Näytä tavallinen näkymä : Merida välitykset
Aikomus on muuttaa Merida CX 100 cyclon välityksiä eteen kahden rattaan pakasta kolmen rattaan pakkaan. Mikä olisi suositeltava pakka?
Ensimmäinen kysymys on, että miksi? Kerro lisää, kukaan ei osaa vastata sulle noilla tiedoilla mitään.
Loppuuko sulta jommastakummasta päästä välitykset kesken?
Mitä sulla siinä nyt on?
Eikö selviäisi rattaiden tai kasetin vaihdolla?
Kolmen rattaan kasetteja ei ole olemassa, mahtanet tarkoittaa eturattaita?
Markku Liitiä
29.09.2016, 15.52
Näyttäis netin mukaan olevan edessä 34/50 ja takana 11-28 ja vaihtajana Shimano Sora. Edelleen netin mukaan Sora R-3000-SS (jos siinä on tuo) kelpuuttaa maksimissaan 32-hampaisen takarattaan. Menisi siis pakan vaihdolla vaikka 12-32:een tms. Tai sitten kunnonparannuskuurilla. Vai onko pyörällä tarkoitus kinnata metsässä jyrkkiä polkuja ylös?
Joo edessä on tuo 34/50 ja siihen olis tarkoitus vaihtaa jotain muuta kun ei vaan ole mieleinen. Metsään on sit eri vehkeet.
e
Joo edessä on tuo 34/50 ja siihen olis tarkoitus vaihtaa jotain muuta kun ei vaan ole mieleinen. Metsään on sit eri vehkeet.
e
Millä lailla se ei ole mieleinen? Onko liian raskas? Onko liian kevyt? Onko liian iso väli? Mikset vaan vaihda mieleisiä rattaita?
Soran kampisarjaa saa 34/46:lla. Itellä on 39/48 ja aivan mahtava on. Ehkäpä cyclostandardit 36/46 rattaat? Googlaa 36t 110 BCD ja 46t 110 BCD. Osta ja ruuvaa kiinni.
maalinni
29.09.2016, 16.26
Kalliiksi tulee kolme rattainen kampisetti, koska myös se vasen jarrukahva menee uusiksi. Ääni siis keveämmällä takapakalla ja ehkä pienemmille eturattaille.
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
maalinni
29.09.2016, 18.13
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
On mahdollista, mutta edelleen helpommalla ja halvemmalla pääsee vaihtamalla taakse kevyemmät välitykset. Kolmen eturattaan systeemiin tarvitset: uudet kammet, uuden etuvaihtajan ja uuden vaihdekahvan. Pelkkä vaihdekahva maksaa jo paljon ( http://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyoran-osat/351245.html ). Kahvoja saattaa saada kyllä jostain erikseenkin, mutta puhutaan siis 200-300 remontista, kun se takapakka olisi vain pari kymppiä.
edit: Mene siis lähimpään pyöräliikkeeseen ja pyydä asentamaan kolmen eturattaan systeemi ja maksa se mitä setä/täti sanoo.
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
Monkälaisessa tilanteessa käytät etuvaihtajaa ja minkälaisessa maastossa ajat (mäkejä?)?
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
Minä en muuttaisi takapakaa, vaan niinkuin tuossa edellä on ehdotettu, vaihda eturattaat sopiviksi. Jos et käytä 50 piikkisen kanssa pienimpiä takarattaita, niin ne 36/46 eturattaat ovat tosi paljon paremmat käyttää mitä 34/50. Ylämäkeen tullessa riittää, kun tipautat takaa yhden alas samaan aikaan, aina sitäkään ei tarvita. Jos taas käytät suurimpia välityksiä, niin padexin ehdottama 39/48 kuulostaa myös tosi hyvältä. Tuollaisen haluaisin itselleni, mutta taakan vetäminen vaatii 34:sta eturatasta.
Suurin osa vaihtaa yhteen eturattaaseen ja toiset kolmeen... Ei ole järkeä ellei Alppeja kolua, mielummin sopivat rattaat eteen ja just tuollainen 12-32 ja vieläkin halvemmaksi tulee vaihtaa takavaihtaja pitempi häkkiseksi että saat vaikka 36 piikkisen taakse.
Täältä kanssa ääni 36/46-yhdistelmälle eteen. Varmaan itsekin laitan kun eturattaat pitää seuraavan kerran vaihtaa, 34/50 on vähän ongelmallinen vauhdeissa 25-30 kun mennään aika paljon ääripäissä. Takapakkaan en koskisi.
Täältä kanssa ääni 36/46-yhdistelmälle eteen. Varmaan itsekin laitan kun eturattaat pitää seuraavan kerran vaihtaa, 34/50 on vähän ongelmallinen vauhdeissa 25-30 kun mennään aika paljon ääripäissä. Takapakkaan en koskisi.
Juuri googlailin vanhaa ketjua, jossa kerrottiin TA zephyrin (https://www.bike24.com/1.php?content=8%3bnavigation=1%3bproduct=5832%3bgr oup=16%3bpage=1%3bpid=122%3bmenuid1=4%3bmenuid2=0% 3bmid=0%3bpgc=435) rattaiden toimivan compacti kammissa. Mitenhän hyvin nämä toimii nykyisen ultegran 50 piikkisen eturattaan kanssa? Aika edullisesti saisi vaikkapa 40t eturattaan tuolta.
Edit: Äh, shimanoltahan saa 39t (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=93274;menu=1000,4,122;page =24) ratasta 110mm jaollakin.
kuovipolku
29.09.2016, 19.51
Jos ainoa ongelma on että eturattaiden väli on liian iso(*), helpoin ratkaisu on opetella vaihtamaan ensin takaa 1-2 pykälää ja vasta sitten edestä. Hetken päästä sujuu kuin tanssi eikä välitys muutu niin suurella hyppäyksellä.
Jos raskaimpia välityksiä ei tunne tarvitsevansa edes myötätuulessa ja alamäessä, silloin tietenkin isomman eturattaan vaihtaminen ehdotettuun malliin on paikallaan. Jos tuntee tarvitsevansa kevyempiä välityksiä ylämäissä, kannattaa vaihtaa takapakka. Ja jos ei niitä kaipaa, voi vaihtaa vain eturattaat.
Vaihtoehtoja on monia - kaikki kohtuullisen edullisia ja helppoja toteuttaa - kunhan ensin selvittää itselleen mitä todella tarvitsee ja mitä tahtoo. Kolmen rattaan systeemiin siirtyminen on kuin ostaisi ilmatorjuntaohjuksen ampuakseen marjapensaita verottavia rastaita. Tai jotain sentapaista..
.
(*) Jo vanhan mallin kompaktirattaiden 34/50 väli on minustakin turhan iso ja siksi uudet "midkompaktirattaat" 36/52 ovat verrattomasti paremmat. Mutta kuten on jo huomautettu kahden rattaan systeemissä ei olla sidottu mihinkään tiettyyn rataskokoon tai niiden yhdistelmään.
Jos ainoa ongelma on että eturattaiden väli on liian iso(*), helpoin ratkaisu on opetella vaihtamaan ensin takaa 1-2 pykälää ja vasta sitten edestä. Hetken päästä sujuu kuin tanssi eikä välitys muutu niin suurella hyppäyksellä.
Minä en ole tuota oppinut ainakaan yhdessä kesässä. Se vaihteiden ruksuttelu ottaa vaan päähän ja huomaan käyttäväni vain isoa ratasta ja runttaan putkelta mäkiä ylös. Ajan yleensä pitkätkin lenkit pelkällä isolla rattaalla. Sitten jos ei jaksa, niin vaihde tippuu laakista alas ja konttaan mäkeä ylös.
Se 36/46 oli ilo käyttää 34/50:n verrattuna. 39/50 rattailla pientäkin ratasta tulisi taas ehkä käytettyä.
Minä en ole tuota oppinut ainakaan yhdessä kesässä. Se vaihteiden ruksuttelu ottaa vaan päähän ja huomaan käyttäväni vain isoa ratasta ja runttaan putkelta mäkiä ylös. Ajan yleensä pitkätkin lenkit pelkällä isolla rattaalla. Sitten jos ei jaksa, niin vaihde tippuu laakista alas ja konttaan mäkeä ylös.
Se 36/46 oli ilo käyttää 34/50:n verrattuna. 39/50 rattailla pientäkin ratasta tulisi taas ehkä käytettyä.
Niin on erilaisia tottumuksia ja tapoja. Ite taas tykkään 3 * 10 hyrbiidistä (verrattuna toiseen 2 * 9 fillariini) sen vuoksi, että porras eturattaiden välillä on "just sopiva" kun tulee nopea tarve heittää pienemmälle / isommalle. Takavaihtajan kanssa joutuu touhuamaan enemmän kun yhdellä etuvaihtajan naksautuksella. Tuossa toisessa bybridissä 2*9 - (SORA) hässäkässä monesti a) heitän ison rattaan edestä ja heti perään b) pienemmän rattaan takaa jotta saan sopivan kadenssin päälle. Mutta maantieajossa toki pärjään hyvin harvemmillakin välityksillä. Ovat vaan erilaisia ajaa.
Niin on erilaisia tottumuksia ja tapoja.
No niin no. En usko, että kukaan tykkää tuosta 34/50 isosta hyppäyksestä. Siitä nyt on vaan sattunut tulemaan sellainen 3-eturattaan jälkeen, koska kahdella rattaalla välitykset ei muuten piisaa ylä- ja alamäkiin heikoilla kunnolla. Tottua sihen voi. Hirressäkin kuulemma ensimmäinen tunti on pahinta.
No, kasvaahan se kunto väkisinkin, jos polkee ne mäet aina intervallina isolla rattaalla. Sen jälkeenhän ongelma poistuukin itsestään. Ajaa joko pelkästään isolla tai vaihtaa +40t pikku rattaan kaveriksi.
Jopa vanhanaikaiset 52/42 paremmat kuin nuo mutta onneksi rattaita pystyy vaihtamaan...
Antti Salonen
01.10.2016, 01.56
No niin no. En usko, että kukaan tykkää tuosta 34/50 isosta hyppäyksestä. Siitä nyt on vaan sattunut tulemaan sellainen 3-eturattaan jälkeen, koska kahdella rattaalla välitykset ei muuten piisaa ylä- ja alamäkiin heikoilla kunnolla. Tottua sihen voi. Hirressäkin kuulemma ensimmäinen tunti on pahinta.
Historiallinen perspektiivi tähän on se, että maantiepyörissä yleistyivät 50/34 jotta muutkin kuin kilpapyöräilijät pärjäisivät vuoristossa mukavasti ilman triplaa. Vuoristossa 50/34 on mainio, kun isolla voi ajaa alamäet ja tasamaat, ja ylämäkeen vaihtaa sitten selvästi pienemmän eturattaan. Skaalaa riittää välitysten molemmista päistä.
Suomessa 50/34 on sen sijaan vähän kaikenlaisessa ajossa huono tai hankala. Ei sitä tänne ikinä oltu suunniteltu, vaikka se nyt onkin varmaan yleisimmin uusista pyöristä löytyvä ratkaisu.
Historiallinen perspektiivi tähän on se, että maantiepyörissä yleistyivät 50/34 jotta muutkin kuin kilpapyöräilijät pärjäisivät vuoristossa mukavasti ilman triplaa. Vuoristossa 50/34 on mainio, kun isolla voi ajaa alamäet ja tasamaat, ja ylämäkeen vaihtaa sitten selvästi pienemmän eturattaan. Skaalaa riittää välitysten molemmista päistä.
Suomessa 50/34 on sen sijaan vähän kaikenlaisessa ajossa huono tai hankala. Ei sitä tänne ikinä oltu suunniteltu, vaikka se nyt onkin varmaan yleisimmin uusista pyöristä löytyvä ratkaisu.
Näin tuon ajattelinkin olevan. Lopputulos triplasta poistumisessa. Varmasti kyllä toimiva vuorilla. Kompaktikampiin saa onneksi 34n takaisin lomilla.
Paljonko pyörällä on ajettu eli missä kunnossa voimansiirron osat ovat?
Jos on kulumisen takia tarvetta uusia osia lähiaikoina, se antaa lisää taloudellisesti järkeviä mahdollisuuksia rakentaa toimiva kokonaisuus. Jos ei ole, kannatta tarkastella aivan rauhassa, millaisilla välityksillä ajelee. Itselläni on edessä 36/46. Vaihdoin taakse 11-32 tilalle 12-36. Vaikka kyse on vain yhden pykälän siirtymästä pienemmän vaihteen suuntaan, nyt voin enemmän käyttää edessä isoa eturatasta ja toisaalta täydellä kuormalla on mukavampi ajaa isot mäet ylös. Eli vaikka edellä joku antoi ohjeeksi pitää pakka ennallaan, ehkä senkin kokoa muuttamalla saat välitysalueen toimivammaksi. XXL:n mukaan sinulla on 8-lehtinen pakka, joten sellaisen uusiminen ei paljon maksa. Itselläni on 10-lehtinen ja vaihdoin sen alkuperäiseen verrattuna kaksi pykälää kalliimpaan, samoin ketjun otin laadukkaammasta (tai ainakin kalliimasta) päästä. Vaikea on tietysti verrata vanhaa ja kulunutta uuteen, mutta veikkaan vaihtamisenkin parantuneen selvästi tuon muutoksen takia.
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
Pienemmän rattaan vaihtaminen kampisarjaan kaikista helpoin, halvin ja ongelmattomin. Mihinkään muuhun ei tarvi koskea, 34 pois ja 38 tilalle. Sopii harrastelijalle Suomen teille paremmin kuin hyvin!
Seuraavaksi pakka taakse, josta jättää suosiolla kisakuskeille 11 ja 12 piikkiset, saa keskemmälle pakkaa paljon käyttökelpoisempia rattaita. Tiivis välitys sopii paremmin meidän alppivapaille teille.
Pienemmän rattaan vaihtaminen kampisarjaan kaikista helpoin, halvin ja ongelmattomin. Mihinkään muuhun ei tarvi koskea, 34 pois ja 38 tilalle. Sopii harrastelijalle Suomen teille paremmin kuin hyvin!
Jos vain rattaat ovat vaihdettavissa. Käsittääkseni kaikissa kampisarjoissa näin ei ole, joskus rattaat on kiinnitetty niittaamalla. Jos rattaat voi vaihtaa, se mahdollisuus kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Pitää vain löytää kampisarjaan sopivalla jaolla oleva sopivan kokoinen ratas. Mutta se tuskin on ongelma.
Seuraavaksi pakka taakse, josta jättää suosiolla kisakuskeille 11 ja 12 piikkiset, saa keskemmälle pakkaa paljon käyttökelpoisempia rattaita. Tiivis välitys sopii paremmin meidän alppivapaille teille.
Pakan tiiveys on varmaan makuasia, vaikka moni tiivistä pakkaa maantiellä suosiikin. Karttaa katsomalla Pohjois-Pohjanmaa on tosiaan alppivapaata seutua. Korkeuskäyriä saa etsimällä etsiä. Varsinais-Suomessakaan ei alppien kaltaista maastoa ole, mutta silti täällä on peltojen välissä ja joskus peltoaukeillakin paljon mäkiä. Niissä itse koen hyväksi, että ei tarvitse kelata koko pakkaa läpi. Pidänkin kymmenlehtisestä 12-36 pakastani.
Uutta pyörää ostaessa, etenkin maantiekäyttöön, kannattakin varmaan valita vähintään 10-vaihteinen. Vaikka muuten perustason osat riittäisi, kasissa on huonommat mahdollisuudet valita sopiva pakka ja päivitys 10- tai 11-vaihteiseen sopivaksi on kohtalaisen arvokas toimenpide. Jostain syystä maantieosat maksaa huomattavasti maastopuolen osia enemmän.
Jos vain rattaat ovat vaihdettavissa. Käsittääkseni kaikissa kampisarjoissa näin ei ole, joskus rattaat on kiinnitetty niittaamalla. Jos rattaat voi vaihtaa, se mahdollisuus kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Pitää vain löytää kampisarjaan sopivalla jaolla oleva sopivan kokoinen ratas. Mutta se tuskin on ongelma.
Pakan tiiveys on varmaan makuasia, vaikka moni tiivistä pakkaa maantiellä suosiikin. Karttaa katsomalla Pohjois-Pohjanmaa on tosiaan alppivapaata seutua. Korkeuskäyriä saa etsimällä etsiä. Varsinais-Suomessakaan ei alppien kaltaista maastoa ole, mutta silti täällä on peltojen välissä ja joskus peltoaukeillakin paljon mäkiä. Niissä itse koen hyväksi, että ei tarvitse kelata koko pakkaa läpi. Pidänkin kymmenlehtisestä 12-36 pakastani.
Maantiepyörässä on tiheä pakka, jos sillä ajetaan maantietä. Ei se oikein voi olla makuasia. Jos välitykset ei riitä, niin silloin tarvitaan tuollaista mammutti pakkaa taakse, ei sen vaihtaminen poista 50/34 rattaiden aiheuttamaan isoa hyppäystä minnekkään.
Eturattaan vaihtaminen maksaa muutaman kympin. Jos laitat normi cycloon mammuttipakan, niin joudut ostamaan sen pakan, takavaihtajan ja ketjut. Kuorman vetämiseen 12-36 ja kaksi eturatasta ovat hyvät. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
Nyt löytyi tuolle 34-rattaalle käyttöä :) Tässä kun kuntoudutaan keinonivelleikkauksesta, yllättäen joutuu vetämään melko kovalla kadenssilla ja pienillä välityksillä. Ei tartte isompaa eturatasta juuri häiritä :D
Maantiepyörässä on tiheä pakka, jos sillä ajetaan maantietä. Ei se oikein voi olla makuasia.
Varmistan, että puhutaan samasta asiasta. Lasken cyclon maantiepyöräksi. Erona kapearenkaiseen maantiepyörään on se, että välillä ajetaan sorateitä, kenties polkujakin. Tällöin mielestäni ei voi sanoa, että maantiepyörään kuuluu tiheä pakka. Ja jos electralla on 8-lehtinen 11-28, ei se yhtään tiheämpi ole kuin minun kymppi.
Jos välitykset ei riitä, niin silloin tarvitaan tuollaista mammutti pakkaa taakse, ei sen vaihtaminen poista 50/34 rattaiden aiheuttamaan isoa hyppäystä minnekkään.
Mammuttipakka on ehkä harhaanjohtava termi, koska krossareissa tavanomainen 11-32 on porrastukseltaan jokseenkin identtinen 12-36 pakan kanssa. Toki eturattaiden porrastusta se ei poista. Jos sopivalla pakalla välitykset osuu niin, että etuvaihtajan käytön tarve vähenee, auttaa se silti asiaa.
Eturattaan vaihtaminen maksaa muutaman kympin.
Olettaen, että rattaat voi yksittäin vaihtaa. Onko käsitykseni väärä, että kaikkiin kampisarjoihin ei rattaita voi vaihtaa?
Jos laitat normi cycloon mammuttipakan, niin joudut ostamaan sen pakan, takavaihtajan ja ketjut.
Minun ei olisi pakan vaihdon yhteydessä (11-32 > 12-36) vaihtaa muuta. Toki ketjut oli järkevä uusia, kun mittaus osoitti niiden jo venyneen. Onhan monissa krossareissa käytetty maastopuolen osia, joten isomman pakan laitto ei välttämättä aiheuta ongelmia.
Kuorman vetämiseen 12-36 ja kaksi eturatasta ovat hyvät. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
Ehkä ajan väärin, kun minun käytössäni välitykset asettuivat paremmin kohdilleen, vaikka jättäisin kuorman vetämisen laskuista.
Juha Lehtinen
02.10.2016, 18.34
Suomessa 50/34 on sen sijaan vähän kaikenlaisessa ajossa huono tai hankala. Ei sitä tänne ikinä oltu suunniteltu, vaikka se nyt onkin varmaan yleisimmin uusista pyöristä löytyvä ratkaisu.
En itsekään oikein pitänyt tuosta 50/34 kombinaatiosta joka Focus Cayossa ensin oli. Vaihdoin siihen 52/36 joka on huomattavasti käyttökelpoisempi...ainakin minulle, 12-25 takarataspakan kanssa.
Juurikin näin,eturattaiden väli on liian iso ja onkos siihen mahdollista laittaa kolmen rattaan paketti. En ole mikään kilpapyöräilijä vaan kunotilija ja haen maantiajoon miellyttävyyttä.
Ajelet ilmeisesti paljon pakan keskivälillä ja pienemmällä päällä? Silloin voisi riittää että vaihtaa pelkän isomman rattaan 46-hampaiseen.
Nää on tietysti yksilöllisiä juttuja kans, mutta itse olen todennut sellaisen alle neljäntoista hampaan erotuksen eturattaiden välillä miellyttäväksi käyttää. Vaihdot pystyy monesti kompensoimaan ihan luontevasti pelkällä kadenssin muutoksella, ei tarvi plärätä takaa jos ei välttämättä halua. Mäkeen tullessa antaa vaan hiipua n. 90rpm ja jalan perusteella sit ajoittaa tiputuksen, vispaa ylös ja jatkaa pyörittämistä yli 110rpm siihen asti et tasanen aukeaa ja voi tiputtaa tehoa, jonka jälkeen nostaa isommalle.
Tuossa vielä vertailu alueiden limityksistä:
https://s21.postimg.org/gx8onjvsn/versus.png
Niin on erilaisia tottumuksia ja tapoja. Ite taas tykkään 3 * 10 hyrbiidistä (verrattuna toiseen 2 * 9 fillariini) sen vuoksi, että porras eturattaiden välillä on "just sopiva" kun tulee nopea tarve heittää pienemmälle / isommalle. Takavaihtajan kanssa joutuu touhuamaan enemmän kun yhdellä etuvaihtajan naksautuksella. Tuossa toisessa bybridissä 2*9 - (SORA) hässäkässä monesti a) heitän ison rattaan edestä ja heti perään b) pienemmän rattaan takaa jotta saan sopivan kadenssin päälle. Mutta maantieajossa toki pärjään hyvin harvemmillakin välityksillä. Ovat vaan erilaisia ajaa.
Tottumusten ja tapojen lisäksi asiaan vaikuttaa välitykset. Maantieosien 3x järjestelmässä ratastus on usein 30-39-50 tai 28-36-48. Maastopuolen/hybridien osissa löytyy pienemmillä eroilla olevia, tavanomaisia ovat 22-32-44 tai 22-30-40. Kun krossarien 2x järjestelmässä yleisin välitys on 36-46, ei kahdesta kolmen rattaan systeemiin siirto automaattisesti tuo oleellista hyötyä porrastuksen suhteen. Pikemminkin tule yksi porras lisää, jolla välitysalue laajenee.
Tasangoilla ajavana on noita välityksiä pitänyt pohtia enemmän kuin mäkisemmässä Suomessa. Laaja välitysala, siis enemmän alpeille sopivat, tulevat usein pyörän tehdasasennuksissa. Samoin mainosmiehet ja kauppamiehet yleisemminkin käyttävät myyntiargumenttinaan tuota ostajaan hyvin uppoavaa LAAJA välityasalue väittämää. Mitenhän kauppa syntyisikään jos kerrottaisiin jonkin olevan kapea, suppea, pieni, tiivis jne. Järkevästi tiivistämällä, yleensä molemmista päistä välitysaluetta, pyörä muuttuu sopivammaksi maamme teille. Mäkisemmässä Suomessa tämä ei ole niin selvästi havaittavissa, jos nyt kummoinen haitta tasangoillakaan.
Tottumusten ja tapojen lisäksi asiaan vaikuttaa välitykset. Maantieosien 3x järjestelmässä ratastus on usein 30-39-50 tai 28-36-48. Maastopuolen/hybridien osissa löytyy pienemmillä eroilla olevia, tavanomaisia ovat 22-32-44 tai 22-30-40. Kun krossarien 2x järjestelmässä yleisin välitys on 36-46, ei kahdesta kolmen rattaan systeemiin siirto automaattisesti tuo oleellista hyötyä porrastuksen suhteen. Pikemminkin tule yksi porras lisää, jolla välitysalue laajenee.
Joo. Tarkoituksella jätin noi hammas-luvut veks. Viesti olikin se, että kahden (etu)rattaan synsteemissä (kuten itellä 50-34) hyppy tulee varmaan normaalisti suuremmaksi kuin kolmen. Kolmen rattaan systeemissä siis eturattaan käytöstä tulee ehkä helpompaa välityksiä hakiessa. Mutta tietty asiat ovat yksilöllisiä, piikkien lukumääristä, tottumuksista ja tietty lihaksesta riippuvaa :D Tämmönen aloittelija / polvivammainen joutuu katsomaan, millaisella rasituksella tunkkaa ja silloin ketterä vaihtaminen tilanteen mukaan on arvossa ansaitsemattomassa. Noissa mun fillareissa on kummassakin puolensa (itse asiassa kaikissa kolmessa) ja eri välitykset. Kaikilla ajan mieluusti. Jokaisella vaan vaihteita käytän eri tavalla ja oikeastaan tuo maantiefillarin 2 * 9 on ehkä haastavin ja sille meinaan tehdä kyllä jotain kunhan on aikaa ottaa taulukkolaskin ja google käyttöön ja miettiä asiaa hetki. Ongelma ei toistaiseksi ole ollut niin iso, että olisin jaksanut oikeasti hakea sopivampaa takapakkaa tai eturattaita. Välillä vaan jyrsii ja käy mielessä. Itse asiassa tuo tuo 36-46 kuulostaa aika hyvältä. Pitänee pistää laskimeen....
kuovipolku
04.10.2016, 08.28
JiiÄmmän ansiokkaasti postaaman kuvan (joka varmasti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa) takana on ehkä maailman paras ja selkein välityslaskuri http://www.ritzelrechner.de/
Kiitos tuosta. Olisi se 14-25 ysipakka hyvä 39/48 eturattaille. Ens kesäks sitten tuommoinen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.