahtua seuraavan linkin mukaan
http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2016-winter-rennraeder-cube-attain-sl-disc/a41699.html
Mutta tuo Tourin testissä oleva pyörä on alumiinirunkoinen.
Jotenkin merkillisiä nuo Cuben mitat, 58cm rungossa pysty 54 ja 60cm 56cm, mistähän nuo mitat keksineet...
No niin, pitkällisen vatuloinnin jälkeen olen päätynyt ostamaan maantipyörän. Muutamia merkkejä olen käynyt jo koeajamassa, mutta Cuben maantiepyörään en ole kivijalkamyymälässä törmännyt. Syystä toisesta olen iskenyt silmäni Cube Attain GTC Pro-pyörään. Onko foorumilaisilla kokemuksia Cuben rungoista?
Olen yrittänyt englantilaisia foorumeilta selvitellä Cube kokoja ja huonolla englannin kielen taidolla saanut käsityksen että Cuben rungot ovat kilpailijoitaan pienemmät. Onko tämän foorumin Cubelaisilla samoja tuntemuksia.
Cubesta olen koeajanut CrossPro cyclon, mutta nyt on ostossa maantiepyörä. Cuben saisi euroopan verkkokaupoista mukavaan hintaan ja muutenkin pyörä on kehuttu.
Cycling Plus Issue 313 May 2016
56cm runkokoko painaa 9,25kg eli aika paljon.
Tässä on ne Shimanon 505 kahvat, jotka on sanalla sanoen omituiset. Itselläni vaihtui Cuben race procrossari seuraavaan malliin (SL) noiden takia. Minusta tuo ei ole oikein maantiepyörä.
Mutta jos olet Cuben cycloa kokeillut niin helppohan se nyt on oikea koko selvittää. Cubella on kokotaulukot sivuillaan.
Itse kääntäisin katseet kyllä ihan eri pyöriin mikäli on tarkoitus maantielle mennä.
https://www.cube.eu/en/products/road-race/attain/cube-attain-gtc-pro-disc-greynflashred-2016/
vs.
https://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-pro-rednblack-2016/
Tuossa lehdessä valittiin vuoden 2016 pyörät ja tuon hintaluokan voitti Cannondale caad12...sitä saa alle 1200€ Saksasta. Yksi vaihtoehto Focus cayo 105 mix (1300€), jossa sama runko kuin paremmissa malleissa.
Testivideo: https://youtu.be/syUg40ZC6as
Mikä on maantiepyörä ja mikä ei. Minä aloitin jokin aikaa sitten uuden ketjun fitnespyöristä. Vielä hetki sitten olin ehdottomasti suoratankoisen ostamisen kannalla. Nyt olen päätynyt hankkimaan kuntoilukäyttöön tällaisen mukavan ajoasennos tarjoavan maantiepyörän. Jos tämä harrastus joskus lähtee oikein kunnolla käyntiin niin ainahan sitä voi hankkia paremman maantiepyörän. Juuri nyt tämä Cube voisi olla minulle sopiva tai niin ainakin luulen. En tässä vaiheessa välttämättä hae tai tarvitse sitä keveintä ja nopeinta pyörää vaan mukavan ajoasennon tarjoavan pyörän.
Enpä ole noihin jarrukahvoihin sen kummemmin kiinnittänyt edes huomiota. Koeajamissani pyörissä ne ovat olleet keskenään erilaiset mutta minun köteen ne ovat olleet kaikki ok. En tiedä johtuuko se sitten isosta kurasta mutta kaikista on ote ollut ihan hyvä.
Niin noihin jarrukahvoihin selvennyksenä. Näkyy lukevan iso kura, piti lukea iso kopara. Eli isot kädet niin ei kahvat juuri erilaisilta ole tuntuneet. Varmaan noissakin eronsa on kun niitä tarkemmin katsoo.
alumiini
01.10.2016, 00.20
Itse tilasin Fun Cornerista pari viikkoa sitten viimeisen 2016 Cuben C:62 Agree race discin. Hyvään hintaan sain, eikä ostos ole kaduttanut. Itse olen 182cm ja 56 rungon otin.
Mikä on maantiepyörä ja mikä ei. Minä aloitin jokin aikaa sitten uuden ketjun fitnespyöristä. Vielä hetki sitten olin ehdottomasti suoratankoisen ostamisen kannalla. Nyt olen päätynyt hankkimaan kuntoilukäyttöön tällaisen mukavan ajoasennos tarjoavan maantiepyörän. Jos tämä harrastus joskus lähtee oikein kunnolla käyntiin niin ainahan sitä voi hankkia paremman maantiepyörän. Juuri nyt tämä Cube voisi olla minulle sopiva tai niin ainakin luulen. En tässä vaiheessa välttämättä hae tai tarvitse sitä keveintä ja nopeinta pyörää vaan mukavan ajoasennon tarjoavan pyörän.
Enpä ole noihin jarrukahvoihin sen kummemmin kiinnittänyt edes huomiota. Koeajamissani pyörissä ne ovat olleet keskenään erilaiset mutta minun köteen ne ovat olleet kaikki ok. En tiedä johtuuko se sitten isosta kurasta mutta kaikista on ote ollut ihan hyvä.
Samalla rungolla, vannejarruilla sekä ultegran osasarjalla on esim. tämä mielestäni paljon järkevämpi vaihtoehto: http://www.fun-corner.de/en/road-bikes/581-cube-attain-gtc-race-carbonnwhite-2016.html
Tärkeintä on kuitenkin se että ostaa pyörän ja polkee sillä ;)
EDIT: CUBEa kannattaa katsoa myös rutlandcyclingistä: http://www.rutlandcycling.com/369453/products/cube-attain-gtc-race-2016-carbon-road-bike.aspx
En oikeastaan kaipaa tähän keskusteluun suosituksia pyörästä joka minun pitäisi ostaa.
Nyt kaipaan ennen kaikkea cube-pyörän jo omistavilta henkilökohtaisia tuntemuksia oman pyörnsä koosta suhteesta omaan kokoonsa. Cube Attain minulla on tarkoitus tilata.
En oikeastaan kaipaa tähän keskusteluun suosituksia pyörästä joka minun pitäisi ostaa.
Nyt kaipaan ennen kaikkea cube-pyörän jo omistavilta henkilökohtaisia tuntemuksia oman pyörnsä koosta suhteesta omaan kokoonsa. Cube Attain minulla on tarkoitus tilata.
Eli ostin uuden maantiepyörän, tuntuu sairaan hyvältä?
Omasta mielestäni sen ensimmäisen maantiepyörän ostanut ei tiedä oikein mitään asennosta. Enemmän ajanut taas tietää oikeat mitat itselleen ja ostaa pyörän sen mukaan.
Mittaat mittasi competivecyclist laskurilla, ostat pyörän ja säädät sen stemmillä sekä satulaputkella kohdilleen. Ulkona on ollut mahdottoman hieno syksy. Nytkin koko viikonlopuksi on luvattu hienoa keliä.
Kyllähän se varmasti noinkin on. Mielelläni kuitenkin edelleen kuulisin omakohtaisia kokemuksia cube-pyöristä.
Aivan eksakteja neuvoja mahdoton antaa koska jokainen kuski on yksilöllinen ja omaa omat mieltymykset. Paattoman kanssa samaa mieltä ja aurinko paistaa täälläkin joten ulos lenkille! Tilaa pyörä jos itseäsi miellyttää, toisaaltaan jos ei ole kokemusta maantiepyöristä niin usein kivijalka saattaa olla parempi vaihtoehto hankkia ensinmäinen ajokki.
Nurenkin kommentti täysin oikein.
Yhden tekniikkaan liittyvän kysymyksen haluan vielä kysyä. Tuossa aiemminkin jo hieman kyseenalaistettiin hiilikuiturungon kestävyyttä. Tosiasia lienee että aivan kaikkein halvimmat hiilikuiturungot eivät kovin hyviä välttämättä ole. Joko 1500-2000 euron hintaluokka nykyään on sellainen että hiilikuiturungot alkavat olemaan riittävän laadukkaita vai onk alumiini vielä näillä hinnoilla varmempi valinta?
Kyllä minä pian vatuloinnin lopetan ja laitan fillarin tilaukseen niin kerkiää tälle kesälle vielä tien päälle.
Nurenkin kommentti täysin oikein.
Yhden tekniikkaan liittyvän kysymyksen haluan vielä kysyä. Tuossa aiemminkin jo hieman kyseenalaistettiin hiilikuiturungon kestävyyttä. Tosiasia lienee että aivan kaikkein halvimmat hiilikuiturungot eivät kovin hyviä välttämättä ole. Joko 1500-2000 euron hintaluokka nykyään on sellainen että hiilikuiturungot alkavat olemaan riittävän laadukkaita vai onk alumiini vielä näillä hinnoilla varmempi valinta?
Suunnittelun, valmistustekniikan ja materiaalin laatu maksaa ja vaikuttaa rungon kestävyyteen. Arvottaisin eri hintaluokkien hiilikuiturunkoa näin;
Kiinalainen nyrkkipajassa puristettu kopio; Erittäin halpa, kyseenalainen kestävyys, kevyt, mahdollisesti veltto ajettava (= ei ajo-ominaisuussuunnittelua)
Noname/halpatuotanto kiinalainen runko; Halpa, lähtökohtaisesti kestävä, jos jäykkä niin samalla suhteellisen painava
Tunnetun merkin lähtötason runko; Keskihintainen, kestävä, jäykkä tai mukava, kevyempi kuin vastaava alumiininen
Tunnetun merkin keskitason runko; Arvokas, kestävä, jäykkä ja mukava, suhteellisen kevyt
Tunnetun merkin kilpatason runko; Erittäin arvokas, erittäin kevyt, kyseenalainen kestävyys pitkällä tähtäimellä, jäykkä ja mukava
Monasti ns. merkkirungotkin tulee kaukoidän pajoista, taitaa suurin tehdas valmistaa ison prosentin kaikista keskitason rungoista... En halvinta hankkisi mutten "Merkillä" myytäviä halveksisi...
No sun koko on 58 Attainista. Stemmiä joudut hiukan lyhentämään koska nuo molokahvat, joissa kädet lepäävät pidemmällä, eli vakio 110mm(?) 100 milliseksi.
Arvatenkin kokeilemasi Cuben cyclocross oli kokoa 59.
Cube cyclo oli juurikin 59. Mitään ulottuvuusongelmia ei "molokahvoihin" ollut joten ei tuossakaan lyhentämisen tarvetta olisi ollut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.