Näytä tavallinen näkymä : Oikea vaihdealue
Pyörässäni on normaalit vaihteet, 2 eturatasta ja takana 9.
Mikä on ketjuille ja rattaille optimi käyttöalue, normaalisti matka-ajussa pienempi eturatas ja
pienin takaratas eivät riitä, niimpä ajelen yleensä isompi eturatas ja takaratas 4-6.
Olen kuullut, että on haitaksi rattaille ja ketjulle ajaa ääripäillä, eli iso eturatas ja pienet takarattaat ?
Mitenkäs muut ajelee?
Ihanne olisi valita vaihteet siten, että pärjäisi yhdellä eturattaalla ja takana 10 " sopivaa"
Tuleeko tässä ongelmia ketjulinjan liian suurella vaihtelulla?
Mikä on ketjuille ja rattaille optimi käyttöalue
Se, jossa fillari liikkuu liukkaasti.
, normaalisti matka-ajussa pienempi eturatas ja pienin takaratas eivät riitä,
Noin ei kuulukaan tehdä.
niimpä ajelen yleensä isompi eturatas ja takaratas 4-6.
Kuullostaa optimilta.
Olen kuullut, että on haitaksi rattaille ja ketjulle ajaa ääripäillä, eli iso eturatas ja pienet takarattaat ?
Olet kuullut väärin. Sulle sanottiin, että ketjut ristissä ei kannata ajella.
Ihanne olisi valita vaihteet siten, että pärjäisi yhdellä eturattaalla ja takana 10 " sopivaa"
On ihan mahdollista toimia noin. Voit laittaa taakse jopa 11- ja jopa 12-lehtisen rataspakan.
Tuleeko tässä ongelmia ketjulinjan liian suurella vaihtelulla?
Ei. Sellaisesta olen lukenut foorumilta, että saattaa loppua joko voima taikka kadenssi kun ei ole tarpeeksi eturattaita.
^Eipä tarvi muiden vastata, toivottavasti yksi nöösi taas viisastui.
Se ehkä kannattaa vielä tarkentaa (ennen takapakkakauppaan menoa), että takapakan ratasmäärä edellyttää;
1. Yhteensopivan vaihdevivun ja takavaihtajan, joiden indeksointi sopii pakan ratasmäärälle.
2. Yhteensopivan ketjun. Ketju kapenee sitä mukaa kun ratasmäärä kasvaa, yleensä suositellaan käytettäväksi juuri tietyille vaihdemäärille tarkoitettuja ketjuja, vaikka 9-ketju saattaa toimia 10:n rattaan kanssa ihan hyvin, 10-ketju saattaa toimia 11-lehtisessä jne.
3. Yhteensopivan vapaarattaan. Ratasmäärän kasvaessa takapakka levenee, joten vapaaratasrungon pitää olla sen verran leveä että pakka mahtuu paikoilleen.
Tulihan siellä yksi asiallinen kommentti ( CamoN )
"nurella" taitaa olla kusta kypärän alla
No no, nössö... Ei ollut aihettä herkkyyteen, ilmaisin vain että siinä tuli kaikki olennainen...
Sen vähän mitä ymmärrän niin just vinottain menevää ketjua, en muista termiä mutta "cross-chaining" taitaa olla lontoon vastike, tulisi välttää. Syö ketjuja enemmän ja sitä kautta muita vaihteitten osia...ja saattaa kuullostaa tapauksesta riippuen järkyttävältä.
Esmerkiks omassa pyörässä on onneksi vain 3x7, niin vaihdan edestä aina parin kolman pykälän välein että linja pysyy kuosissa. Keskimmäinen edestä onneksi pystyy hyödyntämään takapakan tehokkaasti.
Ihan cadenssin mukaan olen vaihteita lykkinyt, välillä kun on "uusi" mäki niin tulee mielenkiintoisia tilanteita kun mäessä vaihtaa, mitä nyt ei tietenkään saisi tehdä. (vielä auton tottumukset kun oli erillinen kytkin...)
Vasta aloitin itsekkin, ja johan tuossa edellä tuli paremmat ohjeet :).
Ja kannattaa hommata sellanen mittatikku, halpa "vakuutus" ettei voimansiirto syövy salakavalasti pikkuhiljaa, ainakin pari omaa pyörää mitä mittailin niin ketjut oli tosi kuluneet tuon tikun perusteella eikä siis tunnu kuluneilta.
Tai sitten vain hairahduin markkinointiin...
kolistelija
27.09.2016, 23.15
Käytän sitä vaihdetta joka on kiva. Arkitilanteessa ei voisi vähempää kiinnostaa onko ketju ristissä ja kisatilanteessa ketju on yleensä itsestään vähemmän ristissä. Etuvaihtajaa ei muutenkaan jaksa käyttää, niin tuntuu vähän hölmöltä käyttää sitä ekstrapaljon ihan vaan koska fillarifoorumi niin sanoo.
Ei ole ollut ongelmaa ja voimansiirrot kestää normaalisti. Jos ketju ei hankaa eturattaaseen, on vaihde ok jos minulta kysytään (etuvaihtajaan se ei koske jos on oikein säädetty).
Etuvaihtajalla tehtävät "nöösivaihdot" on sitten asia erikseen ja niistäkin johtuvat ketjun tippumiset on aika harvassa nykyvoimansiirroilla.
:)
Yritin minäkin kysellä kaveriltani ohjeita etuvaihtajan käyttöön. Siis miten monta takaa ja missä kohtaa sun muuta viisasta. Ei osannut neuvoa. Etuvaihtajaa käytetään kuulemma vain keväällä.
noniinno
27.09.2016, 23.51
Kymmenen vuotta maantiepyöräilyä, ja vieläkään en osaa etuvaihtajaa käyttää. Nöösivaihdot enemmän sääntö kun poikkeus. Minusta 34-50 välitykset ovat kömpelöt. Ensi keväästä käytössä 39-50. En jaksa välittää ketjut ristissä ajamisesta, vaan koitan välttää etuvaihtajan turhaa käyttöä. Omassa pyörässäni voimansiirto tuntuu toimivan missä asennossa vaan. Ketjut vaihdan tarvittaessa jos mittalaite löytää kulumaa.
Kun viimeksi ajoin useammalla eturattaalla maasturilla, oli ketjut ristissä ajaminen oikeasti vältettävä juttu. Hyvässä lykyssä saattoi kunnolla murjottaessa jopa katkaista ketjut, toki ketju oli ehkä saanut jo alustavasti osumaa joistain obstaakkeleista. Mutta siitä on jo lähes 15 vuotta.
orc biker
28.09.2016, 00.25
Ihanne olisi valita vaihteet siten, että pärjäisi yhdellä eturattaalla ja takana 10 " sopivaa"
Tuleeko tässä ongelmia ketjulinjan liian suurella vaihtelulla?
Hyvä nyrkkisääntö on se, että jättää käyttämättä takaa ainakin sen verran kuin edestä on rattaita toisella puolella. Ehkä jopa kaksi nykyisin, kun vaihteita on niin paljon. Mutta esim. jos edessä on 3, ja pitää pienimmällä, niin takana jättäisi kaksi pienintä ratasta käyttämättä. Silloin toimii ihan hyvin. Sinulle voi riittää, että jätät ihan laitimmaiset käyttämättä, jos edestä on toisella puolella.
Jos ihanne olisi yksi, niin sitten pitää vaihtaa yhden eturattaan systeemiin. Mutta ei sekään ole ongelmatonta monellakaan tavoin. Pieni tai isoin välitys jää yleensä aika kauas siitä, mitä voisi olla useammalla. Eri välityksiä tulee myös vähemmän, kun ei ole erilaisia yhdistelmiä niin paljon.
Niin, Harmis, eipä ole moista näkynyt... Vaihtamisen yksinkertaisuus on siinä että pyritään pitämään kadenssi suht samana paitsi runtatessa, ei tarvi vilkuilla vaihtajaa sillä kyllähän keho sen tuntee että millä vaihteella mennään. Sen kyllä nöösitkin äkkiä oppii.
Sen kyllä nöösitkin äkkiä oppii.
Voi jösses nuo nuren nöösi jutut. Saako tuosta jotain ylemmyyden tunnetta?
Blackborow
28.09.2016, 09.07
Rekisteröityessä pitäisi kertoa että nure kannattaa laittaa suoraan ignorelistalle tai miksei se voisi olla automaattisesti uusille käyttäjille näin.
Rekisteröityessä pitäisi kertoa että nure kannattaa laittaa suoraan ignorelistalle tai miksei se voisi olla automaattisesti uusille käyttäjille näin.
Semminkin kun ikää ei liene herralla yli viittäkymmentä?
Semminkin kun ikää ei liene herralla yli viittäkymmentä?
Kenellä? Nurella vai nöösillä?
Saa vapaasti laittaa aivan mille listalle vain, ei tosiaan itsetunto siitä heilahda ;-)
Kenellä? Nurella vai nöösillä?
Kummallakaan. Itelle nöösi tarkoittaa poikasta, joka ei tahdo saada. Onhan sillä se aloittelijamerkitys ja täälläkin statuksena on nöösi uusilla..Haluaisin olla vanha jäärä jo, huoh.
noniinno
28.09.2016, 10.58
Tuosta nööseille ja nöösittärille. http://www.choosemybicycle.com/in/en/news-tips/gear-shifting-for-dummies/
Antakaa kaikkien kukkien kukkia, Nurella on usein ihan asiaakin kun jaksaa filtteröidä kohtuullisen suorista ilmauksista tarpeettoman pois.
Uudessa maastopyörässäni oli tehtaan jäljiltä Shimanon uutta suunnittelua edustava sivuvetoinen etuvaihtaja, ja täytyy todeta, että toiminta oli ihan loistavaa. Kevyttä, nopeaa, tarkkaa. Tottumuksesta ruuvasin systeemin 1x11 -malliseksi, mutta saatta olla, että jossain vaiheessa laitan etuvaihtajan takaisin. Tämä ainakin jos lähden Suomen Alppeja korkeampiin mäkiin. En ole ihan vielä valmis antamaan etuvaihtajalle viimeistä voitelua.
Kummallakaan. Itelle nöösi tarkoittaa poikasta, joka ei tahdo saada. Onhan sillä se aloittelijamerkitys ja täälläkin statuksena on nöösi uusilla....
Mjoo... lähestyin tuota kysymystä siltä kantilta, että voiko 50 täyttänyt olla nöösi vaikka olisi aloittelijakin ja toisaalta saako 50 täyttänyt nöösitellä ketä haluaa.
Ei nöösi musta paha nimitys ole, eikös se ole väännös newbiestä eli aloittelijasta tai tulokkaasta. Sinänsä voisi olla joku toinenkin statusnimike uusilla foorumilaisilla sillä "nöösilläkin" voi olla kymmenien vuosien kokemus asiasta.
Toki onhan täällä oikeitakin nöösejä paljo.
Oma suhde etuvaihtajiin ollut juuri sellainen että ainakin maastossa käytti aina vasta melkein paniikkihetkellä ja tulos oli sitä luokkaa myös. Viimeiset vuodet tullut toimeen 1x systeemeillä ja sopeutunut siihen että kun vanha ei opi niin mitäs sitä taistelemaan kun on parempiakin systeemejä.
Oma suhde etuvaihtajiin ollut juuri sellainen että ainakin maastossa käytti aina vasta melkein paniikkihetkellä ja tulos oli sitä luokkaa myös. Viimeiset vuodet tullut toimeen 1x systeemeillä ja sopeutunut siihen että kun vanha ei opi niin mitäs sitä taistelemaan kun on parempiakin systeemejä.
Enpä tiedä pitäisikö tuomita itsensä tyhmäksi vai ei, mutta ihan samalta minusta on tuntunut. Kunnon maastoajossa sitä omaa "kovaa" ajaessa keskittymiskykyä on yllättävän rajallisesti käytössä. Hommaa helpottaa paljon, kun vipua painamalla saa isompaa tai pienempää pesään aina samalla logiikalla ja muutossuhteella, useammin/syvempään painamalla tietysti kertaluokkia enemmän.
^En moinen ajatus ole edes mieleen tullut, maastossa ongelma ollut aina olemassa mutta maantiellä homma toiminut kuin ihmisen mieli. Onneksi viisastuin vielä enemmän ja karsin moisen kapistuksen pois kiusaamasta.
Mulla eturattaat on 39/53 ja takana 13-23 ( 9 lehteä ). Tänään vaihdoin eteen 42 -piikkisen 39 tilalle ja tarkoituksena
pärjätä yhdellä eturattaalla. Kävin kokeilemassa 30 km rykäisyn keskinopeudella 28 km/h ja hienosti toimii noilla välityksillä ja
tarvetta ei ollut isommalle eturattaalle missään kohtaa. Mulle riittää nyt 1 x 9, kun sain välitykset kohdalleen.
Vieläkö porukka ajelee, vai joko fillari on talviteloilla?
....
Vieläkö porukka ajelee, vai joko fillari on talviteloilla?
Juu, eihän (kaikki) fillarit talviteloille mene. Miks menis?
Niin, kai jotkut talvella ajaa maastossakin.. ehkä pienellä vaihteella ja joskus vaihteet jäässä
Mulla eturattaat on 39/53 ja takana 13-23 ( 9 lehteä ). Tänään vaihdoin eteen 42 -piikkisen 39 tilalle ja tarkoituksena
pärjätä yhdellä eturattaalla. Kävin kokeilemassa 30 km rykäisyn keskinopeudella 28 km/h ja hienosti toimii noilla välityksillä ja
tarvetta ei ollut isommalle eturattaalle missään kohtaa. Mulle riittää nyt 1 x 9, kun sain välitykset kohdalleen.
Vieläkö porukka ajelee, vai joko fillari on talviteloilla?
Tuohon malliin omissa ajokeissakin, pienempi eturatas kasvatettu ajoon sopivaksi omille nopeuksille ja isompi on ihan varalta, kun tiukka maantiepakka takana. Ei noita eturattaita tarvitse kovin toisiinsa sovittaa, vaikka olisivat ihan samankokoisiakin. Pois oppiminen on oppimista vaikeampaa.
Talveen mennään kahdella minkä varpaat sallivat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.