Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuituhaarukan kestävyys, esim. Cannondale CaadX 105
TyömatkailijaPohjoisessa
29.09.2016, 21.41
Pahoitellut aloittelijan kysymyksestä, täysin absoluuttista totuutta en ollut löytävinäni haulla.
Mikä on konsensus? Alumiinihaarukkakin menee rikki, kaikki menee rikki jos tarpeeksi on voimaa takana. Uskaltaako noilla ajaa? Tapahtuuko onnettomuuksia.. yhtään? Millaisia etuhaarukasta johtuvat onnettomuudet on? Naps, poikki kuin tulitikku, ja naamalleen? Vai onko kestävyyskeskustelussa kyseessä lähinnä akateeminen materiaalitekniikan keskustelu?
Asianharrastajat muuta tuskin käyttävätkään kuin hiilikuitua?
Käyttöikä? Isältä pojalle näistä hiilikuitukamppeista ei ole, liekö alumiinisistakaan?
Lähinnä siksi kyselen, ettei stressin poistoon tarkoitettu pyöräily muutu stressiä lisääväksi (pelko), mikäli CaadX tulisi ostettua. Kiitos ja anteeksi :)
Cannondalea löytyy mm. http://velosport.fi/verkkokauppa/cannondale_caadx_105-p-53610-92/
Kysy Räikköseltä stressaako se Monzassa 370 lasissa että mitäs jos tää kuiturunko nyt hajoaa vauhdissa.
Tai lentokapteenilta, että rupeeko Airbusin kuituspoilerit repsottamaan -50C pakkasessa 900km/h vauhdissa.
TyömatkailijaPohjoisessa
29.09.2016, 22.01
Kysy Räikköseltä stressaako se Monzassa 370 lasissa että mitäs jos tää kuiturunko nyt hajoaa vauhdissa.
Tai lentokapteenilta, että rupeeko Airbusin kuituspoilerit repsottamaan -50C pakkasessa 900km/h vauhdissa.
Kiitos tähänastisista vastauksista. Nii-in, onko ns. isojen poikien pelit "enemmän laminoituja" kuin tavallisen tallaajan vai voidaanko puhua yhdestä ja samasta hiilikuidusta?
Kiitos tähänastisista vastauksista. Nii-in, onko ns. isojen poikien pelit "enemmän laminoituja" kuin tavallisen tallaajan vai voidaanko puhua yhdestä ja samasta hiilikuidusta?
Se cannondale caadx_n keula on varmasti pidempi ikäinen kuin räikkösen ferrarin kuituosat. Ferrarin osien täytyy kestää vain muutama kisa ja tavoitteena on keveys.
Kuluttajien pyörien keulojen nyt vaan pitää pysyä kasassa. Jenkki juristit olisivat aika tyytyväisiä napsahtelevista haarukoista.
Mutta jos yhtään epäilyttää, niin osta teräsrunkoinen pyörä, vaikkapa sulry (http://surlybikes.com/bikes/cross_check).
Blackborow
29.09.2016, 22.27
Napsahtaa se alumiinihaarukkakin väsyessään poikki. Ehkäpä vielä nopeammin kuin hiilikuituinen...
Missä ihmeen esson baarissa sitä kuitupelkoa kylvetään? Taas kysytään samaa asiaa, taas laitetaan se vanha kunnon Santa Cruzin testivideo eetteriin.
https://youtu.be/xreZdUBqpJs
ps. Jos muuten yhtään pelottaa se hiilikuituosien räjähtäminen atomeiksi täysin satunnaisesti, kannattaa ehdottomasti jättää ne kauppaan. Ovat nimittäin erityisen ikäviä ajotuntumaltaan. Pelkkää markkinamiesten hömpötystä.
Missä ihmeen esson baarissa sitä kuitupelkoa kylvetään? Taas kysytään samaa asiaa, taas laitetaan se vanha kunnon Santa Cruzin testivideo eetteriin.
https://youtu.be/xreZdUBqpJs
ps. Jos muuten yhtään pelottaa se hiilikuituosien räjähtäminen atomeiksi täysin satunnaisesti, kannattaa ehdottomasti jättää ne kauppaan. Ovat nimittäin erityisen ikäviä ajotuntumaltaan. Pelkkää markkinamiesten hömpötystä.
Juu ei kannata kokeilla mitään hiilikuituosaa, ei varsinkaan runkoa. Tulee vain kalliiksi.
Aiemmin jäät liikenteessä auton alle kuin se sun kuitukeula katkeaa. Kumpaakaahan en tietysti toivo tapahtuvan.
Missä ihmeen esson baarissa sitä kuitupelkoa kylvetään? Taas kysytään samaa asiaa, taas laitetaan se vanha kunnon Santa Cruzin testivideo eetteriin.
https://youtu.be/xreZdUBqpJs
Minä en ota kantaa kuituhaarukan ominaisuuksien hyvyyteen tai huonouteen. Tuollainen video ei kuitenkaan kerro paljonkaan tuoteen soveltuvuudesta tavallisen pyöräilijän käyttöön. Materiaalin kestävyyteen liittyy mm. aika ja kolhujen sieto. Vaikka uutena ja ehjänä materiaali olisi hyvinkin lujaa (esim. Ferrarin osat yhden kisan ajan), vanhentuneena ja kenties naarmuuntuneena tilanne voi muuttua täysin toisenlaiseksi. Voi olla turha pelko kuituhaarukan osalta, mutta tämän takia itse en kuitenkaan pidä kuituhaarukkaa etuna ns. käyttöpyörän valinnassa.
Oma lukunsa on sitten se, että jostain materiaalista voidaan toteuttaa osia hyvin tai huonosti. Hiilikuitua en niin tunne, mutta ainakin alumiini ja teräs ovat yleisnimityksiä, joiden alla on lukematon määrä erilaisia laatuja.
Aloittajalle voin sanoa että 50tkm CAADX 105 on kestänyt, alurunko ja hiilaŕihaarukka. Sitä poletaan jo toisessa polvessa.
Näin ainakin meillä
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Kahdessa täysjäykässä hiilarihaarukka ja toinen poluilla ajelussa eikä pienintä pelkoa ole. Mitäs luulet että millaisten voimien alle joutuvat esim. avomerikilpaveneiden takila? Siinä haarukkaan kohdistuva rasitus hiiren pissaa...
Käytetäänkö polkupyörän hiilikuituhaarukkaa avomerikilpaveneissä takilana vai mitä halusit vertauksella sanoa?
Markku Liitiä
30.09.2016, 10.13
Nykyään on aika vaikea ostaa vähänkään parempaa maantiepyörää tai cyclokrossaria ilman, että siinä olisi hiilikuituhaarukka. Alurunkoisetkin on säännöllisesti varustettu hiilarihaarukoilla, jopa ihan lähtötason mallitkin. Haarukan kaulaputki on osassa toki alumiinia.
Mercedes-AMG GT:n (375kW) kardaani on tehty hiilikuidusta ja sekin kestää hyvin. http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mercedes-amg-esittelee-maailmalle-uuden-kaunottaren-ja-automerkin
Mohkku, kyse lähinnä vertailukohdasta ja kohdistuvista voimista, kaiketi ymmärrät? Samaa jos joku vertaa formulaan...
Marsusram
30.09.2016, 11.39
Oma lukunsa on sitten se, että jostain materiaalista voidaan toteuttaa osia hyvin tai huonosti. Hiilikuitua en niin tunne, mutta ainakin alumiini ja teräs ovat yleisnimityksiä, joiden alla on lukematon määrä erilaisia laatuja.
Näin on ja materiaalin laadun lisäksi vaikuttaa vielä se miten sitä osataan käyttää.
Voidaan rakentaa kappale, joka on ulkoisesti hyvän ja toimivan näköinen, mutta voi olla huono jos tehty ymmärtämättä kestävyyteen, jäykkyyteen ja ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Isommilla valmistajilla on paremmat resurssit ja niillekin on tullut alkuun takaisinvetoja.
Kestävyyttä voi mietti myös katsomalla road bike party videot:
https://youtu.be/HhabgvIIXik
Aloittajalle voin sanoa että 50tkm CAADX 105 on kestänyt, alurunko ja hiilaŕihaarukka. Sitä poletaan jo toisessa polvessa.
Näin ainakin meillä
Vähän sama minulla, vaikka kilometrejä ehkä vain 15tkm-20tkm (vaikea arvioida). On arkikäytössä kesät ja talvet sekä sotkettu myös helpommilla poluilla. Pyörällä on jopa harjoiteltu bunny-hoppeja ilman ongelmia. Laadukas peli. Dropeista en sentään ole mennyt. Haarukan kestosta en siinä osaisi arvata, mutta luulen että äijä ei kestäisi ilman etujousitusta..
MacKonte
30.09.2016, 12.20
Vuoden 2000 Cannondale R1000 Saecossa on hiilikuitukeula kestänyt tähän päivään asti ja kilometrejä useampi kymmennen tuhatta. Vuoden vanhan CaadX 105:n mittarissa on vasta 6000km eikä keulan kestävyyden suhteen ole epäilyksiä.
Mohkku, kyse lähinnä vertailukohdasta ja kohdistuvista voimista, kaiketi ymmärrät? Samaa jos joku vertaa formulaan...
Ymmärrän ja siksi kommenttini laitoinkin. Marsusram väänsi saman rautalangasta, joten tähän on enää turha palata.
^Niinpä, joskus se vaan vaatii sen rautalangan ;-)
maalinni
30.09.2016, 15.07
Ei ne kestä, tilastojen mukaan yli 50% kuitukeuloilla ajavista kokee tuskaisen kuoleman haarukan räjähtäessä.
timppa_234
30.09.2016, 16.08
Kuitu kestää ulkoisia iskuja ja tärinää hyvin. Ongelma on materiaalin kolhunkesto. Maastorunkoja tuppaa hajoamaan kaatumisissa ja kivikontakteissa. Kuitu kestää hyvin maantiellä.
Historia pläjäys etuhaarukoista. Kauan aikaa sitten, eli viime 1900 luvun alkuvuosikymmenillä ja vielä myöhemminkin oli ammattilaisilla ja miksei amatööreilläkin tapana laittaa tammi vaarna haarukan putken sisälle mahdollisen haarukan kruunun ja haarukan putken hajoamisen varalta. Siinä oli pieni mahdollisuus välttyä kaatumiselta, kun tiukkaan ahdettu tammivaarna piti haarukan kasassa.
Hiilikuitu ajalla taitaa olla terveydelle vaarallisempaa olla ajamatta, kuin ajaa hiilikuitukeulalla. Muuttuu plösöksi sohvaperunaksi, kun ei uskalla ajaa. Hiilikuituhaarukoiden hajoamispelko lähentelee sitä Asterixin kyläpäällikön pelkoa niskaan putoavasta taivaasta.
Jep, ehjillä haarukoilla kaadutaan eniten.
Jep, ehjillä haarukoilla kaadutaan eniten.
Kiteytyit asian täydellisesti!
TyömatkailijaPohjoisessa
30.09.2016, 17.14
Tunteita herättävä aihe :) Kiitos pohdinnasta osallistujille. Mikään provohan ei ollut kyseessä vaan vilpitöntä ihmettelyä ei-kuitua-sisältävällä-pyörällä ajavalta työmatkapyöräilijältä. Sellaiselta joka ei käytä pyöräänsä juuri huolloissa (muutaman vuoden välein ehkä), itse öljyilee ja vaihtelee nastarenkaat, eikä uusi pyöräänsä viimeisimpien virtausten mukaisesti. Ei kuitenkaan minään työkaluna kohtele pyöräänsä vaan kohtuudella. Nyt alkaa 16 v Crescent hybrid tulemaan tiensä päähän, ainakin kakkospyöräksi siirtyy. Tälläisella pohjalla/ mindsetillä.
Tunteita herättävä aihe :) Kiitos pohdinnasta osallistujille. Mikään provohan ei ollut kyseessä vaan vilpitöntä ihmettelyä ei-kuitua-sisältävällä-pyörällä ajavalta työmatkapyöräilijältä. Sellaiselta joka ei käytä pyöräänsä juuri huolloissa (muutaman vuoden välein ehkä), itse öljyilee ja vaihtelee nastarenkaat, eikä uusi pyöräänsä viimeisimpien virtausten mukaisesti. Ei kuitenkaan minään työkaluna kohtele pyöräänsä vaan kohtuudella. Nyt alkaa 16 v Crescent hybrid tulemaan tiensä päähän, ainakin kakkospyöräksi siirtyy. Tälläisella pohjalla/ mindsetillä.
Haarukka on hyvä aihe. Se on mahdollisesti eniten pyörän rungossa kehittynyt osa viimeisen sadan vuoden aikana, jos puhutaan jäykkärunkoisista pyöristä ja jousittamattomista haarukoista. Haarukan käyttöominaisuudet ja jousto-ominaisuudet ovat muuttuneet täydellisti muuttuneiden vaatimusten johdosta, vaikka itse runko on ollut lähes samanlainen viimeiset satavuotta. Teiden parannuttua haarukoiden "jättämän" aiheuttava jousto on lähes täysin poistunut maantiepyörissä ja voimat siirtyneet suoraan emäputken ja haarukan liitokseen. Jättämähän on tuo emäputken keskipisteen suhde akseliin pituussuunnassa. Se saattoi olla aikoinaan vaikkapa 15 senttiä ja jättämä tehtiin haarukan piikkien eteenpäin kaartumisella. Erinomainen jousto hiekkateilla ja muissa rynkytyksissä, siksi haarukan varret ohenivat kärkeen taipuen eteenpäin. Nykyään täysin jäykkiä pötköjä ja jättämä täysin olematon. Jos historiassa haarukat olisivat tehty samanlaisiksi kuin nyt, mutta muinaisilla materiaaleilla ja lujuuksilla, niin veikkaisinpa, että pyöräily olisi kielletty hengenvaarallisena lajina, kun joka toinen haarukka olisi katkennut kruunun yläpuolelta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.