Näytä tavallinen näkymä : VAHVAT ketjut?
Meni polkiessa ketjut poikki ja kyselen mistä tosivahvat ketjut tilalle? Pyörä on Specialized Sirrus 20 vaihteinen ja mun paino 105 kg joten ketjut kovilla..
Joku tarjosi Shimano Ultegra 10v ketjuja vahvoina!?
Toinen KMC X-10-93 ketjuja.
Mitä eroa on esim Shimano CN-HG54 ja HG74 ketjuilla?
Kaikkien halvimmat taitaa olla loppupeleissä vahvimmat, kalliimmat keveämpiä ja muuten teknisesti parempia. En noista virvelitehtaan ketjuista tarkkaan tiedä mutta yleensä kun on isompi numero niin laatu ja hinta kasvaa.
Voi tietenkin hakea vikaa kuskin vaihtamistekniikastakin, itsellä myös painoa ja neljänkymmenen vuoden aikana yhdet ketjut katkonut...
kolistelija
24.09.2016, 12.49
Suosittelen samaa ketjua kuin näillä miehillä:
http://content.bikeroar.com/system/content/000/096/673/original/Sprint_between_Greipel_and_Kittel.jpg
Ei ole ongelmaa edes 105 kiloisella.
^Niin ja sääli ettei rataketjut käy, sieltä ne voimat löytyy!
maalinni
24.09.2016, 16.49
Tuskin kuskin massa ketjuja katkoo, vaan sen tekee reiden paksuus
^Niinpä... Toisaaltaan ei missään mainita että näillä ketjuilla ei iso mies saa runtata...
Omista kokemuksista voisi sanoa, että halvat ketjut on mennyt poikki. XTR/XX1 ketjut on kestäneet aina.
kolistelija
24.09.2016, 17.02
Tuskin kuskin massa ketjuja katkoo, vaan sen tekee reiden paksuus
Ei se ole reiden paksuus joka ketjuja katkoo, eikä edes reiden voima, vaan väärinkäyttö tai huono asennus.
Antti Salonen
24.09.2016, 17.25
Jos ryhdytään pedantiksi, kovinkaan maantiesprintteri ei 53-hampaisella eturattaalla saa mitenkään poikkeuksellista vetoa ketjuun. Jos polkimiin pistää samat watit maastopyörän pienellä eturattaalla on ketjussa 2-2,5 kertaa enemmän newtoneita. Eli kyllä siihen muukin vaikuttaa kuin reiden voima. Yleisesti vahva kuski ja tekninen maastoajo pistää ketjun kaikista kovimmille.
Parilla kaverilla on nimenomaan maastossa katkennut ihan oikein asennettu ketju, eli ei se mahdotonta ole. Nuo olivat SRAMin ketjuja, mutta voivat toki olla yksittäistapauksia. Tärkeintä on tehdä ketjun liitos kunnolla, ja pikaliitin on tässä suhteessa kaikista huolettomin ja helpoin vaihtoehto.
El-Carpaso
24.09.2016, 17.46
On mullaki maastoketjuja napsunu, mutta ei se kyllä todnäk kuskin voimista ole johtunut vaan ehkä materiaaliviasta tai aikaisemmasta kolhusta ja vähitellen kehittyneestä murtumasta. Ketjulla pitäisi kuitenkin olla aika moninkertainen kesto ihmisen voimapotentiaaliin nähden.
Tosin jos vetää ketjut aivan ristissä, niin sillähän sitä saa paremmankin kettingin hajalle.
maalinni
24.09.2016, 19.01
Ei se ole reiden paksuus joka ketjuja katkoo, eikä edes reiden voima, vaan väärinkäyttö tai huono asennus.
Niinhän ne makaronireidet itselleen uskottelee ;)
maalinni
24.09.2016, 19.03
Mitenhän maastoajossa vaikuttaa sopivan kokoinen kivi ketjun sisällä sopivassa kohdassa? Voisiko mennä rikki sen takia?
edit: Vahvoja ketjuja voisi olla sähköpyöriin tarkoitetut, niitä löytyy eri valmistajilta.
Jartsu01
24.09.2016, 22.58
Itsellä on joskus ketjuja katkeillut nimenomaan maastossa ja ilman mitään erityisempää voimankäyttöä. Olen olettanut että kyseessä on ollut joku kivi tms. joka hajoitta ketjun. Kerran jopa näkyi selvästi, että joku (kivi?) oli vääntänyt ketjun rikki.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Marsusram
24.09.2016, 23.37
Aloittelevana nöösinä meni maasturista pari kertaa vaihtovirheen takia ketjut poikki. En keventänyt ylämäessä vaihtaessa, räks, poks.
Sen jälkeen on muutaman kerran mennyt ulkopuolisen objektin takia tai tuntemattomasta syystä.
Tuplaniitatut SRAM 991 ketjut (9v) tuntuvat pitävän liitoksensa hyvin. Sähköpyöriinkin on tehty omat ketjunsa (https://www.sram.com/sram/mountain/products/ex1-chain).
Shimanon alempien sarjojen ketjuja pidetään vähän pehmeinä, jolloin pinni saattaa tulla läpi laipasta vinokuormalla.
Oli mennyt lukko paskaksi (nyt vasta katsoin kun hommasin uudet ketjut)! Miks en löydä uusien ketjujen mukana lukkoa?!?
Oli mennyt lukko paskaksi (nyt vasta katsoin kun hommasin uudet ketjut)! Miks en löydä uusien ketjujen mukana lukkoa?!?
Ei tuu kaikkien ketjujen mukana lukkoa. Tulee lukko tai pinni.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
https://youtu.be/Auy0KGsXAIg
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Ei tuu kaikkien ketjujen mukana lukkoa. Tulee lukko tai pinni.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
No jo on säätämiseksi mennyt kun vertaa 30 v takaiseen aikaan, että aina ei ole suunta parempaan päin.
Eli mukana tuli 15 mm pitkä tappi joka pitää nähtävästi puristaa paikalleen "koneella" ja katkaista ylim pois.
Jep, tai hae kaupasta liitin
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Se kone on ketjunkatkaisin, jota kuitenkin tatvitset. Prismasta löytyy.
Jep, tai hae kaupasta liitin
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Komppaan tata. Tai jos menet kauppaan, niin osta pari liitinta.
Tai kylla se Shimanon pinnikin toimii, mutta liitin on mun mielesta parempi. Ja sen ketjunkatkaisijan tarvitse myos.
yksi syy miksi pidän kmc:n ketjuista enemmän kuin shimanon (vaikka olisi kuinka samasta tehtaasta)
Joo haen ennemmin liittimiä (vaikka ei näytäkään kestävän..) ja katkaisimen kait Motonetistä.
Joo haen ennemmin liittimiä (vaikka ei näytäkään kestävän..) ja katkaisimen kait Motonetistä.
Jos et aio niitä ketjuja pesuun irroitella, niin laita ihmeessä se paketin mukana tuleva tappi paikalleen. Ei se ainakaan hitaampi ole asentaa, mitä erillinen liitinkään. Liitin sitten katkeamisen varalle satulalaukkuun mukaan. Se KMC:n liitin on hyvä. Ainakin viikin prisma myy laadukkaita PRO ketjunkatkaisijoita halvemmalla kuin motonet.
Jos et aio niitä ketjuja pesuun irroitella, niin laita ihmeessä se paketin mukana tuleva tappi paikalleen. Ei se ainakaan hitaampi ole asentaa, mitä erillinen liitinkään. Liitin sitten katkeamisen varalle satulalaukkuun mukaan. Se KMC:n liitin on hyvä. Ainakin viikin prisma myy laadukkaita PRO ketjunkatkaisijoita halvemmalla kuin motonet.
Ok kiitti, tutkin.
Saako sen tapin katkaistua niin ettei jää ylipitkäksi kun luulis että jos sivuleikkureilla katkaisee niin jää nysä?
Saa , painat oikeaan pintaan js toiselta puolelta väännät ylimääräsen poikki. Napsahtaa nätisti.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Ok kiitti, tutkin.
Saako sen tapin katkaistua niin ettei jää ylipitkäksi kun luulis että jos sivuleikkureilla katkaisee niin jää nysä?
Et saa. Se on juuri sellaiseksi tehty että siihen jää ärsyttävä nysä, joka vituttaa miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa ja aiheuttaa itsemurhia sekä sotilasvallankaappauksia.
Se asennustappi on tarkoitettu väännettäväksi poikki, ei leikattavaksi, sahattavaksi tai puristettavaksi. Millä tahansa järkevillä hohtimilla kun vääntää ketjun suuntaisesti, napsahtaa nätisti juuri oikeasta kohdasta.
Joku aika takaperin oli foorumilla epäilyjä että kuinka pikaliitin kestää. Päätin suorittaa omia kenttäkokeita. Otin loppuunajetut 10-ketjut ja siihen KMC:n pikaliittinen. Kiedoin ketjun hallitunkin ympäri yhden kierroksen ja sitten nostoa. Aika paljon sai laittaa voimaa että ketjut katkesi. Ei katkennut pikaliittimestä vaan normilenkistä joka oli vähän huonolla mutkalla. Toistin tämän vielä muutaman kerran. Tämän kokeen jälkeen olen ollut vakuuttunut sekä ketjun että pikaliittimen kestosta ellei tilanteessa ole ylimääräisiä muuttujia (esim materiaalivikaa, vaihtovirhettä, vieraita esineitä)
Löytyipä netistä tälläinen testi jossa oli testattu ketjujen vetolujuutta:
http://www.cantitoeroad.com/assets/images/products/docs/connex_by_wippermann/Connex_Breaking_Load_Test_Results.pdf
Laboratoriotesteissä, kuten yllä, ei ole todelliset olosuhteet, jossa hiekka ja muu hiovat ominaisuudet aineet, heikentävät staattisen pikaliittimen ja sitten se särkyy juuri parhaalla retkellä tiukimmassa paikassa. Mää käytän aina pinniä, mutta liitin on mukana varalta. 😀
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Oulunjulli
29.09.2016, 09.13
Ja pikaliitin vissiin kantsis vaihtaa ketjun kanssa, just ihmettelin yhdessä pyörässä kuuluvaa napsetta aina noin 2.5 kampikierroksen välein eikä ketjunvaihto auttanut ennen kui vaihto sen liittimenkin.
...aika ittestään selvää mutta veikkaan ajaneeni 3 ketjua ja yhet rattaat tuolla liittimellä huoltotavalla korjataan kun oireilee.
Mulla menee ketjuja ajossa poikki 4-6 kertaa vuodessa. Viim. viiden vuoden aikana vain kerran vaihteellisella ajaessa, muut maastosinkuloissa,
laihemmissa ja läskisemmissä. Noissa ollut käytössä sekä half-link-ketjuja, sinkulakettinkejä, ysiketjuja ja nyt viimeiset kolmisen vuotta pelkästään 10-ketjuja.
9- ja 10-ketjut liitetty aina pikaliittimillä.
Oman kokemuksen mukaan 10-ketju kestää paremmin kun 9-ketju. Jos jättää pois ne pari kertaa joissa sormen paksuinen oksa on päässy
rattaan ja ketjun väliin (onnistuu myös sinkulassa...) ja ketju on siitä ottanut itteensä, niin joka kerta ketju on mennyt poikki muualta kun
pikaliittimestä. Useiten sivulevy on revenny - siks kevennysreiälliset on mulle nougou. Jokusen kerran tappi on repiny sivulevyn päästä auki.
Samoin itse tappi on mennyt keskeltä poikki. Vain kerran on itse tappi erkaantunut sivulevystä.
Pari vuotta olen jo satunnaisia kokeiluita lukuunottamatta ajellu 10-sp e-pööräketjuilla, ns. DH-ketjuilla sekä ainoilla ns. normaaleilla
kymppiketjuilla joita en oo vielä saanu ajamalla katki eli connexin 10SB black editioneilla.
Senkin oo oppinu et ketju katkeaa aina siinä jyrkimmässä kinkamassa, aina kerrasta poikki eli ei anna varoitusta ja ainoa muuttuva tekijä
on osuuko polvi stemmiin tms vai putooko rungolle niin et sattuu sinne.
^ eli siis Connex 10SB ois VAHVA ketju.
Paljonko maksaa?
Mista Suomesta saa?
Tuleeko pikaliittimellä vai pinnillä ?
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
mistä tosivahvat ketjut tilalle?
http://i.ebayimg.com/00/s/NDY4WDUwMA==/z/yskAAOxyNo9Ss-fQ/$_35.JPG?set_id=2
^ eli siis Connex 10SB ois VAHVA ketju.
Paljonko maksaa?
Mista Suomesta saa?
Tuleeko pikaliittimellä vai pinnillä ?
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Itte en oo saanu noita vielä poikki - loppuun oo ajanu aika monet, nyt tommoset kahdessa pyörässä kolmesta.
Sen kummemmin en vahvuuteen ota kantaa. Sinkulakäytössä noi kestää mulla ~4-5 kk ajot (200-300h maastoajoa) ennenkun
venymä on siellä 0.7 toisella puolen. Suomessa en oo nähny myynnissä, mutten oo ettinytkään.
Intternetistä oon ostellu. Mukanatuleva connexin oma pikaliitin on ihan toimiva, KMC liitintä on kans käyttäny.
^ kiitos ! Kokeiluun myös täällä 👍
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Mulla katkes tossa kesällä ketju metässä jyrkässä kallionousussa. Otin risat palat pois ja liitin ehjät halpis ketjunpoikkasijalla joka myöskin hajosi, ketjun sain kuitenkin kiinni. Eilen sit kaukana kotoota rupes kuuluu outoa ääntä, ketju oli puoliksi poikki, mun liitos oli pettäny. Linkutin vajaa 3km lähimpään pyöräliikkeeseen(velosport) jossa laitettii pikaliitin tilalle ja matka jatku. Näillä ois tarkotus loppu syksy pärjätä ja talvella sit rattaat ja ketjut vaihtoon.
mutanaama
01.10.2016, 16.46
^ kiitos ! Kokeiluun myös täällä
Kuin myös
Kuin myös
Kun tilaat nii laita parit ylimääräset tulemaan, mullon stokki nollassa.
HC Andersen
01.10.2016, 18.12
Kun tilaat nii laita parit ylimääräset tulemaan, mullon stokki nollassa.
Mää hoidan tilauksen. Ne toimitetaan sit kun saapuvat sun säätämöön.
^ saunds kuud. Vastineeksi saat yhden parin Fivetenin Kestrelejä sekä sinertävän setelirahan.
HC Andersen
01.10.2016, 18.57
^ saunds kuud. Vastineeksi saat yhden parin Fivetenin Kestrelejä sekä sinertävän setelirahan.
Seteliraha voidaan vaihtaa myös Pahismarketin™ Vocheriin jolla ei ole "Use by end of" päiväystä.
^ voucher accepted - valid until furher notice
Läskimasa
02.10.2016, 11.38
Onhan noita Connexeja 11SB-malliakin, vai 10-pakallako ajelette? Onko toi SB nyt lujin malli vai mikä? http://www.connexchain.com/en/11-speed-chains.html
Mulla on nyt tämmöset: YBN Yaban SLA-H11 TiB (http://m.ebay.com/itm/New-YBN-YABAN-Bike-Bicycle-Cycle-SLA-H11-TiB-11-Speed-Chain-Master-Link-Silver-/321577508545)
Ei nyt oo kuin vasta n. 300 km kokemusta, mut toistaseks ei väsymisen merkkejä. Aiemmat KMC:n (X10 EPT) ketjut kerran katkes pikaliittimen kohdalta ja virahti reilussa 600 km:ssa loppuun hyvästä voitelusta huolimatta.
Eli tätäkö nyt tarkoitatte:
https://www.bike24.com/p246367.html
Eli tätäkö nyt tarkoitatte:
https://www.bike24.com/p246367.html
Katkesi noin 1000 km jälkeen...
maalinni
10.08.2017, 08.46
Katkesi noin 1000 km jälkeen...
Onkohan sinulla rattaat ihan kunnossa, jos noin nopeaan paskoo.
Onkohan sinulla rattaat ihan kunnossa, jos noin nopeaan paskoo.
Näyttäisi olevan. Ja ei kai ketjun kestävyyteen (vetolujuuteen) pitäisi vaikuttaa rattaiden kunto!
maalinni
10.08.2017, 16.15
Jos siellä esim. eturattaassa on muutama piikki osunut kiveen ja vääntynyt, niin todellakin vaikuttaa ketjun kestoon.
Ketjuja tarkastellessa löytyi toinenkin vikakohta..
https://goo.gl/photos/KKbMso7a44zsPYq38
https://goo.gl/photos/PCwn6h9bU3dR5vFh6
Ota kuva etu- ja takarattaistakin.
maalinni
11.08.2017, 13.51
No jopas. Kuvat ostopaikkaan, etköhän saa uutta tilalle.
mutanaama
11.08.2017, 17.36
Viime vuoden lokakuusta tähän päivään samoilla ketjuilla ~300h/3tkm suurin osa maastoa. Ovaali 32 edessä ja 11-40 takana.
Ketjuja suojaamassa alhaalta päin takopässi.
No jopas. Kuvat ostopaikkaan, etköhän saa uutta tilalle.
Tänään lähetin.
Ota kuva etu- ja takarattaistakin.
https://goo.gl/photos/83NsDsuMEGQQQQJYA
https://goo.gl/photos/Cq3Ln9yK6up7ukwQ8
https://goo.gl/photos/9NT4GJycLJHpb46Y9
https://goo.gl/photos/JoptRRYjCGZpg6MG9
mutanaama
11.08.2017, 23.52
Mielenkiintoista kuulla, mitä valmistaja (tai kuka sen nyt sitten käsittelee) sanoo aiheesta.
Mutta noin niinkuin jatkoa ajatellen, suosittelen laittamaan jonkinlaisen ratassuojan, jos maastossa ajelet.
Mielenkiintoista kuulla, mitä valmistaja (tai kuka sen nyt sitten käsittelee) sanoo aiheesta.
Mutta noin niinkuin jatkoa ajatellen, suosittelen laittamaan jonkinlaisen ratassuojan, jos maastossa ajelet.
Kuulostaa hybridilta tuo spessun zirrus.
Edit: Kuvien mukaan fittness fillari maantierattailla. Eli pienistä maastovälityksistä ei se ketjun katkeilu johdu.
Tosi outoa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.