Näytä tavallinen näkymä : Läskikuume
valentin
23.09.2016, 07.50
Olen nyt pari kesää ajellut etujousitetulla 29 raadolla ja mukavaa on ollut meno. Hirveä kipinä olisi hommata läski mutta ei oikein ole kokemusta eikä tietoa niistä. Omat ajoreitit on aika tasaista mutta välillä kiivetään ihan kivoja mäkiä ja vastaavasti ryskätään niitä alas. Pystyykö läskillä nuo suorittamaan siinä missä etujousitetulla? Ajattelin hiilikuituista runkoa etten ottaisi etujoustoa läskiin mutta pitäisikö se sittenkin olla? Ymmärsinkö että läskit on 26" vai saako niitä 29" ? Melko isojahan nuo olisi :D
vai pitääkö mun lähteä täpärikaupoille :eek:
Jos joku haluaa ehdottaa niin saisiko 2000€ Uutta sykettä läskin myötä ja millaista? Kiitos jo etukäteen..
Keskiäkäinen lohjalainen
23.09.2016, 09.49
Hiilariläski on kyllä mielenkiintoinen tuttavuus. Ulkonäkö pettää. Hyvä läski menee metsässä jotakuinkin yhtä vilkkaasti kuin kapearenkainenkin, mutta alla olevan maaperän laadulla ei ole aivan niin suurta väliä. Kiipeämiset sujuvat läskillä helposti, koska pitoa riittää. Alamäkivauhditkin nousevat aivan samalle tasolle kuin XC-täpärilläkin. Läski ei tykkää asvaltista, joten jos siirtymiä on paljon, sitten voi olla, että täpäri on parempi vaihtoehto.
Etujousto ei läskissä ole aivan välttämätön. Itsellä on Bluto keulana, mutta aika usein se on unohtunut siirtymätaipaleen jälkeen lukkoon, enkä ole huomannut mitään pitkään aikaan. Vauhdikkaassa alamäessä sitten olen ihmetellyt vähän pompottelevampaa menoa.
Läskin vannekoko on 26 tuumaa, mutta renkaan ulkokehä on about sama kuin 29-maasturissa.
Referenssifillari hiilariläskeissä ainakin hinta/laatu-suhteen osalta taitaa edelleen olla Canyon Dude. https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-8-0.html . (Itselläni on 9.0-versio.) Jos löydät paremman halvemmalla niin osta se. Hintakin on ohikiitävän hetken kohdillaan. Tuon ale-kampanjan kestosta ei ole mitään takeita, joten jos olet ostokannalla niin tuosta kannattaa pistää yksilö varaukseen. Kun valkkaat maksutavaksi ennakkomaksun, saat pari viikkoa miettimisaikaa varsinaiseen ostopäätökseen.
Takamisakari
23.09.2016, 09.56
On hyvä hinta. Etujouston edut on tosiaan monisyiset, jos sen säätää hyvin on siitä kyllä iloa. kahdella toimintayksiköllä saa kyllä kaikenlaista, maksoin omasta Cube Nutrailistani suurinpiirtein tuon verran ja on kyllä ollut vastinetta rahalle. Menee juurakossa vähintään samaa kyytiä kuin kapearenkainen xc-täpäri, vaikeassa maastossa kovempaa..
Itse kyllä antaisin pahimman kuumeen mennä ohi ja harkitsisin plussakoon pyörää...
Käyppä kokeilemassa 27.5" läskiä, kuiturungolla jää vähän kalliimmaksi, mutta se ylimääräinen kannattaa maksaa.
Olen nyt pari kesää ajellut etujousitetulla 29 raadolla ja mukavaa on ollut meno. *** Pystyykö läskillä nuo suorittamaan siinä missä etujousitetulla? ***
vai pitääkö mun lähteä täpärikaupoille :eek:
Suosittelisin melkein käymään paikallisen pyöräseuran porukkalenkillä ja/tai pakallisessa palvelevassa pyöräliikkeessä, jotta pääsisit hieman hakemaan tuntumaa, että miten täpäri tai läski eroaa nykyisestä pyörästäsi maastoissa joita tykkäät ajella. Sekä täpäri, että läski ovat hyvin erityylisiä pyöriä tuohon nykyiseen 29er XC-raatoosi verrattuna, joten täältä näytön toiselta puolelta on mahdoton sanoa suoraan, että mikä sinulle sopii, kun ei tiedä tarkemmin miten nykyinen 29er rajoittaa menoasi tai mihin suuntaan haluaisit ajamisen muuttuvan.
Kaikki edellä mainitut pyörä menee metsässä sekä ylös että alas.:)
Blackborow
23.09.2016, 10.46
Hiilariläski on kyllä mielenkiintoinen tuttavuus. Ulkonäkö pettää. Hyvä läski menee metsässä jotakuinkin yhtä vilkkaasti kuin kapearenkainenkin, mutta alla olevan maaperän laadulla ei ole aivan niin suurta väliä. Kiipeämiset sujuvat läskillä helposti, koska pitoa riittää. Alamäkivauhditkin nousevat aivan samalle tasolle kuin XC-täpärilläkin.
Varmaan paljon kuskista kiinni. Itse en kyllä läskillä pysty millään pudottamaan alamäkeen samaa tahtia kuin täpärillä.
Varmaan paljon kuskista kiinni. Itse en kyllä läskillä pysty millään pudottamaan alamäkeen samaa tahtia kuin täpärillä.
+1
Läski ei tykkää asvaltista, joten jos siirtymiä on paljon, sitten voi olla, että täpäri on parempi vaihtoehto.
Tämähän riippuu paljolti siitä millainen täpäri on ja millainen rengastus siinä. Esim. Dude JJ varustettuna kulkee mustallakin aika kevyesti 25 keskaria. Tietysti joku XC tykki hakkaa, muttei välttämättä enskakikotin.
Toisaalta eihän kukaan osta maastopyörää siirtymiä ajatellen, vaan sitä missä eniten ajaa ja mistä tykkää.
Läskissä joustokeulan edut tulee parhaiten esille, kun tullaan reilumpaa vauhtia alaspäin, muuten aika turhake IMO. Kyllä mää ainakin ryskään alas ennemmin täysjäykällä läskilla, kuin esim Valentin mainitsemalla 100mm olevalla XC jäykkäperällä saatika, jos läskissä on joustokeppi.
Jos talviajo ei ole mielessä, niin 29+ esim Trekin Stache on varmasti hyvä vaihtoehto läskille, jos muuten jäykkäperät miellyttää. Itse voisin toisen läskin vaihtaa moiseen. Talvi ilman läskiä on "kelvipyöräilyä";).
Jos on Läskikuume siihen on täsmälääke. Toinen vaihtoehto on odotella jos se paranisi itsestään. Jos ei parane pitää ottaa lääke.
Lisäksi: mitä kauemmin mietit sitä kauemmin olet ilman.
Blackborow
23.09.2016, 14.29
Talvi ilman läskiä on "kelvipyöräilyä";).Jaa kummasti sitä ajettiin talvipolkuja ennen läskihypeäkin, mutta ei taida enää onnistua ilman läskiä.
^Tuota minäkin tosiaan olen kummastellut, untakohan ne omatkin ajot oli vain...?
brilleaux
23.09.2016, 14.42
Läski ei tykkää asvaltista, joten jos siirtymiä on paljon, sitten voi olla, että täpäri on parempi vaihtoehto.
Kyllä mun läski ainakin tykkää. Kesällä JKL to Hankasalmi tien laitaa karvan alle 25 keskarilla, PK-sykkeellä. Ajo oli sangen mukavaa. (y)
Kokemuksen perusteella uskoisin että satku menis mukavasti sitkutellen.
Jaa kummasti sitä ajettiin talvipolkuja ennen läskihypeäkin, mutta ei taida enää onnistua ilman läskiä.
Onnistuis varmaan, mutta miksi tylsistyttää itseään? ;)
Läskillä ajamisessa vaan on sitä jotain. On se alusta mikä hyvänsä.
Siis mulle. Ettei taas aleta huutamaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
23.09.2016, 14.47
Kyllä mun läski ainakin tykkää. Kesällä JKL to Hankasalmi tien laitaa karvan alle 25 keskarilla, PK-sykkeellä. Ajo oli sangen mukavaa. (y)
Tottahan sen läskinkin saa rullaamaan tasaisesti jos pistää tarpeeksi paineita renkaisiin. Ne paineet pitää vaan muistaa laskea ennen metsään menoa. Mulla pyöritystekniikka aiheuttaa maantiellä ajettaessa pientä takapään pompotusta, jos paineet ovat maastoon sopivalla tasolla. Nerve AL 29 -täpärillä keskari on maantiellä ajaessa 3-4 kilsaa kovempi kuin läskillä.
Menee helposti 100km maantielenkit läskillä. Kaveri ajoi maantiekisan 34.5 km/h keskarilla tänä kesänä läskillä. Kyllä se rullaa, kun pumppaa reilun baarin paineita ja omistaa jalat.
Niin tuota... pilkunnussimiskisatko on täällä käynnissä.
Tietenki Läskillä voi ajaa asvaltilla.
Tietenki Läskillä voi ajaa poluilla kesällä ja talvella.
Tietenki Läskillä voi ajaa pururadalla ja kalliolla.
Ilman että joustolla.
Lisäksi Läskillä voi ajaa hieman paremmin pehmeässä (hiekassa,lumen eri paksuus- ja olomuodoissa, suossa) sekä pitoa löytyy hieman paremmin nousuissa ja joskus jopa laskuissa.
Läski on iloinen ja monipuolinen.
Kuski päättää miten ja millä haluaa ajaa, sekä kuinka lujaa.
Jollakin kapeampirenkaisella ei kaikkea yllämainittua voi ajaa ainakaan kovin iloisesti.
😀👍
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Jaa kummasti sitä ajettiin talvipolkuja ennen läskihypeäkin, mutta ei taida enää onnistua ilman läskiä.
^Tuota minäkin tosiaan olen kummastellut, untakohan ne omatkin ajot oli vain...?
Joo niin ajettiin ja muistan sen vielä. Kivaa se oli/on, kun polut on kovaksi tallottu, mutta sitten kun...
Tätä samaa kummastelua voisi jatkaa vaikka mihin muuhunkin historiaan. Esim ajetteenhan sitä DH/enskaa joskus täysjäykillä 26", mutta kukaan ei enään täysjoustoja kummastele siinäkään:seko:.
Blackborow
23.09.2016, 14.54
Onnistuis varmaan, mutta miksi tylsistyttää itseään? ;)
Läskillä ajamisessa vaan on sitä jotain. On se alusta mikä hyvänsä.
Siis mulle. Ettei taas aleta huutamaan.Mun mielestä se läskillä ajaminen on tylsää kun kunnon talvipoluilla ei tartte kuin istua satulassa ja polkea. Kapearenkaista joutuu vähän ajamaankin. Viime talvi oli toinen talvi kun mulla oli läski ja yllättävän usein lenkkikaveriksi lähti 29 täysjäykkä. Sillä vaan sai parempaa treeniä. Lumisateen jälkeen läski on toki yliveto, mutta poluille pääsee kyllä muullakin. Laitetaan nyt hymiökin vielä ettei herneitä ;)
Mun mielestä se läskillä ajaminen on tylsää kun kunnon talvipoluilla ei tartte kuin istua satulassa ja polkea. Kapearenkaista joutuu vähän ajamaankin. Viime talvi oli toinen talvi kun mulla oli läski ja yllättävän usein lenkkikaveriksi lähti 29 täysjäykkä. Sillä vaan sai parempaa treeniä. Lumisateen jälkeen läski on toki yliveto, mutta poluille pääsee kyllä muullakin. Laitetaan nyt hymiökin vielä ettei herneitä ;)
Itsellä justiinsa tuo kapearenkaisella meno talvella alkoi rehellisesti sanoen kyrpiä ihan täydellä voimalla. Menee vähänkin lumisemmassa kuin kärmes ja otsaan alkoi kasvaa uloketta. No tuota jaksoin ihan mahottoman monta talvea sietää kunnes tänä keväänä pistin läskin. Nyt odottelen sitten talvea miten läskillä pääsee - luulen että meno on hieman tasaisempaa. En kaipaa tippaakaan tuota kapearenkaisen venkulointia. Tosin itsellä renkaina 3.8 tuumaa leveät - leveämpi olisi varmaan parempi mutta kun tuohon Blutoon ei leveämpi mahdu.
Ja tähänkin ennaltaehkäisevä hymiö :).
Itse ajelin muutaman vuoden jäykkäperällä kun sitten päätin hommata läskin kaveriksi(3 fat pro). Sen jälkeen kapeerenkainen jäi oikeastaan pölyttymään autotalliin. Vaikka omat vakimaastot on pääosin helppoa kangaspolkua, eli optimaaliset jäykkäperälle, niin kyllä läskillä tulee ajeltua kaikki ajot. On se vaan niin paljon mukavampi ja monipuolisempi omasta mielestä. Nyt molemmat myyty ja tilalle tulossa ensi viikolla Canyonin tarjousläski. Se saa toimittaa ainoan maastopyörän virkaa tästä eteenpäin..
Keskiäkäinen lohjalainen
23.09.2016, 15.35
Tosin itsellä renkaina 3.8 tuumaa leveät - leveämpi olisi varmaan parempi mutta kun tuohon Blutoon ei leveämpi mahdu.
Leveämpi ei välttämättä ole parempi. Itse olen fiksautunut nelituumaisiin renkaisiin. Se on mulle sopiva kombo läskiyttä ja ajettavuutta.
Mitkähän kehät ja renkaat sulla muuten oikein on? Mulla on Blutossa pyörinyt 4.8-tuumainen Surly Bud DT Swiss BR2250-kehällä. Paljoa isompaa siihen ei sitten mahdukaan.
Ihan vakavissani kyselen. Siksi ei hymiötä.
Viime talvena tuli aika usein käytyä lenkillä yhden kaverin kanssa, jolla on täpäri. Yhden kerran kaveri joutui jättämään lenkin kesken alkumetreillä sen takia, että ajaminen oli aivan toivotonta, läskillä ei ollut vielä mitään ongelmia. Joitakin kertoja oli, että kaveri perui aamulla sovitun lenkin kun oli paljon lunta. Monella kerralla kaveri olisi päässyt täpärillä nopeampaa kuin läskillä, koska polut oli sen verran hyvin tallottu, mutta tuo ei haitannut kummankaan menoa. Toisaalta paljon jätettiin tuttuja (mutta lumessa olevia) polkuja ajamatta, koska täpärillä ei olisi niitä ajanut, mutta eipä sekään haitannut.
Mitä siirtymiin tulee, niin ei ole minuakaan häirinnyt 0,5bar paineilla. Ennemmin xc jäykkäperäisellä pitää säädellä paineita, jos meinaa samalla ajaa maastossa juurakko-/kivikkopolkuja ja työmatka-ajoa.
Mitkähän kehät ja renkaat sulla muuten oikein on? Mulla on Blutossa pyörinyt 4.8-tuumainen Surly Bud DT Swiss BR2250-kehällä. Paljoa isompaa siihen ei sitten mahdukaan.
Farley 9:ssä on 27.5" ja tuohon Blutoon ei tosiaan taida mahtua esim. tuo uusi Barbegazi 27.5" 4.5" leveänä?
Pystyykö läskillä nuo suorittamaan siinä missä etujousitetulla? Ajattelin hiilikuituista runkoa etten ottaisi etujoustoa läskiin mutta pitäisikö se sittenkin olla?
Omalla 29" jäykkäperällä pääsen kyllä kivikossa kovempaa kuin läskillä, mutta pientä pattia läskin rengas tuntuu syövän tehokkaasti. Isommissa kivissä ja juurissa iso rengas alkaa kovassa vauhdissa pompottaa. Omassa jäykkäperässä on tosin edessä 130mm joustoa, joten voi olla että 100mm xc-jäykkäperällä ei tulisi yhtä suurta eroa läskiin. Kovaan ryskäämiseen ottaisin mielelläni läskiin joustokeulan, mutta rauhallisemmassa ajossa pärjää hyvin ilman. Eipähän tarvitse pelätä, hajoaako keula talvipakkasilla.
4.8" Bud ja Lou eivät varsinkaan maastopaineilla ole kovin mukavia ajettavia asfaltilla, mutta kyllä niidenkin kanssa pääsee jos ei kiire ole. Huomasin kuitenkin kaverin kanssa ajaessa, että noin 25 km/h keskarissa oli tekemistä siirtymällä, kun kaverilla oli Canyonin 29" Nerve alla. Läskin parhaat puolet talviajon ulkopuolella ovat mielestäni lähes loputon pito (ainakin näillä renkailla) sekä jäykkäperään verrattuna takapään "jousto". Toki täysjoustoon ei voi siinä mielessä verrata, yhtään isompien kivien tai juurten kohdalla saa takapuolta nostaa penkistä läskilläkin.
Itsellä läski on nyt lähinnä talvipyöränä ja satunnaisesti kesällä käytössä, mutta täpärikuumetta se ei poistanut (ja miksi olisikaan), joten nyt on sellainenkin tulossa :)
Leveämpi ei välttämättä ole parempi. Itse olen fiksautunut nelituumaisiin renkaisiin. Se on mulle sopiva kombo läskiyttä ja ajettavuutta.
Kehät on Bontragerin Jackalopet, 27.5 tuumaiset. Renkaina nuo alkuperäiset Hodagit. Mukava kuulla että nelituumaisillakin pärjää talvella.
EDIT: Tulihan tuplasti selville, misopa ehti ensin.
4" riittää, jos siinä on nappulaa tarpeeksi kelin, niin vaatiessa. Isommasta on hyötyä, kun kantavuutta tarvitaan. Kesällä taasen itse tykkään 4.8" isommasta halkaisijasta ja ilmatilasta. Tosin minä pärjäsin kaikissa talvi oloissa 4.8" JJ:llä, mutta siinä onkin rouheat reunanappulat tuomassa vetopitoa.
Yksi kaveri totesi viimetalvena 4" 27.5" Hodageista, että meneehän ne, kun ei tarvi polkuja aukoa. Kokemuksella, että toisessa oli Bud ja Lou alla.
Aina kun hankitaan "Hauskempia" pyöriä niin on myös synonyymi helpolle jolloin syntyy positiivinen tilanne että surkeammatkin kuskit pärjää maastossa, siihen tosiaan läski on parhaimmillaan.
Omasta mielestä tuollainen plussakoko on hyvä kompromissi kaikkeen tuohon, toisaaltaan tuollaisilla 2.5" tulee toimeen aivan mainiosti.
Blackborow
24.09.2016, 11.42
Viime talvena tuli aika usein käytyä lenkillä yhden kaverin kanssa, jolla on täpäri. Yhden kerran kaveri joutui jättämään lenkin kesken alkumetreillä sen takia, että ajaminen oli aivan toivotonta, läskillä ei ollut vielä mitään ongelmia. Joitakin kertoja oli, että kaveri perui aamulla sovitun lenkin kun oli paljon lunta. Monella kerralla kaveri olisi päässyt täpärillä nopeampaa kuin läskillä, koska polut oli sen verran hyvin tallottu, mutta tuo ei haitannut kummankaan menoa. Toisaalta paljon jätettiin tuttuja (mutta lumessa olevia) polkuja ajamatta, koska täpärillä ei olisi niitä ajanut, mutta eipä sekään haitannut.
.
Juu on kelejä joilla ei kapea-renkaisella pääse ja ei kai sitä kukaan ole kiistänytkään, mutta sekään ei pidä paikkaansa, että ilman läskiä ei ole maastoon talvella enää asiaa. Plussakumi olisi mielenkiintoinen kokeilla, että miten sillä pärjää.
toisaaltaan tuollaisilla 2.5" tulee toimeen aivan mainiosti.
Ei tule. Suolla menee tunkkaamiseksi ;) Eikä jaksa raahata kumisaappaita.
Ja sitte vielä sohjot tai reilusti uutta lunta.
Riippuu niin käyttötarkotuksesta....
^Loppupeleissä kaikki riippuu kuskista.
Blackborow
24.09.2016, 12.16
Ei tule. Suolla menee tunkkaamiseksi ;) Eikä jaksa raahata kumisaappaita.
Ja sitte vielä sohjot tai reilusti uutta lunta.
Riippuu niin käyttötarkotuksesta....
Mä oon vähän tätä suolla ajamista aina ihmetellyt. Mun kokemuksien mukaan äkkiä se läskikin pysähtyy sellaisella suolla missä kengät kastuu..Pidemmälle toki menee kuin kapea renkainen, mutta siltikin.
^Loppupeleissä kaikki riippuu kuskista.
Ja mieltymyksistä.
Oma polkuni maastopyöräilyn saralla on ollut 26" jäykkäperä, täysjäykkä läski, 27,5" jäykkäperä, 27,5" täysjousto 150/140mm. Ehdottomasti hauskimpana ja mukavimpana pidän viimeksimainittua. Menee sieltä mistä läskikin. Läski kulkee toki suolla ja lumessa paremmin mutta en itse niitä ajeluja pahemmin harrasta.
Nyt on tulossa taloon 27,5+ täysjäykkä ympärivuotiseksi työmatkakulkineeksi ja ehkä satunnaisiin maastoajeluihin. Nähtäväksi jää millainen peli on.
Neuvoni pyöräkuumeesta kärsivälle on ostaa se mikä eniten kuumottaa. Vaihtaa sitten jos tuntuu että tuli valittua väärin. Rahalla siitä selviää.
Läskimasa
24.09.2016, 12.26
Mä oon vähän tätä suolla ajamista aina ihmetellyt. Mun kokemuksien mukaan äkkiä se läskikin pysähtyy sellaisella suolla missä kengät kastuu..Pidemmälle toki menee kuin kapea renkainen, mutta siltikin.
Höpö höpö, ainakin 2XL:llä ajetaan melko hetteikössä, en tiijä meniskö polvia vai nivusia myöten jos kunnolla jalkaantuis:
http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/h8yTm0.jpg
Tuostakin vaan polkemalla eteenpäin.
Ei taida paljoo iloo sulle Blackborowista olla kun joka läskiaiheinen postaus on vähän negatiivissävytteinen. 😟
Blackborow
24.09.2016, 12.41
Ei taida paljoo iloo sulle Blackborowista olla kun joka läskiaiheinen postaus on vähän negatiivissävytteinen. 😟
Onko se heti negatiivisuutta, jos vähän kyseenalaistaa tätä läskihypeä. Pointti nyt vaan on, että ei se kaikille toimi. Mä oon itseasiassa ajanu Blackborow:lla neljästi huhtikuun jälkeen. Joutaisi myydä pois, mutta eipä tuo kellekään kelpaa. Yhtään kyselyä ei edes tullut. Kertonee osaltaan läskihypen laskusta.
Ei se muusta kerro kuin väärästä hintapyynnöstä.
Blackborow
24.09.2016, 12.46
Niin totta sekin, mutta eipä tuota lähes ajamatonta pyörää viitsi ilmaiseksikaan antaa.
brilleaux
24.09.2016, 12.51
jolloin syntyy positiivinen tilanne että surkeammatkin kuskit pärjää maastossa, siihen tosiaan läski on parhaimmillaan.
No silläkös mä läskiin ihastuinkin! Kiitos, epätietoisuus on poissa. :)
brilleaux
24.09.2016, 12.54
Joutaisi myydä pois, mutta eipä tuo kellekään kelpaa. Yhtään kyselyä ei edes tullut. Kertonee osaltaan läskihypen laskusta.
Missäs tämä on kaupan? Saisko linkkiä?
Blackborow
24.09.2016, 13.01
Missäs tämä on kaupan? Saisko linkkiä?
Ei enää missään. Kyllä sen aika tuolla varastossa kuluu. Sullahan oli muutenkin jo pyörä?
^Masa, tuo ei ole suota nähnytkään, vaikuttaa selkeästi kosteikolta. Blackin kanssa samoilla linjoilla, suot jo nuoruudesta inhottanut kun niillä tarponut ja pitkospuut fillarilla syvältä kuten kuski kun niiltä vauhdissa suistuu, siitäkin kokemusta.
Minua ainakin vitutti talvella höttöpoluilla luikerteleva maastopyörä. Asialla ei olut mitään tekemistä kuskin taitotason kanssa. Sen verran skeptikko olin läskipyörän suhteen, että en sallaista hankkinut moneen vuoteen. Kerta kokeilu riitti läskin hankkimiseen. Ainoa järkevä pyörä höttölumessa.
Hyvillä talvipoluilla nyt ajaa vaikka maantiefillarilla mutta usein keli talvella semmonen, että läski on paras.
brilleaux
24.09.2016, 13.34
Ei enää missään. Kyllä sen aika tuolla varastossa kuluu. Sullahan oli muutenkin jo pyörä?
No eipä siinä sitten. Pidä varastossa. [emoji4]
-AiPhonella Tapatalkista-
Blackborow
24.09.2016, 13.46
No eipä siinä sitten. Pidä varastossa. [emoji4]
Pidän. Eihän sitä tiedä, vaikka kysyntä nousee kun noita enää tehdä ja rengastilaltaan vastaavia runkoja ei ole pahemmin ole tarjolla. :)
Arhipoff
24.09.2016, 16.37
no, ainakin meikän ajotaidoilla läskillä ei ajella paljoakaan pahemmassa hangessa kuin esim. 2.35 renkailla. 27.5+:lla en löytänyt käytännössä eroja läskiin.. hangessa tutkin, niin upposihan se kapeampi syvemmälle, mutta mitä sitten?
...
Jännä... Itsellä taas läskin hankinta realisoitu toissatalvena tosissaan kun talvipolulla yritin pysyä 29":llä (2.25") kaverin perässä, joka ajoi läskillä. Kun rengas karkasi vähän reunempaan polkua nii johan vauhti tyssäsi. Tunkkaamiseksi meni suurimmalta osin. Toki taitava kuski olisi ajellut ongelmitta, mutta kun ei ole tänne asti sitä jaettu... Viime talvena läskillä suurimmaksi osaksi ajot ja sitten 29" jäykkiksellä kun polut kiillotuneet koviksi ja tarvitaan nastoja. Kesän läski on saanut olla melko rauhassa...
Pari talvea mennyt läskillä, täpäri ja jäykkis saaneet viettää talviunta. Kesällä hommasin samaiseen läskiin kuituiset 29+ ja sen jälkeen olisi 2 pyörää myynnissä. Ajoa kesällä myös kelloa vastaan ja IMO toi laiha läski sopii aivan kaikkeen ajeluun ja on sairaan nopee.
Läskimasa
25.09.2016, 14.15
Kesällä hommasin samaiseen läskiin kuituiset 29+
Ajoa kesällä myös kelloa vastaan ja IMO toi laiha läski sopii aivan kaikkeen ajeluun ja on sairaan nopee.
Tämä on varmasti totta ja unohtuu monelta ketä närästää läskit. 😃 Saa tavallaan 2 pyörää samalla hankinnalla.
noin niinkun muuten läski oli vain vähän parempi kun normaali maasturi. mulla on "vain" 3.8" kumit.
Laittaa siihen oikeet läskikumit, vaikka 4.8":t niin alkaa huomaamaan miten se polku kantaa ihan erilailla. Tai tartte aina mitään polkuakaan, yhet koirankusettajan kengänjäljet jeesaa toki jo kummasti vaikka enemmänkin uutta lunta.
Eihän sinne suolle tarkotuksella mennä vaan sinne eksytään uusia reittejä tutkiessa :)
Tai sattuu vaan olemaan reitillä.
Pidän. Eihän sitä tiedä, vaikka kysyntä nousee kun noita enää tehdä ja rengastilaltaan vastaavia runkoja ei ole pahemmin ole tarjolla. :)
Jotenkin olin aistivinani että tuossa olisi jo ollut jotain kysynnän tapaista mutta minä nyt en ole kaupallisella alalla joten voin olla väärässä [emoji6]
Jos on läskikuume, kannattaa hommata se läski. Ja sitten ajaa sillä omilla poluilla ja joka säällä. Sen jälkeen vetää omat johtopäätökset kyseisen pyörän tarpeellisuudesta tai mahtavuudesta. Foorumilta löytyy hehkuttajia ja haukkujia, mutta niistä ei kannata liikaa välittää, vaan ajaa ja testaa itse.
valentin
26.09.2016, 07.42
Kylläpäs viestiketjuni keräsi hyvin keskustelua. Kyllähän se niin on että koeajolle pitäisi ensin päästä että saisin sen varmuuden kumman ottaisin seuraavaksi ajokiksi. En ajele vauhdikkaita alamäkiä vaan tykkään rauhallisemmasta menosta ja maisemista. Välillä mäkiä tunkaten tietenkin.
Kysymys sram merkistä että mikä noissa malleissa suunnilleen vastaa xt shimanoa?
J.Kottenberg
26.09.2016, 08.09
Kylläpäs viestiketjuni keräsi hyvin keskustelua. Kyllähän se niin on että koeajolle pitäisi ensin päästä että saisin sen varmuuden kumman ottaisin seuraavaksi ajokiksi. En ajele vauhdikkaita alamäkiä vaan tykkään rauhallisemmasta menosta ja maisemista. Välillä mäkiä tunkaten tietenkin.
Kysymys sram merkistä että mikä noissa malleissa suunnilleen vastaa xt shimanoa?
X9 taitaa yleisesti olla XT:tä vastaava. Siis noin periaatteessa.
Toi vääntö: "Onko hyvä hankkia läski?" nyt vaan jostain syystä tällä foorumilla on samantapainen kysymys kuin jossain 70-luvulla työpaikan kahvipöydässä olisi kysynyt: "Kumpiko se on parempi, kommunismi vai kapitalismi?"
Vainaita olisi voinut tulla. Täällä sentään jää sanan säilällä taisteluun. Enintään henkisiä haavoja.
Oikeasti paikat ja ajot sekä mieltymykset, ja minkälaisiksi ne kehittyy, on niin yksilöllistä että koeaja ja hanki vaikka tonnin White tai Silverscoop niin vuoden päästä on monta asiaa selvinnyt. Ja jos ei ole sinun juttu niin sen saa varsin pienellä tappiolla, siis oppirahalla, myytyä. Hyvästä tiedosta kannattaa nimittäin ainakin minusta vähän maksaakin.
Marsusram
26.09.2016, 08.59
Ei ole läskikuumeen merkki, jos on kuullut ja nähnyt juttuja fatbikesta ja harkitsee hankkimista. Läskikuume tarttuu yleensä kun kerran kokeilee ja sitten on vain ajan kysymys kuinka pian on oma läski alla. Perustelut että en kuitenkaan aja sillä viikolla kun lunta tulee, tai etten kuitenkaan suolle eksy, ovat happamia pihlajanmarjoja.. :)
Perustelut että en kuitenkaan aja sillä viikolla kun lunta tulee, tai etten kuitenkaan suolle eksy, ovat happamia pihlajanmarjoja.. :)
Talviläskeily on kivaa. :)
https://www.youtube.com/watch?v=T1_wXjmT33A
Tuulen ja läskeilyn voi yhdistää hauskemminkin.
https://www.youtube.com/watch?v=WFzoDAsFzDI
Jos tulee hyvät hankikannot keväällä, niin lupaan kokeilla järven jäällä.
En ainakaan ole kuullut että kukaan olisi vielä vastaavaa täälläpäin yrittänyt?
mutanaama
26.09.2016, 21.45
Ihan omia fiiliksiä hankikannossa on ollut se vapauden tunne, kun voi hankikannolla rullailla miten huvittaa. Joku vakavahenkin videokin tuli tehtyä läskien kanssa. Täpärillä ei noista ole tarvinnut liikaa nauttia.
https://www.youtube.com/watch?v=ejYERDNneMk.
peruspertti
26.09.2016, 23.16
Huomenna tarkoitus ajella pitkä lenkki.Reilu satku sekalaista tietä ja polkua.
https://lh3.googleusercontent.com/vk1Ma-qrg6l_nLXpWXH9LyGhkRPDEH1NPgpopKIizLmI5tNnAZH-9LSq0FmN25lmOk26x-qUWeM=w1920-h1080-rw-no
Läskikuume on jo ohi, mutta millähän lähden?
Arhipoff
27.09.2016, 08.27
Huomenna tarkoitus ajella pitkä lenkki.Reilu satku sekalaista tietä ja polkua.
https://lh3.googleusercontent.com/vk1Ma-qrg6l_nLXpWXH9LyGhkRPDEH1NPgpopKIizLmI5tNnAZH-9LSq0FmN25lmOk26x-qUWeM=w1920-h1080-rw-no
Läskikuume on jo ohi, mutta millähän lähden?
Täysjäykällä 29"llä tietysti :P
brilleaux
27.09.2016, 08.42
Ihan omia fiiliksiä hankikannossa on ollut se vapauden tunne, kun voi hankikannolla rullailla miten huvittaa.
Tämä.
Maaliskuussa 2015 Keski-Suomessa oli aivan huikeat hankikannot. Käsittämättömän nautinnollisia hetkiä sisälsi noi päivät.
Pystyi todellakin ajamaan aivan missä vain.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/11033773_10206363492231260_9135952359002558767_o.j pg
http://youtu.be/hYj9ArrlOc0
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Olispa kaljaa. Eikun olispa jo talvi..
Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla
Terve Belgiasta! Fättärinöösi, joka näitä postauksia on viime vkot selaillut ja pyörä tilauksessa, ens vkolla pitaisi paasta stedaa :-) Pyydän anteeksi etukäteen tulevia tyhmiä kysymyksiäni...
Nyt kun tota omaa Mondraker Panzer 2016 venaan, niin onko taalla ketaan, joka ajaa/on ajanut samalla vehkeella? Bikestocks.es tilasin, kun aikaani myos espanjassa vietan ja osui omaan budjeettini (+/-1K) ku naula paahan. Felt DD70/30 tsekkailin fun cornerista, mutta Panzer vei voiton.
Nyt kun tota omaa Mondraker Panzer 2016 venaan
Ei kokemusta mutta renkaat nyt näyttäs olevan marketti laatua. Ehkä painon takia laitettu ku ovat kuiten kevyet.
http://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/kenda-juggernaut-pro-2016
Olettas ~1500€ pyöräs olevan jo hiukan paremmat.
kiitos kommenteista ja linkista hcfreak. Joudan sitten tuunaan kun opettelen ajaa ensin. Tohon omaani tuli ne 4.5" Sport renkaat, lieko sitten viela huonommat tai paremmat? 999EUR kustansi ja rahti 0 tanne Brysseliin.
Noh etsie ainakaan liikaa maksanu. Ovat hiukan kovemmissa hinnoissa täällä päin. Halvin pikasella googletuksella 1399€
999EUR kustansi ja rahti 0 tanne Brysseliin.
Noh etsie ainakaan liikaa maksanu. Ovat hiukan kovemmissa hinnoissa täällä päin. Halvin pikasella googletuksella 1399€ jos siis puhutaan 26 tuumasesta.
Joo, 26 läski. En viitsi linkkia suorana postaa ettei tule sanomista? Englanniks palvelevat jos ei espanja taivu. Taalla belgistanissa on kuitenkin ton mondrakerin huoltoa etc jos jotain tulee eteen...
Läskimasa
28.09.2016, 14.26
Kyl tänne saa ja melkein pitääkin linkit laittaa. 😉
Selva! ;-) http://www.bikestocks.es/bicicleta-mondraker-panzer-2016-11160.html
Selva! ;-) http://www.bikestocks.es/bicicleta-mondraker-panzer-2016-11160.html
Tuota mä kutsun jo Tarjoukseksi! :S
Macautio
28.09.2016, 18.27
https://g1.img-dpreview.com/99593B83BF3244D081174208CAF5D082.jpgLäskikuume parannettu eilen. Eka parintunnin rymyäminen metsässä Cannondale Fat CAAD 1:sellä, ja kesto hymy naamalla.https://s3.amazonaws.com/masters.galleries.dpreview.com/3522915.jpg?AWSAccessKeyId=ASIAJKPHZGIZU3GSRHSA&Expires=1475076355&x-amz-security-token=FQoDYXdzEBYaDD4Tiyx8VDNXBsu%2B7iK3A5diJIXKUc Vf2nKV5URjP6YsAdlqhy71bN%2FRQsaQqsHVaPtPkJleBVn7Lc r%2FGB3vG1AcxQWqGzUFTvaC%2BybIRwvwAQwl%2Be26CkCm%2 B%2FolpwPdp6QByhW%2BB5SZ%2BTPR1Yl1X647NZS4qST9qKqa DYU53rsfpTM1bTlTLtArY64D8sOIPVgFS5UZYNc8bOC70O7pI8 8bITEVRwiCLKpNUtP4UHUgveHiqzfnmSw%2BjjB5jFyyQjhLYm wfCi3O6cmx%2BeUzKZ71tahRJ80Co9a%2B4A1sPoI2Q4mWukRX TDixY5Je2rUzUo9eOj613NShlNp1O%2F4o%2FhAk8GZ8hC5lAW j8AbLWHZfjBRzyvtkaqdBYJimbdN1UlV1xxi22ZZ9Oi1yEepbH ImXdPqUTKrx4XxrBr5U8ZrqLs%2BDV8u4usiRiQjW%2BkMrcAA nWWTf2c%2Bw8G1wVvleM7FEZ2ZmbEMWXTrlGCWQrG6l8CFhEdJ 9P0H8oBFWns%2Fz%2FmlrSG4OU5%2Bmi6sGbx7z6jWDu1R2VH4 62ZItSnikgj3NWjtkcbhgL51AyCSKtI1tfJJVmYPkShFKQ1WqE RcSXcn02pKqnUVAorfKuvwU%3D&Signature=mwVxJQB83Iu5rQK1bh6%2F3SfiRjk%3D
mutanaama
28.09.2016, 18.37
Hieno on *peukkumio*
No on hieno! Iskikö kuumeen tilalle ajokiima? [emoji1]
Macautio
29.09.2016, 17.22
Kyllä iski. Pahus kun koko illan sataa......
Nonni, TNT-setä saapui tstolle Panzer:n kanssa :-) Kun tästä flunssasta toipuu niin pääsee ajaa!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.