Näytä tavallinen näkymä : Takapakan ja kampisarjan vaihto
Moro!
Pyörä 29er maasturi vm.2012, jossa etuvaihtaja Acera ja takana Deore. Eli ihan "markettipyörä".
Eli takapakka on kulunut ja myös eturattaat. Eli molemmat pitäis vaihtaa. Olen ihan vihreä tässä hommassa, niin apua tarvisin.
Takapakaksi olen kattonu seuraavaa:
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-12-36-209435/wg_id-401
Tuossa välitykset ois itelle aivan OK.
Sitte tuossa kampisarja:
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-fc-m4000-crank-octalink-grey-175mm-209647/wg_id-8794
Ilmeisesti kampisarja pitää hankkia kokonaan? Eli siis mulla edessä 3x, joista kaksi jo tosi kuluneita..
Pitäisikö tilata myös muita osia, vai onnistuuko se näillä?? Veisin sen puolitutulle sitten vaihdettavaksi.
Kommenteista olis kyllä nyt apua!
noniinno
27.09.2016, 14.27
^Octalink -keskiö ei ole ehkä se paras vaihtoehto. Onko keskiö tarpeen vaihtaa? Minkälainen kiinnitys kammissa nyt on? Oletan, että laitteessa on BSA kierrekeskiö, ottaisin ehkä kuitenkin http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-alivio-fc-m4050-crank-grey-175mm-209708/wg_id-8794 ja http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-hollowtech-ii-bottom-bracket-sm-bb52-255584
maalinni
27.09.2016, 14.29
Eikö siihen kampisarjaan saa rattaita irrallaan? Pääsisit halvemmalla ja helpommalla.
edit: ainakin uusi ketju pitää samalla hommata.
Kiitos vastauksista. Alle kopsasin tietoja nykyisistä osista.
Takapakka on tosiaan selkeämpi, mutta siis tuttu vinkkas vain tilaamaan uuden kampisarjan. Mietin ihan samaa, etteikö siihen "eturatas-sarjaan" saa ostettua uusia kiekkoja? Kolme niitä tietty tulis hankkia. Ongelma on siis se, että ketju ei pysy enää paikallaan, kun tulee vääntöä enemmän (ylämäki), ketju alkaa hyppiä ja polkemisesta ei tule mitään.
DrivetrainShifters
Shimano Alivio M430, 9 speed
Front derailleur
Shimano Acera
Rear derailleur
Shimano Deore M591
Crank
Shimano Alivio M4308, 44/32/22
Cassette
Shimano HG20-9 11-34, 9 speed
Pedals
Wellgo ATB, boron axle, steel cage
Irtorattaat tulee paljon kalliimmaksi kuin tuollainen 30-40€ kampisetti. Saa vielä laakerit ja kammet kaupantekijäisiksi.
maalinni
27.09.2016, 16.22
Irtorattaat tulee paljon kalliimmaksi kuin tuollainen 30-40€ kampisetti. Saa vielä laakerit ja kammet kaupantekijäisiksi.
Mutta luontoa säästää irtorattaat. Bike-discountissa näyttää olevan 5€ pikkuratas ja 7€ keskiratas. Isoa ei tarvitse edes välttämättä vaihtaa, mutta se on jo 10€.
Riippuu sen asentavan kaverin taidoista ja työkaluista kannattaako kampia vaihtaa. Rahallisesti ei tosiaan suuri ero.
Kiitos kaikille.
ELi siis,jos takapakka tämä http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-alivio-cassette-cs-hg200-9-speed-11-34-209439/wg_id-401
Ja kampisarja tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-alivio-fc-m4050-crank-grey-170mm-209682/wg_id-8794
Lisäksi http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-hollowtech-ii-bottom-bracket-sm-bb52-255584 ja ketjut.
Niin onko mulla kaikki kasassa vaihtoa varten??? Kiitos avusta kaikille!
Joo, osaaminen ja työkalut uupuu :)
maalinni
27.09.2016, 19.06
Jos vanhassa oli octalink eli kasettikeskiölaakeri, niin se keskiö saattaa vaatia rotsauksen tai maalien poiston viilalla, että uusi ulkoinen laakeri asettuu oikein. Kaikki ei rotsaukseen usko, mutta saattaa vaatia.
orc biker
27.09.2016, 21.56
En laittaisi markettipyörään HTII:sta. Se luultavasti menee suoraan, mutta vähän on riskiä, mutta ennen kaikkea se maksaa aika paljon. Noin uuteen pyörään tuskin tarvitsee vielä keskiötä vaihtaa, siinä säästää työssäkin. Jos siinä on Octalink nyt, niin samaa vain tilalle.
Ei tehdä hommasta nöösille liian vaikeaa, vaihda pelkästään rattaat ja turha laakeria uusia jos toimii ja ei mene rahaakaan hukkaan. Takapakka ja ketjut sitten mieleiset ja muista että ei tuo virvelitehdas ainoa osien valmistaja ole... Työkaluja tarvit takapakan avaimen ja ketjupiiskan, Biltsusta löytyy aivan riittävät satunnaisiin hommiin ja halvalla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.