PDA

Näytä tavallinen näkymä : Presta venttiili ylläri

esma
22.09.2016, 10.28
Kesällä hommasin itelleni uuden pumpun mitä raahaan mukana maantielenkeillä. Tuli valittua Lezynen Road drive kun kohdalle osui ja siin oli kierteet letkun päässä millä sais hyvän liitoksen pumppausta varten. Edellisessä pumpussa oli vain tiivistys kumi jonka varaan piti kyetä pumppaa riittävät paineet.

Alku viikosta takakumi paukahti ja tarttin tien päällä pumppua ekaa kertaa. Satula laukusta uus schwalben sisuri paikalleen ja pumppaamaan. Noh. Kävi nyt kuiteskii niin että Lezyne ei pysynytkään kiinni venttiilissä ja en saanut paineita nousee riittävästi. Onneksi mulla oli mukana myös vanha pumppu mikä pelasti tilanteen eikä tarvinnu kävellä loppuja 20km. [emoji23]

Tutkittuani mikä tässä meni vikaan huomasin että noissa mun schwalben 18-23 mm sisureissa on hassut prestaventtiilit. Niissä on tuo kierre osio oli varsin matala harjainen ja sen tähden ei kierrettävät pumput eikä muuten napannu kiinni myöskään presta-schrader sovitinkaan.

Tietenkin kävin läpi sitten taloudesta löytyvät kaikki presta venttiilit ja näyttää vähän siltä että nuo mun maantiepyörässä olevat venttilit on ainoat mitkä on tollaset oudot. Oliskohan samaa valmistus erää?!

Onkohan kelleen muulle tullut vastaavaa tapausta eteen? On muuten kohtuu kelju homma jos tienpäällä ei saa kierrettyä mitään kiinni venttiiliin. Ei pumppua, sovitinta tahi CO2 vehkeitä.

esma
22.09.2016, 10.38
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160922/a7dc411e4809e723e76e65c488e74301.jpg
Kuvassa vasemmalla contin sisurista kunnollinen venttiili ja oikealla pihdeillä irroitettu schwalben matala kierteinen venttiili.

zipo
22.09.2016, 10.50
Jos vaikka vaihtasit etukäteen ne sisurien sielut käyttämäsi pumpuun sopiviksi?
Pärjäiskö sitten tien päällä rengasremonteissa?

esma
22.09.2016, 11.20
Joo pitää tästälähin kattella noita venttiilien kierteitä vähän tarkemmin [emoji23]

kmw
22.09.2016, 11.23
Siperia opettaa parhaiten :)

paaton
22.09.2016, 11.27
Laita se lezynen letku toisin päin?

zipo
22.09.2016, 11.31
Lezynen tuotteet on ollut parasta a-luokkaa ainakin mtb puolella joten user erroria?

paaton
22.09.2016, 11.33
Joo. Jos ei jenga passaa, niin toisessa päässö on kierteetön vaihtoehto.

esma
22.09.2016, 11.39
Tota kierteetöntä puolta en kokeillu. Mitenköhän kovat paineet sillä saa pumpattua? Ja millä otteella? Pitäis varmaan olla kolme kättä yks pitää kiinni letkua venttiilissä, toinen pumpusta ja kolmas pumppaa.

kuovipolku
22.09.2016, 11.40
Tuollaista ei ole onneksi sattunut - mutta en olisi osannut varautuakaan mahdollisuuteen.Jotenkin olisin silti kuvitellut että edes sellainen asia kuin Presta-venttiilin ja pumpunpään yhteensopivuus olisi pystytty standardeilla saamaan nin universaaliksi että mikä tahansa sisuri toimii minkä tahansa pumpun kanssa edes välttävästi.

Itse olen tapellut Vittorian pinkin lateksisisurin kierteettömän venttiiilinvarren ja oman jalkapumppuni kanssa tuloksetta: jossain kuuden barin jälkeen jokin falskaa niin ettei pumpun painemittari enää näytä järkeviä lukemia vaikka renkaaseen selvästi vielä menee ilmaa.

esma
22.09.2016, 11.45
Pumppaamisesta puheen ollen saa kyllä olla aika haba jätkä jos pienellä kynä pumpulla jos on vaan orengastiiviste saa yli 8baaria pumpattua. Noissa joissakin pikku pumpuissa kehutaan spekseissä yli 10baarin paineitakin. Moon kyllä aina joutunnu nilkuttaa pehmeillä kumeilla kotia (5-6bar).

kuovipolku
22.09.2016, 12.48
Minipumpuissa on tunnetusti eroja ja jopa valtavia eroja sen suhteen paljonko voimaa tarvitaan. Minua hintelämpää maantiepyöräilijää saa hakea mutta olen pumpannut sen 8 baria - oman jalkapumpun mittarin mukaan - ruotsalaisella minipumpullani.

PS Eri asia tarvitseeko kukaan enää 8 baria kun kaikki ajavat vähintään 25-millisillä...

esma
22.09.2016, 13.14
Nooh. 8 baria viäl menee nippanappa kun muutenkin mennään pyörien valmistajien speksien ylärajoilla ja saattaapi kokonais massa heilahtaakin väärälle puolelle.

Tää haaveri tuli kanttarista pyörätien jatkeella mut tosin alle kasin paineilla. Tais olla lähempänä kuutta. Oma moka kun en pumpannu lähtiessä 9 baaria millä on ollu turvallista polkia toistaiseksi.

The flying Chocobo
22.09.2016, 13.33
Meneekö hintelällä kaverilla tuolla alussa mainitulla pumpulla 8 baria? Mulla on muutama pumppu matkakäytössä ja niillä en kyllä ole päässyt kuin sinne 5-6 bariin asti. Jos siihenkään. Kyllä noillakin paineilla ajaa kotiin, mutta jos matkaa on paljon jäljellä ja satut olemaan jossakin jumalan selän takana niin voi pikkasen irrota vahvempaa verbaliikkaa. Oon koettanut jahdata sellasta luotettavaa kohtuu pientä pumppua. Jotta pysytään aiheessa niin oli kyllä mielenkiintoinen tapaus aloittajalla. Itse olen lähinnä onnistunut jonkun kerran tumpeloimaan sielua löysälle ja sitten ihmetellyt miksi rengas hissukseen tyhjenee.

kuovipolku
22.09.2016, 14.19
Mainitsemani pumppu on Quickexin Quicker Pro. Netistä löytyi aikanaan testejä joissa se oli täysin ylivoimainen suuremmissa paineissa ja käyttökokemukseni vahvisti tämän. Melko varmasti kehitys on kehittynyt ja osa muiden valmistajien malleista on päässyt ähemmäksi, mutta Lezynen Road Drive ei aivan varmasti kuulu sellaisten pumppujen joukkoon.

Quicker Pron miinuksia ovat totuttua hieman isompi eli paksumpi koko ja paino, mutta kyllä se ajopaidan taskussa pidettäväksi minipumpuksi sopii. Saatavuus ei myöskään ole erityisen hyvä, suuremmat ja laajan tuotesortimentin omaavat merkit työntävät pikkumerkit pois tieltään elleivät jotkut nichekauppiaat satu itse innostumaan tuotteesta. Saattaa olla firmallekin nykyään pelkkä sivutuote.

PS Omani rikoin luultavasti kaatuessani asfaltille, vaikka pumppu hajosikin vasta sitä myöhemmin tarvitessa. En sitten jaksanut hakea kauppaa josta olisin samanlaisen saanut vaan ostin tilalle tutulta kivijalkakauppiaalta Zefalin hyväksi ja kohtuullisen kevytkäyttöisen pumpun.

paaton
22.09.2016, 14.31
Tota kierteetöntä puolta en kokeillu. Mitenköhän kovat paineet sillä saa pumpattua? Ja millä otteella? Pitäis varmaan olla kolme kättä yks pitää kiinni letkua venttiilissä, toinen pumpusta ja kolmas pumppaa.

Aivan samat paineet. Ei kaikissa venttiileissä ole jengaa. Eikä tarvitse pitää kiinni.

paaton
22.09.2016, 14.34
Ja lezynellä saa kyllä helposti niin paljon ilmaa, mitä 25mm rengas tarvitsee. 7-8bar menee nätisti. Toni&Toni myy noita Helsingissä.

esma
22.09.2016, 15.56
Ja lezynellä saa kyllä helposti niin paljon ilmaa, mitä 25mm rengas tarvitsee. 7-8bar menee nätisti. Toni&Toni myy noita Helsingissä.

Joo näin mää oon vähän aatellukin ja sen tähären tuon ostin. Tosin nyt ei menny ihan niinku piti...

esma
29.09.2016, 18.14
Maailman kirjat taitaa olla sekaasin kun postissa tupsahti presta venttiilejä. Taitaa olla schwalben lähettämiä vaikka ei missään niin luekaan. Jostain saksasta kirje tuli. Tää oli varmaan seurausta siitä et kävin avautumassa niiden palaute lomakkeella. [emoji3]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160929/ba521606bffb68aaa70d14a58564a895.jpg

kuovipolku
29.09.2016, 18.34
Hieno ja ainoa oikea tapa ottaa vastaan negatiivista mutta asiallista - vaikka se olisikin tullut avautumisen muodossa - palautetta!

Ihmetyttää kuitenkin hieman ettei mukana ilmeisesti ollut mitään saatekirjettä. Eikö s-postissa ole tullut minkäänlaista vastausta (mahdollisen automaattisen kiitos palautteestasi -viestin lisäksi)?

PS Kai tarkistit välittömästi että nämä yksilöt toimivat Lezyne Road Driven kanssa? Eli että kyseessä oli valmistuserään liittyvä eikä Schwalben tiettyyn venttiilimalliin liittyvä ongelma?

esma
29.09.2016, 18.39
Juu ei ollu mitään muuta kuin tuo pussukka. Kuoressa luki vaan vastaanottajantiedot.

Sen verran oon nyt noita venttiileitä kattellu nyt tämän johdosta että uskoisin noiden kelpaavan Lezynen pumpulle. On meinaan oikein mallikkaat kierteet kohillaan.