Näytä tavallinen näkymä : Takavanteen keskiöstä kuuluu rahinaa
Moikka
Takavanteen (9-pakka) keskiöstä kuuluu tietyssä kohtaa renkaan pyörähdystä rahinaa kun ei polje. Samalla kun pakkaa tarkkailee huomaa että se hieman liikahtaa kun rahina kuuluu. Jotain köntsää varmaan on jossain, mutta minua hieman hämmentää että rahina kuuluu vaan pienillä rattailla. Puoleen väliin vaihtamalla ääni hiljenee ja siitä ylöspäin rahina häviää kokonaan. Onko ajatuksia mikä tuolla saa ääntä aikaan?
Vapaarattaan ulommissa laakereissa jumittavaa skeidaa tai laakeri/laakerit lopussa.
Siis suomentaen: Takakiekon navasta kuuluu rahinaa... Ei pottuilua mutta termistö kun kunnossa niin tyhmempikin tajuaa. Pura napa, puhdista ja voitele. Minkä ikäisestä ja paljonko ajetusta pyörästä kyse? Tuo Jackin mainitsema vapaarattaan laakerit myös mahdollinen syy.
Kiitos tarkennuksesta. Muokkaisin otsikon jos osaisin :)
Viikonloppuna otin takakiekon navan työnalle ja vapaarattaastahan tuo ongelma löytyi. Varmaan taas ei termit osu ihan kohdalleen mutta rattaan laakeripesän kansi on ilmeisesti jossain kohti pyörän elinkaarta liikahtanut ja liikkuvat osat ovat raapineet tämän kannen entiseksi. Yksi varaosaratas (7-lehtiselle, liian pieni) löytyy mutta enpä taida tuosta varakantta lähteä asentelemaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä kannattaisi hankkia uusi/käytetty vapaaratas?
...Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä kannattaisi hankkia uusi/käytetty vapaaratas?
Käytettya tuskin kannattaa hankkia ja uusia saa fillarikaupoista ja huoltoliikkeistä. Ihan perustavaraa ovat.
Navan merkki ja mailli sekä kysyjän paikkakunta helpottaisi vinkkien antamista ihan hitosti :rolleyes:
edit: mistäs Teru päättelee, että kyseessä on kiekko vannejarruille?
Pelkkä vapaaratas on melkoisen kallis, vanteen kyljetkin saattavat olla jarrujen aiheuttamana kuluneet. Koko kiekko uusiksi vois olla järkevää.
Vaikkapa tämä
http://www.bikeshop.fi//Takakiekko_622_8_10v_kasetti_h/ekauppa/p725769/&listpos=2
Muitakin paikkoja löytyy...
edit: mistäs Teru päättelee, että kyseessä on kiekko vannejarruille?
Se on tuo ääretön intuitio.
Intuitiohan napsahti vannejarrujen osalta ihan kohdalleen. Vannekoko ei tosin nyt mennyt ihan nappiin. 26" on alla. Navan merkki voisi olla Shimano ja paikkakunta on Vantaa. Täytyypä ehkä Kunnon Kaupasta kysäistä löytyistkö tuollaista hyllystä, kun kerta ovat perus kulutustavaraa.
Huteja tulee parhaillekin!
Hommaa uusi kiekko, noiden vaparattaiden kanssa on vähän niin ja näin, ei edes merkki takaa sopivuutta, niitä simpallakin vaikka kuinka.
Eikös kunnonkaupassa ole nyt myös shimano-center,eli varaosia löytyy.
Eihän tuollainen shitmanon perus kasettirunko maksa kuin 20-30€ @LBS?
Suosittelen että ostat uuden keskiön samalla osanumerolla, ja otat tuosta irti kaikki mitä pitää vaihtaa - tulee huomattavasti halvemmaksi ja nopeammaksi kuin alkaa metsästämään noita varaosina erikseen. Tätä oletuksella että itse kiekko ja navan puolen laakeripinnat ovat siinä kunnossa että vaihdossa on mitään järkeä.
Laakerin kiristys tuossa taitaa olla se ainoa pienimuotoinen haaste lopussa, mutta parin yrityksen jälkeen tuokin onnistunee itse kultakin. Googleen "cone adjustment", jos haluaa katsoa liikkuvaa kuvaa operaatiosta ennen aloittamista.
Kertaus on opintojen äiti: Keskiö on siellä polkimien välissä rungossa, etu- ja takapyörä pyörivät napojen ympärillä.
Cyclocrossin takanavasta kuuluu säännöllisen epäsäännöllisesti isompaa rutinaa. Ihan niin kuin joku olisi vääntymässä poikki. Mikähän siellä voi olla rikki? Pikalinkun tarkistin. Se oli ok. Pyörällä ja navalla ajettu noin 20 tkm. Miten vapaaratas oireilee? Entäs laakerit? Kuuluisko silloin jatkuvampaa ääntä?
Napa auki, laakerit vaihtoon jos rulluistinlaakerit, laakerien puhdistus voitelu ja kasaus jos perinteiset, helppo homma eikä vaadi kalliita työkaluja. Helppo homma tehdä virhekin, se noiden helppojen hommien ongelmana.
Noinkin palon ajettu napa tarvitsee jo huollon, vaikka ääni olisikin harmiton.
Jes, pitääpä viikonloppuna purkaa ja katsoa mitä napa on syönyt. Ja yrittää sitten kasata napa ja osat takaisin oikeassa järjestyksessä... :)
Hiekkaa ja metallisilppua se on varmaan syönyt. Navan voisi jopa vaihtaa ja käyttää vanhat pinnat, jos löytyy samanlainen napa kaupasta.
Eilen tein ensiapuna laakereiden kiristyksen. Huomenna selviää paljonko vielä rohisee ja viikonloppuna olisi tarkoitus putsata ja laittaa uudet vaseliinit.
Akselin (ja laakerien) irroittamiseen tarvitsee ilmeisesti oman työkalun? Ohut 15 mm lenkkiavain?
Kellään hyvää youtube linkkiä?
Mieluiten kaksi ohutta napa-avainta 13 ja 15 mm, noita saa halpakaupastakin ja hyvää napavasliinia niin kyllä kulkee. Navan laakeri sopivalle "kireydelle" lopuksi. Akselin päistä sormin tunnustellen ettei yhtään liian kireä eikä väljääkään.
Vai oliko se sittenkin 15 ja 17 nuo avaimet?
Vai oliko se sittenkin 15 ja 17 nuo avaimet?
15 ja 17 on ainakin omassa pyörässä. Oma 15 mm lenkkiavain oli liian paksu. Pitää käydä hakemassa napa-avain (onko oikea termi) ja vaseliinia ja alkaa purkamaan.
Voiko tuonne muuten käyttää mitä tahansa laakerivaseliinia, vai pitääkö olla erityisesti polkupyörävaseliinia? Voiko käyttää esim. jotain näistä?
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=vaseliini&category=2237
Varmaan nuokin käyvät vaikka mikä tahansa, mutta on tuolla ihan fillariinkin tarkoitettua.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383112/Zefal-Pro-II-Grease-yleisrasva-125-ml
Nuo ohuet napa-avaimet on hyvä omistaa vaikka niitä harvoin tarvitseekin, samasta kaupasta nuokin saa.
Nyt on putsattu ja vaihdettu laakerit. Tosi kuluneita oli osa kuulista. Samoin laakerikupissa oli vähän kulumaa. Meneekö napa/kiekko vaihtoon? Huomenna testiajolla selviää vieläkö kuuluu rohinaa navasta.
Nyt on putsattu ja vaihdettu laakerit. Tosi kuluneita oli osa kuulista. Samoin laakerikupissa oli vähän kulumaa. Meneekö napa/kiekko vaihtoon? Huomenna testiajolla selviää vieläkö kuuluu rohinaa navasta.
Kyllähän se aika lähellä on käyttöikänsä loppua. Jos ei tismalleen samanlaista napaa löydy että menisi samoilla pinnoilla niin kannattavampaa uusia koko kiekko. Itellä lonksui takakiekko sivusuunnassa ja pyörittäessä huoltopukissa tuntui värähdyksiä rungossa aina tietyssä kohiti. Napaa avatessa paljastui aika järkky näky laakerikartioista :D
https://drive.google.com/file/d/0Bwxt-g8yTMW1YWhHYVJNanlRYlU/view
https://drive.google.com/file/d/0Bwxt-g8yTMW1TGFiZ0ZSYUEtdlE/view
Löin takasin kasaan uusilla vaseliineilla ja kiristin löysät pois. Ajossa ei huomaa ainakaan vielä ollenkaan, mutta uusi kiekko on etsinnässä..
Laakeri on lopussa jos silmin havaittavaa vikaa kuulissa tai kartioissa. Napojen laakerikupit saattavat olla vielä virheettömätkin. Jos noin on selviää kuulien ja kartioiden vaihtamisella. Liika kireys uudekseltaan tai pesuvesi ne pahimmat tuholaiset. Muutoin tuollainen perinteinen laakeri kestää "ihmisiän" kohtuullisella hoidolla.
Testiajo suoritettu ilman rohinoita. Vähän epäilyttää kauanko laakeripesä kestää vielä. Siihen asti kovaa ajoa. Jos laakerit menee piakkoin uusiksi niin uudet kiekot harkintaan.
Kai se olisi hyvä avata miten tämän asian kanssa kävi. Katsoin lopulta vanteesta koodin jonka avulla google löysi minulle jostain verkkokaupasta shimanon sopivan vapaarattaan. Postien kanssa hinta oli parisen kymppiä ja toimitukseen meni pari viikkoa. Vapaaratas saapui ja viime viikonloppuna sain paketin kasaan. Hyvin toimii.
Vaihteiden kanssa on enää ongelmia mutta siitä onkin parempi kirjoitella toisessa topicissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.